Spring naar bijdragen

Kerkloze christenen?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 215
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

ik snap best dat er mensen zijn die niet naar de kerk willen maar toch geloven. De kerk voldoet vaak niet aan de verwachtingen van mensen, er is altijd wel iets wat tegenvalt. Dit kan natuurlijk aan de verwachtingen liggen die we stellen, maar vaak wordt ook het doel uit het oog verloren en worden er zinloze discussies gevoerd over onderwerpen die eigenlijk niks met het geloof op zich te maken hebben maar meer met de vormgeving van de diensten. Welke gezangen er gezongen moeten worden, wel of geen psalmen, vrouwelijke voorganger of niet, allemaal dingen die niks te maken hebben met het uiteindelijke doel: Leven met God. Er zijn zelfs kerken met vaste plekken voor mensen, en oh wee als je daar gaat zitten als buitenstaander. Zo verkondig je geen gastvrijheid natuurlijk. Daarom kan het ook heel moeilijk zijn om de stap te maken om naar een kerk te gaan. Of het kan je zo teleurstellen dat je niet meer komt. Ik ben persoonlijk wel voor kerkdiensten, al is het maar omdat je dan af en toe andere opvattingen over bijbelgedeeltes hoort en omdat je dan met mensen bent die in hetzelfde (nouja, daar ga je vanuit) geloven als jij. Ze kunnen je bemoedigen en ze kunnen je sterken als je dat nodig hebt. Het heeft zo zn voor- en nadelen :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

"Belangrijk is dat het geloof in Christus niet meer wordt bemiddeld door de verstandelijke leerstellingen van de kerk, maar dat er een eigen zielservaring is. Het alleenrecht van het verstandelijke, van het ego, van het willen en beslissen maakt plaats voor een houding die ook ruimte geeft aan het irrationele en onbegrijpelijke.

Als de weg die Christus aflegde een voorbeeld wordt voor onze eigen weg tot menswording, tot het vinden van het Zelf binnen in ons, is er geen behoefte meer om anderen te bekeren, maar komt er een aandachtig luisteren naar zichzelf en de ander. Die bereidheid tot luisteren is het wezen van de mystiek.

Wat Jezus wilde overbrengen was de mogelijkheid van een directe Godservaring, zonder tussenkomst van priesters en schriftgeleerden."

Naar: Eugen Drewermann: De leegte, de liefde en het ogenblik. In: Victor Bulthuis en Nol Hogema, ed.,: Spirituele Renaissance. Dabar Luyten, 1999

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Belangrijk is dat het geloof in Christus niet meer wordt bemiddeld door de verstandelijke leerstellingen van de kerk, maar dat er een eigen zielservaring is. Het alleenrecht van het verstandelijke, van het ego, van het willen en beslissen maakt plaats voor een houding die ook ruimte geeft aan het irrationele en onbegrijpelijke.

Als de weg die Christus aflegde een voorbeeld wordt voor onze eigen weg tot menswording, tot het vinden van het Zelf binnen in ons, is er geen behoefte meer om anderen te bekeren, maar komt er een aandachtig luisteren naar zichzelf en de ander. Die bereidheid tot luisteren is het wezen van de mystiek.

Wat Jezus wilde overbrengen was de mogelijkheid van een directe Godservaring, zonder tussenkomst van priesters en schriftgeleerden."

Naar: Eugen Drewermann: De leegte, de liefde en het ogenblik. In: Victor Bulthuis en Nol Hogema, ed.,: Spirituele Renaissance. Dabar Luyten, 1999

Opvallend dat je daar de tussenkomst van een katholieke priester voor nodig hebt, via zijn boek. :#

Overigens ruk je het citaat nogal uit z'n verband... :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben ook zo'n kerkloze christen maar dat wil ik graag veranderen, want ik heb niet het idee dat ik zonder kerk (en andere gelovigen) optimaal kan geloven. Alleen heb ik de moed niet, naar mijn oude kerk wil ik niet graag terug (vanwege de 'wat goed je weer hier te zien!'-reacties van de mensen die o.a. mijn ouders hebben laten vallen) maar een nieuwe kerk opzoeken in mijn eentje vind ik lastig. Maar gelukkig heb ik mijn vriend kunnen overtuigen om samen met mij een alphacursus te doen, misschien vind ik daar iemand die me mee wil sleuren naar zijn/haar kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Opvallend dat je daar de tussenkomst van een katholieke priester voor nodig hebt, via zijn boek. :#

Overigens ruk je het citaat nogal uit z'n verband... :|

Je loopt een beetje achter met je informatie. Drewermann is geen priester meer, heeft de hele tent de rug toegekeerd. En ik heb zijn boek niet nodig hoor. Jij weet kennelijk nog niet hoe het werkt. Houden zo!

Ik ruk overigens helemaal niets uit zijn verband, dat doe je zelf. Jij kent het verband helemaal niet. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Jezus stond niet voor een kerk te preken, ik snap soms het bestaan van een kerk gewoon niet. Ik heb het idee dat het pas vele jaren na Jezus' bestaan erbij is verzonnen.

"Ik zeg jou: jij bent Petrus; op die steenrots zal Ik mijn kerk bouwen, en de poorten van het dodenrijk zullen haar er niet onder krijgen (Mattheüs 16:18)"

en

"Dan weet u hoe men zich behoort te gedragen in Gods huis; dat is de kerk van de levende God, de pijler en de grondslag van de waarheid (1 Timotheüs 3:15)."

etc. etc.

Petrus is al duizenden jaren dood hoor. Er zijn allang geen apostelen meer. ;)

Wee over de Farizeeën en wetgeleerden

Luc.11:37-52

37 Terwijl Hij sprak, nodigde een Farizeeër Hem om bij hem te komen eten. En Hij kwam binnen en ging aanliggen. 38 De Farizeeër verwonderde zich, toen hij zag, dat Hij Zich vóór het eten niet eerst wies. 39 Maar de Here zeide tot hem: En gij dan, gij Farizeeën, de buitenzijde van de beker en de schotel reinigt gij, maar van binnen zijt gij vol roof en slechtheid. 40 Onverstandigen, heeft Hij, die de buitenzijde gemaakt heeft, ook niet de binnenzijde gemaakt? 41 Doch geeft de inhoud als aalmoes en zie, alles is u rein. 42 Maar wee u, Farizeeën, want gij geeft tienden van de munt en de ruit en van alle kruiden, en gij gaat voorbij aan het oordeel en de liefde Gods. Dit moest men doen en het andere niet nalaten. 43 Wee u, Farizeeën, want gij zijt gesteld op de ereplaats in de synagogen en op de begroetingen op de markten. 44 Wee u, want gij zijt als de onzichtbare graven: de mensen, die er overheen lopen, weten het niet.

45 Een van de wetgeleerden antwoordde en zeide tot Hem: Meester, door dit te zeggen, beledigt Gij ook òns. 46 Maar Hij zeide: Wee ook u, wetgeleerden, want gij legt de mensen ondraaglijke lasten op, en zelf raakt gij die lasten niet met één uwer vingers aan. 47 Wee u, want gij bouwt de grafsteden der profeten, maar uw vaderen hebben hen gedood. 48 Zo zijt gij dan getuigen, dat gij instemt met de daden uwer vaderen, want zij hebben hen gedood en gij bouwt! 49 Daarom zegt ook de wijsheid Gods: Ik zal tot hen zenden profeten en apostelen en van hen zullen zij sommigen doden en vervolgen, 50 opdat van dit geslacht afgeëist worde het bloed van al de profeten, dat vergoten is sinds de grondvesting der wereld, 51 van het bloed van Abel tot het bloed van Zacharias, die omgebracht is tussen het altaar en het tempelhuis. Ja, Ik zeg u, het zal afgeëist worden van dit geslacht. 52 Wee u, wetgeleerden, want gij hebt de sleutel der kennis weggenomen; zelf zijt gij niet binnengegaan en hen, die trachtten binnen te gaan, hebt gij tegengehouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Droppy, je kunt niet beweren dat iemand met een andere mening er niets van af weet. Je zou kunnen proberen te beargumenteren waarom jij denkt dat diegene ongelijk heeft, maar zo agressief reageren is echt niet de bedoeling.

Beste Henriette, als je wat meer ruimte inbouwt tussen stimulus en respons in jouw forumleven, dan kun je even de woorden tot je laten doordringen. Je legt het even weg en pakt het later weer op. En wellicht dat je dan ontdekt over welk verband ik het heb. En dan zou je eens kunnen beginnen met het stellen van een vraag, in plaats van je meteen op jouw teentjes getrapt te voelen.

Het is niet goed, niet kies en niet juist om álles te "beredeneren" en voor te kauwen voor een ander. Het is veel beter om eens wat vaker een paar regels over te lezen en dan na te gaan of er iets gloort in je binnenste van de betekenis, de bedoeling. En als dat niet lukt, kun je een vraag stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Droppy, je kunt niet beweren dat iemand met een andere mening er niets van af weet. Je zou kunnen proberen te beargumenteren waarom jij denkt dat diegene ongelijk heeft, maar zo agressief reageren is echt niet de bedoeling.

Beste Henriette, als je wat meer ruimte inbouwt tussen stimulus en respons in jouw forumleven, dan kun je even de woorden tot je laten doordringen. Je legt het even weg en pakt het later weer op. En wellicht dat je dan ontdekt over welk verband ik het heb. En dan zou je eens kunnen beginnen met het stellen van een vraag, in plaats van je meteen op jouw teentjes getrapt te voelen.

Het is niet goed, niet kies en niet juist om álles te "beredeneren" en voor te kauwen voor een ander. Het is veel beter om eens wat vaker een paar regels over te lezen en dan na te gaan of er iets gloort in je binnenste van de betekenis, de bedoeling. En als dat niet lukt, kun je een vraag stellen.

En alweer leg je de bal bij iemand anders. Ik, als moderator, geef jou een waarschuwing dat je niet op deze manier kunt blijven posten. Ik heb het niet over de inhoud, maar puur over jouw manier van schrijven. Nogmaals, je kunt uitleg geven en beargumenteren, maar beschuldigen is echt een no-go (wat je in feite nu weer doet, want je stelt dat ik me 'meteen op mijn teentjes getrapt voel' terwijl dat in de verste verte niet aan de orde is).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Droppy, je kunt niet beweren dat iemand met een andere mening er niets van af weet. Je zou kunnen proberen te beargumenteren waarom jij denkt dat diegene ongelijk heeft, maar zo agressief reageren is echt niet de bedoeling.

Beste Henriette, als je wat meer ruimte inbouwt tussen stimulus en respons in jouw forumleven, dan kun je even de woorden tot je laten doordringen. Je legt het even weg en pakt het later weer op. En wellicht dat je dan ontdekt over welk verband ik het heb. En dan zou je eens kunnen beginnen met het stellen van een vraag, in plaats van je meteen op jouw teentjes getrapt te voelen.

Het is niet goed, niet kies en niet juist om álles te "beredeneren" en voor te kauwen voor een ander. Het is veel beter om eens wat vaker een paar regels over te lezen en dan na te gaan of er iets gloort in je binnenste van de betekenis, de bedoeling. En als dat niet lukt, kun je een vraag stellen.

En alweer leg je de bal bij iemand anders. Ik, als moderator, geef jou een waarschuwing dat je niet op deze manier kunt blijven posten. Ik heb het niet over de inhoud, maar puur over jouw manier van schrijven. Nogmaals, je kunt uitleg geven en beargumenteren, maar beschuldigen is echt een no-go (wat je in feite nu weer doet, want je stelt dat ik me 'meteen op mijn teentjes getrapt voel' terwijl dat in de verste verte niet aan de orde is).

En ik heb jou geantwoord. Jij, als moderator, geeft jouw interpretatie aan mijn bericht. Je stelt geen enkele vraag. En ik wijs jou daarop. Zelfs als je de koningin in hoogst eigen persoon was.

Ik raad je aan even wat afstand te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wil weg blijven van de vraag wat nu precies "de kerk" is. Dat katholieken daar anders over denken dan ware-kerk-denkers weet ik, daar gaat het nu even niet om. We hebben allemaal wel een idee bij "kerk". Ik bedoel er niet een gebouw of een in de Kamer van Koophandel ingeschreven rechtspersoon mee, maar een min of meer samenhangende groep christelijke gelovigen met enige vorm van organisatie.

Naar mijn idee is de Schrift vrij duidelijk in dat Christus een kerk gevestigd heeft en dat we geroepen zijn daar deel van uit te maken. Toch hoor ik regelmatig christenen beweren dat ze best gelovig kunnen zijn zonder de kerk.

Hoe zien jullie dat?

Dankjewel RK diaken, die had ik net nodig. Ik ben vandaag gewoon naar een goede kerk gegaan, kindjes met pa meegegeven en ik met m'n broer die al jaren kerkloos is. Je kunt best gelovig zijn zonder deel uit te maken van een ecclesia: vergadering, maar met werkt voor mij toch beter.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik wil weg blijven van de vraag wat nu precies "de kerk" is. Dat katholieken daar anders over denken dan ware-kerk-denkers weet ik, daar gaat het nu even niet om. We hebben allemaal wel een idee bij "kerk". Ik bedoel er niet een gebouw of een in de Kamer van Koophandel ingeschreven rechtspersoon mee, maar een min of meer samenhangende groep christelijke gelovigen met enige vorm van organisatie.

Naar mijn idee is de Schrift vrij duidelijk in dat Christus een kerk gevestigd heeft en dat we geroepen zijn daar deel van uit te maken. Toch hoor ik regelmatig christenen beweren dat ze best gelovig kunnen zijn zonder de kerk.

Hoe zien jullie dat?

Dankjewel RK diaken, die had ik net nodig. Ik ben vandaag gewoon naar een goede kerk gegaan, kindjes met pa meegegeven en ik met m'n broer die al jaren kerkloos is. Je kunt best gelovig zijn zonder deel uit te maken van een ecclesia: vergadering, maar met werkt voor mij toch beter.

:) hoewel onbedoeld, fijn dat het je een zetje heeft gegeven in een richting die voor jou goed is!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het idee dat Christus daar is wanneer 2 mensen elkaar ontmoeten. In de ontmoeting met anderen leeft Christus.

Volgens mij zegt Jezus Christus zelf ook zoiets.

De kerk is voor mij iets anders dan een geloofsgebouw waar vele mensen naar toe gaan.

Ik denk dat het de bedoeling is om zelf de tempel/de kerk te zijn, als persoon. Dat je zelf iemand bent waar mensen graag naar toe gaan om te praten over geloof bijvoorbeeld, dat je de steun bent.

Dat je dus zelf kerk bent als het ware, dat is dus niet afhankelijk van een gebouw of iets dergelijks. Als je je aandacht op God richt in je leven, probeert vervuld te zijn van Heilige Geest en vervolgens ontmoet je mensen (waardoor Christus tussen jou en die mensen leeft in de ontmoeting).

De kerk is dus naar mijn idee je moraliteit, je houding, dat wat je uitstraalt en wat een baken kan zijn voor anderen.

Voor wie dat in de vorm wil van een gewone kerk, prima. Voor wie zelf een kerk wil zijn: prima. Zelf kerk zijn past veel beter bij me dan naar een kerkgebouw/gemeenschap gaan. Als ik met anderen spreek over geloof ga ik als het ware ook naar een kerk, een tempel. Zij zijn ook een tempel.

Ik denk dus dat het erom gaat dat je een kerk in jezelf sticht. Volgen jullie het nog? _O-

Beetje een chaotisch verhaal omdat ik er nog veel over na aan het denken ben, maar zo is het nu hoe ik het zie (op dit moment).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben vandaag gewoon naar een goede kerk gegaan, kindjes met pa meegegeven en ik met m'n broer die al jaren kerkloos is.

Toch niet kerk- en werkloos? :+

Ben wel een beetje jaloers op je broer en dan ook nog zo'n leuke zus! ;)

Levend Woord Gemeente Rotterdam, van Gerard de Groot ben ik geweest, was een eindje reizen, maar je moet er wat voor over hebben. Ga je toch een keer gezellig met ons mee? Jij houdt toch van evangelisch? ;) En op maandagavond, mijn enige vrije avond zonder kinders, hebben ze een Israel-bidstond, net wat voor Coby.

Hij is trouwens wel net z'n baan kwijt. Als er iemand nog een goede christelijke vertaler/ondertitelaar zoekt..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik ben al jaaaaaaaaren kerkloos. Wel jammer eigenlijk, ik zou best wel mijn geloof met anderen willen delen alleen denk ik dat anderen mij dan als radicaal beschouwen omdat ik 100 procent in de bijbel geloof, zelfs het verhaal van Jonas in de walvis. Dit komt onder andere door mijn ervaringen met het bovennatuurlijke.

In mijn ogen is Jezus de hoeksteen van de gemeente en zijn alle mensen die Jezus volgen zijn gemeente. Jezus' gemeente kent dus geen grenzen, en hoewel vrijwel alle kerken corrupte leer aanhangen en de katholieke kerk als instituut ronduit antichristelijk is, geloof ik dat God in al deze kerken gelovigen heeft. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben al jaaaaaaaaren kerkloos. Wel jammer eigenlijk, ik zou best wel mijn geloof met anderen willen delen alleen denk ik dat anderen mij dan als radicaal beschouwen omdat ik 100 procent in de bijbel geloof, zelfs het verhaal van Jonas in de walvis. Dit komt onder andere door mijn ervaringen met het bovennatuurlijke.

In mijn ogen is Jezus de hoeksteen van de gemeente en zijn alle mensen die Jezus volgen zijn gemeente. Jezus' gemeente kent dus geen grenzen, en hoewel vrijwel alle kerken corrupte leer aanhangen en de katholieke kerk als instituut ronduit antichristelijk is, geloof ik dat God in al deze kerken gelovigen heeft. :)

Zo waar komt die toch behoorlijk vastbesloten uiting vandaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb eigenlijk veel te veel meegemaakt om dat zo allemaal uit te leggen maar ik zal het kort samenvatten.

Als kind was ik christelijk opgevoed maar ik snapte niet veel van de bijbel, helemaal niet waarom Jezus voor mij moest sterven.

Op de middelbare school werd ik eerst atheist en later new ager dankzij de evolutietheorie. Toen maakte ik veel dingen mee; slaapverlammingen met volle bewustzijn, astrale projectie, hoger bewustzijn, ik kon telepatisch precies weten wat anderen dachten, er waren krachten in het spel die mij onder controle leken te hebben. Tijdens een zown slaapverlamming dacht ik dat ik ging sterven en ik riep naar Jezus en toen werd ik wakker en was het vredig. Sindsdien ontdeed ik me van alles wat met occultisme te maken had.

Een tijd snapte ik niks van de bijbel totdat ik online presentaties tegenkwam van professor Walter Veith. Hij legt heel goed uit waarom de evolutietheorie niet klopt, en dat was een stap in de goede richting. Helaas was ik me niet bewust van het feit dat de zevende-dags adventisten kerk waartoe hij behoort ook een misleiding is. Deze gemeente heeft een profetes, Ellen White, die meer dan 600 boeken schreef en allerlei visioenen scheen te hebben. Haar centrale misleiding is de leer van het onderzoekend oordeel dat het bijbelse evangelie onderuit haalt. Jarenlang heb ik onder een slavenjuk geleefd omdat ik probeerde gered te worden door de 10 geboden (inclusief de sabbath te houden).

Recentelijk heeft God mijn ogen geopend en weet ik dat als ik ook maar voor 1 gebod denk dat dat bijdraagt aan mijn redding dat ik verloren ben omdat ik dan verplicht ben om de gehele wet van Mozes te vervullen en dat kan ik niet. Ik was dus van genade vervallen zoals het in Galaten 3 duidelijk staat. -O- En het ironische is dat de tijd dat ik de wet probeerde te houden de zonde in mij enorm aangewakkerd werd, het leidde dus tot het tegenovergestelde van wat ik wou.

Recentelijk heb ik op meerdere fora de misleidingen van het zevende dags adventisme blootgelegd en heb ik het ware evangelie geaccepteerd. Ook deze overschakeling ging niet zonder problemen. Toen ik destijds ging slapen rond half 3 merkte ik een aanwezigheid, ik kon me niet bewegen en met een freaky stem noemde de demon mijn ergste zonden, ik zei hem dat ie naar het "vuur" moest gaan, hem wijzend op het eindoordeel in de hel die hem te wachten staat. Maar in elk geval, ik riep de Vader en gelijk kon ik me weer bewegen, ik bekende mijn zonden en bekeerde mij van die zonden. Sindsdien is het allemaal heel erg vredig en rust en heeft zonde geen kracht meer over mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid