Spring naar bijdragen

Geloven alle gelovigen in dezelfde God?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 230
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Uit deze tekst blijkt het dat het exclusieve alleenrecht op het kennen van God, van Jezus is.

En de Heilige Geest dan?

Eerlijk gezegd begrijp ik je vraag niet. Ik schreef al: "De Zoon maakt - door de Heilige Geest - de Vader (= God in zijn meest intieme verschijning) aan zijn discipelen bekend. "Wie Mij ziet, ziet de Vader"". De Heilige Geest is juist voor dat doel (als andere Trooster) aan de Gemeente (het Lichaam van Christus) gegeven. Kijk nog maar eens in Handelingen hoe de discipelen op de uitstorting van de Heilige Geest reageerden.

Wat ik echter wilde zeggen, is dat juist dit exclusieve recht - dankzij en via de Zoon - de toegang tot de Vader (God) via andere wegen onmogelijk maakt.

Hiermee is een antwoord gegeven op de vraag of alle gelovigen van andere geloven in dezelfde God geloven. Dat doen ze dus niet. Maar iemand van een ander geloof zal dit van harte met me eens zijn. Het probleem ontstaat op het moment, dat ik ga zeggen, dat de God die exclusief via Jezus te bereiken is, de enige echte - en dus ware - God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
- alleen Jezus Christus - dat is natuurlijk de Zoon - kent God. En omdat Hij aan diens boezem is (Hij bevindt zich dus maximaal dichtbij het hart van God) kent Hij God als Enige.

En de Heilige Geest dan?

Als het gaat om de vraag wie God kent, dan is dat vanuit menselijk perspectief. Er is geen mens die God kent, dan de Zoon. Dat de Heilige Geest God kent lijkt me duidelijk, want God, Christus en de Geest zijn tot één. En als het gaat om de mens Jezus, dan is zijn relatie met de Vader óók het werk van de Heilige Geest.

In Christus maakt God zichzelf vervolgens aan de mens bekend. Dat kan Hij maar op één manier doen en dat is door de Heilige Geest. Er is geen andere wijze om met God te communiceren, dan in de geest onder leiding van de Heilige Geest.

Jezus zegt: "Wie Mij ziet (in mijn functioneren als mens) heeft de Vader (aan het werk) gezien". Dat werken is door de Heilige Geest. Daarom zegt Hij ook: "De Vader en Ik zullen door de Heilige Geest in de mens - die dezelfde Heilige Geest heeft ontvangen - woning maken. Zodat deze gelovige (alweer door de Heilige Geest) kan zijn waar Christus zich bevindt: aan de rechterhand van God op Zijn troon. Want Hem (Jezus) is gegeven alle macht in hemel en op aarde. En Hij wacht daar, totdat alle (geestelijke) vijand wordt gemaakt tot een voetbank voor zijn voet.

Ik schrijf dit, mijn beste Cyrillisch, niet omdat ik jou met jouw vraag nu zo serieus neem, want je probeert mij alleen maar op stang te jagen. En dat is zeer kinderachtig en enorm puberaal. Maar ik schrijf dit, omdat ik er nog steeds vanuit ga, dat een ander wellicht wel wat aan het antwoord heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zegt: "Wie Mij ziet (in mijn functioneren als mens) heeft de Vader (aan het werk) gezien".

"In Mijn functioneren als mens" klinkt gevaarlijk nestoriaans. Maar ik neem aan dat je het zo niet bedoelt.

Ik schrijf dit, mijn beste Cyrillisch, niet omdat ik jou met jouw vraag nu zo serieus neem, want je probeert mij alleen maar op stang te jagen. En dat is zeer kinderachtig en enorm puberaal. Maar ik schrijf dit, omdat ik er nog steeds vanuit ga, dat een ander wellicht wel wat aan het antwoord heeft.

Ah juist. Ik ben misschien wel een puberale klier maar hier was ik toch serieus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De site http://www.godchecker.com/ telt er nu 3000 goden.

De God van de Bijbel de Schepper van het Universum is JHWH.

Mark.12:21...Jezus zegt hier "Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is één!".

+ ik heb al gepost dat de eerste drie geboden overbodig lijken te zijn als alle 3000 goden een manifestatie zijn van YHWH. Die werd helaas genegeerd. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sta me toe een Dawkins quote te plaatsen:

To a question posed by a w:Liberty University student (in the sprit of w:Pascal's wager) at his God Delusion book tour stop at w:Randolph College on 2006-10-23 : What if you're wrong? Richard Dawkins: "Well, what if I'm wrong, I mean... anybody could be wrong. We could all be wrong about the w:Flying Spaghetti Monster and the w:Pink Unicorn and the flying teapot. Uhm, you happen to have been brought up, I would presume, in the Christian faith. You know what it's like to not believe in a particular faith because you're not a Muslim. You're not a Hindu. Why aren't you a Hindu? Because you happen to have been brought up in America, not in India. If you had of been brought up in India, you'd be a Hindu. If you had been brought up in... in uh.. Denmark in the time of the Vikings you'd be believing in w:Wotan and w:Thor. If you were brought up in classical Greece you'd be believing in, in w:Zeus. If you were brought up in central Africa you'd be believing in the great w:Juju up the mountain. There's no particular reason to pick on the Judeo-Christian god, in which by the sheerest accident you happen to have been brought up and, and ask me the question, "What if I'm wrong?" What if you're wrong about the great Juju at the bottom of the sea?"

Link naar bericht
Deel via andere websites

@dikkemick citaat uit de FAQ over forumgedrag:

4 - Leesbare posts. Op Credible.nl spreken wij Nederlands en vragen we je om je posts op voor iedereen leesbare manier te schrijven. Bij het plaatsen van artikelen of posts in een andere taal is het altijd belangrijk om een vertaling of een Nederlandse samenvatting hiervan te plaatsen. Gebruik normaal, algemeen Nederlands en probeer op leestekens en enters/ witregels te letten zodat je post overzichtelijk is. Ook willen we je verzoeken om bij het aanhalen van andermans posts de quote-knop te gebruiken. Als laatste raden we je aan om je post een keer door te lezen om eventuele typ- en spelfouten te verbeteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
+ ik heb al gepost dat de eerste drie geboden overbodig lijken te zijn als alle 3000 goden een manifestatie zijn van YHWH. Die werd helaas genegeerd. :+

Tja, ik denk niet dat ze daar een zinnig antwoord op hebben.

@Humanist: genegeerd is wat anders dan over het hoofd gezien. Als we zo gaan beginnen.... Ik denk dat die 3 geboden nodig waren om het monotheisme tot stand te laten komen. Zo goed? :)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Sta me toe een Dawkins quote te plaatsen:

To a question posed by a w:Liberty University student (in the sprit of w:Pascal's wager) at his God Delusion book tour stop at w:Randolph College on 2006-10-23 : What if you're wrong? Richard Dawkins: "Well, what if I'm wrong, I mean... anybody could be wrong. We could all be wrong about the w:Flying Spaghetti Monster and the w:Pink Unicorn and the flying teapot. Uhm, you happen to have been brought up, I would presume, in the Christian faith. You know what it's like to not believe in a particular faith because you're not a Muslim. You're not a Hindu. Why aren't you a Hindu? Because you happen to have been brought up in America, not in India. If you had of been brought up in India, you'd be a Hindu. If you had been brought up in... in uh.. Denmark in the time of the Vikings you'd be believing in w:Wotan and w:Thor. If you were brought up in classical Greece you'd be believing in, in w:Zeus. If you were brought up in central Africa you'd be believing in the great w:Juju up the mountain. There's no particular reason to pick on the Judeo-Christian god, in which by the sheerest accident you happen to have been brought up and, and ask me the question, "What if I'm wrong?" What if you're wrong about the great Juju at the bottom of the sea?"

Meen je dat nou, zijn er nog andere geloven dan het christendom? Dat wist ik niet en dat ik hier geboren ben is inderdaad de reden dat ik christen ben. Wat ben ik blij dat een verlicht iemand zoals jij me daar even op wijst. :+:Y(H) [/sarcasme]

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meen je dat nou, zijn er nog andere geloven dan het christendom? Dat wist ik niet en dat ik hier geboren ben is inderdaad de reden dat ik christen ben. Wat ben ik blij dat een verlicht iemand zoals jij me daar even op wijst. :+:Y(H) [/sarcasme]

Ik dacht dat jij Joods was :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
+ ik heb al gepost dat de eerste drie geboden overbodig lijken te zijn als alle 3000 goden een manifestatie zijn van YHWH. Die werd helaas genegeerd. :+

Tja, ik denk niet dat ze daar een zinnig antwoord op hebben.

Nee maar jij wel natuurlijk. :+

Ik heb de wijsheid immer in pacht :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meen je dat nou, zijn er nog andere geloven dan het christendom? Dat wist ik niet en dat ik hier geboren ben is inderdaad de reden dat ik christen ben. Wat ben ik blij dat een verlicht iemand zoals jij me daar even op wijst. :+:Y(H) [/sarcasme]

Ik dacht dat jij Joods was :+

Dat kan niet want dan zou mijn wieg in Israël hebben moeten staan volgens jouw logica. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het religieuze beeld van God is heel gebrekkig, vooral mythisch en verstoord door andere soorten religieuze fantasie.

Alleen het beeld van God in de mystiek is waardevol en het is (toevallig of niet) in alle tradities over de hele wereld ongeveer gelijk.

Dat zie je terug in het gedrag van religieuze mensen, ze vechten andere religies de tent uit, waar de mystici juist dingen van elkaar over nemen en weten dat die religieuzen alleen maar vechten vanwege de tekortschietende beelden van God en van elkaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zendeling,

Of men volgt Jezus Christus na en vele christenen over de hele wereld doen dat ook.

Ze gaan niet in het leger, zijn vredelievend, ze verlagen zich niet tot fysiek geweld, hun strijd is niet tegen vlees en bloed maar tegen de Satan en zijn demonen die de wereld beheersen.

Zij volgen de volgende raad op:....

(Efeziërs 6:11, 12) 11 Doet de volledige wapenrusting van God aan, opdat GIJ pal kunt staan tegen de kuiperijen van de Duivel; 12 want onze strijd is niet tegen bloed en vlees, maar tegen de regeringen, tegen de autoriteiten, tegen de wereldheersers van deze duisternis, tegen de goddeloze geestenkrachten in de hemelse gewesten. 

Ik ben het met je eens dat vele christenen niet de wil van de Vader doen maar dat geldt niet voor alle christenen.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Humanist,

De 3000 goden of misschien nog wel meer zijn zeker geen manifestatie van JHWH maar die zijn door mensen zelf gecreëerd.

Paulus had het over 's mensen buik (vleselijke genoegens) als een God...........

(Filippenzen 3:18, 19) . . .Want er zijn er velen, ik heb al dikwijls over hen gesproken, maar nu spreek ik ook wenend over hen, die als vijanden van de martelpaal van de Christus wandelen, 19 en hun einde is vernietiging en hun god is hun buik en hun heerlijkheid bestaat in hun schande en hun zinnen hebben zij gericht op dingen op de aarde."

 

Mensen hebben van oudsher beelden van goud, silver, hout etc aanbeden, maar God zegt er dit over...........

(Psalm 115:4-8) . . .Hun afgoden zijn zilver en goud, Het werk van de handen van de aardse mens.  5 Een mond hebben ze, maar ze kunnen niet spreken; Ogen hebben ze, maar ze kunnen niet zien;  6 Oren hebben ze, maar ze kunnen niet horen. Een neus hebben ze, maar ze kunnen niet ruiken.  7 Handen bezitten ze, maar ze kunnen niet tasten. Voeten bezitten ze, maar ze kunnen niet lopen; Ze geven geen geluid met hun keel.  8 Degenen die ze maken, zullen net zo worden als zij, Allen die erop vertrouwen.

Er is maar één God, de Schepper van hemel en aarde, JHWH!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid