Spring naar bijdragen

Geloven alle gelovigen in dezelfde God?


Aanbevolen berichten

Nee hoor.

Ik lees, ik denk erover en trek mijn conclusies.

Als ik iets niet begrijp dan vraag ik het.

De antwoorden zijn alleen niet altijd even logisch en dan blijf ik met vragen zitten.

Niemand heeft alle wijsheid in pacht, dus vragen mag altijd, sterker nog het is ook leerzaam :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 230
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik bedoelde: Een christen die zegt dat jouw God de enige ware God is, heeft net zoveel waarde als alle bovenstaande monotheïsten die ik noemde die precies hetzelfde kunnen zeggen (en eventueel hun heilige boek als bewijs aanhalen).

Als het waar is wel.

Als het niet waar is niet.

Precies! Welkom in de wereld van "het geloven". :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me dat deze reactie van pain2hands hier ook niet zou misstaan.

viewtopic.php?p=1154539#p1154539

Een voor mij heel duidelijke uitleg over hoe het kan, dat we als verschillende personen verschillende dingen voor werkelijk kunnen houden.

Ik wil het hiermee even niet hebben over de inhoud van wat iemand gelooft.

"Zoveel mensen zoveel geloven" is al een hele oude uitspraak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het waar is wel.

Als het niet waar is niet.

Precies! Welkom in de wereld van "het geloven". :)

Wat is deze site de laatste tijd toch gedevalueerd toe één grote praatbarak, een praten om te praten.

De één zegt dit de andere dat; maar het is steeds een meer en meer afwijken van het eigenlijke onderwerp of het oorspronkelijke antwoord.

Het lijkt meer en meer op het kakelen als kippen zonder kop, iets te zeggen om iets te zeggen en dan liefst zonder fundamenteel in te gaan op hetgeen door de andere naar voor werd gebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt meer en meer op het kakelen als kippen zonder kop, iets te zeggen om iets te zeggen en dan liefst zonder fundamenteel in te gaan op hetgeen door de andere naar voor werd gebracht.

Dan is het wachten nu op jouw reactie hierop

viewtopic.php?p=1154527#p1154527

Daarin vergist u zich wel zeer want de God van de Christenen is NIET dezelfde God van de Moslims.

Want de God van de Moslims kent enkel de wet en geen verlossing uit genade.

Dit totaal in tegenstelling met de God van de Christenen

Volgens jou "verhaal" zou ook dit gelden:

De God van de Christenen is NIET dezelfde God van de Joden.

Door MN hier goed begrepen en verwoord wat ik bedoelde.

viewtopic.php?p=1154529#p1154529

Bernard geeft als enige argument dat Moslims alleen de wet kennen en niet de genade. Dat geldt ook voor niet-Messiaanse Joden. Dus...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn mening heb ik al weergegeven en die is rechtlijnig, maar zal omtrent dit onderwerp een aanvulling bijgeven: als ik kijk op moslims forums, dan wordt de Islam zonder enige discussie aanvaard als het ware geloof. Het verwonderd mij dat op een Christelijk forum, de Bijbelse waarheid, zelfs de Bijbel zelf zo vaak in twijfel wordt getrokken. Ik denk dat wij als Christenen veel te tollerant zijn tegenover andere geloven. Ik weet dat tollerantie heel mooi klinkt, maar laat God m.b.t dit onderwerp ruimte voor tollerantie? Ik denk van niet. De Bijbel geeft vele malen aan dat de God van de Joden en de Christenen de enige ware God is. Hoe mooi al de overeenkomsten tussen b.v. Islam en Christendom ook zijn, het is gebaseerd op leugens. Mohammed was wat dat betreft heel slim, door diverse Bijbelverhalen in de Koran te plaatsen (wel de verhalen allemaal verdraaid) en Jezus als profeet toe te voegen, heeft hij hiermee heel wat Christenen die niet sterk in hun schoenen stonden weten te overtuigen.

Je krijgt ook vreemde situaties zoals enkele maanden geleden, toen de National Cathedral in Washington ontruimd werd en allemaal gebedskleedjes neergelegt werden voor moslims die daar gingen bidden. Op het nieuws was te zien dat er één Christelijke vrouw opstond en over Jezus begon te vertellen. Zij werd uiteraard weggevoerd uit de kerk en als 'gekke henkie' in het journaal aangeduid, maar zij was juist degene die respect moest krijgen. Wat ik dus wil aangeven, we hebben helemaal niets aan tollerantie tegenover andere geloven en afvragen of we misschien dezelfde God hebben. We moeten de mensen van andere geloven juist overtuigen dat wij als Christenen het enige ware geloof bezitten.

Ik heb al enkele keren een discussie met een moslim gehad en steevast, leidt dat, als men er niet voor openstaat, tot uitgelachen worden en weglopen tot soms scheldpartijen. Dit houdt gewoon in dat men geen antwood meer terugheeft op mijn argumenten en bevestigd mij weer in de de waarheid van het Christendom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Verschil tussen christendom en islam is dat de koran een relatief (intern) ontegenstrijdig boek is, en als er iets is dat niet lijkt te kloppen kunnen ze - door de ambiguïteit van het Arabisch - zeggen dat het de verkeerde vertaling is. Verder is de hele geschiedenis van hoe de koran tot stand kwam herschreven. En het belangrijkste: de koran is het onfeilbare woord van God, geciteerd door een engel aan Mohammed. Klopt één vers niet kan alles gelijk de prullenbak in.

Over het algemeen denk ik dat het voor een moslim makkelijker is om een christen te overtuigen dan andersom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn mening heb ik al weergegeven en die is rechtlijnig,......

Dat idee had ik al, maar nu je het zo zegt...... ;)

Prima, wat mij betreft.

Maar wat valt er dan nog te discussiëren? :D

Zonder een uitspraak te willen doen in wie er gelijk heeft.

Dat kan ik nl. helemaal niet.

Zonder een oordeel te vellen, wie er nou intolerant is, zij of jij.

Ik ben er niet bij geweest.

Jouw hele reactie bevestigt mij alleen maar in mijn overtuiging, dat ieder zijn eigen waarheid heeft in zijn eigen geloof.

En dat wat ik eerder betoogde:

Het de verhalen zijn, die de religie uitmaakt en het soort geloof.

Het zijn de mensen, die de verschillen maken.

Dat zegt helemaal niets over het verschil in de ene of de andere god.

De enige gemeenschappelijke bron, waaruit alle drie deze monotheïstische religies voortkomen, nl. de Thora, maakt het mi. dat er over dezelfde God wordt gesproken.

En laat er nu zelfs een grotere overeenkomst bestaan tussen het Christendom en de Islam vanwege het erkennen van het bestaan van Jezus en het geven van een profetenstatus, wiens woorden belangrijk gevonden worden, dan met het Jodendom, dat helemaal niets heeft met Jezus.

Jijzelf geeft al aan, dat het de mensen zijn, die andere dingen hierover zeggen en gaan geloven.

Ik heb al enkele keren een discussie met een moslim gehad en steevast, leidt dat, als men er niet voor openstaat, .........

Meerdere malen .... steevast....

Vind je het dan raar dat men niet meer wil luisteren, gaan lachen, of boos worden?

Als jij niet open staat voor hun overtuiging, waarom zouden zij openstaan voor jou?

Wat maakt jou belangrijker, dat jij hen kunt beschuldigen dat zij niet open staan voor jou en dat jij niet open hoeft te staan voor hen?

Dit houdt gewoon in dat men geen antwood meer terugheeft op mijn argumenten en bevestigd mij weer in de de waarheid van het Christendom.

Vreemde conclusie.

Nooit bedacht, dat als jij niet openstaat voor hun geloof, zij geen reden zien om jou aan te horen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
En het belangrijkste: de koran is het onfeilbare woord van God, geciteerd door een engel aan Mohammed. Klopt één vers niet kan alles gelijk de prullenbak in.

Over het algemeen denk ik dat het voor een moslim makkelijker is om een christen te overtuigen dan andersom.

Als mensen toch willen geloven in een God?

Zeker, mede doordat het Christendom door de 3 in 1 goden, wat hen betreft wel erg dubbel zijn in het verkondigen, dat er maar één God is.

Zij zien dit als 3 goden, zoals de Christenen het zeggen.

Zij wijzen bovendien absoluut een mens als God af.

Het kan hooguit een profeet van God zijn, die Gods intentie door kan geven aan de mensen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@maria jij zegt geen uitspraak te kunnen doen wie er nu gelijk heeft. Ik denk juist wel dat wij kunnen zeggen dat wij gelijk hebben. Moslims zelf doen dat namelijk ook. Natuurlijk is er overeenkomst met de Islam, je zegt het zelf al; zij geven Jezus een profetenstatus. Dat is toch iets waar wij als Christenen ons fel tegen mogen verzetten? Want dat zegt juist alles over het verschil tussen de ene en de andere God.

Juist door open te staan voor andere geloven en tollerant te doen, loopt het Christendom grote schade op en wordt het beeld van Jezus vertroebeld. Daarom moeten wij in discussies met moslims niet open staan voor hun overtuiging, maar wijzen op de verschillen, zoals de status van Jezus. Dat men dan raar reageert hangt niet af of ik wel open sta voor hun religie, maar op het feit dat men geen antwoord heeft op mijn argumenten.

Ik weet niet of je veel waarde hecht aan Bijbelteksten, maar God zegt dit namelijk over de gemeente/kerk in de laatste dagen:

Openbaringen 3:15-16

Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!

Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

Deze tekst geeft precies weer hoe het Christendom tegenwoordig is, tollerant, openstaan voor andere religies, maar uiteindelijk worden wij hiermee uitgespuugd door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Openbaringen 3:15-16

Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!

Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

Gelukkig maar dan, dat jij niet lauw bent. :D

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, wat mij betreft voer je de discussie dan maar met gelijkgezinden die het met jou eens zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Huhhh...?

:?

Jij laat toch aan duidelijkheid over wat jouw geloof en jouw mening is niets te raden over?

Heb ik de Bijbeltekst of jou verkeerd begrepen dan?

En heb je niet gelezen dat ik eerder schreef, dat ik dat prima vind?

Mijn mening heb ik al weergegeven en die is rechtlijnig,......

Dat idee had ik al, maar nu je het zo zegt...... ;)

Prima, wat mij betreft.

Maar wat valt er dan nog te discussiëren? :D

Je ging er toch zelf nog op door?

Ik dacht toch, dat jij eerlijk jouw mening zei.

En dat ik dat ook wel zou mogen?

AUB.

Als ik iets fout heb geschreven, wil je me dan uitleggen wat en waarom?

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, wat mij betreft voer je de discussie dan maar met gelijkgezinden die het met jou eens zijn.

Waarom zou ik me uit de discussie moeten terugtrekken, als het jou niet zint wat ik schrijf?

Waarom zou ik met gelijkgezinden een discussie voeren?

Lijkt me niet interessant.

Kan dat wel?

Alleen maar eens zijn met elkaar en ja knikken. :Y

Kan gezellig zijn.

Maar is dat wel een discussie?

Het is duidelijk dat jou reactie nu bij mij veel vragen oproept, die jij zou kunnen beantwoorden.

Graag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lees nou je laatste opmerking eens even terug, die was toch wel erg sarcastisch? Het gaat niet over onze discussie, alleen over deze opmerking. Ten eerste, Ik weet dat mijn opmerkingen redelijk scherp kunnen zijn, maar ik probeer wel zoveel mogelijk alles te baseren op de Bijbel, maar over de Bijbelteksten die ik dan neerzet wordt niet inhoudelijk op ingegaan. De Bijbel is immers toch onze bron? Ten tweede is dit ook een onderwerp wat mij na aan het hart ligt, omdat voor onze ogen in het midden oosten, onze mede christenen met 1000den worden afgeslacht uit naam van de islam. Onze reactie en van veel 'christelijke' leiders is: het zijn 'maar' terroristen, heeft niets met islam te maken want islam is vrede. Daarnaast pappen wij nog met hen aan door kerken open te stellen en hen te laten bidden tot hun Allah, of we gaan zgn. Met hen in dialoog om begrip onderling te kweken?

Vandaar dus de door mij aangehaalde Bijbelteksten, want de Bijbel leert ons iets heel anders. En daarom ook de laatste Bijbeltekst, waarin eigenlijk precies de huidige situatie in de westerse Christelijke kerk uitgebeeld wordt en juist niet de kerken uit het midden oosten, want onze broeders en zusters daar laten zich heus niet zomaar afslachten, dat komt omdat zij niet lauw zijn, maar juist in vuur en vlam voor Jezus staan en daarom hun leven voor zijn naam geven. Dat wij dan zo lauw reageren en aanpappen met dat soort geloven vind ik een schoffering naar hen toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kriss vroeger waren 'wij' ook erg goed in afslachten, mensen met t zwaard bekeren, mensen levend verbranden etc. Waren dat christenen? Ook nu zijn 'wij' goed in het discriminwren van homo's, het uitlachen en uitschelden van nabestaanden van oorlogsslachtoffers etc. Zijn dat christenen?

Zo ja, wat maakt ons dan zo veel beter? Zo nee waarom maak je dan wel onderscheid tussen ware christenen en nep-christenen maar maak je geen onderscheid tussen moslims en terroristen,

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kriss vroeger waren 'wij' ook erg goed in afslachten, mensen met t zwaard bekeren, mensen levend verbranden etc. Waren dat christenen? Ook nu zijn 'wij' goed in het discriminwren van homo's, het uitlachen en uitschelden van nabestaanden van oorlogsslachtoffers etc. Zijn dat christenen?

Zo ja, wat maakt ons dan zo veel beter? Zo nee waarom maak je dan wel onderscheid tussen ware christenen en nep-christenen maar maak je geen onderscheid tussen moslims en terroristen,

Die laatste tekst uit Openbaringen, is gericht aan de gehele gemeente van Christus, ik heb het hier niet over ware of nep Christenen. Wel kan je n.a.v. de tekst de tendens zien, dat wij als rijke westerse christenen best wel aan de lauwe kant zijn in tegenstelling tot de afgeslachte christenen, die Jezus verdedigd hebben met hun leven.

Uiteraard is ieder, chisten of moslim die mensen afslacht een terrorist, maar het punt waar juist de discussie overgaat is, de benadering of in sommige gevallen de omhelzing van de Islam, door het Christendom. De Bijbel geeft aan dat dit een antichristelijk geloof is dus ik ageer hier ook fel tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kriss, wat jij beschrijft wat christenen doen (kerken openstellen voor moslims enz) is de definitie van 'je andere wang toekeren'. Of wil je dat niet in zien?

Kerken openstellen voor moslims, oke, maar ook daar gebedskleedjes neerleggen zodat zij tot hun eigen Allah kunnen bidden? Dat is volgens mij geen vorm van 'de andere wang toekeren'. Deze tekst slaat vooral op als men dingen van je afneemt, zoals je mantel. Er wordt hier geen kerk afgenomen, maar Christenen nodigen zelf Moslims uit om tot hun eigen God te bidden. Dat is dus de antichrist binnenhalen in eigen kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kriss, wat jij beschrijft wat christenen doen (kerken openstellen voor moslims enz) is de definitie van 'je andere wang toekeren'. Of wil je dat niet in zien?

Kerken openstellen voor moslims, oke, maar ook daar gebedskleedjes neerleggen zodat zij tot hun eigen Allah kunnen bidden?

Allah = God en God = Allah.

Als je christen bent geloof je dat er slechts 1 God is dat sluit per definitie uit dat Allah een andere god zou zijn. Dat moslims een ander (en mijn inziens iets verkeerd) beeld hebben van God lijkt me logisch.

Dat is volgens mij geen vorm van 'de andere wang toekeren'. Deze tekst slaat vooral op als men dingen van je afneemt, zoals je mantel. Er wordt hier geen kerk afgenomen, maar Christenen nodigen zelf Moslims uit om tot hun eigen God te bidden. Dat is dus de antichrist binnenhalen in eigen kerk.

Het woord antichrist wordt zo vaak te kust en te keur gebruikt dat het wel zo'n beetje elke betekenis verloren heeft. Volgens mij was dit een interreligieus project om meer onderling begrip te kweken en daar is niets tegen. Uiteindelijk zullen we samen naast elkaar moeten leven in een seculiere samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Thorgrem

Jouw bijdrage zegt over dit onderwerp in het kort, wat ik ook steeds heb willen duidelijk maken.

Ik ben me sterk bewust, dat men mij als ex-gelovige hier minder zal geloven, dan als ik nog gelovige zijn.

Toch denk ik, dat wat ik schrijf van nut kan zijn, omdat ik de wereld van de diverse soorten christenen door en door ken, redelijk wat Bijbelkennis heb.

Maar vooral omdat ik, juist omdat ik er nu buiten sta, beter objectief kan lezen, overdenken wat ik lees en logischer kan concluderen.

Ik vind het heel knap van mensen als ze toch logisch kunnen denken, als geloof zo belangrijk voor hen is, dat hun gevoel net zo goed met hen op de loop zou kunnen gaan, zoals zo vaak gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid