Spring naar bijdragen

Kerkloze christenen?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Ik wil weg blijven van de vraag wat nu precies "de kerk" is. Dat katholieken daar anders over denken dan ware-kerk-denkers weet ik, daar gaat het nu even niet om. We hebben allemaal wel een idee bij "kerk". Ik bedoel er niet een gebouw of een in de Kamer van Koophandel ingeschreven rechtspersoon mee, maar een min of meer samenhangende groep christelijke gelovigen met enige vorm van organisatie.

Naar mijn idee is de Schrift vrij duidelijk in dat Christus een kerk gevestigd heeft en dat we geroepen zijn daar deel van uit te maken. Toch hoor ik regelmatig christenen beweren dat ze best gelovig kunnen zijn zonder de kerk.

Hoe zien jullie dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 215
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als je 'koinonia', 'agape' en 'communio' en 'nieuw verbond' serieus neemt, dan lijkt me een kerkloos bestaan als christen totaal geen optie. Het lijkt me eerder een doorgeslagen individualisme, waarbij redding van het individu voorop staat.

Er is uiteraard wel een individualistische component, zeker waar het zondebesef en berouw betreft. Maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe men dat ziet. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt er misschien aan waar je de grenzen van de Kerk legt. Als je nooit een geloofsgemeenschap bezoekt maar wel leeft vanuit hetgeen dat door de Kerk is overgeleverd (ja lekker paradoxaal ;) ) dan zullen mensen misschien nog een redelijke band met Christus kunnen hebben, maar in feite sta je dan nog in verbinding met de Kerk. Als je dit alles loslaat verval je denk ik al snel tot een geloof dat niet verder gaat dan het geloof dat er 'iets' is en dat dat 'iets' je op een bepaalde manier nog raakt.

Ik denk eigenlijk dat het geloven buiten de Kerk een weg terug is richting het vroegere heidense geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat ook wel een deel van de kerkloze christenen wel ervaren dat ze deel uitmaken van de Gemeenschap ('ecclesia') maar dat ze dat dus los vinden staan van een fysieke kerk waar je bijeen komt. Ik heb ook wel verhalen van mensen gehoord die ook best openstaan voor een gemeenschapsleven als christenen met elkaar, maar dan wel op een andere manier dan kerken dat gewoon zijn te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die verhalen die ik heb gehoord stralen eigenlijk best wel teleurstelling uit in wat ze ervaren hebben en zien bij kerken. Stukje onderbouwing die ik hoorde was dat kerken zoals we die kennen ze niet echt in de bijbel terug herkennen en zelf wel een beeld hebben van aspecten die ze wel in de bijbel terug herkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan best gelovig zijn zonder naar een kerk te gaan. Niet dat het ideaal is, ik ging altijd 3 keer per week. Verzuimt uw samenkomsten niet en zo, ik ken de teksten. Een pink buiten het Lichaam sterft af, ach, ik leef nog steeds. Ik heb een kerk waar ik gemiddeld eens in de 3 maanden eens heen kan, als vader de kinderen mee wil nemen naar zijn kerk. De laatste keer dat ik een poging ondernam om ze mee te nemen, was met kerst. Dan hoor je continu door de dienst heen: mama ik wil naar hui-uis. En bij het binnenkomen: IK WIL NIET NAAR DEZE KERK!!! Dus dat is niet zo'n succes. Sowieso ga ik dan mee naar de kinderdienst en de laatste kinderpreek was: Hebben jullie wel eens van Jesaja gehoord? Kinderen: nee. O, nou zoek het thuis dan maar eens op op internet en ga maar kleuren en met de blokken spelen. Ik houd thuis wel een kinderdienst, gastspreker is die man van Billy de Bengelbij. Niet dat ik goed een kinderdienst voor kan gaan, maar ja, je moet wat en ik praat in ieder geval niet al te ingewikkeld. Ik zoek al maanden, maar heb de moed enigszins opgegeven. Ik heb geen auto overigens en geen rijbewijs en woon hier in een gat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ga nu al ruim 6 jaar naar een grote kerk, maar ik voel me niet echt onderdeel ondanks dat ik veel mensen van gezicht ken. Het zal er ook mee te maken hebben dat de kerk heel groot is en je dus paradoxaal genoeg redelijk anoniem kunt zijn daar. Ik ga ook sinds kort weer naar een bijbelstudiegroep, maar ook daar aard ik niet echt. Het kan er natuurlijk ook van alles mee te maken hebben dat ik een zeer eigenzinnig gelovende, betweterige, duister kijkende, depressieve boom van een kerel ben :#:(

ik denk dat de kerk essentieel is, zoals de gemeenschap van christenen, het lichaam van Jezus op aarde. Maar de onderlinge verdeeldheid en de dogma's waar ik soms niet tegen kan maken t lastig voor me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op internet kom ik ze vaak tegen: "kerkloze christenen". En dan bedoel ik niet "ietsisten" maar mensen die zich niet thuis voelen in een kerk maar zeker veel lezen, veel met anderen praten over geloof, filmpjes kijken enz enz. Dus ja het kan wel. Ook merk je dat er steeds meer mensen zich afkeren van de kerk en spreken over; "geen religie maar een relatie met God" te hebben, vaak merk ik dat zoals Olorin schrijft men dan teleurgesteld kan wezen in "de kerk".

Zelf dacht ik niet zonder kerk te kunnen, ik verlangde in het verleden naar de zondag om de kerkgang, dat is nu niet meer zo. Maar meer dan ooit ben ik met geloof "bezig", toch is het fijn om dat verlangen te hebben, naar de kerkgang naar het woord, naar de band met mede christenen. Misschien dat internet voor mij en velen een soort compensatie geworden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niemand heeft een kerk nodig om behouden te zijn, maar men moet geloven met heel het hart dat Jezus de Zoon van God is.

Handelingen 8

36 En terwijl zij onderweg waren, kwamen zij bij een water. En de kamerheer zei: Kijk, daar is water; wat verhindert mij gedoopt te worden?

37 En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is.

38 En hij liet de wagen stilhouden, en zij daalden beiden af in het water, zowel Filippus als de kamerheer, en hij doopte hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Naar mijn mening en ervaring zijn er misschien wel meer échte christenen buiten de kerk dan binnen de kerk.

Ik ben daar een van. Mijn geloof is via vertrouwen gegroeid naar Zeker Weten. En dit door pure persoonlijke openbaring. Jezus zelf is aan mij verschenen. En dat is geen grapje en ook geen hallucinatie.

Dit is gebeurd in 2003.

Daarna hebben zich nog heel veel meer openbaringen voorgedaan in mijn leven. En die openbaringen bleken stuk voor stuk in de bijbel te staan. Zonder uitzondering. Ik had tot die tijd geen bijbelkennis, noch ooit een kerk bezocht. Maar ik ben wel geboren met een godsbesef, overigens in een niet-christelijk gezin, waar echter christelijke waarden wel innerlijk leefden in de gezinsleden.

Terwijl ik van menig kerk-christen een verschrikkelijke schijnheiligheid heb moeten verduren in mijn leven, waar ik zeker van ben dat de Heere Jezus Christus dat zéér zeker niet zo bedoeld heeft.

Gelukkig heb ik ook wel-oprechte kerk-christenen leren kennen. maar ik ben persoonlijk blij dat ik niet met de kerk of christelijk ben grootgebracht, omdat ik daardoor puur op basis van ervaring, geheel geleid door God zelf, gekomen ben tot een geloof, dat verder gaat dan geloof, tot Zeker Weten.

Ik weet met absolute zekerheid dat ik gerechtvaardigd ben in Christus, en met mij vele familieleden en vrienden. En wij hebben geen van allen een kerk van binnen gezien.

Daarmee zeg ik niet dat een kerk-christen niet geleid is door God zelf. Gods wegen zijn soms ondoorgrondelijk en ze zijn ook zeer gevarieerd.

En daarmee heb ik gelijk de nederigheid dat ik dus ook met absolute zekerheid weet dat geen mens - ook ik niet - over een ander kan oordelen of die tot het Koninkrijk Gods zal behoren. Er is er maar 1 die dat beoordeelt, dat is Christus, de zoon van God, geboren in Jezus van Nazareth. En er is er ook maar 1 die dat oordeel zal weten, en dat is de persoon zelf. Geen pastoor, geen priester, geen paus, geen 'ouderling', geen mens. Het kan zélfs zo zijn dat een moslim die tot dan toe altijd moslim was, zich terstond bekeert en tot het Koninkrijk Gods gaat behoren.

Mensen gaan daar niet over. En het heeft met kerkmuren niets te maken. Het Koninkrijk Gods is over de gehele aardbodem verspreid en dat koninkrijk beperkt zich niet tot kerkmuren. In het Koninkrijk Gods zijn mensen te vinden die van allerlei verschillende aanvliegroutes komen. Zowel binnenkerkelijk als buitenkerkelijk. En een ieder die die waarheid niet aankan, zal zijn als het verhaal over de TWEE verloren zoons...... De ene zoon was namelijk tijdelijk verloren omdat hij op pad ging, maar de andere zoon raakte verloren toen hij Gods huis verliet uit boosheid dat zijn verloren broer zomaar werd binnengelaten.

Dit was mijn getuigenis ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Wat mij ook steeds opvalt is dat kerk-christenen meestal denken dat zij door eigen werken tot God komen. Er wordt dan voortdurend over elkaar heen gebuiteld welke wet dit en waar in de bijbel dat staat, en ze wijzen allemaal naar een ander wat die allemaal wel niet goed zou doen. Hele blogs gaan over het wijzen naar elkaar.

En dat klopt totaal niet. Gods normen en waarden gaan in een mens werken, als gevolg van het tot inkeer komen en als gevolg van Gods genade, in het offer van Jezus Christus. De mens, ook als ie in de kerkbanken zit, moet tot inkeer komen. Want God is immanent en transcendent. Het vindt plaats IN de mens. En niet in de kerk. Het lichaam is de tempel zelf.

En dan valt er over een "wet" (of het er nou 613 zijn of 10)helemaal niet meer te discussiëren, omdat je dan die wet BENT. God spreekt dan IN jezelf.

Ik zal hier vast wel een ban krijgen, want zo gaat dat altijd op "christelijke" sites als ik ergens mijn mening en ervaring verkondig. Maar dat maakt niet uit, want alleen Gods mening is nog maar belangrijk, en die spreekt in het hart en in het verstand. In het gehele bewustzijn. En zoals Jezus zelf werd vervolgd, zo zullen allen die waarlijk in Hem zijn, met vervolging en verbanning te maken krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zal hier vast wel een ban krijgen, want zo gaat dat altijd op "christelijke" sites als ik ergens mijn mening en ervaring verkondig.

Ik ben nog niet verbannen, dus dat zal hier wel meevallen ;)

Maar goed, je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt. Als je een slecht gevoel hebt bij kerken dan ga je er niet naartoe; doet het je juist veel goed dan ga je wel. Niet naar de kerk gaan maakt je niet automatisch een 'slechte christen', evenals naar de kerk gaan je niet automatisch een 'goede christen' maakt.

Ik denk wel dat in veel kerken het individuele aspect van het christen-zijn ontbreekt, terwijl men die persoonlijke relatie met God toch best hoog heeft zitten. Als je je bij een kerk voegt zal je na verloop van tijd toch de meningen en visies van de mensen daar overnemen tot er 1 collectieve levensbeschouwing is waar iedereen het over eens is. Tijdens de preken knikt iedereen het hoofd en de discussies tijdens bijbelkringen bestaan uit niets meer dan uitspraken die door mensen bevestigd worden en die dan onderbouwd worden met eigen ervaringen, totdat iedereen is geweest. Je zal bijna nooit iemand tegenkomen die een heel andere kijk op bepaalde dingen heeft waardoor je uit je comfort-zone gedrukt wordt en je wordt gedwongen om echt eens te gaan nadenken over andere kanten van het verhaal. Maar goed, dit forum pakt dat aspect daarentegen wel aan; hier kom je mensen tegen die van alles en nog wat geloven :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wel Droppy, men kan in elk geval op basis van jouw posts hier niet zeggen dat jouw neiging tot oordelen is verminderd sinds je uit de kerk bent. Wijs jij nu niet precies zo naar christenen binnen de of een kerk? Weet je zeker dat je het echt over die mensen hebt en niet enkel over jouw eigen beeld van die mensen?

Het is mijns inziens geen kleine valkuil voor christenen die zonder kerk wensen verder te leven: het blijven steken in je oordelen over mensen binnen de kerk. Sommige mensen verlaten uit teleurstelling of zelfs uit bitterheid de kerk en blijven daardoor steken in hun eigen negatieve ervaringen en beelden, terwijl de kerk zich verder ontwikkeld. Ze spreken dan alleen nog met medegelovigen die hen aanstaan en ontwikkelen een ideaalbeeld van "de ware christen," waar echter niemand aan voldoet. Zijzelf ook niet.

De kerk is voor elke christen een goede en soms harde leerschool in onvoorwaardelijke naastenliefde. Alle sacramenten en preken zijn daarop gericht. Je zit er met mensen die je niet zelf uitgekozen hebt, die soms aangenaam en soms ronduit vervelend zijn, maar die je toch uiteindelijk behoort lief te hebben als je broeders en zusters. Echte mensen, van vlees en bloed, met hun mooie en nare eigenschappen, met hun eigen verhalen.

Binnen de kerk leer je dat jouw eigen mening en voorkeur geen wet is, maar dat je rekening met anderen zult moeten houden, net zoals zij rekening met jou moeten houden. En dat als dat niet gebeurt, je toch een weg moet zien te vinden tussen eigenwijsheid en inschikkelijkheid. Binnen de kerk kun je oefenen in nederigheid, eenvoud en zachtmoedigheid en kun je leren accepteren dat de dingen zijn zoals ze zijn en God je enkel hetgeen geeft wat goed voor je is. Misschien ontdek je er zelfs dat je zelf geen mindere zondaar bent dan degene naast je.

Soms kan het beter zijn om de kerk tijdelijk te verlaten en of een andere parochie te zoeken. Als de sfeer in een parochie zodanig verziekt is, dat je daar volstrekt machteloos in staat en je wordt gedwongen een marathon te lopen als je nog maar net een paar stappen kunt zetten, dan is het beter te vertrekken, je droefheid en bitterheid rustig te verwerken en een andere, goede parochie op te zoeken. Maar wees niet te streng in je criteria daarover.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik zal hier vast wel een ban krijgen, want zo gaat dat altijd op "christelijke" sites als ik ergens mijn mening en ervaring verkondig.

Ik ben nog niet verbannen, dus dat zal hier wel meevallen ;)

Maar goed, je moet gewoon doen waar je je goed bij voelt. Als je een slecht gevoel hebt bij kerken dan ga je er niet naartoe; doet het je juist veel goed dan ga je wel. Niet naar de kerk gaan maakt je niet automatisch een 'slechte christen', evenals naar de kerk gaan je niet automatisch een 'goede christen' maakt.

Ik denk wel dat in veel kerken het individuele aspect van het christen-zijn ontbreekt, terwijl men die persoonlijke relatie met God toch best hoog heeft zitten. Als je je bij een kerk voegt zal je na verloop van tijd toch de meningen en visies van de mensen daar overnemen tot er 1 collectieve levensbeschouwing is waar iedereen het over eens is. Tijdens de preken knikt iedereen het hoofd en de discussies tijdens bijbelkringen bestaan uit niets meer dan uitspraken die door mensen bevestigd worden en die dan onderbouwd worden met eigen ervaringen, totdat iedereen is geweest. Je zal bijna nooit iemand tegenkomen die een heel andere kijk op bepaalde dingen heeft waardoor je uit je comfort-zone gedrukt wordt en je wordt gedwongen om echt eens te gaan nadenken over andere kanten van het verhaal. Maar goed, dit forum pakt dat aspect daarentegen wel aan; hier kom je mensen tegen die van alles en nog wat geloven :+

Dankjewel MasterJapie, voor de uitleg. (YY)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben een kerkloze christen.

Mijn ervaringen met kerken zijn negatief en ik wil me niet meer verbinden daardoor aan een dergelijke groep.

Ik raakte mezelf kwijt, ging precies net zo denken als de rest, werd geïndoctrineerd, werd ook nog eens daarbij niet voor vol aangezien en werd daar heel onzeker van.

Nu word ik ook niet voor vol aangezien, ik ga niet naar de kerk dus ik ben weg van God (volgens sommigen in mijn omgeving).

Ik bevind me lang niet altijd onder christenen, mijn man is christen net als ik, maar verder ga ik om met andersgelovigen en ongelovigen (dat is meer toevallig zo dan bewust). Ze laten me in mijn waarde en onze gesprekken zijn verdiepend, we leren van elkaar. Jezus trok ook op met iedereen, daarin wil ik Jezus navolgen. Jezus stond niet voor een kerk te preken, ik snap soms het bestaan van een kerk gewoon niet. Ik heb het idee dat het pas vele jaren na Jezus' bestaan erbij is verzonnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus stond niet voor een kerk te preken, ik snap soms het bestaan van een kerk gewoon niet.

Weet je dit wel zeker, HippieWeds? In het Evangelie komen we Hem immers regelmatig tegen als Hij juist preekt in de synagoge, de "kerk" van het jodendom. Ook hield Hij zich aan alle geboden en riten van het jodendom. Jezus was in die zin dus juist diep religieus en gaf aan die geboden en riten juist een volstrekt nieuwe betekenis. En tijdens zijn leven op aarde verzamelde Hij toch ook volgelingen om Hem heen, waaronder de twaalf apostelen, onderrichtte Hij hen en vierde Hij met die apostelen ook het laatste Avondmaal.

De Kerk is dan ook niet méér dan een groep volgelingen van Jezus, die naar Hem willen luisteren, Hem willen liefhebben en zo ook elkaar. Al die rituelen, geboden en wijsheden hebben enkel dát doel: mensen Christus laten kennen en liefhebben. In de sacramenten, in het gebed en in de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus stond niet voor een kerk te preken, ik snap soms het bestaan van een kerk gewoon niet. Ik heb het idee dat het pas vele jaren na Jezus' bestaan erbij is verzonnen.

"Ik zeg jou: jij bent Petrus; op die steenrots zal Ik mijn kerk bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar er niet onder krijgen (Mattheüs 16:18)"

en

"Dan weet u hoe men zich behoort te gedragen in Gods huis; dat is de kerk van de levende God, de pijler en de grondslag van de waarheid (1 Timotheüs 3:15)."

etc. etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik ben een kerkloze christen.

Mijn ervaringen met kerken zijn negatief en ik wil me niet meer verbinden daardoor aan een dergelijke groep.

Ik raakte mezelf kwijt, ging precies net zo denken als de rest, werd geïndoctrineerd, werd ook nog eens daarbij niet voor vol aangezien en werd daar heel onzeker van.

Nu word ik ook niet voor vol aangezien, ik ga niet naar de kerk dus ik ben weg van God (volgens sommigen in mijn omgeving).

Ik bevind me lang niet altijd onder christenen, mijn man is christen net als ik, maar verder ga ik om met andersgelovigen en ongelovigen (dat is meer toevallig zo dan bewust). Ze laten me in mijn waarde en onze gesprekken zijn verdiepend, we leren van elkaar. Jezus trok ook op met iedereen, daarin wil ik Jezus navolgen. Jezus stond niet voor een kerk te preken, ik snap soms het bestaan van een kerk gewoon niet. Ik heb het idee dat het pas vele jaren na Jezus' bestaan erbij is verzonnen.

Dat denk ik ook. Jezus ageerde juist tegen de schriftgeleerden. Jezus werd er ook door schriftgeleerden van beticht geen kind van God te zijn maar met de duivel samen te werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Was Jezus ook niet zelf een schriftgeleerde?

Jazeker dat was hij OOK. Maar Jezus is veel meer. Jezus is de Zoon van God. Hij kende de schrift, maar de Zoon van God was geen "schriftgeleerde", in de betekenis van het woord waarin Hij het zelf gebruikt in de bijbel, als Hij tegen de schriftgeleerden ageert.

Hij genas mensen ook op de sabbat. O.a. daarvoor werd Hij vervolgd, omdat Hij volgens de schriftgeleerden de sabbat niet hield.

Als Zoon van God beschikte Hij over paragnostische kennis, kennis dus waarvan de methode van verkrijging niet kan worden verklaard binnen het huidige wetenschappelijke paradigma. De schriftgeleerden betichtten Hem ervan samen te werken met de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Wel Droppy, men kan in elk geval op basis van jouw posts hier niet zeggen dat jouw neiging tot oordelen is verminderd sinds je uit de kerk bent. Wijs jij nu niet precies zo naar christenen binnen de of een kerk? Weet je zeker dat je het echt over die mensen hebt en niet enkel over jouw eigen beeld van die mensen?

Wat mij opvalt is dat je mijn algemeen gerichte eerste posting hier, direct aanvat om mij persoonlijk aan te vallen.

Ik heb geschreven dat ik nooit lid ben geweest van enigerlei kerk, noch ooit een kerkdienst heb bezocht. Dat je dit verdraait duidt erop dat jij ofwel niet goed hebt gelezen, ofwel dat je van de leugengeest uitgaat. Leer eerst maar eens wat eerlijkheid is dan, voordat je mij de les denkt te kunnen gaan lezen en jezelf als een christen wilt neerzetten.

Maar ik zal je even wat dingen uit de doeken doen: God persoonlijk heeft mij geleerd te oordelen. Dat is iets anders dan veroordelen. Als je weigert te oordelen, kom je geen steek verder. Elk standpunt is voorlopig. Zonder een standpunt in te nemen, kun je je niet ontwikkelen en niet groeien in je geloof.

[knip]

Ik ken gelukkig ook vele broeders en zusters binnen de kerken, die God beter kennen dan dat en die daardoor ook een ruimer begrip hebben van God en religie. Religie komt overigens van re-ligare, wat betekent jezelf opnieuw verbinden met God. Niet met een kerk. Dat kán de kerk includeren, maar dat hoeft niet. De Gemeente Gods is over de gehele aardbol verspreid, binnen EN buiten de kerken. Wen maar liever aan dat idee, anders kun je het nog heel moeilijk krijgen met je buitenkerkelijke broeders en zusters, van wie God heel veel houdt.

In 2003 verscheen Jezus aan mij, op een onbeschrijflijk zuivere manier en van de meest intense betekenis, in een zeer specifieke situatie. Die beschrijf ik hier niet, want ik heb allang in de gaten dat bepaalde parels een oester verdienen, zeker als je je begeeft onder kerkvolk.

In 2006 kwamen er veel meer openbaringen, na een zeer hevig gebed mijnerzijds, waarin ik God ten diepste om hulp heb geroepen en heb gevraagd mijn leven in zijn handen te nemen. Vrijwel alle openbaringen die mij toen gegeven zijn, zijn al uitgekomen, waaronder de olieramp op zee en de kernrampen, waaronder die van fukushima. Openbaringen overigens, die ook in de bijbel blijken te staan. Zij spreken de bijbel dus niet tegen. Alleen de onvoorstelbaar grote duisternis die over de aarde zal komen, het absolute kwaad, lijkt er nog niet te zijn. Ook die duisternis blijkt in de bijbel te worden beschreven.

Ik had tot die tijd nauwelijks, zeg maar gerust geen, bijbelkennis. Ik kende 1 gebed, het Onzevader, dat ik ooit in bepaalde omstandigheden zelf uit het hoofd had geleerd. Het is ook het enige gebed dat ik bid, omdat het alles omvat. Vertel mij dus niets over " je eigen wil" en "wat de kerk" mij "kan leren", jij weet helemaal niets van mij af, noch van de andere buitenkerkelijken.

God openbaart zich aan wie HIJ zich WIL openbaren, niet aan wie jij vindt dat Hij zich zou móeten openbaren!

Ik bevind mij in zeer goed theologisch buitenkerkelijk gezelschap. En ook in zeer goed binnenkerkelijk gezelschap. Er zijn kinderen van God die weliswaar voorganger in een kerk zijn, maar die hun buitenkerkelijke broeders en zusters niet verloochenen, noch veroordelen, noch dit niet begrijpen. Ieder mens heeft zijn eigen missie. God werkt door mensen heen. Ook buiten de kerk.

Kerken zijn niet beter of slechter dan andere maatschappelije instituten. De misstanden die in deze tijd naar buiten komen zijn daar maar een klein voorbeeldje van.

Voel je je goed in de kerk, bezoek een kerk. Maar denk niet dat jouw kadertje het enige kadertje is waar zich Gods kinderen bevinden.

En ik zeg jou, dat je beter tot inkeer kunt komen en God kunt opzoeken IN JE HART.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus stond niet voor een kerk te preken, ik snap soms het bestaan van een kerk gewoon niet. Ik heb het idee dat het pas vele jaren na Jezus' bestaan erbij is verzonnen.

"Ik zeg jou: jij bent Petrus; op die steenrots zal Ik mijn kerk bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar er niet onder krijgen (Mattheüs 16:18)"

en

"Dan weet u hoe men zich behoort te gedragen in Gods huis; dat is de kerk van de levende God, de pijler en de grondslag van de waarheid (1 Timotheüs 3:15)."

etc. etc.

Volgens mij waren er in die tijd alleen nog maar synagogen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid