Spring naar bijdragen

Duizend jarige vredesrijk


Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei thom:

Is deze wereld wel de werkelijke wereld waar het Vredesrijk uit zal kunnen bestaan, als er niets uit deze wereld geschikt is. 

Als ik Joh. 17 goed begrijp, is datgene wat zich hervonden heeft met wat uit God is, niet van deze wereld.

Wat transformeert kan nooit dezelfde zijn, maar wel Oorspronkelijk worden vanuit Oorspronkelijkheid; wat achtergelaten wordt is het vergankelijke, het tijdelijke, het verderfelijke. 

Joh.17 14 Ik heb hun Uw woord gegeven; en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, gelijk als Ik van de wereld niet ben.
15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van den boze.
16 Zij zijn niet van de wereld, gelijkerwijs Ik van de wereld niet ben.
17 Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.

Dank, het betekent wel een wereld van verschil wat betreft interpretatie van dit topic, net zoals voor onze houding jegens de wereld waarin we thans leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 751
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Liberale protestanten zullen zich min of meer bij de katholieke visie aansluiten, met dien verstande, dat a) het 1000-jarig rijk tot het rijk der verbeelding behoort; en b ) dat er door velen in de vr

Wat meer orthodoxe protestanten zullen dat volgens mij ook doen. Waarbij ze dat 1000-jarig rijk niet naar het rijk der fabelen verwijzen, maar wel zullen zeggen dat dat getal (1000) een symbolische be

In katholiek verstaan wordt, zo had ik begrepen, met het duizendjarig Rijk de Kerk zelf bedoeld. Gods vrede is immers hier volmaakt op aarde door de werkelijke tegenwoordigheid van Christus in het sac

Posted Images

46 minuten geleden zei thom:

Het antwoord is heel topic gericht, maar de invalshoek is wellicht anders.

Wezenlijk verschil inderdaad, het bevordert mi geenszins het volwassen discours. Kortweg:

  • zij die deze wereld al opgegeven hebben, het Vredesrijk is elders
  • zij die van deze wereld nog iets willen maken, het Vredesrijk is hier te realiseren

En wellicht nog een aantal die in twijfel leven.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
35 minuten geleden zei thom:

Ik zou schrijven; het Vredesrijk is 'anders'. En het realiseren kan niet in een wereld van vergankelijkheid, omdat niets blijvends is. Daarom moet er iets in het veranderlijke getransformeerd worden in het eeuwige, vanuit het eeuwige. En Joh. 17 licht wat dat betreft de sluier al op, en in relatie met Joh. 1 de eerste verzen en vooral vers 4, wordt dit mooi weergegeven. Maar dat heb ik al vaker aangehaald. Het komt steeds op hetzelfde neer; het Koninkrijk Gods, het Vredesrijk is in ons te vinden. 

Die vergankelijkheid geldt mi voor elke duale manifestatie binnen Gods wezen. Maar noteer alvast dat deze wereld geen aandacht meer behoeft in jouw betoog/visie, dit maakt het discours in ieder geval transparanter en beter om te volgen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei thom:

Kost geen moeite hoor. Het is inzicht in wat de wereld is wat het eerder aanschouwelijk maakt dan een kwelling. Met kwellen heb je jezelf weer te pakken.. :-)

Dat is het verschil met die andere zienswijze, dan maakt men gebruik van wat er door God beschikbaar is gesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
39 minuten geleden zei thom:

Om te overleven in een wereld waarin de mens gevallen is, maar waarin alles opkomt, blinkt en weer verzinkt.

Zo gezien heeft het leven maar weinig betekenis, tenzij hier zo snel mogelijk terug trachten weg te komen. En dan spreken we nog niet over wat we allemaal ongemoeid laten, zo wordt het zowaar nog erger.

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei thom:

En zo lees ik bijvoorbeeld Paulus;

Bijvoorbeeld Rom.8 
11 En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont.
12 Zo dan, broeders, wij zijn schuldenaars niet aan het vlees, om naar het vlees te leven.
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door den Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven.
14 Want zovelen als er door den Geest Gods geleid worden, die zijn kinderen Gods.

Er staat eigenlijk dat we niet het lichaam zijn, waarom zouden we ons daar dan druk over maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei thom:

Nee dat staat er niet. Er staat werkingen van het lichaam, en dat is min of meer het hele gedrag/gedachte/spraak, de reacties op en vanuit deze wereld in relatie met het natuurlijke waaruit we bestaan als 'het vlees'. Het lichaam is belangrijk omdat juist daarin Geest het werk kan doen; een compleet mens; geest-ziel én lichaam.

Neem je je lichaam dan mee naar dat Vredesrijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei thom:

1 Kor.15
42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;
43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.
45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.
47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.
49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.

50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

51 Ziet, ik zeg u een verborgenheid: wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden;

52 In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden.
53 Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.
54 En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden, dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning.
55 Dood, waar is uw prikkel? Hel, waar is uw overwinning?
56 De prikkel nu des doods is de zonde; en de kracht der zonde is de wet.
57 Maar Gode zij dank, Die ons de overwinning geeft door onzen Heere Jezus Christus.

Is het antwoord op de vraag dan ja of neen? Of moeten we hier denken aan verschillende soorten lichamen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei thom:

Ja, verschillende maar wel zodanig dat het ene plaats maakt voor het andere. Als een rups die vlinder wordt.

Gaat het dan nog wel over het lichaam? Ik denk hier meer aan een lerende/groeiende ziel, beetje als wijsheid komt met de jaren. Leuke metafoor nochtans, wat doet die vlinder vervolgens? Die 'doden' zijn dan de rupsen?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei thom:

Misschien handig als ik een stukje plaats van de site de Stralende Gnosis, waarin het prachtig beschreven wordt;

Thom de doe het zelfer.

Welke betekenis heeft de kruisdood van Jezus voor jou? Als Jezus slechts een man is om na te volgen als voorbeeld, dan zie ik jou vanzelf wel hangen aan dat kruis met alle gevolgen van dien. Dat ga jij nooit trekken en getuigt slechts van een zeer arrogante attitude richting het werk van Jezus dat enkel door Hemzelf kon worden opgeknapt. Een devaluatie van Zijn werk is het werk waar jij waarde aan hecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei thom:

Het komt steeds op hetzelfde neer; het Koninkrijk Gods, het Vredesrijk is in ons te vinden. 

 

Dan ziet het er maar somber uit voor de wereld. Het Vrederijk is waar je om bid in het 'Onze Vader': Uw koninkrijk kome. Daniël had het er al over. Een wereldwijde regering onder leiding van Jezus Christus zelf dat alle kwaad van deze wereld wegdoet. Het Koninkrijk en Vredesrijk is zoooo veel meer dan een iets van binnen.

12 uur geleden zei TTC:

Is het antwoord op de vraag dan ja of neen? Of moeten we hier denken aan verschillende soorten lichamen?

Jezus was de eerste die een opstanding kreeg. Hij kreeg een opstandingslichaam dat anders was dan een vleselijk lichaam zoals we dat nu kennen. Ik kan me voorstellen dat wij ook zo'n lichaam krijgen. We worden veranderd en krijgen een lichaam dat niet meer vatbaar is voor dood en ziekte. 

2 uur geleden zei TTC:

Gaat het dan nog wel over het lichaam? Ik denk hier meer aan een lerende/groeiende ziel,

Adam en Eva waren ook niet bevattelijk voor dood en ziekte. Ik zeg niet onsterfelijk want dat waren ze wel. Maar het gaat me om het feit dat Adam en Eva ook een lichaam hadden en niet slechts een geest waren. De situatie wordt weer hersteld zoals in de tijd van Adam en Eva, dus krijgen we ook weer een onverdefelijk lichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei sjako:

Jezus was de eerste die een opstanding kreeg. Hij kreeg een opstandingslichaam dat anders was dan een vleselijk lichaam zoals we dat nu kennen. Ik kan me voorstellen dat wij ook zo'n lichaam krijgen. We worden veranderd en krijgen een lichaam dat niet meer vatbaar is voor dood en ziekte. Adam en Eva waren ook niet bevattelijk voor dood en ziekte. Ik zeg niet onsterfelijk want dat waren ze wel. Maar het gaat me om het feit dat Adam en Eva ook een lichaam hadden en niet slechts een geest waren. De situatie wordt weer hersteld zoals in de tijd van Adam en Eva, dus krijgen we ook weer een onverdefelijk lichaam.

Hebben het eerder al eens gehad over die verschillende lichamen maar er kwam geen reactie op. Etherisch, astraal, mentaal ... lichaam, er zijn er nogal wat. Maar wat heeft het nog te maken met het Vredesrijk dat hier het onderwerp is? Misschien kunnen we zeggen dat we eerst ons ware lichaam dienen te vinden om dan terug te keren als een speler binnen Gods leger, zoiets misschien?

1 uur geleden zei thom:

Misschien handig als ik een stukje plaats van de site de Stralende Gnosis, waarin het prachtig beschreven wordt; 

Je werd geboren in een wereld die volledig tegengesteld draait met de wereld van oorspronkelijkheid. Een wereld waarin het ego-isme zegeviert en de zelf-waan het grootste obstakel is om Liefde tot uitdrukking te brengen. Dit aardse levensveld is als een schaakbord waarop de mens kruipt van her naar der omdat hij steeds opnieuw geslachtofferd wordt door de 'aard' ervan. Hij is geworden als een rups die zich tegoed doet aan het biotoop waarin zij zich bevindt en is vergeten dat in hem het Gods-plan wacht op 'ontwikkeling', dat in hem een Andere natuur slaapt of de Mens zoals hij in oorsprong bedoeld is. Geboren worden in deze wereld van dualiteit is eigenlijk niets anders dan het aantrekken van een dicht geweven kleed dat de zintuigen omfloerst, waardoor je dus heel snel verblind raakt, vergeet wie je in werkelijkheid bent, waar je vandaan komt, wat de ziels-opdracht is en waarheen je je beweegt. Hierdoor wordt een vals zelfbeeld gevormd in relatie tot de wereld die jou omringt en waarmee je je identificeert. Zo wordt de ziel ondergedompeld in een levensveld dat eigenlijk niet het hare is en valt zij in een lange en diepe winterslaap. Dit is het lot van elk mensenkind op deze aarde, het draagt de kiem in zich van de ongeboren vlinder doch vergeet hem tot Leven te brengen ,vergeet een koningszoon te zijn in woord en daad, een goddelijke wezen en erfgenaam van de Ene. In die vergetelheid zonk de ziel steeds dieper weg en werd een 'onvrije', een tot slaaf gemaakte van de hier heersende krachten. Zo verwijderde zij zich meer en meer van haar Bron, die zij niet meer kent noch herkent. Want door het ten prooi vallen aan de begoocheling (maya) en zich hiermee te vereenzelvigen werd zij een gebonden, geconditioneerde en onverlichte ziel en werd dus van haar Licht beroofd. Ten gevolge van haar handelingen verbond zij zich met het rad van wedergeboorte en veroordeelde zichzelf tot de rupsstaat. Zodoende rest er voor haar slechts één opdracht in dit domein, om haar opnieuw te richten naar het Licht, zodat zij herenigd wordt, de Geest in haar ontketend wordt en de Ziel in oorspronkelijkheid herboren wordt. 

En hierin herken ik ook weer de gelijkenis van de zaaier, en het zaad wat in goede aarde valt; de mens die in de kern geraakt wordt door het Woord, of het Licht, en zich zijn oorspronkelijkheid her-innert. Daarom vind ik Joh. 17 ook zo treffend en Joh.1 vers 4

Geen probleem mee, er zijn veel metaforische beschrijvingen die naar hetzelfde proces verwijzen. Maar wat betekent dit nu tot deze manifeste wereld?

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
29 minuten geleden zei TTC:

Hebben het eerder al eens gehad over die verschillende lichamen maar er kwam geen reactie op. Etherisch, astraal, mentaal ... lichaam, er zijn er nogal wat. Maar wat heeft het nog te maken met het Vredesrijk dat hier het onderwerp is? Misschien kunnen we zeggen dat we eerst ons ware lichaam dienen te vinden om dan terug te keren als een speler binnen Gods leger, zoiets misschien?

Hoe dat lichaam er precies uitziet zegt de Bijbel niet. Van Jezus wordt gezegd dat Hij een levengevende geest werd. (1 kor 15:45) Maar Hij verscheen ook fysiek aan Zijn discipelen. Dus hoe we dat moeten zien is mij nog niet helemaal duidelijk. Voor nu moeten we het doen met een vleselijk lichaam maar onze geest moeten we hervormen naar de Christus. Ik zie het als een geleidelijk proces met vallen en opstaan om naar de volmaaktheid toe te groeien. Als we vallen kunnen we ons beroepen op Jezus loskoopoffer. Bij Jezus zichtbare wederkomst of bij de opstanding krijgen we een ander opstandingslichaam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
46 minuten geleden zei sjako:

Hoe dat lichaam er precies uitziet zegt de Bijbel niet. Van Jezus wordt gezegd dat Hij een levengevende geest werd. (1 kor 15:45) Maar Hij verscheen ook fysiek aan Zijn discipelen. Dus hoe we dat moeten zien is mij nog niet helemaal duidelijk. Voor nu moeten we het doen met een vleselijk lichaam maar onze geest moeten we hervormen naar de Christus. Ik zie het als een geleidelijk proces met vallen en opstaan om naar de volmaaktheid toe te groeien. Als we vallen kunnen we ons beroepen op Jezus loskoopoffer. Bij Jezus zichtbare wederkomst of bij de opstanding krijgen we een ander opstandingslichaam.

Op deze site staan zeven lichamen beschreven.

Op 18-11-2018 om 10:01 zei thom:

Het tijdperk waar de mens nu in leeft is niets anders dan welke als doel heeft de Vrede te vinden waardoor het Vredesrijk ingegaan kan worden.

Vond hier nog iets over dat innerlijke vredesrijk, denk ik.

Het astrale vlak, door Éliphas Lévi ook astraal licht genoemd, is een term uit de esoterie en het occultisme die meer dan één betekenis heeft en niet precies te definiëren valt. In essentie is het verbeelding. Als deel van de geest ligt het buiten het Zelf, de persoonlijkheid, terwijl het wel in contact blijft met alle delen van de geest. 'Reizigers naar het astrale' vatten het op als het verlaten en het opgeven van het fysieke, waarna het 'innerlijk landschap' werkelijkheid wordt. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
24 minuten geleden zei thom:

Ja oké, citeerde dit wel als stukje van Sjako maar komt vanuit jouw post en wordt dit onder jouw naam geplaatst. Sorry zag het niet.

Geen probleem, stel me wel de vraag of een mens niet ernstig in verwarring kan raken door al die verschillende 'lichamen' met elkaar te vermengen. 

bewerkt door TTC
Link naar bericht
Deel via andere websites
9 minuten geleden zei thom:

Net als de film-trilogie van de Matrix; 3 delen strijd met alles wat zich niet wil overgeven aan datgene wat ontwaakt is in die mens. En die 'lichamen' moeten overwonnen worden, door inzicht, omdat het natuurlijke het vanzelfsprekend vindt dat alles van het natuurlijke is, en altijd zo gefunctioneerd heeft. Het is het verhaal van de dappere ridder, van de koningszoon, van de verdwaalde, van alle tijden in vele verhalen, sprookjes, mythen en sagen; de verloren gewaande Ziel die thuiskomt, maar dit gaat niet zomaar vanzelf. Het geloof is daarbij de eerste vereiste, het fundament van vertrouwen.

Wat hebben we hieraan als het morgen WOIII wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Op deze site staan zeven lichamen beschreven.

Ik ga maar uit van de Bijbel, lijkt me betrouwbaarder.

1 uur geleden zei thom:

Wordt dat van Jezus gezegd of van de mens an sich. Die regel geeft in het heel kort de weg van de mens weer die ''uit gaat'' en weer Thuiskomt.

Lijkt me Jezus. Dit vers heeft het over de eerste Adam en de laatste Adam. De eerste Adam was volmaakt, maar zondigde en stierf. De laatste Adam, ook een volmaakt mens (zelfs meer dan een mens) werd een levengevende geest doordat Hij een volmaakt offer bracht om wat Adam had gedaan teniet te doen. Geest zie ik dan hier als opstandingslichaam, een geestelijk lichaam. Een mens is niet levengevend, dat is Jezus wel.

1 uur geleden zei thom:

Door Hem opgeknapt kan worden in onszelf.

Ik heb de teksten erbij gegeven; 1 Kor. 15  Rom. 8

Daarbij...de uitleg dat Heere Geest betekent. Oh ja, en menigmaal geschreven dat het geloof ook van Hem is.

Joh. 17 schrijft onder meer; Ik in hen, en Gij in Mij.

Over één Kerk gesproken, één Lichaam, één Weg, één geloof.

Ben ik het helemaal met je eens, maar dat wil niet zeggen dat dit het Koninkrijk is waar Jezus het over had. Als je naar de rest van de Bijbel kijkt dan zie je dat het Koninkrijk een rode lijn is die door de hele Bijbel loopt. Het verloren gaan van het Paradijs naar het herstel van het Paradijs. Door één te Zijn met Jezus kunnen we nu al profiteren, om het zo maar te zeggen, van de genoegens van het herstelde Paradijs. Je bent als het ware in een geestelijk Paradijs. Maar waar het om draait is een herstelde aarde met een herstelde mensheid.

1 uur geleden zei TTC:

Geen probleem, stel me wel de vraag of een mens niet ernstig in verwarring kan raken door al die verschillende 'lichamen' met elkaar te vermengen. 

Je hebt een fysiek lichaam en een geestelijk lichaam, dus zoveel 'smaken' zijn er niet. En we worden er nu al op voorbereid, dus een verrassing zal het niet zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei sjako:

Er komt een grote oorlog voordat Gods Koninkrijk aanbreekt. Dus het zal best even een lastige tijd worden, ook voor gelovigen.

Je bedoelt dan dat alle beschikbare sociale alternatieven pas voor na WOIII zijn? Wat is de waarde van de Bijbel dan nog?

31 minuten geleden zei sjako:

Ik ga maar uit van de Bijbel, lijkt me betrouwbaarder. Je hebt een fysiek lichaam en een geestelijk lichaam, dus zoveel 'smaken' zijn er niet. En we worden er nu al op voorbereid, dus een verrassing zal het niet zijn.

In de Bijbel wordt daar niets over gezegd, misschien heeft men dat stuk niet mee opgenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Je bedoelt dan dat alle beschikbare sociale alternatieven pas voor na WOIII zijn? Wat is de waarde van de Bijbel dan nog?

Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg juist dat we nu al voordeel trekken van onze relatie met God en Jezus. Bijv door ons afzijdig te houden van slechte zaken worden we nu al beschermd tegen allerlei problemen. We worden geholpen met de juiste keuzes te maken. En je hoeft het niet op eigen houtje te doen. We worden nu al geholpen door Gods Geest. Maar in het Duizend Jarig Rijk zullen we ten volle kunnen genieten van het leven maar vooral van de goede relatie met God en Jezus. Het is een overgangsperiode waarin de mensheid tot volmaaktheid zal groeien. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid