Spring naar bijdragen

Openbaring 20:11-15


Aanbevolen berichten

Nou die heb ik dan, want ik heb de Naardense vertaling die heel vaak spreekt over "De Ene", maar niet op de eerste bladzijde van de Bijbel. Daar staat gewoon "God". Pas op bladzijde 2 staat: "Want de Ene, God...."

Dan staat het op bladzijde twee, er zijn er geen twee. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 822
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn insteek bij het lezen/peilen van dat boek is vooral ook een pragmatisch "zoeken van betekenis voor het hier en nu" van die teksten. En verder steek ik er nog wel eens energie in om wat kanttekeni

Ik vind het eigenlijk vrij accuraat als ik het door WTG ogen bezie. WTG getuigen noemen zichzelf immers ook Jehova's Getuigen. Dat is op zich al blasfemie natuurlijk, maar daar denken ze zelf sch

Zie hier een lijstje met kenmerken voor een sekte; https://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte#Kenmerken_in_plaats_van_definitie Het WTG tikt ze allemaal af. Of je het nou een prettige gedachte

Posted Images

Uhm... ja, hahahaa.

Jij stelt: dood is dood. En mijn (naar ik meen vrij inhoudelijke) reactie is dat de Tenach leert dat daarvan geen sprake is.

Nog even mijn vragen:

Is dat leven in overdrachtelijke zin? Dat zijn naam opgetekend is in het boek des levens? Dat laat toch nog steeds de opstanding ongewis? Zoals beroemde mensen voortleven na hun dood in de naam die zij maakten. (In het Joodse denken is een scheiding tussen een dood lichaam en een voortlevende ziel toch niet mogelijk?).

En nog een vraag:

Baseer je je enkel op de vrouw van Endor?

Nee, ik bedoel dat zelf niet in overdrachtelijke zin. Maar iets wat algemeen aanvaard wordt binnen het jodendom is dat mensen voortleven 'door hun nakomelingen'. Binnen het jodendom is het sowieso belangrijker wat je tijdens dit leven doet, zodat wat hierna komt eigenlijk geen gespreksonderwerp is. Wat dat betreft staat het iedereen erg vrij om hier je eigen gedachten over te hebben. En zoals ik al eerder wel eens aanhaalde, is het zo dat voor joden eigenlijk iedere tekst op minimaal zevenenzeventig verschillende manieren kan worden uitgelegd. Dat zorgt dus voor een enorme diversiteit van meningen en visies. Dit resulteert er bijvoorbeeld in dat - alhoewel Ezechiel vrij abstract geprofeteerd heeft over de opstanding van de doden - sommigen geloven dat er geen opstanding zal plaats vinden.

Het jodendom gelooft bij uitstek dat de ziel die de mens ontvangen heeft van G'd afkomstig is en ook daarheen weer terug keert nadat het lichaam gestorven is. Dus ik vraag me af hoe je hierbij komt.

En nee, ik baseer me niet alleen op de waarzegster uit Endor. Maar ook op het feit dat G'd ons verboden heeft om geesten te raadplegen. Want waarom zou je iets verbieden wat sowieso al onmogelijk is? En verder staat letterlijk in Kronieken 10 dat Saul de dood vond omdat hij de geest van een dode had geraadpleegd. Het boek Kronieken is simpelweg een verslag van de geschiedenis, dat niet per definitie aan (een bepaalde) interpretatie onderhevig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar ook op het feit dat G'd ons verboden heeft om geesten te raadplegen. Want waarom zou je iets verbieden wat sowieso al onmogelijk is?

Welke God heeft dat verboden? Niet mogelijk?

Deuteronomium 18. Daarin wordt gezegd dat onder andere waarzeggerij, wichelroede lopen, maar ook het raadplegen van geesten of oproepen van doden verboden is. Mijn vraag is daarom waarom G'd iets zou verbieden wat niet mogelijk zou zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Deuteronomium 18. Daarin wordt gezegd dat onder andere waarzeggerij, wichelroede lopen, maar ook het raadplegen van geesten of oproepen van doden verboden is. Mijn vraag is daarom waarom G'd iets zou verbieden wat niet mogelijk zou zijn.

Het is een vraag waar we best eens over nadenken inderdaad, het verbieden van geestelijk contact zou betekenen dat mensen ook niet meer met elkaar zouden mogen spreken. Of is gebruik van het gezond verstand ook verboden ondertussen? Bijbelstudie? Openbaringen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Deuteronomium 18. Daarin wordt gezegd dat onder andere waarzeggerij, wichelroede lopen, maar ook het raadplegen van geesten of oproepen van doden verboden is. Mijn vraag is daarom waarom G'd iets zou verbieden wat niet mogelijk zou zijn.

het is duidelijker dan je denkt, Satan laat mensen dingen doen, of beter gebruikt mensen voor sprituele dingen,waarzeggen, dingen laten bewegen, zogenaamd communicatie met doden en meer, daarom verbiedt de schepper het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
het is duidelijker dan je denkt, Satan laat mensen dingen doen, of beter gebruikt mensen voor sprituele dingen, waarzeggen, dingen laten bewegen, zogenaamd communicatie met doden en meer, daarom verbiedt de schepper het.

We leven blijkbaar in een omgekeerde wereld, mag contact met God nog wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
We leven blijkbaar in een omgekeerde wereld, mag contact met God nog wel?

Zeer zeker maar op de manier van God, hij gaf het modelgebed, daarin is meer verweven dan veel Christenen denken.

1 Gods souvereiniteit hoog houden (uw naam worde geheiligd)

2 VRAGEN OM DE KOMST VAN HET KONINKRIJK

3 waaruit voortvloeind dat Gods wil in hemel en aarde geschiedde.

daarin past geen spritualiteit die mensen door middel van Satan bedacht hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeer zeker maar op de manier van God, hij gaf het modelgebed, daarin is meer verweven dan veel Christenen denken.

1 Gods souvereiniteit hoog houden (uw naam worde geheiligd)

2 VRAGEN OM DE KOMST VAN HET KONINKRIJK

3 waaruit voortvloeind dat Gods wil in hemel en aarde geschiedde.

daarin past geen spritualiteit die mensen door middel van Satan bedacht hebben

Het gebruik van kennis van goed en kwaad voor eigen doeleinden is inderdaad Satanistisch, zeker wanneer hierdoor anderen benadeeld worden. Werd dat antwoord nog niet gegeven? Wie houdt dat koninkrijk tegen dan? Ook Satan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zeer zeker maar op de manier van God, hij gaf het modelgebed, daarin is meer verweven dan veel Christenen denken.

1 Gods souvereiniteit hoog houden (uw naam worde geheiligd)

2 VRAGEN OM DE KOMST VAN HET KONINKRIJK

3 waaruit voortvloeind dat Gods wil in hemel en aarde geschiedde.

daarin past geen spritualiteit die mensen door middel van Satan bedacht hebben

Amen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
want God kan niet gezien worden
Prince schreef 'n liedje over dat God wel eens een vreemde op dezelfde bus zou kunnen zijn. Maar goed het zal natuurlijk allemaal uit de Statenvertaling moeten komen om geaccepteerd te moeten worden.... in 't NT verschijnt God meerdere keren gewoon aan mensen die Hem blijkbaar kunnen zien.
Link naar bericht
Deel via andere websites
want God kan niet gezien worden

Volgens sommigen is Gods verborgenheid een onderdeel van Zijn beleid. Ofwel, God heeft er volgens de aanhangers van deze leer bewust voor gekozen Zich niet te tonen, en er dus bewust voor gekozen gebeden om genezing niet of nauwelijks te beantwoorden. Gods beleid in de huidige bedeling zou gebaseerd zijn op het gegeven dat ieder mens tot Hem kan komen, vergeving van zonden kan ontvangen en van binnen uit vernieuwd kan worden, waardoor de persoon op Jezus gaat lijken. ‘Het Lichaam van Christus’ zou vervolgens worden gevormd in het verborgene, gelijk een baby in de baarmoeder. En wanneer de vrucht volgroeid is, wordt zij openbaar. De veronderstelling dat God in de huidige tijd verborgen is, zou dus een deel zijn van Zijn grote plan: Zijn verborgenheid in deze tijd en Zijn openbaarheid in Zijn wederkomst. De Bijbel leert ons totaal iets anders! De misleidende leer dat God verborgen zou zijn, wordt helaas in diverse kerken gepredikt en onderwezen! Het niet waarnemen van God is een tekortkoming van de mens, geen gevolg van Gods vermeende verborgenheid.

Prince schreef 'n liedje over dat God wel eens een vreemde op dezelfde bus zou kunnen zijn. Maar goed het zal natuurlijk allemaal uit de Statenvertaling moeten komen om geaccepteerd te moeten worden.... in 't NT verschijnt God meerdere keren gewoon aan mensen die Hem blijkbaar kunnen zien.

Was het niet Joan Osborne? Misschien vergis ik me? Natuurlijk verschijnt HIJ op allerlei manieren. Ik ben ervan overtuigd dat moslims Jezus ontmoeten in dromen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens sommigen is Gods verborgenheid een onderdeel van Zijn beleid. Ofwel, God heeft er volgens de aanhangers van deze leer bewust voor gekozen Zich niet te tonen, en er dus bewust voor gekozen gebeden om genezing niet of nauwelijks te beantwoorden.

Er is geen sprake van een leer. Het is een vervulling van een profetie waar God aankondigt dat Hij Zich een ogenblik verbergende zou verbergen. Er zijn veel situaties als voorbeeld waar God Zich heeft verborgen.

Als eerste geldt deze profetie voor het volk Israël.

Er zijn vele Bijbelteksten waar dit wordt aangekondigd, maar ik zal er een paar noemen, waar het wordt aangekondigd en waar typologische voorbeelden zijn van Gods verberging.

Deut. 31 vers 17 :

'Zo zal Mijn toorn te dien dage tegen hetzelve ontsteken. en IK zal hen verlaten en Mijn aangezicht van hen verbergen dat zij ter spijze zijn en vele kwaden en benauwdheden zullen het treffen: dat het te dien dage zal zeggen: Hebben mij deze kwaden niet getroffen, omdat mijn God in het midden van mij NIET is? "

Deut. 31 vers 18 :

"Ik dan zal Mijn aangezicht te dien dage ganselijk verbergen om al het kwaad, dat het gedaan heeft; want het heeft zich gewend tot andere goden."

Deut 32 vers 20:

"En Hij zeide; "Ik zal Mijn aangezicht van hen verbergen; "Ik zal zien, welk hunlieder einde zal wezen; want zij zijn een gans verkeerd geslacht, kinderen, in welke geen trouw is".

Psalm 10 vers 11 : "

Hij zegt in zijn hart: "God heeft het vergeten, Hij heeft Zijn aangezicht verborgen. Hij ziet niet in eeuwigheid"

Psalm 13 vers 2 : "

Hoe lang, Heere zult Gij mij steeds vergeten? Hoe lang zult Gij uw aangezicht voor mij verbergen?"

Psalm 44 vers 25 :

"Waarom zoudt Gij Uw aangezicht verbergen, onze ellende en onze onderdrukking vergeten? "

Psalm 89 vers 47: "

Hoe lang o Heere zult Gij u steeds verbergen, zal Uw grimmigheid branden als een vuur? "

Psalm 88 vers 15: "

Heere, Waarom vertoot Gij mijn ziel en verbergt Uw aanschijn voor mij? "

Jesaja 8 vers 17 : "

Daarom zal ik den Heere verbeiden, Die Zijn aangezicht verbergt voor het huis van Jakob...."

Jesaja 45 vers 15 : "

Voorwaar Gij zijt een God, Die Zich verborgen houdt, de God Israëls de Heiland".

Jesaja 54 vers 8 : "

In een kleine tootn heb Ik Mijn aangezicht van u een ogenblik verborgen; 'maar met eeuwige goedertierenheid zal Ik Mij uwer ontfermen zegt de Heere Uw Verlosser">

Jesaja 57 vers 17 : "

Ik was verbolgen over de ongerechtigheden hunner gierigheid en sloeg hen; "Ik verborg Mij en was verbolgen evenwel gingen zij afkerig henen in de weg huns harten"

Mocht je zeggen dat dit dus alleen voor Israël bestemd is en niet voor de heidenen dan heb ik nog wat teksten.

Ezechiël 39 vers 23: "

En de heidenen zullen weten dat die van het huis Israëls gevankelijk weggevoerd om hun ongerechtigheid, omdat zij tegen Mij hadden overtreden dat Ik Mijn aangezicht voor hen verborgen heb en heb ze overgegeven in de hand hunner wederpartijders, zodat zij allemaal door het zwaard gevallen zijn "

Ez. 39 vers 24 : "

Naar hun onreinigheid en naar hun overtredingen heb Ik met hen gehandeld en Ik heb Mijn aangezicht voor hen verborgen"

Dan de teksten die aangeven wanneer God Zijn aangezicht niet meer zal verbergen:

Ez. 39 vers 29 : "

En Ik zal Mijn aangezicht voor hen niet meer verbergen; wanneer Ik Mijn Geest over het huis Israëls ( 10 stammen) zal hebben uitgegoten spreekt de Heere HEERE "

Micha 3 vers 4 :

Alsdan zullen zij roepen tot de HEERE , doch Hij zal hen niet verhoren, maar zal Zijn aangezicht te dier tijd voor hen verbergen, gelijk als zij hun handelingen kwaad gemaakt hebben".

Dan het NT waar het woord verborgenheid spreekt over deze bedeling waar het Koninkrijk verborgen is en waar Paulus de verborgenheden mag openbaren t.a.v. de Gemeente:

Matth. 13 vers 11, Marcus 4 vers 11, Lukas 8 vers 10 Rom. 11 vers 25, Rom 16 vers 25, 1 Cor. 2 vers 7, 1 Cor 4 vers 1, 1 Cor, 13 vers 2, 1 Cor, 14 vers 2, 1 Cor, 15 vers 51, Efeze 1 vers 9, Ef. 3 vers 3 , Ef,3 vers 9, Col, 1 vers 27, Col 2 vers 2,, Col 4 vers 3, 2 Thess 2 vers 7, 1 Tim 3 vers 9, 1 Tim 3 vers 16.

Dan zijn we eindelijk in het boek waar het topic overgaat en waar ook over de verborgenheid wordt gesproken n.l.;

Openb. 1 vers 20, 10 vers 7, 17 vers 5, 17 vers 7.

In deze verborgenheid vindt de roeping van de Gemeente plaats en dat is "Na dezen" en zal Israël tot jaloersheid verwekt worden door een volk wat eerst veraf stond, twee die tot één vlees zijn, het spreken in tongen, als licht in de duisternis, als Bruidegom, en tot slot de Gemeente als loon.

In de resp. teksten.

Amos 9 vers 11,12, Deut 32 vers 21, Jes. 65 vers 1 , Jes 28 vers 11, Gen. 2 vers 24, Gen. 1 vers 3, Jesaja 62 vers 5,62 vers 11, Hand. 15 vers 16, Rom. 10 vers 19 ,vers 20, 1 Kor. 14 vers 21, Ef. 5 vers 31, 2 Kor. 4 vers 6.

Naast de roeping van de Gemeente in het verborgene en tijdens Zijn verberging voor Israël en de wereld is er een verharding en blindheid van Israël te zien, die ik noem in de laatste teksten, maar eerst de verberging voor Israël en de wereld.

Deut 31 vers 17 ( Zijn aangezicht verborgen) Deut. 32 vers 20, Jes, 53 vers 3, Jes, 54 vers 8, Ez. 39 vers 23, 24,29,Micha 3 vers 4 en tot slot het boekje Hosea waar de vrouw zonder Man is en de Man zonder vrouw als profetische illustratie t.a.v. Israël.

Isr. verharding en blindheid:

Jes. 6 vers 9, Matt 13, Hand 28, Rom 11 vers 8,25 en Jes. 29 vers 10

Gods beleid in de huidige bedeling zou gebaseerd zijn op het gegeven dat ieder mens tot Hem kan komen, vergeving van zonden kan ontvangen en van binnen uit vernieuwd kan worden, waardoor de persoon op Jezus gaat lijken. ‘Het Lichaam van Christus’ zou vervolgens worden gevormd in het verborgene, gelijk een baby in de baarmoeder.

Nergens in die teksten staat er iets over een vergelijk met een baby in de baarmoeder dat is zelf bedacht. Ieder mens kan tot Christus komen, de weg is vrij, het voorhang is gescheurd en de genade is verschenen aan alle mensen.

Personen gaan niet op Jezus lijken. Dat staat ook nergens.

Gelovigen zouden opgroeien van het kindschap naar het zoonschap en deze aanstelling tot zonen ligt nog in de toekomst

En wanneer de vrucht volgroeid is, wordt zij openbaar.

Dat staat niet in de Bijbel. Dat zou onzin zijn en het begrip 'wedergeboorte'geweld aan doen.

Iedere gelovige heeft het recht om een kind van God genaamd te worden en dat is een mondig opnieuw geboren kind.

Wat straks openbaar wordt is niet een individu maar een collectief. Namelijk het Lichaam van Christus. De Bijbel noemt dat ook wel Zijn loon, Zijn engelen, Zijn heerlijkheid, Zijn kleed enz... Als Hij verschijnt in heerlijkheid zijn er tienduizenden van Zijn engelen bij Hem en dat is Zijn Gemeente, zijnde Zijn Lichaam.

Het is geen veronderstelling, maar profetie, zie bovenstaande teksten uit de Bijbel. Het is een verborgen bedeling die door Paulus wordt geopenbaard en verklaard.

Ik meen te hebben aangetoond dat de Bijbel helemaal niets anders leert.

Of het in kerken wordt gepredikt weet ik niet, dat is ook niet zo belangrijk, er wordt in de kerken ook een kinderdoop gepredikt en dat staat ook niet in de Bijbel , wat kerken prediken is niet de norm voor mij.

Het niet waarnemen van God bevestigt juist dat God Geest is en dat wij God alleen kunnen kennen door de Zoon.

En het bevestigt dat er sprake is van wandelen in geloof en niet in aanschouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je bent behoorlijk in de war, Kwispel. Ik leg even uit waarom. Je hebt nl. volkomen gelijk dat dergelijke vergelijken zelf bedacht zijn; ze zijn afkomstig uit leer en studies, waarvan samenvattingen in Amen geplaatst zijn. Ik ga niet teveel in op deze leer, daarmee zou ik de leer teveel eer aan doen.

Zoals je weet is Klein Haneveld de oprichter van de stichting Morgenrood, waar het blad AMEN wordt uitgegeven. De link met NBC en Vlichthus is bekend. In diverse Bijbelstudies (dus niet slechts eentje!) wordt de "verborgenheid van God" besproken, waar inderdaad het zelfbedachte vergelijk - baby in de baarmoeder - wordt gebruikt. Ook het vergelijk m.b.t. de volgroeide vrucht is daarvan afkomstig. Je hebt helemaal gelijk, het doet het begrip wedergeboorte geweld aan. Het is een zware uitspraak, maar duidelijk is dat de leer van Haneveld / NBC een mengsel is van waarheid en ernstige dwalingen. Je bent trouwens op de hoogte van deze leer - verder ga ik hier geen aandacht aan besteden, is tijdverspilling. Het is goed te lezen dat je inziet dat het een zelfbedacht verhaaltje is. Tijd om afstand te doen, Kwispel? Je noemt het zelf immers onzin, zie quotes onder, en je eigen post.

‘Het Lichaam van Christus’ zou vervolgens worden gevormd in het verborgene, gelijk een baby in de baarmoeder.

Nergens in die teksten staat er iets over een vergelijk met een baby in de baarmoeder dat is zelf bedacht.

En wanneer de vrucht volgroeid is, wordt zij openbaar.

Dat staat niet in de Bijbel. Dat zou onzin zijn en het begrip 'wedergeboorte'geweld aan doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb heel veel Bijbelteksten aangegeven waar het gaat om het feit dat God Zich verborgen heeft. Rechtstreeks uit de Bijbel en dat was heel veel werk. En je noemt in je post niet één tekst. Ben je wel met de Bijbel bezig?

Als je dan toch over allerlei bladen begint en organisaties en leraren ga je gang maar dan niet in dit topic.

Trouwens....

Ik heb nooit de illusie dat ik iemand kan overtuigen, dat is ook niet mijn opzet.

De organisatie van "Amen" is gaandeweg in mijn optiek 'ontspoord' naar de ultra-dispensationalistische visie die ik niet onderschrijf.

Het NBC heeft daar helemaal niets mee te maken. Is ook niet ontstaan uit het Morgenrood. Maar dat is niet belangrijk, ik constateer dat je eigen ideeën ontwikkeld hebt en slecht op de hoogte bent.

Jij haalt dus ideeën uit het blad Amen als ik het goed begrijp en knipt en plakt dat hier alsof het jouw idee is, dat heet plagiaat, daarna ga je mij aanvallen en dan ineens melden dat het uit het blad "Amen" komt. Dan ben je niet in de war, maar dan ben je raar bezig naar mijn mening. Het was eerlijker geweest als je bij die uitleg over die baby in de baarmoeder en de vrucht de bron had vermeld.

Vreemd ook dat je wat ik een zelfbedacht verhaaltje vind eerst gebruikt als mijn vermeende visie of die van het NBC of van "Amen" want ik had er nog nooit van gehoord. Een bewijs dat niet ik, maar jij knipt en plakt uit allerlei bladen en dat niet vermeldt.

Je bent voortdurend op zoek om iets te bestrijden en in een negatief daglicht te plaatsen.

"Zoek de Dingen, Die Boven zijn". En lees de teksten die ik heb aangedragen of het klopt dat God Zich een tijd verborgen heeft. Paulus verklaart notabene wat die 'verborgenheid' inhoudt.

En ik zou die geciteerde gedachte binnen het verband van en in het blad "Amen" moeten lezen. Want zoals bekend pluk je her en der wat citaten van in dit geval een auteur van Amen en dat zijn er minstens 10 Christenen ( ongeveer ) die daarin schrijven en die zich niet kunnen verdedigen en kunnen uitleggen wat ze bedoelen.

Je kunt net zo goed wat citaten uit de Telegraaf of het AD plaatsen en zo je eigen krant of site samenstellen onder het opschrift dit is de visie van "Gelooft.com" en zo krijg je een aardige site bij elkaar van samengeraapte citaten.

Het is jammer dat je je niet beperkt tot al die Bijbelteksten die gaan over "de verborgenheid". Het zijn er velen, zowel in het OT als in het NT.

Dat is geen exclusieviteit van een bepaald leer. Dat zijn teksten rechtstreeks uit de Bijbel.

Door mij persoonlijk opgezocht en samengebracht in mijn post.

Het is net zo vreemd als iemand hier een visie uit de Bijbel post die alles te maken heeft met de kerk waar hij komt en jij gaat beginnen over het conflict dat Prof. Schilder had met een andere Gereformeerde predikant en je gaat dat dan uitdiepen.

Slaat helemaal nergens op.

Het leidt af van de Bijbelse waarheden waar ik over wil praten.

Het is constant met modder willen gooien en waarom je daar bevrediging inzoekt is mij een raadsel.

Stop daar toch mee. En weerleg de teksten die ik heb aangedragen. Ga niet grasduinen in oude artikelen van "Amen" om daar wat fragmenten uit te gebruiken die nergens op slaan.

Ik ben geen vertegenwoordiger van "Amen" noch van het NBC. En dat je Vlichhus noemt is helemaal niet aan de orde... want dat zijn ex-Jeh. getuigen die een uitgeverij zijn begonnen en veel Chr. literatuur uitgeeft.

Misschien had je "het Zoeklicht" ook nog kunnen raadplegen of 'De Middernachtsroep' of "Terdege" een Gereformeerd blad. Blijkbaar vind je al die bladen of organisaties belangrijker dan de Bijbel Zelf.

En dat maakt het ook zo lastig om tot een goed gesprek te komen waar de Bijbel als richtsnoer geldt.

Je noemt in je reactie niet één keer een Bijbeltekst. Dat is jammer.

En als je ergens niet dieper op in wilt gaan omdat je die leer teveel eer geeft is het beter om het ook niet te noemen, want blijkbaar ben je niet in staat om vanuit de Bijbel aan te tonen dat het een valse leer is.

In al je post noem je iets een valse leer of een valse leraar en ben je niet in staat om dat te onderbouwen.

Op een ander forum heeft men daarom een regel toegevoegd dat je dat alleen mag doen als je het goed onderbouwd. Maar jij beschuldigt maar raak, en als er om uitleg wordt gevraagd dan roep je dat je er niet op ingaat.

Dat is natuurlijk een zwaktebod en getuigt van onkunde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is geen sprake van een leer. Het is een vervulling van een profetie waar God aankondigt dat Hij Zich een ogenblik verbergende zou verbergen. Er zijn veel situaties als voorbeeld waar God Zich heeft verborgen. Als eerste geldt deze profetie voor het volk Israël. Er zijn vele Bijbelteksten waar dit wordt aangekondigd, maar ik zal er een paar noemen, waar het wordt aangekondigd en waar typologische voorbeelden zijn van Gods verberging.

Het is een eenvoudig verhaal Kwispel, iemand schrijft een tekst en jij hecht daar heilig geloof aan. Christenen die dat niet doen zien God elke dag schitteren in hun hart, ze zijn er de expressie van maar dat geloof je niet omdat de teksten anders stellen. God speelt geen verstoppertje Kwispel, misschien is het fijne suggestie om daar wat meer aandacht aan te besteden en je niet langer te laten ringeloren. Of doe anders dat God zich vandaag openbaart, zo kloppen de teksten weer wel volgens die bepaalde manier van denken hierover. Het is eenieder gegeven, elke dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is geen sprake van een leer. Het is een vervulling van een profetie waar God aankondigt dat Hij Zich een ogenblik verbergende zou verbergen. Er zijn veel situaties als voorbeeld waar God Zich heeft verborgen. Als eerste geldt deze profetie voor het volk Israël. Er zijn vele Bijbelteksten waar dit wordt aangekondigd, maar ik zal er een paar noemen, waar het wordt aangekondigd en waar typologische voorbeelden zijn van Gods verberging.

Het is een eenvoudig verhaal Kwispel, iemand schrijft een tekst en jij hecht daar heilig geloof aan. Christenen die dat niet doen zien God elke dag schitteren in hun hart, ze zijn er de expressie van maar dat geloof je niet omdat de teksten anders stellen. God speelt geen verstoppertje Kwispel, misschien is het fijne suggestie om daar wat meer aandacht aan te besteden en je niet langer te laten ringeloren. Of doe anders dat God zich vandaag openbaart, zo kloppen de teksten weer wel volgens die bepaalde manier van denken hierover. Het is eenieder gegeven, elke dag.

Absoluut, ik heb nooit beweerd dat God Zich verbergt voor Christenen, laat ik zeggen, 'gelovigen'.

Juist integendeel. Ik heb ook nooit gezegd dat God verstoppertje speelt. Dat is onzin natuurlijk.

Ik laat mij ook niet ringeloren.

Ik adviseer je om mijn post te lezen waar ik Bijbelteksten heb aangedragen, wat het betekent dat we in een tijd leven waar God Zich voor de wereld verborgen heeft en in eerste instantie voor Israël, genoemd "Jacob" in een tekst uit de Psalmen en uit Jesaja en Jeremia.

Het zijn teksten die profetisch van aard zijn uitgesproken. En wat God nu doet in de wereld heb ik uitgelegd aan de hand van Handelingen 28.

Wat een ieder gegeven is elke dag, dat weet ik niet.

Ik weet wel dat de genade is verschenen aan alle mensen TTC.

En dat is gratis en geheel voor niets.

Ik heb ook uitgelegd dat God een werk in en aan de wereld heeft gedaan in het verleden.

Lees Johannes 3 vers 16 waarna Christus zei: "Het is volbracht".

Toen is Hij weggevaren naar de hemel en een wolk onttrok Hem aan het zicht en Hij zal alzo wederkomen op die wolk en tot zolang heeft God de wereld overgegeven en ligt de macht in handen van de tegenstander.

Dat is ook te zien aan al die ellende die nog veel erger wordt.

Maar altijd is er voor die zoekende ziel een uitweg naar Boven.

Paulus zegt dat zo mooi dat zo iemand UIT de wereld wordt getrokken en gezet in het koninkrijk van de Geliefde Zoon.

Daarom is het ec-clesia.

Je mag je met elkaar verenigen tot één mening en een hetze voeren tegen mij persoonlijk, als dat de vruchten van een christen is, ga je gang, maar wel komen met Bijbelse argumenten en geen termen van 'ringeloren' en dat soort beschuldigingen want dat is ongepast en zonder enig respect.

Je mag kritiek hebben op mijn visie, maar onderbouw dat vanuit de Schrift en laat andere organisaties en evangelisten en maandbladen en mijn familie erbuiten graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kwispel je kent de Bijbel denk ik goed genoeg om te weten dat er genoeg verzen zijn waarin God gewoon verschijnt aan mensen, soms zelfs gewoon in menselijke gedaante.

Uiteraard MN, het is echter wel mogelijk om mensen te doen geloven dat het niet zo is, dat zal wel een andere reden hebben. Pro memorie:

Met Dabrowski in het achterhoofd, een openbaring is een religieus proces waarmee God zichzelf bekendmaakt aan mensen, dit kan zijn een tekst, een idee, een toespraak van een profeet of gebeurtenissen. In de theologie wordt een onderscheid gemaakt tussen natuurlijke- en bovennatuurlijke openbaringen. Zo spreekt de natuurlijke openbaring over Gods aanwezigheid in de natuur en de overtuiging dat mensen het vermogen hebben Gods handelen daarin te (her)kennen. Er zijn zeven verschillende manieren van openbaringen bekend:

(1) Via een droom

(2) Een Goddelijke inspiratie in het hart zonder dat een engel zich toont

(3) Een engel die de openbaring in de gedaante van een mens brengt

(4) Een openbaring neerdalend in een soort klokgelui, afnemend naarmate de boodschap begrepen wordt

(5) Een engel die zich in zijn werkelijke gedaante toont

(6) Een aanspreken van bovenuit, vanachter een hemels gordijn

(7) Zonder tussenkomst van een engel, direct door Gods openbaring

Openbaringen zijn van alle tijden en alle religies. Echter, in die gevallen dat de openbaringen niet door de volgelingen van een andere religie erkend worden, worden ze vaak door religies gezien als misvatting of soms bezetenheid door de duivel. Hedendaagse auteurs die geschriften met openbaringen uitbrengen, worden door de meeste religies met grote argwaan bekeken, omdat men in twijfel trekt dat die openbaringen daadwerkelijk van hun God afkomstig zijn.

https://visionairsite.wordpress.com/

Link naar bericht
Deel via andere websites
Absoluut, ik heb nooit beweerd dat God Zich verbergt voor Christenen, laat ik zeggen, 'gelovigen'. Juist integendeel. Ik heb ook nooit gezegd dat God verstoppertje speelt. Dat is onzin natuurlijk. Ik laat mij ook niet ringeloren. Ik adviseer je om mijn post te lezen waar ik Bijbelteksten heb aangedragen, wat het betekent dat we in een tijd leven waar God Zich voor de wereld verborgen heeft en in eerste instantie voor Israël, genoemd "Jacob" in een tekst uit de Psalmen en uit Jesaja en Jeremia. Het zijn teksten die profetisch van aard zijn uitgesproken. En wat God nu doet in de wereld heb ik uitgelegd aan de hand van Handelingen 28. Wat een ieder gegeven is elke dag, dat weet ik niet. Ik weet wel dat de genade is verschenen aan alle mensen TTC. En dat is gratis en geheel voor niets. Ik heb ook uitgelegd dat God een werk in en aan de wereld heeft gedaan in het verleden. Lees Johannes 3 vers 16 waarna Christus zei: "Het is volbracht". Toen is Hij weggevaren naar de hemel en een wolk onttrok Hem aan het zicht en Hij zal alzo wederkomen op die wolk en tot zolang heeft God de wereld overgegeven en ligt de macht in handen van de tegenstander. Dat is ook te zien aan al die ellende die nog veel erger wordt. Maar altijd is er voor die zoekende ziel een uitweg naar Boven. Paulus zegt dat zo mooi dat zo iemand UIT de wereld wordt getrokken en gezet in het koninkrijk van de Geliefde Zoon. Daarom is het ec-clesia. Je mag je met elkaar verenigen tot één mening en een hetze voeren tegen mij persoonlijk, als dat de vruchten van een christen is, ga je gang, maar wel komen met Bijbelse argumenten en geen termen van 'ringeloren' en dat soort beschuldigingen want dat is ongepast en zonder enig respect. Je mag kritiek hebben op mijn visie, maar onderbouw dat vanuit de Schrift en laat andere organisaties en evangelisten en maandbladen en mijn familie erbuiten graag.

Dit schept veel genoegdoening Kwispel, het is volbracht. Dan kunnen we zonder probleem aan dat Vredesrijk beginnen, hoeven nu op niemand meer te wachten, gelukkig maar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uhm... ja, hahahaa.

Jij stelt: dood is dood. En mijn (naar ik meen vrij inhoudelijke) reactie is dat de Tenach leert dat daarvan geen sprake is.

Nog even mijn vragen:

Is dat leven in overdrachtelijke zin? Dat zijn naam opgetekend is in het boek des levens? Dat laat toch nog steeds de opstanding ongewis? Zoals beroemde mensen voortleven na hun dood in de naam die zij maakten. (In het Joodse denken is een scheiding tussen een dood lichaam en een voortlevende ziel toch niet mogelijk?).

En nog een vraag:

Baseer je je enkel op de vrouw van Endor?

Nee, ik bedoel dat zelf niet in overdrachtelijke zin. Maar iets wat algemeen aanvaard wordt binnen het jodendom is dat mensen voortleven 'door hun nakomelingen'.

Mee eens. Alleen als Jezus daarnaar verwijst, is het geen bewijs voor opstanding uit de dood.

Binnen het jodendom is het sowieso belangrijker wat je tijdens dit leven doet, zodat wat hierna komt eigenlijk geen gespreksonderwerp is. Wat dat betreft staat het iedereen erg vrij om hier je eigen gedachten over te hebben. En zoals ik al eerder wel eens aanhaalde, is het zo dat voor joden eigenlijk iedere tekst op minimaal zevenenzeventig verschillende manieren kan worden uitgelegd. Dat zorgt dus voor een enorme diversiteit van meningen en visies. Dit resulteert er bijvoorbeeld in dat - alhoewel Ezechiel vrij abstract geprofeteerd heeft over de opstanding van de doden - sommigen geloven dat er geen opstanding zal plaats vinden.

Mee eens.

Het jodendom gelooft bij uitstek dat de ziel die de mens ontvangen heeft van G'd afkomstig is en ook daarheen weer terug keert nadat het lichaam gestorven is. Dus ik vraag me af hoe je hierbij komt.

Zoals je al aangaf, zijn er minimaal zevenenzeventig manieren om een tekst uit te leggen. Wanneer je uitlegt vanuit een christelijke of een talmoedische visie, dan is jouw uitleg waarschijnlijk vanzelfsprekend. Kijk je naar de Tenach zelf, dan wordt er erg weinig over leven na de dood gesproken.

Voor zover ik heb begrepen, bestaat er een verschil tussen Grieks denken en Joods denken. - Grieks denken stelt de geest/het verstand boven het lichaam. Het lichaam is iets waar de geest van verlost wordt. Het aardse is waar het doel van de mens niet ligt.

- In het Joodse denken is een dergelijke scheiding van geest/verstand en lichaam niet mogelijk. De aarde is bij uitstek de plek waarvoor de mens bedoeld is. De mens is één geheel. De opstanding van het lichaam, hoewel in de Tenach niet bekend, is een logisch uitvloeisel van dit denken. Een voortzetting van het leven na de dood is een leven op aarde, niet in de hemel.

En nee, ik baseer me niet alleen op de waarzegster uit Endor. Maar ook op het feit dat G'd ons verboden heeft om geesten te raadplegen. Want waarom zou je iets verbieden wat sowieso al onmogelijk is? En verder staat letterlijk in Kronieken 10 dat Saul de dood vond omdat hij de geest van een dode had geraadpleegd. Het boek Kronieken is simpelweg een verslag van de geschiedenis, dat niet per definitie aan (een bepaalde) interpretatie onderhevig is.

Ik las zonet een hoofdstuk uit een boek, waarin wordt gesteld dat de rechtvaardigen niet naar Sheol gaan. Wanneer rechtvaardigen in doodsnood zijn, kunnen ze dat ervaren als Sheol, maar de tekening van Sheol is zo negatief dat het niet de plek kan zijn waar rechtvaardigen na hun dood heen gaan. Ik vind dat wel plausibel. Het lost voor mij het probleem op. De geest van Samuël wordt dan niet opgeroepen vanuit Sheol, maar vanuit de plek waar overleden rechtvaardigen zijn.

Wat deze plek dan wel is? En moet je dan spreken van onsterfelijke ziel? Waarom is er dan nog een opstanding van de doden nodig, als iemand (elders) voortleeft? Het lijkt nogal op Platonisme en het gaat in elk geval veel verder dan de summiere informatie die de Tenach geeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kwispel je kent de Bijbel denk ik goed genoeg om te weten dat er genoeg verzen zijn waarin God gewoon verschijnt aan mensen, soms zelfs gewoon in menselijke gedaante.

Wanneer was dat? En in welke menselijke gedaante?

Het is onder het oude verbond naar mijn mening als "de Engel des Heeren".

Als de Koning van Salem ( Melchizédek)

Vergeet ik een menselijke gedaante?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid