Spring naar bijdragen

Vrouwen in het ambt


Aanbevolen berichten

Zojuist zei Gaitema:

Je bent veel minder in de Heer dan je denkt dat je bent. Je kent Hem nog lang niet. Anders zou je Hem wel in mijn schrijven hebben herkend. Ik schrijf niks uit mijzelf, maar alles als een getuigenis.

Altijd hetzelfde slappe verweer die charismaten: Als jij mij niet geloofd dan herken ik jou niet als kind van God. Chanteur.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 416
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Voor zover ik het kan inschatten gaat het hier om een principiële keuze. En niet om een strategische...

Ik denk niet dat een van de groeperingen binnen de GKv zich nadrukkelijk als progressief ziet of zou willen zien. Maar dat het eerder iets is als de eigen uitgangspunten (het "ecclesia reformata sempe

Tegen prediking door vrouwen heeft men iets als men een tekst als de volgende uitlegt als "ten allen tijde en op elke plaats van toepassing voor de Gemeente" (i.p.v. als plaatselijke ordening van dien

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Altijd hetzelfde slappe verweer die charismaten: Als jij mij niet geloofd dan herken ik jou niet als kind van God. Chanteur.

De meeste christenen geloven me hier wel. Slechts een enkeling niet. Wel geteld slechts 2. Het probleem ligt bij jou. Jouw ongeloof en jouw strijd en afkeer van ons. Jouw gebrek aan geloofsbeleving.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

De meeste christenen geloven me hier wel. Slechts een enkeling niet. Wel geteld slechts 2. Het probleem ligt bij jou. Jouw ongeloof en jouw strijd en afkeer van ons. Jouw gebrek aan geloofsbeleving.

De meerderheid is bij mij van ondergeschikt belang wat waarheidsvinding betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Kaasjeskruid:

De meerderheid is bij mij van ondergeschikt belang wat waarheidsvinding betreft.

De waarheid is bij Jezus Christus! Halleluja! Ik stop hier nu mee. Je zoekt het maar uit met jouw strijd. Ik hoop dat God op een dag zich aan jou openbaard en dat je dan ook ondervindt hoe moeilijk je dat delen kan. Tot nu toe verziek je behoorlijk voor mij de sfeer op het forum. Puur door jou kan ik me hier niet meer vrij uit uiten en besluit ik als ik toch moet zwijgen dat maar volledig te gaan doen. Zoals de vrouwen van jou moeten zwijgen.

3 uur geleden zei Trajecto:

Ik zie hier een ruziereeks staan en dat kan gebeuren, maar het moet nu wel ophouden. Anders ga ik waarschuwingspunten noteren.

Doe er wat aan! Ik deel zoals gewoonlijk wat van mijn geloof en hij trapt het respectloos de grond in!

Maar voor mij is het nu te laat. De sfeer is voor mij verpest hier. Ik stop met het forum, omdat er geen eer meer aan te behalen valt.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

moderatie:

6 uur geleden zei Gaitema:

Doe er wat aan! Ik deel zoals gewoonlijk wat van mijn geloof en hij trapt het respectloos de grond in!

Maar voor mij is het nu te laat. De sfeer is voor mij verpest hier. Ik stop met het forum, omdat er geen eer meer aan te behalen valt.

Jammer @Gaitema , en inderdaad kan ik er wel wat meer van zeggen. Ik zag de reeks pas toen hij er was en heb dus niet iets kunnen doen toen hij bezig was er te komen.

 

@Kaasjeskruid ,

Je houdt wel weinig rekening ermee dat het forum er is voor mensen die hun eigen verschillende wijze van geloof en opvattingen daarbij hebben. Als iemand ervan vertelt is het niet de bedoeling om het knorrig neer te maaien als je dingen in iemands beleven ervan anders ziet en beoordeelt. In ieder geval is het zo dat er soms dingen zo lopen dat je kunt denken Hé dat is toch mooi verlopen en het springt opvallend eruit dat het juist nu zo is gegaan terwijl dat niet te verwachten was. Dus, de zoon die toch nog voor de dood zijn vader bezocht alhoewel de verhouding al lang zo slecht was dat dat nauwelijks te verwachten was; en de dochter die weet dat het gaat gebeuren, dat is opvallend.  

Hoe dat zo toch gebeurt, welke achtergronden of welk ingrijpen daarbij een rol heeft gespeeld daar kun je verschillend over denken, maar het mag hier verteld worden. En dan mag een ander wel vertellen hoe hij het ziet maar als dat dan anders is moet het toch niet worden gedaan op een wijze die kwetsend is. Vertellen dat je het persoonlijk toch anders ziet zou moeten worden gedaan, zonder de ander weg te stoten of zuur terecht te wijzen. Verschil van uitleg en beleving moet op het forum een plaats hebben. En dat vraagt het afwegen van je woorden, met name als je er anders over denkt dan degene met wie je in gesprek bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Trajecto:

Je houdt wel weinig rekening ermee dat het forum er is voor mensen die hun eigen verschillende wijze van geloof en opvattingen daarbij hebben. Als iemand ervan vertelt is het niet de bedoeling om het knorrig neer te maaien als je dingen in iemands beleven ervan anders ziet en beoordeelt. In ieder geval is het zo dat er soms dingen zo lopen dat je kunt denken Hé dat is toch mooi verlopen en het springt opvallend eruit dat het juist nu zo is gegaan terwijl dat niet te verwachten was. Dus, de zoon die toch nog voor de dood zijn vader bezocht alhoewel de verhouding al lang zo slecht was dat dat nauwelijks te verwachten was; en de dochter die weet dat het gaat gebeuren, dat is opvallend.  

Hoe dat zo toch gebeurt, welke achtergronden of welk ingrijpen daarbij een rol heeft gespeeld daar kun je verschillend over denken, maar het mag hier verteld worden. En dan mag een ander wel vertellen hoe hij het ziet maar als dat dan anders is moet het toch niet worden gedaan op een wijze die kwetsend is. Vertellen dat je het persoonlijk toch anders ziet zou moeten worden gedaan, zonder de ander weg te stoten of zuur terecht te wijzen. Verschil van uitleg en beleving moet op het forum een plaats hebben. En dat vraagt het afwegen van je woorden, met name als je er anders over denkt dan degene met wie je in gesprek bent.

Ik heb alle recht om zaken in twijfel te trekken. Waarom zou ik voor zoete koek moeten slikken wat Gaitema allemaal aan wonderen beleefd en waarom zou ik de profetieën klakkeloos moeten geloven zonder ze daarbij te kunnen controleren? Ik ben het helemaal niet eens met je terechtwijzing en blijf bij het door mij geschrevene. Ik laat het daar bij.

modbreak Trajecto: Oké. Je mag het best in twijfel trekken, maar Gaitema gelooft het zo als hij het vertelt en hij zou daarbij moeten kunnen rekenen op een welwillende houding van anderen ook als ze het toch wat anders zien. En van iets anders bezien kun je op verschillende manieren vertellen. Jij doet dat toch wel op een manier die geen recht doet aan Gaitema's oprechte houding. Gaitema heeft toch gewoon recht erop om een welwillende houding van anderen naar hem toe te krijgen; en dat ook van iemand die het niet (helemaal) met hem eens is?

Nou, zo is het in ieder geval de bedoeling. En als ik weer zie dat het te bot en knorrig toegaat, kan er dus best weer een modbreak verschijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Kelderworm:

Ik zie een klager verwijten maken naar een ander als hieronder, maar de beklaagde wordt berispt?

-Je hebt een chronisch gebrek aan de Heilige Geest.

-Wij kennen Jezus en hebben een levende relatie met hem. In mijn ogen zit jouw geloof vooral in jouw hoofd en niet in jouw geest. Daarom vervolg je ons ook. Saulus!

-Je bent veel minder in de Heer danje denkt dat je bent. Je kent Hem nog lang niet. Anders zou je Hem wel in mijn schrijven hebben herkend. Ik schrijf niks uit mijzelf, maar alles als een getuigenis.

 

Daar vroeg hij om.

1 minuut geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb alle recht om zaken in twijfel te trekken. Waarom zou ik voor zoete koek moeten slikken wat Gaitema allemaal aan wonderen beleefd en waarom zou ik de profetieën klakkeloos moeten geloven zonder ze daarbij te kunnen controleren? Ik ben het helemaal niet eens met je terechtwijzing en blijf bij het door mij geschrevene. Ik laat het daar bij.

Je bent een botte hark.

Ik beëindig hiermee mijn deelname aan het forum. Ik ben er helemaal klaar mee. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Gaitema:

Daar vroeg hij om.

Je bent een botte hark.

Ik beëindig hiermee mijn deelname aan het forum. Ik ben er helemaal klaar mee. 

Gaitema, ik heb mijn reactie teruggetrokken, het is uiteindelijk niet mijn zaak.
Daarbij geloof ik zelf ook in wonderen en mag mij prijzen in er deelnenoot van te zijn, net als jij en vele andere christenen.
Vergeet niet dat aan gebedsverhoring voorwaarden zijn gesteld in de Schrift, wie er niet in geloofd zal er geen deelgenoot van zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei Kelderworm:

Gaitema, ik heb mijn reactie teruggetrokken, het is uiteindelijk niet mijn zaak.
Daarbij geloof ik zelf ook in wonderen en mag mij prijzen in er deelnenoot van te zijn, net als jij en vele andere christenen.
Vergeet niet dat aan gebedsverhoring voorwaarden zijn gesteld in de Schrift, wie er niet in geloofd zal er geen deelgenoot van zijn.

We zijn niet van de New Age, dus mee eens. Dank voor je reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Citaat

2 Corinthiërs 12:2
Ik ken een mens in Christus, voor veertien jaren (of het geschied zij in het lichaam, weet ik niet, of buiten het lichaam, weet ik niet, God weet het),
dat de zodanige opgetrokken is geweest tot in den derden hemel;
En ik ken een zodanig mens (of het in het lichaam, of buiten het lichaam geschied zij, weet ik niet, God weet het),
Dat hij opgetrokken is geweest in het paradijs, en gehoord heeft onuitsprekelijke woorden, die het een mens niet geoorloofd is te spreken.
Van den zodanige zal ik roemen, doch van mijzelven zal ik niet roemen, dan in mijn zwakheden.

Heeft Paulus het hier over zijn eigen ervaringen? Zeker niet!!
Paulus heeft Christus' verschijning zelf gezien en er is blind van geworden.
Hij heeft met Christus gesproken, terwijl Christus al gekruisigd was en opgevaren ten hemel.
Hij heeft wonderbaarlijke reddingen gehad en een giftige slangebeet overleefd.

Maar wat doet hij: hij snijdt alle getuigenissen en ervaringen die vèrder gaan dan geloof, uit zijn getuigenis;
Om zo te kunnen roemen, niet op mens en vlees en waarheid, maar op geloof alléén !
Daarmee vervullende het Woord van Christus: zalig ben je niet als je gelooft omdat je ziet,
Maar zalig ben je als je gelooft omdat je juist niet ziet.

Zo dan hier en nu, de een rust op méér dan geloof alleen,
en de ander zelfs geen begin van geloof mogelijk acht,
waar is dan de godzaligheid bij beiden?
Is het een leugen dat Christus is opgestaan?
Is het een verzinsel dat God omziet naar Zijn kinderen?
Als dan Christus is opgestaan, en God ziet wat je zegt en doet,
waarom dan erken je niet dat wat kan, ook mogelijk is?;
Als zelfs Paulus zich niet te min acht, 
om een kletsverhaal in geloof,
te omarmen als vast en zeker,
en waard om ervan te getuigen,
als was het het evangelie zelf ?

Citaat

Lukas 16:8
En de heer prees den onrechtvaardigen rentmeester, omdat hij voorzichtiglijk gedaan had;
want de kinderen dezer wereld zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts, in hun geslacht.

Dat wil zeggen: reken er vast mee dat God iets kan doen met wonderen en verschijningen,
en dat zelfs de kleinste in het Koninkrijk iets van genade mag ontvangen.
Reken er vast mee dat je eigen vlees,
voortdurend klaagt over de Geest die in je is.
Wie wint? Niemand wordt hier blij van, behalve één.

Citaat

Galaten 5:12-16
Och, of zij ook afgesneden werden, die u onrustig maken! Want gij zijt tot vrijheid geroepen, broeders,
alleenlijk gebruikt de vrijheid niet tot een oorzaak voor het vlees; maar dient elkander door de liefde. 
Want de gehele wet wordt in een woord vervuld, namelijk in dit: Gij zult uw naaste liefhebben, gelijk uzelven.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
En ik zeg: Wandelt door den Geest en volbrengt de begeerlijkheden des vleses niet.

Concreet gaat dat over het onderscheiden en scheiden van de geesten. 
Heb je beproefd dat een geest uit God is, bevestig dan die geest!
Heb je beproefd dat een geest uit dwaling en afval is, val dan die geest aan!
Voorzichtigheid maakt dan, dat je méér aan God toerekent,
dan strikt geoorloofd (omdat het ook onzin kan zijn);
En dat je méér leert te vertrouwen op geloof alleen,
dan strikt nodig (omdat er tekenen zijn gedaan).

Broeders, als zelfs de vijanden ons nog vrienden noemen,
wat zou dan ons onwillige vlees nog doen verharden tot vijandschap? 
Is dan de Geest niet enigerlei werkzaam, in al deze kinderen van het Licht?
Ik meen van wel.

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Ik heb alle recht om zaken in twijfel te trekken. Waarom zou ik voor zoete koek moeten slikken wat Gaitema allemaal aan wonderen beleefd en waarom zou ik de profetieën klakkeloos moeten geloven zonder ze daarbij te kunnen controleren? Ik ben het helemaal niet eens met je terechtwijzing en blijf bij het door mij geschrevene. Ik laat het daar bij.

modbreak Trajecto: Oké. Je mag het best in twijfel trekken, maar Gaitema gelooft het zo als hij het vertelt en hij zou daarbij moeten kunnen rekenen op een welwillende houding van anderen ook als ze het toch wat anders zien. En van iets anders bezien kun je op verschillende manieren vertellen. Jij doet dat toch wel op een manier die geen recht doet aan Gaitema's oprechte houding. Gaitema heeft toch gewoon recht erop om een welwillende houding van anderen naar hem toe te krijgen; en dat ook van iemand die het niet (helemaal) met hem eens is?

Nou, zo is het in ieder geval de bedoeling. En als ik weer zie dat het te bot en knorrig toegaat, kan er dus best weer een modbreak verschijnen.

Het lijkt mij een ongezonde zaak om iemand te bevestigen in zijn fantasieën. In ieder geval hoef ik ze niet als waar aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Lobke:

@Kaasjeskruid,

Ik ben het met je eens!

Dus je stemt in met zijn wangedrag?

Het zijn niet mijn fantasieën. Maar ik deel mijn geloof werkelijk niet meer. Jullie willen de waarheid niet kennen en leven liever in jullie eigen fantasiegeloof van zelf samengestelde geloofsverzinsels. Maar ik geloof in Jezus die vandaag nog mensen van kanker geneest, demonen bevrijdt, de Islam bevrijdt, onze ziektes op zich nam en zich toonden aan velen. Onze voorganger gaf vandaag nog een getuigenis over wat hij meemaakte. Maar ik deel het hier niet, want jullie zijn horende doof en ziende blind als het gaat om wat Jezus vandaag de dag nog doen kan. Jullie denken veel te klein van Hem. Hij is zo veel groter dan jullie geloven.

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus deed niet alleen vroeger wonderen. Hij doet ze nog. Hij genas niet alleen vroeger mensen. Hij doet het nog. Hij verscheen niet alleen aan de discipelen na zijn dood vroeger, Hij doet het nog. Hij bevrijdde niet alleen vroeger mensen van demonen. Hij doet het nog. Hij sprak niet alleen tegen de apostelen vroeger, Hij doet dat nog. Hij doopte niet alleen met de Heilige Geest vroeger op Pinksteren. Hij doet dat nog. Hij zit niet op een bankje naar ons toe te kijken naar wat we doen, zonder een hand uit te steken. Hij helpt ons nog! Hij bevrijdde niet slechts vroeger mensen uit de gevangenis. Hij doet dat nog! Hij gaf niet slechts vroeger dromen aan mensen. Hij doet dat nog! Hij gaf niet alleen vroeger visioenen. Hij doet dat nog! Hij gaf ons niet slechts vroeger de geest van de waarheid. Hij doet dat nog! Hij verloste niet alleen vroeger mensen uit de armoede en de nood. Hij doet dat nog! Hij bood niet slechts vroeger uitwegen. Hij doet dat nog! Hij redde niet slechts vroeger mensen uit de hel. Hij doet dat nog!  Hij gaf het niet slechts vroeger het de beminden in de slaap. Hij doet dat nog! Hij wekte niet slechts vroeger doden op tot een nieuw leven. Hij doet dat nog! Hij gaf niet slechts vroeger kennis en wijsheid.Hij doet dat nog! Hij is zelfs in staat Asia Bibi te redden! 

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Gaitema:

Jezus deed niet alleen vroeger wonderen. Hij doet ze nog. Hij genas niet alleen vroeger mensen. Hij doet het nog. Hij verscheen niet alleen aan de discipelen na zijn dood vroeger, Hij doet het nog. Hij bevrijdde niet alleen vroeger mensen van demonen. Hij doet het nog. Hij sprak niet alleen tegen de apostelen vroeger, Hij doet dat nog. Hij doopte niet alleen met de Heilige Geest vroeger op Pinksteren. Hij doet dat nog. Hij zit niet op een bankje naar ons toe te kijken naar wat we doen, zonder een hand uit te steken. Hij helpt ons nog! Hij bevrijdde niet slechts vroeger mensen uit de gevangenis. Hij doet dat nog! Hij gaf niet slechts vroeger dromen aan mensen. Hij doet dat nog! Hij gaf niet alleen vroeger visioenen. Hij doet dat nog! Hij gaf ons niet slechts vroeger de geest van de waarheid. Hij doet dat nog! Hij verloste niet alleen vroeger mensen uit de armoede en de nood. Hij doet dat nog! Hij bood niet slechts vroeger uitwegen. Hij doet dat nog! Hij redde niet slechts vroeger mensen uit de hel. Hij doet dat nog!  Hij gaf het niet slechts vroeger het de beminden in de slaap. Hij doet dat nog! Hij wekte niet slechts vroeger doden op tot een nieuw leven. Hij doet dat nog! Hij gaf niet slechts vroeger kennis en wijsheid.Hij doet dat nog! Hij is zelfs in staat Asia Bibi te redden! 

Amen Gaitema !
Hetlaas is het zo dat je in veel christelijke kerkgenootschappen juist anders leert en daar het in vertrouwen wandelen met de Heer onmogelijk wordt gemaakt.
Als vogels zitten kerkgenoten te wachten tot iemand zich durft te uiten om het zaad tot geloofsopbouw dat gezaaid is weg te pikken.
Ander zaad tot geloofsopbouw valt in de stenen van de thologie waarin verklaringen zijn bedacht over waarom er geen wonderen meer zouden worden gedaan.
G'd is duidelijk in de Schrift over wonderen en wie ze wanneer zullen ervaren, Genade in Christus door geloof in Hem is niet voldoende. Genade is niet hetzelfde als ZIjn Zegen ontvangen. Zelfs gebedverhoring is niet voor een ieder die Genade in Yeshua geloofd, ook daarvoor zijn duidelijke voorwaarden in de Schrift.

Wie ze niet ervaren mag zou zichzelf moeten onderzoeken en de Schriften naar et waarom, in plaats van een theorie bedenken dat G'd dus nooi wondreen meer zou verrichten om zo zelfonderzoek te ontkennen.
 

Link naar bericht
Deel via andere websites
55 minuten geleden zei Kelderworm:

Amen Gaitema !
Hetlaas is het zo dat je in veel christelijke kerkgenootschappen juist anders leert en daar het in vertrouwen wandelen met de Heer onmogelijk wordt gemaakt.
Als vogels zitten kerkgenoten te wachten tot iemand zich durft te uiten om het zaad tot geloofsopbouw dat gezaaid is weg te pikken.
Ander zaad tot geloofsopbouw valt in de stenen van de thologie waarin verklaringen zijn bedacht over waarom er geen wonderen meer zouden worden gedaan.
G'd is duidelijk in de Schrift over wonderen en wie ze wanneer zullen ervaren, Genade in Christus door geloof in Hem is niet voldoende. Genade is niet hetzelfde als ZIjn Zegen ontvangen. Zelfs gebedverhoring is niet voor een ieder die Genade in Yeshua geloofd, ook daarvoor zijn duidelijke voorwaarden in de Schrift.

Wie ze niet ervaren mag zou zichzelf moeten onderzoeken en de Schriften naar et waarom, in plaats van een theorie bedenken dat G'd dus nooi wondreen meer zou verrichten om zo zelfonderzoek te ontkennen.
 

Mee eens. Helemaal! ?

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Man hou het toch eens ontopic. Altijd hetzelfde gezeur met die obsessieve benadering van een wonderen verrichtende Jezus.

Ik vind het rot voor je dat je deze ervaring mist.
In de Schrift zijn duidelijke aanwijzingen te vinden van G'd over de voorwaarden het verhoren van gebed en het mogen ervaren van wonderen.
Wanneer je deze ervaringen mist kan ik je advies geven je hierin te verdiepen, zodat je zaken kunt gaan wijzigen.
Dan kan je het mogelijk ook ervaren ipv G'd ZIjn wonderen door Yeshua heden ten dage, te ontkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Kelderworm:

Amen Gaitema !
Hetlaas is het zo dat je in veel christelijke kerkgenootschappen juist anders leert en daar het in vertrouwen wandelen met de Heer onmogelijk wordt gemaakt.
Als vogels zitten kerkgenoten te wachten tot iemand zich durft te uiten om het zaad tot geloofsopbouw dat gezaaid is weg te pikken.
Ander zaad tot geloofsopbouw valt in de stenen van de thologie waarin verklaringen zijn bedacht over waarom er geen wonderen meer zouden worden gedaan.
G'd is duidelijk in de Schrift over wonderen en wie ze wanneer zullen ervaren, Genade in Christus door geloof in Hem is niet voldoende. Genade is niet hetzelfde als ZIjn Zegen ontvangen. Zelfs gebedverhoring is niet voor een ieder die Genade in Yeshua geloofd, ook daarvoor zijn duidelijke voorwaarden in de Schrift.

Wie ze niet ervaren mag zou zichzelf moeten onderzoeken en de Schriften naar et waarom, in plaats van een theorie bedenken dat G'd dus nooi wondreen meer zou verrichten om zo zelfonderzoek te ontkennen.

Kortom, zij die geloven dat er wonderen gebeuren, handelen vanuit vrome, zuivere intenties en zij die dat niet doen, doen dat niet? Overzichtelijk wereldbeeld, dat dan weer wel.

Alleen, wat dan te doen met hen die geloven dat Jezus ook vandaag de dag zeker wel wonderen verricht, maar dat die altijd een opmaat vormen tot de navolging van Christus zelf, ook als je lijdt en ook als je helemaal niets ervaart? Dat het uitsluitend najagen van de door jou bedoelde wonderen daarom uiteindelijk geen blijvende vruchten oplevert, omdat ze nooit op zichzelf staan en nooit het einddoel van het geloof zijn?
Die geloven dat het grootste wonder en de grootste genezing de vergeving van zonden is, het ontvangen van Christus zelf in de gedaanten van brood en wijn en zo de genezing en vervolmaking van de ziel en dat elk wonder dus ook uiteindelijk dáárheen verwijst?
Die samen met Franciscus van Assisi bidden:

Heer, maak mij een instrument van Uw vrede.
Laat mij liefde brengen waar haat heerst,
laat mij vergeven wie mij beledigde,
laat mij verzoenen wie in onmin leven,
laat mij geloof brengen aan wie twijfelt,
laat mij waarheid brengen aan wie dwaalt,
laat mij hoop brengen aan wie wanhoopt,
laat mij licht brengen aan wie in duisternis is,
laat mij vreugde brengen aan wie bedroefd zijn.

Laat mij niet zoeken getroost te worden, maar te troosten,
niet begrepen te worden, maar te begrijpen,
niet bemind te worden, maar te beminnen.
Want het is toch door te geven, dat men ontvangt
door te verliezen, dat men vindt
door te vergeven, dat men vergiffenis ervaart
door te sterven, dat men verrijst tot het eeuwige leven. Amen.

Hebben zij dan volgens jou de goede of de kwade intenties? Of hebben zij misschien van allebei wel wat, hebben eigenlijk álle gelovigen dat wel en is het misschien wel daarom ook niet aan jou of mij om daarover te oordelen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het vlees moeite heeft te onderscheiden wat wonderlijk en het toonbeeld van goede geesten is.
Want de morele taak is steeds en voortdurend: "Beproef de geesten of ze wel uit God zijn."
Is dan geloof en brandend vuur aanwezig, dan is het een goede gezindheid en een goede geest.
En het vlees dat zich daarin verheugt en zich daarmee verblijdt, en het is een ziel die zich in de Geest vrijelijk laat gaan en zichzelf mogelijk ook te buiten gaat.
Maar wie zich verre houdt van alle bijgeloof en buitenissigheden, die kan God kennen uit de natuur en uit de natuurwetten en uit de Geest en uit de geestelijke wetten. Want God is niet alleen een God van de heilige Geest, maar ook de God van de natuur en de vaste onbuigzame wetten van recht, waarheid, en de onomkeerbaarheid van een eens gesproken Woord. 

Merk op dat het open staan voor invloeden van goede geesten, ook ontvankelijk maakt voor invloeden die ineens blijken deels in het vlees te zijn.
Dat is verwarrend en aanstootgevend en het vlees zal zelf ervan zeggen dat dat onmogelijk is. Maar niet de Geest, die weet dat het vlees strijdt tegen het geestelijke en er steeds een aanvechting voor is.
En zo is het dus te begrijpen dat een hele wereld van mystiek en diep geloof, ook tegelijk een wereld kan zijn van vlees en aanvechting,
terwijl een wereld vol wetmatigheden die alle worden toegeschreven aan de almachtige God,
ook veel minder open staat voor goede geesten.

Maar de les is onverminderd: al het goede in Christus is van God,
en wie gelooft, rekent in alles met doorwerking van Gods betrokkenheid.
Dat geeft inderdaad ruimte voor wonderen en buitennissigheden.
Maar vooral voor de diepere zin van de onverbreekbare vaste waarheid van God.

Verbied dus het ervaren van goede geesten in buitenissigheden niet, maar spoor het ook niet aan.
Als God iemand concreet iets zeggen wil, dan vindt Hij zeker ook wel geëigende wegen daartoe.
{(En wie het niet geooft en wel zoekt, die kan vasten en nachten lang bidden en Gods betrokkenheid zoeken, en dan zullen volgens de geestelijke natuurwetten de dromen hem tot God leiden, want God is er al vanaf het eerste gebed.)} 
Maar: wie dan denkt zich af te kunnen sluiten voor Gods invloed via alle wegen en mogelijkheden die er toch al zijn,
zij het in de geest, zij het in het vleselijke leven, die rekent buiten de waard en een ontzagwekkend groot leger van engelen,
dat continu alle wegen en alle mogelijkheden en alle middelen bevecht en erom strijdt,
om maar in deze wereld van geloof en ongeloof, verschil te kunnen maken voor wie geloven en geen hocus pocus nodig hebben,
maar wel 100% vertrouwen op het "hoc est corpus" van hun redding en waarborging voor het eeuwige leven.

Wat is dan het risico als je er over nadenkt en er een normatieve lading in legt of juist eruit haalt?
Het risco is dat je de goede geesten niet meer ervaart in de gewoonheden en in het alles van het dagelijkse leven.
Want de werkelijke zin van het onderscheiden van de geesten,
is dat die geesten in alles zijn en in allen.
Niets is er waar die geesten geen taak en boodschap hebben.
Alles op deze aarde is onder een continu waakzaam oog, en duizenden van duizenden strijders van goed en kwaad.
Nu hebben wij de kennis van goed en kwaad, en zwerven door het duister,
en beproeven, maar ervaren slechts tastend in het onbegrijpelijk.
(En Gods oog gaat over alles, maar blijft rusten op wie Hij bemint, zet de psalmdichter ergens.)
Maar dan zullen wij de geesten zien die ons omringen, en wij zullen over hen heersen.
Nu wij dan weten dat wij eens zullen heersen over hen die onze getuigen en medestanders zijn,
laten wij dan ook in alles rekenen met God die in alles heerst over alles;
tot verwondering en blijdschap en lofprijzing, door die duizenden van duizenden die dat met stomme blijde verbazing aanzien,
want zij hoefden er deze keer helemaal niets voor te doen.
Want het was uit geloof alleen. Uit God alleen.
Maar komende uit een levende ziel in het vlees. 

bewerkt door Tomega
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid