Spring naar bijdragen

Geloven alle gelovigen in dezelfde God?


Aanbevolen berichten

Christenen hebben hun religie gefundeerd

Objection!

God is drie personen in een essentie. Geloven de moslims dat? Zo niet, dan geloven ze in een andere god.

Maar ze geloven wel in dezelfde God als de Joden.

En de God van de Joden is de God van de Christenen.

Daar is toch echt geen speld tussen te krijgen.

Nee. Christus is onze God. De Heilige Geest is onze God. De Vader is onze God. De Joden hebben geen van de drie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 230
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Van zo'n reactie word ik een beetje kribbig Maria K. want je nodigt me uit om in herhaling te vallen en dat vind ik weinig uitnodigend. Dat je komt binnenvallen vind ik niet erg, maar lees je dan a.u.b. wel even wat beter in, het topic heeft nog maar twee pagina's.

Nee hoor van mij hoef je niet.

Bij mij heeft dit topic trouwens 4 pagina's.

Dat ik kom binnen vallen wil niet zeggen, dat ik ze niet heb gelezen.

Je hebt je zegje al aardig gezegd.

En nu heb ik dat gedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joden, Moslims en Christenen hebben hun religie gefundeerd op de Thora en de God, die daarin staat beschreven.

Joden en christenen wel sowieso.

De Koran is het enige van de door moslims erkende islamitische Heilige Boek dat zuiver zou zijn overgeleverd. Volgens de islamitische traditie zijn de woorden in de Arabische taal door God via de engel Djibriel aan Mohammed neergezonden.

1 Johannes 4:2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; en iedere, die Jezus niet belijdt, is niet uit God.

Dus als Allah via Mohammed zegt dat Jezus niet God is die in het vlees is gekomen, is die niet (uit) God.

Dat er daarna verschillende uitleggingen en religies zijn ontstaan, verandert niet de God van de Thora.

En de God van de Joden is de God van de Christenen.

Daar is toch echt geen speld tussen te krijgen.

Ja, mee eens. Maar aanbidden ze die ook? Wie de Zoon niet heeft, heeft de Vader niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie de Zoon niet heeft, heeft de Vader niet.

Zo is het maar net, een ieder die de zoon loochent heeft ook de vader niet (1 Joh 2,23) en ook een ieder 'die overtreedt en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; wie in de leer van Christus blijft, die heeft zowel de Vader als de Zoon.' (2 Joh 1,9) Dit alles lijkt me glashelder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Van zo'n reactie word ik een beetje kribbig Maria K. want je nodigt me uit om in herhaling te vallen en dat vind ik weinig uitnodigend. Dat je komt binnenvallen vind ik niet erg, maar lees je dan a.u.b. wel even wat beter in, het topic heeft nog maar twee pagina's.

Dat je kribbig wordt ligt aan jezelf. Maria K mag ook haar bijdrage leveren en is daarbij niet afhankelijk van jou gratie. Het forum is een open plaats voor alle deelnemers.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zijn wel degelijk mensen die geloven dat Odin/Zeus/Venus goden/godinnen zijn die net zo realistisch zouden zijn als voor de Christen de Christelijke god.

Misschien bestonden Zeus, Venus en co ook, maar dan waren het demonen die deden alsof ze goden waren.

Misschien. Misschien is Jahweh wel de duivel en is de duivel juist de gene die alles in rechte banen probeert te laten verlopen. Misschien.

Die hypotheses hou je maar voor je, want dit topic staat met reden in Theologie. Daar staat God al helemaal niet ter discussie, ook niet met 3x misschien in een post.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Van zo'n reactie word ik een beetje kribbig Maria K. want je nodigt me uit om in herhaling te vallen en dat vind ik weinig uitnodigend. Dat je komt binnenvallen vind ik niet erg, maar lees je dan a.u.b. wel even wat beter in, het topic heeft nog maar twee pagina's.

Dat je kribbig wordt ligt aan jezelf. Maria K mag ook haar bijdrage leveren en is daarbij niet afhankelijk van jou gratie. Het forum is een open plaats voor alle deelnemers.

Mijn gratie? Op de meeste fora wordt het niet gewaardeerd als men binnenvalt midden in een gesprek zonder zich even in te lezen. Uit het citaat wat Maria K. van mij citeerde, bleek duidelijk dat ze dat niet heeft gedaan en als dat wel zo is doet ze aan quote miming, wat nog kwalijker is als het eerste. Dus met mijn gratie heeft dat helemaal niets van doen. Beetje vreemd dat je het over die boeg wilt smijten, doch zal ik naar jouw motieven daarvoor niet gissen want zoals bleek toen je dat deed naar de mijne is dat koffiedik kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dan is de negeerfunctie er kennelijk zonder mijn weten doorgekomen, ik dacht al waar is RK Diaken.

Altijd fijn als gebruikers meewerken aan het opbouwende karakter van Credible. Jammer dat jij daar geen bijdrage toe wil doen.

Jammer dat jij niet kan zien dat ik dat wel degelijk doe, maar als je mensen zoals mij systematisch blijft bannen zal je dat ooit nog wel eens inzien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wodan, Zeus e.d. waren mythologische goden niet bestaand, verzonnen.

Daar dachten de Noordse volkeren die Odin/Wodan aanbaden vroeger wel anders over. Het is dat ze compleet met harde hand tot het Christelijk geloof zijn bekeerd maar anders waren deze verhalen geen mythologie geworden.

Voornamelijk door hun eigen leiders die t nieuwe geloof omarmden en in de vooetdurende oorlogsvoering die daar toen heersde, en waarbij religie (ook de wat jij ongetwijfeld als 'oorspronkelijke' religie zou bestempelen) zich nu eenmaal verspreide. Dus jouw suggestie dat Christenen daar mer beuut geweld hun geloof door de strotten hebben gedauwd is nogal onjuist.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God", "Ik ben Yahweh je God". Leuk he Bijbelverzen, je kan er alle kanten mee op :)

Is dat wat ze je leren in jouw evangelische gemeente? Wel, als je totaal geen benul hebt van chronologie dan kun je er behoorlijk geflipt van worden, maar wij weten dat de Bijbel niet als geheel uit de hemel is komen vallen.

Volgens Petrus is God degene die bepaalt hoe de schrift uitgelegd wordt (2 Petr 1,20) dus iemand die beweert dat hij er alle kanten mee op kan betracht ik met ernstige scepsis. Johannes zei:

'Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven, maar wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn van God blijft op hem.' (Joh 3,36)

Ben je nu ook boos op Johannes? :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ah! Dus alle kerkelijke denominaties, vooral die Evangelische boys, moeten even bij Ken langs om se enige juiste Bijbelinterpretatie op te halen? Dan hebben we geen cruciale verschillen meer, maar 1 uniforme kerk die over alle zaken 1 mening heeft?

Nee ze kunnen beter lukraak teksten projecteren op grote schermen natuurlijk zodat jij nog wat opsteekt behalve je handen! _O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ook n inhoudelijke reactie: wie is de Zoon gehoorzaam? Wat doe je als je Hem gehoorzaamt? Is dat voorbehouden aan christenen? Aleen aan de Ken Yehuwdy Denominatie? ;)

Nee alleen aan blije evangelische wiens motto is: het maakt allemaal niet uit zolang je maar weet dat Jezus voor je gestorven is. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ah! Dus alle kerkelijke denominaties, vooral die Evangelische boys, moeten even bij Ken langs om se enige juiste Bijbelinterpretatie op te halen? Dan hebben we geen cruciale verschillen meer, maar 1 uniforme kerk die over alle zaken 1 mening heeft?

Nee ze kunnen beter lukraak teksten projecteren op grote schermen natuurlijk zodat jij nog wat opsteekt behalve je handen! _O-

Je gevingerwijs naar andere gemeenten begint de grens van 'een grapje' te overschrijden. Je bent geen haar beter zo uit je posts opmakende. Maar goed blijf lekker in hokjes denken en denken dat jouw hokje de Waarheid in pacht heeft. Ik ga er geen tijd meer aan spenderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tegenwoordig hoor ik uit protestantse hoek regelmatig dat joden, moslims en christenen allemaal in dezelfde God geloven. Dit kan je zien als een handreiking van christelijke zijde en alhoewel ik een vriendelijk gebaar te alle tijde waardeer en respecteer, vind ik niet dat het afbreuk aan iemands integriteit moet doen. Aangezien christenen geloven dat Jezus Christus God is, aanbidden we niet dezelfde God als degenen die dat niet belijden. Daarom vind ik niet dat ik tegen een jood of moslim kan zeggen dat we Dezelfde geloven, want ik geloof dat dat Jezus Christus is (Heb 13,8) terwijl joden en moslims daar anders over denken. Moeten zij weten, want we leven in een vrij land, maar geloven alle gelovigen in dezelfde God? Naar mijn mening absoluut niet.

Hoe denk jij hier over?

Er staat in de brief aan de Hebreeën: "Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, die aan de boezem is van de Vader, heeft Hem ons doen kennen". Hieruit kun je een aantal zaken herleiden:

- Geen mens kent God. Dat is het 'zien' waar de tekst over spreekt.

- alleen Jezus Christus - dat is natuurlijk de Zoon - kent God. En omdat Hij aan diens boezem is (Hij bevindt zich dus maximaal dichtbij het hart van God) kent Hij God als Enige.

- De Zoon maakt - door de Heilige Geest - de Vader (God in zijn meest intieme verschijning) aan zijn discipelen bekend. "Wie Mij ziet, ziet de Vader".

Uit deze tekst blijkt het dat het exclusieve alleenrecht op het kennen van God, van Jezus is. (Dit is mijn Zoon, hoort naar Hem). En "de Vader heeft Mij alles in handen gegeven". Je kunt dan rustig de conclusie trekken, dat iedereen die NIET via de Zoon tot God wil naderen, Hem voorbij loopt. God heeft besloten, dat Christus de deur is.

Aan de andere kant is de toegang wel voor iedereen beschikbaar, mits men de Weg wil gaan die God heeft geopend. Dus de exclusiviteit ligt niet bij het christendom in algemeen, maar bij een persoon: de eniggeboren Zoon van God. Die heeft God aan de wereld gegeven, opdat een ieder die in Hem (de Zoon) gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid