Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 6,4k
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De kwestie is dat je het gebod heel individualistisch benadert, terwijl wij het als algemeen gebod voor heel de Kerk zien. De Kerk dient het evangelie te brengen en elke gelovige geeft daar op eigen w

Iemand behorende tot het joodse geloof is een jood, dus met kleine letter, iemand behorende tot het Joodse volk is een Jood, dus met hoofdletter. Net zoals je christen met kleine letter schrijft, want

Mijn visie: geen idee hoe/wat/wanneer. Ik hoop op het Koninkrijk, maar ben helaas nogal agnostisch. Maar een eind aan al t leed en onrecht juig ik uiteraard toe. En ik denk wel dat een Koninkrijk alle

Posted Images

10 uur geleden zei violist:

Stel dat ik dit allemaal mee ga maken, ik neem aan dat ik dan mag blijven wonen waar ik nu woon, een mooi plekje. Maar voor mij hebben hier andere mensen gewoond. Zij hebben dit huis gebouwd, ik verbouwd. Zij zullen hun huis vast en zeker terug willen, gesteld dat ze niet als 90-jarigen uit het graf komen maar in de kracht van hun leven. En ooit behoorde mijn perceel tot de landerijen van een graaf, die zal ook alles terug willen. Gaat de Heer hen wat anders aanbieden ?  Wie bouwt al die miljarden huizen dan zo snel? En niemand van vroeger zal naar een appartementje willen. Ik heb nu nog een groot stuk grond en wil daar geen nieuwbouw op hebben. We kunnen denken op de Heer te kunnen vertrouwen dat alles goed gaat komen maar we lopen wel tegen dit soort problemen aan die dan opgelost moeten worden. Anders is het gelijk al weer oorlog.

Daar geeft de Bijbel heel goed antwoord op. Jesaja profeteerde veel over het Messiaanse koninkrijk . In Jesaja 65 staat het volgende

21 En zij zullen stellig huizen bouwen en bewonen, en zij zullen stellig wijngaarden planten en [hun] vrucht eten.  22 Zij zullen niet bouwen en iemand anders [het] bewonen; zij zullen niet planten en iemand anders [ervan] eten. Want als de dagen van een boom zullen de dagen van mijn volk zijn, en het werk van hun eigen handen zullen mijn uitverkorenen geheel verbruiken.  

Na Armageddon beginnen we opnieuw. We bouwen dus ons eigen huis, met hulp van degenen die dat kunnen natuurlijk. We hebben bevredigend werk en er is voor iedereen meer dan genoeg eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Daar geeft de Bijbel heel goed antwoord op. Jesaja profeteerde veel over het Messiaanse koninkrijk . In Jesaja 65 staat het volgende

21 En zij zullen stellig huizen bouwen en bewonen, en zij zullen stellig wijngaarden planten en [hun] vrucht eten.  22 Zij zullen niet bouwen en iemand anders [het] bewonen; zij zullen niet planten en iemand anders [ervan] eten. Want als de dagen van een boom zullen de dagen van mijn volk zijn, en het werk van hun eigen handen zullen mijn uitverkorenen geheel verbruiken.  

Na Armageddon beginnen we opnieuw. We bouwen dus ons eigen huis, met hulp van degenen die dat kunnen natuurlijk. We hebben bevredigend werk en er is voor iedereen meer dan genoeg eten.

Als ik het zo lees blijft alles zoals het is. Kan iemand mij uitleggen waarvoor dit circus dan nodig is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 13-5-2017 om 17:10 zei vredestichter:

wij stijgen niet op maar brengen het juist op aarde een koninkrijk met Jezus als koning, maar een geweldige die ons de voeten wast en en liefde en vergeving bracht, ik geloof dat met behulp van Hem , de aarde weer in balans kan komen met Jezus  (zijn visie, zijn houding, wijsheid, vrede en blijdschap en geloof)

Het grootste bezwaar op jou leer is dat de politiek een onderdeel is van jou verlossingswerk. Laten we eens kijken wat Jezus zegt en wat jij zegt.

Jij zegt: de mensheid (het Christelijke gedeelte daarvan) brengt het koninkrijk op aarde tot stand. 

Jezus zegt in Joh. 18:36 36 Jezus antwoordde: „Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron.”

Effeziers 2:2 2 waarin GIJ eens hebt gewandeld overeenkomstig het samenstel van dingen van deze wereld, overeenkomstig de heerser van de autoriteit der lucht, de geest die thans werkzaam is in de zonen der ongehoorzaamheid. (Satan wordt hier de heerser genoemd)

Joh 12:31 Nu wordt er een oordeel aan deze wereld voltrokken; nu zal de heerser van deze wereld worden buitengeworpen. (Hier dus ook)

Joh 16:11 dan aangaande oordeel, omdat de heerser van deze wereld geoordeeld is. (hier weer)

Deze situatie is nog steeds niet veranderd. Satan is nog steeds de heerser van dit samenstel. We hebben niks goeds van hem te verwachten, behalve de ellende die we nu zien. 1/3 van de wereldbevolking lijdt honger, nog eens 1/3 leeft in bittere armoede. We kunnen onszelf 10x vernietigen met nucleaire bommen. Er is geen vooruitgang. Dit is geen bangmakerij, maar de bittere werkelijkheid.

wordt vervolgt

9 minuten geleden zei Mullog:

Als ik het zo lees blijft alles zoals het is. Kan iemand mij uitleggen waarvoor dit circus dan nodig is?

Omdat jij vroeg of laat dood gaat. Jezus stierf om ons te verlossen onder andere van de dood. Maar ook van oneerlijk zwoegen. Nu zijn de rijken die rijker worden en de armen armer. Straks werkt iedereen voor z'n eigen kostje. Ik teken voor deze profetie hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@vredestichter

Jij zegt: Jezus is al in de eerste eeuw terug gekomen.

Wat zegt de Bijbel?

2 thes 2:1

2 Broeders, met betrekking tot de tegenwoordigheid van onze Heer Jezus Christus en ons vergaderd worden tot hem, verzoeken wij U echter UW denken niet vlug in de war te laten brengen, noch opgewonden te raken, hetzij door middel van een geïnspireerde uiting of door middel van een mondelinge boodschap of door middel van een brief die van ons afkomstig zou zijn, hierop neerkomend, dat de dag van Jehovah reeds is aangebroken. 3 Laat niemand U op enigerlei wijze misleiden, want [die dag] komt niet tenzij eerst de afval komt en de mens der wetteloosheid wordt geopenbaard, de zoon der vernietiging.  

Paulus waarschuwt hier ernstig de eerste eeuwse Christenen dat ze niet moesten geloven dat de dag van Jehovah al was aangebroken.

Mattheus 24:5 waarschuwt voor vele valse Christussen en leerstellingen (de afval). De meeste kerken zijn een onderdeel van de politiek. Dat zagen we duidelijk in de Middeleeuwen, maar tegenwoordig nog steeds. En politiek is van deze wereld en Jezus was daar geen onderdeel van heb ik net aangetoond.

Vlak voordat Jezus weer naar de hemel ging vroegen zijn discipelen of hij het Koninkrijk nu zou oprichten.

Handelingen 1:6 Toen zij nu bijeengekomen waren, gingen zij hem vragen: „Heer, herstelt gij in deze tijd het koninkrijk voor I̱sraël?”  7 Hij zei tot hen: „Het komt U niet toe kennis te verkrijgen van de tijden of tijdperken die de Vader onder zijn eigen rechtsmacht heeft gesteld,  8 maar GIJ zult kracht ontvangen wanneer de heilige geest op U gekomen is, en GIJ zult getuigen van mij zijn zowel in Jeru̱zalem als in geheel Jude̱a en Sama̱ria en tot de verst verwijderde streek der aarde.”  

De discipelen kregen geen politieke macht, maar kracht van de Heilige geest. Wat moesten ze doen met die kracht?

Matth 28:19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,  20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”

welke reikwijdte had die prediking?

6 Toen zij nu bijeengekomen waren, gingen zij hem vragen: „Heer, herstelt gij in deze tijd het koninkrijk voor I̱sraël?”  7 Hij zei tot hen: „Het komt U niet toe kennis te verkrijgen van de tijden of tijdperken die de Vader onder zijn eigen rechtsmacht heeft gesteld,  8 maar GIJ zult kracht ontvangen wanneer de heilige geest op U gekomen is, en GIJ zult getuigen van mij zijn zowel in Jeru̱zalem als in geheel Jude̱a en Sama̱ria en tot de verst verwijderde streek der aarde.”  

Het begint er nu op te lijken dat dit inderdaad gebeurt is. Het evangelie is nog niet helemaal over de aarde verspreidt, maar internet etc versnelt het allemaal wel. Dit heeft heel lang geduurd.

Mat 25:19 laat zien dat zijn wederkomst lang zou duren. Dit is de gelijkenis over de talenten. Lees het maar voor jezelf, maar het gaat mij hier om vers 19

19 Na een lange tijd kwam de meester van die slaven en hield afrekening met hen.  

Mat 28:19 geeft dit ook te kennen

19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,  20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”

Volgens jou is Jezus niet meer bij ons want volgens jou is het besluit van samenstel van dingen al geweest.

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Mullog:

Als ik het zo lees blijft alles zoals het is. Kan iemand mij uitleggen waarvoor dit circus dan nodig is?

Het is als de tijd vullen om niet door de mand der leegte te vallen.

Horror vacui is Latijn voor de vrees voor het lege (het vacuüm). In de filosofie staat horror vacui voor de onzekerheid van de mens, die niet kan leven met twijfel en onzekerheden en niet beantwoorde vragen. Volgens deze redenering probeert de mens op elke vraag een passend antwoord te vinden en voor alles een verklaring te zoeken. Ook paleografen en codicologen wenden deze term aan om de laatmiddeleeuwse neiging aan te duiden elke beschikbare ruimte op te vullen in luxueuze manuscripten.  (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Willempie:

Daar is Paulus toch niet onduidelijk over?

Maar de koningskinderen in die oorlogsgebieden en andere omstandigheden doen dat wel. Je kunt dus blijkbaar koningskind zijn in alle omstandigheden. Als je dat niet kunt geloven raad ik je aan eens wat getuigenissen te lezen van koningskinderen in voormalige concentratiekampen. Slechtere omstandigheden zijn nauwelijks voorstelbaar. Wil je wat tips of voorbeelden? Of geloof je het toch niet, ondanks alle voorbeelden en getuigenissen?

Vrede en blijdschap en een  relatie Met God, zit in je hart dus niet van buiten naar binnen, maar van binnen naar buiten, de volgelingen van Jezus zijn het zout op aarde en het licht in duisternis 

mn eigen vertaling, wij zijn een thermostaat ipv een thermometer en of je ons nou voor de leeuwen gooit, (de eerste christenen) maakt niet uit, liefde is al tijd sterker, je kunt het kwade alleen overwinnen om het goede te doen.

goede voorbeelden uit onze eigen geschiedenis is bijv corrie ten boom en wil je er nog veel meer weten dan hoor ik het wel

34 minuten geleden zei sjako:

 

@vredestichter

Jij zegt: Jezus is al in de eerste eeuw terug gekomen.

 

nee dat zegt de bijbel 

( mits je hem niet leest met een bril van een futurist JG)  mijn bron overigens is niet de JG vertaling, misschien ligt het daar aan (F)en bron anne salamons opzoeknaardewaarheid.nl

wat zegt Jezus zelf over zijn terugkomst ?

Jezus voorspelde zijn terugkomst in de eerste eeuw.

Ofschoon Jezus de dag noch het uur wist van Zijn terugkomst (Mattheüs 24:36), wist Hij dat het plaats zou vinden voordat Zijn geslacht voorbij gegaan was (vers 34). Dit sluit een tijdsoverspanning van 2000 jaar uit. Met andere woorden, de tweede komst van Christus moet een gebeurtenis zijn die in het verleden heeft plaats gevonden.

Hieronder een aantal nieuw testament verzen waar JG  geen afdoende verklaring voor hebben. Als u in de schoenen stapt van de toehoorders (2000 jaar geleden), dan zou je denken dat jij in de eindtijd zou leven, dat jij nog tijdens jou leven de Zoon des mensen zou zien terugkomen in Zijn Koninkrijk. Jezus onderwees duidelijk dat de timing van de tweede komst in de eerste eeuw zou zijn. En ook de apostelen geloofden dat Hij zou terug zou komen in de eerste eeuw. Ook voor hun was het overduidelijk: dit zijn de laatste dagen 

Al met al klinkt dit bizar in de ogen van JG , dus laten we eens een aantal Bijbelteksten onder de loep nemen.

Mattheüs 10:23

Jezus instrueerde zijn discipelen om haast te maken want de tijd om het goede nieuws te prediken was in verhouding gezien kort: “Wanneer men u vervolgt in deze stad,vlucht naar de andere; want voorwaar, Ik zeg u, gij zult niet alle steden van Israel zijn rondgekomen, voordat de Zoon des mensen komt”. Deze nadrukkelijke verklaring laat geen ruimte voor een enorm uitstel. Het zou duidelijk géén 2000 jaar duren eer alle steden in Israel bereikt waren. Bovendien waren de meeste steden 70 na Christus verwoest. Dus, de terugkomst van Jezus moet hebben plaats gevonden in die tijd.

Mattheüs 16:27-28

Jezus wist ongeveer wanneer Hij zou terugkomen en het oordeel zou uitvoeren. Hij garandeerde dat dit zou plaatsvinden tijden het leven van zijn volgelingen: “Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid van zijns Vaders, met zijn engelen, en dan zal Hij ieder vergelden naar zijn daden. Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in zijn Koninkrijk”. Veel Bijbelleraars leggen uit dat dit vervuld was op de berg van verheerlijking zoals staat in Mattheüs 17. Echter deze visie lijkt in de verste verte niet op wat Jezus voorspelde. Dit speelde zich zes dagen later af, er vond geen oordeel plaats, er waren geen engelen aanwezig en alle discipelen leefden nog.

Mattheüs 24:33-34

In antwoord op vragen met betrekking tot de tekenen die aan de verwoesting van de tempel voorafgingen (Mattheüs 24:3), verklaarde Jezus nadrukkelijk dat de profetie over de laatste dingen vervuld zou worden vóór dat zijn generatie voorbij gegaan zou zijn: “Zo moet ook gij, wanneer gij al deze dingen ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat al deze dingen zullen geschiedt zijn”.

De discipelen waartegen Jezus sprak zouden “al deze dingen” zien. Zij zouden deze beschouwen als tekenen dat Jezus “voor de deur” stond. De tempel was verwoest 70 na Christus. Daarom moeten ook de rest van “deze dingen” ongeveer hebben plaats gevonden in dezelfde tijd. Dat was inclusief het verkondigen van het evangelie “in de gehele wereld” (vers 14), het zien staan van “gruwel der verwoesting” (vers 15), “de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels” (vers 30), en het verzamelen van “zijn uitverkorenen” (vers 31).

Mattheüs 26:64

“Doch Ik zeg u, van nu aan zult gij de Zoon des mensen zien, gezeten aan de rechterhand der Macht en komende op de wolken des hemels.” Jezus vertelde de hogepriester dat hij Hem zou zien komen op de wolken. De hogepriester wist heel goed waar Hij het over had, hij kende de schriften als geen ander. Daarom scheurde hij ook zijn kleren want hij begreep dat Jezus zich gelijk stelde aan God. Want als in het oude testament God in oordeel kwam, ging dit vaak gepaard met kosmische voorstellingen.

Marcus 8:38

“Want wie zich voor Mij en mijn woorden schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid zijns Vaders, met de heilige engelen.” Naar welk geslacht verwijst Jezus hier? Naar het overspelig en zondig geslacht, dat toen leefde.

Lucas 21:22,28,31

Lukas’ beschrijving van de rede over de laatste dingen laat zien dat de gebeurtenissen die de verwoesting van de tempel omringden, de vervulling van alle oud testament profetieën zou kenmerken met als hoogtepunten, de opstanding, de opname en de definitieve vestiging van het Koninkrijk van God: “want dit zijn de dagen van vergelding, waarin alles wat geschreven is, in vervulling gaat (Lucas 21:22);….”Wanneer deze dingen beginnen te geschieden, richt u op en heft uw hoofden omhoog,want uw verlossing genaakt” (vers 28);….”Zo moet ook gij, wanneer gij dit ziet geschieden, weten, dat het Koninkrijk Gods nabij is” (vers 31).

Johannes 21:22

“…Indien Ik (Jezus) wil, dat hij (Johannes) blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan?” Johannes was een van de twaalf apostelen die was blijven leven tot aan het einde zestiger jaren na Christus en ook hij onderging hetzelfde martelaarschap als Jezus, zoals hem ook beloofd was in Marcus 10:39.

Openbaring 1:3; 22:10

“De openbaring van Jezus Christus” (Openbaring1:1) beloofde de vervolgde eerste eeuw christenen dat de vervulling van de daarin voorspelde gebeurtenissen “nabij” waren: “want de tijd is nabij” (vers 3); ….”Verzegel de woorden van de profetie van dit boek niet, want de tijd is nabij” (Openbaring 22:10). De profetie van Daniël was verzegeld want de vervulling daarvan zou eeuwen later plaats vinden (Daniël 12:9). Het boek Openbaring was niet verzegeld want zijn vervulling was “nabij”.

Het meest gebruikelijke antwoord wat we horen is dat God anders met tijd omgaat dan wij doen: “bij de Here is één dag als duizend jaar” (2 Petrus 3:8). Maar dezelfde mensen beargumenteren vol passie dat de zes dagen van de schepping letterlijk zes dagen zijn: “en het was avond en het was morgen, de eerste dag.” (Genesis  1:5).

Met de uitdrukking “één dag als duizend jaar” spreekt God vanuit Zijn perspectief, maar tegen de mensen echter spreekt Hij in duidelijke taal waarin tijd een begrijpelijke dimensie heeft, zoals Petrus dat ook bedoelde.

Verder vertelde Jezus in vele gelijkenissen over zijn terugkomst,

Conclusie:

Jezus voorspelde wel degelijk zijn terugkeer in de eerste eeuw.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

Omdat jij vroeg of laat dood gaat. Jezus stierf om ons te verlossen onder andere van de dood. Maar ook van oneerlijk zwoegen. Nu zijn de rijken die rijker worden en de armen armer. Straks werkt iedereen voor z'n eigen kostje. Ik teken voor deze profetie hoor.

Dat is een ontwijkend antwoord en het is niet waar in het kader van wat je zelf aanhaalt.

1 uur geleden zei sjako:

21 En zij zullen stellig huizen bouwen en bewonen, en zij zullen stellig wijngaarden planten en [hun] vrucht eten.  22 Zij zullen niet bouwen en iemand anders [het] bewonen; zij zullen niet planten en iemand anders [ervan] eten. Want als de dagen van een boom zullen de dagen van mijn volk zijn, en het werk van hun eigen handen zullen mijn uitverkorenen geheel verbruiken.  

Als je uitgaat van de schatting dat er circa 90 miljard mensen geleefd hebben sinds Adam ( bron ) (*) en dat, laat ik het voorzichtig schatten, 75% daarvan niet buiten de boot valt (persoonlijk ben ik er van overtuigd dat als puntje bij paaltje komt god werkelijk niemand buitensluit). Dan moet er voor 67,5 miljard mensen huizen gebouwd worden en wijngaarden geplant. Dat duurt even, zelfs als je gebruik maakt van de bestaande woningcapaciteit en beschikbare landbouwgronden. Ik voorzie veel geruzie, armoede, honger, ellende en een uitgeputte aarde voor dat allemaal geregeld is. Als ik dit zo overdenk dat weet ik wel waarom er 144.000 worden uitverkoren om dat mee te regelen. Dan is er tenminste iemand die de schuld van de komende ellende kan krijgen. Ik heb nu al meelijden met die uitverkoren.

Wat belangrijker is, is dat het enige wat je hiermee aangeeft is dat we met z'n allen niet dood gaan maar voor altijd voor ons kostje moeten werken. Ik weet niet wat jou beeld van een paradijs is. Ik weet wel wat mijn beeld is. Hoewel ik niet te beroert ben om mijn handen uit de mouwen te steken zie ik ernstig op tegen een eeuwigheid werken voor de kost. Dan liever dood.

(*) Ik ga uit van Adam omdat je gelooft dat de aarde maar 6.000 jaar bestaat. Het grappige is dat in dezelfde bron wordt uitgerekend wat het aantal zou zin als je uit zou gaan van 50.000 mensen op aarde. Je komt dan op 107 miljard, wat niet eens zoveel meer is gezien de veel langere tijd. 

26 minuten geleden zei TTC:

Het is als de tijd vullen om niet door de mand der leegte te vallen.

Potje Risk of Monopoly lijkt me dan gezelliger.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei sjako:

jij zegt: de mensheid (het Christelijke gedeelte daarvan) brengt het koninkrijk op aarde tot stand. 

klopt Sjako en bij deze leg ik het je aan de hand van de bijbel uit 

(bron bijbel en preterisme.nl)

Het Koninkrijk nu is waar ik in geloof .

Om vier in de ochtend werd Nebukadnessar wakker, nat van het zweet van een angstige droom die hij had gehad. Hij ontbood alle geleerden, bezweerders en tovenaars en gebood ze om zijn droom te verklaren. Maar de Chaldeeën wilden eerst de droom horen voordat ze hem konden uitleggen, Nebukadnessar weigerde dit en in plaats daarvan zei hij dat hij hen zou vermoorden als ze de droom met uitleg niet konden vertellen. De Chaldeeën antwoorden: “Er is geen mens op de aardbodem die het door de koning gevraagde zaal kunnen te kennen geven….” (Daniël 2:10). Daarop werd de koning zo boos dat hij order gaf om alle wijzen van Babel ter dood te brengen.

Gelukkig was daar Daniël, een van de Hebreeuwse ballingen in Babylon, opgevoed in Babylonische wetenschappen, die ervaren in was allerlei wijsheid en in bezit van veel kennis en inzicht. Uiteindelijk kon hij de koning heel precies de droom met de uitleg bekend maken. De koning had gedroomd over een groot hoog beeld, de glans ervan buitengewoon en de aanblik ervan schrikwekkend. “Het hoofd van dat beeld was van gedegen goud, zijn borst en armen waren van zilver, zijn buik en lendenen van koper, zijn benen van ijzer, zijn voeten deels van ijzer deels van leem” (Daniël 2:32). Terwijl de koning keek naar dit beeld, kwam er een grote steen “zonder toedoen van mensenhanden” naar beneden rollen die beeld trof aan de voeten en het verbrijzelde. En tegelijkertijd werd ook het ijzer, het leem, het koper, het zilver en het goud verbrijzeld en het werd als kaf op de dorsvloer, de wind nam het mee en er werd geen spoor meer van gevonden. De steen echter werd tot een grote berg, die de gehele aarde vulde.”

En terwijl de koning met heel zijn hofhouding luisterden, vertelde Daniël aan Nebukadnessar dat de diverse metalen verschillende koninkrijken voorstelden. Het Babylonische rijk onder Nebukadnessar was de grootste in praal en in kracht, het hoofd van goud. Na hem kwam een ander minderwaardig koninkrijk, de zilveren borst en armen. Een derde koninkrijk, gesymboliseerd door koperen buik en lendenen, zou daarna gaan regeren. Als laatste zou een vierde koninkrijk opstaan, voorgesteld door ijzer, omdat ijzer alles breekt en kapot maakt, en dat is wat ook dit koninkrijk zal doen met alle andere koninkrijken. Het feit dat de voeten en tenen gedeeltelijk van leem en ijzer waren gaf aan dat het laatste koninkrijk een verdeeld koninkrijk zou zijn: het zou de kracht hebben van ijzer en broos als leem. En net zoals je ijzer en leem niet kan mixen, zou het volk van dit koninkrijk geen eenheid vormen.

Gedurende het laatste verdeelde koninkrijk, zou God een koninkrijk vestigen – gesymboliseerd door een steen, zonder toedoen van mensenhanden – dat nooit meer verwoest zou worden of overgaan zou gaan op een ander volk. Het zou alle vorige koninkrijken overwinnen, maar zelf zou het in eeuwigheid niet te gronde gaan (Daniël 2:31-45).

In deze profetische droom, openbaarde God aan Nebukadnessar wat er plaats zou gaan vinden in de toekomst van de originele toehoorders, en niet in onze toekomst. In feite is deze droom in het verleden geheel vervuld.

Uit de droom kunnen we vijf tijdperken halen:

• De Babyloniërs
• De Meden en Perzen
• De Grieken
• De Romeinen
• Het verdeelde Romeinse Rijk (voorgesteld door de tien tenen)

Koning Nebukadnessar was de heerser van het Babylonische koninkrijk. Na hem diende Daniël onder koning Darius de Meder (Daniël 6) en koning Cyrus der Perzen (Daniël 10). Na het koninkrijk van de Meden en Perzen kwam het Griekse koninkrijk en als laatste het Romeinse Rijk, die barbaars de controle overnam van de beschaafde wereld in die dagen.

Het vijfde koninkrijk, in de droom voorgesteld door leem en ijzer, ontstond toen het Romeinse Rijk werd verdeeld in tien provincies onder Keizer Ceasar Augustus, die regeerde van 27 voor Christus tot 14 na Christus. Tijdens de regering van Augustus ontstonden de tien tenen en kwam Jezus als de rots en raakte de tenen van het beeld, in het jaar 3 voor Christus.

Zoals geprofeteerd in deze droom kwam Jezus tijdens het verdeelde Romeinse Rijk en vestigde Hij Zijn Koninkrijk als een rots, dat de gehele aarde zou vullen. Dit is in overeenstemming met andere tekstpassages uit de Bijbel waar Jezus gerefereerd wordt als de “hoeksteen”, en de “steen” die de bouwers afkeurden (Lucas 20:17), zowel als “geestelijke rots” die de Hebreeën volgden in de woestijn ( 1 Korinthiers 10:4). Jezus vertelde ook aan Petrus dat op deze “rots” (de openbaring dat Jezus de Messias was) Hij Zijn gemeente zou bouwen (Mattheus 16:18). Het moge inmiddels duidelijk geworden zijn dat deze “steen” Jezus bedoeld wordt.

Zijn eerste komst

We hebben reeds gezien hoe Daniël 2 profeteerde over Jezus komst op de aarde als een steen die het Romeinse Rijk verbrijzelde en dat het Koninkrijk van Jezus begon te groeien en nog steeds groeit tot op vandaag. Dit leidt natuurlijk tot de vraag: wanneer arriveerde het Koninkrijk van Jezus? was het bij zijn geboorte? Was het toen Hij op dertigjarige leeftijd aan zijn bediening begon? Was het toen Hij stierf aan het kruis? Was het bij de verwoesting van Jeruzalem 70 na Christus?

We hebben gezien dat Keizer Ceasar Augustus (27 VC – 14 NC) het Romeinse Rijk verdeelde in tien provincies, in Daniël 2 voorgesteld door de tien tenen van het beeld. Daniël 2:44 zegt:

“Maar in die dagen van die koningen zal de God des hemels een koninkrijk oprichten, dat in eeuwigheid niet te gronde zal gaan, en waarvan de heerschappij op geen ander volk zal overgaan: het zal al die koninkrijken verbrijzelen en daaraan een einde maken, maar zelf zal het bestaan in eeuwigheid.”

Dus we weten dat de steen, die Jezus en Zijn koninkrijk voorstelt, arriveerde gedurende de regeringsperiode van Augustus 3 jaar voor Christus (de kalender geboorte van Jezus).

Jezus de koning kwam bij zijn geboorte in Bethlehem en Hij bracht zijn Koninkrijk met zich mee. En dan 30 jaar later begon Johannes de Doper te proclameren dat Jezus zeer binnenkort geopenbaard zou worden: “Bekeer je, want het Koninkrijk van God is nabij gekomen” (Mattheus 3:2).

Tijdens de 3½ bediening van Jezus was zijn aanhoudende thema het onderwijs en het demonstreren van hoe het in Zijn Koninkrijk zal zijn. Tijdens het laatste avondmaal stond Jezus op en zei: “Want dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.” Dit was een bevestiging dat Zijn koninkrijk zou worden overgedragen aan zijn volgelingen wanneer zij werden overgeplaatst vanuit het oude verbond in het nieuwe verbond (Mattheus 26:28).

Tijdens zijn sterven aan het kruis verklaarde Hij, “Het is volbracht” (Johannes 19:30). En dat was in de ogen van God het einde van de Mozaïsche eeuw en de inwijding van het Koninkrijk van Jezus door het verwijderen van de noodzaak tot dierenoffers onder het oude verbond. Ofschoon de Joden doorgingen met het uitoefenen van de tempelpraktijken, had het in de ogen van God totaal geen waarde meer, het was eerder een afgodendienst geworden.

Zelfs na Zijn opstanding nam Jezus volop de tijd om zijn discipelen te vertellen over het Koninkrijk dat zijn zojuist hadden geërfd,

“aan wie Hij Zich ook na zijn lijden met vele kentekenen levend heeft vertoond, veertig dagen hun verschijnende en tot hen sprekende over al wat het koninkrijk Gods betreft.” (Handelingen 1:3)

De geboorte van Jezus, Zijn bediening, het laatste avondmaal, Zijn dood, Zijn opstanding en Zijn hemelvaart was allemaal gecentreerd rond het oude verbond en de inwijding van het nieuwe verbond. Jezus is de steen uit Daniël 2 en heeft Zijn koninkrijk gevestigd op aarde. Dit koninkrijk is gegrondvest op het nieuwe verbond van vergeving (Mattheus 26:28; Hebreeën 8:8-12), veelmeer dan het oude verbond met zijn zegen en vloek (Deuteronomium 28).

Jezus verklaarde dat Zijn Koninkrijk was gekomen en zou zijn als het kleinste zaadje en zou uitgroeien tot de grootste boom in de tuin, en dat kwam als een maat zuurdesem dat heel het meel zou doortrekken (Mattheus 13:31-33). Er zijn sommigen die hebben onderwezen dat het Koninkrijk van Jezus ergens in de toekomst zal arriveren en opeens gevestigd zal worden in een complete overheersing, maar Jezus leerde dat Zijn Koninkrijk geleidelijk aan zou worden gevestigd.

Wat Jezus volgens God had voltooid aan het kruis was het verwijderen van de noodzaak van het oude offersysteem. De Vader scheurde het voorhangsel in de tempel van boven naar beneden, verliet de tempel en openbaarde op deze manier dat de ark van het verbond niet meer nodig was en dat het oude verbondssysteem was vervangen door het nieuwe verbond. Echter tussen 30 en 70 na Christus gingen de goddeloze Joden door met offeren in de tempel. Voor God, die zojuist Zijn enige Zoon had gegeven als het perfecte lam, was dit een halsstarrige gruwel in Zijn ogen. De apostel Johannes refereerde naar dezelfde Joden als de synagoge des satans (Openbaring 2:9; 3:9).

Het Koninkrijk kwam met de geboorte van Jezus, was aangekondigd door Johannes de Doper, uitgelegd en gedemonstreerd door Jezus zelf, bevestigd in het verbond van vergeving bij het laatste avondmaal, ingewijd door het beëindigen van het oude verbond op het kruis, doorgegeven aan zijn ambassadeurs vlak voor Zijn hemelvaart en het groeide door heel het boek Handelingen heen en bereikte zo heel de toenmalige beschaafde wereld, voordat de verwoesting van Jeruzalem met de tempel 70 jaar na Christus het oude verbondssysteem definitief verwijderde.

Met het uitoefenen van het verbondsoordeel werd het oude verbond definitief afgesloten en werd het nieuwe verbond, het nieuwe koninkrijk permanent geïnstalleerd, en is het hier al meer dan 2000 jaar, en het is hier en nu, en het groeit en het zal blijven groeien tot in eeuwigheid. (Jesaja 9:6)

“Zie, de tabernakel van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn en God zal zelf bij hen zijn”. (Openbaring 21:3)

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei vredestichter:

(bron bijbel en preterisme.nl)

Is dit jouw website?

Een aantal jaren geleden keek ik ook wel eens omhoog, wachtend op Jezus die die nu toch wel elk moment weer terug kon komen op de wolken om ons op te halen, om vervolgens samen met Hem de aarde te veranderen in een Messiaanse Utopia terwijl Hij op de troon zit in een herbouwde tempel in Jeruzalem en zo de materiele beloften zou vervullen voor het volk Israël. Toen was ik ook nog zo arrogant dat ik dat verkondigde als de waarheid (tot mijn schaamte moet ik zeggen), gevoed door zogenaamde eindtijdpredikers die voor de zoveelste keer de komst van Jezus voorspelden en die nu toch wel echt spoedig komt. Het woord spoedig moet wel een rekbaar begrip zijn dat kan niet anders, maar ja, voor de Here is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag nietwaar? Zou God dat zo bedoeld hebben? (bron)

Link naar bericht
Deel via andere websites
33 minuten geleden zei vredestichter:

Ofschoon Jezus de dag noch het uur wist van Zijn terugkomst (Mattheüs 24:36), wist Hij dat het plaats zou vinden voordat Zijn geslacht voorbij gegaan was (vers 34). Dit sluit een tijdsoverspanning van 2000 jaar uit. Met andere woorden, de tweede komst van Christus moet een gebeurtenis zijn die in het verleden heeft plaats gevonden.

Heb je eigenlijk mijn argumentatie gelezen? Dat geslacht gaat over degenen die de tekenen hebben gezien, deze huidige generatie dus. Lees de context er maar bij.

22 minuten geleden zei Mullog:

Wat belangrijker is, is dat het enige wat je hiermee aangeeft is dat we met z'n allen niet dood gaan maar voor altijd voor ons kostje moeten werken. Ik weet niet wat jou beeld van een paradijs is. Ik weet wel wat mijn beeld is. Hoewel ik niet te beroert ben om mijn handen uit de mouwen te steken zie ik ernstig op tegen een eeuwigheid werken voor de kost. Dan liever dood.

Wat denk je wat Adam moest doen voor de zondeval? Denk je dat Eva voor hem ging koken? Adam en Eva moesten ook werken hoor. Maar ze zullen stukken minder moe zijn geworden dan wij. Het paradijs wordt het herstelde paradijs wat de bedoeling was. Je denkt toch niet dat ze in het paradijs pap eten van gouden lepeltjes. Beetje realistisch kijk kan geen kwaad .

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei TTC:

Is dit jouw website?

Een aantal jaren geleden keek ik ook wel eens omhoog, wachtend op Jezus die die nu toch wel elk moment weer terug kon komen op de wolken om ons op te halen, om vervolgens samen met Hem de aarde te veranderen in een Messiaanse Utopia terwijl Hij op de troon zit in een herbouwde tempel in Jeruzalem en zo de materiele beloften zou vervullen voor het volk Israël. Toen was ik ook nog zo arrogant dat ik dat verkondigde als de waarheid (tot mijn schaamte moet ik zeggen), gevoed door zogenaamde eindtijdpredikers die voor de zoveelste keer de komst van Jezus voorspelden en die nu toch wel echt spoedig komt. Het woord spoedig moet wel een rekbaar begrip zijn dat kan niet anders, maar ja, voor de Here is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag nietwaar? Zou God dat zo bedoeld hebben? (bron)

Nee wel van een hele goed vriend van me anne salamons, hij was inderdaad nog meer beïnvloed door het futurisme dan mij, niet alleen bij de JG maar ook bij andere stromingen, hoor je dit soort geluiden, en als je dan gaat uitzoeken wat er werkelijk staat en mee bedoeld wordt pfff, een hoop bangmakerij geweest, mensen die niet het hart van papa God kennen, en zich zijn geliefde kinderen durven te noemen 

daarom is deze topic zo leuk om te ontdekken hoe Goed God is ....

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
21 minuten geleden zei vredestichter:

Het verdeelde Romeinse Rijk (voorgesteld door de tien tenen)

Dat is een heel afwijkende mening. De meeste theologen zijn het er over eens dat dit de huidige tijd is en de omschrijving klopt ook wel. Vooral Europa is een uitvloeisel van het heilige Romeinse Rijk.

Je geeft ook geen antwoord op mijn argemuntatie. Hoe kan politiek het Koninkrijk op deze aarde brengen. De politiek is onderdeel van dit samenstel en dit samenstel staat onder invloed van Satan zoals ik eerder heb aangetoond. Hoe kon Satan ook anders al die koninkrijke aanbieden aan Jezus toen zij op die berg stonden? Daarom moet Satan ook eerst gebonden worden voordat het Koninkrijk kan aanbreken. Eerst wordt Satan verbannen uit de hemel, daarna van de aarde. Staat allemaal in Openbaring.

7 minuten geleden zei vredestichter:

een hoop bangmakerij geweest,

Nee, het is geen bangmakerij. Echte Christenen kijken er naar uit. Want dan komt onze bevrijding.

33 minuten geleden zei vredestichter:

de toenmalige beschaafde wereld, voordat de verwoesting van Jeruzalem met de tempel 70 jaar na Christus het oude verbondssysteem definitief verwijderde.

Kom op, dat kan je niet menen. Wat dacht je oa van China. Dat was toen al een hoog ontwikkeld land, maar daar is het evangelie toen echt niet gepredikt hoor. En er zullen wel meer ontwikkelde landen zijn geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei sjako:

Heb je eigenlijk mijn argumentatie gelezen? Dat geslacht gaat over degenen die de tekenen hebben gezien, deze huidige generatie dus. Lees de context er maar bij.

Sjako ik heb juist gelezen waar Jezus zijn toehoorders aanspreekt dit staat er zo duidelijk, zullen we aan de hand van Matheus 24 er stap voor stap door heen gaan het zal je een hoop duidelijk maken tegen wie Jezus het had ha ha

en dat hij dus niet 2017 op het oog had , of trump of putin of de paus waar de JG altijd weer mee komen er zijn al zoveel van jullie zogenaamde angst profetieën niet uitgekomen dit zijn toch feiten, wat hebben ze nu weer bedacht in het hoofdkwartier JG wie is het nieuwe beest of de antichrist de russen de chinezen uit oosten, o nee het moet vast erdugan zijn, vanaf Jeruzalem gemeten precies het noorden, naar Ankara, ja hij is het, en daar gaan we weer met zn allen, wanneer gebruikt iemand eens zijn gezond verstand...

maar hier een hele duidelijke uitleg, ben benieuwd naar je reactie, je mag met je chef ook een keer langs komen je bent welkom :E

Jezus vertelde zijn eerste eeuw discipelen over de geprofeteerde beëindiging van het oude verbondsvolk Israel, over gebeurtenissen die in hun nabije toekomst zouden plaatsvinden…..

per vers de bijbel kun je er zo naast leggen 

Jezus ging (zojuist) de (eerste eeuw Hebreeuwse door Herodes gemaakte) tempel uit en vertrok. En zijn (eerste eeuw) discipelen kwamen tot Hem om Hem te wijzen op de gebouwen van de tempel (waar ze naar keken).

En Hij antwoordde hen (zijn eerste eeuw discipelen) en zeide tot hen, “Ziet gij dit alles niet (nu, met je eigen ogen)? Voorwaar, Ik zeg u (mijn eerste eeuw discipelen), er zal hier (in het eerste eeuw Jeruzalem) geen (tempel)steen op de andere gelaten worden, die niet zal worden afgebroken (gebeurde op 10 Augustus in het jaar 70 jaar na Christus).”

Toen Hij op de Olijfberg gezeten was (later die dag), kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: zeg ons, wanneer zal dat geschieden (de stenen van de tempel die afgebroken zouden worden etc.), en wat is het teken van uw komst (in oordeel) en van de voleinding van de wereld (oude verbondssysteem)? ( daarom moest de Hebreeuwse tempel worden vernietigd – de wet, het priesterschap, de offeranden, de feesten, etc.)”

En Jezus antwoordde en zeide tot hen, “zie toe, dat niemand u verleide! (de eerste eeuw discipelen – hoe konden ZIJ “DAT ZIEN” als Jezus niet direct tot HUN sprak??).

Want velen zullen komen onder mijn naam en zeggen: ‘Ik ben de Christus’, en zij zullen velen verleiden (vervuld – zie in Handelingen 5:36; 8:9; 2 Petrus 2; 1 Johannes 17:18,19).

Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet (er is maar één einde, de verwoesting van de tempel – de Mozaische eeuw).

Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn (vervuld – Handelingen 11:28; 16:26; –  er waren vele gedocumenteerde  aardbevingen in die tijd in die gebieden – Babylon, Smyrna, Greece, Loadicea, Kreta, Miletos, Samos, Rome, Judea etc. – zie Josephus boek “De Joodse Oorlog” en Philips Schaff’s “De Historie van de kerk).

Doch dat alles is het begin der weeën (de weeën van de geboorte van een nieuwe verbondsgemeente en de dood van het oude verbondsvolk).

Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijn Naams wil (vervuld – Romeinen 5:3; 8:35; 12:12; Efeziërs 3:13; 1 Tessalonicenzen 1:6; Hebreeën 10:33; Openbaring 1:9; 2:9).

En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten (vervuld – Handelingen 4:3; 17; 5:40; 7:54-60; 8:1; 9:1; 12:1-3; 14:19; 26:6; 2 Tessalonicenzen 2; 1 Johannes 2:11).

En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden (1 Petrus 2:1 ev).

En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen (2 Timoteüs 1:15; 4:10, 16; 1 Johannes 2:17 e.v.).

Maar wie volhardt tot het einde (er is maar één einde, de verwoesting van de tempel – de Mozaische eeuw), die zal behouden worden.

En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld (“wereld” = “wereld van Judaïsme”, zie Lucas 2:1-3; Johannes 12:19; 18:20) gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken (zoals verspreid was door heel het oude Romeinse Rijk – Romeinen 1:8; 10:18; Kolossenzen 1:6, 23; Handelingen 11:28 etc.), en dan zal het einde gekomen zijn (is maar één einde, de verwoesting van de tempel – de Mozaische eeuw – de Joden (Gods verbondsvolk) kregen de kans om Jezus aan te nemen als hun Messias, voor de definitieve verwoesting van het oude verbondssysteem).

Wanneer gij (mijn eerste eeuw discipelen) dan de gruwel der verwoesting (Lucas 21:20), waarvan door de profeet Daniël gesproken is, op de heilige plaats ziet staan (met je eigen ogen) – wie het leest, geve er acht op (begrijpt het) – laten dan wie in Judea zijn,

 vluchten naar de bergen (Zacharia 14:5). ( In Lucas 21 vertelt Jezus zijn discipelen dat ze moeten “vluchten naar de bergen” wanneer zij de Romeinse legers Jeruzalem zien omsingelen – dit is de gruwel der verwoesting waar Daniël over sprak in Daniël 9:27 – Daniël zei dat het einde zou komen op het tijdstip dat het vierde beest over Israel zou heersen (voorstellende het oude Rome) – en dat was de reden waarom Jezus zijn eerste eeuw discipelen vertelde dat het einde nabij was, precies zoals Daniël voorspeld had).

Wie (op dat tijdstip) op het dak is (een oud Palestijns gebruik en architectuur), ga niet naar beneden om zijn huisraad mede te nemen,

en wie in het veld is (vroegere agrarische samenleving), kere niet terug om zijn kleed (kleding uit die tijd) mede te nemen.

Wee de zwangeren en de zogenden in die dagen.

Bidt (mijn eerste eeuw discipelen), dat uw vlucht niet in de winter valle en niet op een sabbat (een oud Joods gebruik – de joden in die tijd mochten niet op de sabbat reizen – ze waren bang dat de autoriteiten hun tegen hielden om te “vluchten”).

Want er zal dan een grote verdrukking zijn (de gebeurtenissen in het boek Openbaring), zoals die niet geweest is van het begin van de (Hebreeuwse) wereld tot nu toe (die tijd) en ook nooit meer wezen zal (omdat de Joodse natie – als Gods verbondsvolk – zou ophouden te bestaan).

En indien die dagen niet ingekort werden, zou geen (Hebreeuws) vlees behouden worden; doch ter wille van de uitverkorenen (de christenen – de geredden) zullen die dagen worden ingekort (gelimiteerd in aantal – 1 Korintiërs 7:29-30; Openbaring 11:1 ev).

Indien (in die tijd) dan iemand tot u (de eerste eeuw discipelen) zegt: zie, hier is de Christus, of: hier, gelooft het niet (Jezus zei niet , “let op, Ik spreek niet tot jullie discipelen die op dit moment naar mij luisteren – maar ik spreek over de mensen die over een paar duizend jaar in Palestina zullen leven – jullie zijn er dan al lang niet meer  – dus schrijf dit op zodat anderen er profijt van zullen hebben. Dit klopt natuurlijk niet, Hij beantwoord hun directe vragen m.b.t. tot het einde).

Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen (vervuld – Handelingen 5:37; 21:38), zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen (geredde Joden – valse Messiassen zouden de heidenen (de Grieken, Romeinen, Babyloniërs etc.) niet verleiden, want zij hadden niets op met de Joodse religie).

Zie, Ik heb het u voorzegd (waar zouden de eerste eeuw Joodse discipelen zich druk om maken als Jezus hun van te voren zou waarschuwen over eindtijd gebeurtenissen die helemaal niet voor hun bedoeld waren? Jezus sprak natuurlijk tegen hun, “Ik heb het je nu verteld, dus bereid je voor.” Het ging over een einde die hen zou overkomen – niet ons). Merk op, dat Jezus Zijn komst associeert met dode lichamen en verwoestingen (oorlogen, hongersnoden, aardbevingen etc. – zie Openbaring 6)!

Indien men dan tot u (mijn eerste eeuw discipelen) zegt: zie: Hij is in de woestijn (Hij is gekomen), ga er niet heen; zie, Hij is in de binnenkamer (van de tempel), gelooft het niet.

Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn (het zal overduidelijk zijn – Openbaring 11:19).

Waar het aas is (het dode volk Israel), daar zullen de arenden (het symbool van het Romeinse leger was een arend) zich vergaderen (ze verslinden).

Terstond na de verdrukking (christenen en Joodse vervolging) dier dagen (40 jaar later) zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren  (beeld van Israel, zie de droom van Jozef, Genesis 37:9-10) zullen van de hemel vallen (Israel als Gods verbondsvolk – zal eens en voor altijd verdelgd worden – zie Deuteronomium 32:19 ev) en de machten van de hemelen zullen wankelen (op dezelfde manier zoals God ook het oude Babylon verwoeste – Jesaja 13:1-11; en Egypte – Jesaja 19:1 ev etc.).

En dan zal het teken (indicatie) van de Zoon des mensen (de bekrachtiging van het nieuwe verbondskoninkrijk – Daniël 7) verschijnen in de hemel (kijk wat er plaats vindt “in de hemel” in de tijd van Daniël 7) en dan zullen alle (12 Hebreeuwse) stammen van de aarde (heilige land) zich op de borst slaan (omdat ze de Messias hebben afgewezen) en zij (en niemand anders) zullen de Zoon des mensen zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid (Daniël 7:13-14; Zacharia 12:10; Mattheüs 26:64; – de eerste eeuw Hebreeuwse Hogepriester zou deze gebeurtenis zien – dit was de vervulling van een oude Hebreeuwse profetie – dat betrof de oude natie Israel, aan het einde van zijn wettische verbondssysteem, het einde van het Judaïsme).

En Hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen Zijn (Joodse) uitverkorenen verzamelen (opname – daarom vluchten ze naar de bergen van Perea – Mattheüs 24:16) uit de vier windstreken (oud testamentische uitdrukking voor het beloofde land van Israel), van het ene uiterste van de hemelen tot het andere (zie Daniël 12).

Leert dan van de vijgeboom deze les: wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is (in de dezelfde versie van de gelijkenis in Lucas zegt Jezus, “let op de vijgeboom en al de bomen” – in meervoud dus. Jezus bedoeld meer de eigenschappen van de bomen dan dat Hij doelde op het opnieuw ontstaan van de staat Israel in 1948 – als Hij dat wel zou bedoelen – dan zouden er een veelvoud aan Israëls “bomen” moet zijn. Daarnaast, het huidige Israel is ver verwijdert van de 12 verbondsstammen – die door God verworpen zijn als Zijn representatieve volk en verwoest in de eerste eeuw (Mattheüs 21:43).

Zo moet ook gij (mijn eerste eeuw discipelen), wanneer gij dit (wat ik zojuist allemaal gezegd heb, inclusief de komst van de Zoon des mensen, om de uitverkorenen van Israel te redden van de toekomstige goddelijke toorn)  alles (niet gedeeltelijk) ziet (met je eigen ogen), (dan moet je) weten, dat het nabij is, voor de deur (vervuld – Jacobus 5:9).

Voorwaar, Ik zeg u (God liegt niet), dit (huidige) geslacht (van de Israëlieten – Mattheüs 11:16; 12:41-45; 23:36; Handelingen 2:40; Hebreeën 3:10) zal geenszins voorbij gaan (eindigen), voordat DIT ALLES geschiedt.

De hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbij gaan (metaforisch voor het oude verbondssysteem en volk – Jesaja 1:1; 51:15,16; Openbaring 20:11 (oude verbond voorbijgaan); 21:1 (nieuwe verbond gekomen)).

Doch van die (juiste) dag (van 24 uur) en van die ure (60 minuten duur – toen het tempel systeem werd vernietigd etc. – herinner je dat dit de vraag van de discipelen was – Mattheüs 24:3) weet niemand, ook de engelen van de hemel niet, maar de Vader alleen (Markus voegt er aan toe, “ook de Zoon niet”. Jezus, als God, legde al zijn Goddelijke voorrechten af, en één daarvan was zijn alwetendheid).

Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst (in oordeel) van de Zoon des mensen zijn (zoals een lokale vloed van goddelijk oordeel over Gods vijanden – zie Daniël 9:26 – Lucas in zijn versie (Lucas 17:29,30) spreekt van een lokaal oordeel zoals die van Sodom en Gomorra).

Want zoals zij (de generatie van Noach) in die dagen voor de zondvloed (het komende oordeel) waren, etende en drinkende, huwen en ten huwelijk gevende (ze leefden zoals gebruikelijk), tot op de dag (en uur), waarop Noach in de ark ging (niemand dan God wist wanneer dat zou gebeuren),

en zij niets bemerkten (van wat er zou gebeuren), eer de zondvloed kwam EN HEN ALLEN WEGNAM (ze stierven allemaal ), zo zal ook (op dezelfde manier) de komst van de Zoon de mensen zijn (en zo gebeurde het ook).

Dan (ten tijde van het oordeel over het overspelige Israel) zullen er twee in het veld zijn, één zal aangenomen worden (om te werken, als slaaf gevangen genomen door de Romeinen – en zo gebeurde het 70 na Christus) en één zal achtergelaten worden (gedood – zie vers 39);

twee (Hebreeuwse) vrouwen ( herinner je – Jezus sprak deze dingen niet tegen de niet-Joden) zullen aan het malen (koren) zijn met de molen (volgens oud agrarische gebruik), één zal aangenomen worden, en één zal achtergelaten (gedood) worden.

Waakt dan, want gij (mijn eerste eeuw discipelen) weet niet, op welke dag uw Here komt (in oordeel – “net als in de dagen van Noach” – Jezus richtte niet Zijn een eigen menselijke Koninkrijk op, toch? Kijk ook naar het oordeel dat over Sodom en Gomorra kwam).

Maar weet dit (mijn eerste eeuw discipelen): als de heer des huizes geweten had, in welke nachtwaak de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben en in zijn huis niet hebben laten inbreken (dus zorg dat je klaar bent).

Daarom, weest ook gij bereid, want op een uur, dat gij het niet verwacht, komt de Zoon des mensen (als een dief – dus vergeet niet voorzorgsmaatregelen te nemen en bereidt je op tijd voor).

Wie is dan (onder jullie) de trouwe en verstandige slaaf, die de heer over zijn dienstvolk (Israel) gesteld heeft om hun op tijd (het is nu de tijd) hun voedsel (het evangelie van de waarheid) te geven?

Zalig de slaaf, die zijn heer bij zijn komst zo bezig zal vinden.

Voorwaar, Ik zeg u (mijn eerste eeuw discipelen), dat hij (de Zoon des mensen) hem over al zijn bezit zal stellen.

Maar als die slaaf slecht was, en in zijn hart zou zeggen:

mijn heer blijft uit (hij komt toch niet), en hij zou beginnen zijn medeslaven (christenen) te slaan (te vervolgen)en met de dronkaards zou eten en drinken (de wettelozen),

Dan zal de heer van die slaaf komen op een dag, dat hij het niet verwacht, en op een uur,

dat hij het niet weet (zoals in de dagen van Noach en Sodom en Gomorra), en hij zal hem folteren (afscheiden – doden met het Romeinse zwaard – zie Mattheüs 25:29-30) en hem in het (Hebreeuwse) lot van de huichelaars (Mattheüs 23) doen delen. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars (van oordeel – in het overwonnen Jeruzalem 70 jaar na Christus – het was een nachtmerrie – lees het boek van Josephus “De oorlog van de Joden” voor de bloedige details).

Samenvattend

Jezus sprak maar van één komst (in oordeel) en die vond plaats in het jaar 70 na Christus. Met betrekking tot het oordeel die van Jezus kwam over Jeruzalem, kijk naar wat Jezus zei:

“Zodra gij nu Jeruzalem door legerkampen omsingelt ziet, weet dan, dat zijn verwoesting nabij is. Laten dan die in Judea zijn, vluchten naar de bergen, en die binnen de stad zijn, de wijk nemen, en die op het land zijn, er niet binnengaan, want dit zijn de dagen van vergelding, waarin alles wat geschreven is, in vervulling gaat.” (Lucas 21:22-22)

Jezus zei dat met de verwoesting van Jeruzalem, “alles wat geschreven is, in vervulling gaat”. Alle profetieën waren in het jaar 70 na Christus vervuld. Er is geen toekomstige terugkeer te verwachten en er is geen enkele profetie die nog vervuld moet worden.

Israel had Jezus gekruisigd en in het openbaar riepen hun eigen oordeel over hun uit: “En al het volk antwoordde en zeide: Zijn bloed kome over ons en over onze kinderen!” (Mattheüs 27:25) Gods oordeel over Israel 70 na Christus bevestigde hun misdaad, de kruisiging van Jezus. Deze kruisiging was de ergste misdaad in de geschiedenis, dus hun straf was ook de ergste straf in de geschiedenis. Om aan de “grote verdrukking” een andere invulling te geven, bagatelliseer je deze immense misdaad van die generatie.

De verwoesting van Jeruzalem was veel meer dan de verwoesting van een stad. Jeruzalem en de tempel was het centrum van aanbidding van de ene en waarachtige levende God. Met zijn verwoesting kwam een verbondsverandering definitief tot stand. Gods Koninkrijk was van hun afgenomen, en niet langer zouden de heidenen regeren over het Koninkrijk van God want Zijn Koninkrijk was nu een geestelijk Koninkrijk, niet binnengaan door een fysieke geboorte maar door een geestelijke geboorte. De oude hemel en aarde van het Judaïsme waren vernietigd en de nieuwe hemel en aarde van het Geestelijke Israel werden daar bekrachtigd. Het gaf de “voleinding der eeuwen”, de “laatste  dagen” aan. God had doelbewust de fysieke tempel vernietigd, samen met de genealogische archieven die het nageslacht van Aaron kwalificeerden om als priester te dienen, en de stad Jeruzalem. Het oude systeem van aanbidding was voor altijd voorbij, over en uit.

De verwoesting van Jeruzalem was niet de uitvoering van zo maar een plaatselijk oordeel, het was een verbondsoordeel, let op wat Jezus zei:

 “opdat over u kome al het rechtvaardig bloed, dat vergoten werd op aarde, van het bloed van Abel, de rechtvaardige, tot het bloed van Zacharias, de zoon van Berekja, die gij vermoord hebt tussen het tempelhuis en het altaar. Voorwaar, Ik zeg u: al deze dingen zullen komen over dit geslacht.” (Mattheüs 23:35)

Het oordeel over Jeruzalem was niet zo maar een oordeel, het ging helemaal terug to aan Abel. Het bloed van Abel was gerechtvaardigd door Gods oordeel over Jeruzalem. Het was meer dan de val van  een stad, het was de “voleinding der eeuwen”. En dat is waarom Jezus zei dat er een grote verdrukking zal zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal.

Ik vraag je, hoe kan men zeggen dat er in de toekomst een verwoesting van Jeruzalem plaats zal vinden die hetzelfde of nog groter dan die in het jaar 70 na Christus? Jezus zei, dat er zoiets als er geweest is, er nooit meer zal zijn. De grote verdrukking is geweest, ligt achter ons, en is geschiedenis. Met de verwoesting van Jeruzalem kwam de vervulling van alle profetieën. Wij leven in een eeuw van het nieuwe verbond die nooit zal eindigen (Hebreeën 13:20,21), het nieuwe Jeruzalem, de nieuwe hemel en aarde van Openbaring 21 en 22.

“De God nu des vredes, die onze Here Jezus, de grote herder der schapen door het bloed van een eeuwig verbond heeft teruggebracht uit de doden, bevestige u in alle goed, om zijn wil te doen, terwijl Hij aan ons doe, wat in zijn ogen welbehaaglijk is door Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid” (Hebreeën 13:20,21)

 

Sjako succes 

Link naar bericht
Deel via andere websites
40 minuten geleden zei vredestichter:

Tijdens zijn sterven aan het kruis verklaarde Hij, “Het is volbracht”

Het is allemaal zoveel dat ik niet overal inhoudelijk kan reageren. Jezus demonstreerde tijdens Zijn bediening idd hoe het in het Koninkrijk zou zijn. Hij genas de zieke, wekte doden op, had macht over de natuur, gaf blinden hun zicht terug en noem maar op. Allemaal zaken die we nu niet zien. Logisch, want het Koninkrijk op aarde is nog niet gevestigd. Wel is het verbond idd overgegaan naar de Christenen. Jezus kon zeggen dat het was volbracht omdat Hij Zijn offer had gebracht zodat Hij de mens kon vrijkopen van de Adamitische zonde. Daarmee had hij de de slang als het ware in de kop vermorzelt. 

Nu kwam het erop aan dat de hele wereld bereikt zou worden. Daarvoor kregen ze heilige geest en konden ze vreemde talen spreken. Jezus zou bij hun zijn tot de voleinding. Dat is nu nog niet, Jezus is in de geest nog steeds bij ons.

Het grote probleem is dat je twee eindtijden door elkaar haalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei sjako:

Nee, het is geen bangmakerij. Echte Christenen kijken er naar uit. Want dan komt onze bevrijding.

een echte christen is 2000 jaar allang bevrijd door onze redder Jezus christus

JG zijn door russel een worst voor gehouden, maar sjako je hebt nu de mogelijkheid om met een al bevrijde en verloste (christen) volgeling van Jezus te  bespreken, hoe je de Heilige Geest kunt ontvangen (mn  beste vriend) om samen met God de vader God de zoon en God de Heilige Geest te regeren op aarde nu, want daar geloofd een Geest vervulde christen in we gaan de aarde innemen en niet er van weg vluchtten, doe je mee:E

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei vredestichter:

er is maar één einde

En daar gaat het juist mank, want het zijn er twee, die van het joodse verbond en die van het samenstel van huidige dingen. Wie wat is en wanneer zullen we wel zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei sjako:

Allemaal zaken die we nu niet zien

Sjako jammer het is zo mooie studie en een mogelijkheid om eens door een andere bril dan de JG te kijken ik zou zeggen een gemiste kans, 

ook deze bril is zo JG (  Allemaal zaken die we nu niet zien )want ik begrijp dat uit jou reaktie dat jullie dit dus niet meemaken of zien, mag ik je wat filmpjes sturen waar volgelingen van Jezus de zelfde dingen als hem doen en zelfs nog grotere, of mijn eigen getuigenis ?

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei vredestichter:

JG zijn door russel een worst voor gehouden, maar sjako je hebt nu de mogelijkheid om met een al bevrijde en verloste (christen) volgeling van Jezus te  bespreken, hoe je de Heilige Geest kunt ontvangen (mn  beste vriend) om samen met God de vader God de zoon en God de Heilige Geest te regeren op aarde nu, want daar geloofd een Geest vervulde christen in we gaan de aarde innemen en niet er van weg vluchtten, doe je mee:E

De meeste Christenen geloven in een toekomstige komst van Christus, daar zijn JG geen uitzondering in. Trouwens de leer zoals Russell die ons heeft uitgelegd is maar een klein gedeelte wat we nu geloven. Er is in de loop der tijd veel veranderd. Anders zouden we wel Russelieten of zo heten. Wij volgen geen persoon. Wilde Russell trouwens ook niet hebben.

Ik doe zeker niet mee zolang er vertrouwd wordt op wereldse elementen zoals de politiek. De Bijbel is daar heel duidelijk over. Je denkt dat wij geen Heilige geest ontvangen? Als je eens wist wat ik allemaal het afgelopen jaar heb meegemaakt.... Ik ben letterlijk bij mijn kladden gegrepen door de Heilige Geest. Was 10 jaar inactief omdat ik van gedachte was dat ik niet geaccepteerd werd als homoseksueel. Er gebeurden allerlei dingen in mijn leven ineens die me op het rechte spoor hebben gezet. Dingen die je niet kan bedenken. Maar goed, dat is een ander onderwerp. Net als de drieëenheid trouwens. 

9 minuten geleden zei vredestichter:

Allemaal zaken die we nu niet zien

Ik heb niemand uit de doden zien opstaan bijv. Geen zieken zien genezen, althans niet duurzaam en ga zo maar door. Dingen die zou gebeuren als het Messiaanse Koninkrijk zou aanbreken. Het is nu niet bepaald een paradijs op aarde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei sjako:

Na Armageddon beginnen we opnieuw. We bouwen dus ons eigen huis, met hulp van degenen die dat kunnen natuurlijk. We hebben bevredigend werk en er is voor iedereen meer dan genoeg eten.

En ook genoeg bouwgrond? Na de opstanding zijn er wel ineens 10x zoveel mensen als nu. En zijn de kledingzaken daar op berekend? En niemand heeft een bankrekening. Ik voorzie een grote chaos, ook al zou de satan dan achter de tralies zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • sjako locked this discussie
  • sjako unlocked this discussie
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid