Spring naar bijdragen

Duizend jarige vredesrijk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 751
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Liberale protestanten zullen zich min of meer bij de katholieke visie aansluiten, met dien verstande, dat a) het 1000-jarig rijk tot het rijk der verbeelding behoort; en b ) dat er door velen in de vr

Wat meer orthodoxe protestanten zullen dat volgens mij ook doen. Waarbij ze dat 1000-jarig rijk niet naar het rijk der fabelen verwijzen, maar wel zullen zeggen dat dat getal (1000) een symbolische be

In katholiek verstaan wordt, zo had ik begrepen, met het duizendjarig Rijk de Kerk zelf bedoeld. Gods vrede is immers hier volmaakt op aarde door de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in het sac

Posted Images

6 uur geleden zei Kaasjeskruid:

En wat gebeurd er op het vaste land?

Mits een beetje inlevingsvermogen hetzelfde als vandaag, kan me voorstellen dat men toen ook al bezig was over dat Vredesrijk.

In de tijd van Thomas More waren er grote politieke en militaire tegenstellingen in Europa. Koningen vochten wrede oorlogen uit en waren uitsluitend belust op persoonlijke macht. In deze periode wilden de mensen vernieuwing en verandering. Niet alleen in de kunst maar ook in de wetenschap. Thomas More gaf er een enorme impuls aan omdat hij durfde dromen van een samenleving die er niet was. Vandaag is het woord 'utopie' nog altijd een levendig begrip. Vreemd genoeg gebruiken we het woord meestal in een negatieve context - de onmogelijkheid om iets te realiseren. Thomas More wilde er echter juist het tegenovergestelde mee bereiken: verandering en verbetering. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei TTC:

Mits een beetje inlevingsvermogen hetzelfde als vandaag, kan me voorstellen dat men toen ook al bezig was over dat Vredesrijk.

Vrede, rust is wat de meesten toch verlangen neem ik aan. Ik hoop het. Deze vrede wordt niet op aarde gevonden en ook niet in onszelf.

Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd en zij niet versaagd. (Joh.14:27, SV)

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Vrede, rust is wat de meesten toch verlangen neem ik aan. Ik hoop het. Deze vrede wordt niet op aarde gevonden en ook niet in onszelf. Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijkerwijs de wereld hem geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd en zij niet versaagd. (Joh.14:27, SV)

Zie je, op die manier had Prediker het blijkbaar bij het rechte eind, schokkend is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei thom:

hmm.. Kaasjeskruid en gnostische insteek. 

De gnostische insteek zou betekenen, dat de Vrede in het hart te vinden is, omdat Gods Koninkrijk in ons te vinden is.

De gnostische insteek zou betekenen dat ik meer waarde hecht aan mijn eigen gevoel en mystieke ervaringen, dan aan de onfeilbaarheid van Zijn Woord. De aangehaalde tekst uit Johannes 14 is gericht aan mensen die deze vrede hebben gevonden buiten zichzelf en kregen deze vervolgens in hun hart gelegd. Jezus is dus aan het praten tegen bekeerde mensen. Die vrede van God zit niet per definitie in de mens, integendeel; we zijn daar los van gerukt.

Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken. (Joh.14:23)

Hieruit blijkt maar eens weer dat God niet per definitie in ons woont, maar pas als we Hem liefhebben.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei thom:

hmm.. Kaasjeskruid en gnostische insteek. De gnostische insteek zou betekenen, dat de Vrede in het hart te vinden is, omdat Gods Koninkrijk in ons te vinden is.

Ik merk er weinig van in deze manifeste wereld, iedereen weet dat onderhand toch?

54 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

De gnostische insteek zou betekenen dat ik meer waarde hecht aan mijn eigen gevoel en mystieke ervaringen, dan aan de onfeilbaarheid van Zijn Woord. De aangehaalde tekst uit Johannes 14 is gericht aan mensen die deze vrede hebben gevonden buiten zichzelf en kregen deze vervolgens in hun hart gelegd. Jezus is dus aan het praten tegen bekeerde mensen. Die vrede van God zit niet per definitie in de mens, integendeel; we zijn daar los van gerukt. Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zo iemand Mij liefheeft, die zal Mijn woord bewaren; en Mijn Vader zal hem liefhebben, en Wij zullen tot hem komen, en zullen woning bij hem maken. (Joh.14:23). Hieruit blijkt maar eens weer dat God niet per definitie in ons woont, maar pas als we Hem liefhebben.

Heb je mystieke ervaringen gehad? Interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei thom:

Dat is ook niet van deze wereld.

Waarom dan al die beschikbare alternatieven, gewoon om ons te herinneren dat we ze toch niet kunnen gebruiken? Bizar.

23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Jammer dat je houden van als een geheimzinnige zaak beschouwd.

Mystieke ervaringen behoren tot een proces dat finaal tot de psychische dood leidt, dat wat anderen de tweede geboorte noemen.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei thom:

Precies.

Als we Hem liefhebben, zijn wij ons van Hem bewust.

Het heet niet voor niets bekeren, omkeren of inkeren. Wat er wedergeboren wordt, is wat wakker wordt in de mens waaruit deze mens eens totaal bestond, het Licht en het Leven zelf. Het wordt wel eens de vonk genoemd. Of Godsvonk, een slapend element in de mens die niets met deze wereld heeft, maar door het Woord gewekt wordt.

Je bent mij aan het betrekken bij een uitleg waar ik niet achter sta. God zit niet in de mens verborgen, maar is gewoon nergens te bekennen in de onbekeerde mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei thom:

Je schreef eerder dat je ervan overtuigd bent dat God iedereen roept.

Wat denk je waarom Hij roept en wat Hij dan zoekt in de mens? Onze ellende, zonden, bitterheid of angst?

Of dat Hij roept naar datgene wat al uit Hem is.

Ik denk het laatste.

God zoekt niet iets goeds in de mens, maar wil ons juist iets goeds geven. Bij gebrek aan...

 

Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;

Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.

Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.

Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;

Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;

Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;

En den weg des vredes hebben zij niet gekend.

Er is geen vreze Gods voor hun ogen. (Rom.3:10-18)

 

Dit is hoe wij, als onbekeerde mens, staan voor God.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Ging het hier niet over de realisatie van een Vredesrijk? Onderhand begint een mens te denken dat dit topic doelbewust ondermijnd wordt, bizar.

Het een ligt in het verlengde van het ander. Ik denk dat het belangrijk is om je te richten op de vrede die je in je hart kunt krijgen, ipv een of ander vredesrijk op aarde die je waarschijnlijk toch niet zult mee maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
23 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Het een ligt in het verlengde van het ander. Ik denk dat het belangrijk is om je te richten op de vrede die je in je hart kunt krijgen, ipv een of ander vredesrijk op aarde die je waarschijnlijk toch niet zult mee maken.

Alle beschikbare alternatieven aan onze laars lappen, bedoel je het zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei thom:

Of juist wel, als de vrede in het hart is verkregen.

In het eerste stadium moet er een zekere ontvankelijkheid in de organisatie voorhanden zijn – een bereidheid om zich te laten ‘raken’ want alleen dan kan het proces op gang komen. Ook moet er een actief communicatienetwerk zijn, met tal van terugkoppelingslussen ter versterking van de activerende gebeurtenis. Het volgende stadium is het instabiliteitspunt dat als een vijandige spanning, chaos, onzekerheid en/of zelfs een crisis kan worden ervaren. In dit stadium kan het ‘mainstream’ systeem of ineenstorten, of doorbreken naar een nieuwe ordeningstoestand. Ten individuele titel kan dit proces ook gepaard gaan met hevige emoties, zoals extreme angst, verzet, verwarring, boosheid, depressie, zelftwijfel en/of intens verdriet. Dit kan zelfs het karakter van een existentiële crisis aannemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid