Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei Tomega:
3 uur geleden zei thom:
3 uur geleden zei Tomega:

Door God in jou te stellen, kom je los van zijn Woord,

Hoe lees jij dan Joh. 17 in vredesnaam. 23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

Als er in de bijbel staat, "de Geest van God vervulde hem of hun"

De Zoon zegt dit hele Joh. 17 als gebed naar de Vader.

1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar den hemel, en zeide: Vader, de ure is gekomen, verheerlijk Uw Zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

2 Gelijkerwijs Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.

3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.

Maar ik stop hier met reageren, want het be-landt nergens bij me. Het grond niet.

Gegroet maar weer Tomega.

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 257
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nou @Bobby17 is blijkbaar nog steeds aan het nadenken maar omdat het in het topic  al lang niet meer over de 'drie-eenheid voor kinderen' gaat leek het mij beter om een nieuw topic aan te maken.

De fundamentalist strooit lustig met citaten alsof hij met dolken van "autoriteit" werpt. De inhoud snapt hij maar half of helemaal niet. Maar dat doet er niet toe, het is hem enkel te doen om de schi

Hebreeën 11:1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. Want door dit (geloof) is aan de ouden een getuigenis gegeven. Door het geloof verst

Posted Images

Op 23-9-2020 om 20:12 zei thom:

Maar ik stop hier met reageren, want het be-landt nergens bij me. Het grond niet.

Twee punten:

1. Het woord is de leer, en de leer is verbonden met Mozes en de profeten. Dat woord wordt in dit door jou aangehaalde hoofdstuk steeds gebruikt: Vers 6 en zij hebben Uw woord bewaard, vers 8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, vers 12 en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat de Schrift vervuld worde, vers 14 Ik heb hun Uw woord gegeven; vers 17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid, vers 20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

Als je ziet hoezeer de leer centraal staat, waarom reken je er dan niet mee?

2. In de ander zijn en 1 zijn, is geen mystiek, maar gaat over de kenmerken van de een, en wat daarvan terug komt in de ander, en het gaat over de liefdeband: vers 21 Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt, en vers 24 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmede Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij.

Als je leest wat 1 en eenheid is, waarom reken je er dan niet mee?

Op 23-9-2020 om 20:12 zei thom:

3 En dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, den enigen waarachtigen God, en Jezus Christus, Dien Gij gezonden hebt.

Vraagje: Is het kennen genoeg? Bestaat er zoiets als een valse leer? Ik zeg dat kennen, betekent een weten. Wie weet wat er is, die zal nooit kiezen en willen wat niet is, indien hij realiteitszin heeft. Want wat is, is. Zo is de schrift voor jou. Het is, en je weet dat het is. Waarom verwerpen waarvan je zeker weet dat het uit betrouwbare bron komt, en waarbij hemelse legerscharen getuige zijn, om te bezien wat je doet met wat jij weet?

Waarom zou je de diepten (die je zelf beoordeelt) van de Geest menen te kennen, als de oppervlakte (wat de Geest zegt) aan jou niet besteed is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

Maar wat is nu je punt?

Zijn punt is dat hij gelijk heeft als fundamentalist. Wát je ook aan argumenten aandraagt, het glijdt langs hem als water van de veren van een eend. Met fundi's moet je geen discussies voeren, ze zullen uit zichzelf het licht moeten zien aangaande hun verstokte foutieve manier van denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

Maar wat is nu je punt?

In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

Op 23-9-2020 om 20:12 zei thom:
Op 23-9-2020 om 17:09 zei Tomega:

Door God in jou te stellen, kom je los van zijn Woord,

Hoe lees jij dan Joh. 17 in vredesnaam. 23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in een, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

1. God in jou, heeft geen gezag over jou. Volmaakt een, wil niet zeggen dat er geen gezag is en ook niet geen andere rol is, en ook niet dat meer/minder wegvalt.

2. God in jou (je opgestane god-zijn) heeft geen stem en geen Woord. Door in jezelf een God te zien, sluit je je af voor de God die van buiten jou op je inpraat en Zijn handen naar je uitstrekt. Dat Woord, dat is Gods Woord, en dat is wat wij kennen als de schriften, en ten diepste is het Mozes en de profeten in het licht van Jezus Christus komst en kruisiging en opstanding met een levend lichaam. Dat Woord is bedoeld om sturing en middelen van strijd en overleving te geven. Het is het manna voor nu, met een belofte van het betere van de toekomst, waarin je inderdaad wel in jezelf genoeg hebt van God, om geen valscherm-richtlijnen van buiten nodig te hebben.

 3. Doordat jij naar je inwendige opgestane geest-mens hoort en handelt, hoor je niet naar Gods Woord,  en met die constructie van de opgestane Heer in jou, onttrek je je aan Gods gezag. Maar Christus rekende ermee dat elk woord in het verleden waarde houdt voor toepasselijkheid en bekrachtiging in het heden. En zo ook Paulus.

De logica is deze:

1. In het paradijs was er vrijheid van geweten en van handelen, met een uitzondering: erken in dit gebod dat God gezag heeft.

2. Voor de zondvloed was er vrijheid van geweten, maar geen vrijheid van handelen. God zag dat dat niet goed was.

3. In de nieuwe wereld maakte God vanaf Noach een volk en een weg, waarin geen vrijheid van geweten was (de wet was het geweten) en ook geen vrijgeid van handelen. Maar wel een belofte dat het volk daarmee vanuit de aardse hel, in de hemelse heerlijkheid komt.

4. In Christus werd de weg van verplicht handelen gesloten, en kwam de mens weer terug in een vrij geweten met een niet-vrij handelen. Dat is het leven van voor de zondvloed, maar nu met de lessen van het volk Israel om dat vrije geweten te sturen. Elke bedeling was zo nuttig en noodzakelijk, om de volgende mogelijk te maken. 

En het doel is nog steeds hetzelfde: Uit de aardse hel toegang krijgen tot de hemelse heerlijkheid. Het licht dat leven is, dat niet werd begrepen, is als woord gekomen onder dwang en verschrikking, om leven te geven aan de verlorenen. In Christus is de letterlijkheid niet meer dan een schaduw. Maar die schaduw tekent wel hoe de geestelijke mens die als mens echt niet beter is dan Henoch of Salomo, of Mozes of Jozef, of Eli of Saul, hoe die mens kan leven zonder net als de mensen van voor de zondvloed reddeloos verloren te gaan aan de geesten en inzichten die de mens drijven.

Dus: ieder mens heeft omwille van zijn geweten, nodig dat hij wordt beproefd; dat is dat hij wordt gekneed in alle dingen van het leven, wat de weg en de omgang is van God, en wat de weg en omgang is van de mens, en om daarin het zuivere en goede en zegenrijke te kiezen. Dat kan hij echt niet van binnenuit, en ook niet vanuit een morferend volksgevoel, en ook niet vanuit een ongrijpbare norm als liefde of vrede.

De wet die God schreef en deed schrijven leert ons de liefde. De profeten die door God werden geroepen om te schrijven en op te treden leren ons de weg. De apostelen leren ons de samenhang. Steeds is er de richtlijn die niet uit de mens komt, van binnenuit, maar die van buiten de mens komt, uit God.

Maar wat nieuw is, is dat het volk geen profeten meer heeft. Profeten worden geroepen met een taak en een opdracht. Maar nieuw is dat de profeten plaats maken voor kinderen: niet meer God die iets wil, maar nu is het het kind dat iets (heiligs) wil, en daarmee Christus en heerscharen van engelen aan zijn zijde vindt. Gods genade is veel ruimer geworden, zodat wat eens een volk en priesters was, nu (in potentie) een genade ontmoetende wereld en kinderen van God is. Maar daartoe is vereist dat die kinderen net zo heilig in leer en leven staan als de priesers van toen. Zonder die heilige priesterdienst, werkt ook de ruimere genade voor de wereld niet. Zodat het is, zoals ook zal zijn, dat de christenen worden opgeroepen om niet met haar te zijn, maar uit baar te gaan. Maar; in tussentijd kunnen periodes zijn van het een of het ander.

Mat.24:35-39 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan. Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.

En gelijk de dagen van Noach waren, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen. Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende, trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging; En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Tomega:

In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

Dat wordt lastig,  want een bazuin is een blaasinstrument.

bewerkt door Dat beloof ik
Link naar bericht
Deel via andere websites

 Jeremia 4: 21-23

Hoe lang zal ik de banier zien, het geluid der bazuin horen? Zekerlijk, Mijn volk is dwaas, Mij kennen zij niet; het zijn zotte kinderen, en zij zijn niet verstandig; wijs zijn zij om kwaad te doen, maar goed te doen weten zij niet. 

 laatste bazuin - Dat is, met een groot en verschrikkelijk geluid, gelijk daar is der bazuinen of trompetten. Dit geluid wordt genaamd de stem des Zoons van God, Joh. 5:28; een geschrei en stem des Archangels en bazuin Gods, 1 Thess. 4:16.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei zendeling:

Zijn punt is dat hij gelijk heeft als fundamentalist. Wát je ook aan argumenten aandraagt, het glijdt langs hem als water van de veren van een eend. Met fundi's moet je geen discussies voeren, ze zullen uit zichzelf het licht moeten zien aangaande hun verstokte foutieve manier van denken.

Daar heb je een punt :-) 

Ik probeer hem te begrijpen, maar krijg geen houvast in wat nou de bedoeling is van zijn schrijven. Ik begrijp echt niet wat Tomega nou bedoelt, buiten de waarschuwingen en afkeur van wat ik schrijf.

Eigenlijk net als Ricky; vingertje vingertje, maar geen voeding of opbouwende regels, laat staan gesprek of interactie.

8 uur geleden zei Tomega:

 3. Doordat jij naar je inwendige opgestane geest-mens hoort en handelt, hoor je niet naar Gods Woord,  en met die constructie van de opgestane Heer in jou, onttrek je je aan Gods gezag. Maar Christus rekende ermee dat elk woord in het verleden waarde houdt voor toepasselijkheid en bekrachtiging in het heden. En zo ook Paulus.

Als ik naar de inwendige opgestane geest-mens hoor en handel, ben ik de Heere uit de Hemel.

Dank je wel hoor maar ik weet dat er nog een lange weg te gaan is, maak je geen illusies wat dat betreft. En zoals je dit al brengt, is het voor jou nog allemaal onduidelijk wat het Woord is. Gods Woord is Geest. 

Als er al iets landt in mij of een ander betreffende de Heere uit de Hemel, dan is Geest aan het werk.

Dus daarmee onttrekt men zich niet aan Gods gezag, maar daarmee wordt Hij gediend :-) 

 

 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites

@thom @Tomega klopt het dat jullie verschillend denken over 'gnosis'?

@zendeling typte dit (in een ander topic overigens) :

Op 20-2-2019 om 16:30 zei zendeling:

Het woord gnosis komt in Q-lite (de historische woorden van Jesjoea) slechts éénmaal voor in een belangrijk mystiek gezegde en is door een van de schrijvers van Mattheus weggelaten uit eMattheus (gelukkig niet door aLucas). Uit het gezegde wordt duidelijk dat met het woord 'gnosis' niet bedoeld wordt kennis die via de zintuigen binnenkomt, maar via een (direct) innerlijk weten of kennen. Het woord 'gnosis' is verwant aan het Nederlandse woord 'kennis' en het Sanskriet 'jinana'.

De enige manier om gnosis te realiseren is via eenwording met God of de Heilige Geest (ze zogenaamde Yoga) omdat alle gnosis enkel binnen Hem besloten ligt. Alles wat via de zintuigen of redenering of herinnering binnenkomt is geen echte gnosis, maar tweedehands kennis.

En @TTC dit:

Op 9-9-2020 om 19:37 zei TTC:

Moest je ooit op een idee komen waarvan je denkt dat iedereen het wel eenvoudig kan begrijpen, vergeet het dan maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Bastiaan73:

klopt het dat jullie verschillend denken over 'gnosis'?

Denken over gnosis lijkt mij als de persoonlijkheid die dan bepaalt (..) wat Gnosis is. Dat is als de mens die Hem oordeelt omdat die vindt dat het zo moet zijn.

Gnosis is het innerlijk weten, het her-verbonden zijn met wat uit God is. Het Leven zelf dat weet wat uit God is, omdat het reageert op wat uit God is. 

bewerkt door thom
Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei thom:

Denken over gnosis lijkt mij als de persoonlijkheid die dan bepaalt (..) wat Gnosis is. Dat is als de mens die Hem oordeelt omdat die vindt dat het zo moet zijn.

Gnosis is het innerlijk weten, het her-verbonden zijn met wat uit God is. Het Leven zelf dat weet wat uit God is, omdat het reageert op wat uit God is. 

Denk/geloof jij dat jij die gnosis hebt Thom? 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Tomega:

 Jeremia 4: 21-23

Hoe lang zal ik de banier zien, het geluid der bazuin horen? Zekerlijk, Mijn volk is dwaas, Mij kennen zij niet; het zijn zotte kinderen, en zij zijn niet verstandig; wijs zijn zij om kwaad te doen, maar goed te doen weten zij niet. 

 laatste bazuin - Dat is, met een groot en verschrikkelijk geluid, gelijk daar is der bazuinen of trompetten. Dit geluid wordt genaamd de stem des Zoons van God, Joh. 5:28; een geschrei en stem des Archangels en bazuin Gods, 1 Thess. 4:16.

Hartstikke mooi, maar een bazuin is een blaasinstrument. Wat jij schreef kan dus niet:

9 uur geleden zei Tomega:

want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 minuten geleden zei thom:
41 minuten geleden zei Bastiaan73:

Denk/geloof jij dat jij die gnosis hebt Thom? 

Zoals het tot geloof komen een bewustwording is van God in de mens, is de Gnosis daarmee verbonden.

Bedoel je met het tot geloof komen dat de mens zich bewust wordt van God in hem? Of dat God Zich bewust wordt in de mens?

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei thom:
2 uur geleden zei Bastiaan73:
2 uur geleden zei thom:

Zoals het tot geloof komen een bewustwording is van God in de mens, is de Gnosis daarmee verbonden.

Bedoel je met het tot geloof komen dat de mens zich bewust wordt van God in hem? 

Ja.

In mijn beleving is geloof iets anders dan bewustwording. Geloof is vertrouwen, bewustwording is besef. Je kunt God m.i. niet beseffen, wel geloven.

Je kunt ook beseffen dat je in God gelooft c.q. op God vertrouwt.

Maar zinnen als 'ik besef God' of 'ik ben me bewust van God' zijn nietszeggend.

bewerkt door Bastiaan73
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hartstikke mooi, maar een bazuin is een blaasinstrument. Wat jij schreef kan dus niet:

 

Of je mist de context. De tekst heeft het over een schel geluid. Dat is die andere blazer, de klaroen. En daarvoor kent onze taal ook een slag: klaroenstoot. In' t engels call- roep. Bazuin is dus net zo' n slag in de lucht als de nijlpaard van Job, kennelijk. Bijna altijd helpt het om wat als feit wordt aangediend te beschouwen ls te komen van een redelijk mens. Doe je dat niet, dan komt wat je doet op je eigen konto. Eens? Dus moet je (ik) ook ervan uitgaan dat er een reden is dat er 'bazuin' staat. Als dat dan maar geen pleasen is van de arme luie doelgroep. Maar: is het redelijk om te denken dat de lezer bepaalt wat er moet staan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei Tomega:
6 uur geleden zei Dat beloof ik:

Hartstikke mooi, maar een bazuin is een blaasinstrument. Wat jij schreef kan dus niet:

 

Of je mist de context.

Er is geen enkele context waarbij je een bazuin hoort slaan. Want het is een blaasinstrument. 

50 minuten geleden zei Tomega:

Maar: is het redelijk om te denken dat de lezer bepaalt wat er moet staan?

Nee, de schrijver bepaalt wat er staat. Dat ben jij en jij schreef 

16 uur geleden zei Tomega:

want de bazuin zal slaan

En dat is raar want een bazuin is een blaasinstrument en geen slag instrument.

Link naar bericht
Deel via andere websites
27 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Er is geen enkele context waarbij je een bazuin hoort slaan. Want het is een blaasinstrument. 

Nee, de schrijver bepaalt wat er staat. Dat ben jij en jij schreef 

En dat is raar want een bazuin is een blaasinstrument en geen slag instrument.

Ok, als ik de schrijver ben,  dan zeg ik dat ik met slag, de percussietechniek bedoel, zie derde vh volgende: 

merk op dat ook bij een trommel niet geldt dat het trommelslagen is. Maar wat je zegt is: ik hoor trommelslag. Dus als ik de schrijver ben, dan zeg ik: bazuinslag is bazuingeroffel, de stoten of slagen die je met je adem geeft.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Dat beloof ik:

🤣

 In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.

Als het een blazing zou zijn, kun je beargumenteren dat de bijbel niet klopt, want immers een blaasinstrument associeer je niet met staccato, maar met lange tonen. Percussie blijft dus in dit geval de betere lading geven van de aard van de bazuinklank.

Maar verder is inderdaad de associatie met bazuin als Gods boodschap iets van meer lange adem:

Exodus 19:16 En het geschiedde op den derden dag, toen het morgen was, dat er op den berg donderen en bliksemen waren, en een zware wolk, en het geluid ener zeer sterke bazuin, zodat al het volk verschrikte, dat in het leger was. En Mozes leidde het volk uit het leger, Gode tegemoet; en zij stonden aan het onderste des bergs. En de ganse berg Sinaï rookte, omdat de HEERE op denzelven nederkwam in vuur; en zijn rook ging op, als de rook van een oven; en de ganse berg beefde zeer. Toen het geluid der bazuin gaande was, en zeer sterk werd, sprak Mozes; en God antwoordde hem met een stem.

Joh.5:28 Verwondert u daar niet over, want de ure komt, indewelke allen, die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen;

Mat.24:31 En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.

Hebr.12:18-29 Want gij zijt niet gekomen tot den tastelijken berg, en het brandende vuur, en donkerheid, en duisternis, en onweder, En tot het geklank der bazuin, en de stem der woorden; welke die ze hoorden, baden, dat het woord tot hen niet meer zou gedaan worden. (Want zij konden niet dragen, hetgeen er geboden werd: Indien ook een gedierte den berg aanraakt, het zal gestenigd of met een pijl doorschoten worden. En Mozes, zo vreselijk was het gezicht, zeide: Ik ben gans bevreesd en bevende).

Maar gij zijt gekomen tot den berg Sion, en de stad des levenden Gods, tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen; Tot de algemene vergadering en de Gemeente der eerstgeborenen, die in de hemelen opgeschreven zijn, en tot God, den Rechter over allen, en de geesten der volmaakte rechtvaardigen; En tot den Middelaar des nieuwen testaments, Jezus, en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel.

 Ziet toe, dat gij Dien, Die spreekt, niet verwerpt;

ant indien dezen niet zijn ontvloden, die dengene verwierpen, welke op aarde Goddelijke antwoorden gaf, veelmeer zullen wij niet ontvlieden, zo wij ons van Dien afkeren, Die van de hemelen is; Wiens stem toen de aarde bewoog; maar nu heeft Hij verkondigd, zeggende: Nog eenmaal zal Ik bewegen niet alleen de aarde, maar ook den hemel.

En dit woord: Nog eenmaal, wijst aan de verandering der bewegelijke dingen, als welke gemaakt waren, opdat blijven zouden de dingen, die niet bewegelijk zijn. Daarom, alzo wij een onbewegelijk Koninkrijk ontvangen, laat ons de genade vast houden, door dewelke wij welbehagelijk Gode mogen dienen, met eerbied en godvruchtigheid.

 Want onze God is een verterend vuur.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid