Spring naar bijdragen

Kerkloze christenen?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

@ Taam: zou het niet helpen een andere kerk(verband) te zoeken? Eentje waar je je meer op je gemak kunt voelen.

Nou, het kerkverband is niet het probleem. De stroming (gkv) zelf heb ik geen problemen mee. En ik kijk wel rond bij christelijk en nederlands gereformeerd maar ik blijf toch wel rond dezelfde verbanden hangen omdat ik me daar prettig bij voel. Maar er zijn zoveel verschillen per stroming dat het ook zo weinig zegt over waar je nu precies bij hoort.

Als mede-GKv'er vind ik het jammer dat je dan zulke ervaringen hebt bij jouw gemeente. :( Is het niet een idee om een naburige GKv te bezoeken, of is dat wat te dichtbij?

Eigenlijk vind ik deze tip wat jammer. Het is goed om naar een andere kerk te gaan, als die kerk waar je in zit echt niet meer wat van te maken zou zijn. Als je zelf geestelijk afgetakeld raakt. Echter ben ik zelf meer van de knokvisie: "een schip dat drijgt te zinken, moet je repareren."

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 215
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou, het kerkverband is niet het probleem. De stroming (gkv) zelf heb ik geen problemen mee. En ik kijk wel rond bij christelijk en nederlands gereformeerd maar ik blijf toch wel rond dezelfde verbanden hangen omdat ik me daar prettig bij voel. Maar er zijn zoveel verschillen per stroming dat het ook zo weinig zegt over waar je nu precies bij hoort.

Als mede-GKv'er vind ik het jammer dat je dan zulke ervaringen hebt bij jouw gemeente. :( Is het niet een idee om een naburige GKv te bezoeken, of is dat wat te dichtbij?

Eigenlijk vind ik deze tip wat jammer. Het is goed om naar een andere kerk te gaan, als die kerk waar je in zit echt niet meer wat van te maken zou zijn. Als je zelf geestelijk afgetakeld raakt. Echter ben ik zelf meer van de knokvisie: "een schip dat drijgt te zinken, moet je repareren."

Sja, dan moet het leiderschap echter wel openstaan voor wat reparatie, anders zoek ik toch liever een andere kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

cobybryant

Ik ken die worsteling. In onze gemeente staat men wel open voor reparatie, maar veel mensen hebben ook verschillende meningen en visies erop.

Ik heb dan zo iets van: " wat wil God van me?"

Ik heb nooit het idee gehad dat Hij van me verlangde, dat ik weg ging.

Dat is per persoon weer anders, dat begrijp ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Echter realiseer ik me de laatste tijd nog wat:

elke gemeente houdt je binnen haar muren, maar christenen uit andere gemeentes zijn toch ook je broeders en zusters?

Als zij daar een goede dienst hebben, waar je wat aan hebt: dan ga je toch een keer bij hen op visite? Je hoeft toch niet direct lid van hun club te worden (met hun voorwaarden er aan) om eens een viering bij hen bij te wonen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Echter realiseer ik me de laatste tijd nog wat:

elke gemeente houdt je binnen haar muren, maar christenen uit andere gemeentes zijn toch ook je broeders en zusters?

Natuurlijk. Maar als je als kerk van mening bent dat wat je leert en hoe je het geloof praktiseert de manier is zoals Jezus dat heeft bedoeld, dan zul je liever willen dat mensen die bij je horen ook bij je blijven.

Als zij daar een goede dienst hebben, waar je wat aan hebt: dan ga je toch een keer bij hen op visite? Je hoeft toch niet direct lid van hun club te worden (met hun voorwaarden er aan) om eens een viering bij hen bij te wonen?

Vind ik zelf persoonlijk geen probleem. Ik heb het zelf waardevol gevonden om bij de ander te kijken. Is toch een stuk anders dan er over lezen in een boekje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Taam: zou het niet helpen een andere kerk(verband) te zoeken? Eentje waar je je meer op je gemak kunt voelen.

Nou, het kerkverband is niet het probleem. De stroming (gkv) zelf heb ik geen problemen mee. En ik kijk wel rond bij christelijk en nederlands gereformeerd maar ik blijf toch wel rond dezelfde verbanden hangen omdat ik me daar prettig bij voel. Maar er zijn zoveel verschillen per stroming dat het ook zo weinig zegt over waar je nu precies bij hoort.

Als mede-GKv'er vind ik het jammer dat je dan zulke ervaringen hebt bij jouw gemeente. :( Is het niet een idee om een naburige GKv te bezoeken, of is dat wat te dichtbij?

Ik had zulke ervaringen want ik ben nu al een jaar of 4 kerkloos en/of gemeenteloos. en dat heeft me eerlijk gezegd goed gedaan. Ik ben het afgelopen jaar wat vaker met mijn broer en schoonzus mee geweest naar hun gemeente en daar merkte ik dat het ook anders kan. Dat was fijn om te zien. Recentelijk ben ik verhuisd en als ik hier mijn draai gevonden heb ga ik ook weer op zoek naar een kerk. En welke kerk dat word weet ik nog niet. Ik ga rustig rondkijken wat er te vinden is in mijn nieuwe wijk. Ik heb het al die jaren zonder kerk gedaan een weekje meer of minder maakt mij niet zo heel veel uit. Al heb ik er ook wel weer zin in :)

Nou, het kerkverband is niet het probleem. De stroming (gkv) zelf heb ik geen problemen mee. En ik kijk wel rond bij christelijk en nederlands gereformeerd maar ik blijf toch wel rond dezelfde verbanden hangen omdat ik me daar prettig bij voel. Maar er zijn zoveel verschillen per stroming dat het ook zo weinig zegt over waar je nu precies bij hoort.

Als mede-GKv'er vind ik het jammer dat je dan zulke ervaringen hebt bij jouw gemeente. :( Is het niet een idee om een naburige GKv te bezoeken, of is dat wat te dichtbij?

Eigenlijk vind ik deze tip wat jammer. Het is goed om naar een andere kerk te gaan, als die kerk waar je in zit echt niet meer wat van te maken zou zijn. Als je zelf geestelijk afgetakeld raakt. Echter ben ik zelf meer van de knokvisie: "een schip dat dreigt te zinken, moet je repareren."

Ik geloof dat je moet knokken voor een gemeente, maar ik woon er niet meer dus dat maakt het dat ik er niet meer heen ga :)

Vraag is wel, hoe lang blijf je hozen/repareren bij een schip dat dreigt te zinken, tot je er zelf volledig aan onderdoor gaat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 11 months later...

* graaft oud topic op *

Ik krijg de indruk dat dit topic vooral uitgaat van mensen die in de kerk teleurgesteld zijn, of anderszins negatieve gevoelens bij de kerk hebben, en er daarom niet komen.

Bij mij is het meer een praktisch+ingewikkeld+relatiedingetje. Mijn man gaat sinds kort naar een kerk die mij niet zo aanspreekt.

Ik ben niet in de kerk opgegroeid, voel me om diverse redenen het meest thuis in de katholieke kerk, maar ik ken er hier ter plekke niemand, en mijn man heeft niks met katholiek.

Elk naar een eigen kerk gaan vind ik ook vreemd voelen, in de praktijk ga ik dus niet naar de kerk maar deel ik thuis, in gesprek met mijn man en met vrienden, en via internet mijn geloof.

Niet optimaal. Zijn er hier stellen die elk naar hun eigen kerk gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar voelt het thuis blijven dan niet even vreemd?

Ik zou mezelf best kunnen voorstellen dat ik wel naar mijn eigen kerk zou gaan maar ik af en toe ook samen naar de kerk zou gaan. Meer om en om zeg maar.

Je zou zelfs technisch gezien af en toe 'dubbel' kunnen gaan. Katholieken hebben zaterdag avond vaak ook nog de mis (telt mee met de zondagse viering, oude Joodse dagindeling enzo...) en diverse protestanten hebben ook in de middag een kerkdienst.

Nu, ik ken me zelf: ik ben veel te laks, zelfs elke zondag is teveel gevraagd voor me. ;) Maar ik bedoel: het kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Ik denk dat je ook wel moet zoeken naar wat christen zijn is.

Voor mij is de kerk wel wezenlijk moet ik zeggen:

- het voedt mijn geloof

- het geeft structuur en regelmaaat

- het is een manier het gezamelijk te beleven

- het maakt je onzichtbare deelname aan de kerk zichtbaar

- Je ontmoet God in de sacramenten

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik denk dat je ook wel moet zoeken naar wat christen zijn is.

Voor mij is de kerk wel wezenlijk moet ik zeggen:

- het voedt mijn geloof

- het geeft structuur en regelmaaat

- het is een manier het gezamelijk te beleven

- het maakt je onzichtbare deelname aan de kerk zichtbaar

- Je ontmoet God in de sacramenten

Ben het bijna helemaal met je eens, alleen regelmaat? dan lijkt het een goede gewoonte te worden, maar het lijkt me beter dat je telkens ervoor kiest om naar de kerk te gaan.

@NickZanza, Ik denk zelf dat je wel het een en ander mist als je niet naar de kerk gaat.

Zelf kom je niet altijd uit het Woord, en dan is de Kerk een mooi "hulpmiddel" denk ik.

(Hebreeën 10:23-25) Laten wij zonder wankelen vasthouden aan de openbare bekendmaking van onze hoop, want hij die beloofd heeft, is getrouw. 24 En laten wij op elkaar letten ten einde tot liefde en voortreffelijke werken aan te sporen,  het onderling vergaderen niet nalatend, zoals voor sommigen gebruikelijk is, maar laten wij elkaar aanmoedigen, en dat te meer naarmate GIJ de dag ziet naderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk (en ervaar) dat het belangrijk is om geregeld naar de Kerk te gaan, ook als ik eens geen zin heb. In de vakanties houdt mijn parochie geen vieringen (studentenparochie) en meestal ga ik dan niet naar de parochie in mijn eigen dorp. Aan het einde van de vakantie merk ik dan toch sterk dat er behoefte is aan 'voeding' voor mijn geloof.

Je zult misschien niet iedere keer voor de volle honderd procent met je gedachten bij de vieringen zijn, samenkomen en delen in geloof is ook bemoedigend als je met je gedachten elders bent. Misschien heb je juist dan medegelovigen nodig om je te dragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je zult misschien niet iedere keer voor de volle honderd procent met je gedachten bij de vieringen zijn, samenkomen en delen in geloof is ook bemoedigend als je met je gedachten elders bent. Misschien heb je juist dan medegelovigen nodig om je te dragen?

Wat ik dan vaak bij mezelf merk is dat het dan in de loop van de week toch vaak nog inzinkt op een bepaalde manier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ervaar kerkdiensten zelf als opbouwend. Ik heb lang niet altijd zin, maar ervaar wel vaak dat als ik dan toch ga ik er wel wordt opgebouwd. Daarentegen merk ik dat wanneer ik een tijdje te vaak niet ging het een wat negatief patroon kan gaan worden en mijn geloofsleven er ook niet beter op begint te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben het bijna helemaal met je eens, alleen regelmaat? dan lijkt het een goede gewoonte te worden, maar het lijkt me beter dat je telkens ervoor kiest om naar de kerk te gaan.

Waarom? Ik bedoel, natuurlijk moet kerkgang een bewuste keuze zijn, maar toch niet elke keer? Je kiest er toch ook niet steeds bewust voor om te ademen, te slapen of om te eten? Over het algemeen doe je dat gewoon, omdat je anders te maken krijgt met sterfte en meer van dat soort ongemakkelijkheden. En soms maak je jezelf een extra lekkere maaltijd als je daar zin in hebt, en vaker maak je gewoon de standaard pot, of knikker je snel iets in de magnetron als je geen tijd hebt. Maar in alle gevallen eet je in elk geval iets en blijf je in leven.

Ik vind het daarom juist wel wat hebben, als de kerk gewoon bij het dagelijks leven is gaan horen, als geestelijk voedsel, en vaak dan ook vrij direct gemist wordt als het een keer wordt overgeslagen. En soms ervaar je veel devotie en schoonheid tijdens de viering of dienst, soms ervaar je niets bijzonders en soms ben je vooral erg verstrooid en is de preek of het eucharistisch gebed al voorbij voordat je begon met luisteren. Maar in alle gevallen ontvang je geestelijk voedsel en kan de kerkgang juist lauwheid en afvalligheid voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid