Spring naar bijdragen

Gered, hoezo waarvan, waarvoor, waarheen ??


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Volgens mij is de mogelijkheid van afval van het geloof er wel degelijk, zie Hebreeën 6. In het protestantisme heeft men daarmee moeite, omdat men gelooft dat wedergeboorte onherroepelijk is. De

Je moet bidden alsof het uitsluitend van God afhangt. Je moet handelen alsof het uitsluitend van jezelf afhangt.

Omdat God ons liefheeft en ons geluk voor ogen heeft. Uit de macht van de zonde, het enige absolute kwaad. Tot eer van God en tot heil van onze zielen. Naar Christus, het begin en

10 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wat houdt wedergeboorte volgens u in?

 

9 uur geleden zei vredestichter:

Nou hebben we een goede vraag van een mede panel lid 

en ik zal u beloven dat ik met het antwoord om kan gaan. 

was de vraag van @Kaasjeskruid begrijpelijk genoeg ??

Het probleem zit hem in de vraag zelf, daaruit blijkt namelijk al dat er onder christenen geen eensluidende visie is op het onderwerp 'wedergeboorte'
Dat is niet zo vreemd, als je weet wat er over in de Bijbel staat:

Citaat

'Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. Nikodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet binnengaan.'

Wat is dat nu voor uitleg "geboren worden uit water en Geest". Het is onduidelijk, iedereen kan er zijn eigen invulling aan geven en dat gebeurt dan ook. Waarbij al die mensen ook nog eens elkaar ervan beschuldigen dat er de verkeerde invulling aan geven.

Als @Thorgrem antwoord geeft, weet hij tevoren dat @Kaasjeskruid er een andere visie op heeft en dat ze het niet eens gaan worden. Neem daarbij het gegeven dat @Kaasjeskruid in andere topics meerdere maken heeft aangegeven niet geïnteresseerd te zijn in de mening van anderen, en dus heeft Thorgrem een heel goede reden om geen antwoord te geven. Een reden, die van @Kaasjeskruid zelf afkomstig is.

Er zijn dus 2 zaken nodig om die geschil op te lossen:
1. @Kaasjeskruid laat blijken dat hij luistert naar de meningen van anderen, daar ook over wil nadenken, bereid is daaruit te leren en niet alleen van zichzelf uitgaat.
2 Een algeheel aanvaarde defintie van 'Wedergeboorte.

Aangezien ik beide niet zie gebeuren, is een discussie over dit punt zinloos.'

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 uur geleden zei Kaasjeskruid:

Wat houdt wedergeboorte volgens u in?

U is gewoon je. :)

IK heb even geprobeerd om het zelf te verwoorden, maar de tekst zoals die in de catechismus staat is wat beter dus vandaar dat ik hem even hier plaats, dan staat het ook in context met de doop;
 

Citaat

 

Dierbare broeders en zusters,

wat gebeurt er door de Doop die ik zo dadelijk aan jullie kinderen zal toedienen. Dit is wat er gebeurt: ze worden op diepgaande wijze en voor altijd met Jezus verenigd, ondergedompeld in het geheim van Zijn dood, die een bron van leven is, om deel te hebben aan zijn opstanding en om voor een nieuw leven wedergeboren te worden. Dat is het wonder dat zich vandaag bij jullie kinderen weer opnieuw herhaalt. Door de doop worden ze wedergeboren als kinderen van God en hebben deel aan de relatie van Jezus met de Vader. Ze worden in staat gesteld zich tot God te wenden met de vertrouwensvolle woorden: “Abba”, Vader. Ook over jullie kinderen opent zich de hemel en God zegt tegen hun: “jullie zijn mijn geliefde kinderen” Opgenomen in deze betrekking van de Zoon met de Vader en bevrijd van de erfzonde, worden ze levende ledematen van het ene lichaam dat de Kerk is. En zo kunnen ze hun geroepen zijn tot heiligheid leven en het eeuwige leven deelachtig worden.

 

Bron; https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=4820

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei Thorgrem:

Begin eerst eens met een begrijpelijke vraag te stellen.

En kan jij omgaan met een antwoord wat niet binnen je eigen kaders valt?

Je had gelijk Thorgrem het antwoordt is verbijsterend, ik kan het bijna niet geloven, maar begrijp nu wel beter waar het verschil zit en daar ben ik je oprecht dankbaar voor. 

nogmaals bedankt, en fijne dag :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Thorgrem:

Mijn doop geeft geen garantie op redding. Die van jou ook niet. Geen enkele doop geeft die garantie. Met mijn doop is de erfzonde weggewassen en ben ik onderdeel geworden van het Lichaam van Christus, door mijn leven als een goed christen te leven en met behulp van de sacramenten van de Kerk dat leven vorm te geven maak ik kans op redding. Uiteindelijk is het echter God en God alleen die een oordeel geeft en tot aan dat oordeel zal geen enkele christen weten of hij wel of niet gered is. 

Hoe moet ik deze onzekerheid rijmen met de uitspraak uit die catechismus:

Dit is wat er gebeurt: ze worden op diepgaande wijze en voor altijd met Jezus verenigd, ondergedompeld in het geheim van Zijn dood, die een bron van leven is, om deel te hebben aan zijn opstanding en om voor een nieuw leven wedergeboren te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
50 minuten geleden zei Thorgrem:

U is gewoon je. :)

IK heb even geprobeerd om het zelf te verwoorden, maar de tekst zoals die in de catechismus staat is wat beter dus vandaar dat ik hem even hier plaats, dan staat het ook in context met de doop;
 

Bron; https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php?mi=600&doc=4820

Mooi. Voor een Paapse tekst dan he ;)

7 minuten geleden zei Kaasjeskruid:

Hoe moet ik deze onzekerheid rijmen met de uitspraak uit die catechismus:

Dit is wat er gebeurt: ze worden op diepgaande wijze en voor altijd met Jezus verenigd, ondergedompeld in het geheim van Zijn dood, die een bron van leven is, om deel te hebben aan zijn opstanding en om voor een nieuw leven wedergeboren te worden.

Voor het eerst een normaal geformuleerd en zowaar zinnig punt. Mijn visie op jouw vraag: de Bijbel is helemaal niet zo rechtlijnig als jij en sommige andere gelovigen ehm... geloven . Voor Biblicisten als jij gaan voor één starre lezing met geen ruimte voor andere visies. Wat vaak heel onbijbels is omdat je dan heel veel verzen moet negeren of gekunsteld moet ombuigen. Dat gezegd hebbende, er staat (bjjna) genoeg in de Bijbel om te geloven dat eens gered inderdaad altijd gered betekent, en er staat (bjjna) genoeg in de Bijbel om te geloven dat dat helemaal niet het geval is. Ik vermoed dat als je het totaal aan teksten uit de catechismus neemt en het totaal van de theologie van de kerk van Thorgrem, dat je dat ook weerspiegelt ziet. Zeker weten doe ik t uiteraard niet en spreek uiteraard ook niet voor hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 2-9-2017 om 11:46 zei Kaasjeskruid:

Hoe moet ik deze onzekerheid rijmen met de uitspraak uit die catechismus:

Dit is wat er gebeurt: ze worden op diepgaande wijze en voor altijd met Jezus verenigd, ondergedompeld in het geheim van Zijn dood, die een bron van leven is, om deel te hebben aan zijn opstanding en om voor een nieuw leven wedergeboren te worden.

Onzekerheid? Nee hoor, er is geen enkele onzekerheid bij mij. Ik ben er behoorlijk zeker van dat ons oordeel pas aan het eind gegeven wordt.

Die moet je rijmen met Gods soevereiniteit. Alhoewel je op een bepaalde manier altijd verenigd zal zijn met Jezus kan je je nog steeds van Hem afkeren. Je leven kan kan naarmate de tijd verstrijkt vele wendingen nemen. 2000 jaar christelijke praktijk wijst dat wel uit. Ik ben voor altijd met mijn vrouw op een bepaalde manier verbonden, toch kan een huwelijk stuklopen, toch kan ik om wat voor reden dan ook mijn gelofte breken enz enz. Ander voorbeeld; Als Nederlander ben je op een bepaalde wijze verbonden met de Nederlandse staat, toch wil dat niet zeggen dat je je gedraagt zoals diezelfde staat dat wenst. Zaken als superbia, avaritia en ira kunnen je verbondenheid ernstige schade toebrengen, zo erg dat men van mening is dat je gestraft dient te worden.

Mochten je zonden nou zo ernstig zijn dat vergeving niet mogelijk is, of je ego zo groot dat je te trots bent om je fouten in te zien en om vergeving te vragen. Dan heb je een probleem met God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei Thorgrem:

Onzekerheid? Nee hoor, er is geen enkele onzekerheid bij mij. Ik ben er behoorlijk zeker van dat ons oordeel pas aan het eind gegeven wordt.

Nog steeds komt u onzeker op mij over. Behoorlijk zeker is niet hetzelfde als geen enkele onzekerheid. Wanneer wordt je verlossing van dat oordeel gegeven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wie zijn geloof op Hem bouwt zal niet beschaamd worden. Zo simpel is het voor mij. Gered waarvan? Van de zinloosheid, van de verslaving aan de zonde, van een slecht geweten en van angst voor de dood. Waarvoor? Voor de verzoening en eenheid met God. Waarheen? Naar volmaakte vrede en harmonie. Die éénwording veroorzaakt de grootst denkbare vorm van geluk en dat is wat God blijkbaar voor ons wil. Het is een geschenk. De rest is bijzaak.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Willempie:

Wie zijn geloof op Hem bouwt zal niet beschaamd worden. Zo simpel is het voor mij. Gered waarvan? Van de zinloosheid, van de verslaving aan de zonde, van een slecht geweten en van angst voor de dood. Waarvoor? Voor de verzoening en eenheid met God. Waarheen? Naar volmaakte vrede en harmonie. Die éénwording veroorzaakt de grootst denkbare vorm van geluk en dat is wat God blijkbaar voor ons wil. Het is een geschenk. De rest is bijzaak.

 

Amen daar ben ik het helemaal mee eens. maar hoe moet je reageren als iemand denkt gered te zijn omdat hij als kind besprenkeld is, en dus niet 100% zeker weet dat zo is, en nog denkt dat aan het eind van zijn leven een oordeel volgt, hoe willempie ??

het oordeel klopt op zich, maar niet voor degene die in Christus zijn..

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei vredestichter:

maar hoe moet je reageren als iemand denkt gered te zijn omdat hij als kind besprenkeld is, en dus niet 100% zeker weet dat zo is, en nog denkt dat aan het eind van zijn leven een oordeel volgt, hoe willempie ??

Door mensen te vertellen dat ze volkomen op Hem mogen en kunnen vertrouwen. Dat is ook wat God het liefste wil en waarmee we Hem het beste kunnen eren. Voor een oordeel hoeven we dan ook niet bang te zijn. Ook daarvoor vertrouwen we op Hem. Dat we niet (al te) beschaamd zullen staan. Het bloed van Jezus reinigt van alle zonden, zelfs van die verschrikkelijke zonden van mij. Het offer van God is groot genoeg, nog groter dan we nu kunnen beseffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Willempie:

Door mensen te vertellen dat ze volkomen op Hem mogen en kunnen vertrouwen. Dat is ook wat God het liefste wil en waarmee we Hem het beste kunnen eren. Voor een oordeel hoeven we dan ook niet bang te zijn. Ook daarvoor vertrouwen we op Hem. Dat we niet (al te) beschaamd zullen staan. Het bloed van Jezus reinigt van alle zonden, zelfs van die verschrikkelijke zonden van mij. Het offer van God is groot genoeg, nog groter dan we nu kunnen beseffen.

bedankt voor je helderheid, top 

nog wel ff een vraagje over een klein stukje tekst !!

''Dat we niet al te beschaamd zullen staan''

Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld.
Romeinen 8:1


Geen veroordeling meer! Als je nooit zondigt, is dit neutraal nieuws. Maar als je nog wel eens zondigt, is dit het beste nieuws dat je kunt horen!

Veroordeling betekent dat je schuldig wordt verklaard als je een overtreding begaat en ook de straf daarvoor moet ondergaan. Je hebt gefaald en bent afgewezen en dat voel je in al je vezels.

Maar schuld en straf zijn allebei verleden tijd wanneer je in Jezus bent. Je zondigt, maar God verklaart je niet schuldig en geeft je geen straf. Je wordt niet meer veroordeeld. Niet meer, staat er: nu niet, op dit moment niet en ook niet op elk moment dat nog komt. Dankzij Jezus.

Geloof je dat?

Er zijn twee soorten mensen. Paulus beschrijft (in Rom. 5) hoe alle mensen in Adam in zonde leven. Vanaf het prille begin heeft het kwaad de menselijke natuur beheerst. Daarom leeft iedereen voortdurend onder veroordeling. Zelfs als je als een heilige zou leven, ontkom je niet aan schuld en straf. Dat weet iedereen, diep vanbinnen. Maar sinds Jezus kwam, is er ook een ander soort mens, die niet in Adam is, maar in Hem. En in Hem is er geen schuld en straf, geen veroordeling. Ben je je daarvan bewust?

‘God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken’ (Joh. 3:17).

Geloof je in Jezus? Geloof je in alles wat Hij aan het kruis voor ons bereikt heeft? Dan leef je niet langer onder de veroordeling. God veroordeelt je niet meer, dus hoeft niemand je meer te veroordelen, en hoef je ook jezelf ook niet meer te veroordelen. Als dit tot je doordringt, ontvang je een nieuw bewustzijn, dat vol is van Gods genade.

""Voor een oordeel hoeven we dan ook niet bang te zijn. Ook daarvoor vertrouwen we op Hem. Dat we niet (al te) beschaamd zullen staan.""

begrijp ik toch iets anders ..

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 uur geleden zei vredestichter:

bedankt voor je helderheid, top 

nog wel ff een vraagje over een klein stukje tekst !!

''Dat we niet al te beschaamd zullen staan''

Dus wie in Christus Jezus zijn, worden niet meer veroordeeld.
Romeinen 8:1


Geen veroordeling meer! Als je nooit zondigt, is dit neutraal nieuws. Maar als je nog wel eens zondigt, is dit het beste nieuws dat je kunt horen!

Veroordeling betekent dat je schuldig wordt verklaard als je een overtreding begaat en ook de straf daarvoor moet ondergaan. Je hebt gefaald en bent afgewezen en dat voel je in al je vezels.

Maar schuld en straf zijn allebei verleden tijd wanneer je in Jezus bent. Je zondigt, maar God verklaart je niet schuldig en geeft je geen straf. Je wordt niet meer veroordeeld. Niet meer, staat er: nu niet, op dit moment niet en ook niet op elk moment dat nog komt. Dankzij Jezus.

Geloof je dat?

Er zijn twee soorten mensen. Paulus beschrijft (in Rom. 5) hoe alle mensen in Adam in zonde leven. Vanaf het prille begin heeft het kwaad de menselijke natuur beheerst. Daarom leeft iedereen voortdurend onder veroordeling. Zelfs als je als een heilige zou leven, ontkom je niet aan schuld en straf. Dat weet iedereen, diep vanbinnen. Maar sinds Jezus kwam, is er ook een ander soort mens, die niet in Adam is, maar in Hem. En in Hem is er geen schuld en straf, geen veroordeling. Ben je je daarvan bewust?

‘God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken’ (Joh. 3:17).

Geloof je in Jezus? Geloof je in alles wat Hij aan het kruis voor ons bereikt heeft? Dan leef je niet langer onder de veroordeling. God veroordeelt je niet meer, dus hoeft niemand je meer te veroordelen, en hoef je ook jezelf ook niet meer te veroordelen. Als dit tot je doordringt, ontvang je een nieuw bewustzijn, dat vol is van Gods genade.

""Voor een oordeel hoeven we dan ook niet bang te zijn. Ook daarvoor vertrouwen we op Hem. Dat we niet (al te) beschaamd zullen staan.""

begrijp ik toch iets anders ..

 

 

Je bent nogal een preker. ;) Ik raak daar nooit zo van onder de indruk omdat ik al heel wat "prekers" ten onder heb zien gaan, aan hoogmoed, sex, geld, macht, aanzien en ga zo maar door. Niet dat ik dat jou toewens hoor. Ik hoop dat je trouw blijft tot het einde. Dat er volgelingen van Jezus zijn die over sommige dingen wat anders denken dan jij zul je maar gewoon moeten aanvaarden. Dat moeten al die anderen ook. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind oprecht jammer dat er zo weinig harmonie en liefde is tussen Zijn volgelingen. En dat daar lijkt t wel soms zo makkelijk over wordt gedaan. Gaat imho voornamelijk mis bij t feit dat sommigen zo rotsvast van hun specifieke details van t geloof overtuigd zijn, dat t njet meer om Jezus in de ander gaat, maar om hun eigen specifieke geloof en de juistheid ervan. Geloof als afgod bijna.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Willempie:

Je bent nogal een preker. ;) Ik raak daar nooit zo van onder de indruk omdat ik al heel wat "prekers" ten onder heb zien gaan, aan hoogmoed, sex, geld, macht, aanzien en ga zo maar door. Niet dat ik dat jou toewens hoor. Ik hoop dat je trouw blijft tot het einde. 

Ik denk dat je nu het goede punt aansnijdt, op het moment dat je naar jezelf gaat kijken, ipv. naar Jezus en hij gekruisigd, zijn opstanding, en geloven dat Hij trouw is,

Het zijn rechtvaardigheid is , Zijn heiligheid, Zijn genade, Zijn geloof, Als een gift (zonder verdienste onzerzijds )want anders zou het geen gift zijn maar een beloning voor ons `goede gedrag of al ons harde werk´ is het onmogelijk, om trots te zijn , hoogmoedig, sex en geld te ambiëren, simpel Ik leef niet langer, maar Hij leeft in mij..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-7-2017 om 08:05 zei Thorgrem:

Ik ben als kind gedoopt. Daarmee ben ik wedergeboren. De conclusie die we uit het andere topic hebben kunnen trekken is dat dat echter nog niet zoveel zegt over het al dan niet gered zijn. Als je hier in dit topic die aanname wel wil doen dan zal je eerst nog heel wat werk hebben 

ben je als wedergeboren ook gered, is dat hetzelfde ?? 

Als je zondige oude natuur met Jezus 2000 jaar geleden gestorven is, je een nieuwe schepping bent geworden, De Heilige Geest met jou Geest getuigd dat je een kind van God bent, en erfgenaam bent, dan ben je dat ook en dan weet je dat ook..

Dit is God's geheimenis je weet dat je weet dat je weet..

het is zo simpel , en toch zo lastig om te geloven, en de belofte van de heilige geest te ontvangen .. waarom ??

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je mag er gerust anders over denken. Inhoudelijk heb ik je niet zien reageren. Schijnbaar moeilijk voor je als lukraak knippen en plakken niet meer mag. 

Op 3-9-2017 om 11:47 zei Thorgrem:

Dus na een rituele handeling mag je er weer gewoon op los zondigen binnen bepaald substromingen van christelijke denominaties zonder daar ooit rekenschap voor af te hoeven leggen. Bijzonder. Immoreel en allerminst rechtvaardig denk ik.

Reageer hier maar eens inhoudelijk op zonder geknip en geplak. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
28 minuten geleden zei Thorgrem:

Je mag er gerust anders over denken. Inhoudelijk heb ik je niet zien reageren. Schijnbaar moeilijk voor je als lukraak knippen en plakken niet meer mag. 

Reageer hier maar eens inhoudelijk op zonder geknip en geplak. 

Ga ik zeker doen beste @Thorgrem fijne avond !!

wordt vervolgt :E

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 19-7-2017 om 07:27 zei Radical:

In de topic ''Eens gered altijd gered'' bleken er bij veel mensen vragen te zijn over redding, sommige vroegen zich af, waarom ? waaruit ? waarvoor ? waarheen ? Hoe kan ik gered worden, ik ben toch als kind besprenkeld ben ik nu gered ?

Misschien kan deze Topic meer duidelijkheid geven !!

Nee sorry. Ik geloof dat er mensen die ongedoopt zijn in de hemel zijn, en dat er mensen zijn die gedoopt zijn in de hel zijn.
Ik geloof niet in een Eens gered altijd gered''". Iig niet hier op aarde.

Al die vragen, geen idee. Kun jij mij vertellen wat de theorie van alles is? Kwantum mechanica combineren met de relativiteitstheorie en dat soort grapjes.
Ik geloof dat als jij een goed mens bent, je geweten volgt, je open stelt en je eerlijk naar jezelf bent, het vast goed komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid