Spring naar bijdragen

WTG christelijk?


Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Acht de kans klein dat ik kan, maar hou me op de hoogte. Leuk :) @sjakolijkt me een toffe peer. @Flash Gordon ondanks onze clinches af en toe ook, en ben zijn PM in mijn noodsituatie niet vergeteb!. En @Lobke is puur goud :) 

 

@Mystic;

Oud -goud. ;) We hebben al eens een meeting gehad bij ons, maar er was toen weinig animo.

In het verleden hadden we met de atheïsten hyve hier een aantal meetings. Dat kan gerust weer eens een keer, luchtbedden op de grond. Kampvuurtje en misschien een bezoekje aan de Sjoel, iedereen is welkom. Bij gezondheid zei mijn vader altijd.:)

Misschien leuk om naar onze laatste gemeente te gaan de VEG in Elburg. Zou je meegaan @sjako?

 

Sorry we raken een beetje off-topic. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 166
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ter nuancering: geen enkele katholieke geestelijke zal informatie uit pastoraal gesprek of biecht delen met de autoriteiten. In veel landen, waaronder Nederland, is dat ook bij burgerlijke wet geregel

Het is niet verplicht, maar het is ook niet vrijblijvend... Iemand die geen rapport indient wordt als onregelmatige verkondiger gezien (m.a.w. een zwakke gelovige) en wordt vrijgesteld van welk voorre

Nu moet ik toch weer wat zeggen hoor.  JG's leren juist wel dat Jezus de Zoon van God is.

2 uur geleden zei sjako:

Dat is jou opinie. En een verkeerde.

Interessant, het lijkt wel een soort van stockholmsyndroom. Praat eens met een oud WTG'er die wel de ogen zijn open gegaan. O wacht, dat mag natuurlijk niet.

Maar ik snap wel dat je het hier in het openbaar niet durft toe te geven, ook jij staat hier 'gewoon' onder WTG controle.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar goed, terug naar het onderwerp. Is het WTG christelijk. Dat iets een sekte is of er sterke overeenkomst mee heeft maakt het nog niet niet-christelijk. 

Het hangt af van je definitie van christelijk. De algemene definitie, die ook door dit forum wordt gehanteerd, stelt als minimale eis dat Jezus als God de Zoon gezien moet worden. Dat doen WTG’ers niet, sterker nog, ze laten geen mogelijkheid onbenut om dat te bestrijden. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Thorgrem:

Maar goed, terug naar het onderwerp. Is het WTG christelijk. Dat iets een sekte is of er sterke overeenkomst mee heeft maakt het nog niet niet-christelijk. 

Het hangt af van je definitie van christelijk. De algemene definitie, die ook door dit forum wordt gehanteerd, stelt als minimale eis dat Jezus als God de Zoon gezien moet worden. Dat doen WTG’ers niet, sterker nog, ze laten geen mogelijkheid onbenut om dat te bestrijden. 

Nu moet ik toch weer wat zeggen hoor. ;) JG's leren juist wel dat Jezus de Zoon van God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei MysticNetherlands:

IS dat zo? @sjako kun jij dit bevestigen danwel ontkennen?

Jehovah's Getuige zijn neemt best grote verantwoordelijkheden mee. Je moet oprecht van plan zijn er wat van te maken. Je wordt echt niet zo maar JG. Je moet idd prediken, en dat hoeft echt niet hele dagen te zijn. Met een aantal uur per week ben je regelmatig verkondiger. Verder wordt er een behoorlijk aantal vragen aan je gesteld om na te gaan of je alles wel goed begrijpt. Het is vrijwel onmogelijk om JG te zijn en niet goed te begrijpen wat het inhoudt. Zal ook te maken hebben met het rein houden van de gemeente.

1 uur geleden zei Thorgrem:

immers ook een urenbon voor geschreven. 

Dat is niet om je te controleren, maar voor het wereldwijde verslag, dus hoeveel uur wordt er gepredikt. Die miljarden uren zijn dus niet uit de duim gezogen.

18 minuten geleden zei Thorgrem:

Klopt, maar de Zoon van God is niet hetzelfde als God de Zoon.

Als jij de therm God de Zoon kan aanwijzen in de Bijbel, dan ben ik om.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:

Klopt, maar de Zoon van God is niet hetzelfde als God de Zoon.

Klopt. Maar wel degelijk Jezus als Zoon van God.

1 uur geleden zei sjako:

Jehovah's Getuige zijn neemt best grote verantwoordelijkheden mee. Je moet oprecht van plan zijn er wat van te maken. Je wordt echt niet zo maar JG. Je moet idd prediken, en dat hoeft echt niet hele dagen te zijn. Met een aantal uur per week ben je regelmatig verkondiger. Verder wordt er een behoorlijk aantal vragen aan je gesteld om na te gaan of je alles wel goed begrijpt. Het is vrijwel onmogelijk om JG te zijn en niet goed te begrijpen wat het inhoudt. Zal ook te maken hebben met het rein houden van de gemeente.

Oké dank voor je antwoord

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Jehovah's Getuige zijn neemt best grote verantwoordelijkheden mee. Je moet oprecht van plan zijn er wat van te maken. Je wordt echt niet zo maar JG. Je moet idd prediken, en dat hoeft echt niet hele dagen te zijn. Met een aantal uur per week ben je regelmatig verkondiger. Verder wordt er een behoorlijk aantal vragen aan je gesteld om na te gaan of je alles wel goed begrijpt. Het is vrijwel onmogelijk om JG te zijn en niet goed te begrijpen wat het inhoudt. Zal ook te maken hebben met het rein houden van de gemeente.

Dat is niet om je te controleren, maar voor het wereldwijde verslag, dus hoeveel uur wordt er gepredikt. Die miljarden uren zijn dus niet uit de duim gezogen.

Als jij de therm God de Zoon kan aanwijzen in de Bijbel, dan ben ik om.

Dat eerste lijkt me nu niet zo uitzonderlijk. Laten we wel wezen, in de meeste religies is het best de bedoeling dat je er iets mee doet, voordat je tot de club wordt toegelaten. 

 

Maar Sjako, probeer eens, al was het maar omdat je vertelde dat Getuigen zich zo inleven in andere religies, te begrijpen dat 99% van de christenen niet geloven dat alleen wat ze letterlijk in de Bijbel kunnen vinden waar is. Dat zou best een flink aantal vermoeiende herhalingen van zetten kunnen voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
43 minuten geleden zei Flash Gordon:

Maar Sjako, probeer eens, al was het maar omdat je vertelde dat Getuigen zich zo inleven in andere religies, te begrijpen dat 99% van de christenen niet geloven dat alleen wat ze letterlijk in de Bijbel kunnen vinden waar is.

Wij wel, al zijn sommige zaken symbolisch, dus wij geloven ook niet dat alles wat in de Bijbel staat letterlijk bedoelt wordt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op ‎11‎-‎11‎-‎2017 om 12:24 zei St. Ignatius:

De jg zijn geen christenen want ze onderschrijven de basis belijdenissen van het christendom niet. Dus jij kunt, als buitenstaander, wel willen uitleggen wat de sabbatsrust voor christenen inhoudt, maar wie zegt dat dat überhaupt wel klopt? Dat is inderdaad een aardig staaltje van zelfingenomenheid.

Wie bepaalt dat christenen zich pas christen kunnen noemen als ze basis belijdenissen onderschrijven? Volgens mij is een christen iemand die christus volgt.

Aangezien niemand, en ik herhaal niemand, weet wat christus daadwerkelijk van de mens vraagt is iedereen die meent dat hij Christus of Jezus volgt een christen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Flash Gordon:

Maar Sjako, probeer eens, al was het maar omdat je vertelde dat Getuigen zich zo inleven in andere religies, te begrijpen dat 99% van de christenen niet geloven dat alleen wat ze letterlijk in de Bijbel kunnen vinden waar is. Dat zou best een flink aantal vermoeiende herhalingen van zetten kunnen voorkomen.

Ik denk dat je toch nog wel eens de statistieken zou mogen bekijken... Eerst en vooral moet je definiëren wat letterlijk is, want ook JG gaan niet alles letterlijk nemen (dat wordt trouwens vrij grappig als je dat wel doet, een leuk boek nodig voor de kerstdagen is misschien dan: My year living biblically, het is hilarisch)... De vraag is wie gelijk heeft natuurlijk... En daar kunnen we uren een welles-nietes discussie over voeren, want zoals Nietzche al stelde: "Alles is interpretatie" en de taalfilosofie in zijn kielzog: "alles is onzinnig" (oké een beetje kort door de bocht Wittgenstein vertaald ;))

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Foppe1986:

Wie bepaalt dat christenen zich pas christen kunnen noemen als ze basis belijdenissen onderschrijven? Volgens mij is een christen iemand die christus volgt.

Aangezien niemand, en ik herhaal niemand, weet wat christus daadwerkelijk van de mens vraagt is iedereen die meent dat hij Christus of Jezus volgt een christen. 

@Foppe1986,

Ja voor mij is dat ook zo. En ik denk dat het ook zo was in de tijd dat Jezus leefde. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Foppe1986:

Wie bepaalt dat christenen zich pas christen kunnen noemen als ze basis belijdenissen onderschrijven? Volgens mij is een christen iemand die christus volgt.

Aangezien niemand, en ik herhaal niemand, weet wat christus daadwerkelijk van de mens vraagt is iedereen die meent dat hij Christus of Jezus volgt een christen. 

Je stelt dit als een feit, terwijl dat puur je eigen geloof erover is. Wij weten namelijk wel degelijk wat Christus van de mens vraagt en laten waarheid niet afhangen van of jij het er wel of niet mee eens bent. Daarom is niet iedereen die Christus meent te volgen een christen, maar alleen zij die minimaal de basisbeginselen van zijn leer onderschrijven, zoals uiteengezet door alle christelijke kerken en kerkgemeenschappen. Christus' waarheid is niet relatief en er valt niet mee te onderhandelen: je gelooft Hem of je gelooft Hem niet.

En mocht je nu tegenwerpen dat dat weer "slechts" mijn geloof zou zijn: klopt slechts voor een deel. Het is namelijk niet enkel mijn geloof, maar dat van miljarden christenen wereldwijd, verspreid over vele kerken en kerkgemeenschappen, over vele eeuwen, naties en culturen, zowel in de hemel als op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 uur geleden zei Flash Gordon:

Afhankelijk van waar jij ongeveer woont, kan je meerijden! Het lijkt me een prachtig initiatief.

Zou echt tof zijn. Iedereen is welkom. Ik zorg voor wat broodjes, bolussen en koffie of thee of wat dan ook. Misschien leuk om nadien te bespreken wat jullie ervan vonden, al dan niet met een andere broer of zus van mij erbij.  

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 uur geleden zei Thorgrem:

Maar ik snap wel dat je het hier in het openbaar niet durft toe te geven, ook jij staat hier 'gewoon' onder WTG controle.

Zo voel ik het niet en het is ook niet zo. Ik denk dat het ook wel goed is om iemands geestelijk welzijn in de gaten te houden. Dat heet op elkaar letten in de goede zin van het woord. Daarom worden de gemeenten ook niet te groot gemaakt. Je kan het negatief bekijken, maar ook positief. Hangt ook af van iemand z'n houding denk ik. Als iemand geestelijk zwak wordt kan die persoon geholpen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Zo voel ik het niet en het is ook niet zo. Ik denk dat het ook wel goed is om iemands geestelijk welzijn in de gaten te houden. Dat heet op elkaar letten in de goede zin van het woord. Daarom worden de gemeenten ook niet te groot gemaakt. Je kan het negatief bekijken, maar ook positief. Hangt ook af van iemand z'n houding denk ik. Als iemand geestelijk zwak wordt kan die persoon geholpen worden.

Het kan best positieve aspecten hebben, maar ik heb er meer dan genoeg over gelezen om te weten dat het lang niet altijd positief is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
36 minuten geleden zei Thorgrem:

maar ik heb er meer dan genoeg over gelezen om te weten dat het lang niet altijd positief is

Jij en ik weten best goed wat er geschreven staat op internet niet altijd waar is. Dat geldt over de JG en ook over de Katholieke kerk om maar wat te noemen. En misschien dat het best voorkomt dat iemand het negatief bekijkt, maar dan is er vaak ook iets anders mis. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid