Spring naar bijdragen

Duizend jarige vredesrijk


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 751
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Liberale protestanten zullen zich min of meer bij de katholieke visie aansluiten, met dien verstande, dat a) het 1000-jarig rijk tot het rijk der verbeelding behoort; en b ) dat er door velen in de vr

Wat meer orthodoxe protestanten zullen dat volgens mij ook doen. Waarbij ze dat 1000-jarig rijk niet naar het rijk der fabelen verwijzen, maar wel zullen zeggen dat dat getal (1000) een symbolische be

In katholiek verstaan wordt, zo had ik begrepen, met het duizendjarig Rijk de Kerk zelf bedoeld. Gods vrede is immers hier volmaakt op aarde door de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in het sac

Posted Images

Op 24-10-2018 om 17:48 zei Kelderworm:

Voor mij zijn de moderne vertalingen eerlijk gezegd moderne wereldse verdraaiingen die ik niet vertrouw. Juist de NBG51, de NWV en het Boek gruwel ik van als vertaling.

In dit geval hebben de moderne vertalingen zonder twijfel gelijk. Want in Openbaring 14:1 staat in nagenoeg alle handschriften "zijn naam en de naam van zijn Vader". Dus ook in de Byzantijnse handschriften. Het staat niet in de (H)SV omdat deze op dit punt is gebaseerd op een corrupte brontekst. Daar is "zijn naam en" weggelaten door Erasmus. Het is bekend dat hij in Openbaring nauwelijks bronnen tot zijn beschikking had.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Desid:

In dit geval hebben de moderne vertalingen zonder twijfel gelijk.

Uit de prullenbak gevist knip en plakwerk bestuderen op de universiteit. Dat noem ik geld en energieverspilling.

bewerkt door Kaasjeskruid
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei TTC:

Heb je dat specifieke stuk al gevonden?

Het geheel aan rommel is groter dan het geheel aan authentieke waarheid. Dus dat worden een heleboel specifieke stukken. Doet ook niet terzake, want het is rommel immers en de moeite niet waard om te bespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Uit de prullenbak gevist knip en plakwerk bestuderen op de universiteit. Dat noem ik geld en energieverspilling.

Bijzonder vreemd dat jij de heilige Schrift die jij zo hoog meent te hebben staan, hier in feite vergelijkt met afval. Want zoals ik al zei, staat 'zijn naam en' gewoon in nagenoeg alle handschriften. Ook die van de Byzantijnen. Ofwel, dit stukje tekst, dat de SV weglaat, heeft altijd deel uitgemaakt van het Nieuwe Testament, van de tijd van de apostelen tot vandaag. Maar nee hoor, daar komt zo'n botte hork als kaasjeskruid langs die de heilige Schrift even de modder in trapt.

Wie denk je dat er gelijk heeft? De kerk der eeuwen, gebaseerd op nagenoeg alle handschriften, of Erasmus, die op basis van één corrupt manuscript de basis legde voor de SV?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Het geheel aan rommel is groter dan het geheel aan authentieke waarheid. Dus dat worden een heleboel specifieke stukken. Doet ook niet terzake, want het is rommel immers en de moeite niet waard om te bespreken.

Beetje zoals in het onderstaande?

Satan is een meesterintrigant. Hij weet dat als mensen verteld wordt te kiezen tussen God en de Satan niemand de Satan zal kiezen. Maar wanneer de keuze is tussen God en Mammon, dan weet Satan dat zelfs gelovigen het moeilijk zullen vinden om een beslissende keuze te maken. Satan weet dat de christenen hun eigen baan en hun eigen woonplaats enz. kiezen eerder op basis van hun eigen passie voor Mammon (bezit en geld) dan uit enig verlangen naar de bevordering van God Koninkrijk. Satan weet dat zulke gelovigen onbruikbaar zijn voor Gods doel, ongeacht de hoeveelheid godsdienstige activiteiten waar zij zich in mengen. (bron)

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Onzin verhaaltje. Satan weet dat de mens niet hoeft te kiezen tussen hem en God, maar de mens heeft al gekozen voor satan en kan daar slechts nog op terugkomen.

Waarom denk je dat men zoiets eenvoudigs niet begrijpt? Onderhand verdient Satan ons diepste respect.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

De jouwe wellicht. Maar dat was al lang duidelijk.

Ja, zo lijkt het dat God altijd aanwezig is en Satan de misleider die slechts kan bestaan als er ook tijd en ruimte is. Het lijkt alsof jij dit ten diepste begrijpt maar niemand begrijpt jou, kan me voorstellen dat zoiets enorm frustrerend moet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei TTC:

Ja, zo lijkt het dat God altijd aanwezig is en Satan de misleider die slechts kan bestaan als er ook tijd en ruimte is.

Alles wat geschapen is bestaat bij de gratie van de Drie-Ene God, dus zowel satan als ook tijd en ruimte.

2 minuten geleden zei TTC:

Het lijkt alsof jij dit ten diepste begrijpt maar niemand begrijpt jou, kan me voorstellen dat zoiets enorm frustrerend moet zijn.

 Volgens mij begrijp je mij niet en doe jij veel te moeilijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Alles wat geschapen is bestaat bij de gratie van de Drie-Ene God, dus zowel satan als ook tijd en ruimte. Volgens mij begrijp je mij niet en doe jij veel te moeilijk.

Je begint stilaan op Jezus te lijken, vreemd.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Desid:

In dit geval hebben de moderne vertalingen zonder twijfel gelijk. Want in Openbaring 14:1 staat in nagenoeg alle handschriften "zijn naam en de naam van zijn Vader". Dus ook in de Byzantijnse handschriften. Het staat niet in de (H)SV omdat deze op dit punt is gebaseerd op een corrupte brontekst. Daar is "zijn naam en" weggelaten door Erasmus. Het is bekend dat hij in Openbaring nauwelijks bronnen tot zijn beschikking had.

Ook de King James heeft het alleen over de Vader. Voor veel Orthodoxe christenen de bron om te raadplegen.

And I looked, and, lo, a Lamb stood on the mount Zion, and with him an hundred forty and four thousand, having his Father's name written in their foreheads.

Dat er van de moderne vertalingen meer exemplaren zijn gevonden zegt weinig, de anderen zijn ouder.
Daarover denken zou je kunnen afvragen:

-1. Is de kans groter dat er later fouten zijn gemaakt in de brontekst of juist in eerdere bronteksten?
-2. is de kans dat satan G'd Zijn Woord aanvalt later in de tijd, of al direct in het begin en G'd het achteraf aan het corrieren is?

Het heeft er alle schijn van dat men in de nieuwe vertalingen Yeshua Zijn Naam dacht te missen en deze eraan heeft toegevoegd, in lijn met de theologie dat Yeshua naar Jeruzalem, Israel zou terugkeren voor de Christenen ipv de Joden.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Desid:

Wie denk je dat er gelijk heeft? De kerk der eeuwen, gebaseerd op nagenoeg alle handschriften, of Erasmus, die op basis van één corrupt manuscript de basis legde voor de SV?

De Kerk?
Merk op dat de KJV eveneens alleen spreekt over de Naam van Zijn Vader.

En vertrouwen op iets omdat de kerk ........ ? Kijk eens hoe gruwelijk men doorgaans in de meeste christelijke kerken omgaat met de Schrift.

Jij stelt dat de Erasmus op basis van één corrupt manuscript de basis legde voor de SV.
Stel dat de satan zijn vaste tactiek inzette van verwarring brengen, door allemaal kleine verschillen in vervolg manuscripten te laten aanbrengen op essentiele punten?

Ik vertrouw op G'd dat Hij Zijn Woord de eerste keer correct aan de mensen heeft ingegeven en later laten vertalen.
Dat Hij niet hoeft te wachten op de moderne mens om het later te corrigeren.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Uit de prullenbak gevist knip en plakwerk bestuderen op de universiteit. Dat noem ik geld en energieverspilling.

Wanneer geef je nu eens toe dat de SV ernstig achterhaald is? Hier in Openbaring weer een ernstige fout of zelfs vervalsing.

1 uur geleden zei Kelderworm:

Ook de King James heeft het alleen over de Vader. Voor veel Orthodoxe christenen de bron om te raadplegen.

Zover ik weet gebruikt de King James ook dezelfde (corrupte) codex als de SV. Bij moderne vertalingen worden oudere en betere Codexen gebruikt. Toendertijd hebben ze de best beschikbare gebruikt, maar nu is het achterhaald. De SV is niet betrouwbaar.

1 uur geleden zei Kelderworm:

Is de kans groter dat er later fouten zijn gemaakt in de brontekst of juist in eerdere bronteksten?

Hoe ouder de brontekst des te minder kans op fouten. Deze staan dichter bij het origineel. In de loop der tijd worden fouten gemaakt, door overschrijven of zelfs opzettelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kelderworm:

is de kans dat satan G'd Zijn Woord aanvalt later in de tijd, of al direct in het begin en G'd het achteraf aan het corrieren is?

Bijv het Comma Johanneum is pas later, dacht de 15e eeuw, in de Schrift geslopen. De praktijk zegt dus, dat pas later tekst wijzigingen zijn aangebracht. 

De kennis van de Griekse en Hebreeuwse taal is toegenomen, er zijn vondsten gedaan zoals de Dode Zee rollen etc. Bovendien zegt Daniël dat de kennis zou toenemen in de Eindtijd. Die kennis zien we terug in betere vertalingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei sjako:

Wanneer geef je nu eens toe dat de SV ernstig achterhaald is? Hier in Openbaring weer een ernstige fout of zelfs vervalsing.

Zover ik weet gebruikt de King James ook dezelfde (corrupte) codex als de SV. Bij moderne vertalingen worden oudere en betere Codexen gebruikt. Toendertijd hebben ze de best beschikbare gebruikt, maar nu is het achterhaald. De SV is niet betrouwbaar.

Ik vertrouw op het feit dat G'd Zijn Woord in de Schrift in 1 keer heeft ingegeven en dat het onnodig was om pas vele eeuwen erna middels correcties het juiste Woord te kunnen brengen.
Eerder zie ik het zeer aannemelijk dat satan de juiste brontext van KJV en SV heeft aangevallen om het corrupt te maken met moderne vertalingen.
Alleen al het feit dat er ongelovige aardse "geleerden" meewerkten aan deze vertalingen bewijst dat dit NIET van G'd is, want ons is opgedragen dat we geen 2 Heren mogen dienen. Neem erbij de vele waarschuwingen in de Schrift over wolven in schaapklederen die zich onder de kudde van Yeshua zullen mengen om verwarring te zaaien door zaken te verdraaien.

29     Want dit weet ik: dat na mijn vertrek  wrede wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet sparen;
30      en dat uit uw eigen midden mannen zullen opstaan die de waarheid verdraaien  om de discipelen weg te trekken achter zich aan.

Handelingen 20

Het is een feit dst de SV wat meer moeite kost om te lezen dan de moderne vertalingen. Schriftlezing is studie in combinatie met gebed immers, het vraagt inspanning.
Zonder hulp van Christus is het toch niet te begrijpen zegt Yeshua Zelf ook (hoe Jip & Janneke achtig ook gebracht).

44  En Hij zei tegen hen:  Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen.
45  Toen opende Hij hun verstand zodat zij de Schriften begrepen.

Lukas 24

 

11 minuten geleden zei sjako:

Bijv het Comma Johanneum is pas later, dacht de 15e eeuw, in de Schrift geslopen. De praktijk zegt dus, dat pas later tekst wijzigingen zijn aangebracht. 

De kennis van de Griekse en Hebreeuwse taal is toegenomen, er zijn vondsten gedaan zoals de Dode Zee rollen etc. Bovendien zegt Daniël dat de kennis zou toenemen in de Eindtijd. Die kennis zien we terug in betere vertalingen.

G'd waarschuwt ons juist tegen aardse wereldse kennis en deze NIET te mengen met Zijn Woord.

8   Pas op dat niemand u als buit meesleept door de filosofie en inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld, maar niet volgens Christus.
Kolossenzen 2

En ook hier weer zo een waarschuwing:

20 O Timótheüs, bewaar het pand u toebetrouwd, een afkeer hebbende van het ongoddelijk ijdel-roepen, en van de tegenstellingen der valselijk genaamde wetenschap;
1 Timoteüs 6

Voor begrip van G'd Zijn Woord in de Schrift hebben we Zijn Hulp nodig en NIET die van aardse wetenschap afkomstig van ongelovigen.
Net als we voor oprecht geloof in Christus Zijn Evangelie ook G'd ZIjn Hulp nodig hebben, op eigen kracht kunnen we niet geloven.
 

bewerkt door Kelderworm
typefoutje
Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Kelderworm:

Ik vertrouw op het feit dat G'd Zijn Woord in de Schrift in 1 keer heeft ingegeven en dat het onnodig was om pas vele eeuwen erna middels correcties het juiste Woord te kunnen brengen.
Eerder zie ik het zeer aannemelijk dat satan de juiste brontext van KJV en SV heeft aangevallen om het corrupt te maken met moderne vertalingen.

Ik raad je aan dit topic eens goed door te nemen. Het gaat om het bronmateriaal. Het bronmateriaal voor de SV is jonger dan die voor de moderne vertalingen. Dus juist op die jongere afschriften heeft satan een aanval gedaan. Door oudere Codexen met elkaar te vergelijken (zeg het een beetje simpel, het is complexer) krijg je een meerderheidstekst. Dus als er een tekst tussen zit die afwijkt van die meerderheid kan je verwachten dat dit een corrupte tekst is. Dus als de meerderheid zegt 'Zijn naam en de Naam van Zijn Vader', dan kan je aannemen dat dit de oorspronkelijke tekst was zoals Johannes die heeft bedoeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei sjako:

Ik raad je aan dit topic eens goed door te nemen. Het gaat om het bronmateriaal. Het bronmateriaal voor de SV is jonger dan die voor de moderne vertalingen. Dus juist op die jongere afschriften heeft satan een aanval gedaan. Door oudere Codexen met elkaar te vergelijken (zeg het een beetje simpel, het is complexer) krijg je een meerderheidstekst. Dus als er een tekst tussen zit die afwijkt van die meerderheid kan je verwachten dat dit een corrupte tekst is. Dus als de meerderheid zegt 'Zijn naam en de Naam van Zijn Vader', dan kan je aannemen dat dit de oorspronkelijke tekst was zoals Johannes die heeft bedoeld.

Er gaan zoveel verschillende theorieen rond over de brontekst, ook waarin andersom wordt beweerd, wereldse theorieen en onbetrouwbaar uiteindelijk.
Ik vertrouw op G'd dat hij ervoor gezorgd heeft dat de mensen de juiste bronteksten en vertalingen gebruikten.
Want al die menselijke theorieen zijn toch niet meer te bewijzen helaas.

Wat betreft je theorie over meerderheid en minderheid, daarmee kan ik niets, democratie is geen onderdeel, het zijn met alle respect aardse beweegredenen.

Immers G'd koos Israel uit de hele wereld, de kleinste en niet de grootste.
Yeshua waardeerde het kleine penningske van de weduwe boven de grote gift van de rijke man.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kelderworm:

Ik vertrouw op het feit dat G'd Zijn Woord in de Schrift in 1 keer heeft ingegeven en dat het onnodig was om pas vele eeuwen erna middels correcties het juiste Woord te kunnen brengen.
Eerder zie ik het zeer aannemelijk dat satan de juiste brontext van KJV en SV heeft aangevallen om het corrupt te maken met moderne vertalingen.

Waarom vertrouw je erop dat die ene keer dan de keer was van het afschrift (het origineel hebben we niet) dat de KJV en SV gebruikten bij het samenstellen van hun vertalingen?

Dat de genoemde vertalingen zo mooi zijn of dat ze enige eeuwen de standaard zijn geweest is toch ook gewoon een menselijke aanname, evenals de door jou genoemde aannemelijkheid dat de oudere, nu veel gebruikte bronteksten die voor nieuwe vertalingen gebruikt worden, corrupt zouden zijn gemaakt door de satan en de nieuwere bron die door de vertalers van de KJV en de SV zijn gebruikt niet?

Je kunt natuurlijk aannemen wat je wilt, maar je suggereert een grotere logica daarbij te hanteren dan bij wat Sjako zegt; en dat zie ik eigenlijk niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Trajecto:

Waarom vertrouw je erop dat die ene keer dan de keer was van het afschrift (het origineel hebben we niet) dat de KJV en SV gebruikten bij het samenstellen van hun vertalingen?

Dat de genoemde vertalingen zo mooi zijn of dat ze enige eeuwen de standaard zijn geweest is toch ook gewoon een menselijke aanname, evenals de door jou genoemde aannemelijkheid dat de oudere, nu veel gebruikte bronteksten die voor nieuwe vertalingen gebruikt worden, corrupt zouden zijn gemaakt door de satan en de nieuwere bron die door de vertalers van de KJV en de SV zijn gebruikt niet?

Je kunt natuurlijk aannemen wat je wilt, maar je suggereert een grotere logica daarbij te hanteren dan bij wat Sjako zegt; en dat zie ik eigenlijk niet.

In de aardse en menselijke wetenschap van tijdsbepaling heb ik evenmin vertrouwen, de satan heeft hierop teveel invloed.
Zoals G'd ons wijst in de Schrift in Kolossenzen 2:8 (zie eerder) om menselijke filosofie, inhoudsloze verleiding, volgens de overlevering van de mensen, volgens de grondbeginselen van de wereld NIET te mengen in ons geloof, omdat ze niet van Christus zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid