Spring naar bijdragen

De gezalfde(n)


Aanbevolen berichten

19 uur geleden zei Aristarkos:

Ik denk dat dit een missconceptie is, zeker in het N.T. word met Joden Israëlieten bedoelt, van alle stammen. Paulus praat in zijn brieven over « de Jood », Israel en « de Griek », de heiden. Als de Jood alleen van Judah is, dan hebben alle andere heidenen pech, dan is wat Paulus schrijft alleen voor de Griek, dus Griekenland. Dit is natuurlijk niet waar zoals je uit Col. 3:11 kunt lezen « Waarin niet is Griek en Jood , besnijdenis (Jood) en voorhuid (Griek), barbaar en Scyth, dienstknecht en vrije; maar Christus is alles en in allen »

Nee, ik denk niet dat dit een misconceptie is… Zoals bijvoorbeeld ook hier staat: “In the Hebrew Bible the term Israelites is used interchangeably with the term Twelve Tribes of Israel. Although related, the terms Hebrews, Israelites, and Jews are not interchangeable in all instances.”

 

Nu ben ik zelf altijd een beetje voorzichtig als het om Wikipedia gaat, maar in dit geval klopt het want er is gewoon vrij veel onderzoek naar gedaan. Het hangt dus heel erg van de context af waarin de termen worden gebruikt. Ook de intentie verschilt tussen bijvoorbeeld de schrijver van Koningen in de 7e eeuw voor Chr, en de apostel Paulus 800 jaar later…

Citaat

Van de stam van Aser word gezegd dat er in ieder geval 1 persoon in Israël was, « Anna ... een dochter van Fanuel, uit de stam van Aser » Lucas 2:36. Paulus zegt dat hij van de stam van Benjamin is. Paulus gaat in zijn reizen naar de stammen in diaspora, die overal Joden worden genoemd. De 10 stammen leven onder de heidenen als Joden, vele weten helemaal niet uit welke stam ze komen.

Aristarkos

Precies, dat was dus mijn punt… vele weten niet uit welke stam zij komen, omdat zij volledig zijn geassimileerd in de volken. Het is om die reden dat het nieuwe verbond zich uitstrekt van de joden naar de heidenen. Paulus was zich dat zelf misschien nog niet bewust, maar dat was Elia zich ook niet toen God zei dat hij in Israel niet meer dan zevenduizend in leven zou laten (1 Kon 19:18). Elia had toen ook geen idee welke dan gered zouden worden. Dat laten we aan God over…

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 234
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Om dit verband uit te leggen heb je eerst een stukje geschiedenis nodig:   -          1000 v Chr.      Koning David regeert over alle 12 stammen -          930 v Chr.       De noordelij

Hou toch op, Gods genade is voor iedereen geheel onverdiend, daarbij staat de 1 echt niet boven de ander. En ja God deelde die genade ook al uit voor Christus zijn tijd.

De gemeente Gods is toch het lichaam van Christus? Kolossenzen 1: 18 En Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles

2 uur geleden zei St. Ignatius:

Nee, ik denk niet dat dit een misconceptie is… Zoals bijvoorbeeld ook hier staat: “In the Hebrew Bible the term Israelites is used interchangeably with the term Twelve Tribes of Israel. Although related, the terms Hebrews, Israelites, and Jews are not interchangeable in all instances.”

Nu ben ik zelf altijd een beetje voorzichtig als het om Wikipedia gaat, maar in dit geval klopt het want er is gewoon vrij veel onderzoek naar gedaan. Het hangt dus heel erg van de context af waarin de termen worden gebruikt. Ook de intentie verschilt tussen bijvoorbeeld de schrijver van Koningen in de 7e eeuw voor Chr, en de apostel Paulus 800 jaar later…

Wikipedia kun je gewoon niet van op aan, ik ben per definitie tegen dit platvorm zeker als het over de Bijbel gaat, direct of indirect.

2 uur geleden zei St. Ignatius:

Precies, dat was dus mijn punt… vele weten niet uit welke stam zij komen, omdat zij volledig zijn geassimileerd in de volken. Het is om die reden dat het nieuwe verbond zich uitstrekt van de joden naar de heidenen. Paulus was zich dat zelf misschien nog niet bewust, maar dat was Elia zich ook niet toen God zei dat hij in Israel niet meer dan zevenduizend in leven zou laten (1 Kon 19:18). Elia had toen ook geen idee welke dan gered zouden worden. Dat laten we aan God over…

Nou, ze zijn helemaal niet geassimileerd, dat feit heeft 6 miljoen dode Joden gebracht in de tweede wereld oorlog, overal vinden we nog steeds Synagogen waar de Joden hun godsdienst beoefenen. Een deel zal heus wel verheidenst zijn maar de Jood is altijd Jood gebleven.

Het nieuwe verbond heeft zich helemaal niet uitgestrekt tot de heidenen, dit word ons twee maal verteld, één maal in Jer. 31:31 en de tweede maal in Hebr. 8:8, in Hebreeën staat het iets anders namelijk « sunteleo », oftewel voleindigen met het huis Israels, en het huis van Juda. Ik heb dit al meer gevraagd op andere forums, toon mij de schrift tekst die zegt dat de heidenen in het nieuwe verbond zijn.

De zevenduizend van Elia zijn niet de enige in leven gelaten, de afgodendienaars leefden evengoed. Er staat « Ook heb Ik in Israel doen overblijven zeven duizend, alle knieen, die zich niet gebogen hebben voor Baal, en allen mond, die hem niet gekust heeft ». God heeft altijd in het zondige Israel een overblijfsel bewaart, zelfs in de evangeliën is dat duidelijk.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Aristarkos:

Maar heeft Paulus het tegen heidenen of tegen Joden in diaspora?

Dat maakt toch niks meer uit. Iedereen is gelijk voor God. Galaten 1 zegt dat de brief gericht is aan de gemeente van de Galaten, dus niet specifiek aan de Joden daar. De meerderheid zal dus niet Joodse Christenen zijn. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Deze tekst lees ik hetzelfde als de tekst van 1 Kor. 15;

24 Daarna zal het einde zijn, wanneer Hij het Koninkrijk aan God en den Vader zal overgegeven hebben; wanneer Hij zal te niet gedaan hebben alle heerschappij, en alle macht en kracht.

25 Want Hij moet als Koning heersen, totdat Hij al de vijanden onder Zijn voeten zal gelegd hebben.

26 De laatste vijand, die te niet gedaan wordt, is de dood.

27 Want Hij heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen. Doch wanneer Hij zegt, dat Hem alle dingen onderworpen zijn, zo is het openbaar, dat Hij uitgenomen wordt, Die Hem alle dingen onderworpen heeft.

28 En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Jij leest het hetzelfde, maar staat dat er ook? Het einde is niet Mat. 19:28, dit gaat over twee totaal verschillende dingen.

Aristarkos

1 minuut geleden zei sjako:

Dat maakt toch niks meer uit. Iedereen is gelijk voor God. Galaten 1 zegt dat de brief gericht is aan de gemeente van de Galaten, dus niet specifiek aan de Joden daar. De meerderheid zal dus niet Joodse Christenen zijn. 

Dat is een pure aanname, Paulus zegt eerst de Jood dan de Griek. Het verbaast me dat zo weinigen de groepen zien die God ons in de Schrift toont:

  1. De heidenen
  2. Israël
  3. De gemeente Gods, bestaande uit Joden en heidenen

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

 

Oordelen

1) Achten 2) Beschouwen 3) Beslissen 4) Denken 5) Een oordeel vellen 6) Geformuleerde mening 7) Geloven ? Judiceren 9) Jugeren 10) Jureren 11) Menen 12) Mening geven 13) Oordewijzen 14) Rechten 15) Rechtspreken 16) Richten 17) Van mening zijn 18) Vinden 19) Vonnis wijzen 20) Vonnissen 21) Zien

En wat wil je daar nu weer mee zeggen?

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
57 minuten geleden zei Aristarkos:

Dat is een pure aanname, Paulus zegt eerst de Jood dan de Griek. Het verbaast me dat zo weinigen de groepen zien die God ons in de Schrift toont:

  1. De heidenen
  2. Israël
  3. De gemeente Gods, bestaande uit Joden en heidenen

Dat ben ik met je eens. De gemeente Gods wordt het Israël Gods genoemd.

17 minuten geleden zei thom:

Het Koninkrijk is in de mens, en alles speelt zich af in de mens.

Nee, het is een concreet Koninkrijk nu al opgericht in de hemel, van invloed op de huidige gelovigen en straks over de hele aarde. Lees Daniël 2 nog maals eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei sjako:

De gemeente Gods wordt het Israël Gods genoemd.

De gemeente Gods is toch het lichaam van Christus?

Kolossenzen 1:

18 En Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles de eerste geworden is.

24 Thans verblijd ik mij over hetgeen ik om uwentwil lijd, en vul ik in mijn vlees aan wat ontbreekt aan de verdrukkingen van Christus, ten behoeve van zijn lichaam, dat is de gemeente.

22 minuten geleden zei sjako:
39 minuten geleden zei thom:

Het Koninkrijk is in de mens, en alles speelt zich af in de mens.

Nee, het is een concreet Koninkrijk nu al opgericht in de hemel, van invloed op de huidige gelovigen en straks over de hele aarde. Lees Daniël 2 nog maals eens.

Thomasevangelie, logion 113:

Zijn leerlingen zeiden tot hem:
Wanneer zal het koninkrijk komen?
Jezus zei:
Het koninkrijk komt niet door het te verwachten.
Je kunt niet zeggen: ‘Het is hier’, of ‘Het is daar’.
Nee, het koninkrijk is uitgespreid over de aarde
maar men ziet het niet.

Parallel in Lucas 17 (SV):

20 En gevraagd zijnde van de Farizeen, wanneer het Koninkrijk Gods komen zou, heeft Hij hun geantwoord en gezegd: Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.
21 En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Bastiaan73:

De gemeente Gods is toch het lichaam van Christus?

Wat @Aristarkos bedoelt wordt het Israël Gods genoemd. Galaten 6:16

Allen die volgens deze gedragsregel leven, wens ik vrede en barmhartigheid toe. Zij zijn het Israël van God. (of Israël Gods). Zie ook Romeinen 9:6

Dat is dus het overblijfsel van Israël die zich bekeert hebben en de heidenen.

8 minuten geleden zei Bastiaan73:

En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

Dat is dus niet goed vertaald. Lukas 17:21

De mensen zullen niet zeggen: “Kijk hier!” of: “Daar!” Want kijk! Gods Koninkrijk is in jullie midden.’

Jezus was op aarde tussen de mensen. Jezus is de Koning van het Koninkrijk Gods en als vertegenwoordiger was Hij dus in hun midden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:
18 minuten geleden zei Bastiaan73:

De gemeente Gods is toch het lichaam van Christus?

Wat @Aristarkos bedoelt wordt het Israël Gods genoemd. Galaten 6:16

?

1 uur geleden zei Aristarkos:

Dat is een pure aanname, Paulus zegt eerst de Jood dan de Griek. Het verbaast me dat zo weinigen de groepen zien die God ons in de Schrift toont:

  1. De heidenen
  2. Israël
  3. De gemeente Gods, bestaande uit Joden en heidenen

2 = Israël, 3 = de gemeente Gods = het lichaam van Christus.

13 minuten geleden zei sjako:
21 minuten geleden zei Bastiaan73:

En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen ulieden.

Dat is dus niet goed vertaald. Lukas 17:21

De mensen zullen niet zeggen: “Kijk hier!” of: “Daar!” Want kijk! Gods Koninkrijk is in jullie midden.’

In de Griekse grondtekst staat 'ἐντὸς ὑμῶν ἐστιν' = 'entos hymōn estin' = 'binnenin jullie is'.

Entos: https://biblehub.com/greek/1787.htm. Dit woord komt alleen in Lukas 17:21 voor en in Mattheüs 23:26. NWV:

Blinde farizeeër! Maak eerst de binnenkant van de beker en de schaal schoon, dan wordt ook de buitenkant schoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Bastiaan73:

In de Griekse grondtekst staat 'ἐντὸς ὑμῶν ἐστιν' = 'entos hymōn estin' = 'binnenin jullie is'.

Entos: https://biblehub.com/greek/1787.htm. Dit woord komt alleen in Lukas 17:21 voor en in Mattheüs 23:26. NWV:

 Blinde farizeeër! Maak eerst de binnenkant van de beker en de schaal schoon, dan wordt ook de buitenkant schoon.

Je moet het woord wel binnen de context gebruiken. Je kan niet alles letterlijk vertalen. Als Jezus zegt dat het Koninkrijk binnenin de mensen, kan Hij goed zichzelf hebben bedoelt als zijnde binnen de groep van mensen op dat moment.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:
1 uur geleden zei Bastiaan73:

De gemeente Gods is toch het lichaam van Christus?

Wat @Aristarkos bedoelt wordt het Israël Gods genoemd. Galaten 6:16

Allen die volgens deze gedragsregel leven, wens ik vrede en barmhartigheid toe. Zij zijn het Israël van God. (of Israël Gods).

Dat is Galaten 6:16 volgens de NWV:

Allen die volgens deze gedragsregel leven, wens ik vrede en barmhartigheid toe. Zij zijn het Israël van God.

In de NBG51 staat:

En allen, die zich naar die regel zullen richten, vrede en barmhartigheid kome over hen, en ook over het Israel Gods.

En in de SV:

Laat er vrede en barmhartigheid zijn voor allen die bij deze maatstaf blijven, en voor het Israël van God.

En in de NCV:

En wie volgens dit richtsnoer de grondregels zullen opvolgen: vrede zij op hen en barmhartigheid, ook op het Israël van God.

En in de WV95:

Laat vrede en barmhartigheid komen over allen die naar dit beginsel leven, en over het Israël van God!

Op welke grondtekst baseert de NWV zich? Het lijkt me een behoorlijke vertaalfout en/of opzettelijke wijziging van wat er in de grondtekst staat.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei sjako:

Je moet het woord wel binnen de context gebruiken.

Dat doe ik ook en ik ga uit van de grondtekst: de concordante Griekse tekst. Commentaar van A.E. Knoch:

"Het zal niet beperkt blijven tot een lokaal gebeuren, maar het zal onmiddellijk heel de aarde bedekken. Daarom zou het nutteloos zijn om welk bericht dan ook te onderzoeken of op te volgen dat het koninkrijk hier of daar is, want het zal overal zijn. Bovendien zal, niet zoals andere koninkrijken, die falen door gebrek aan een innerlijk antwoord op uiterlijke reguleringen, het koninkrijk van God gefundeerd zijn op een morele kracht in de harten van mensen. Dit wil niet zeggen dat er geen uiterlijke regeringsvorm zal zijn. Het punt voor de Farizeeën, tot wie Hij sprak, is dat, net zoals Nicodemus, zij een innerlijke vernieuwing nodig hadden, en niet zozeer een goed en nieuwsgierig onderzoek van lokale voorvallen, om zo het koninkrijk binnen te gaan. Er is wel gemeend dat dit weergegeven zou moeten worden met "het koninkrijk van God is onder (of bij) jullie," dat wil zeggen, in de persoon van de Koning. Maar het woord dat hier wordt gebruikt betekent zeker "in" (in de betekenis van "binnenin"), zoals de enige andere Schriftplaats getuigt (Matt. 23:26), die spreekt over de binnenzijde van de beker en het bord, in tegenstelling tot hun buitenzijde."

Bron: https://app.concordante-publicaties.nl/bijbel/index.php

46 minuten geleden zei sjako:

Je kan niet alles letterlijk vertalen.

Verklaar je nader.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo zullen omstanders die een duidelijke blik hadden het gevoeld hebben, Jezus bedoelde het ook zo, het koninkrijk is nabij in de persoon van Jezus zullen ze dat zo gevoeld hebben van binnenin ook maar Stel dat de opponenten van Sjako gelijk hebben, dan klopt een enorm deel van de Bijbel niet, het letterlijke koninkrijk met 144000 regeerders dat gaat regeren over de grote schare en allen daarna die Jezus als koning aanvaarden is een hoofd thema in de schrift, je kan geen andere uitlegging gaan geven zonder in moeilijkheden te komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei thom:

Jij schrijft dat Mat, 19 het einde niet is, maar oordelen; vonnissen, beslissen, rechtspreken.. die woorden duiden op een einde van iets.

1 Kor. 15 duidt daar ook op, dus dat komt overeen in plaats van 'dat het over totaal verschillende dingen gaat'.

Voor mij gaan de teksten over hetzelfde, alleen zie jij er een land in, met een toekomst, en ik lees er strijd en overwinning in door inzicht over de machten en krachten door de wedergeborene (Geest) in de mens, Die het lichaam heiligt.

Het Koninkrijk is in de mens, en alles speelt zich af in de mens.

Ok, ik snap dat je dat geloofd, ik geloof alleen heel wat anders. In een oordeel zit niet perse een einde, de zondvloed was ook een oordeel b.v. en dat was niet het einde van alles. Volgens Strong betekent krino:

krinō
kree'-no
Properly to distinguish, that is, decide (mentally or judicially); by implication to try, condemn, punish: - avenge, conclude, condemn, damn, decree, determine, esteem, judge, go to (sue at the) law, ordain, call in question, sentence to, think.

Wat de Heere « de wedergeboorte » noemt kan nooit een einde zijn omdat na de wedergeboorte eerst de nieuwe Schepping komt. Dit staat in de grondtekst van 2 Cor. 5:17 waar staat « Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepping; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden », terwijl in 1 Joh. 5:1 staat « Een iegelijk, die gelooft, dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren ».

Ook hier duidelijk twee verschillende groepen, dit is de kern van Paulus' evangelie, daarom zegt b.v. Gal. 2:7 « Maar daarentegen, als zij zagen, dat aan mij het Evangelie der voorhuid toebetrouwd was, gelijk aan Petrus dat (Evangelie) der besnijdenis », dat dit niet hetzelfde is blijkt uit het enorme verschil tussen de brieven van de 12 — die brieven hebben geschreven dan — en Paulus. Paulus schrijft dan ook aan de gemeente Gods, de 12 aan Israël.

In Mat. 12:18 staat « Ziet, Mijn Knecht, Welken Ik verkoren heb, Mijn Beminde, in Welken Mijn ziel een welbehagen heeft; Ik zal Mijn Geest op Hem leggen, en Hij zal het oordeel (krisis) den heidenen verkondigen », ook dit oordeel is niet het einde want v. 21 zegt « En in Zijn Naam zullen de heidenen hopen » dus niet het einde.

Het Koninkrijk op aarde is een letterlijk koninkrijk van Israël, in het land Canaan, met als hoofdstad Jeruzalem en als Koning Christus, zoals in Dan. 2:44 staat « Doch in de dagen van die koningen zal de God des hemels een Koninkrijk verwekken, dat in der eeuwigheid niet zal verstoord worden; en dat Koninkrijk zal aan geen ander volk overgelaten worden; het zal al die koninkrijken vermalen, en te niet doen, maar zelf zal het in alle eeuwigheid bestaan ».

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei antoon:

Zo zullen omstanders die een duidelijke blik hadden het gevoeld hebben, Jezus bedoelde het ook zo, het koninkrijk is nabij in de persoon van Jezus zullen ze dat zo gevoeld hebben van binnenin ook maar Stel dat de opponenten van Sjako gelijk hebben, dan klopt een enorm deel van de Bijbel niet, het letterlijke koninkrijk met 144000 regeerders dat gaat regeren over de grote schare en allen daarna die Jezus als koning aanvaarden is een hoofd thema in de schrift, je kan geen andere uitlegging gaan geven zonder in moeilijkheden te komen.

Da's een lange zin Antoon ?

Uiteindelijk wordt het beide: zowel binnen als buiten. God alles in allen. 1 Kor. 15:28. De NWV geeft het zo weer:

Als alles aan hem onderworpen is, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan degene die alle dingen aan hem onderwierp, zodat God alles zal zijn voor iedereen.

NBG51:

Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

SV:

En wanneer Hem alle dingen zullen onderworpen zijn, dan zal ook de Zoon Zelf onderworpen worden Dien, Die Hem alle dingen onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

WV95:

En wanneer alles aan Hem onderworpen is, dan zal ook de Zoon zelf zich onderwerpen aan degene die alles aan Hem onderwierp. Zo zal God alles in alles zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei antoon:

Zo zullen omstanders die een duidelijke blik hadden het gevoeld hebben, Jezus bedoelde het ook zo, het koninkrijk is nabij in de persoon van Jezus zullen ze dat zo gevoeld hebben van binnenin ook maar Stel dat de opponenten van Sjako gelijk hebben, dan klopt een enorm deel van de Bijbel niet, het letterlijke koninkrijk met 144000 regeerders dat gaat regeren over de grote schare en allen daarna die Jezus als koning aanvaarden is een hoofd thema in de schrift, je kan geen andere uitlegging gaan geven zonder in moeilijkheden te komen.

Dat kan heel zeker en zonder ook maar één moeilijkheid, als je maar ziet dat niet alles aan één en dezelfde « kerk » is geschreven. Het grote probleem is dat je dan wel het verschil moet zien tussen het Koninkrijk der hemelen en het Koninkrijk Gods, dat verschil zal ik hier weergeven:

A Het Koninkrijk der hemelen:
1 Het heeft Messias tot Koning.
2 Het is van de hemelen, d.i. wordt opgericht van uit de hemelen door de komst van zijn Koning uit de hemelen.
3 Het is politiek, middellijk van aard, de heerschappij van een koninkrijk over alle andere koninkrijken en berust op recht en gerechtigheid.
4 Het is Israëlietisch van aard, Israël is het Centrale orgaan der wereldheerschappij.
5 Het is het bijzondere onderwerp der O.T. profetieën.
6 Het is beperkt in duur en is nog toekomstig; in David en Salomo's dagen is het voorafgeschaduwd.
7 Het is nabij geweest in de Persoon des Konings, is verworpen (in de Evangeliën), aangeboden opnieuw na de opstanding (in Handelingen), andermaal verworpen, en zal opgericht worden in de toekomst (Openbaring).

B Het Koninkrijk Gods:
1 Het Koninkrijk Gods heeft God tot Heerser.
2 Het omspant hemelen en aarde.
3 Het is ethisch (zedelijk) onmiddellijk, geestelijk van aard, berust op de heerschappij van Gods Geest in Zijn schepselen, dus op liefde.
4 Het omvat alle geschapen wezens in de hemelen en op de aarde (engelen, overheden, machten en a.). Abrahams geestelijk zaad, dus geloofsrechtvaardigen.
5 Het is niet uitsluitend het onderwerp van het O.T., maar loopt, evenwel meer verborgen, de hele H.S. door.
6 Het begon bij de schepping, omvat alle eeuwen (aionen) en bedelingen en blijft altijd bestaan.
7 Het wordt in Zijn Openbaring telkens nog tegengestaan, maar het welbehagen Gods gaat toch gelukkiglijk voort. Einddoel: God alles in allen.

Het Koninkrijk der hemelen bestaat nu niet want dan zit Christus op de troon van Zijn vader David,  Lucas 1:32 en Christus zit nu in Zijn Vaders troon, Rev. 3:21  « Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon », twee onderscheiden koninkrijken, twee onderscheiden tronen.

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei sjako:

Wat @Aristarkos bedoelt wordt het Israël Gods genoemd. Galaten 6:16

Sorry Sjako, maar dat bedoel ik niet. Zoals ik al eerder heb laten zien aan het constant aanhalen van de wet in Galaten, is deze brief voornamelijk aan Joden gericht, de heiden wist — weet — niks van de wet. Het Israël Gods is het overblijfsel van Israël dat God altijd bewaart heeft. B.v. Jes. 10:20 « En het zal geschieden te dien dage, dat het overblijfsel van Israel, en de ontkomenen van het huis Jakobs niet meer steunen zullen op dien, die ze geslagen heeft; maar zij zullen steunen op den HEERE, den Heilige Israels, oprechtelijk ». Jes. 11:16 « En er zal een gebaande weg zijn voor het overblijfsel Zijns volks, dat overgebleven zal zijn van Assur, gelijk als Israel geschiedde ten dage, toen het uit Egypteland optoog ». Jer. 6:9 « Zo zegt de HEERE der heirscharen: Zij zullen Israels overblijfsel vlijtiglijk nalezen, gelijk een wijnstok; breng uw hand weder, gelijk een wijnlezer, aan de korven ». Rom. 9:27 « En Jesaja roept over Israel: Al ware het getal der kinderen Israels gelijk het zand der zee, zo zal het overblijfsel behouden worden ».

Dat overblijfsel is het Israël Gods.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Aristarkos:

de heiden wist — weet — niks van de wet.

?

Romeinen 2:

13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet.
15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.

25 minuten geleden zei Aristarkos:

Zoals ik al eerder heb laten zien aan het constant aanhalen van de wet in Galaten, is deze brief voornamelijk aan Joden gericht

Volgens mij was de gemeente van de Galaten een mix van Joden en niet-Joden. Galaten schijnen van de Kelten af te stammen, vergelijk ook de woorden Galaten/Kelten.

"Het Keltische temperament van de Galaten was erg wispelturig, ze hielden van nieuwe dingen en veranderingen. Toen Judaïstische leraren de gemeenten aandeden, die hen onderwezen dat wetsbetrachting, besnijdenis en andere Joodse rituelen belangrijk waren om behouden te worden, werden deze denkbeelden met open armen ontvangen. Langzamerhand kwam er in die gemeenten afwijking. Behalve dat de Judaistische leraren eisten dat de gelovige Galaten zich aan de Mozaïsche wet, met name de besnijdenis, zouden onderwerpen, werd ook de wettigheid van Paulus’ apostelschap bestreden."

Bron: http://www.christipedia.nl/Artikelen/G/Galaten_(brief)

25 minuten geleden zei Aristarkos:

Het Israël Gods is het overblijfsel van Israël dat God altijd bewaart heeft.

Mee eens. Romeinen 11:

1 Ik vraag dan: God heeft zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers zelf een Israeliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.
2 God heeft zijn volk niet verstoten, dat Hij tevoren gekend heeft. Of weet gij niet, wat het schriftwoord zegt in [de] [geschiedenis] [van] Elia, als hij Israel bij God aanklaagt:
3 Here, uw profeten hebben zij gedood, uw altaren hebben zij omvergehaald; ik ben alleen overgebleven en mij staan zij naar het leven.
4 Maar wat zegt de godsspraak tot hem? Ik heb Mij zevenduizend man doen overblijven, die hun knie voor Baal niet hebben gebogen.
5 Zo is er dan ook in de tegenwoordige tijd een overblijfsel gelaten naar de verkiezing der genade.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Bastiaan73:

"Het Keltische temperament van de Galaten was erg wispelturig, ze hielden van nieuwe dingen en veranderingen. Toen Judaïstische leraren de gemeenten aandeden, die hen onderwezen dat wetsbetrachting, besnijdenis en andere Joodse rituelen belangrijk waren om behouden te worden, werden deze denkbeelden met open armen ontvangen. Langzamerhand kwam er in die gemeenten afwijking. Behalve dat de Judaistische leraren eisten dat de gelovige Galaten zich aan de Mozaïsche wet, met name de besnijdenis, zouden onderwerpen, werd ook de wettigheid van Paulus’ apostelschap bestreden."

http://www.christipedia.nl/Artikelen/G/Galaten_(brief)

Dit soort teksten zijn van nul waarde. Ze zijn op niets anders gebaseerd dan de fantasie van de schrijver. Geschiedkundig is er geen enkele aanwijzing voor waardoor men tot zulke teksten zou kunnen komen.
De naiviteit van dit artikel blijkt ook uit de zin
"Hij heeft de brief niet gedicteerd, maar zelf geschreven. "Ziet, wat een lange brief ik u geschreven heb met mijn eigen hand!" (Gal. 6:11)."
Ecjt waar, een kind van 5 schrijft dit boven een brief die hij voor het eerst aan opa en oma schrijft, maar als zoiets boven een gekopieerde brief van een volwassene staat, zou je er juist vraagtekens bij moeten zetten in plaats van het te accepteren.

 

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Bastiaan73:

?

Romeinen 2:

13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet.
15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.

Dus de heidenen hebben nou opeens wel de wet van God gekregen? Wat dan met Rom. 3:20? « Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde ». Zo ook Gal. 2:16 « Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, ... daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden ». En dan natuurlijk Rom. 15:8 « En ik zeg, dat Jezus Christus een dienaar geworden is der besnijdenis, vanwege de waarheid Gods, opdat Hij bevestigen zou de beloftenissen der vaderen », die vaderen zijn Israëls vaderen. Als je verder leest dan zie je dat het gaat over Israël v. 17 «  Zie, gij wordt een Jood genaamd en rust op de wet; en roemt op God ».

De heiden mag dan in sommige gevallen de wet van nature doen, hem is die wet nooit gegeven om te volbrengen, dat is alleen aan Israël geschied, zoals duidelijk blijkt uit Exo. 24:7, 8 « En hij nam het boek des verbonds, en hij las het voor de oren des volks (dus Israel); en zij zeiden: Al wat de HEERE gesproken heeft, zullen wij doen en gehoorzamen (dit is het oude verbond). Toen nam Mozes dat bloed, en sprengde het op het volk; en hij zeide: Ziet, dit is het bloed des verbonds, hetwelk de HEERE met ulieden gemaakt heeft over al die woorden ».

Het enige wat aan de heidenen is gezegd vinden we in Hand. 15:20 « Maar hun (de heidenen) zal aanschrijven, dat zij zich (1) onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, (2) en van hoererij, en (3) van het verstikte, en (4) van bloed ».

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Bastiaan73:

Volgens mij was de gemeente van de Galaten een mix van Joden en niet-Joden.

Dat was het ook, maar zoals Paulus zegt: Eerst de Jood, dan ook de Griek. Je kunt dat zien aan het constant aanhalen van de wet, alleen de Jood was onderwezen in de wet, Rom. 2:18 « En gij weet Zijn wil, en beproeft de dingen, die daarvan verschillen, zijnde onderwezen uit de wet ».

Aristarkos

bewerkt door Aristarkos
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Bastiaan73:

?

Romeinen 2:

13 Niet de hoorders van de wet zijn immers rechtvaardig voor God, maar de daders van de wet zullen gerechtvaardigd worden.
14 Want wanneer heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet zegt, zijn zij, hoewel zij de wet niet hebben, zichzelf tot wet.
15 Zij tonen dat het werk van de wet geschreven is in hun hart. Daar getuigt ook hun geweten van, en hun gedachten onderling beschuldigen of ook verontschuldigen elkaar.

Werken van de wet is wat anders dan de wet zelf. De wet zelf is Jezus. Zonder geloof in Hem zijn werken van generlei waarde en leiden enkel tot de dood.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid