Spring naar bijdragen

De gezalfde(n)


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 234
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Om dit verband uit te leggen heb je eerst een stukje geschiedenis nodig:   -          1000 v Chr.      Koning David regeert over alle 12 stammen -          930 v Chr.       De noordelij

Hou toch op, Gods genade is voor iedereen geheel onverdiend, daarbij staat de 1 echt niet boven de ander. En ja God deelde die genade ook al uit voor Christus zijn tijd.

De gemeente Gods is toch het lichaam van Christus? Kolossenzen 1: 18 En Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente. Hij is het begin, de eerstgeborene uit de doden, zodat Hij onder alles

2 uur geleden zei Aristarkos:
3 uur geleden zei Bastiaan73:

Volgens mij was de gemeente van de Galaten een mix van Joden en niet-Joden.

Dat was het ook, maar zoals Paulus zegt: Eerst de Jood, dan ook de Griek. Je kunt dat zien aan het constant aanhalen van de wet, alleen de Jood was onderwezen in de wet, Rom. 2:18 « En gij weet Zijn wil, en beproeft de dingen, die daarvan verschillen, zijnde onderwezen uit de wet ».

Je kunt je afvragen in hoeverre het in de wet onderwezen zijn wel toegevoegde waarde had t.o.v. het niet in de wet onderwezen zijn.

Romeinen 2 (NBV):

25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden.
26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd?
27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt.
28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis.
29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
37 minuten geleden zei Bastiaan73:

Je kunt je afvragen in hoeverre het in de wet onderwezen zijn wel toegevoegde waarde had t.o.v. het niet in de wet onderwezen zijn.

Romeinen 2 (NBV):

25 Dat u besneden bent strekt u weliswaar tot voordeel wanneer u de wet naleeft, maar wanneer u de wet overtreedt bent u toch in wezen onbesneden.
26 En wanneer iemand die niet besneden is de voorschriften van de wet in acht neemt, zal hij dan door God niet als besneden worden beschouwd?
27 Wie onbesneden is gebleven maar zich aan de wet houdt, zal zijn oordeel vellen over u die, ook al hebt u de wet op schrift en bent u besneden, de wet overtreedt.
28 Jood is men niet door zijn uiterlijk, en de besnijdenis is geen lichamelijke besnijdenis.
29 Jood is men door zijn innerlijk, en de besnijdenis is een innerlijke besnijdenis. Het is het werk van de Geest, niet een voorschrift uit de wet, dus wie innerlijk een Jood is, ontvangt geen lof van mensen maar van God.

Maar in Rom. 3 Paulus zegt: « Welk is dan het voordeel van den Jood? Of welk is de nuttigheid der besnijdenis? Vele in alle manier; want dit is wel het eerste, dat hun de Woorden Gods zijn toebetrouwd » . Dus ook hier geeft Paulus weer aan dat er verschil is en blijft bestaan tussen de heiden en de Jood, of tussen de besnijdenis en de voorhuid.

De heidense christenen willen van alles één maken en God houdt het gescheiden. Wie niet ziet dat er een toekomst is voor Israël — dus de Jood — en een andere voor de gemeente Gods — bestaande uit Jood en heiden — loopt tegen een zee van tegenstrijdigheden aan.

We kunnen dit al zien in het O.T. zoals b.v. Rom. 4:13 ons zegt « Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld  (kosmos) zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs ». Abraham is dus meer belooft dan alleen het hele land Canaan zoals in Gen. 13:17 « Maak u op, wandel door dit land, in zijn lengte en in zijn breedte; want Ik zal het u geven ». God heeft dus niet alleen aan Abraham persoonlijk het land beloofd, maar ook de kosmos, dus ook hier weer de twee sferen of groepen als ook weer blijkt uit Rom. 4:16 « Daarom is zij uit het geloof, opdat zij naar genade zij; ten einde de belofte vast zij al den zade, niet alleen dat uit de wet is, maar ook dat uit het geloof Abrahams is, welke een vader is van ons allen ».

Daarom zit er zo'n groot verschil tussen Paulus' evangelie en dat van de 12, twee verschillende groepen.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei Bastiaan73:

Op welke grondtekst baseert de NWV zich? Het lijkt me een behoorlijke vertaalfout en/of opzettelijke wijziging van wat er in de grondtekst staat.

Het is geen vertaalfout of opzet. Ik denk dat het afhangt van de codex. Ik heb heel veel verschillende vertalingen thuis. Er zijn meer vertalingen die het zoals wij vertalen. Bijv de Vertaling Prof. Brouwer vertaald het als volgt

En moge op allen die zich door deze regel laten leiden, vrede rusten en barmhartigheid: zij toch zijn het Israël Gods.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Zonder geloof in Hem zijn werken van generlei waarde en leiden enkel tot de dood.

Dit is zo destructief, dit soort platte onjuistheden. Goede werken zijn altijd goed en hebben zeker waarde. Het is Christus die ze in de mens voorbereid heeft.  De mens die dit nog niet weet, zich daar nog niet van bewust is, die zal later nog door de fase van het sterven aan de oude mens heengaan. En dat is alleen maar goed. Maar de werken waren goed en zijn in de mens voorbereid. En het goede dat ze hebben voorbereid komt die mens tijdens het sterven aan de oude mens ook weer ten goede. Wie goed doet goed ontmoet bevat een diepere waarheid dan men vaak denkt.

Calvijn Calvijn, wat een venijn.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei sjako:
16 uur geleden zei Bastiaan73:

Op welke grondtekst baseert de NWV zich? Het lijkt me een behoorlijke vertaalfout en/of opzettelijke wijziging van wat er in de grondtekst staat.

Het is geen vertaalfout of opzet. Ik denk dat het afhangt van de codex. Ik heb heel veel verschillende vertalingen thuis. Er zijn meer vertalingen die het zoals wij vertalen. Bijv de Vertaling Prof. Brouwer vertaald het als volgt

En moge op allen die zich door deze regel laten leiden, vrede rusten en barmhartigheid: zij toch zijn het Israël Gods.

Het is een wezenlijk verschil. Galaten 6:16 volgens de NB (Naardense Bijbel):

En allen die zich naar deze regel
zullen richten:
vrede over hen en ontferming,
en over het Israël van God!

Lutherse Vertaling:

En zovelen er naar dezen regel wandelen, over hen zij vrede en barmhartigheid, en over het Israël Gods!

Leidse Vertaling:

Over zovelen naar dezen regel zich gedragen zij vrede en barmhartigheid, ook over Gods Israel!

Herziene Statenvertaling:

En allen die overeenkomstig deze regel wandelen: vrede en barmhartigheid zij over hen en over het Israël van God.

GNB96:

Vrede en barmhartigheid voor allen die naar dat beginsel leven en voor het Israël van God!

BasisBijbel:

Ik wens Gods vrede en kracht toe aan alle mensen die zich daaraan houden, en aan Gods volk Israël.

25 minuten geleden zei sjako:

Ik heb heel veel verschillende vertalingen thuis. Er zijn meer vertalingen die het zoals wij vertalen.

Ik heb nu de NBG51, SV, HSV, WV, NCV, LeV, LuV, NB, WV, GNB96 en de BB geciteerd. Die zeggen allemaal 'en' of 'ook' en komen i.t.t. de NWV niet tot de conclusie 'zij zijn het Israël Gods'.

Noem dan eens al die verschillende vertalingen die het zoals jullie vertalen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Plume:

Dit is zo destructief, dit soort platte onjuistheden. Goede werken zijn altijd goed en hebben zeker waarde. Het is Christus die ze in de mens voorbereid heeft.  De mens die dit nog niet weet, zich daar nog niet van bewust is, die zal later nog door de fase van het sterven aan de oude mens heengaan. En dat is alleen maar goed. Maar de werken waren goed en zijn in de mens voorbereid. En het goede dat ze hebben voorbereid komt die mens tijdens het sterven aan de oude mens ook weer ten goede. Wie goed doet goed ontmoet bevat een diepere waarheid dan men vaak denkt.

De Bijbel spreekt je tegen:

Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden, voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde. (Rom.3:30, SV)

Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet. (Rom.3:28, SV)

Gelijk ook David den mens zalig spreekt, welken God de rechtvaardigheid toerekent zonder werken; (Rom.4:6, SV)

Doch wetende, dat de mens niet gerechtvaardigd wordt uit de werken der wet, maar door het geloof van Jezus Christus, zo hebben wij ook in Christus Jezus geloofd, opdat wij zouden gerechtvaardigd worden uit het geloof van Christus, en niet uit de werken der wet; daarom dat uit de werken der wet geen vlees zal gerechtvaardigd worden. (Gal.2:16, SV)

En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven. (Gal.3:11, SV)

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave; Niet uit de werken, opdat niemand roeme. (Ef.2:8-9, SV)

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei Plume:

Dit is zo destructief, dit soort platte onjuistheden. Goede werken zijn altijd goed en hebben zeker waarde. Het is Christus die ze in de mens voorbereid heeft.  De mens die dit nog niet weet, zich daar nog niet van bewust is, die zal later nog door de fase van het sterven aan de oude mens heengaan. En dat is alleen maar goed. Maar de werken waren goed en zijn in de mens voorbereid. En het goede dat ze hebben voorbereid komt die mens tijdens het sterven aan de oude mens ook weer ten goede. Wie goed doet goed ontmoet bevat een diepere waarheid dan men vaak denkt.

Calvijn Calvijn, wat een venijn.

Mattheüs 25:

35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest,
36 Naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed?
39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan een van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:
27 minuten geleden zei Bastiaan73:

Noem dan eens al die verschillende vertalingen die het zoals jullie vertalen?

Zoals gezegd zijn we niet de enige die het zo vertalen. Voor de rest weet ik het ook niet.

1 uur geleden zei sjako:

Het is geen vertaalfout of opzet. Ik denk dat het afhangt van de codex. Ik heb heel veel verschillende vertalingen thuis. Er zijn meer vertalingen die het zoals wij vertalen.

...

?

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Plume:

Dit is zo destructief, dit soort platte onjuistheden. Goede werken zijn altijd goed en hebben zeker waarde. Het is Christus die ze in de mens voorbereid heeft.  De mens die dit nog niet weet, zich daar nog niet van bewust is, die zal later nog door de fase van het sterven aan de oude mens heengaan. En dat is alleen maar goed. Maar de werken waren goed en zijn in de mens voorbereid. En het goede dat ze hebben voorbereid komt die mens tijdens het sterven aan de oude mens ook weer ten goede. Wie goed doet goed ontmoet bevat een diepere waarheid dan men vaak denkt.

Calvijn Calvijn, wat een venijn.

We mogen Calvijn echter immer dankbaar zijn, maarja dat is dan maar mijn mening gefundeerd op de geschiedenis. Calvinisten zijn zeer gewaardeerde en betrouwbare partners.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Bastiaan73:

Mattheüs 25:

35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest,
36 Naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed?
39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan een van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.

Jezus spreekt hier tegen geloofsgenoten, niet tegen ieder mens.

Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven?

En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan een van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.

Niet iedereen is een broeder.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Fundamenteel:

We mogen Calvijn echter immer dankbaar zijn, maarja dat is dan maar mijn mening gefundeerd op de geschiedenis. Calvinisten zijn zeer gewaardeerde en betrouwbare partners.

Als je nou niks zinnigs te zeggen hebt kun je beter zwijgen.  Maar nu je het toch gezegd hebt: calvinisten zijn negen van de tien keer ook de figuren die de katjes in het donker knijpen. Dat kan ook niet anders want eigenwillige godsdienst komt voor de val. En wie graag aan zonde tilt zal zonde stapelen. Dan heeft ie meer te tillen en daar ligt dan immers zijn hart.  Net zo lang tot ie bezwijkt en tot geloof komt. En dan bedoel ik niet het calvinisme.

bewerkt door Plume
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Plume:

Als je nou niks zinnigs te zeggen hebt kun je beter zwijgen.  Maar nu je het toch gezegd hebt: calvinisten zijn negen van de tien keer ook de figuren die de katjes in het donker knijpen. Dat kan ook niet anders want eigenwillige godsdienst komt voor de val. En wie graag aan zonde tilt zal zonde stapelen. Dan heeft ie meer te tillen en daar ligt dan immers zijn hart.  Net zo lang tot ie bezwijkt en tot geloof komt. En dan bedoel ik niet het calvinisme.

Ge zijt geen dictator hoor, anders even afspreken irl om u anders te tonen. Laat die stoere praatjes maar die geen gaatjes vullen. als ik iets onzinnig zeg, is dat aan u tegen te spreken.

Maar dan kom je zelf met onzinnige praat af, "katjes in het donker knijpen" aub he seg. We hebben het huidige kapitalisme aan de Calvinisten te danken.

Wat hebt ge nu eigenlijk zinnig gezegd? Hypocriet dat je bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Kaasjeskruid:
40 minuten geleden zei Bastiaan73:

Mattheüs 25:

35 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij te drinken gegeven, Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij gehuisvest,
36 Naakt en gij hebt Mij gekleed, ziek en gij hebt Mij bezocht; Ik ben in de gevangenis geweest en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien en hebben wij U gevoed, of dorstig en hebben wij U te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben wij U als vreemdeling gezien en hebben U gehuisvest, of naakt, en hebben U gekleed?
39 Wanneer hebben wij U ziek of in de gevangenis gezien en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal hun antwoorden en zeggen: Voorwaar, Ik zeg u, in zoverre gij dit aan een van deze mijn minste broeders hebt gedaan, hebt gij het Mij gedaan.

Jezus spreekt hier tegen geloofsgenoten, niet tegen ieder mens.

?

Zelfde hoofdstuk:

32 En al de volken zullen voor Hem verzameld worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, zoals de herder de schapen scheidt van de bokken,
33 En Hij zal de schapen zetten aan zijn rechterhand en de bokken aan zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af.

Vindt die scheiding volgens jou plaats per heel volk of per individu?

18 minuten geleden zei Fundamenteel:

We mogen Calvijn echter immer dankbaar zijn, maarja dat is dan maar mijn mening gefundeerd op de geschiedenis. Calvinisten zijn zeer gewaardeerde en betrouwbare partners.

Calvijn had bloed aan zijn handen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Johannes_Calvijn#De_executie_van_Michael_Servet

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Aristarkos:

Zoals ik al eerder heb laten zien aan het constant aanhalen van de wet in Galaten, is deze brief voornamelijk aan Joden gericht,

De aanhef van de brief is dat het gericht is op de gemeente van de Galaten en niet op de Joden. Bovendien richtte Paulus zich meer op de heidenen dan op de Joden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Bastiaan73:

32 En al de volken zullen voor Hem verzameld worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, zoals de herder de schapen scheidt van de bokken,
33 En Hij zal de schapen zetten aan zijn rechterhand en de bokken aan zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning tot hen, die aan zijn rechterhand zijn, zeggen: Komt, gij gezegenden mijns Vaders, beërft het Koninkrijk, dat u bereid is van de grondlegging der wereld af.

Vindt die scheiding volgens jou plaats per volk of per individu?

Maakt het uit? Een volk bestaat uit individuen. Er is een volk dat bestaat uit mensen die geloven in werken zonder God en een volk dat bestaat uit mensen die geloven in het werk van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Niet iedereen is een broeder.

Nee, want daar worden de gezalfden mee bedoelt. 

4 minuten geleden zei Fundamenteel:

Valt nog mee. Een ketter die de triniteit ontkende. Wat voor die tijd niet ongewoon was he. 

Bedoel je nu als je de triniteit ontkend het niet erg is dat je op de brandstapel beland?

Het was een huichelachtige streek van Calvijn.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Bedoel je nu als je de triniteit ontkend het niet erg is dat je op de brandstapel beland?

Neen, ik bedoel dat het voor die tijd niet ongewoon was ketters te vermoorden. Als gezaghebbend persoon hebt ge uw volk te pleasen he. Calvijn heeft nog pogen inspreken op Servet, maar die Servet was een die harder dus ja.... 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei sjako:

De aanhef van de brief is dat het gericht is op de gemeente van de Galaten en niet op de Joden. Bovendien richtte Paulus zich meer op de heidenen dan op de Joden.

Waar baseer je dat op anders dan op een aanname? Paulus ging naar de Joden in diaspora, hij ging altijd eerst naar de synagoge zoals Hand. 18:4 ons zo fijntjes verteld « En hij handelde op elken sabbat in de synagoge, en bewoog tot het geloof Joden en Grieken », ook hier worden de Joden weer eerst genoemd. In Galaten praat Paulus 24 keer over de wet, dus is het tegen Joden, dat er ook heidenen in de gemeente van Galaten waren zal ik zeker niet ontkennen, maar de aanname dat het voornamelijk heidenen waren is onjuist, het waren voornamelijk Joden en de heidenen waren om de Joden tot jaloersheid te wekken, « Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen (Israël) tot jaloersheid te verwekken », Rom. 11:11.

Aristarkos

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei Fundamenteel:

Valt nog mee. Een ketter die de triniteit ontkende. Wat voor die tijd niet ongewoon was he. 

Dat maakt het nog niet okee.

9 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Maakt het uit? Een volk bestaat uit individuen. Er is een volk dat bestaat uit mensen die geloven in werken zonder God en een volk dat bestaat uit mensen die geloven in het werk van Jezus.

Opmerkelijk dat je blijkbaar denkt in volken en niet in individuen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Servet had gewoon gelijk en Calvijn was op zijn dood dat hij meer voet aan wal kreeg want dat zou zijn theologie ondermijnen. Dus via een zeer hypocriete streek ervoor gezorgd dat hij op de brandstapel terecht kwam. Zegt iets over de man denk ik.

Ik praat het niet goed. Ik zie vooral naar wat er verder kwam uit het Calvinisme. Hitler was ook door en door slecht, toch gebruiken we nog het gros van wat hij bereikt heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid