Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Paniekaanvallen en stress zijn niet persé medische klachten ?
Hoe kom je daar nu bij ?
Alleen als je er last van hebt mee naar de huisarts ?

Dit is nu weer @Robert Frans ten voeten uit, iedereen met al zijn problemen naar de pastoor !
Helaas hebben de geestelijken in de Katholieke kerk een bepaalde reputatie, en dat is niet hun enorme kennis op medisch gebied.

Nee! Voordat je écht last krijgt naar de dokter, en snel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 111
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@marazul Hoe gaat het nu met je? Nog last van het zien van "beelden''? Als die spanningsklachten aanhouden zou ik een bezoekje aan de huisarts brengen. Vooral bij jonge mensen zie je ook vaak hyp

Welkom hier. Waarom denk je dat dit van de duivel is? Je beschrijft 3 gevallen, waarvan alleen in het laatste je gedachten uitgingen naar een duivel. Alle 3 de gevallen hebben te maken

In welke aspecten van religie verdiep je je dan en waar haal je je informatie vandaan? De zaken die je beschrijft zijn niet normaal voor een christen. Wel kan het zo zijn dat als je ergens heel i

33 minuten geleden zei Robert Frans:

Een pastoor of dominee consulteer je dan ook niet voor medische of psychiatrische hulp, maar wel voor hulp om dergelijke ervaringen op geloofsgebied te duiden.

De klachten zijn paniekaanvallen, verhoogde hartslag, het gevoel te zweven en een rare droom.

Hij vraagt om advies en o.a. jij verwijst hem naar de kerk (als eerste reactie). 

Vind ik kwalijk. Kan aan mij liggen. Dan heb je niet helemaal door waar de prioriteiten liggen naar mijn idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Hitchens:

De klachten zijn paniekaanvallen, verhoogde hartslag, het gevoel te zweven en een rare droom.

Hij vraagt wat het kan veroorzaken en o.a. jij verwijst hem naar de kerk. 

Vind ik kwalijk. Kan aan mij liggen. Dan heb je niet helemaal door waar de prioriteiten liggen naar mijn idee.

Als ik meerdere klachten krijg ga ik gewoon naar mijn huisarts. Geen paniek. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Dat beloof ik:

Paniekaanvallen en stress zijn niet persé medische klachten ?
Hoe kom je daar nu bij ?
Alleen als je er last van hebt mee naar de huisarts ?

Dit is nu weer @Robert Frans ten voeten uit, iedereen met al zijn problemen naar de pastoor !
Helaas hebben de geestelijken in de Katholieke kerk een bepaalde reputatie, en dat is niet hun enorme kennis op medisch gebied.

Nee! Voordat je écht last krijgt naar de dokter, en snel.

Volgens mij geef ik gewoon aan dat je met medische problemen naar de huisarts moet en met spirituele vragen naar de pastoor of de dominee kunt. Misschien druk ik me soms wat ongelukkig uit hier, maar volgens mij is met die stelling verder niets mis.

En volgens mij heb ik hier helemaal niet zo'n verleden als jij omschrijft, alsof ik mensen nooit naar een huisarts zou verwijzen bij medische klachten, maar uitsluitend naar de pastoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei marazul:

Hallo forum, 

Ik heb me de laatste tijd verdiept in geloof (Christendom) en sinds ik dat heb gedaan heb ik 3 rare situaties meegemaakt. Ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft. Maar misschien ook wel. 

De eerste 'aparte' situatie was tijdens mijn werk. Ik werk als casiere. Ineens kreeg ik een soort 'paniek' aanval. Mijn hartslag ging tekeer en het bleef door gaan. 15 minuten later was ik vrij en het ging nog steeds door. Mijn fiets stond in de parkeergarage bij mijn werk, dus die wou ik ophalen. Ineens hoor ik een auto, gewoon rijden. Alleen in mijn hoofd 'denk/hoor' ik dat die auto mij wilt aanrijden. Mijn hartslag ging nog steeds tekeer. Eenmaal thuis barstte ik in tranen uit. De volgende dag was ik nog steeds van slag. Ik voelde mijn hart nog steeds. Na 1,5 dag was het over. Ik vond dit een hele rare ervaring en in heb geen idee wat het was. 

Maar daar bleef het niet bij. Een tijdje geleden lag ik in mijn bed, proberend in slaap te komen. Tot ik ineens een gevoel heb dat er iemand naast/boven mij ligt/zweeft. Ik durfde mijn ogen niet open te doen. Ik bidde snel en ineens was het weg. 

En dan gister nacht.. Ik had een droom dat ik de duivel aankeek. We waren in een kleine kamer, helemaal zwart. De duivel kwam door een deur, hij was zwart. Ik kon alleen zijn witte ogen zien. En dit is ook het enige wat ik kon herinneren van die droom. 

Nu vroeg ik mij af of iemand van jullie weet wat een van deze dingen is. Ik vind het niet eng, meer apart en raar. Ik heb geen idee wat dit is... Sinds ik mij heb verdiep in religie komt dit voor. Zoals ik zei, ik heb geen idee of dit er iets mee te maken heeft of dit de duivel is??

Ik zou je iets minder in deze religie verdiepen als ik jou was. Het vreemde is, ook ik heb me de afgelopen jaren verdiept in religie en nog nooit een dergelijke droom gehad.

18 minuten geleden zei Robert Frans:

Volgens mij geef ik gewoon aan dat je met medische problemen naar de huisarts moet en met spirituele vragen naar de pastoor of de dominee kunt.

Maar als IK die dromen nou krijg? Welke geestelijke zou ik moeten opzoeken?> Wie heeft het meest verstand van dromen/nachtmerries?

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Magere Hein:

Maar als IK die dromen nou krijg? Welke geestelijke zou ik moeten opzoeken?> Wie heeft het meest verstand van dromen/nachtmerries?

Het gaat voornamelijk over stres en over mijn dromen ben ik nog voor een concreet antwoord opzoek.. Religie heeft hier denk ik niks mee te maken (wat ik nu dan geloof)

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei Magere Hein:

Ik zou je iets minder in deze religie verdiepen als ik jou was. Het vreemde is, ook ik heb me de afgelopen jaren verdiept in religie en nog nooit een dergelijke droom gehad.

Maar als IK die dromen nou krijg? Welke geestelijke zou ik moeten opzoeken?> Wie heeft het meest verstand van dromen/nachtmerries?

Iemand die het beste aansluit bij jouw levensbeschouwing. Maar je bent natuurlijk altijd van harte welkom om met een pastoor te spreken hierover, als je dat meer zou liggen. Zeer grote kans overigens dat die hetzelfde zal zeggen als diegene van jouw eigen levensbeschouwing: hecht er niet allerlei betekenissen aan, maar verdiep je gewoon in je levensbeschouwing en ga met medische klachten naar de huisarts.

En verder wat Maria K. zegt: als je zelf met bepaalde dromen/nachtmerries zit, voel je dan vrij om een eigen topic erover te openen. Dit topic is bedoeld om Marazul te helpen. En ik denk dat de adviezen hier wel vrij eensluitend zijn: ga met medische klachten naar de huisarts, ga met vragen over het geloof naar de pastoor of dominee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
3 minuten geleden zei Maria K.:

Dit topic is niet jouw topic MH.

 

Het was: A: Een antwoord/vraag aan RF en B: Indirect een inhoudelijke opmerking (m.n. Wie heeft het meest verstand van dromen/nachtmerries?).
C: Marazul zelf reageerde er wel fatsoenlijk op.
Als je me een veeg wilt geven Maria, doe het dan als het terecht is.
Dank. Ik was geenszins van plan dit topic mijn kant op te sturen. Integendeel!

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei marazul:

Hmm, oke. Ik dacht dat er misschien een verband zou kunnen zijn tussen religie en mijn droom over de duivel. Dat ik misschien een zonde was begaan. En voornamelijk leer ik veel over het Christendom door een interessante Facebook groep van gelovigen. Ik geloof zeker in God, maar soms weet ik niet waar ik moet beginnen met leren/verdiepen.

Ik zou beginnen met afscheid nemen van die interessante faceboek groep.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Robert Frans:

Iemand die het beste aansluit bij jouw levensbeschouwing. Maar je bent natuurlijk altijd van harte welkom om met een pastoor te spreken hierover, als je dat meer zou liggen. Zeer grote kans overigens dat die hetzelfde zal zeggen als diegene van jouw eigen levensbeschouwing: hecht er niet allerlei betekenissen aan, maar verdiep je gewoon in je levensbeschouwing en ga met medische klachten naar de huisarts.

Prima. Dank!

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 minuut geleden zei Mullog:

Ik zou beginnen met afscheid nemen van die interessante faceboek groep.

Leer jij dingen online qua geloof? En als iemand misschien een interessante site of groep weet, hebben jullie tips? Ik heb het gevoel dat ik het verkeerd aanpak. Ik heb bijvoorbeeld een vraag: zou je op Aswoensdag ook naar de kerk kunnen komen voor een kruisje? Ook als je in mijn schoenen staat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei marazul:

Het gaat voornamelijk over stres en over mijn dromen ben ik nog voor een concreet antwoord opzoek.. Religie heeft hier denk ik niks mee te maken (wat ik nu dan geloof)

Het is duidelijk dat je dromen een uiting zijn van je stress.

Het duiden ervan is een precaire en andere zaak.

Dat doe je met datgene, wat je nu op dit moment weet en waar je nu mee bezig bent.

En is vaak heel privé.

 

Wat je zag waren witte ogen in zwart.

Dat kan van alles zijn.

Geen haar op mijn hoofd, die dit zou invullen met een gedachte aan de duivel. 

Want daarmee ben ik niet bezig.

Bovendien zou ik veel eerder denken met kleur rood en horentjes. Of misschien ook nog bokkenpootjes.

Mijn gedachten:

Ik zou zeggen: Misschien heb je het gevoel dat je bekeken wordt en geoordeeld wordt, maar geen idee hebt door wie, waar dit om gaat en hoe je ermee om moet gaan.

Je gevoelens van alles waar je nu mee bezig bent en of dit nou echt belangrijk is of dat je misschien je beter er niet mee bezig kunt houden, zolang je zoveel andere dingen aan je hoofd hebt. 

Ik wens je veel wijsheid en sterkte in je zoektocht, maar zeker is het goed om erover van gedachten te wisselen.

Maar voor nu:

Naast het te zoeken in het christendom, ook gewoon in de psychologie van wat mensen over het algemeen bezighoudt.

Je staat op de drempel van de volwassenheid, weet al heel veel, maar alles is aangeleerd.

De tijd is nu aangebroken waarop je zelf onderzoekt, wat jouw eigen weg in het leven zal zijn.

Als je dat doet door onderzoek, en voorlopig nog zonder nog direct conclusies te trekken, dan denk ik dat je op de goede weg bent.

 

Ga zo door, zou ik dan zeggen.

Ik en een paar anderen hier zullen je zeker willen helpen om je eigen weg te zoeken en niet klakkeloos die van de ander aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Maria K.:

Het is duidelijk dat je dromen een uiting zijn van je stress.

Het duiden ervan is een precaire en andere zaak.

Dat doe je met datgene, wat je nu op dit moment weet en waar je nu mee bezig bent.

En is vaak heel privé.

 

Wat je zag waren witte ogen in zwart.

Dat kan van alles zijn.

Geen haar op mijn hoofd, die dit zou invullen met een gedachte aan de duivel. 

Want daarmee ben ik niet bezig.

Bovendien zou ik veel eerder denken met kleur rood en horentjes. Of misschien ook nog bokkenpootjes.

Mijn gedachten:

Ik zou zeggen: Misschien heb je het gevoel dat je bekeken wordt en geoordeeld wordt, maar geen idee hebt door wie, waar dit om gaat en hoe je ermee om moet gaan.

Je gevoelens van alles waar je nu mee bezig bent en of dit nou echt belangrijk is of dat je misschien je beter er niet mee bezig kunt houden, zolang je zoveel andere dingen aan je hoofd hebt. 

Ik wens je veel wijsheid en sterkte in je zoektocht, maar zeker is het goed om erover van gedachten te wisselen.

Maar voor nu:

Naast het te zoeken in het christendom, ook gewoon in de psychologie van wat mensen over het algemeen bezighoudt.

Je staat op de drempel van de volwassenheid, weet al heel veel, maar alles is aangeleerd.

De tijd is nu aangebroken waarop je zelf onderzoekt, wat jouw eigen weg in het leven zal zijn.

Als je dat doet door onderzoek, en voorlopig nog zonder nog direct conclusies te trekken, dan denk ik dat je op de goede weg bent.

 

Ga zo door, zou ik dan zeggen.

Ik en een paar anderen hier zullen je zeker willen helpen om je eigen weg te zoeken en niet klakkeloos die van de ander aan te nemen.

Dankjewel voor je antwoord! Ik ga er ook zeker uitkomen, voor nu heeft het tijd en wijsheid nodig :) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
11 minuten geleden zei Magere Hein:


Dank. Ik was geenszins van plan dit topic mijn kant op te sturen. Integendeel!

Mooi dat je dit even met zoveel woorden wil zeggen. |:)

Ik reageerde slechts op jouw eigen hoofdletters 

 

"IK".

 

Zo zie je maar meer, dat je met al die aandacht daarop ook verkeerd begrepen kunt worden. :$

Als dat het geval is, dan spijt me dat.

We zullen zien in hoeverre dit het topic van Marazul zal kunnen blijven. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van huis uit RK maar inmiddels atheist omdat de bijbel en al het gedoe er omheen een hoop onzin is. Wat de bijbel wel levert is een mooie en rijke doorkijk in de menselijke geschiedenis en de menselijke geest en de ontwikkeling van moraaal en ethiek. Als je cht wil gaan geloven zou ik zeggen praat met iemand van vlees en bloed, dominee of pastoor in de buurt. Er zijn veel rare sektes en afsplitsingen en voor je het weet zit je helemaal opgesloten in een rare variant. Gebruik het web om specifieke  dingen op te zoeken

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei marazul:

En als iemand misschien een interessante site of groep weet, hebben jullie tips? Ik heb het gevoel dat ik het verkeerd aanpak

Als ik je goed begrijp ga je niet naar een kerk. Ik vraag me dan af wat jou in het geloof aantrekt. Bij RF speelt de kerkelijke traditie een grote rol, althans zo komt het over. Dat aspect is het bij jou dus niet.  En voor je omgeving hoef je het ook niet te doen begrijp ik. Ik kom op deze vraag omdat ik gisteren hoorde dat weer minder jongeren kerkelijk zijn. Wat denk je in het geloof of kerkbezoek te vinden wat je daarbuiten niet vindt?

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
18 minuten geleden zei violist:

Als ik je goed begrijp ga je niet naar een kerk. Ik vraag me dan af wat jou in het geloof aantrekt. Bij RF speelt de kerkelijke traditie een grote rol, althans zo komt het over. Dat aspect is het bij jou dus niet.  En voor je omgeving hoef je het ook niet te doen begrijp ik. Ik kom op deze vraag omdat ik gisteren hoorde dat weer minder jongeren kerkelijk zijn. Wat denk je in het geloof of kerkbezoek te vinden wat je daarbuiten niet vindt?

 

 

Klop, ik ga niet naar een kerk. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in geloof. Ik wist eigenlijk nooit in welke, of hoe en wat. Nu ik 17 ben, en mijn leven steeds meer vorm krijgt zit ik ook vaak met vragen over het leven. Hoe is het ontstaan? Waarom ga ik dood? Waarom ben ik er? etc. Van niemand krijg ik hier antwoord op, behalve bij religie. Dus om je vraag te beantwoorden: vooral met vragen en intresse. En zoals ik al vaker heb aangegeven, ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Ik zou graag binnenkort naar een kerk willen. Dat wil ik nog even uitzoeken waar en wanneer. Ik weet dat het binnekort ook Aswoensdag is. Zelf had ik een vraag hierover: mag ik daar ook zomaar heen? Zonder enige uitnodiging of doping? Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn schoenen, heb natuurlijk al wat gehoord maar ben benieuwd :) 

Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei marazul:

Hoe is het ontstaan? Waarom ga ik dood? Waarom ben ik er? 

Goede vragen waar menig volwassene ook geen antwoord op weet. Als je naar een bepaalde kerk ga besef dan wel dat elke kerkrichting zijn eigen ideën heeft. Op hoofdpunten zoals de kruisdood van Jezus zijn ze het wel eens maar in de meer levensbeschouwelijke problemen zie je wel de nodige verschillen. Daarom gaat het meestal andersom, men heeft al bepaalde opvattingen en men zoek daar dan een bijpassende kerkrichting uit. Stap je zomaar ergens binnen dan wordt het vaak uitproberen tot je de  "ware" hebt gevonden. Ook de voorganger kan hierbij van invloed zijn. Helaas kan ik je niet adviseren waar je dan wel het best heen kan gaan met je vragen, ik heb meer verstand van sporten, ook goed om je hersens een schoonmaakbeurt te geven.

  

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei marazul:

Klop, ik ga niet naar een kerk. Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in geloof. Ik wist eigenlijk nooit in welke, of hoe en wat. Nu ik 17 ben, en mijn leven steeds meer vorm krijgt zit ik ook vaak met vragen over het leven. Hoe is het ontstaan? Waarom ga ik dood? Waarom ben ik er? etc. Van niemand krijg ik hier antwoord op, behalve bij religie. Dus om je vraag te beantwoorden: vooral met vragen en intresse. En zoals ik al vaker heb aangegeven, ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Ik zou graag binnenkort naar een kerk willen. Dat wil ik nog even uitzoeken waar en wanneer. Ik weet dat het binnekort ook Aswoensdag is. Zelf had ik een vraag hierover: mag ik daar ook zomaar heen? Zonder enige uitnodiging of doping? Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen in mijn schoenen, heb natuurlijk al wat gehoord maar ben benieuwd :) 

Ik zou de dichtstbijzijnde kerkelijke gemeenschap eens proberen, tenzij het toevallig een rare sekte zou zijn. Hoe herken je een sekte? Heel Eenvoudig. Een sekte claimt exclusief de waarheid in pacht te hebben en sluit alle andere gemeenschappen uit. In mijn geval is de dichtstbijzijnde gemeente "toevallig" een Baptistengemeente maar als het een andere kerk was geweest zou ik daar naar toe gaan, ook al was het een Rooms-Katholieke kerk. Het belangrijkste is m.i. het contact met mede gelovigen en de functie van de kerk of gemeente in de buurt. De Baptistengemeente die het dicht bij bij mij in de buurt is erg relevant in de buurt. Ze doet de voedselbank, een kledingbeurs, hulp aan asielzoekers, zieken en gevangenen. Kortom: Het evangelie in de praktijk en meer dan genoeg mogelijkheden om de handen uit de mouwen te steken.   

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 minuten geleden zei Willempie:

De Baptistengemeente die het dicht bij bij mij in de buurt is erg relevant in de buurt. Ze doet de voedselbank, een kledingbeurs, hulp aan asielzoekers, zieken en gevangenen. Kortom: Het evangelie in de praktijk en meer dan genoeg mogelijkheden om de handen uit de mouwen te steken.   

Volgens mij omlijsten ze hun kerkdiensten ook aardig met eigen musici.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 minuten geleden zei violist:

Volgens mij omlijsten ze hun kerkdiensten ook aardig met eigen musici.

 

Correct. Maar persoonlijk houd ik meer van de "oude" muziek. Persoonlijke voorkeur misschien maar ik meen in de moderne muziek een vervlakking te bespeuren die ik niet zo kan waarderen. Hoe dan ook: Dat is niet het belangrijkste en ik probeer me er zo min mogelijk aan te ergeren. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid