Spring naar bijdragen

Geloven alle gelovigen in dezelfde God?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 230
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Misschien moet je je eens verdiepen in de leer van anderen i.p.v. zomaar wat te roepen omdat het liberaal lijkt. :#

Dit soort gedachtenspinsels en aannames vertroebelt de discussie Ken. Ik roep niets om liberaal te zijn, nogal raar van je. Ik denk dat ik bovengemiddeld veel van de Islam afweet. Ik durf zelfs te stellen dat jij niet eens goed kunt onderbouwen waarom Allen en God niet Dezelfde zijn (als we dan toch zomaar wat mogen roepen).

Beste MysticNetherlands, ik ga die weddenschap maar al te gaarne met je aan want ik garandeer je dat ik dat kan. Tevoren wil ik wel even een aantal spelregels vaststellen, want toen ik de vorige keer mij de moeite getroostte om je mijn 'gedachtespinsels' uit te leggen moest je eerst een cursus Hebreeuws doen alvorens je daar uitspraken over deed. Het lijkt me handig dat je dat dan nu eerst doet en ook een cursus Arabisch en dat we dan gaan wedden. Het lijkt me een genoegen om dat te gaan doen, want het is voor mij als het verzilveren van een check,. Makkelijk verdiend geld dus, want het is pas wedden als er een inzet is en ik wil alleen met je wedden om geld, onder het motto: dubbel of niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leg me dan eens uit hoe het Dezelfde kan zijn terwijl joden en moslims vinden dat ik aan afgoderij doe en het verdien om voor eeuwig in de vlammenzee gepijnigd te worden? Ik ben heel benieuwd!

De joden uit de tijd voordat Jezus kwam aanbaden toch de juiste God? De juiste staat in hun Boek, laat ik het dan zo zeggen.

Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Ik zeg niet dat joden een relatie met dezelfde God hebben, maar als ze zelf gaan nadenken kunnen ze wel uit hun Geschriften halen dat Jezus al is gekomen, dat Hij God is en dat ze hem nodig hebben. En een moslim zal dat niet uit de Koran kunnen halen.

Hoe kan het dan dat de joden zeggen dat ze de God uit hun boeken aanbidden terwijl in de Bijbel staat dar ze Baal (Jer 7,9 + 11,3) roken?

Ja ja, ik begin te vatten wat je bedoelt. Je hebt helemaal gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Coby: waarop baseer je God is niet Allah?

Hij heet niet Jahweh.

Allah was al ver voor Mohammed bekend en dezelfde als Tammuz, een in de Tenach ook bekende afgod.

Wat ik zo raar vind is dat tegenwoordig elke naam van een god dezelfde is als God, terwijl in het O.T. er allemaal afgoden waren met verschillende namen en God zei dat ze geen andere goden mochten hebben voor Zijn Aangezicht en Hij zei al helemaal niet dat ze dezelfde waren als Hij.

Als nu een Hare Krishna aanhanger tegen mij zegt: Ja, wij geloven ook in Jezus, maar we noemen hem Krishna, geloof ik nog niet dat hij een christen is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God is drie personen in een essentie. Geloven de moslims dat? Zo niet, dan geloven ze in een andere god.

Lijkt me wat onwaarschijnlijk. Er is immers maar één God, dus als iemand belijdt in één God te geloven, dan kan het niet anders dan die ene God zijn. Moslims, joden en ook hindoestanen geloven dus in dezelfde God als wij. Alleen hebben zij totaal andere godsbeelden van Hem dan wij, die vaak inderdaad tegenstrijdig zijn met wat wij van God kennen. Toch dichten zij Hem hier en daar wel eigenschappen toe die wij ook in Hem herkennen, de ene godsdienst meer dan de andere. Maar de meest volledige waarheid over Hem leren we kennen binnen de Kerk, van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tegenwoordig hoor ik uit protestantse hoek regelmatig dat joden, moslims en christenen allemaal in dezelfde God geloven. Dit kan je zien als een handreiking van christelijke zijde en alhoewel ik een vriendelijk gebaar te alle tijde waardeer en respecteer, vind ik niet dat het afbreuk aan iemands integriteit moet doen. Aangezien christenen geloven dat Jezus Christus God is, aanbidden we niet dezelfde God als degenen die dat niet belijden. Daarom vind ik niet dat ik tegen een jood of moslim kan zeggen dat we Dezelfde geloven, want ik geloof dat dat Jezus Christus is (Heb 13,8) terwijl joden en moslims daar anders over denken. Moeten zij weten, want we leven in een vrij land, maar geloven alle gelovigen in dezelfde God? Naar mijn mening absoluut niet.

Hoe denk jij hier over?

Om hierop te kunnen antwoorden dient men toch eerst te specifieren wat met "geloven "bedoeld wordt.

En daar het hier het geloof in God betreft is het mijns inziens dan ook belangrijk om na te gaan in welk verband het woord geloof steeds gebruikt wordt in de Bijbel

Men kan vaststellen dat in Gods Woord geloven steeds in verband gebracht wordt met het aanvaarden, het gehoorzamen en het trouw zijn van de gelovige aan Iemand of iets.

Geloven dus alle gelovigen in hetzelfde of in dezelfde persoon?

Uit de praktijk blijkt dat dit zeker niet het geval is

De humanistische gelovige is zeker niet trouw aan de leer van de Protestants -gelovige en deze is op zijn beurt niet trouw aan de leer van de RKK-gelovige.

Waarbij ook elk van de bovengenoemde groepen op zich niet trouw en gehoorzaam zijn aan de leer van de Christus - gelovige .

Elk van de bovengenoemde groepen zijn trouw aan hun soeverein (God) maar de soevereinen zijn niet dezelfde omdat hun leerstellingen en geboden onderling duidelijk verschillen en meestal tegengesteld zijn.

In het algemeen kan men echter wel stellen dat men in feite enkel kan kiezen tussen het gehoorzamen en dienen van Christus (de God van Israël) of het gehoorzamen van Satan en zijn vertegenwoordigers .

.

Gods wet is eenvoudig en duidelijk , de voorschriften van Satan (en zijn vertegenwoordigers) zijn daarentegen meestal veelvuldig, verwarrend en tegengesteld of afbrekend aan Gods basiswetten.

Daarom is het dan ook eenvoudig om vast te stellen wie voor en wie tegen de God van Israël werkt en zegt God wie niet voor mij is is tegen mij , Wie niet samenbrengt die verstrooit

Link naar bericht
Deel via andere websites

De drie Abrahamitische godsdiensten geloven m.i wel in dezelfde God.

De God van Abraham, Isaac en Ismael. Tot aan het N-T zijn er grote overeenkomsten, met de Joden delen we het O-T, de Islam zag niet Isaac bijna geofferd worden maar Ismael, Maar ook zij zien de God van Abraham als hun God.

Jezus veranderde alles voor ons christenen,voor mij maakt dat het totaal, duidelijk. Voor mij geen ander geloof dan het christelijke maar ik besef dat zowel Joden als Moslims dit ook zullen vinden. En zij zien Jezus niet als duidelijk God's Zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien moet je je eens verdiepen in de leer van anderen i.p.v. zomaar wat te roepen omdat het liberaal lijkt. :#

Dit soort gedachtenspinsels en aannames vertroebelt de discussie Ken. Ik roep niets om liberaal te zijn, nogal raar van je. Ik denk dat ik bovengemiddeld veel van de Islam afweet. Ik durf zelfs te stellen dat jij niet eens goed kunt onderbouwen waarom Allen en God niet Dezelfde zijn (als we dan toch zomaar wat mogen roepen).

Beste MysticNetherlands, ik ga die weddenschap maar al te gaarne met je aan want ik garandeer je dat ik dat kan. Tevoren wil ik wel even een aantal spelregels vaststellen, want toen ik de vorige keer mij de moeite getroostte om je mijn 'gedachtespinsels' uit te leggen moest je eerst een cursus Hebreeuws doen alvorens je daar uitspraken over deed. Het lijkt me handig dat je dat dan nu eerst doet en ook een cursus Arabisch en dat we dan gaan wedden. Het lijkt me een genoegen om dat te gaan doen, want het is voor mij als het verzilveren van een check,. Makkelijk verdiend geld dus, want het is pas wedden als er een inzet is en ik wil alleen met je wedden om geld, onder het motto: dubbel of niks.

Ten eerste: ik een cursus Hebreeuws? Ik heb geen flauw benuk waar je t over hebt. Ten tweede, als jij een 'discussie' begint door mij te verwijten dat ik dingen post om liberaal te willen klinken (echt, hor verzin je t) ben je niet echt uitnodigend bezig. Ten derde, voor geld? Ben je niet goed snik?? En als laatste: onderbouw dan maar eens waarom Allah niet God is. Zonde al dit soort hooghartige en competitieve geneuzel en zonder allerlei rare suggestieve posts over mijn achterliggende motieven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Coby: waarop baseer je God is niet Allah?

Hij heet niet Jahweh.

Allah was al ver voor Mohammed bekend en dezelfde als Tammuz, een in de Tenach ook bekende afgod.

Wat ik zo raar vind is dat tegenwoordig elke naam van een god dezelfde is als God, terwijl in het O.T. er allemaal afgoden waren met verschillende namen en God zei dat ze geen andere goden mochten hebben voor Zijn Aangezicht en Hij zei al helemaal niet dat ze dezelfde waren als Hij.

Als nu een Hare Krishna aanhanger tegen mij zegt: Ja, wij geloven ook in Jezus, maar we noemen hem Krishna, geloof ik nog niet dat hij een christen is.

Allah was Tammuz? Heb je daar ewn serieuze bron voor? Ik kan zo gauw alleen maar wat Christelijke anti-Islam websitejes vinden. Je weet overigens dat Yahweh zeer waarschijnlijk begon als 1 van de vele goden en zeer waarschijnlijk een vrouwelijke partner had?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Ken: je referentie aan Arabisch doet me t ergste vermoen overigens :) Je gaat toxh niet met Bijbelverzen en Koran soera's komen he? Het is heel simpel, er is maar 1 God. Ieder mens die zegt God te aanbidden aanbidt die Ene God. Dat het godsbeeld van die mensen onderling heel erg kan afwijken, of zelfs gevaarlijk incorrect kan zijn is wat anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hij heet niet Jahweh.

Allah was al ver voor Mohammed bekend en dezelfde als Tammuz, een in de Tenach ook bekende afgod.

Wat ik zo raar vind is dat tegenwoordig elke naam van een god dezelfde is als God, terwijl in het O.T. er allemaal afgoden waren met verschillende namen en God zei dat ze geen andere goden mochten hebben voor Zijn Aangezicht en Hij zei al helemaal niet dat ze dezelfde waren als Hij.

Als nu een Hare Krishna aanhanger tegen mij zegt: Ja, wij geloven ook in Jezus, maar we noemen hem Krishna, geloof ik nog niet dat hij een christen is.

Allah was Tammuz? Heb je daar ewn serieuze bron voor? Ik kan zo gauw alleen maar wat Christelijke anti-Islam websitejes vinden. Je weet overigens dat Yahweh zeer waarschijnlijk begon als 1 van de vele goden en zeer waarschijnlijk een vrouwelijke partner had?

http://shoebat.com/2012/09/13/the-oldes ... -to-allah/

Whalid Shoebat, een bekeerde moslim, maar dat zul je wel een anti-islam website vinden.

1 Joh 2:22. Wie is de leugenaar, dan die loochent, dat Jezus is de Christus? Deze is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent.

Waarom zouden er nu zoveel moslims tot bekering komen doordat ze visioenen van Jezus krijgen? Ik denk omdat ze de verkeerde god dienden.

Het klinkt wel vriendelijk, we hebben allemaal dezelfde God, maar als ik geloof dat ze de juiste God dienen, dan ga ik ook niet voor ze bidden of ze het evangelie vertellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou wel eens een religieus forum in bijvoorbeeld India willen lezen. Zouden ze daar ook zo arrogant zijn?
Er zijn denk ik weinig mensen die hier de toon van de meeste deelnemers als arrogant zouden bestempelen, hooguit n enkele zure atheist :) Voor je eigen overtuiging uitkomen en daarmee impliciet dat van een ander als deels danwel geheel onjuist bestempelen is nit arrogant Jacobus. Beetje jammer dit.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Je schrijft 'de verkeerde god dienden' maar ik denk dat n juistere term is 'een verkeerd godsbeeld hadden'. Er is immers maar 1 God :)

"Alle goden van de heidenen zijn demonen" - Psalm 96:5 in de Septuaginta

:)

Daar jij ten eerste zelf ook de Bijbelverzen kunt oplepelen waarmee ik kan 'aantonen' dat er maar 1 God is en ik ten tweede niet zo hou van je standpunt met Bijbelverzen onderbouwen (daar kun je nl alle kanten mee op) laat ik het er maar bij...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is ook weer zo'n typisch seculier westers idee dat alle godsdiensten in het oosten of in de wilde natuur allemaal lief, onschuldig en reuzetolerant zijn, maar onze eigen godsdiensten en die enge godsdienst in het Midden-Oosten natuurlijk bloeddorstig, fundamentalistisch en arrogant zijn. Hele films en boeken zijn gebaseerd op dat rare schuldcomplex, zelfs nog een film over aliens die wij dan zouden bedreigen. Want als blijkt dat men misschien dan toch niet zo ongenuanceerd over natuurvolkeren kan spreken, dan verzinnen we er wel een op een andere planeet, zodat we nog steeds onze eigen cultuur en godsdiensten kunnen afkraken.

Laat ik een ieder dan maar uit de droom helpen: binnen die andere godsdiensten en culturen heb je net zo goed fanatici, fundamentalisten, liberalen, relativisten, etc. als binnen onze eigen godsdiensten. Zelfs die opgehemelde natuurreligies kennen echt wel hun soms barbaarse kanten die wij nu toch echt falikant zouden afwijzen. Dus op een Indiaas forum zul je echt wel ongeveer dezelfde soort gelovigen tegenkomen als op dit christelijk forum. Laat je toch niet misleiden door die westerse onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je schrijft 'de verkeerde god dienden' maar ik denk dat n juistere term is 'een verkeerd godsbeeld hadden'. Er is immers maar 1 God :)

Ja, daar heb je een punt maar er is niet 'maar' één God, dat staat nergens, maar dan ook nergens in de Bijbel.

Het sola scriptura zoals jij het hier vorm geeft is niet de norm binnen het christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid