Spring naar bijdragen

Neem jij een Ipad met bijbel app mee naar de kerk?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Ik vind het zelf erg fijn om te lezen vanaf een Ipad scherm,

maar anderzijds is het misschien ook wel een beetje vervelend als mensen naar je gaan zitten kijken onder een preek terwijl jij van je Ipad de bijbel zit te lezen waardoor je mensen wellicht kan afleiden van de preek.

Dit luxe probleem heeft volgens mij echt zo twee kanten :)

Dus hierbij mijn vraag aan iedereen:

Neem jij een Ipad (met bijbel application er op) mee naar de kerk i.p.v. een normale bijbel?

Groetjes

Bas

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem geen iPad mee na de kerk. Ook geen Bijbel overigens en nee, zelfs geen liedbundel.

Liedbundels hebben ze achterin de kerk wel liggen. De Bijbel, daaruit wordt je voorgelezen (en de passages staan in het boekje afgedrukt). En elektronische speeltjes meenemen, daar moeten we maar niet aan beginnen, vaak laat ik zelfs mijn telefoon thuis (in de kerk gaat die sowieso uit).

Maar aan de andere kant, als een preek een half uurtje of langer duurt dan lijkt het me best fijn om eens een potje Angry Birds te kunnen spelen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Neem jij een Ipad (met bijbel application er op) mee naar de kerk i.p.v. een normale bijbel?

Nee, ik heb geen Ipad en dat wil ik ook zo houden. ;)

Ik zou het zelf ook niet snel doen als ik er één had. Ook niet met een smartphone. Die dingen geven licht en kan knap irritant zijn voor mensen om je heen. Daarbij leidt het ook af als mensen naast je ermee zitten prutsen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf neem ik niets mee naar de kerk dan collectegeld. Om dezelfde reden als Thorgrem, er liggen altijd wel liturgieblaadjes met de teksten en zangbundels om mee te nemen. En meelezen kan sowieso wat lastig zijn, omdat tijdens een lezing er soms verzen of gedeeltes zonder aankondiging worden overgeslagen. Maar als ik een bijbel zou willen meenemen, dan wel een echte. Net zoals een liedbundel ook een echt boek hoort te zijn. Is een beetje het traditionele in mij, zeg maar, vooral als het om de Schrift gaat. Dat geldt hier thuis ook: lezen uit de Schrift doe ik vanuit een echte bijbel en niet op de PC.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook ik zou dat niet doen. Ik hou van het vasthouden van de Bijbel, dat voelt toch beter in de kerk, en thuis overigens ook.

En ik heb het eerlijk gezegd nooit gezien; iemand die een apparaat gebruikt om de Bijbel te lezen in de kerk, maar het zou mij wss ook behoorlijk afleiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien dat zoiets in 9561 normaal is, maar nu geeft het een beetje de indruk dat je in de kerk met andere dingen bezig bent omdat de dienst zo saai is. Zelf zou ik het ook nooit doen. Als het opzoeken van psalmen en gezangen in een boekje al teveel moeite is moet je er eens over na gaan denken om lekker thuis te blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik de mogelijkheid had zou ik het ook niet doen. Ik vind het al storend als mijn pleeg-neefje even op zijn gsm kijkt (die op de stoel voor ons ligt) om te zien hoe laat het is en om zijn vriendin te sms-en. Heb ook wel altijd mn hele hutkoffer mee maar dat is vooral omdat ik de belangrijkste dingen gewoon altijd bij me wil hebben. Maar geen bijbel of liedboek omdat ik die niet heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien dat zoiets in 9561 normaal is, maar nu geeft het een beetje de indruk dat je in de kerk met andere dingen bezig bent omdat de dienst zo saai is.

Ik lees tijdens de preek altijd mee in een analoge Bijbel, maar er was een tijd dat er anderen in de kerk waren die op hun telefoon keken tijdens de preek en dan dacht ik dat ze aan het sms'en waren ofzo en dan dacht ik 'Doe effe normaal tijdens de preek', maar dan bleek later dat ze gewoon meelazen op een digitale Bijbel' :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik neem sowieso nooit een bijbel mee naar de kerk en ik heb geen iPad dus de vraag stelt zich niet echt. :# Maar goed, als ik om een of andere reden een bijbel zou willen gaan meenemen zou ik toch liever een "echte" gebruiken denk ik, zo'n elektronisch speelgoedje vind ik wat vreemd staan in een kerkdienst en tijdens een minder boeiende preek zou de verleiding om andere dingen te gaan doen denk ik iets te groot zijn, ik ken mezelf. Maar ach, als andere mensen geen last hebben van die verleiding en zo'n ding prettig vinden werken vind ik het ook geen probleem ofzo.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nope. Ik heb liever het Boek zelf bij, al is het alleen maar om dat in mijn exemplaar een complete gebruikersgeschiedenis te vinden is (lees: hier en daar wat littekens van gebruik enzo) plus het zit vol briefjes en post-its. En dat kan best allemaal elektronisch hoor, maar aangezien ik best vaak op plaatsen ben zonder stromende elektronen heb ik echt liever een boek.

Overigens, als ik in de Kerk een Bijbel denk nodig te hebben huppel ik wel even naar de kast, staan er genoeg in elke mogelijke kleur en smaak waarin het Boek is uitgebracht. Desnoods in het Hebreeuws, maar daar versta ik natuurlijk geen snars van.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar goed, als ik om een of andere reden een bijbel zou willen gaan meenemen zou ik toch liever een "echte" gebruiken denk ik, zo'n elektronisch speelgoedje vind ik wat vreemd staan in een kerkdienst en tijdens een minder boeiende preek zou de verleiding om andere dingen te gaan doen denk ik iets te groot zijn, ik ken mezelf.

In een "echte" Bijbel kun je ook mooi bladeren/lezen als de rest van de preek niet heel interessant is. :#

Mag ik trouwens vragen waarom je geen Bijbel meeneemt? Kan gewoonte zijn natuurlijk. Ik vind het zelf wel relakst om mee te kunnen lezen, of later nog eens terug te kunnen lezen tijdens de preek (wij beamen meestal de Bijbeltekst maar niet tijdens de preek).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar goed, als ik om een of andere reden een bijbel zou willen gaan meenemen zou ik toch liever een "echte" gebruiken denk ik, zo'n elektronisch speelgoedje vind ik wat vreemd staan in een kerkdienst en tijdens een minder boeiende preek zou de verleiding om andere dingen te gaan doen denk ik iets te groot zijn, ik ken mezelf.

In een "echte" Bijbel kun je ook mooi bladeren/lezen als de rest van de preek niet heel interessant is. :#

Mag ik trouwens vragen waarom je geen Bijbel meeneemt? Kan gewoonte zijn natuurlijk. Ik vind het zelf wel relakst om mee te kunnen lezen, of later nog eens terug te kunnen lezen tijdens de preek (wij beamen meestal de Bijbeltekst maar niet tijdens de preek).

Nuja, als je tijdens een saaie preek gaat Bijbellezen vind ik dat toch wat gepaster dan dat je sms'jes gaat zitten sturen. ;)

En waarom ik geen bijbel meeneem, goh, ik zie niet echt een reden om het wel te doen, niemand bij ons in de kerk doet het, het is in katholieke milieus helemaal niet gebruikelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Compromis? elektronisch ding in een mooie stoffen of lederen hoes, dat er uit ziet als een boek. Als het dan iet sis dat niet veel licht uit straalt lijkt het me niet storend voor de omgeving. Kerken gebruiken ook allerlei andere moderne machines, dus ik denk niet dat een kerk er per definitie op tegen is. Wel moet je je gezond verstand blijven gebruiken en je ernstig afvragen of het echt enige meerwaarde heeft.

NASA: Luister jongens, we hebben nu een pen ontwikkeld die echt overal schrijft! Onder water, in de ruimte, noem maar op. ($30,000)

SOVJETS: Wij gebruiken een potlood van 30 cent.

(dit is een bekend broodje aap verhaal, maar het gaat om het principe erachter)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb geen ipad, maar ik lees wel de bijbel op m'n telefoon. Al jaren eigenlijk.

Al doe ik dat niet in alle kerken. De kerk waar ik lid ben is het 'gewoon' om je telefoon te gebruiken, in een 'vreemde' kerk doe ik het niet. (tenzij er meer met hun telefoon zitten, maar toch).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt me 3x niks, maar dat is een kwestie van gevoel. Misschien ben ik ouderwets, maar in mijn beleving zijn moderne media vrijwel allemaal moeilijk te combineren met de mate van eerbied die ik in de kerk zoek. Beamers, iPads, laptops, het ziet er uit als "speeltjes", een microfoon gaat nog net, maar als ik het voor het zeggen had zou die ook verdwijnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mij iPad regelmatig meegenomen als ik zondagsschool had. Erg handig om die kinderen daar vanaf de bijbel te laten lezen, omdat ze het dan ook nog eens leuk vinden. En lesmateriaal kan er ook op.

Voor de preek vind ik hem te groot. Dan gebruik ik een Bijbel-app op mijn telefoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lijkt me 3x niks, maar dat is een kwestie van gevoel. Misschien ben ik ouderwets, maar in mijn beleving zijn moderne media vrijwel allemaal moeilijk te combineren met de mate van eerbied die ik in de kerk zoek. Beamers, iPads, laptops, het ziet er uit als "speeltjes", een microfoon gaat nog net, maar als ik het voor het zeggen had zou die ook verdwijnen.

Dat kun je een aantal predikanten echt niet aandoen :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou ja, eigenlijk hebben we eeuwenlang het prima gered zonder microfoon. Waarbij katholieken het gemakkelijker hadden, daar de priester het grootste gedeelte van de Mis toch al in stilte bad en de andere gedeelten zong, waardoor je gemakkelijker te verstaan bent. ;) Maar ook de gereformeerden redden zich al heel lang prima met die preekstoelen plus enorme klankborden erboven. Declameren zullen zij en luisteren zullen wij, gij kleingelovigen. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid