Spring naar bijdragen

Geloven alle gelovigen in dezelfde God?


Aanbevolen berichten

Tegenwoordig hoor ik uit protestantse hoek regelmatig dat joden, moslims en christenen allemaal in dezelfde God geloven. Dit kan je zien als een handreiking van christelijke zijde en alhoewel ik een vriendelijk gebaar te alle tijde waardeer en respecteer, vind ik niet dat het afbreuk aan iemands integriteit moet doen. Aangezien christenen geloven dat Jezus Christus God is, aanbidden we niet dezelfde God als degenen die dat niet belijden. Daarom vind ik niet dat ik tegen een jood of moslim kan zeggen dat we Dezelfde geloven, want ik geloof dat dat Jezus Christus is (Heb 13,8) terwijl joden en moslims daar anders over denken. Moeten zij weten, want we leven in een vrij land, maar geloven alle gelovigen in dezelfde God? Naar mijn mening absoluut niet.

Hoe denk jij hier over?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 230
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wodan, Zeus e.d. waren mythologische goden niet bestaand, verzonnen.

Ken, velen zeggen inderdaad dat er maar 1 God bestaat en dat klopt ook er is maar 1 schepper en 1 almachtige God.

Maar wat men dan zegt is niet juist, velen zeggen dan die ene God te aanbidden, maar hun leven en handelingen en uitspraken bewijzen dat dit niet waar kan zijn.

Men tast over het algemeen in het duister ook in christelijke kringen omdat, waar Jezus al voor waarschuwde, men mensen geboden onderwijst en niet het Woord van God.

Men houdt liever vast aan filosofieën. Het is betrekkelijk eenvoudig de Bijbel verklaart wie de ware God is, zijn naam staat er meer dan 7000 maal in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja ik denk het wel, mormonen geloven ook in de zelfde God. Ik denk zelfs dat wodan, zeus en de andere goden de zelfde God is waar ik als christen in geloof. Of heb ik dit fundamenteel mis?

Ik denk dat je t fundamenteel correct ziet. Alleen geloof ik dat Christenen dankzij Jezus de beste 'kijk' hebben op de Onmetelijke, Ongrijpbare, Almachtige. Dat zei t beste Godsbeeld hebben. Verreweg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wodan, Zeus e.d. waren mythologische goden niet bestaand, verzonnen.

Ken, velen zeggen inderdaad dat er maar 1 God bestaat en dat klopt ook er is maar 1 schepper en 1 almachtige God.

Maar wat men dan zegt is niet juist, velen zeggen dan die ene God te aanbidden, maar hun leven en handelingen en uitspraken bewijzen dat dit niet waar kan zijn.

Men tast over het algemeen in het duister ook in christelijke kringen omdat, waar Jezus al voor waarschuwde, men mensen geboden onderwijst en niet het Woord van God.

Men houdt liever vast aan filosofieën. Het is betrekkelijk eenvoudig de Bijbel verklaart wie de ware God is, zijn naam staat er meer dan 7000 maal in.

Ah dus God = een naam? Als je de naam maar kent, ken je Hem? Dus ik ken jou ook? Jij bent eclammers?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is de God in het oude testament niet dezelfde God als de God van de Joden? Aangezien ze wel in het oude testament geloven.

Ik vind het maar lastig, aangezien wij een God hebben die uit drie personen bestaat. Joden en Moslims geloven dan waarschijnlijk alleen in de Vader, maar niet in de Zoon en Heilige Geest. Is het dan nog steeds dezelfde God?

Toevoeging: Goden als Zeus en Wodan zijn niet te vergelijken met de God van het christendom, aangezien Zeus en Wodan en de rest allemaal demigods zijn. Ze zijn menselijk en sterfelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zei altijd de joden wel (JHWH, dat is Dezelfde) en de moslims niet, want Allah is niet JHWH. Maar je hebt wel gelijk, ze geloven niet dat Jezus God is, dus om dan te stellen dat ze in dezelfde God geloven.. Romeinen 10: Want ik getuig van hen, dat zij ijver voor God (wel Dezelfde) bezitten, maar zonder verstand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is slechts 1 God aldus het christelijke geloof. Logica dwingt mij vervolgens dus om te stellen dat alle gelovigen in dezelfde God geloven (er is er namelijk slechts 1). Vele gelovigen hebben echter wel een verschillend beeld van die ene God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat laatste vind ik vooral een lastig punt. Niet alleen verschillend soms, maar ook compleet anders of tegenstrijdig. Denk bijvoorbeeld aan de Islam. Hoewel het Godsbeeld van de Islam dicht bij het Christendom komt, missen ze het feit dat God de Vader is (ook voor de gelovigen) en zeggen dat God een Zoon heeft is al helemaal blasfemisch.

In het Hindoeïsme zit dan nog weer meer herkenning denk ik.

Er zijn overigens nog genoeg goden die vooral personificaties van natuurverschijnselen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zei altijd de joden wel (JHWH, dat is Dezelfde) en de moslims niet, want Allah is niet JHWH. Maar je hebt wel gelijk, ze geloven niet dat Jezus God is, dus om dan te stellen dat ze in dezelfde God geloven.. Romeinen 10: Want ik getuig van hen, dat zij ijver voor God (wel Dezelfde) bezitten, maar zonder verstand.

Uit hetzelfde hoofdstuk:

'Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.'

Ben ik te vrijpostig als ik hieruit concludeer dat een ieder die NIET met zijn mond belijdt dat Jezus Heere is en NIET gelooft dat God hem uit de doden heeft opgewekt NIET zalig wordt?

Hoezo zeggen jullie dan het is Dezelfde? Lees deze tekst maar eens voor aan joden en moslims en ik garandeer je dat ze het daar hartgrondig mee oneens zijn!

@ Archillion, alleen gnostici maken onderscheid tussen de God van het OT en de God van het NT, maar 'Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid.' (Heb 13,8)

Ook bestaat God NIET uit drie personen (Mar 12,29) maar uit Eén God die zich op drie manieren manifesteert. Beschouw het als een acteur die drie verschillende maskers draagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zei altijd de joden wel (JHWH, dat is Dezelfde) en de moslims niet, want Allah is niet JHWH. Maar je hebt wel gelijk, ze geloven niet dat Jezus God is, dus om dan te stellen dat ze in dezelfde God geloven.. Romeinen 10: Want ik getuig van hen, dat zij ijver voor God (wel Dezelfde) bezitten, maar zonder verstand.

Uit hetzelfde hoofdstuk:

'Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.'

Ben ik te vrijpostig als ik hieruit concludeer dat een ieder die NIET met zijn mond belijdt dat Jezus Heere is en NIET gelooft dat God hem uit de doden heeft opgewekt NIET zalig wordt?

Voor de duidelijkheid, dat ik denk dat andere religies een vertekend beeld hebben van God betekent niet dat ik vind dat er meerdere wegen naar verlossing zijn. Een Hindoe of een Moslim heeft misschien een deel van de waarheid te pakken, maar wel vervormd of versluierd, en heeft alsnog de verlossing door Jezus nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zei altijd de joden wel (JHWH, dat is Dezelfde) en de moslims niet, want Allah is niet JHWH. Maar je hebt wel gelijk, ze geloven niet dat Jezus God is, dus om dan te stellen dat ze in dezelfde God geloven.. Romeinen 10: Want ik getuig van hen, dat zij ijver voor God (wel Dezelfde) bezitten, maar zonder verstand.

Uit hetzelfde hoofdstuk:

'Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.'

Ben ik te vrijpostig als ik hieruit concludeer dat een ieder die NIET met zijn mond belijdt dat Jezus Heere is en NIET gelooft dat God hem uit de doden heeft opgewekt NIET zalig wordt?

Voor de duidelijkheid, dat ik denk dat andere religies een vertekend beeld hebben van God betekent niet dat ik vind dat er meerdere wegen naar verlossing zijn. Een Hindoe of een Moslim heeft misschien een deel van de waarheid te pakken, maar wel vervormd of versluierd, en heeft alsnog de verlossing door Jezus nodig.

Ik geloof dat als iemand in het reine is met zijn geweten er altijd hoop is, maar mensen die moedwillig Christus blijven lasteren nadat ze hebben gezien dat hij God is, zulke mensen krijgen het zwaar geloof ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tegenwoordig hoor ik uit protestantse hoek regelmatig dat joden, moslims en christenen allemaal in dezelfde God geloven. Dit kan je zien als een handreiking van christelijke zijde en alhoewel ik een vriendelijk gebaar te alle tijde waardeer en respecteer, vind ik niet dat het afbreuk aan iemands integriteit moet doen. Aangezien christenen geloven dat Jezus Christus God is, aanbidden we niet dezelfde God als degenen die dat niet belijden. Daarom vind ik niet dat ik tegen een jood of moslim kan zeggen dat we Dezelfde geloven, want ik geloof dat dat Jezus Christus is (Heb 13,8) terwijl joden en moslims daar anders over denken. Moeten zij weten, want we leven in een vrij land, maar geloven alle gelovigen in dezelfde God? Naar mijn mening absoluut niet.

Hoe denk jij hier over?

Dat je helemaal gelijk hebt. Niets aan toe te voegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoewel het Godsbeeld van de Islam dicht bij het Christendom komt, missen ze het feit dat God de Vader is (ook voor de gelovigen) en zeggen dat God een Zoon heeft is al helemaal blasfemisch.

Dat noemen ze shirk, wat de grootste zonde is binnen de Islam. Feitelijk aanbidden moslims dus pas dezelfde God als jou en mij indien zij bereid zijn 'grote shrik' te plegen. Voor moslims de grootste zonde, op straffe van het eeuwige vuur. Om die reden willen moslims behoorlijk zeker van hun zaak zijn, alvorens ze zich bekeren tot de levende God en Heere Jezus Christus. Hun vertellen dat we allemaal toch Dezelfde aanbidden helpt zeker niet. Het is wel duidelijk dat de mensen achter de Islam er alles bij gebaat zijn om hun volk bij Christus vandaan te houden met bangmakerij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zei altijd de joden wel (JHWH, dat is Dezelfde) en de moslims niet, want Allah is niet JHWH. Maar je hebt wel gelijk, ze geloven niet dat Jezus God is, dus om dan te stellen dat ze in dezelfde God geloven.. Romeinen 10: Want ik getuig van hen, dat zij ijver voor God (wel Dezelfde) bezitten, maar zonder verstand.

Uit hetzelfde hoofdstuk:

'Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden.'

Ben ik te vrijpostig als ik hieruit concludeer dat een ieder die NIET met zijn mond belijdt dat Jezus Heere is en NIET gelooft dat God hem uit de doden heeft opgewekt NIET zalig wordt?

Nee, dat klopt.

Hoezo zeggen jullie dan het is Dezelfde?

De God van het O.T. is toch gewoon Dezelfde? Zelfs Jezus staat al in het O.T. Alleen kennen ze 'M niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leg me dan eens uit hoe het Dezelfde kan zijn terwijl joden en moslims vinden dat ik aan afgoderij doe en het verdien om voor eeuwig in de vlammenzee gepijnigd te worden? Ik ben heel benieuwd!

De joden uit de tijd voordat Jezus kwam aanbaden toch de juiste God? De juiste staat in hun Boek, laat ik het dan zo zeggen.

Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Ik zeg niet dat joden een relatie met dezelfde God hebben, maar als ze zelf gaan nadenken kunnen ze wel uit hun Geschriften halen dat Jezus al is gekomen, dat Hij God is en dat ze hem nodig hebben. En een moslim zal dat niet uit de Koran kunnen halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Leg me dan eens uit hoe het Dezelfde kan zijn terwijl joden en moslims vinden dat ik aan afgoderij doe en het verdien om voor eeuwig in de vlammenzee gepijnigd te worden? Ik ben heel benieuwd!

De joden uit de tijd voordat Jezus kwam aanbaden toch de juiste God? De juiste staat in hun Boek, laat ik het dan zo zeggen.

Niemand komt tot de Vader dan door Mij. Ik zeg niet dat joden een relatie met dezelfde God hebben, maar als ze zelf gaan nadenken kunnen ze wel uit hun Geschriften halen dat Jezus al is gekomen, dat Hij God is en dat ze hem nodig hebben. En een moslim zal dat niet uit de Koran kunnen halen.

Hoe kan het dan dat de joden zeggen dat ze de God uit hun boeken aanbidden terwijl in de Bijbel staat dar ze Baal (Jer 7,9 + 11,3) roken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien moet je je eens verdiepen in de leer van anderen i.p.v. zomaar wat te roepen omdat het liberaal lijkt. :#

Dit soort gedachtenspinsels en aannames vertroebelt de discussie Ken. Ik roep niets om liberaal te zijn, nogal raar van je. Ik denk dat ik bovengemiddeld veel van de Islam afweet. Ik durf zelfs te stellen dat jij niet eens goed kunt onderbouwen waarom Allen en God niet Dezelfde zijn (als we dan toch zomaar wat mogen roepen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid