Spring naar bijdragen

Geloven alle gelovigen in dezelfde God?


Aanbevolen berichten

Je schrijft 'de verkeerde god dienden' maar ik denk dat n juistere term is 'een verkeerd godsbeeld hadden'. Er is immers maar 1 God :)

"Alle goden van de heidenen zijn demonen" - Psalm 96:5 in de Septuaginta

:)

Wat is de betekenis van goden in deze context denk je? Ook de Israëlieten werden goden genoemd (Ps 82,6; Jes 41,32) en in Leviticus 26,30 lezen we over de doden lichamen van drekgoden.

Misschien iets om rekening mee te houden, want dat God Eén is betekent dat andere goden niet bestaan (1 Kor 8,4) of het betekent niets!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 230
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik zou wel eens een religieus forum in bijvoorbeeld India willen lezen. Zouden ze daar ook zo arrogant zijn?

Ik denk het niet. In India hebben ze toch meerdere goden?

Het christendom is uniek. Het is volgens mij de enige godsdienst wiens God zegt:

Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Tja, als me dat arrogant maakt als ik dat geloof, het zij zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je schrijft 'de verkeerde god dienden' maar ik denk dat n juistere term is 'een verkeerd godsbeeld hadden'. Er is immers maar 1 God :)

Ja, daar heb je een punt maar er is niet 'maar' één God, dat staat nergens, maar dan ook nergens in de Bijbel.

Het sola scriptura zoals jij het hier vorm geeft is niet de norm binnen het christendom.

Dat God 'maar' Eén is impliceert dat we niet genoeg aan hem hebben, dat is waar ik op doelde. Met sola scriptura heeft dat niks te maken en wat jouw norm is hoeft niet de mijne, noch die van het christendom te zijn. Bovendien lees ik ook uit joodse geschriften die niet in de Bijbel staan dus je weet echt totaal niet waar je het over hebt. Ik heb zelfs een aantal vroege kerkvaders gelezen dus helaas kan je me niet afschieten als de onwetende protestant, spijtig hé! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, daar heb je een punt maar er is niet 'maar' één God, dat staat nergens, maar dan ook nergens in de Bijbel.

Het sola scriptura zoals jij het hier vorm geeft is niet de norm binnen het christendom.

Dat God 'maar' Eén is impliceert dat we niet genoeg aan hem hebben, dat is waar ik op doelde.

Dank voor de verheldering.

Met sola scriptura heeft dat niks te maken en wat jouw norm is hoeft niet de mijne, noch die van het christendom te zijn.

Met SS heeft het wel degelijk te maken. Ik heb mijn norm buiten beschouwing gelaten.

Bovendien lees ik ook uit joodse geschriften die niet in de Bijbel staan dus je weet echt totaal niet waar je het over hebt.

Dus omdat jij x of y leest weet ik totaal niet waar ik het over heb. Je snapt natuurlijk wel dat dit een gigantische drogreden is.

Ik heb zelfs een aantal vroege kerkvaders gelezen dus helaas kan je me niet afschieten als de onwetende protestant, spijtig hé! ;)

Ik schiet niemand af. Maar ontzettend fijn voor je dat je x en/of y gelezen hebt. Ik hoop dat je er gelukkig mee bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je schrijft 'de verkeerde god dienden' maar ik denk dat n juistere term is 'een verkeerd godsbeeld hadden'. Er is immers maar 1 God :)

"Alle goden van de heidenen zijn demonen" - Psalm 96:5 in de Septuaginta

:)

Dat is een cirkelredenering. Het grappige is dat in andere heilige boeken hetzelfde staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen de satan is de god van deze wereld.

God over de afgoden:

Psalm 115:3-7

Onze God is in de hemel,

Hij doet al wat Hem behaagt.

4 Hun afgoden zijn zilver en goud,

het werk van mensenhanden;

5 zij hebben een mond, maar spreken niet,

zij hebben ogen, maar zien niet,

6 zij hebben oren, maar horen niet,

zij hebben een neus, maar ruiken niet,

7 hun handen – maar zij tasten niet,

hun voeten – maar zij gaan niet,

zij geven geen geluid met hun keel.

Trouwens, in Noord Korea wordt die leider als god vereerd. Aanbidden ze dan dezelfde God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Moeten zij weten, want we leven in een vrij land, maar geloven alle gelovigen in dezelfde God? Naar mijn mening absoluut niet.

Hoe denk jij hier over?

Nee we geloven niet allemaal in dezelfde God, maar buiten het Christendom zijn er sporen van Waarheid te vinden. Vooral binnen het Jodendom, wat de basis is voor het Christendom. Dat willen wij Christenen nogal eens vergeten. Vanuit het Christelijk perspectief is het nodig om Jezus te erkennen als de messias, omdat Hij de Weg, Waarheid en het Leven is. De Joden verwachten de messias nog en moslims zien Jezus als een profeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zou wel eens een religieus forum in bijvoorbeeld India willen lezen. Zouden ze daar ook zo arrogant zijn?

Jacobus, ik kan me voorstellen dat het voor jou arrogant klinkt, persoonlijk vind ik dat niet zo. Wanneer je geloof als christen zullen velen vinden dat het het juiste geloof is, moslims of joden zullen dezelfde overtuiging hebben bij hun geloof dat besef ik ook..

Het is m.i geen oordeel over iemands anders geloof maar voor mij is er geen andere weg dan die via Jezus gaat, anders zou ik op atheisme uitkomen. Is dat arrogant? M.i meer een overtuiging of ervaring. Ik zeg hiermee niets over andere geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je schrijft 'de verkeerde god dienden' maar ik denk dat n juistere term is 'een verkeerd godsbeeld hadden'. Er is immers maar 1 God :)

"Alle goden van de heidenen zijn demonen" - Psalm 96:5 in de Septuaginta

:)

Daar jij ten eerste zelf ook de Bijbelverzen kunt oplepelen waarmee ik kan 'aantonen' dat er maar 1 God is

Dat zou je kunnen doen en dan zou je gelijkhebben. God is één en er is maar een God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien iets om rekening mee te houden, want dat God Eén is betekent dat andere goden niet bestaan (1 Kor 8,4) of het betekent niets!

Klopt. Andere goden bestaan niet maar het valt niet uit te sluiten dat er demonen waren die zich in vroegere tijden voordeden als goden zoals Zeus, Osiris etc.

Althans, sommige kerkvaders (waaronder de in het westen zo geliefde Augustinus) hadden die mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het sola scriptura zoals jij het hier vorm geeft is niet de norm binnen het christendom.

Dat God 'maar' Eén is impliceert dat we niet genoeg aan hem hebben, dat is waar ik op doelde.

Dank voor de verheldering.

Met sola scriptura heeft dat niks te maken en wat jouw norm is hoeft niet de mijne, noch die van het christendom te zijn.

Met SS heeft het wel degelijk te maken. Ik heb mijn norm buiten beschouwing gelaten.

Bovendien lees ik ook uit joodse geschriften die niet in de Bijbel staan dus je weet echt totaal niet waar je het over hebt.

Dus omdat jij x of y leest weet ik totaal niet waar ik het over heb. Je snapt natuurlijk wel dat dit een gigantische drogreden is.

Ik heb zelfs een aantal vroege kerkvaders gelezen dus helaas kan je me niet afschieten als de onwetende protestant, spijtig hé! ;)

Ik schiet niemand af. Maar ontzettend fijn voor je dat je x en/of y gelezen hebt. Ik hoop dat je er gelukkig mee bent.

Dat ik er gelukkig mee ben om wijsheid te vergaren hoef je niet te vragen toch? Lees Johannes 8,32 maar! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wodan, Zeus e.d. waren mythologische goden niet bestaand, verzonnen.

Daar dachten de Noordse volkeren die Odin/Wodan aanbaden vroeger wel anders over. Het is dat ze compleet met harde hand tot het Christelijk geloof zijn bekeerd maar anders waren deze verhalen geen mythologie geworden. Als nu alle Christenen zich tot de Islam zouden bekeren dan zou men het Nieuwe Testament ook als mythologie gaan zien. Dat is precies hetzelfde.

Men denkt overigens vaak dat dat de Noordse mythen echt tot dode verhalen zijn geworden, maar dat is niet waar, kijk maar naar paganistische stromingen als Asatrú en Odinisme. Griekse "mythologie" leeft juist sterk in Wicca, maar ook de Keltische.

De God van de Bijbel zegt dat je geen andere goden mag aanbidden, maar dat wil niet zeggen dat die goden daarom niet bestaan.

Oh en als je vele "mythologieën" erop naleest zie je heel veel motieven die ook in de Bijbel voorkomen. Misschien is het zo dat voor alle volkeren dezelfde motieven bereikbaar moesten zijn, dat weergegeven in verhalen die passen bij de ziel van het volk?

Misschien dat ik daarom als Hollandse veel meer snap van de Edda dan van de Bijbel gevoelsmatig? Omdat die motieven meer tot mijn bewustzijn spreken terwijl er veelal dezelfde motieven in voorkomen...?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Men denkt overigens vaak dat dat de Noordse mythen echt tot dode verhalen zijn geworden, maar dat is niet waar, kijk maar naar paganistische stromingen als Asatrú en Odinisme.

Je weet dat al dat neopaganisme niets meer dan roleplay is, hè?

Griekse "mythologie" leeft juist sterk in Wicca, maar ook de Keltische.

Ah ja, Homerus, de vader van de Griekse mythologie. Hij dacht ons te kunnen vertellen wat er zich in de hemel afspeelde terwijl hij niet eens kon zien wat er op aarde gebeurde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja. Net zoals men ook een verkeerd beeld van jou kan hebben.

Het punt is wie bepaald in deze wat verkeerd is. Ik kan misvattingen over mezelf ontkrachten, maar datzelfde gaat niet op voor God. Als je 1 miljard gelovigen hebt, wie zegt dan wat het juiste godsbeeld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja. Net zoals men ook een verkeerd beeld van jou kan hebben.

Het punt is wie bepaald in deze wat verkeerd is. Ik kan misvattingen over mezelf ontkrachten, maar datzelfde gaat niet op voor God. Als je 1 miljard gelovigen hebt, wie zegt dan wat het juiste godsbeeld is.

De Kerk :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja. Net zoals men ook een verkeerd beeld van jou kan hebben.

Het punt is wie bepaald in deze wat verkeerd is. Ik kan misvattingen over mezelf ontkrachten, maar datzelfde gaat niet op voor God. Als je 1 miljard gelovigen hebt, wie zegt dan wat het juiste godsbeeld is.

De Kerk :Y

:N

Link naar bericht
Deel via andere websites
Men denkt overigens vaak dat dat de Noordse mythen echt tot dode verhalen zijn geworden, maar dat is niet waar, kijk maar naar paganistische stromingen als Asatrú en Odinisme.

Je weet dat al dat neopaganisme niets meer dan roleplay is, hè?

Griekse "mythologie" leeft juist sterk in Wicca, maar ook de Keltische.

Ah ja, Homerus, de vader van de Griekse mythologie. Hij dacht ons te kunnen vertellen wat er zich in de hemel afspeelde terwijl hij niet eens kon zien wat er op aarde gebeurde.

Er zijn wel degelijk mensen die geloven dat Odin/Zeus/Venus goden/godinnen zijn die net zo realistisch zouden zijn als voor de Christen de Christelijke god.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met roleplay in dat geval?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn wel degelijk mensen die geloven dat Odin/Zeus/Venus goden/godinnen zijn die net zo realistisch zouden zijn als voor de Christen de Christelijke god.

Misschien bestonden Zeus, Venus en co ook, maar dan waren het demonen die deden alsof ze goden waren.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met roleplay in dat geval?

Dat ze maar doen alsof ze heidenen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn wel degelijk mensen die geloven dat Odin/Zeus/Venus goden/godinnen zijn die net zo realistisch zouden zijn als voor de Christen de Christelijke god.

Misschien bestonden Zeus, Venus en co ook, maar dan waren het demonen die deden alsof ze goden waren.

Misschien. Misschien is Jahweh wel de duivel en is de duivel juist de gene die alles in rechte banen probeert te laten verlopen. Misschien.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met roleplay in dat geval?

Dat ze maar doen alsof ze heidenen zijn.

Bron?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn wel degelijk mensen die geloven dat Odin/Zeus/Venus goden/godinnen zijn die net zo realistisch zouden zijn als voor de Christen de Christelijke god.

Misschien bestonden Zeus, Venus en co ook, maar dan waren het demonen die deden alsof ze goden waren.

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met roleplay in dat geval?

Dat ze maar doen alsof ze heidenen zijn.

Echte Heidenen bestaan zeker wel, als je daaronder de Germaanse stromingen of andere Paganistische stromingen wilt scharen. "Heiden" staat ook voor mensen die niet tot het Christendom bekeerd zijn, maar ik ga er even vanuit dat je de Paganisten bedoelt.

De Paganisten die ik ken doen niet alsof, een aantal gelooft niet in Goden een aantal gelooft wel in deze Goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn wel degelijk mensen die geloven dat Odin/Zeus/Venus goden/godinnen zijn die net zo realistisch zouden zijn als voor de Christen de Christelijke god.

Misschien bestonden Zeus, Venus en co ook, maar dan waren het demonen die deden alsof ze goden waren.

Aha dus God is Eén betekent dat er geen andere goden maar wél demonen zijn? Nou, dat is me ook wat! :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn wel degelijk mensen die geloven dat Odin/Zeus/Venus goden/godinnen zijn die net zo realistisch zouden zijn als voor de Christen de Christelijke god.

Misschien bestonden Zeus, Venus en co ook, maar dan waren het demonen die deden alsof ze goden waren.

Aha dus God is Eén betekent dat er geen andere goden maar wél demonen zijn? Nou, dat is me ook wat! :P

Nee. Dat er één God is betekent zeg maar dat er geen andere goden zijn dan die Ene.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik spring er hier pas in, maar wil toch even mijn samenvatting en opvatting schrijven aan de hand van eerdere bijdragen.

Er is slechts 1 God aldus het christelijke geloof. Logica dwingt mij vervolgens dus om te stellen dat alle gelovigen in dezelfde God geloven (er is er namelijk slechts 1). Vele gelovigen hebben echter wel een verschillend beeld van die ene God.

Zo moet het kloppen.

Dit is een geldig argument, voor iedere religie voor zich.

Daarbij komt nog:

Joden, Moslims en Christenen hebben hun religie gefundeerd op de Thora en de God, die daarin staat beschreven.

Dat er daarna verschillende uitleggingen en religies zijn ontstaan, verandert niet de God van e Thora.

Ben ik te vrijpostig als ik hieruit concludeer dat een ieder die NIET met zijn mond belijdt dat Jezus Heere is en NIET gelooft dat God hem uit de doden heeft opgewekt NIET zalig wordt?

Hoezo zeggen jullie dan het is Dezelfde? Lees deze tekst maar eens voor aan joden en moslims en ik garandeer je dat ze het daar hartgrondig mee oneens zijn!

Sinds wanneer verandert het wezen van en de identiteit van God door wat mensen erover zeggen?

Dat kan alleen, als deze verschillende mensen binnen hun religies hun God zelf hebben gecreëerd.

God is drie personen in een essentie. Geloven de moslims dat? Zo niet, dan geloven ze in een andere god.

Maar ze geloven wel in dezelfde God als de Joden.

En de God van de Joden is de God van de Christenen.

Daar is toch echt geen speld tussen te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid