Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo forum, 

Ik heb me de laatste tijd verdiept in geloof (Christendom) en sinds ik dat heb gedaan heb ik 3 rare situaties meegemaakt. Ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft. Maar misschien ook wel. 

De eerste 'aparte' situatie was tijdens mijn werk. Ik werk als casiere. Ineens kreeg ik een soort 'paniek' aanval. Mijn hartslag ging tekeer en het bleef door gaan. 15 minuten later was ik vrij en het ging nog steeds door. Mijn fiets stond in de parkeergarage bij mijn werk, dus die wou ik ophalen. Ineens hoor ik een auto, gewoon rijden. Alleen in mijn hoofd 'denk/hoor' ik dat die auto mij wilt aanrijden. Mijn hartslag ging nog steeds tekeer. Eenmaal thuis barstte ik in tranen uit. De volgende dag was ik nog steeds van slag. Ik voelde mijn hart nog steeds. Na 1,5 dag was het over. Ik vond dit een hele rare ervaring en in heb geen idee wat het was. 

Maar daar bleef het niet bij. Een tijdje geleden lag ik in mijn bed, proberend in slaap te komen. Tot ik ineens een gevoel heb dat er iemand naast/boven mij ligt/zweeft. Ik durfde mijn ogen niet open te doen. Ik bidde snel en ineens was het weg. 

En dan gister nacht.. Ik had een droom dat ik de duivel aankeek. We waren in een kleine kamer, helemaal zwart. De duivel kwam door een deur, hij was zwart. Ik kon alleen zijn witte ogen zien. En dit is ook het enige wat ik kon herinneren van die droom. 

Nu vroeg ik mij af of iemand van jullie weet wat een van deze dingen is. Ik vind het niet eng, meer apart en raar. Ik heb geen idee wat dit is... Sinds ik mij heb verdiep in religie komt dit voor. Zoals ik zei, ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft of dit de duivel is??

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 111
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@marazul Hoe gaat het nu met je? Nog last van het zien van "beelden''? Als die spanningsklachten aanhouden zou ik een bezoekje aan de huisarts brengen. Vooral bij jonge mensen zie je ook vaak hyp

Welkom hier. Waarom denk je dat dit van de duivel is? Je beschrijft 3 gevallen, waarvan alleen in het laatste je gedachten uitgingen naar een duivel. Alle 3 de gevallen hebben te maken

In welke aspecten van religie verdiep je je dan en waar haal je je informatie vandaan? De zaken die je beschrijft zijn niet normaal voor een christen. Wel kan het zo zijn dat als je ergens heel i

In welke aspecten van religie verdiep je je dan en waar haal je je informatie vandaan?

De zaken die je beschrijft zijn niet normaal voor een christen. Wel kan het zo zijn dat als je ergens heel intensief mee bezig bent dat het je gedachtenpatroon kan beïnvloeden. Dat is met alles zo en dus niet specifiek iets religieus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei Thorgrem:

In welke aspecten van religie verdiep je je dan en waar haal je je informatie vandaan?

De zaken die je beschrijft zijn niet normaal voor een christen. Wel kan het zo zijn dat als je ergens heel intensief mee bezig bent dat het je gedachtenpatroon kan beïnvloeden. Dat is met alles zo en dus niet specifiek iets religieus. 

Hmm, oke. Ik dacht dat er misschien een verband zou kunnen zijn tussen religie en mijn droom over de duivel. Dat ik misschien een zonde was begaan. En voornamelijk leer ik veel over het Christendom door een interessante Facebook groep van gelovigen. Ik geloof zeker in God, maar soms weet ik niet waar ik moet beginnen met leren/verdiepen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Robert Frans:

Wat let je om naar een goede parochie of kerkgemeenschap in de buurt te gaan en daar de pastoor of dominee te spreken? Of gewoon eens een mis of eredienst bij te wonen?

Daar zit ik al een lange tijd aan te denken. Ik heb zeker de tijd, alleen ik ben 17 jaar. Ik weet niet of mijn ouders per se mee moeten, wat ik kan verwachten, wat voor vragen ik kan stellen. Ofterwijl ik zit met heel veel vragen, maar aan de andere kant denk ik dat ik gewoon moet gaan, uiteraard goed voorbereid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei marazul:

Ik heb me de laatste tijd verdiept in geloof (Christendom) en sinds ik dat heb gedaan heb ik 3 rare situaties meegemaakt. Ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft. Maar misschien ook wel. De eerste 'aparte' situatie was tijdens mijn werk. Ik werk als casiere. Ineens kreeg ik een soort 'paniek' aanval. Mijn hartslag ging tekeer en het bleef door gaan. 15 minuten later was ik vrij en het ging nog steeds door. Mijn fiets stond in de parkeergarage bij mijn werk, dus die wou ik ophalen. Ineens hoor ik een auto, gewoon rijden. Alleen in mijn hoofd 'denk/hoor' ik dat die auto mij wilt aanrijden. Mijn hartslag ging nog steeds tekeer. Eenmaal thuis barstte ik in tranen uit. De volgende dag was ik nog steeds van slag. Ik voelde mijn hart nog steeds. Na 1,5 dag was het over. Ik vond dit een hele rare ervaring en in heb geen idee wat het was. Maar daar bleef het niet bij. Een tijdje geleden lag ik in mijn bed, proberend in slaap te komen. Tot ik ineens een gevoel heb dat er iemand naast/boven mij ligt/zweeft. Ik durfde mijn ogen niet open te doen. Ik bidde snel en ineens was het weg. En dan gister nacht.. Ik had een droom dat ik de duivel aankeek. We waren in een kleine kamer, helemaal zwart. De duivel kwam door een deur, hij was zwart. Ik kon alleen zijn witte ogen zien. En dit is ook het enige wat ik kon herinneren van die droom. Nu vroeg ik mij af of iemand van jullie weet wat een van deze dingen is. Ik vind het niet eng, meer apart en raar. Ik heb geen idee wat dit is... Sinds ik mij heb verdiep in religie komt dit voor. Zoals ik zei, ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft of dit de duivel is??

Interessant verhaal Marazul, er zijn wel meer mensen met dergelijke ervaringen die mi behoren tot het transpersoonlijke domein. Kan je ook dat 'rare' een invulling geven, bedoel je hiermee dat deze gebeurtenissen als 'echter' aanvoelden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom hier.

Waarom denk je dat dit van de duivel is?

Je beschrijft 3 gevallen, waarvan alleen in het laatste je gedachten uitgingen naar een duivel.

Alle 3 de gevallen hebben te maken met een verhoogde stressgevoeligheid een periode. Klopt dat?

Het eerste beschrijf je als een "paniekaanval" en toch schrijf je op het laatst dat je het niet eng vind. Dat kan ik moeilijk rijmen.

Heb je misschien de neiging om problemen te bagatelliseren, kleiner te maken dan ze zijn, om ermee om te kunnen gaan?

De twee andere gevallen, die je beschrijft gebeurden tijden wake/slapen momenten en moet je zien als dromen.

Je weet dat dromen over dingen gaan waar je mee bezig bent, maar dan op een verwarde manier, met door elkaar gehusselde gegevens, dus dat dromen bedrog zijn.

Vandaar mijn vragen.

Jij schrijft, dat je je de laatste tijd je bezighoudt met geloof.

Waarom, hoe ben je daartoe gekomen? Heb je eerst met iemand daarover gesproken en wat was het dan dat je het meest trof aan het geloof, dat je je begon te interesseren?

 

Was dat je redding door genade en door Jezus of was dat over wat de Duivel is?

Er is al geschreven, dat je misschien bij het verkeerde begint, als je je bezig wil houden met het christendom.

Wat is het aspect waar je je het meest mee bezighoudt en waar je het meest naar onderzoekt? 

 

Verder zou ik me niet druk maken over wat je meemaakt, alleen als de "paniekaanval" nogmaals voorkomt, wel naar je huisarts gaan en daar vertellen wat je hier vertelde.

Het is een lichamelijke reactie in tijden van stress en bij herhalen kan het nl. zo zijn, dat het ook gaat verergeren.

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Thorgrem:

De zaken die je beschrijft zijn niet normaal voor een christen. Wel kan het zo zijn dat als je ergens heel intensief mee bezig bent dat het je gedachtenpatroon kan beïnvloeden. Dat is met alles zo en dus niet specifiek iets religieus. 

Ik ben het eens met de 2e en 3e zin. Daaruit volgt dat iedereen het kan overkomen en dus ook christenen.

8 uur geleden zei Robert Frans:

Wat let je om naar een goede parochie of kerkgemeenschap in de buurt te gaan en daar de pastoor of dominee te spreken? Of gewoon eens een mis of eredienst bij te wonen?

Dat lijkt me niet goed in dit geval. Ik zou naar een huisarts gaan, die kan je wellicht rustgevende tips geven.

Bovendien bestaat de duivel niet, dus kan die je ook niet midden in de nacht besluipen haha ! Maar dat hoef ik iemand van 17 niet uit te leggen toch ? Kleuters in de leeftijd van 3 a 4 jaar hebben nog last van magisch denken, op jouw leeftijd zou dat normaal gesproken een fase moeten zijn waar je overheen bent gegroeid.  Verder helpt het natuurlijk altijd om als je je ergens zodanig druk om maakt dat het je nachtrust beïnvloedt, om iets te doen wat ontspant. Ga iets leuks doen, met vrienden een weekendje stappen, carnaval vieren, dat soort dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
9 uur geleden zei marazul:

Hallo forum, 

Ik heb me de laatste tijd verdiept in geloof (Christendom) en sinds ik dat heb gedaan heb ik 3 rare situaties meegemaakt. Ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft. Maar misschien ook wel. 

De eerste 'aparte' situatie was tijdens mijn werk. Ik werk als casiere. Ineens kreeg ik een soort 'paniek' aanval. Mijn hartslag ging tekeer en het bleef door gaan. 15 minuten later was ik vrij en het ging nog steeds door. Mijn fiets stond in de parkeergarage bij mijn werk, dus die wou ik ophalen. Ineens hoor ik een auto, gewoon rijden. Alleen in mijn hoofd 'denk/hoor' ik dat die auto mij wilt aanrijden. Mijn hartslag ging nog steeds tekeer. Eenmaal thuis barstte ik in tranen uit. De volgende dag was ik nog steeds van slag. Ik voelde mijn hart nog steeds. Na 1,5 dag was het over. Ik vond dit een hele rare ervaring en in heb geen idee wat het was. 

Maar daar bleef het niet bij. Een tijdje geleden lag ik in mijn bed, proberend in slaap te komen. Tot ik ineens een gevoel heb dat er iemand naast/boven mij ligt/zweeft. Ik durfde mijn ogen niet open te doen. Ik bidde snel en ineens was het weg. 

En dan gister nacht.. Ik had een droom dat ik de duivel aankeek. We waren in een kleine kamer, helemaal zwart. De duivel kwam door een deur, hij was zwart. Ik kon alleen zijn witte ogen zien. En dit is ook het enige wat ik kon herinneren van die droom. 

Nu vroeg ik mij af of iemand van jullie weet wat een van deze dingen is. Ik vind het niet eng, meer apart en raar. Ik heb geen idee wat dit is... Sinds ik mij heb verdiep in religie komt dit voor. Zoals ik zei, ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft of dit de duivel is??

Het heeft niks met religie te maken. Het advies om dit met een pastoor te bespreken zou ik niet te harte nemen.

De paniekaanval is een gevolg van stress. Het gevoel hebben dat iemand boven je zweeft zou een gevolg van vermoeidheid kunnen zijn. Ik heb dat soort verhalen vaker gehoord in ergere mate bij vrienden in drukke stressvolle periodes. De laatste is een droom en niet iets om je zorgen over te maken.

Neem vooral rust en zorg goed voor jezelf. 

Als je geïnteresseerd bent in het christendom zou ik gewoon eens naar een kerk gaan. Maar zie deze interesse vooral los van je ervaringen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je 17 bent komt er van alles op je af wat je moet verwerken. Dat was in mijn tijd al zo en zal nu alleen maar erger zijn geworden. Je moet alles wat je in de samenleving tegenkomt nog een plek geven. Bij de éen gebeurt dit gelijkmatig, bij de ander stapsgewijs. Bij de éen tijdens het leerproces, bij de ander 's nachts of in stress-situaties. Wanneer je nooit met religie te maken hebt gehad kan ik me indenken dat je leven nu heel anders is geworden. Het heeft waarschijnlijk tijd nodig dit alles een plek te geven. Ook kunnen er andere dingen in je leven meespelen die zich nu via het geloof uiten. Religie is prima maar ik zou wel met beide benen op de grond blijven staan, het gewone leven er niet door laten beïnvloeden. Wat je ook over hogere of duistere machten verteld wordt, hier op aarde bemoeien ze zich echt niet met een enkeling, ze hebben wel wat anders te doen. Dat sommigen dit anders ervaren kan en mag, maar laat het dan het rustgevende ervan zijn. Met een gesprek met een geestelijke zou ik nog even wachten, de kans is groot dat het bovenaardse dan nog meer voor je gaat leven. Pas wanneer je echt het gevoel hebt dat je constant door een duivel achterna gezeten wordt wordt het tijd voor hulp. Maar ik zou zeggen, laat je niet kennen, grijp hem bij de staart of zwaai naar hem als hij weer om de hoek komt kijken, hij heeft nog nooit iemand kwaad gedaan. Een kenmerk van religie is dat er doorgaans twee partijen zijn, een goede en een verkeerde. Pas wanneer je het met de goede partij (God, rust) helemaal eens bent kun je in je fantasie de macht van de verkeerde (satan, angst) gaan uitvergroten. Het kan een prettig gevoel geven dat hij de gelovige niet te pakken kan krijgen omdat die op een ander vertrouwt. "de dood is overwonnen" Maar voor die tijd het kwade gewoon laten lopen, vertrouw op jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Maria K.:

Waarom denk je dat dit van de duivel is? Je beschrijft 3 gevallen, waarvan alleen in het laatste je gedachten uitgingen naar een duivel. Alle 3 de gevallen hebben te maken met een verhoogde stressgevoeligheid een periode. Klopt dat? Het eerste beschrijf je als een "paniekaanval" en toch schrijf je op het laatst dat je het niet eng vind. Dat kan ik moeilijk rijmen. Heb je misschien de neiging om problemen te bagatelliseren, kleiner te maken dan ze zijn, om ermee om te kunnen gaan? De twee andere gevallen, die je beschrijft gebeurden tijden wake/slapen momenten en moet je zien als dromen. Je weet dat dromen over dingen gaan waar je mee bezig bent, maar dan op een verwarde manier, met door elkaar gehusselde gegevens, dus dat dromen bedrog zijn. Vandaar mijn vragen. Jij schrijft, dat je je de laatste tijd je bezighoudt met geloof. Waarom, hoe ben je daartoe gekomen? Heb je eerst met iemand daarover gesproken en wat was het dan dat je het meest trof aan het geloof, dat je je begon te interesseren? Was dat je redding door genade en door Jezus of was dat over wat de Duivel is? Er is al geschreven, dat je misschien bij het verkeerde begint, als je je bezig wil houden met het christendom. Wat is het aspect waar je je het meest mee bezighoudt en waar je het meest naar onderzoekt? Verder zou ik me niet druk maken over wat je meemaakt, alleen als de "paniekaanval" nogmaals voorkomt, wel naar je huisarts gaan en daar vertellen wat je hier vertelde. Het is een lichamelijke reactie in tijden van stress en bij herhalen kan het nl. zo zijn, dat het ook gaat verergeren.

Door onwetendheid wordt er vaak nogal oppervlakkig overheen gegaan, het is een vrijwel spontaan gegeven dat de interesse in religie groeit naarmate het menselijke bewustwordingsproces vordert. Dit proces komt met verschillende neveneffecten waarin het element 'dood' een prominente rol speelt, als een proces van overgave. Dit proces kan mensen dermate ontredderen waardoor het ook ernstig kan mislopen, net zoals goedbedoelde raadgevingen een averechts effect kunnen hebben.  

9 uur geleden zei marazul:

Hmm, oke. Ik dacht dat er misschien een verband zou kunnen zijn tussen religie en mijn droom over de duivel.

Hoe zeker ben je dat het de Duivel was?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Dat beloof ik:

Ik ben het eens met de 2e en 3e zin. Daaruit volgt dat iedereen het kan overkomen en dus ook christenen.

Dat lijkt me niet goed in dit geval. Ik zou naar een huisarts gaan, die kan je wellicht rustgevende tips geven.

Dat lijkt mij wat overdreven, eerlijk gezegd. Naar de huisarts ga je alleen als je ernstige klachten hebt. Zijn ervaringen zijn meer zoals Thogrem omschrijft. Een goede parochie of kerkgemeenschap kan hem vervolgens helpen in het duiden van deze ervaringen op spiritueel niveau en hem verder onderricht geven in het geloof, ook als het om de duivel gaat.
Veel potentieel-magisch denken bij sommige beginnende christenen kan al verholpen worden door een paar goede gesprekken met meer ervaren gelovigen.

@marazul Je bent er zelf vrij in of je je ouders wil betrekken bij het contact opnemen met een parochie of kerkgemeenschap. Het is echter niet verplicht en vaak kun je na de mis of de eredienst de pastoor of dominee wel aanspreken. Ik weet niet waar je woont, maar in verreweg de meeste plaatsen is wel een katholieke parochie of protestantse gemeenschap te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het eens met wat Hitchens zegt. Als je interesse hebt in het christelijk geloof, schroom dan niet om een kerk te bezoeken (wellicht meerdere stromingen). Maar zie dit los van de ervaringen die je hebt gehad. Ik zie ook niet in waarom een dominee of pastoor meer zinnigs te vertellen heeft dan een ander met een bepaalde levenservaring. Een psycholoog zal je meer kunnen vertellen, maar dat is wel een zwaar middel gezien de paar ervaringen die je beschrijft. Misschien ken je iemand die je goed vertrouwd. Op school hebben ze vast ook een vertrouwenspersoon die je kan spreken. Iemand persoonlijk je verhaal vertellen is vaak al het halve werk.

Ik zou zeggen, maak het niet te groot en hou het simpel. Ik zie vooralsnog geen reden om te denken dat het iets ernstigs is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 uur geleden zei Maria K.:

Welkom hier.

Waarom denk je dat dit van de duivel is?

Je beschrijft 3 gevallen, waarvan alleen in het laatste je gedachten uitgingen naar een duivel.

Alle 3 de gevallen hebben te maken met een verhoogde stressgevoeligheid een periode. Klopt dat?

Het eerste beschrijf je als een "paniekaanval" en toch schrijf je op het laatst dat je het niet eng vind. Dat kan ik moeilijk rijmen.

Heb je misschien de neiging om problemen te bagatelliseren, kleiner te maken dan ze zijn, om ermee om te kunnen gaan?

De twee andere gevallen, die je beschrijft gebeurden tijden wake/slapen momenten en moet je zien als dromen.

Je weet dat dromen over dingen gaan waar je mee bezig bent, maar dan op een verwarde manier, met door elkaar gehusselde gegevens, dus dat dromen bedrog zijn.

Vandaar mijn vragen.

Jij schrijft, dat je je de laatste tijd je bezighoudt met geloof.

Waarom, hoe ben je daartoe gekomen? Heb je eerst met iemand daarover gesproken en wat was het dan dat je het meest trof aan het geloof, dat je je begon te interesseren?

 

Was dat je redding door genade en door Jezus of was dat over wat de Duivel is?

Er is al geschreven, dat je misschien bij het verkeerde begint, als je je bezig wil houden met het christendom.

Wat is het aspect waar je je het meest mee bezighoudt en waar je het meest naar onderzoekt? 

 

Verder zou ik me niet druk maken over wat je meemaakt, alleen als de "paniekaanval" nogmaals voorkomt, wel naar je huisarts gaan en daar vertellen wat je hier vertelde.

Het is een lichamelijke reactie in tijden van stress en bij herhalen kan het nl. zo zijn, dat het ook gaat verergeren.

 

 

 

 

 

Hoi Maria,

 

Bedankt voor je antwoord en vragen. Om te beginnen met je vraag waarom ik denk dat dit de duivel is, is omdat ik hem in mijn droom zag. Inderdaad, een vaag verhaal maar ik had daar vaker iets over gelezen. Zoals meerdere hier mij al uitleggen heeft dat dus waarschijnlijk niks met religie te maken. Ik maakte mij dus eigenlijk druk om niks. Ik heb de laatste paar maanden last van stres, dus dat is de oorzaak hoogstwaarschijnlijk van mijn dromen, en paniekaanval. En zoals ik al eerder zei, ik ben 17, ofterwijl oud en wijs genoeg om goed na te denken. Zo heb ik vele vragen over het leven. Mijn vaders kant is Katholiek. Ik ben twee keer in het Vaticaan geweest en het geloof trok mij als het ware heel erg aan. Mijn vader vindt het ook een mooi geloof, hij zat vroeger zelf op een Katholieke school. Alleen zelf is mijn vader er niet mee bezig, eigenlijk niemand van mijn gezin of vrienden. Maar over geloof kan ik wel praten met een vriendin van mij (ja ik ben een meisje, volgensmij geeft mijn naam een beetje verwarring). 

Om even duidelijkheid te krijgen, ik had mij dus vergist in mijn droom over de duivel en religie. Ik ben zeker van plan om binnenkort bij een kerkgemeenschap langs te gaan. Ik snap dat mijn verhaal erg verwarrend is maar bedankt dat iedereen meedenkt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei marazul:

Ik heb de laatste paar maanden last van stres, dus dat is de oorzaak hoogstwaarschijnlijk van mijn dromen, en paniekaanval.

Als het gaat over stress en andere overprikkelbaarheden, het kan veel andere zaken triggeren ...

Waardoor wordt dit ontwikkelingspotentieel dan bepaald? De eerste factor (aanleg) speelt hierbij een belangrijke rol, en dan vooral de zogenaamde overprikkelbaarheden – een sterk verhoogde responsiviteit van het centrale zenuwstelsel op stimuli als gevolg van dunnere zenuwen, gevoeligere uiteinden en snellere synapsen. Er zijn vijf verschillende overprikkelbaarheden die zich elk al op jonge leeftijd onmiskenbaar manifesteren:

  • Psychomotorische overprikkelbaarheid wordt gekenmerkt door een overschot aan fysieke energie of het uiten van emotionele spanning door een algemene hyperactiviteit. Het gaat gepaard met rusteloosheid, nervositeit, een voorliefde voor bewegen, tics, snel praten en druk tot handelen.
  • Sensuele overprikkelbaarheid behelst een zeer rijke zintuiglijke ervaring, inclusief een waardering voor esthetiek en smaaksensaties, seksuele sensitiviteit en graag in de spotlights staan.
  • Verbeeldende overprikkelbaarheid stelt in staat tot het nauwkeurig visualiseren van gedachten en gebeurtenissen en hangt vaak samen met een voorliefde voor fantasie, fictie, creatie, simulatie, kunst, drama, poëzie, humor en metaforisch taalgebruik.
  • Emotionele overprikkelbaarheid omvat het ervaren van een breed scala aan mogelijkerwijs zeer genuanceerde, diepgaande, veelzijdige en heftige emoties. Dit kan gepaard gaan met een groot vermogen tot remming en regulatie van deze emoties, met emoties zoals een sterke schuldgevoeligheid of angst voor de dood, en met een hoge ontvankelijkheid voor en een sterk inlevingsvermogen en interesse in (de emoties van) dierbaren, medemensen en dieren.
  • Intellectuele overprikkelbaarheid wordt gekenmerkt door een voorliefde voor denken. Het uit zich in leerhonger en verschilt daarmee van intelligentie of het vemogen tot denken. Kenmerkend zijn excessieve gedachtestromen, het willen begrijpen van onderliggende redenen, en interesse in theorie, kennis, abstractie en probleemoplossing.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie_van_positieve_desintegratie

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Robert Frans:

Naar de huisarts ga je alleen als je ernstige klachten hebt

Slecht advies. Naar een huisarts kun je ook gaan als je minder ernstige klachten hebt of twijfels over bepaalde verschijnselen. 

2 uur geleden zei Robert Frans:

Een goede parochie of kerkgemeenschap kan hem vervolgens helpen in het duiden van deze ervaringen op spiritueel niveau en hem verder onderricht geven in het geloof, ook als het om de duivel gaat.
Veel potentieel-magisch denken bij sommige beginnende christenen

Ik snap werkelijk niet waarom iemand met een duidelijk medisch probleem wordt doorverwezen naar een kerkgemeenschap. Zie je nu echt niet dat er twee verschillende zaken spelen die elk een passend antwoord verdienen?

Als ik stresssymptomen heb ga ik niet naar een slager of een astronaut en ook niet naar een priester. 

Ik vind het vrij kwalijk dat iemand wordt geadviseerd om met een kerkelijk persoon contact op te nemen die hem niet adequaat kan helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei TTC:

Als het gaat over stress en andere overprikkelbaarheden, het kan veel andere zaken triggeren ...

Waardoor wordt dit ontwikkelingspotentieel dan bepaald? De eerste factor (aanleg) speelt hierbij een belangrijke rol, en dan vooral de zogenaamde overprikkelbaarheden – een sterk verhoogde responsiviteit van het centrale zenuwstelsel op stimuli als gevolg van dunnere zenuwen, gevoeligere uiteinden en snellere synapsen. Er zijn vijf verschillende overprikkelbaarheden die zich elk al op jonge leeftijd onmiskenbaar manifesteren:

  • Psychomotorische overprikkelbaarheid wordt gekenmerkt door een overschot aan fysieke energie of het uiten van emotionele spanning door een algemene hyperactiviteit. Het gaat gepaard met rusteloosheid, nervositeit, een voorliefde voor bewegen, tics, snel praten en druk tot handelen.
  • Sensuele overprikkelbaarheid behelst een zeer rijke zintuiglijke ervaring, inclusief een waardering voor esthetiek en smaaksensaties, seksuele sensitiviteit en graag in de spotlights staan.
  • Verbeeldende overprikkelbaarheid stelt in staat tot het nauwkeurig visualiseren van gedachten en gebeurtenissen en hangt vaak samen met een voorliefde voor fantasie, fictie, creatie, simulatie, kunst, drama, poëzie, humor en metaforisch taalgebruik.
  • Emotionele overprikkelbaarheid omvat het ervaren van een breed scala aan mogelijkerwijs zeer genuanceerde, diepgaande, veelzijdige en heftige emoties. Dit kan gepaard gaan met een groot vermogen tot remming en regulatie van deze emoties, met emoties zoals een sterke schuldgevoeligheid of angst voor de dood, en met een hoge ontvankelijkheid voor en een sterk inlevingsvermogen en interesse in (de emoties van) dierbaren, medemensen en dieren.
  • Intellectuele overprikkelbaarheid wordt gekenmerkt door een voorliefde voor denken. Het uit zich in leerhonger en verschilt daarmee van intelligentie of het vemogen tot denken. Kenmerkend zijn excessieve gedachtestromen, het willen begrijpen van onderliggende redenen, en interesse in theorie, kennis, abstractie en probleemoplossing.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Theorie_van_positieve_desintegratie

Eerlijk gezegd heb ik hier nog nooit iets over gehoord. Ook best lastig te begrijpen (de uitleg via Wikipedia) maar zeker informatief.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei TTC:

Extreme stressfactoren kunnen ook leiden tot een spirituele en/of existentiële crisis, misschien dat een priester daar meer mee vertrouwd is? 

Momenteel lijd ik hier ook aan. Vooral spiritueel en existentieel (als ik begrijp wat daarmee wordt bedoeld). Maar naar een priester of geestelijke zal ik niet snel gaan. Gewoon medicijnen vragen bij de dokter, spirituele boeken lezen, wetenschappelijke boeken lezen, met mensen (psycholoog of vrienden kennissen) praten. Dat is beter dan gaan naar iemand die het eenzijdig zal uitleggen in de hele bijbelse wereldbeeld met demonen, satan, duivel, en dan na afloop "Jezus redt!" roepen. Ik ken instellingen voor psychische klachten waar op elke muur staat "praise the lord, Jezus redt, leg je leven in handen van de Redder" etc. Lijkt mij niet ideaal om uit een stresssituatie te komen.

17 uur geleden zei marazul:

Maar daar bleef het niet bij. Een tijdje geleden lag ik in mijn bed, proberend in slaap te komen. Tot ik ineens een gevoel heb dat er iemand naast/boven mij ligt/zweeft. Ik durfde mijn ogen niet open te doen. Ik bidde snel en ineens was het weg. 

Hoi Marazul, welkom op dit forum:

Dit lijkt mij op een Remslaap probleem. Het bewustzijn wordt eerder wakker dan jouw lichaam, je kan je niet bewegen. En dan krijg je aanvallen van droombeelden die dan jouw leven inkomen. Vaak gebeurt dit als je slecht inslaapt door vlees eten een uur voor je gaat slapen, of je hebt stress en ligt lang wakker. Wat je dan moet doen is je ogen dicht doen en wachten tot je lichaam ook wakker is. En je zelf voorhouden dat je te maken hebt met REM slaap problemen. REM staat voor Rapid Eye Movement, omdat tijdens die perioden de ogen heen en weer schieten. Het is, volgens mij, ook de enige keer dat je droomt.

REM slaap komt vier tot vijf keer voor per nacht, in cycli van een uur.

17 uur geleden zei marazul:

En dan gister nacht.. Ik had een droom dat ik de duivel aankeek. We waren in een kleine kamer, helemaal zwart. De duivel kwam door een deur, hij was zwart. Ik kon alleen zijn witte ogen zien. En dit is ook het enige wat ik kon herinneren van die droom. 

Alle dromen zijn bedrog :D

Hoe weet je overigens of de duivel zwart is? Hij komt immers als een engel des lichts?

 

 

 

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Foppe1986:

Momenteel lijd ik hier ook aan. Vooral spiritueel en existentieel (als ik begrijp wat daarmee wordt bedoeld). Maar naar een priester of geestelijke zal ik niet snel gaan. Gewoon medicijnen vragen bij de dokter, spirituele boeken lezen, wetenschappelijke boeken lezen, met mensen (psycholoog of vrienden kennissen) praten. Dat is beter dan gaan naar iemand die het eenzijdig zal uitleggen in de hele bijbelse wereldbeeld met demonen, satan, duivel, en dan na afloop "Jezus redt!" roepen. Ik ken instellingen voor psychische klachten waar op elke muur staat "praise the lord, Jezus redt, leg je leven in handen van de Redder" etc. Lijkt mij niet ideaal om uit een stresssituatie te komen.

Hoi Marazul, welkom op dit forum:

Dit lijkt mij op een Remslaap probleem. Het bewustzijn wordt eerder wakker dan jouw lichaam, je kan je niet bewegen. En dan krijg je aanvallen van droombeelden die dan jouw leven inkomen. Vaak gebeurt dit als je slecht inslaapt door vlees eten een uur voor je gaat slapen, of je hebt stress en ligt lang wakker. Wat je dan moet doen is je ogen dicht doen en wachten tot je lichaam ook wakker is. En je zelf voorhouden dat je te maken hebt met REM slaap problemen. REM staat voor Rapid Eye Movement, omdat tijdens die perioden de ogen heen en weer schieten. Het is, volgens mij, ook de enige keer dat je droomt.

REM slaap komt vier tot vijf keer voor per nacht, in cycli van een uur.

Alle dromen zijn bedrog :D

Hoe weet je overigens of de duivel zwart is? Hij komt immers als een engel des lichts?

 

 

 

 

 

Hoi Foppe,

Mag ik misschien vragen wat je klachten zijn? Ik ben zelf er benieuwd of ik dit zelf ook heb. En zoals je zegt, ik denk dat naar een Priester gaan hiervoor ook niet zo heel veel zin heeft. 

En over een remslaap, dat lijkt toch erg op een lucide droom? Ik eet trouwens geen vlees, ik ben vegatarisch haha. Dus waarschijnlijk door stres. En ik heb geen idee hoe de duivel er uit ziet, maar wie of wat het ook was in mijn droom, het keek mij aan en het was geen mens. Kan het niet zo goed omschrijven. Daar maak ik me ook niet meer zo druk over, hopelijk komt deze droom niet vaker meer voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei marazul:

Hoi Foppe,

Mag ik misschien vragen wat je klachten zijn? Ik ben zelf er benieuwd of ik dit zelf ook heb. En zoals je zegt, ik denk dat naar een Priester gaan hiervoor ook niet zo heel veel zin heeft. 

Bij mij is het vooral dat ik geen zin meer heb/had in het bestaan, omdat ik niet weet wat de zin van het leven is. Dan gaan dingen die je normaal leuk vind ineens tegenstaan, mijn hobby's lijken zinloos, gesprekken met mensen inhoudsloos, wetenschappelijke ontdekkingen boeien mij niet meer. Ik slaap daardoor ook enorm slecht (pas om 5 uur in de nacht bijvoorbeeld), ik slaap tot 12 uur in de middag/morgen. Werken doe ik een poosje niet meer. Dus een depressie.Angst voor ruimten met veel mensen, komt bij mij ook regelmatig voor. Maar ik heb gelukkig nu medicijnen gekregen om die gedachten te onderdrukken.

11 minuten geleden zei marazul:

En over een remslaap, dat lijkt toch erg op een lucide droom? Ik eet trouwens geen vlees, ik ben vegatarisch haha. Dus waarschijnlijk door stres. En ik heb geen idee hoe de duivel er uit ziet, maar wie of wat het ook was in mijn droom, het keek mij aan en het was geen mens. Kan het niet zo goed omschrijven. Daar maak ik me ook niet meer zo druk over, hopelijk komt deze droom niet vaker meer voor.

Een lucide droom is dat je weet dat je droomt. Dan kan je in jouw droom ineens alles doen wat in je opkomt. Maar als je wakker wordt tijdens je REM slaap is het lichaam nog verlamt en jouw bewustzijn niet. Dan krijg je ervaringen die jij hebt ervaren. Ik heb eens ervaren dat een hand mijn nek beetpakte. Gelukkig had ik al gelezen over REM slaap, waardoor ik niet meer bang was. Vroeger had men slaapstoornissen en dacht men dat een heks op hun buik kwam zitten, of een monster bezit van ze nam. Dat was toen in elke cultuur anders. Het idee is ook dat mensen die "ontvoerd zijn door buitenaardse negers" een Rem slaap stoornis hebben gehad. Maar dat is een van de vele theorieeen om dingen te verklaren. 

Die droom is dus een interpretatie van jou, zoals alles een interpretatie is van wat zich heeft afgespeeld :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Foppe1986:

Bij mij is het vooral dat ik geen zin meer heb/had in het bestaan, omdat ik niet weet wat de zin van het leven is. Dan gaan dingen die je normaal leuk vind ineens tegenstaan, mijn hobby's lijken zinloos, gesprekken met mensen inhoudsloos, wetenschappelijke ontdekkingen boeien mij niet meer. Ik slaap daardoor ook enorm slecht (pas om 5 uur in de nacht bijvoorbeeld), ik slaap tot 12 uur in de middag/morgen. Werken doe ik een poosje niet meer. Dus een depressie.Angst voor ruimten met veel mensen, komt bij mij ook regelmatig voor. Maar ik heb gelukkig nu medicijnen gekregen om die gedachten te onderdrukken.

Een lucide droom is dat je weet dat je droomt. Dan kan je in jouw droom ineens alles doen wat in je opkomt. Maar als je wakker wordt tijdens je REM slaap is het lichaam nog verlamt en jouw bewustzijn niet. Dan krijg je ervaringen die jij hebt ervaren. Ik heb eens ervaren dat een hand mijn nek beetpakte. Gelukkig had ik al gelezen over REM slaap, waardoor ik niet meer bang was. Vroeger had men slaapstoornissen en dacht men dat een heks op hun buik kwam zitten, of een monster bezit van ze nam. Dat was toen in elke cultuur anders. Het idee is ook dat mensen die "ontvoerd zijn door buitenaardse negers" een Rem slaap stoornis hebben gehad. Maar dat is een van de vele theorieeen om dingen te verklaren. 

Die droom is dus een interpretatie van jou, zoals alles een interpretatie is van wat zich heeft afgespeeld :D

Heftig verhaal zeg. Toen ik een leeftijd had van 13 tot 15 was ik ook vaak gedeprimeerd. Ik durfde niet alleen naar de winkel, ik durfde niks aan mensen te vragen. Voelde mij futloos, en het enige wat ik wou doen was in mijn bed liggen. Gelukkig gaat het al langere tijd beter. Soms heb ik nog wel van zulke dagen, maar dat gaat meestal over. Ik volg nu een studie die iets boven mijn niveau ligt en ik al mijn energie moet insteken. Daarnaast heb ik ook stage en werk. Voor sommige niet veel, maar voor mij heb ik soms het gevoel dat ik op mijn tenen loop. Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat ik depressief ben, alleen soms voelt het alsof ik geen zin meer heb. Maar lang duurt zo'n gevoel niet, ik denk dat iedereen zich zo wel eens voelt.

 

En bedankt voor de uitleg tussen het verschil van een remslaap en lucide. Ik ben ook weer wat wijzer :) 

9 minuten geleden zei MysticNetherlands:

Hoi Marazul als je in Amsterdam woont heb ik wel een goede tip voor je qua kerk, moet je wel Engels machtig zijn.

Helaas woon ik niet in Amsterdam, en ook niet in de buurt. Ik woon in het noorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Hitchens:

Slecht advies. Naar een huisarts kun je ook gaan als je minder ernstige klachten hebt of twijfels over bepaalde verschijnselen. 

Ik snap werkelijk niet waarom iemand met een duidelijk medisch probleem wordt doorverwezen naar een kerkgemeenschap. Zie je nu echt niet dat er twee verschillende zaken spelen die elk een passend antwoord verdienen?

Als ik stresssymptomen heb ga ik niet naar een slager of een astronaut en ook niet naar een priester. 

Ik vind het vrij kwalijk dat iemand wordt geadviseerd om met een kerkelijk persoon contact op te nemen die hem niet adequaat kan helpen.

Die nuance omtrent het gaan naar de huisarts is terecht, maar dergelijke ervaringen hoeven niet meteen medische klachten te zijn. Alleen als ze regelmatig voorkomen en je er last van hebt of niet zeker weet of ze wel gezond zijn, dan is het inderdaad verstandig om naar de huisarts te gaan.
Een pastoor of dominee consulteer je dan ook niet voor medische of psychiatrische hulp, maar wel voor hulp om dergelijke ervaringen op geloofsgebied te duiden. Een pastoor kan je dan helpen om eventuele angst voor duivelse aanvallen weg te nemen, door precies aan te geven wat sommigen hier al zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid