Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

12 minuten geleden zei TTC:

Over wie heb je het?

Vredestichter.  De vrede is weer gesticht 8-)

43 minuten geleden zei vredestichter:

Ik denk dat wij als mens een veel groter verantwoordelijkheid hebben , ik weet zeker dat mijn vader de schuldige niet is. en de duivel teveel eer krijgt..

en dan bedoel ik de wedergeboren mensen, want mensen die niet wedergeboren zijn die efe h2 v 1 En gij die dood waart door uw afdwalingen en uw zonden, 2waarin gij eertijds hebt geleefd volgens de god van deze wereld, de heerser over het machtsgebied van de lucht, de geest die nog altijd aan het werk is onder de weerspannigen... 3Trouwens, ook wij allen, zonder uitzondering, hebben vroeger tot hen behoord, toen wij ons leven lieten beheersen door zondige begeerten en deden wat onze zelfzucht en onze boze neigingen van ons wilden.

weten sowieso niet waar ze mee bezig zijn, zo staat het in Rom 3 10 Dat staat ook in de Boeken: 11 "Niemand leeft zoals God het wil, helemaal niemand. Niemand is verstandig. Niemand verlangt werkelijk naar God. 12 Iedereen doet wat hij zelf wil. Niemand leeft zoals God het wil. Niemand doet iets goeds, helemaal niemand. 13 Hun woorden brengen alleen maar dood en ellende. Ze liegen en bedriegen. Hun woorden lijken wel vergif. 14 Ze vloeken en ze schelden. 15 Ze staan altijd klaar om iemand te vermoorden. 16 Overal laten ze een spoor van verwoesting en ellende achter. 17 Ze weten niet hoe ze in vrede kunnen leven. 18 Ze hebben geen enkel ontzag voor God."

Maar wij die Geest van God hebben ontvangen roepen abba vader, en zijn kinderen en erfgenamen wij zouden een verschil moeten uitmaken, en dat gaan we doen @Gaitema In Jezus naam""

Doen we! :)

De duivel geeft ons vooral ingevingen, echter wij zelf beheersen naar welke ingevingen we leven. Die van beneden of die van boven. Hoe meer we naar die van boven luisteren, des te minder komt die van beneden en voor de naam "Jezus" vlucht hij weg. Daarom moeten we elke dag Jezus om bijstand vragen, zodat de dag niet tot een hel wordt, maar volledig in vrede doorlopen wordt |:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

6 minuten geleden zei Gaitema:

Vredestichter.  De vrede is weer gesticht

Ja, preteristen zouden nu al in dat Vredesrijk leven, de eindtijd is al lang voorbij. :)

4 uur geleden zei Gaitema:

Ja, zo gaat dat in de praktijk. Wie alles trouwens ernstig en oprecht onderzoekt, zal de goede weg gemakkelijk kunnen vinden

Ja, zo kom je uit bij Prediker.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei vredestichter:

dat God onze stommiteiten of die van andere of die van de duivel  , kan gebruiken om er iets goeds uit te halen amen.. maar Geef Mijn vader aub niet de schuld van enige ellende in deze wereld !!

Nou @vredestichter, we zijn het zowaar helemaal eens!

2 uur geleden zei Gaitema:

Ps: wie was het trouwens die de oudste zonen van Egypte dode en hun soldaten liet verdrinken in zee? Wie de kinderen dode die Elia voor kaalkop uitmaakte? Het zal vast de duivel zijn, maar God stond het bewust toe! En wie zorgde er voor dat de slang van Mozus en Aaron die van de tovenaar op at? Zit toch wel iets van Gods Regie in. Wie gaf trouwens de zondvloed? Maar meestal doet de mensheid het samen met de duivel.

Er zit natuurlijk verschil tussen straffen of veroordelingen door God en het de Duivel toelaten dat iemand wordt beproefd. Kijk naar wat Job overkwam.

31 minuten geleden zei TTC:

Ja, preteristen zouden nu al in dat Vredesrijk leven, de eindtijd is al lang voorbij. :)

5 uur geleden zei Gaitema:

Misschien eens interessant om eens na te gaan waar het preterisme vandaan komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 minuten geleden zei sjako:

Misschien eens interessant om eens na te gaan waar het preterisme vandaan komt.

Interessant inderdaad, ben er alvast van overtuigd dat het de chaos aanzienlijk kan bevorderen. En zoals we weten heeft een aantal dat graag, zeer benieuwd naar het resultaat.

Het preterisme is een opvatting binnen het christendom waarbij de profetieën van de eindtijd, onder andere uit het Bijbelboek Openbaring, niet over de toekomst gaan maar reeds vervuld zijn in het verleden. Preteristen plaatsen de vervulling van de Bijbelse voorspellingen in de eerste eeuw na Christus, de tijd van de Romeinse keizer Nero en de Joodse Opstand met Rome. Een veel gebruikte bron binnen deze beweging zijn de brieven van Flavius Josephus. De term 'preterisme' is afkomstig van het Latijnse woord praeteritus, dat 'voorbijgegaan' of 'verleden tijd' betekent. Men bedoelt dus dat de apocalyps tot het verleden behoort.(bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei TTC:

Het preterisme is een opvatting binnen het christendom waarbij de profetieën van de eindtijd, onder andere uit het Bijbelboek Openbaring, niet over de toekomst gaan maar reeds vervuld zijn in het verleden. Preteristen plaatsen de vervulling van de Bijbelse voorspellingen in de eerste eeuw na Christus, de tijd van de Romeinse keizer Nero en de Joodse Opstand met Rome. Een veel gebruikte bron binnen deze beweging zijn de brieven van Flavius Josephus. De term 'preterisme' is afkomstig van het Latijnse woord praeteritus, dat 'voorbijgegaan' of 'verleden tijd' betekent. Men bedoelt dus dat de apocalyps tot het verleden behoort.(bron)

Dat is wat het is, maar wie heeft het bedacht en waarom? Heb daar heel interessante documentaire over gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een idee. 

Als jullie elkaar vertellen wie de jehovagetuigen en het preterisme bedacht heeft, dan gaan wij onderzoeken wat we daar mee moeten |:)

2 uur geleden zei TTC:

Ja, preteristen zouden nu al in dat Vredesrijk leven, de eindtijd is al lang voorbij. :)

Ja, zo kom je uit bij Prediker.

Ik geef toe: het preterisme klinkt wel erg mooi. Me te mooi. En ergens ook niet. Ik moet er niet aan denken dat we met deze rotwereld blijven zitten! Het 1000 jarig vredesrijk klinkt mij nog mooier :)

Ik verlang naar die nieuwe wereld. Daar wordt Prediker zelfs nog optimistischer van :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 uur geleden zei sjako:

Er zit natuurlijk verschil tussen straffen of veroordelingen door God en het de Duivel toelaten dat iemand wordt beproefd. Kijk naar wat Job overkwam.

Een veroordeling door de rechter is toch een straf krijgen?

Toen David vreemd ging kwam er een vloek over Davids leven. Niet één die ik begrijp trouwens. Hij verloor zoal Absalom erdoor. Dat vind ik een beste afstraffing. 

Koning Nebukatnezar moest toch voor straf een tijd als een dier leven. 

Omdat het volk van Israël zo liep te klagen in de woestijn en God ongehoorzaam waren, mocht de eerste generatie voor straf het land Israël niet in. Ze moesten 40 jaar in de woestijn blijven. Ook Mozus werd daarmee gestraft, omdat hij een keer boos op God reageerde.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 uur geleden zei Gaitema:

Ik heb een idee. Als jullie elkaar vertellen wie de jehovagetuigen en het preterisme bedacht heeft, dan gaan wij onderzoeken wat we daar mee moeten. Ik geef toe: het preterisme klinkt wel erg mooi. Me te mooi. En ergens ook niet. Ik moet er niet aan denken dat we met deze rotwereld blijven zitten! Het 1000 jarig vredesrijk klinkt mij nog mooier. Ik verlang naar die nieuwe wereld. Daar wordt Prediker zelfs nog optimistischer van.

Meer dan interessante suggestie Gaitema, net zoals het bazuingeschal zet Prediker ons aan het denken over waar we nu in Godsnaam allemaal mee bezig zijn. Om verschillende redenen is een dergelijk onderzoek niet altijd een pretje, zeker niet wanneer het contrast met die 'nieuwe wereld' steeds transparanter wordt gemaakt. Op de keper beschouwd hebben mi preteristen en JG het steeds over hetzelfde, alvast benieuwd hoe dat zich uit in het komende debat. We kunnen het eindtijddebat nog aanzienlijk verruimen, ik denk bv aan termen zoals Kali Yuga, ben je daar vertrouwd mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei TTC:

Meer dan interessante suggestie Gaitema, net zoals het bazuingeschal zet Prediker ons aan het denken over waar we nu in Godsnaam allemaal mee bezig zijn. Om verschillende redenen is een dergelijk onderzoek niet altijd een pretje, zeker niet wanneer het contrast met die 'nieuwe wereld' steeds transparanter wordt gemaakt. Op de keper beschouwd hebben mi preteristen en JG het steeds over hetzelfde, alvast benieuwd hoe dat zich uit in het komende debat. We kunnen het eindtijddebat nog aanzienlijk verruimen, ik denk bv aan termen zoals Kali Yuga, ben je daar vertrouwd mee?

Nee, wat is dat? Je maakt me nieuwsgierig :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Gaitema:

Nee, wat is dat? Je maakt me nieuwsgierig :)

Kali Yuga is een tijdperk dat ook wel eens het Duistere Tijdperk of het Tijdperk der Ontucht genoemd wordt, dit in tegenstelling tot Satya Yuga dat vergelijkbaar is met een Vredesrijk. Een Satya Yuga zou 1.728.000 jaar duren, Kali Yuga is volgens het hindoeïsme het laagste van de vier cyclische tijdperken of yuga's van ontwikkeling die de wereld doormaakt. Kali Yuga kan mi vergeleken worden met de Donkere Nacht van de Ziel zoals in het Christendom gangbaar is. Steeds meer mensen worden wakker in deze duistere tijden, idealiter tijdig opdat we allerhande ellende nog kunnen voorkomen. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 uur geleden zei Gaitema:

Kom op zeg, jij als christen weet toch wel dat God de nood gebruikt om mensen te lauteren? Staat gewoon in de bijbel: " laat de vuurgloed die tot beproeving dient u niet bevreemden, alsof u iets vreemds overkome"

Ga je dat ook staan vertellen aan slachtoffers van een orkaan?

Dat God die orkaan gebruikte om mensen te louteren?

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Hitchens:

Ga je dat ook staan vertellen aan slachtoffers van een orkaan?

Dat God die orkaan gebruikte om mensen te louteren?

Over het algemeen praat ik niet zo snel over God, aangezien Nederlanders daar niet voor open staan. Zelfs op de bijbelbelt niet. Ik snap eerlijk gezegd ook niet wat er moeilijk is aan wat ik zeg.

Ik heb bijvoorbeeld mijn opa door zelfdoding verloren. Dat was echt Gods wil Niet, maar God gebruikte het wel, want daardoor is mijn moeder de bijbel bewust gaan lezen en bewuster God gaan zoeken. Dat gaf ze aan ons door, hoe ze er kracht uit haalde. Dat heeft mij ook sterk gevormd.

50 minuten geleden zei TTC:

Kali Yuga is een tijdperk dat ook wel eens het Duistere Tijdperk of het Tijdperk der Ontucht genoemd wordt, dit in tegenstelling tot Satya Yuga dat vergelijkbaar is met een Vredesrijk. Een Satya Yuga zou 1.728.000 jaar duren, Kali Yuga is volgens het hindoeïsme het laagste van de vier cyclische tijdperken of yuga's van ontwikkeling die de wereld doormaakt. Kali Yuga kan mi vergeleken worden met de Donkere Nacht van de Ziel zoals in het Christendom gangbaar is. Steeds meer mensen worden wakker in deze duistere tijden, idealiter tijdig opdat we allerhande ellende nog kunnen voorkomen. 

Ik geloof dat in grote wereldreligies wel restanten van oudere voorgaande religies kunnen zitten die nog van God kan komen. Dit zou zomaar zo iets kunnen zijn. Is de Kali Yuga ook de eerste voor hen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Hitchens:

Ga je dat ook staan vertellen aan slachtoffers van een orkaan?

Dat God die orkaan gebruikte om mensen te louteren?

Het zal je verbazen hoe mensen in rampgebieden vaak juist tot God bidden en (uiteindelijk) antwoorden vinden op het overkomen leed. Zij kunnen niet zelden ook meer verdragen en zijn mentaal vaak dan ook sterker dan wij hier in het veilige, rustige Nederland.
Het is dan ook niet aan ons om zomaar antwoorden aan te reiken bij mensen in nood. Die zullen zij uiteindelijk zelf vinden, samen met God, als zij dat willen. Wij mogen ze helpen in hun dagelijkse behoeften, met en voor hen bidden en we mogen vooral ook van hén leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Robert Frans:

Het zal je verbazen hoe mensen in rampgebieden vaak juist tot God bidden en (uiteindelijk) antwoorden vinden op het overkomen leed. Zij kunnen niet zelden ook meer verdragen en zijn mentaal vaak dan ook sterker dan wij hier in het veilige, rustige Nederland.
Het is dan ook niet aan ons om zomaar antwoorden aan te reiken bij mensen in nood. Die zullen zij uiteindelijk zelf vinden, samen met God, als zij dat willen. Wij mogen ze helpen in hun dagelijkse behoeften, met en voor hen bidden en we mogen vooral ook van hén leren.

Dat onderschrijf ik ook allemaal, maar dat was niet de kwestie waar het over ging.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Gaitema:

Ik geloof dat in grote wereldreligies wel restanten van oudere voorgaande religies kunnen zitten die nog van God kan komen. Dit zou zomaar zo iets kunnen zijn. Is de Kali Yuga ook de eerste voor hen?

Het blijkt een cyclisch proces te zijn, de 'eerste' is mi daarom bijzonder relatief. Maar misschien geeft het wel een verklaring voor de preteristen die denken dat alle onheil al voorbij is, alsof ze al leven in een andere dimensie waar ethiek - als van nature - hoog in het vaandel gedragen wordt. Hoe dan ook, het geeft weer stof tot reflectie, de overeenkomsten zijn in grote lijnen treffend. Bij dharma of regels (zie onder) kunnen we denken aan de tien geboden van het Christendom, niet?

De satya yuga (Devanagari: सत्य युग) of krta yuga is het meest perfecte hindoeïstische tijdperk of yuga, waarin de mens wordt geregeerd door de goden en waarin iedereen zich houdt aan de dharma of regels. Het wordt ook wel het gouden tijdperk genoemd. Er was hier nog geen onderscheid tussen de mensen en er was dan ook maar een varna en een asrama. Satya yuga duurt 1.728.000 jaar. Dharma, gevisualiseerd als heilige koe, staat op al haar vier poten gedurende deze periode. Later in de treta yuga drie, nog later twee in het dwapara yuga. Heden, in het immorele, egoïstische tijdperk kali yuga staat het slechts op één been. (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Robert Frans:

Het zal je verbazen hoe mensen in rampgebieden vaak juist tot God bidden en (uiteindelijk) antwoorden vinden op het overkomen leed. Zij kunnen niet zelden ook meer verdragen en zijn mentaal vaak dan ook sterker dan wij hier in het veilige, rustige Nederland.
Het is dan ook niet aan ons om zomaar antwoorden aan te reiken bij mensen in nood. Die zullen zij uiteindelijk zelf vinden, samen met God, als zij dat willen. Wij mogen ze helpen in hun dagelijkse behoeften, met en voor hen bidden en we mogen vooral ook van hén leren.

@Robert Frans,

Ja, dat is zeker zo, de voorbeelden zien we om ons heen. We lezen het in boeken, ik denk aan: Corrie ten Boom, Dietrich Bonhoeffer etc etc.

In de concentratie kampen zal er gebeden zijn, veel gebeden. Van Corrie ten Boom weet ik ook; zelfs veel gezongen. Maar net zo vaak geroepen; waar bent U God? Kunnen we zeggen dat de concentratiekampen en de gaskamers er waren omdat het anderen zou louteren? Zodat anderen tot geloof komen? Persoonlijk vind ik dat een verwerpelijke gedachte, en ik weet dat jij hier ook niet zo over denkt. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Lobke:

Ja, dat is zeker zo, de voorbeelden zien we om ons heen. We lezen het in boeken, ik denk aan: Corrie ten Boom, Dietrich Bonhoeffer etc etc. In de concentratie kampen zal er gebeden zijn, veel gebeden. Van Corrie ten Boom weet ik ook; zelfs veel gezongen. Maar net zo vaak geroepen; waar bent U God? Kunnen we zeggen dat de concentratiekampen en de gaskamers er waren omdat het anderen zou louteren? Zodat anderen tot geloof komen? Persoonlijk vind ik dat een verwerpelijke gedachte, en ik weet dat jij hier ook niet zo over denkt. 

Misschien kunnen we het eenvoudig houden, door het zien van allerhande ellende en immorele zaken bestaat de kans dat we er ook voor wakker worden en er daadwerkelijk iets aan doen. De graad van bewustzijn/moraliteit kan dan ook afgemeten worden aan dat wat de realiteit ons dagelijks voorspiegelt. Ieder kan voor zich wel een rapportje opmaken waar we staan, dit rekeninghoudend met waar we naartoe evolueren. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
15 uur geleden zei sjako:

Dat is wat het is, maar wie heeft het bedacht en waarom? Heb daar heel interessante documentaire over gezien.

Aangezien onze moderator ( eschatologie futurist en gelooft in de dispensatieleer) ik een partial preterist bent, en het dus 100 % oneens ben met Thorgremm en met jou jg leer Hel en verdoemenis, schuld en veroordeling boodschap.

Wie heeft dit bedacht en waarom, zou een zeer interessant debat kunnen worden waar zijn deze dogma's ontstaan ??

Alleen als dit niet in zijn straatje past  wordt ik geskipt ha ha dat werkt dus niet !!

succes met jullie onderwerp 

Groet en zegen, 

de vredestichter.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
30 minuten geleden zei Lobke:

@Robert Frans,

Ja, dat is zeker zo, de voorbeelden zien we om ons heen. We lezen het in boeken, ik denk aan: Corrie ten Boom, Dietrich Bonhoeffer etc etc.

In de concentratie kampen zal er gebeden zijn, veel gebeden. Van Corrie ten Boom weet ik ook; zelfs veel gezongen. Maar net zo vaak geroepen; waar bent U God? Kunnen we zeggen dat de concentratiekampen en de gaskamers er waren omdat het anderen zou louteren? Zodat anderen tot geloof komen? Persoonlijk vind ik dat een verwerpelijke gedachte, en ik weet dat jij hier ook niet zo over denkt. 

Zoals ik het zie was Hitler het die de concentratiekampen liet bouwen en ik geloof dat demonische machten het geïnspireerd hebben. God stond het alleen toe. Daar hebben veel mensen al moeite mee, waarom God dat toe liet en niet in greep.

Wel, God grijpt wel in, maar via Zijn wegen met Zijn kinderen. Wonderbaarlijke verhalen uit die tijd. De opa van mijn zwager liet een jood bij hem onderduiken. Er waren duitse soldaten die wel vermoeden dat het geen toeval is, dat er altijd zoveel voedsel naar dat boerderij gebracht werd, zij hadden een post dicht bij de boerderij, waar het voedseltransport altijd langs moest. Echter het waren Duitsers die met tegenzin er zaten en altijd als ze moesten schieten, met opzet mis schoten. Ze hebben dan ook niets verraden. 

Toen er eens een gestapo kwam bij de boerderij en het hele huis op de kop zette, was de joodse man net als knecht aan het werk op het land, zoals dat vaker ging. Hij kwam niets vermoedend weer thuis, toen de Gestapo weer weg was. Hij overleefde zo, net als zijn ouders de oorlog. Een wonder, zoals God wel meer wonderen deed. In die zin laat God de nood toe, om mensen te vormen. Mensen moeten ook leren door ervaringen in hun levens op te doen. 

 

Ik denk dat we helemaal niet zozeer met elkaar oneens zijn, maar dat we langs elkaar heen praten. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei vredestichter:

Aangezien onze moderator ( eschatologie futurist en gelooft in de dispensatieleer) ik een partial preterist bent, en het dus 100 % oneens ben met Thorgremm en met jou jg leer Hel en verdoemenis, schuld en veroordeling boodschap.

Wie heeft dit bedacht en waarom, zou een zeer interessant debat kunnen worden waar zijn deze dogma's ontstaan ??

Alleen als dit niet in zijn straatje past  wordt ik geskipt ha ha dat werkt dus niet !!

succes met jullie onderwerp 

Groet en zegen, 

de vredestichter.

 

Bijzondere reacties altijd. Vol met taal- en grammaticale fouten. Geen opbouw, noch interpunctie. Warrig. Vol met drogredenen en sneren naar andere mensen.

Maar gelukkig altijd keurig afsluitend met: groet en zegen.:'(

Link naar bericht
Deel via andere websites
14 minuten geleden zei vredestichter:

Aangezien onze moderator ( eschatologie futurist en gelooft in de dispensatieleer) ik een partial preterist bent, en het dus 100 % oneens ben met Thorgremm en met jou jg leer Hel en verdoemenis, schuld en veroordeling boodschap. Wie heeft dit bedacht en waarom, zou een zeer interessant debat kunnen worden waar zijn deze dogma's ontstaan ?? Alleen als dit niet in zijn straatje past  wordt ik geskipt ha ha dat werkt dus niet !! succes met jullie onderwerp Groet en zegen, de vredestichter.

Doe eens een keertje normaal, misschien helpt dat om het niveau op peil te houden? Aan dogma's is in deze wereld geen gebrek, dat op zich is niets nieuws natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei TTC:

Doe eens een keertje normaal, misschien helpt dat om het niveau op peil te houden?

Wat is de norm en wie bepaald deze?

1 minuut geleden zei TTC:

Aan dogma's is in deze wereld geen gebrek, dat op zich is niets nieuws natuurlijk.

En dat is maar goed ook, want onder water ademen ga je dood aan...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid