Spring naar bijdragen

Openbaring 20:11-15


Aanbevolen berichten

33 minuten geleden zei ineke-kitty:

Overigens dien je rekening te houden met het gegeven dat we hier in het sub forum Bijbelstudie zitten, en dat ik in elk geval ervan uitga dat de Bijbel het Woord van God is, en daarmee de Waarheid, inclusief de profetieën die daarin staan.

Dat weet ik en respecteer ik ook. Maar dat neemt toch niet weg dat je als gelovige over de uitleg van de bijbel mag nadenken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 822
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mijn insteek bij het lezen/peilen van dat boek is vooral ook een pragmatisch "zoeken van betekenis voor het hier en nu" van die teksten. En verder steek ik er nog wel eens energie in om wat kanttekeni

Ik vind het eigenlijk vrij accuraat als ik het door WTG ogen bezie. WTG getuigen noemen zichzelf immers ook Jehova's Getuigen. Dat is op zich al blasfemie natuurlijk, maar daar denken ze zelf sch

Zie hier een lijstje met kenmerken voor een sekte; https://nl.wikipedia.org/wiki/Sekte#Kenmerken_in_plaats_van_definitie Het WTG tikt ze allemaal af. Of je het nou een prettige gedachte

Posted Images

21 minuten geleden zei ineke-kitty:

Prima dat je nadenkt over Bijbelse dingen, echter betwijfelen dat het "nog hangt"  of de profetieën door God ingegeven ooit nog uit zullen komen, past m.i. niet in een sub forum als Bijbelstudie. 

Ik zei dat omdat ik hoopte dat je met je eigen mening zou terugkomen ipv alleen maar teksten te citeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist 

Mijn 'mening' correspondeert met wat de Bijbel zegt over de profetieën, en dan met name over de toekomstige zaken zoals o.a. beschreven in Openbaring.  Bijbelstudie houdt in dat we met elkaar de Schrift onderzoeken d.m.v. Schriftplaatsen/teksten, en ook Schrift met Schrift vergelijken, door ook andere boeken zoals o.a. Daniel te vergelijken met het boek Openbaring.  Bovendien citeer ik niet alleen maar teksten, maar leg ook de betekenis ervan uit.  Daar mag men het niet mee eens zijn, maar dan dient men ook te onderbouwen MET de Schrift wat er evt. niet aan zou kloppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei ineke-kitty:

Daar mag men het niet mee eens zijn, maar dan dient men ook te onderbouwen MET de Schrift wat er evt. niet aan zou kloppen.

Onderbouwen met de Schrift...? Beginnen we eens hier:

1 uur geleden zei ineke-kitty:

Prima dat je nadenkt over Bijbelse dingen, echter betwijfelen dat het "nog hangt"  of de profetieën door God ingegeven ooit nog uit zullen komen, past m.i. niet in een sub forum als Bijbelstudie. 

Eens kijken wat we uit de Schrift op kunnen maken over het al of niet uitkomen van door God ingegeven profetieën. Komen die altijd uit, dan heb je een punt. Maar zijn er ook door God ingegeven profetieën die niét uitkomen, dan kan het voorbehoud van Violist prima passen binnen een subforum Bijbelstudie, lijkt me...

Een profetie:

Citaat

Jona 3:1 Opnieuw richtte de HEER zich tot Jona: 3:2 ‘Maak je gereed en ga naar Nineve, die grote stad, om haar aan te klagen met de woorden die ik je zeg.’ 3:3 En Jona maakte zich gereed en ging naar Nineve, zoals de HEER hem opgedragen had.

Nineve was een reusachtige stad, ter grootte van drie dagreizen. 3:4 Jona trok de stad in, één dagreis ver, en riep: ‘Nog veertig dagen, dan wordt Nineve weggevaagd!’

Vragen:

1) Was dit een door God ingegeven profetie?

2) Is die profetie uitgekomen? In dit geval niet "ooit", maar na die voorzegde 40 dagen?

3) Wat zegt dat gegeven over de aard van "Bijbelse profetieën"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hendrik-NG

Ik wil ook reageren op de Jona profetie.

God gaf Jona de opdracht om rampspoed over Nineveh uit te roepen. Blijkbaar deden ze daar dingen die niet door de beugel konden. Je zou dat een profetie kunnen noemen, dus antwoord op vraag 1 is Ja.

2. De profetie, of mededeling, is niet uitgekomen, maar dat had z'n reden en dat verteld heel veel over God. De inwoners van laag tot aan de koning toe lieten duidelijk zien dat ze berouw hadden van hun daden en gingen hun gedrag direct corrigeren. Het doet me denken aan de conversatie van Abraham die hij had met Jehovah. Hij ging onderhandelen met God. Als er 50 rechtvaardigen zijn, 40, 30, 20, 10. God zou Sodom en Gomorrah niet vernietigen vanwege de 10 rechtvaardigen. Maar goed die waren er niet. In Nineveh dus wel! Jehovah is vergevingsgezind en rechtvaardig.

3. Dit verhaal zegt dus niks over profetiën. Dit verhaal zegt dus meer over de rechtvaardigheid en vergevingsgezindheid van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Hendrik-NG  

Ten eerste was het geen door God ingegeven profetie, maar een oordeel over de stad Nineve.  De stad bekeerde zich van haar zonden, en werd gespaard, tot groot ongenoegen van Jona overigens.  Je zult met betere voorbeelden moeten komen .  ALLE profetieën tot vandaag de dag toe, zijn uitgekomen, en de profetieën over de toekomende dingen vanzelfsprekend nog niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei sjako:

Jezus zal dus niet alleen regeren, de 144.000 en engelen zullen hier ook aan meehelpen.

Hier kan ik wel wat mee. 144000 gelovigen evenredig verdeeld over het totaal aantal mensen zou  Nederland nu zo'n 350 gelovige bestuurders opleveren.

225 naar beide kamers en de rest naar provincies en gemeentes. Het ambtenarenapparaat zal dan uitsluitend uit engelen bestaan, handig bij bezorgactiviteiten.

Waar ik wel nog mee zit hoe zij allen wereldwijd door koning Jezus aangestuurd gaan worden en welke middelen zij hebben dat ongelovigen hun beleid accepteren.

Volgens jou doet Jezus dat vanuit de hemel en volgens Ineke-Kitty als een zichtbare koning op aarde.

Wat denk je van iets er tussen in, een ruimteschip of zo? Ik breng gelovigen wel bij elkaar :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
20 minuten geleden zei ineke-kitty:

@Hendrik-NG  

Ten eerste was het geen door God ingegeven profetie, maar een oordeel over de stad Nineve.  De stad bekeerde zich van haar zonden, en werd gespaard, tot groot ongenoegen van Jona overigens.  Je zult met betere voorbeelden moeten komen .  ALLE profetieën tot vandaag de dag toe, zijn uitgekomen, en de profetieën over de toekomende dingen vanzelfsprekend nog niet.

Het was inderdaad, wat de Engelsen noemen, een "admonition" - gekoppeld aan een dreigend oordeel. De oudtestamentische profeten deden (vrijwel) niet anders dan, sprekend namens God, Israël in het gareel proberen te krijgen. Of (in dit geval) Ninevé... Ook daar ging het om een aankondiging, een Godsspraak, gekoppeld aan een voorzegging...

Het woord profetie heeft gewoon meerdere betekenissen; om er maar een paar te noemen: 1) Aankondiging 2) Godsspraak 3) Toekomstvoorspelling 4) Voorzegging 5) Voorspelling.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

@hendrik21 

Nee hoor, ik heb nergens om gevraagd. Ik ben Sjako tegemoet gekomen omdat hij een vraag stelde over de grote schare en waar zij zich bevinden, waarop Violist allerlei vragen begon te stellen, die v.w.b. het thema in dit topic niet thuishoren.  Ik ben daar op in gegaan, door te stellen dat het een Bijbels feit is dat Christus Jezus Zijn Koninkrijk op aarde zal oprichten, waarbij hij stelde dat "het er nog om hangt"  of dat inderdaad zal gebeuren.  We gaan hier uit van wat de Schrift daarover zegt, en dat betekent dat Zijn Koninkrijk inderdaad opgericht zal worden op aarde in de toekomst. Ik heb dat aangetoond met verschillende Schriftplaatsen en dat is de bedoeling van Bijbelstudie . Het is dus niet de bedoeling dat de Schrift in twijfel wordt gebracht door ongelovigen, die met allerlei hypothetische vragen komen aanzetten, op welke wijze dat Koninkrijk gerealiseerd zal worden.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een van de beloftes van de komst en wederkomst van Christus en Zijn heerschappij in de toekomst is wellicht de bekendste en staat in Jesaja 9:5-6.

"Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven en de heerschappij rust op Zijn schouder, en men noemt Hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat Hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.  De ijver van de Here der heerscharen zal dit doen".

Dit gedeelte verwijst naar de tijd wanneer Christus Zelf, de Zoon gegeven door God, de opperste heerser van het heelal zal zijn. 

Wanneer zal dit gebeuren?  Dat staat o.a. beschreven in Mattheus 24:27-31 waar Hijzelf over de laatste dingen zegt:  " Want gelijk de bliksem komt van het oosten en licht tot het westen, ZO zal de komst van de Zoon des mensen zijn" .  En..." Terstond NA de [grote] verdrukking van DIE dagen zal de zon verduisterd worden en de maan zal haar glans niet geven en de sterren zullen van de hemel vallen en de machten der hemelen zullen wankelen. En DAN zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen ALLE stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen [ letterlijk]  zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid, en Hij zal Zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen Zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken, van het ene uiterste der hemelen tot het andere". 

Het ZAL dus gebeuren, geen twijfel mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei ineke-kitty:

En DAN zal het teken van de Zoon des mensen verschijnen aan de hemel en dan zullen ALLE stammen der aarde zich op de borst slaan en zij zullen de Zoon des mensen [ letterlijk]  zien komen op de wolken des hemels, met grote macht en heerlijkheid

 

Dit kun je toch niet letterlijk nemen? Bij een niet te grote platte aarde zou dat misschien kunnen maar hoe kan iemand de wolken aan de andere kant van een ronde aarde gaan zien?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist

De zichtbare komst gaat samen met wat in de Bijbel Armageddon wordt genoemd. Het is de Grote Oorlog van God waarbij al het onrecht en slechte van de wereld wordt gedaan. Dan komt er als het ware een Nieuwe aarde (lees vernieuwde) en Nieuwe hemelen (hemelen wordt in de Bijbel vaak gebruikt als ander woord voor regeringen). En reken maar dat alle oog dat zal zien! Uit deze oorlog zullen overlevenden zijn die de Nieuwe Aarde gaan bewonen. In de loop van het 1000 jarig Rijk zullen dan de doden opstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist 

Ja zeker zal dat letterlijk gebeuren. De Here Jezus Christus zal op dezelfde wijze terugkomen als dat Hij is opgevaren naar de hemel.  Ik heb dat al eerder aangetoond met de Schrift.  De discipelen waren daar getuigen van.  Hij zal Zijn voeten [letterlijk]  zetten op de Olijfberg in Jeruzalem en dan zal elk oog hem zien.  Hij zal dan Zijn Koninkrijk op aarde oprichten, en zitten op de troon van David te beginnen in Jeruzalem, en uitbreiden over de gehele aarde. Het 1000-jarig Vrederijk zal dan beginnen, waarin de satan wordt gebonden voor de duur van die 1000 jaar. Daarna zal hij voor korte tijd losgelaten worden uit zijn 'gevangenis' en de volkeren vergaderen tot de laatste oorlog tegen het Lam en Zijn heiligen, waar de Heer uiteraard de overwinning zal behalen, en dan zal satan voor eeuwig in de poel des vuurs geworpen worden.  Daarna komt het oordeel voor de troon van God, waarbij de bokken gescheiden zullen worden van de schapen,  In Openbaring 20:1-19 wordt de volgorde beschreven waarin deze dingen zullen plaatsvinden.  NA het laatste oordeel komt er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde was voorbijgegaan. [ Openb. 21].

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 minuten geleden zei ineke-kitty:

Het 1000-jarig Vrederijk zal dan beginnen, waarin de satan wordt gebonden voor de duur van die 1000 jaar.

Het kwaad zit in de mens  en dat haal je er niet uit door een duivel op te sluiten. Of denk je dat  dan ineens geen enkele sterveling meer op macht uit zal zijn. Geen eigen wil meer maar robots, doende de wil van God. Maar mocht het zo gaan dan blijft het onbegrijpelijk dat de satan niet gelijk in het paradijs is opgepakt, vind je niet? Dan was er nooit oorlog geweest volgens jouw citaat.

 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Thorgrem:

Wellicht heb je het voor jezelf aangetoond en aannemelijk gemaakt. Voor mij echter bij lange na niet. Evengoed kan het allemaal figuurlijk verstaan worden.

Hoe dan ook men maakt zich druk over zaken die voor het zieleheil niet van belang zijn.Men zou zich beter druk moeten maken over het eigen zieleheil dan allerlei dwaalleer en vreemde aan name,s.

Link naar bericht
Deel via andere websites
17 minuten geleden zei Vrijheid:

Hoe dan ook men maakt zich druk over zaken die voor het zieleheil niet van belang zijn.Men zou zich beter druk moeten maken over het eigen zieleheil dan allerlei dwaalleer en vreemde aan name,s.

Het  hebben van een ziel is een latere uitvinding die je in het oude testament niet terug vindt. God zei daar tegen Adam niets over. Die zou sterven en tot stof wederkeren, punt uit. Niets over een leven na dit leven, niets over een hemel en niets over een hel.   

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem 

We verschillen van mening in deze, en die ontstaan waarschijnlijk omdat niet alle christenen de twee sleutels gebruiken om het profetisch Woord van God te begrijpen. Ten eerste moet men de Bijbel letterlijk uitleggen, tenzij de samenhang waarin de tekst staat, goede reden geeft anders te doen. Ten tweede moet men het verschil zien tussen Israel en de Gemeente.  Beide ontstonden op verschillende wijze en hadden een verschillend doel en opdracht. Beide hebben ook een verschillende toekomst. 

Ik geloof dat we zoveel mogelijk Schriftgedeeltes letterlijk moeten nemen, in samenhang met de context. De aanhangers van de Alexandrijnse School zijn in de derde eeuw ermee begonnen de Schrift te vergeestelijken en zinnebeeldig voor te stellen, en begon men er algemeen aan te twijfelen of Christus voor het Vrederijk terug zou komen. Origenes, was EEN van de eersten.  Studenten in de tijd van de Reformatie accepteerden het gezag van de Schrift en na verloop van tijd namen zij de hele Bijbel letterlijk. Het gevolg hiervan was een opleving van het pre-millennialisme.  Dit is altijd het gevolg als men de Bijbelse beloften letterlijk neemt, namelijk dat Christus terug zal komen naar deze aarde in kracht en grote heerlijkheid, nadat de antichrist verschenen is in de tijd van de grote verdrukking.  En wanneer Hij komt, zal Hij de volken onderwerpen en over hen heersen. Hij zal de antichrist en de valse profeet  verslaan, satan binden gedurende 1000 jaar en de dode gelovigen opwekken, die met Hem zullen regeren in het Koninkrijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei ineke-kitty:

@Thorgrem 

We verschillen van mening in deze, en die ontstaan waarschijnlijk omdat niet alle christenen de twee sleutels gebruiken om het profetisch Woord van God te begrijpen. Ten eerste moet men de Bijbel letterlijk uitleggen, tenzij de samenhang waarin de tekst staat, goede reden geeft anders te doen. Ten tweede moet men het verschil zien tussen Israel en de Gemeente.  Beide ontstonden op verschillende wijze en hadden een verschillend doel en opdracht. Beide hebben ook een verschillende toekomst. 

Ik gebruik zeker wel 2 sleutels om de bijbel te gebruiken. Sleutel 1 is de Heilige Geest die tot mij gekomen is door de doop in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en door handoplegging in een directe lijn met de apostelen tijdens het heilig Vormsel. Sleutel 2 is het leergezag van de Kerk, het Lichaam van Christus. Goed, dan hebben we die stokpaardjes ook weer gehad maar kan je wel van harte aanraden om die twee sleutels ook te gaan gebruiken.

Dat men de bijbel letterlijk zou moeten uitleggen tenzij er (en volgens welke mening dan?) aanname is om dat niet te doen is al onbijbels. Dat gedweep met Israël deel ik ook al niet met jou.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@violist 

Dat is juist.  Het kwaad zit inderdaad in de mens , echter gedurende de tijd dat satan opgesloten is, kan hij de mensheid niet verleiden. De mensen krijgen dan alsnog de kans om een keuze te maken voor de Here Jezus Christus, door de prediking van de 144.000 verzegelden die het Evangelie zullen prediken over de gehele aarde.  Als de duivel daarna, voor korte tijd weer losgelaten wordt,  zullen de mensen die geweigerd hebben in Christus te geloven, de laatste oorlog voeren met aan het hoofd de satan en die oorlog wordt Armageddon genoemd in de Bijbel. 

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid