Spring naar bijdragen

Meeste Nederlanders niet religieus


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 186
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Veel mensen zoeken het ook elders, zoals alternatieve geneeswijzen en spirituele clubjes zoals bij ons het Westlicht.  

Je zegt daarna zeg je waarmee je opeens een aantal criteria formuleert waaraan je moet voldoen om lid te worden van de club. Dat is op zich al raar als je beweert dat God het bepaald.

1 minuut geleden zei Kelderworm:

Het langs de deur gaan vind ik erg opdringerig. De wijze waarop dat veelal gebeurd maakt dat het een erg slechte naam heeft gekregen.

We hebben helemaal geen slechte naam gekregen. Alleen bij mensen die nikst van geloof willen weten en die slaan we op verzoek gewoon over. Dat noemen we een 'niet-bel-adres'. Ik word in het algemeen netjes te woord gestaan, of er wordt netjes gezegd geen interesse te hebben. Heel zelden dat we een grote mond krijgen.

3 minuten geleden zei Kelderworm:

Christelijke kerken zouden wel flyers door de bus kunnen doen met een uitnodiging ergens in hun kerk gebouw bijvoorbeeld of een buurthuis.

Klopt, rond kerst of pasen of zo. Kreeg er dit jaar een met een brandende hel op. Heel aantrekkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kelderworm:

Ook een voorbeeld zijn in het dagelijkse leven door bijvoorbeeld voor en na het eten (ook publiekelijk) te bidden voor het eten en erna. Bij velen is daarvoor schroom, terwijl yeshua zegt, wie zich voor Mij schaamt, Ik schaam Mij voor hen.....

Moest er ook nog bij komen dat je dat niet zou doen. In een restaurant doe ik het ook. Maar Jezus heeft nogal wat meer van ons gevraagd dan alleen bidden voor het eten. Hij heeft gezegd "GAAT!" en maak discipelen .... Trouwens de eerste Christenen gingen ook naar de huizen. Gezien het aantal bijbelstudies is het toch echt wel zinvol. Er zijn ongeveer twee maal zoveel Bijbelstudies als er Getuigen zijn, dus zo'n 17 miljoen studies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Olorin:

New age is wat mij betreft eentje op de lijst van de oude geloven die je noemt, maar een nieuwe versie. Ik zie het niet als negatief. Ik zie het als dat mensen zoeken naar iets. Zinsgeving, bovennatuurlijks, rust, geborgenheid, perfectie, naar iets wat verder gaat dan het bestaan op aarde. 
Blijkbaar hebben erg veel mensen niet genoeg aan een logisch positivistisch wereldbeeld. Die vorm van atheïsme is evenmens niet populair.

Op mij komt het over dat mensen zoekende zijn naar iets. Kerken weten daar onvoldoende op aan te sluiten.

Daar denk ik toch anders over. Op een tienerclub besteedden we destijds het gespreksonderwerp occultisme, waarbij we aangaven dat mensen als Char en Jomanda occult bezig zijn. We legden uit waarom. De tieners schrokken er van (meerderheid waren christelijk van huis uit), want de helft van hen bleek te geloven dat Char in ieder geval christelijk bezig is. Op tv wordt New Age in de late uren gepromoot. Kaarten leggen en je toekomst voorspellen is heel populair. Mensen weten niet dat ze buiten Jezus om op occult demonisch vlak bezig zijn. Het is levens gevaarlijk. Omdat de duivel zich voordoet als een engel van het licht. 

Ik ben het met je eens dat kerken daar te weinig aandacht voor hebben.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei sjako:
36 minuten geleden zei Kelderworm:

Hoezo is de aardse wet van belang? Als je maar voor G'd trouwt toch?

Omdat God wilt dat we aan de aardse overheid gehoorzaam zijn.

OK, en wat nu als er landelijk een verbod komt op de Johova getuigen aan de deur? (Zoals D666 wil)
 

Zojuist zei Kelderworm:
37 minuten geleden zei Kelderworm:

Hoezo is de aardse wet van belang? Als je maar voor G'd trouwt toch?

Omdat God wilt dat we aan de aardse overheid gehoorzaam zijn.

Indien het niet wringt met de aardse wet:

Stel meneer A en mevrouw B willen huwen voor G'd.
Meneer A zit al jaren zonder werk en heeft schulden gemaakt, het enige dat ie veel doet is op internet vertoeven en op de  christelijke forums zijn verveling te doden.
Meneer A kan derhalve niet huwen voor de aardse wet, met mevrouw B die wel een baan heeft en hard gespaard.
Mevrouw B immers zou moeten gaan opdraaien voor de gemaakte schulden van meneer A.

Moeten beiden dan maar van elkaar afblijven en het op gewone vriendschap houden?
Of kunnen ze voor G'd wel huwen zonder dat de aardse overheid regels gaat opleggen waar mevrouw B niet op zit te wachten.

Soms willen stellen nu eenmaal huwen voor G'd zonder dat de aardse overheid daartussen zit met haar neus.
 

22 minuten geleden zei sjako:

Moest er ook nog bij komen dat je dat niet zou doen.

Je wilt menig christen die het niet doet, niet de kost geven.
Een schatrijke JG organisatie zou er zelfs straat arm van worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bid wel met mijn vrouw in het restaurant en niet bij het eten op het werk. Een collega vroeg me ooit waarom ik als christen niet bid op het werk. Ik zei hem dat ik dat niet doe om hen geen aanstoot te geven. Trouwens, wie zegt eigenlijk dat ik moet bidden met gevouwen handen en gesloten ogen? De bijbel zegt dat als je bidt, dat je dat niet moet doen zoals de schriftgeleerden en farizeeërs dat doen, die op de hoeken van de straten staan te bidden om gezien te worden. God zegd: zij hebben hun loon al bij de mensen. Als je bidt, ga dan je een kamer in je huis binnen en sluit alle ramen en deuren, zodat God die in het verborgene ziet jouw gebed alleen horen kan. Daarom  bid ik meestal gewoon met ogen open en met mijn handen bezig met andere dagelijkse bezigheden. In mijn hoofd en hart bid ik. De wereld om mij heen vertel ik gewoon dat ik gelovig ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kelderworm:

OK, en wat nu als er landelijk een verbod komt op de Johova getuigen aan de deur? (Zoals D666 wil)

We kunnen verwachten dat de prediking wordt tegengewerkt. Jezus gebood om te gaan prediken. Dus dan gehoorzamen we God meer dan mensen en zal het ondergronds gaan. Hetzelfde gebeurd in Rusland. Daar is het al zover. Daar gebeurd een regelrechte Christenvervolging. Er zitten ook een paar broeders in de gevangenis, Koninkrijkszalen worden in beslag genomen of worden vernield, zelfs worden kinderen van de ouders afgenomen. En dit gebeurd in 2018. 

By the way, het is niet Johova, maar Jehovah, de Naam van God.

22 minuten geleden zei Gaitema:

In mijn hoofd en hart bid ik.

Dan is het goed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Gaitema:

Ik bid wel met mijn vrouw in het restaurant en niet bij het eten op het werk. Een collega vroeg me ooit waarom ik als christen niet bid op het werk. Ik zei hem dat ik dat niet doe om hen geen aanstoot te geven. Trouwens, wie zegt eigenlijk dat ik moet bidden met gevouwen handen en gesloten ogen? De bijbel zegt dat als je bidt, dat je dat niet moet doen zoals de schriftgeleerden en farizeeërs dat doen, die op de hoeken van de straten staan te bidden om gezien te worden. God zegd: zij hebben hun loon al bij de mensen. Als je bidt, ga dan je een kamer in je huis binnen en sluit alle ramen en deuren, zodat God die in het verborgene ziet jouw gebed alleen horen kan. Daarom  bid ik meestal gewoon met ogen open en met mijn handen bezig met andere dagelijkse bezigheden. In mijn hoofd en hart bid ik. De wereld om mij heen vertel ik gewoon dat ik gelovig ben.

Een kanttekening bij het onderstreepte:

Er is een verschil tussen bijvoorbeeld in een kerk met veel omhaal en vertoon te bidden, om daarmee schijne vroomheid ten toon te spreiden.
Neem als voorbeeld de RKK.

Gewoon G'd Zijn Zegen vragen voor het eten en danken voor het eten erna, ook al ben je met ongelovigen heeft niets meer eer halen te maken, immers eer valt er tegenwoordig nauwelijks mee te halen. Eerder met je er niet voor schamen.

Het sluiten van de ogen is alleen bedoeld om geen afleiding te hebben van hetgeen om je heen gebeurd.
Immers we vragen G'd ZIjn tijd om Zijn Almachtig Oor naar onze gebeden te neigen, dus hoeveel moeite is het om de ogen te sluiten.
Zie hoe Yeshua vurig bad naar G'd, op zijn knieen, heel nederig !
En nee dat hoef je ook niet midden in de stad te doen als je ermee wilt bewijzen hoe vroom je wel niet bent, dat klopt.
Tijdens het autorijden bijvoorbeeld kan je niet je ogen sluiten, maar is wel een geschikt moment voor gebed.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei sjako:

Maar we betalen netjes onze belasting, houden ons aan de verkeersregels etc.

Maar seksueel misbruik ligt dan toch weer ingewikkelder.

8 uur geleden zei sjako:

Hebben we het al vaker over gehad, dit wordt ook gedaan. Er wordt aanbevolen aangifte te doen, maar dat lijkt me geen taak voor de ouderlingen, maar meer voor het slachtoffer.

En weer geeft je er blijk van geen bal van begrepen te hebben.

modbreak Trajecto: Dat men niet toezegt zodra ernaar gevraagd wordt volop mee te werken bij een onderzoek vind ik ook wel kwalijk, maar om nou hier bij elke gelegenheid die zich voordoet  daar @sjako min of meer voor te veroordelen is toch niet de bedoeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Mullog:

Dat is toch niet occult, dat is gewoon bedrog.

Dat zou best kunnen. Echter doel ik vooral op de manier waarop het gaat, dat het volgens de bijbel iets is waar we ons niet mee dienen bezig te houden. Want "als" er geesten op afkomen, kan je niet weten of ze deugen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei sjako:

We kunnen verwachten dat de prediking wordt tegengewerkt. Jezus gebood om te gaan prediken. Dus dan gehoorzamen we God meer dan mensen en zal het ondergronds gaan. Hetzelfde gebeurd in Rusland. Daar is het al zover. Daar gebeurd een regelrechte Christenvervolging.

By the way, het is niet Johova, maar Jehovah, de Naam van God.

Kijk !

Dat bedoel ik!

Dus zo nauw neem je het ook niet met de aardse wet, ook al wil G'd dat je de wet gehoorzaamd.
Daarom zoals ik al stelde, zolang deze de belangen van G'd niet dwarsboomd. Fijn dat je dit met mij eens bent.

Ik schrijf om bepaalde redenen sommige namen van G'd niet, o.a. die jij gebruikt.

Er is voor mij een verschil tussen christenvervolging en Jsekte vervolging.....
Verder ga ik dat niet uitdiepen hier, dat zou in een JG topic kunnen bijvoorbeeld.
Maar naar de letter van de Schrft (niet die aangepaste van de JG dus aan hun JG-leer) valt het terecht onder de noemer sekte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Kelderworm:

Een kanttekening bij het onderstreepte:

Er is een verschil tussen bijvoorbeeld in een kerk met veel omhaal en vertoon te bidden, om daarmee schijne vroomheid ten toon te spreiden.
Neem als voorbeeld de RKK.

Gewoon G'd Zijn Zegen vragen voor het eten en danken voor het eten erna, ook al ben je met ongelovigen heeft niets meer eer halen te maken, immers eer valt er tegenwoordig nauwelijks mee te halen. Eerder met je er niet voor schamen.

Het sluiten van de ogen is alleen bedoeld om geen afleiding te hebben van hetgeen om je heen gebeurd.
Immers we vragen G'd ZIjn tijd om Zijn Almachtig Oor naar onze gebeden te neigen, dus hoeveel moeite is het om de ogen te sluiten.
Zie hoe Yeshua vurig bad naar G'd, op zijn knieen, heel nederig !
En nee dat hoef je ook niet midden in de stad te doen als je ermee wilt bewijzen hoe vroom je wel niet bent, dat klopt.
Tijdens het autorijden bijvoorbeeld kan je niet je ogen sluiten, maar is wel een geschikt moment voor gebed.
 

Het sluiten van de ogen tijdens het bidden is geloof ik iets wat protestanten hebben ingevoerd. Katholieken doen dat namelijk niet. Vouwen van de handen doen zij weer wel. Evangelischen bidden trouwens met geopende handen. Ik zie het allemaal als gewoontes. Het zijn geen verplichtingen. Op mijn werk zijn overigens wel meer christenen, maar niemand bidt zichtbaar. Te gelijkertijd zijn ze wel open over hun geloof. Die genen waarvan ik het weet tenminste. Bij het eten vroeg ik nog aan een katholieke broeder uit Liberia van me: wil je voor me bidden? Doelend op het vinden van een huis (We moeten 1 maart er uit). Hij  zei: "doe ik broeder". Een atheïstische goede collega die bij ons zat keek hier vol verbazing naar :)

trouwens: thuis dank ik alleen voor het eten vooraf. Ik hoorde eens dat alleen Nederlanders om een zegen over het eten vragen. In de rest van de wereld beschouwen ze het eten als gezegend en danken ze er alleen voor. Toen ik dat hoorde zijn we het thuis ook zo gaan doen.

of het klopt weet ik niet hoor, maar we doen het nu zo. 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Kelderworm:

Er is een verschil tussen bijvoorbeeld in een kerk met veel omhaal en vertoon te bidden, om daarmee schijne vroomheid ten toon te spreiden.
Neem als voorbeeld de RKK.

Gewoon G'd Zijn Zegen vragen voor het eten en danken voor het eten erna, ook al ben je met ongelovigen heeft niets meer eer halen te maken, immers eer valt er tegenwoordig nauwelijks mee te halen. Eerder met je er niet voor schamen.

Het sluiten van de ogen is alleen bedoeld om geen afleiding te hebben van hetgeen om je heen gebeurd.
Immers we vragen G'd ZIjn tijd om Zijn Almachtig Oor naar onze gebeden te neigen, dus hoeveel moeite is het om de ogen te sluiten.
Zie hoe Yeshua vurig bad naar G'd, op zijn knieen, heel nederig !

Het valt mij inderdaad nog weleens op bij sommige gelovigen dat hoe minder uiterlijkheden ze hebben, hoe strenger ze aan die paar overgebleven uiterlijkheden hangen en op basis daarvan de oprechtheid van andere gelovigen oordelen.
De katholieke liturgie kent inderdaad veel ritueel, omdat wij God met heel ons hart én heel ons lichaam en dus al onze zintuigen aanbidden. Net zoals de joden in de tempeldienst destijds.
Ze heeft echter geen enkel probleem met sobere vieringen, daar zelfs de mis ook heel eenvoudig opgedragen kan worden, en al helemaal niet als je teruggetrokken in je kamer bidt. Integendeel zelfs, het een sluit het ander niet uit. En of je nu met je ogen open of dicht bidt, dat maakt haar ook werkelijk niets uit.
Vroomheid hangt immers af van intentie, maar je gebedshouding kan daarin wel een grote hulp zijn.
Maar jij impliceert nu dat als iemand zich niet aan jouw uiterlijkheden ofwel wijze van bidden houdt, diegene dan wel niet met de juiste intenties zou bidden. Dat het blijkbaar wél strikt afhangt van je uiterlijke gebedshouding.

Ben dan ook trouwens benieuwd of jij dan ook knielt tijdens het gebed. Binnen de katholieke kerk gebeurt dat namelijk wél tijdens de belangrijkste gebeden. En veel katholieken knielen ook thuis tijdens het gebed.

10 minuten geleden zei Gaitema:

Het sluiten van de ogen tijdens het bidden is geloof ik iets wat protestanten hebben ingevoerd. Katholieken doen dat namelijk niet. Vouwen van de handen doen zij weer wel. Evangelischen bidden trouwens met geopende handen.

Het wel of niet sluiten van de ogen hangt binnen de katholieke vieringen eigenlijk af van wat er gebeden wordt. Tijdens het zingen, de lezingen en als er allerlei rituelen plaatsvinden zullen velen de ogen openhouden, maar tijdens een "gewoon" gebed of een koorzang gaan veel ogen volgens mij wel dicht en na de communie zul je niet zelden iemand zelfs geknield met de handen in het gezicht zien tijdens het nabidden, om zich even helemaal af te sluiten.
Eigenlijk zijn daar geen vaste regels voor en op het zitten, knielen en staan na "doet iedereen eigenlijk maar wat" en let daarin niemand op elkaar.
Ook tijdens meer contemplatieve, stille gebeden, van het schouwend gebed tot de rozenkrans, houdt men vaak de ogen gesloten, om zo helemaal in zichzelf gekeerd te zijn.
Het bidden met open en geheven handen, ofwel in de orantehouding, is evenzo een typisch katholieke gebedshouding voor voornamelijk de priester tijdens bepaalde gebeden. Maar hier en daar zie je parochianen ook tijdens het onzevader de handen geopend houden. En tijdens een charismatische mis natuurlijk weer vaker. ;)

Eigenlijk wordt er alleen al tijdens de mis veel gebedshoudingen aangehouden door de priester en of het volk: staan, zitten, knielen, buigen, geheven handen, handen in het gezicht, handpalmen tegen elkaar, etc.
Je ziet vervolgens dat verschillende van deze gebedshoudingen netjes verdeeld zijn over de verschillende protestantse denominaties. Alleen het gezamelijk knielen, daar hebben veel protestantse kerkgemeenschappen gek genoeg weer veel problemen mee. Terwijl het toch een zeer bijbelse houding is.

1 uur geleden zei Gaitema:

Daarom  bid ik meestal gewoon met ogen open en met mijn handen bezig met andere dagelijkse bezigheden. In mijn hoofd en hart bid ik.

Ora et labora inderdaad, bidt en werkt. Een goede gewoonte, om zo heel je dag aan God op te dragen.
Toch zou dit niet het teruggetrokken gebed moeten vervangen, maar juist aanvullen. Net zoals je ook tijd neemt om met je geliefden gewoon te praten, zonder van alles daarbij te doen, zo is het ook goed om regelmatig, het liefst dagelijks, echt tijd te nemen voor het gebed.
Om je inderdaad terug te trekken, de buitenwereld even buiten te sluiten en alleen met het gebed bezig te zijn, in een welbewuste gebedshouding die zowel voldoende comfortabel als voldoende eerbiedig is.
Dat deed Christus zelf immers ook, nachtenlang zelfs, dus waarom zou je jezelf deze mooie gunst dan onthouden? ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas moet ik weer constateren dat ook dit topic is vervallen in het propageren van de eigen versie van het christendom door sommigen, gevolgd door een discussie daarover.
Is het nu zo moeilijk om gewoon over een onderwerp te praten, zonder daarvan af te wijken ?

Dit topic handelt over het feit dat de meeste Nederlanders volgens hun eigen zeggen niet religieus zijn. De laatste 2 a 3 pagina's gaat het daar helemaal niet meer over.
 

10 uur geleden zei sjako:
23 uur geleden zei Dat beloof ik:

Als je zoekt naar een reden waarom de meeste Nederlanders niet-religieus zijn, dan zit dat er onder andere in dat tegenwoordig (gelukkig) veel mensen weigeren als slaaf te worden betiteld, of zowieso iets hebben tegen slavernij.

Dan heb je het niet goed begrepen. De gezalfden worden de ‘slaaf’ genoemd. Zij geven leiding aan de Christelijke gemeente. Het woord slaaf heeft trouwens hier niks van doen met slavernij. Meer als werknemer zeg maar.

Het interesseert me in deze context helemaal, totaal, absoluut niets hoe het woord slaaf volgens jou geïnterpreteerd moet worden.
Het gaat hier niet om de interpretatie van het woord slaaf volgens de Jehova Getuigen.
Het gaat er om dat je inziet dat veel Nederlanders niets met slavernij te maken willen hebben. En dat is simpelweg wel het geval als het woord slaaf wordt gebruikt.


Kun je dat begrijpen? Want dát is waar dit topic over gaat !
Snap je dat een normale Nederlander leest "ik wil een slaaf zijn" , dat hij dan zijn wenkbrauwen optrekt en de link legt met slavernij?
En snap je dat als diezelfde Nederlander van jou leest "met slaaf bedoel ik eigenlijk werknemer en niet slavernij", die dan nog meer zijn wenkbrauwen fronst en zich afvraag waaróm je dan toch het woord slaaf gebruikt?
Want dát, beste @sjako, is nu precies waar dit topic over moet gaan.
Snap dat, ja of nee ?

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Dit topic handelt over het feit dat de meeste Nederlanders volgens hun eigen zeggen niet religieus zijn. De laatste 2 a 3 pagina's gaat het daar helemaal niet meer over.

Misschien dat die Nederlanders, voor zover hier aanwezig, dan toch iets religieuzer zijn dan gedacht? 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Tomega:

Misschien dat die Nederlanders, voor zover hier aanwezig, dan toch iets religieuzer zijn dan gedacht? 

Nee, het onderzoek is daarin duidelijk.
Dat hier meer religieuze Nederlanders zijn dan op andere fora, is ook duidelijk
Het tweede heeft echter geen invloed op het eerste.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Mullog:
22 uur geleden zei Tomega:

Natuurlijk is er ook nog een derde mogelijkheid, die misschien opgaat voor "de meeste Nederlanders" van jou, namelijk dat ze bewust slecht zijn (graag en van harte opzettelijk overtreden en zondigen). 

Je leeft in een triest universum als je hiervan uitgaat.

Dat zeg jij. En dat is mooi. Dank voor je opbouwende bijdrage in deze concrete discussie. Want dat 'narrows it down' tot twee mogelijkheden:

22 uur geleden zei Tomega:

Dus: of je erkent dat je een slaaf bent, of je erkent dat "de meeste Nederlanders" een verkeerd beeld hebben bij wat ze de christelijke denkbeelden aanrekenen.

Ik wed dat je nu bij nader inzien ook wel een derde mogelijkheid hebt. Denk goed na, want ik liet rationeel weinig ruimte.
Maar voel je vrij! |= (YY)

12 minuten geleden zei Dat beloof ik:
16 minuten geleden zei Tomega:

Misschien dat die Nederlanders, voor zover hier aanwezig, dan toch iets religieuzer zijn dan gedacht? 

Nee, het onderzoek is daarin duidelijk.
Dat hier meer religieuze Nederlanders zijn dan op andere fora, is ook duidelijk
Het tweede heeft echter geen invloed op het eerste.

Ik wil niet flauw doen, maar ging dat onderzoek over dit forum..?

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is dit forum wel een toonbeeld van de trend. Wat christelijk is, zie je vooral in de orthodoxe hoek. Dat is hier aanwezig. Ook heb ik het idee dat het aantal atheïsten wel stevig verankerd is in de samenleving. Die nemen in ieder geval niet af. Mijn indruk is dat ze juist geleidelijk aan toe neemt. Ook de New Age krimpt. Zie hier op het forum: overtuigde atheïsten. Spiritualisten zijn hier ook wel te vinden van esoterisch tot meer New Age. Wel minder dan in de maatschappij. En we hebben een jood ? en 2 jehova's, ... ik bedoel Jehovah's 

Ook hebben we iemand die de kerk verlaten heeft, niet meer alles van de bijbel gelooft, maar nog wel wat. Iets wat je in de maatschappij ook tegen komt. Zij vullen de kerkbanken ook steeds minder.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei Gaitema:

Ook hebben we iemand die de kerk verlaten heeft, niet meer alles van de bijbel gelooft, maar nog wel wat. Iets wat je in de maatschappij ook tegen komt. Zij vullen de kerkbanken ook steeds minder.

Hehehe, nou ik geloof de Bijbel van kaft tot kaft hoor. Als vulling voor kerkbanken hoef ik ook niet in de kerk te zijn, neemt niet weg dat deze te Zijner tijd toch weer gevuld gaat worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hehehe, nou ik geloof de Bijbel van kaft tot kaft hoor. Als vulling voor kerkbanken hoef ik ook niet in de kerk te zijn, neemt niet weg dat deze te Zijner tijd toch weer gevuld gaat worden.

Ik had jou onder de orthodoxen gerekend. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb er niet zoveel bezwaar tegen om gebrandmerkt te worden. Maar dan wel met het juiste merk: noem mij maar gerust een fundamentalist. 

Best, die zijn niet in de statistieken meegenomen. Het is jou nog niet gelukt de bijbel van kaft tot kaft na te leven. Ik zal mijn statistieken over jouw ontwikkeling bijhouden.

1. Is nog niet uit hoe het hoofd bedekt moet worden door vrouwen. Ik hou het wel bij.

2. Vrouwen moeten zwijgen in de gemeente

3. Ik vermoed tegen evangelische liederen, dus dat wordt psalmen en gezangen zingen. Mag Johannes de Heer?

4. Is dol op bijbelstudies

5. Geloofd in wonderen, maar wil er niets over horen. Heeft er geen ervaringen mee.

6. Hij denkt dat hij vol is van de Heilige Geest en meent volop door God gezegend te zijn.

7. Geloofd niet dat een God van wonderen mensen door allerlei soorten van ellende laat gaan.

8. Geloofd dat Israël het volk van God is en op de tweede plaats christenen uitsluitend door genade. 

9. Geloofd dat joden Godslasteraars zijn.

10. Geloofd dat je enkel en uitsluitend door geloof in Jezus gered wordt en liefde daarin geen rol speelt. Behalve dan de joden. 

11. Geloofd in de vrije wil om voor Jezus te kiezen.

12. Sluit bij een kerk aan, als die voldoet aan zijn maatstaven van wat christelijk is of niet.

13. Geloofd niet dat Jezus zich laat zien aan mensen en zich laat horen door een verstaanbare stem.

14. Geloofd niet dat mensen naar de hemel gaan, maar in het dodenrijk komen. De abrahamsschoot en de gevangenis als uithoeken in dit dodenrijk.

15. Geloofd in de eeuwig durende kwellende Gehenna.

16. Geloofd in de opname der gelovigen als Jezus komt?

17. Geloofd dat Michael Jezus is.

18. De deutericanonieke boeken horen niet bij de bijbel.

19. Zoekt de strijd op in discussie om "Gods Licht" aan de man te brengen. Harde woorden ziet hij daarbij als noodzakelijk kwaad.

20. Heeft nog geen volgelingen.

 

Ik ben benieuwd hoe het verder met je zal gaan.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid