Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

13 minuten geleden zei Tomega:

Stop.
Als je niet de strijd in jezelf herkent, merk je ook niet dat elk woord,
niets meer is dan een verpakkingsmiddel van de geest die je drijft.

De strijd is de overgave aan de Geest. Niet het willen overheersen van de Geest.

1 uur geleden zei Tomega:

De wedergeboren mens is niet aan God gelijk. Maar het is verderfelijk vlees, dat wordt geplaatst op een positie van heiligheid.

Kenoerte Tomega.. zo erg dit.. 🤨

De wedergeborene is uit God geboren.

Joh. 3

3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?

5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.

6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.

7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 257
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou @Bobby17 is blijkbaar nog steeds aan het nadenken maar omdat het in het topic  al lang niet meer over de 'drie-eenheid voor kinderen' gaat leek het mij beter om een nieuw topic aan te maken.

De fundamentalist strooit lustig met citaten alsof hij met dolken van "autoriteit" werpt. De inhoud snapt hij maar half of helemaal niet. Maar dat doet er niet toe, het is hem enkel te doen om de schi

Hebreeën 11:1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven. Door het geloof verst

Posted Images

30 minuten geleden zei Tomega:

Maar waarom vraag je naar mijn oordeel?

Ik vraag niet naar je 'oordeel', ik concludeer iets n.a.v. jouw stukje:

56 minuten geleden zei Tomega:

De paradox, die iedereen kan begrijpen en bevestigen,
is dat de heilige Geest die ècht macht krijgt in de mens, tongen spreekt,
dat is onbegrijpelijk, maar vol van de heerlijkheid Gods,
die nog moet worden uitgelegd door de leraars in de gemeente;
of anders uitsluitend de ziel bevestigt, en de buitenstaander afschrikt.

Je suggereert hiermee dat zolang een mens niet in tongen spreekt, de Heilige Geest nog niet écht 'macht' heeft in de mens. Ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar Bijbels is het niet.

1 Korintiërs 12:

4 Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest.
5 Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere.
6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander.
8 Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest;
9 en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;
10 en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen.
11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei thom:

De strijd is de overgave aan de Geest. Niet het willen overheersen van de Geest.

Jammer, dat je mistte wat al realiteit was in je woorden.

Wie zich overgeeft aan een geest, laat zich leiden door een geest,
Die is per definitie bezeten en wordt per definitie gedreven.
Maar: wat geest is, is per definitie vluchtig en veranderlijk met het moment.

Gevraagd van jou wordt om alle geesten te beproeven,
en om de geesten te onderscheiden,
om zo te vinden wat de wil van God is.
Dat is een geest van zoeken naar de Geest,
en zoeken naar wat werkelijk uit God is.

Dat is niet zonder norm, en zonder extern meetmateriaal.
Ook Adam en Eva kregen een maat en een middel,
het paradijs kende een eetverbod en de doodstraf.
Het bewijst dat de wil van God niet in de mens is,
maar die komt van buiten.
en de mens kiest anders.

Overheersen, is wat geesten willen en doen.
Onderwerpen aan Gods wil, is wat wordt gevraagd.
Wat is Gods wil?
Niet dat we God worden,
maar dat we kinderen van God zijn.
God in ons, vraag overgave niet aan de heilige Geest,
maar aan het gezag van God.

Jij daarentegen, claimt God en het gezag van God,
zonder je te onderwerpen aan Zijn wil.
Abba Vader mogen zeggen,
is niet Vader willen zijn, maar het geeft juist de erkenning
dat je niet één bent, maar slechts kind.
Vader willen zijn, is wat satan deed,
en hij krijgt ook gezag.
Vader zeggen, is wat Christus deed,
en zijn wil werd onderdanig, en hij deed 
niets dat afwijkt van de schrift.

Zo is ook nu een christengelovige in staat,
om de stem van de Vader te horen,
en om in zijn leven steeds opnieuw
de schrift in vervulling te doen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Tomega:

Jammer, dat je mistte wat al realiteit was in je woorden.

Jammer dat je mist wat realiteit is.

7 minuten geleden zei Tomega:

Jij daarentegen, claimt God en het gezag van God,
zonder je te onderwerpen aan Zijn wil.

?

Graag een voorbeeld dat ik dat schrijf ergens.

7 minuten geleden zei Tomega:

Vader zeggen, is wat Christus deed,
en zijn wil werd onderdanig, en hij deed 
niets dat afwijkt van de schrift.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Tomega:

Gevraagd van jou wordt om alle geesten te beproeven,
en om de geesten te onderscheiden,
om zo te vinden wat de wil van God is.
Dat is een geest van zoeken naar de Geest,
en zoeken naar wat werkelijk uit God is.

3 minuten geleden zei Tomega:

Wie zich overgeeft aan een geest, laat zich leiden door een geest,
Die is per definitie bezeten en wordt per definitie gedreven.
Maar: wat geest is, is per definitie vluchtig en veranderlijk met het moment.

Een geest van zoeken naar de Geest...

Geef je je dan over aan je eigen geest? Ben je dan bezeten door je eigen geest? Word je dan gedreven door je eigen geest?

Best geestig eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:

Je suggereert hiermee dat zolang een mens niet in tongen spreekt, de Heilige Geest nog niet écht 'macht' heeft in de mens. Ik weet niet waar je dit vandaan haalt maar Bijbels is het niet.

Die suggestie verwerp ik, en dat doe ik met een beroep op het hondje Fikkie. Het tegendeel is eerde waar, zoals je blijkbaar zelf ook bedoelt.
De werken van de heilige Geest zijn in waarheid, geduld, liefde, verstand, barmhartigheid, en ga zo maar door.
Maar wie zich overgeeft aan die kracht die hij in zich voelt en daar een emotioneel ding van maakt, die verliest zichzelf.
Daarom zijn emotiegelovigen ook niet per se betere of nuttiger gelovigen.
En ook de heilige Geest zegt het zelf door Paulus: doe dat toch liever in je binnenkamer, en als je het al doet, doe dat toch s.v.p. gepaard gaan met uitleging en toetsing aan wat uit God is. Dat is steeds door studie en prediking. Niet door nog meer heilige flauwekul te stapelen op wat toch al onnavolgbaar was. 
Waar het woord flauwekul ondertussen verwerpelijk is, maar wel scherp tekent waarvan ik mij distantieer.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Tomega:

Waar het woord flauwekul ondertussen verwerpelijk is, maar wel scherp tekent waarvan ik mij distantieer.  

Je distantieert je dus van je eigen eerdere uiting:

1 uur geleden zei Tomega:

De paradox, die iedereen kan begrijpen en bevestigen,
is dat de heilige Geest die ècht macht krijgt in de mens, tongen spreekt,
dat is onbegrijpelijk, maar vol van de heerlijkheid Gods,
die nog moet worden uitgelegd door de leraars in de gemeente;
of anders uitsluitend de ziel bevestigt, en de buitenstaander afschrikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei Tomega:

Vader willen zijn, is wat satan deed,
en hij krijgt ook gezag.

Ik denk dat Satan áls God wilde zijn, maar om zichzelf.

En zichzelf is nu de heerser over deze wereld.

Zichzelf is de tegenstrever van wat uit God is, de wedergeborene, en dat geeft de strijd.

Dat is de strijd van de 2 naturen, in hen die tot geloof komen, omdat ook het geloof van Jezus Christus is, uit God.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Bastiaan73:
8 minuten geleden zei Tomega:

Wie zich overgeeft aan een geest, laat zich leiden door een geest,
Die is per definitie bezeten en wordt per definitie gedreven.
Maar: wat geest is, is per definitie vluchtig en veranderlijk met het moment.

Een geest van zoeken naar de Geest...
Geef je je dan over aan je eigen geest? Ben je dan bezeten door je eigen geest? Word je dan gedreven door je eigen geest?
Best geestig eigenlijk.

Dat geldt voor wie zich niet laat leiden door de heldere stem die klinkt in gans Jeruzalem.
Job sprak en viel aan en beredeneerde. maar in dat alles zondigde Job niet.
De mens heerst over de geesten die in hem zijn. Of hij geeft zich eraan over.
Het verschil is niet te geven, omdat het de mens is die het naamkaartje mag geven.
Feit is dat de heilige Geest, waarvan @Sjako zegt dat Hij God Zelf IS,
kan worden bedroefd. En tegen hem kan worden gezondigd.
En God kan de mens verlaten. En God kan zelfs de kandelaar uit een stad en een land wegnemen.
Merk op, dat wegnemen betekent, dat het er eerst wel was.
Maar God staakt eens de strijd, als de mens zich blijft verharden,
zoals Israël in de woestijn zich verhardde,

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Bastiaan73:

Je distantieert je dus van je eigen eerdere uiting:

Handelingen 11: 12-16
En de Geest zeide tot mij, dat ik met hen gaan zou, niet twijfelende. En met mij gingen ook deze zes broeders, en wij zijn in des man huis ingegaan.
En hij heeft ons verhaald, hoe hij een engel gezien had, die in zijn huis stond, en tot hem zeide: Zend mannen naar Joppe, en ontbied Simon, die toegenaamd is Petrus;
Die woorden tot u zal spreken, door welke gij zult zalig worden, en al uw huis.
En als ik begon te spreken, viel de Heilige Geest op hen, gelijk ook op ons in het begin.
En ik werd gedachtig aan het woord des Heeren, hoe Hij zeide: Johannes doopte wel met water, maar gijlieden zult gedoopt worden met den Heiligen Geest.

De heilige Geest heeft zich met kracht geopenbaard aan de eerste gelovigen.
In het begin spraken ze incidenteel tegelijk alle talen die aanwezig waren.
De mens die voelt dat de Geest werkt, kan zich eraan overgeven, en zich verliezen in blije emotie.
Maar de mens is gezet om te heersen over de begeerten die in hem zijn.
Over kwaad (Gen4) en ook over goed.
Heersen over de vrije blijdschap is geen reden toe, want God wordt graag geloofd en geprezen.
Maar nuttig voor de gemeente en de buitenstaanders is het niet, als daar niet over wordt geheerst.
De mens is gezet om kind te zijn en op te groeien in kracht en wijsheid.
Niet om zonder duiding als kraai, maar geordend als een nachtegaal,
Niet om as een speenvarken te blijven krijsen
hoe eerlijk heilig dat ook mag zijn.

Ben ik zo onduidelijk, dat je mij tegenstrijdigheden voorwerpt?

4 minuten geleden zei thom:

Flauwekul is wat je hier brengt Tomega, het rammelt aan alle kanten.

Terug de boeken in.

Op dit forum heb je mij inmiddels meer dan drie keer zo 'weggestuurd'. Je kunt niet volhouden dat ik geen gehoor heb gegeven aan dat pestgedrag van jou.
Is het geen tijd voor jou. om ook eens jezelf vragen te stellen over wie echt heerst in jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Tomega:

Op dit forum heb je mij inmiddels meer dan drie keer zo 'weggestuurd'. Je kunt niet volhouden dat ik geen gehoor heb gegeven aan dat pestgedrag van jou.
Is het geen tijd voor jou. om ook eens jezelf vragen te stellen over wie echt heerst in jou?

Je moet niet overtuigd onwaarheden schrijven die met de 1e de beste Bijbelteksten al weerlegd worden. 

Dat is geen pesten, maar je op de duidelijke onwaarheden wijzen. De teksten ga je niet eens op in die dat bewijzen.

Je visie is ondeugdelijk, en je kunt inderdaad bij jezelf afvragen waarom je schrijft wat je schrijft.

En dan hebben we het nog niet eens over reïncarnatie gehad, het topicartikel. ;-) 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

Als dan de heilige Geest God zelf is, en Mozes niet tot God kon naderen, noch zijn aangezicht kon zien,
is dan jouw conclusie dat de heilige Geest niet in Mozes was?

Of als de heilige Geest wèl in Mozes was, is dan de heilige Geest, waarvan jij zegt dat die God zelf is,
ongeschikt om God, die van nature God zelf is, te kunnen zien?

De heilige Geest zat wel degelijk in Mozes, maar hij blijft mens. De heilige Geest is een Helper. De heilige Geest stuurt, inspireert, troost etc. De mens wordt er niet gelijk aan God door. Het is een kracht die van God afkomt, tenminste zo ervaren wij het. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 20-9-2020 om 18:15 zei Bastiaan73:

Wat komt er eigenlijk in het vlees? Een geest of een ziel?

Als ik daar over na ga denken kom ik er niet meer uit. Ik geloof dat een mens een lichaam een ziel en een geest heeft. Ik meen zelfs dat er een tekst is die al deze drie tegelijk noemt. De ziel zou eeuwig blijven bestaan, de geest maakt levend. De geest komt van God en gaat door de zondeval weg. Terug naar God denk ik. En het lichaam sterft en wordt weer stof. Maar hoe ik dat op de bijbel moet baseren weet ik niet precies.

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Als ik daar over na ga denken kom ik er niet meer uit. Ik geloof dat een mens een lichaam een ziel en een geest heeft. Ik meen zelfs dat er een tekst is die al deze drie tegelijk noemt. De ziel zou eeuwig blijven bestaan, de geest maakt levend. De geest komt van God en gaat door de zondeval weg. Terug naar God denk ik. En het lichaam sterft en wordt weer stof. Maar hoe ik dat op de bijbel moet baseren weet ik niet precies.

https://statenvertaling.nl/zoektekst.php?qw=lichaam+geest+ziel&qm=1&qd=2&qa=1&it=0#start

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Chiel Fernig:

Als ik daar over na ga denken kom ik er niet meer uit. Ik geloof dat een mens een lichaam een ziel en een geest heeft. Ik meen zelfs dat er een tekst is die al deze drie tegelijk noemt. De ziel zou eeuwig blijven bestaan, de geest maakt levend. De geest komt van God en gaat door de zondeval weg. Terug naar God denk ik. En het lichaam sterft en wordt weer stof. Maar hoe ik dat op de bijbel moet baseren weet ik niet precies.

Genesis geeft aan dat de mens een levende ziel werd. Ik ga er op dit moment van uit dat er geen verschil is tussen lichaam en ziel. Ook zegt de bijbel dat de ziel die zondigt zal sterven. 

Geest is een ander verhaal. Geest is God, en God's kracht en hoedanigheid. Dat is onder andere de leven gevende energie die na het sterven terug gaat naar God. De Geest is veel meer dan dat, maar dat vergt teveel tekst. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Het is een kracht die van God afkomt, tenminste zo ervaren wij het.

Precies, je zegt het. Het is dus niet God Zelf. het is iets van God, en omdat dat iets niet minder wordt geacht dan God, hoewel het niet God Zelf is, en ook omdat God één is en ondeelbaar, spreken wij dat de Geest God is. Maar nogmaals het is niet God Zelf. De Geest van God komt overal, ook op slechte plaatsen. Maar God Zelf blijft verre van die plaatsen, en dat slechte kan ook in het geheel niet tot Hem naderen. En zo is ook Christus God, hoewel hij niet meer hier is, en daadwerkelijk opgevaren is naar de hemel. 

2 uur geleden zei Bastiaan73:

Ja. Ik denk zelfs dat er niemand op dit forum is die ook maar één jota begrijpt van jouw uitingen. 

Mogelijk, en bedankt voor je vragen. Het is beter één goede vraag te hebben vanuit onbegrip, dan duizend uitingen van instemming of ongenoegen.

3 uur geleden zei Bastiaan73:

Een geest van zoeken naar de Geest...

Geef je je dan over aan je eigen geest? Ben je dan bezeten door je eigen geest? Word je dan gedreven door je eigen geest?

Nee. De mens is geen geest, maar mens. De geest die in de mens is, die wordt door de mens niet gekend en begrepen, en daarom moet de mens ermee leren omgaan. Johannes 3:7-8 spreekt in dat verband van opnieuw geboren moeten worden. Dat is, hij moet beginnen met ontwaken en te zoeken en te groeien, naar wat geest is. Hij weet dat hij de geest heeft en/of krijgt, maar hij weet niet hoe hij deze duiden moet en behouden en volgen. Maar voordat de mens kan beginnen met volgen, moet de mens eerst leren onderscheiden dat hij sowieso altijd gedreven wordt door geesten van allerlei soort en smaak. En dat geeft spanningsvelden en tegenstrijdigheden. Kijk maar naar Saul, die al onder de profeten was vóór zijn koningschap over Israël, maar zich ook steeds liet leiden door andere geesten die in hem kwamen.

Joh. 3:7-8 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden. De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

In zoverre is het niet afwijkend van de leer van 'God die met gezag in de mens woont', die op dit forum statuur heeft. Maar het verschil zit hem in het gezag: 'God in de mens', geeft aan die mens het gevoel dat hij al voldoende van God heeft en al voldoende leiding van God krijgt. Want de mens kan 'God in hem' niet onderscheiden van zijn beste bedoelingen in een zuiver geweten. En zo slaat de mens die ervan uitgaat dat 'God in hem' de leiding heeft, geen acht meer op God en gebod, maar op wat uit God in hem voldoende gezag heeft om daar maar naar te luisteren. Terwijl God Zelf, laat zeggen door de heilige Geest: hoor naar de stem van de herder, en slaat acht op de oude wegen en paden, want alles zal vergaan, maar nooit wat God heeft gegeven als richtlijnen en instructies.  

God heeft zijn kinderen geen wezen gelaten. Dat wil zeggen: God laat de kinderen niet in het ongewisse over zijn wil, en Hij spreekt ze aan en Hij verzorgt ze.

Marc.3:33-35
En Hij antwoordde hun, zeggende: Wie is Mijn moeder, of Mijn broeders? En rondom overzien hebbende, die om Hem zaten, zeide Hij: Ziet, Mijn moeder en Mijn broeders. Want zo wie den wil van God doet, die is Mijn broeder, en Mijn zuster, en moeder.

De heilige Geest heeft daarom niet het laatste woord in de mens, maar de mens is verplicht om te erkennen dat wat God heeft gegeven in de heilige Schrift, de stem is van de heilige Geest, die vraagt om erkenning dat het het woord van God is, en dat het gegeven is om de eenheid in Christus invulling te geven en om de beproeving der geesten te doen geschieden met een scherp tweesnijdend zwaard.

1 Corinthiërs 14:2-9 
Want die een vreemde taal spreekt, spreekt niet den mensen, maar Gode; want niemand verstaat het, doch met den geest spreekt hij verborgenheden. Maar die profeteert, spreekt den mensen stichting, en vermaning en vertroosting. Die een vreemde taal spreekt, die sticht zichzelven; maar die profeteert die sticht de Gemeente. En ik wil wel, dat gij allen in vreemde talen spreekt, maar meer, dat gij profeteert; want die profeteert, is meerder dan die vreemde talen spreekt, tenzij dan, dat hij het uitlegge, opdat de Gemeente stichting moge ontvangen.

En nu, broeders, indien ik tot u kwam, en sprak vreemde talen, wat nuttigheid zou ik u doen, zo ik tot u niet sprak, of in openbaring, of in kennis, of in profetie of in lering? Zelfs ook de levenloze dingen, die geluid geven, hetzij fluit, hetzij citer, zo zij geen onderscheid met hun klank geven, hoe zal bekend worden, hetgeen op de fluit of op de citer gespeeld wordt? Want ook indien de bazuin een onzeker geluid geeft, wie zal zich tot den krijg bereiden? Alzo ook gijlieden, indien gij niet door de taal een duidelijke rede geeft, hoe zal verstaan worden hetgeen gesproken wordt? Want gij zult zijn als die in de lucht spreekt.

De schrift leert ons dan, dat de geest die in de mens is of de geesten die in ons zijn, bestrijding en vervanging behoeven:
Efeziërs 2:2 In welke gij eertijds gewandeld hebt, naar de eeuw dezer wereld, naar den overste van de macht der lucht, van den geest, die nu werkt in de kinderen der ongehoorzaamheid;
Efeziërs 2:12-13 Dat gij in dien tijd waart zonder Christus, vervreemd van het burgerschap Israëls, en vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende, en zonder God in de wereld. Maar nu in Christus Jezus, zijt gij, die eertijds verre waart, nabij geworden door het bloed van Christus.
Efeziërs 2:19-22 Zo zijt gij dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers der heiligen, en huisgenoten Gods; Gebouwd op het fondament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen; Op Welken het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heiligen tempel in den Heere; Op Welken ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in den Geest.

Welke vervanging niet geschiedt in chaos in tongen en onbegrijpelijkheden zonder gezag, maar naar de eer en heiligheid van God zelf:
Efeziërs 5:17-19 Daarom zijt niet onverstandig, maar verstaat, welke de wil des Heeren zij. En wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met den Geest; Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;

Colossenzen 2:8-9 Die ons ook verklaard heeft uw liefde in den Geest. Waarom ook wij, van dien dag af dat wij het gehoord hebben, niet ophouden voor u te bidden en te begeren, dat gij moogt vervuld worden met de kennis van Zijn wil, in alle wijsheid en geestelijk verstand;

1Thessalonicenzen 5:6-23 Verblijdt u te allen tijd. Bidt zonder ophouden. Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.
Blust den Geest niet uit.
Veracht de profetieën niet.
Beproeft alle dingen; behoudt het goede.Onthoudt u van allen schijn des kwaads.
En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.

2Timotheüs 1:13-14 Houd het voorbeeld der gezonde woorden, die gij van mij gehoord hebt, in geloof en liefde, die in Christus Jezus is. Bewaar het goede pand, dat u toebetrouwd is, door den Heiligen Geest, Die in ons woont.

Het gaat dan niet om de letter, maar om de wil om het goede te willen doen:
Hebreeën 10:9-10 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! Hij neemt het eerste weg, om het tweede te stellen. In welken wil wij geheiligd zijn, door de offerande des lichaams van Jezus Christus, eenmaal geschied.

2 petrus 1:19-21
En wij hebben het profetische woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt,
als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.
Dit eerst wetende, dat geen profetie der Schrift is van eigen uitlegging;
Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen,
maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken.

Judas 1:17-22
Maar geliefden, gedenkt gij der woorden, die voorzegd zijn van de apostelen van onzen Heere Jezus Christus;
Dat zij u gezegd hebben, dat er in den laatsten tijd spotters zullen zijn, die naar hun goddeloze begeerlijkheden wandelen zullen.
Dezen zijn het, die zichzelven afscheiden, natuurlijke mensen, den Geest niet hebbende.
Maar geliefden, bouwt gij uzelven op uw allerheiligst geloof, biddende in den Heiligen Geest;
Bewaart uzelven in de liefde Gods, verwachtende de barmhartigheid van onzen Heere Jezus Christus ten eeuwigen leven.
En ontfermt u wel eniger, onderscheid makende;

Openbaringen 22:9-21
En hij zeide tot mij: Zie, dat gij mij niet aanbidt; want ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, der profeten,
en dergenen, die de woorden dezes boeks bewaren; aanbid God.
En hij zeide tot mij: Verzegel de woorden der profetie dezes boeks niet; want de tijd is nabij.
Die onrecht doet, dat hij nog onrecht doe; en die vuil is, dat hij nog vuil worde;
en die rechtvaardig is, dat hij nog gerechtvaardigd worde; en die heilig is, dat hij nog geheiligd worde.
En zie, Ik kom haastiglijk en Mijn loon is met Mij, om een iegelijk te vergelden, gelijk zijn werk zal zijn.
Ik ben de Alfa, en de Omega, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste.
Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.
Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk, die de leugen liefheeft, en doet.
Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.
En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet,
God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. 
En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens,
en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei thom:
5 uur geleden zei Tomega:

De wedergeboren mens is niet aan God gelijk. Maar het is verderfelijk vlees, dat wordt geplaatst op een positie van heiligheid.

De wedergeborene is uit God geboren.

(...) en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.

7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

Wat geboren is uit de mens, behoeft een vader die leiding geeft met woorden van gezag en sturing en opvoeding
tot het kind opgegroeid is als een volwassene, maar nog steeds kind luisterend naar vader (in de geest van).
Wat geboren is uit de geest, behoeft een vader die leiding geeft met woorden van gezag en sturing en opvoeding
tot het kind opgegroeid is als een volwassene, maar nog steeds kind luisterend naar vader (in de geest van).

Jezus verklaart hier in jouw tekst waarom er gesproken wordt van een wedergeboorte. Daar mis je de schakel.
Dat is niet de wedergeboorte van Christus die groeit in de mens, maar dat is de wedegeboorte van de mens die een nieuw leven krijgt.
U, zegt Christus, tegen de wedergeborene, u weet niet vanwaar en waarheen, en daarom moet u opnieuw geboren worden. Dat gaat dus steeds heel eenvoudig heel consequent over de geboorte van diezelfde mens die nu nog niets begrijpt.

En elke gedachte die jij hierbij hebt aan de God de Geest die opgroeit in de mens, mist de kern, dat die mens zelf wedergeboren wordt, niet God. God heeft geen wedergeboorte nodig. Maar de mens wel, dat is de mens die zegt dat hij God al in zich heeft groeien. Dat is de mens die had moeten zeggen: Abba Vader, maar nu gaat zeggen: God is in mij aan God in mij gelijk geworden, en dat wat God in mij is, dat groeit. Dat is een onmiskenbare verwerping van het kindschap van God, en een bewijs van het verwaaid zijn van de woorden: "Abba, Vader!". Het is opstand tegen God. Dezelfde als die in het paradijs: het kind maakt zichzelf gelijk aan de vader. Het gezag is gebroken en verworpen. 

4 uur geleden zei thom:

De strijd is de overgave aan de Geest. Niet het willen overheersen van de Geest.

Strijd gaat nooit over een liefdevolle overgave, maar over een bitter volhouden, en dat is tegen het eigen vlees/wereld/machten. De overgave gaat niet over strijd; en die overgave is er als het goed is altijd wel. Dat is niet de strijd. Een zaad op rotsgrond schiet snel op door de warmte, maar sterft ook snel, omdat de grond niet goed is. Dat gaat niet over het willen, maar over het in trouw en liefde en volharding voortdurend blijven zoeken (tegen de eigen wil en het geheiligd geweten in) naar wat God wil. Want steeds is er de tegenstander, en steeds is er het vlees, en steeds is er de dwaling ook voor heiligen, die meer te verwerken krijgen naarmate ze meer kennis hebben. Satan wil best ook aan het goede ruimte geven. 

Het overheersen van de Geest, dat doe jij en ook eenieder die wat God zegt door de heilige Geest beschouwt als niet of minder relevant. Want het is de tuchtiging van God de Vader, die in die woorden tot uitdrukking komt. Ook de meest volledige overgave aan de Geest, is tevergeefs als niet de eenheid wordt gezocht met God de Vader. Die eenheid, is er in geloof en in gebed, en in wat God heeft gegeven als gezaghebbend onder mensen. Dat is de heilige schrift. Elk woord dat door mensen gezamenlijk wordt erkend als woord van God, is voor hen woord van God. Elk woord van God dat door de mens wordt afgedankt als woord van God, is voor die mens een beproeving. Is het terecht, dan is het terecht. Maar is het ten onrechte, dan geldt voor die mensen mogelijk hetzelfde als voor het volk Israël: altijd hebben zij hun profeten veronachtzaamd en verworpen.

1Corinthiërs 14:32 
En de geesten der profeten zijn aan de profeten onderworpen.

De mens heeft dus macht gekregen om te doen met de Geest (God) wat hij zelf wil.
Daarom moet de mens steeds een luisterend oor hebben en acht slaan op wat God zegt.
Daarom wordt gesproken: de herder roept zijn schapen, en zij herkennen zijn stem.

Dat  is geen stem in het hoofd, maar het aloude woord van wet en profeten.
Dàt is wat algemeen geldt sinds Adam, als het Woord van God.
Wie dat los laat, verliest het rijke evangeliewoord,
en wordt teruggeworpen op God die zich laat kennen in de natuur.

Wie zegt: ik verkondig u niets anders dan Jezus Christus en die gekruisigd,
die moet ook spreken van de opstanding en de kruisweg gaan, en van de wil van de Vader; 
om de Geest niet te bedroeven en Christus niet te verliezen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Tomega:

De mens heeft dus macht gekregen om te doen met de Geest (God) wat hij zelf wil.

Nee Tomega, het zelf, de eigen wil, is niet wat de Geest krijgt, het zelf is dan aan zijn eigen werken gestorven. ( en de duivel ging van Hem heen, en engelen kwamen om Hem te dienen;, de fase na de doop in de Jordaan, en het doorstaan van de 3 grote verzoekingen; de volledige overgave van het 'eigen hart, eigen hoofd en de eigen wil')

 

1 uur geleden zei Tomega:

Daarom moet de mens steeds een luisterend oor hebben en acht slaan op wat God zegt.
Daarom wordt gesproken: de herder roept zijn schapen, en zij herkennen zijn stem.

Exact, en dus niet wat je zelf wil.

 

1 uur geleden zei Tomega:

Dat  is geen stem in het hoofd, maar het aloude woord van wet en profeten.
Dàt is wat algemeen geldt sinds Adam, als het Woord van God.

Is dat zo Tomega?

Het Woord was er vóór Adam, het Woord is er altijd geweest. 

De wet is er, omdat het Woord niet gehoord werd. De profeten getuigen, zoals Joh, de Doper van het Licht, maar zijn het Licht niet.

Het Woord is in het vlees gekomen, geworden, door de Christus in de mens, getoond door Jezus de Christus.

Christus in de mens, zal Zich belijden door de mond, dat is; het Woord brengen aan hen, die Zijn Stem zullen herkennen.

Dat is het Evangelie verkondigen; uit God geboren worden, in Jezus sterven en in de Heilige Geest opstaan. 

 

1 uur geleden zei Tomega:

Wie zegt: ik verkondig u niets anders dan Jezus Christus en die gekruisigd,
die moet ook spreken van de opstanding en de kruisweg gaan, en van de wil van de Vader; 
om de Geest niet te bedroeven en Christus niet te verliezen.

Wie of wat verkondigt, is niet ik, niet ikzelf, niet de mens die zelf wil wat hij doet, maar is het Woord zelf, is Geest vanuit het hart dat het geloof heeft.

Geest zoekt de horigen; hen die Hem zoeken. Die Hem zoekt, is uit God, omdat het zoeken de Heimwee is. En de Roep, de Roep van Thuis.

Wat zegt deze tekst jou bijvoorbeeld; uit Joh. 17

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Nee Tomega, het zelf, de eigen wil, is niet wat de Geest krijgt, het zelf is dan aan zijn eigen werken gestorven.

Dat is vage praat. Niet mijn wil, maar uw wil geschiede, zegt Christus in de hof als hij de drinkbeker wil afslaan. 
Dat getuigt niet van een afgestorven wil, maar van een eigen levende wil. 
De mens heeft dus de macht gekregen om te doen met de Geest (God) wat hij zelf wil.
Als je tenminste gelooft dat de mens in Christus' navolging staat.

1 uur geleden zei thom:
1 uur geleden zei Tomega:

Daarom moet de mens steeds een luisterend oor hebben en acht slaan op wat God zegt.
Daarom wordt gesproken: de herder roept zijn schapen, en zij herkennen zijn stem.

Exact, en dus niet wat je zelf wil.

Wat God wil, is gecommuniceerd. Wat de herder zegt is bekend.
Wat de mens wil, is gericht op zelfverheerlijking.
De geheiligde wil van de mens, geeft hem daarom een beproeving.
De wil van God toeëigenen of zien groeien in de mens, is daarom een dwaling.
 

2 uur geleden zei thom:

Het Woord was er vóór Adam, het Woord is er altijd geweest. 

De wet is er, omdat het Woord niet gehoord werd. De profeten getuigen, zoals Joh, de Doper van het Licht, maar zijn het Licht niet.

Het Woord is in het vlees gekomen, geworden, door de Christus in de mens, getoond door Jezus de Christus.

Christus in de mens, zal Zich belijden door de mond, dat is; het Woord brengen aan hen, die Zijn Stem zullen herkennen.

Dat is het Evangelie verkondigen; uit God geboren worden, in Jezus sterven en in de Heilige Geest opstaan. 

Het woord dat er was, is vlees geworden. Jij mist een belangrijke schakel die daaraan vooraf gaat:
Het is het licht, dat niet door de mens werd begrepen. Het licht, dat is het leven dat is uit God.
Dat is zichtbaar in de schepping, en geeft kennis van goed en kwaad.
Adam en Eva met een eetverbod, en heel de schepping met vrij licht in een vrij geweten,
dat een speelveld werd van een strijd en beïnvloeding door de geesten die komen en gaan.
Die strijd heeft de mens die rust op zijn eigen geweten verloren;
dat was het moment van berouw bij God en de tijd van de zondvloed.

Het Woord dat vlees is geworden bracht geen wonderen, maar hij bevestigde het aloude woord letterlijk.
En hij gehoorzaamde dat woord en vervulde dat woord voortdurend, zodat steeds werd gezegd: "opdat werd vervuld".
Dat daar niet staat "en zo werd vervuld" bewijst dat Christus actief zocht om de schriften in vervulling te laten gaan.
Dat was zijn doel en zijn roeping. En jij mag zijn navolger zijn.

Maar wat doe je: je volgt een inwendige mens, levend uit geloof door geloof,
zonder aansluiting te zoeken bij wat God gaf om te geloven.
God heeft jou Christus en Verlossing en een handboek voor de christensoldaat,
die vóór Noach niet werd gekend, en voor Israël geen optie was.
Maar jij zegt: Christus is mij genoeg.

God zegt: laat mijn genade je genoeg zijn, en doe wat ik zeg.
Zo eenvoudig is het. Maar de wijze komt erin om, en de dwaas wordt gered.
Omdat hij wat God zegt, aanneemt als een kind.
Hij probeert zijn leven ernaar in te richten,
èn hij gelooft Christus gekruisigd, en opgestaan.

Jouw opstanding in de heilige Geest, lijkt een valstrik.
Door God in jou te stellen, kom je los van zijn Woord,
en worden je inspanningen loze werken der wet.
maar neem dat niet aan omdat ik het zeg.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Tomega:

Dat is vage praat. Niet mijn wil, maar uw wil geschiede, zegt Christus in de hof als hij de drinkbeker wil afslaan. 
Dat getuigt niet van een afgestorven wil, maar van een eigen levende wil. 
De mens heeft dus de macht gekregen om te doen met de Geest (God) wat hij zelf wil.
Als je tenminste gelooft dat de mens in Christus' navolging staat.

Wat God wil, is gecommuniceerd. Wat de herder zegt is bekend.
Wat de mens wil, is gericht op zelfverheerlijking.
De geheiligde wil van de mens, geeft hem daarom een beproeving.
De wil van God toeëigenen of zien groeien in de mens, is daarom een dwaling.
 

Het woord dat er was, is vlees geworden. Jij mist een belangrijke schakel die daaraan vooraf gaat:
Het is het licht, dat niet door de mens werd begrepen. Het licht, dat is het leven dat is uit God.
Dat is zichtbaar in de schepping, en geeft kennis van goed en kwaad.
Adam en Eva met een eetverbod, en heel de schepping met vrij licht in een vrij geweten,
dat een speelveld werd van een strijd en beïnvloeding door de geesten die komen en gaan.
Die strijd heeft de mens die rust op zijn eigen geweten verloren;
dat was het moment van berouw bij God en de tijd van de zondvloed.

Het Woord dat vlees is geworden bracht geen wonderen, maar hij bevestigde het aloude woord letterlijk.
En hij gehoorzaamde dat woord en vervulde dat woord voortdurend, zodat steeds werd gezegd: "opdat werd vervuld".
Dat daar niet staat "en zo werd vervuld" bewijst dat Christus actief zocht om de schriften in vervulling te laten gaan.
Dat was zijn doel en zijn roeping. En jij mag zijn navolger zijn.

Maar wat doe je: je volgt een inwendige mens, levend uit geloof door geloof,
zonder aansluiting te zoeken bij wat God gaf om te geloven.
God heeft jou Christus en Verlossing en een handboek voor de christensoldaat,
die vóór Noach niet werd gekend, en voor Israël geen optie was.
Maar jij zegt: Christus is mij genoeg.

God zegt: laat mijn genade je genoeg zijn, en doe wat ik zeg.
Zo eenvoudig is het. Maar de wijze komt erin om, en de dwaas wordt gered.
Omdat hij wat God zegt, aanneemt als een kind.
Hij probeert zijn leven ernaar in te richten,
èn hij gelooft Christus gekruisigd, en opgestaan.

Jouw opstanding in de heilige Geest, lijkt een valstrik.
Door God in jou te stellen, kom je los van zijn Woord,
en worden je inspanningen loze werken der wet.
maar neem dat niet aan omdat ik het zeg.

 

Wat je van Joh. 17 vindt, waarin regel voor regel die 'vage praat' gesproken wordt.

Of klappen je ogen toe bij zoveel helderheid.

Ik zal wat dikdrukken;

 

3 uur geleden zei thom:

Wat zegt deze tekst jou bijvoorbeeld; uit Joh. 17

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

18 Gelijkerwijs Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19 En Ik heilige Mijzelven voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij een zijn, gelijk als Wij Een zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

 

 

36 minuten geleden zei Tomega:

Door God in jou te stellen, kom je los van zijn Woord,

Hoe lees jij dan Joh. 17 in vredesnaam. 23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.

36 minuten geleden zei Tomega:

Jouw opstanding in de heilige Geest, lijkt een valstrik.
Door God in jou te stellen, kom je los van zijn Woord,
en worden je inspanningen loze werken der wet.
maar neem dat niet aan omdat ik het zeg.

Jij zegt het inderdaad, en je weet hoe ik over je schrijven denk; loze praats.

45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Wat je van Joh. 17 vindt, waarin regel voor regel die 'vage praat' gesproken wordt.
Ik zal wat dikdrukken;

Daar staat wat er staat. Over de positie en de rol van de mensenzoon die Gods kind is. Jij maakt daarvan:

1 uur geleden zei Tomega:

Nee Tomega, het zelf, de eigen wil, is niet wat de Geest krijgt, het zelf is dan aan zijn eigen werken gestorven.

Het is wat het is; je hebt mij daarvoor niet nodig.

1 uur geleden zei thom:
1 uur geleden zei Tomega:

Door God in jou te stellen, kom je los van zijn Woord,

Hoe lees jij dan Joh. 17 in vredesnaam. 23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Als er in de bijbel staat, "de Geest van God vervulde hem of hun" dan is daar niet God zelfstandig opgestaan in die mensen, maar dan is daar een kracht werkzaam die zo zuiver en sterk overtuigd van de waarheid in God, dat het groter wordt dan de mens zelf. Dat is een toestand en een beleving en een ervaring van daadwerkelijke kracht. Paulus zag een man scherp aan, en zag dat de man het geloof had om te genezen. David werd gezalfd en, staat er dan, vanaf die dag was de Geest Gods sterk in hem. En ook van Christus en anderen, wordt gezegd, dat hij groeide in kennis/geloof en genade won bij God en de mensen. Allemaal voorbeelden van de werking van de heilige Geest die toeneemt en de mens versterkt. Neem David als beeld en voorbeeld ook voor Christus, hij spreekt over de wet van God als zijn bron van kennis van Gods liefde. Lees Psalm 119, een lekker korte psalm. De hulp van de Geest geeft kracht om Gods wet (in geestelijke zin verstaan) te zien en lief te hebben, om die uit liefde te vervullen. Dat is niet als knecht en slaaf, maar als vrije zoon, uit hartelijke liefde.

Dat geldt ook omgekeerd in zwakte. Christus vol van Geest kon amper wonderen doen in een bepaalde plaats, vanwege het ongeloof aldaar. De heilige Geest heeft toegang nodig en stem en plaats en positie en erkenning van wat uit God is. dat is dus een speelveld van onkunde en kennis met machten en krachten die trekken van alle kanten.

En God leert je daarbij dat wat de bijbel zegt de stem is van de herder en het woord gesproken door de heilige Geest.
Elke levende ziel die is geboren met iets van God in zich, zou dat uit zichzelf (zijn goddelijke status) moeten erkennen als heilig en goed en alle onderhouding waardig.
En dat is dus heel wat anders dan wat jij leert.

Niet dat het niet anders kan, en dat er geen bredere genade geldt voor de mensen. Natuurlijk niet, want zelfs de natuur kan de mens overtuigen van God. Maar dat noemen we dan ook een natuurgodsdienst. Maar de echte belijder van de levende God, die tot de mens sprak en hem zijn woord van genade meegaf, die erkent dat die gesproken woorden waard zijn om te bewaren. Hij zal ze koesteren omdat God in hem, de overtuiging geeft dat als God dan inderdaad gesproken heeft tot de mens, die woorden alle stuk voor stuk, waard zijn om aandacht te geven. Want de strijd wordt hevig, en God heeft in Christus hulpmiddelen gegeven om die strijd in te gaan zonder enige twijfel over de weg die te gaan valt.

Natuurlijk, God identificeert zich met alles wat goed is, zodat alles wat goed is in je leer ook de inwendige mens versterkt.
Maar God gaat verder: hij vraagt om de eenheid te zoeken met Christus, en gemeenschap met de heilige Geest.
Dit is gemeenschap met de heilige Geest, dat je dat wat van God in je is, ook de ruimte geeft om God te naderen en te groeien in zijn goddelijke kennis.
Dat dwingt je tot schriftgeleerdheid, als je Christus wilt navolgen, die op zijn 8e in de tempel te vinden was: het huis van zijn vader.

Een goed katholiek rust in de liefdewerken en devotie onder leiding van het apostolisch gezag,
een goed protestant in de schriften en het gezag van Gods woord, en de ware geestbelijders in het gezag van de heilige Geest die in hen is.
Maar als God alles is in allen, dan ontkomen die drie stromen elkaar niet langer, en moeten zij erkennen, dat God één is en ondeelbaar;
dat de leer dat gelijk Christus is in de Vader, ook de mens moet zijn in Christus, en de vrouw zelfs in de man. 
 Alles in allen in orde en gezag. Ook in de hemel.

Eenheid en gemeenschap wil zeggen: erkennen dat dat andere er ook moet zijn.
Ook het gezag van de leiders op de stoel van Mozes. Ook de kracht van de heilige Geest.
Ook dat wat de heilige Geest heeft gezegd tot ons behoud; bekend als de heilige schrift. 

1 uur geleden zei thom:

Jij zegt het inderdaad, en je weet hoe ik over je schrijven denk; loze praats.

Akkoord; het ging niet om wat ik zeg, maar om het gezag van wat God heeft gezegd, en nog steeds te zeggen heeft.

 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid