Spring naar bijdragen

Kerkloze christenen?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Ik stel wel vast dat er een correlatie is tussen kerkloosheid en een vrij absurde Schrift-exegese met de typerende denkwijze van de autodidact (gebrek aan zelfkritiek) die gepresenteerd wordt met een aplomb als ware men Christus zelve. Tenminste, op dit forum.

Veelal op basis van internetsites volgens mij. Ik denk dat het risico is dat bij dat her en der dingen vandaan 'plukken' dat achterliggende lagen in de theologie over het hoofd worden gezien. Dat aan de oppervlakte het dan lijkt dat er een mooi bijbelse interpretatie ontstaat, maar dat die interpretaties onderling eigenlijk niet kloppen of dat er nog onderwerpen over het hoofd worden gezien die juist enorm strijdig met die interpretatie zijn.

Overigens denk ik niet dat dit gevaar alleen bestaat bij kerkloze christenen maar bij kerkelijke christenen. Iets kan heel overtuigend klinken op het internet, maar kan gebouwd zijn op een theologisch grondprincipe wat haaks staat op het geloof van de stroming die je aanhangt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 215
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Tja, begrijpelijke sentimenten, maar beter geen kerk dan een kerk met rot fruit.

Maarre, jullie kerken hebben toch ook zo hun internetsites?

Enfin, er zijn inderdaad risico's.

Maar die zijn er overal dus.

Mijn leven liep i.i.g. zo dat ik uiteindelijk op mijn knieën smeekte om wat Waarheid te mogen vinden.

En de belofte luidt toch ook: Zoekt en gij zult vinden, klopt en gij zult opengedaan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tja, begrijpelijke sentimenten, maar beter geen kerk dan een kerk met rot fruit.

Daar verschillen we wellicht van mening.

Maarre, jullie kerken hebben toch ook zo hun internetsites?

Ja.

Enfin, er zijn inderdaad risico's.

Maar die zijn er overal dus.

Nee. Iets andere situatie. Dan heb je veelal te maken met een samenhangende theologie, gefundeerd op theologische grondbeginselen. Als je daarentegen her en der bij verschillende kerken plukt loop je het zelfde risico.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe kan een kerk ooit beter worden als alle geweldige, rechtvaardige christenen ervan weglopen? Als je dan zo puur en vroom gelovig bent ten opzichte van je medegelovigen, draag je dan niet juist extra verantwoordelijkheid om binnen je kerk hen de weg te wijzen? Onvoorwaardelijk, zonder ooit op te geven, zoals Christus ook nooit opgeeft? Of ben je toch net niet zo puur en vroom en loop je liever weg van het offer?

Zelf heb ik het idee dat de kerk vooral ook bestaat bij de gratie van de vrome gelovigen, opdat zij toch nog altijd het Evangelie kunnen horen en de sacramenten kunnen ontvangen. Maar zelfs als zij er niet meer zouden zijn, zou de kerk blijven bestaan, voor het geval er ooit weer een rechtvaardige opstaat die Christus wil navolgen. Want het kwade zal nooit, nooit winnen van het goede en het goede zal daarom nooit lijden onder het kwade.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zijn er zo veel gelovigen in Christus die de kerk aanzien voor wat ze werkelijk is?

Goed, dat ligt een beetje aan de kerk, maar die herken je naar verluid, aan het fruit.

Ik geloof in 1 Gemeente van Christus, 1 lichaam.

Ik communiceer dagelijks met broeders en zusters, over deze onderwerpen.

Ja, samen ergens in een ruimte of op een plek, in gesprek, over het Woord.

Dat mis ik wel. En dat iedereen daar het dan eens zou zijn over veel meer dingen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zijn er zo veel gelovigen in Christus die de kerk aanzien voor wat ze werkelijk is?

Goed, dat ligt een beetje aan de kerk, maar die herken je naar verluid, aan het fruit.

wederom, ik zie wat ze ze werkelijk is, maar a) daar verschillen we over van mening, B) over de consequentie die je er uit trekt verschillen we van mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geloof in 1 Gemeente van Christus, 1 lichaam.

Ik ook.

Ik communiceer dagelijks met broeders en zusters, over deze onderwerpen.

Over wat de Kerk is? Lijkt me een belangrijk thema.

Ja, samen ergens in een ruimte of op een plek, in gesprek, over het Woord.

Dat mis ik wel.

Kan ik me voorstellen. Persoonlijk zou ik ook het breken van het brood en drinken van de wijn waar Jezus tot op roept missen, de andere sacramenten als gemeenschap, het onderricht zoals we dat in de Bijbel lezen, het geloof samen praktiseren, en meer van dat soort dingen.

En dat iedereen daar het dan eens zou zijn over veel meer dingen...

Dat is iets wat je ook zelf als gelovige in de hand hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Dat is iets wat je ook zelf als gelovige in de hand hebt.

...door te leren luisteren alvorens te spreken. Door jezelf niet, als Mohammed, wijs te maken dat je directe lijntje met God zo goed is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe kan een kerk ooit beter worden als alle geweldige, rechtvaardige christenen ervan weglopen?

Ik lees van alles in de Bijbel. Zelfs nogal best harde teksten van Paulus over mensen uit de gemeenschap verstoten. Maar nergens lees ik over een oproep zelf de kerk uit te stappen. Het tegendeel eerder. Het christelijk geloof lijkt in de Bijbel een nogal erg gemeenschappelijk geloof te zijn. De gemeenschap wordt zelfs met het lichaam van Christus vergeleken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De Kerk IS het mystiek lichaam van Christus.

Zo zie jevdat Calvijn, terecht, erg veel energie steekt in de uitleg waarom hij de RKK mocht verlaten, ja zelfs moest verlaten. Dat is geen simpele stap, het is in de basis volstrekt onbijbels en juist daarom moest hij voor een goede, Bijbelse, onderbouwing zorgen. Of hij daarin is geslaagd, daar verschillen vanzelfsprekend de meningen over. Maar het lijkt me zinvol te constateren dat de reformatoren, Calvijn voorop, altijd donders goed begrepen hebben dat je op Bijbelse gronden jezelf nooit buiten de Kerk kan plaatsen. Tenminste, nooit als in nooit zonder jezelf meteen ook buiten Gods genade te plaatsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is iets wat je ook zelf als gelovige in de hand hebt.

...door te leren luisteren alvorens te spreken. Door jezelf niet, als Mohammed, wijs te maken dat je directe lijntje met God zo goed is.

Precies.

En misschien ook wel iets enorm impopulairs om te zeggen, maar autoriteit erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geloof in 1 Gemeente van Christus, 1 lichaam.

Ik ook.

Ik communiceer dagelijks met broeders en zusters, over deze onderwerpen.

Over wat de Kerk is? Lijkt me een belangrijk thema.

Ik doelde meer op alle onderwerpen die met het geloof te maken hebben.
En dat iedereen daar het dan eens zou zijn over veel meer dingen...

Dat is iets wat je ook zelf als gelovige in de hand hebt.

Niet helemaal, denk ik.

Ik bepaal niet echt zelf wat me aanspreekt of afstoot.

De moeilijkheid ligt in het onderscheid maken tussen dingen die je niet wilt horen en dingen waar je inhoudelijk moeite mee hebt.

Het ego en het gevoel zijn echter niet altijd even redelijk.

Maar dat is m.i. ook de reden dat het bekeren van het vlees toch essentieel is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God is de autoriteit.

Dat erkent iedere gelovige in Christus.

Zo bent u dus geen vreemdelingen of gasten meer, maar burgers, net als de heiligen, en huisgenoten van God, gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, met Christus Jezus zelf als de hoeksteen. Vanuit hem groeit het hele gebouw, steen voor steen, uit tot een tempel die gewijd is aan hem, de Heer, in wie ook u samen opgebouwd wordt tot een plaats waar God woont door zijn Geest.

(Ef. 2:19-22 NBV)

Een huis gebouwd van stenen... de stenen zijn de gelovigen... wat zou dat zijn? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

...door te leren luisteren alvorens te spreken. Door jezelf niet, als Mohammed, wijs te maken dat je directe lijntje met God zo goed is.

Juist ook de gemeenschap heeft volgens mij een sterk corrigerend karakter.

Ik heb het ook wel eens 'gezien' bij stromingen waar de stichter(s) best euh, vreemde standpunten er op na hielden, maar de stroming in verloop van tijd een stuk meer 'main stream' werd.

Voor de één wellicht corruptie en reden een nieuwe groep te stichten, voor de ander een bevestiging dat het 'main stream' christendom er niet zo naast zit als sommigen denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kerkloze christenen.

Dat lijkt me een probleem waar we mee te kampen hebben in deze tijd.

Niet alleen in kerken, maar maatschappij breed ook in verenigingen, politiek etc.

We zijn bij ons aan het na denken over hoe we deze lossezand gemeente waar wij deel van uit maken (7 duizend leden, minder dan duizend bezoekers, veelal oud) weer een bindend geheel kunnen maken. Een filmpje van de KNVB wordt ook als inspiratie gebruikt:

Bij ons speelt natuurlijk geloof en de liefde de hoofdmoot.

Wat wil God, verlangt Hij van ons? Hoe wil Hij ons inzetten?

Het moet anders. Als christenen niet met elkaar in contact komen, dan stralen we ook niet iets aantrekkelijks uit naar buiten. Samen vormen we namelijk één lichaam.

Ik bedacht me gisteren dat een arm nodig is om je hand aan te sturen. Zonder die arm kan een hand niets beet pakken en ook geen aanwijzingen geven.

We leven in een ontheemde wereld. Een wereld vol geestelijke wezen. Mensen die geen Home, geen Vader hebben. Het is als die geaddopteerde jongen die op zoek gaat naar zijn wortels. Wie is zijn vader? Het is onze zaak om met elkaar als broers en zussen samen het gezin compleet zien te krijgen. Iedereen bij onze Vader te brengen. De mensen bekend te maken met onze echte Vader en zijn huis voor ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kerkloze christenen.

Dat lijkt me een probleem waar we mee te kampen hebben in deze tijd.

[...]

Het moet anders. Als christenen niet met elkaar in contact komen, dan stralen we ook niet iets aantrekkelijks uit naar buiten. Samen vormen we namelijk één lichaam.

Ik bedacht me gisteren dat een arm nodig is om je hand aan te sturen. Zonder die arm kan een hand niets beet pakken en ook geen aanwijzingen geven.

Het dikgedrukte snap ik niet helemaal. De vergelijking met een lichaam maakt het m.i. niet echt duidelijker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid