Spring naar bijdragen

10 geboden, gebod 4


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 357
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

eavesdropper schrijft erg veel wijsheid, ik zou het zelf niet beter kunnen doen.

we moeten oppassen dat het volgende niet op ons van toepassing is:

Hosea 4 vers 6

Mijn volk gaat te gronde door het GEBREK AAN KENNIS. Omdat gij de kennis verworpen hebt, verwerp Ik u, dat gij geen priester meer voor Mij zult zijn; daar gij de WET VAN UW GOD VERGETEN HEBT, zal ook Ik uw zonen vergeten.

psalm 19 vers 8

De wet des HEREN is volmaakt, zij verkwikt de ziel; de getuigenis des HEREN is betrouwbaar, zij schenkt wijsheid aan de onverstandige.

Des Heren Wet is VOLMAAKT!!!!!! wat betekend dat nu??? dat er niets bij hoeft en dat er niets af hoeft want het is volmaakt!!!

zullen wij dan het 4e gebod veranderen !!!??? en van ZEVENDE ,eerste maken

vandaag ga is is een kijkje nemen in een sabbat kerk en wel in schiedam

vriendelijke groet PvH

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Eavesdropper: je verhaal staat of valt eigenlijk met dat Jezus in 31 na Chr. (klinkt raar) gekruisigd zou zijn. Hoe weet je dat zo zeker? We weten noch het precieze geboortejaar of -datum, noch wanneer Jezus nu precies begon met rondreizen en prediken. Enlighten me please.

Link naar bericht
Deel via andere websites

het is simpel gesteld: jezus heeft een nieuw verbond gesloten met de mensheid, voor de gehele mensheid en daarom zijn de wetten voor het joodse volk niet meer relevant. de kerk neemt daarom de positie van het joodse volk over om een "licht voor de wereld" te zijn. dit heet ook wel de vervangingstheologie.

dat gezegd, er is onder de vele christelijke stromingen ook een stroming die zegt dat men zich wel degelijk aan deze oudtestamentische geboden moet houden.

je zou daarom denken dat deze stroming een goede aansluiting zou hebben met het joodse geloof, maar dat valt vies tegen. maar ik draaf door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
door Ursa » 13 aug 2011 16:50

@ Eavesdropper: je verhaal staat of valt eigenlijk met dat Jezus in 31 na Chr. (klinkt raar) gekruisigd zou zijn. Hoe weet je dat zo zeker? We weten noch het precieze geboortejaar of -datum, noch wanneer Jezus nu precies begon met rondreizen en prediken. Enlighten me please.

Ursa, dat het daarmee valt of staat onderschrijf ik niet. Het verhaal valt of staat met de tijd dat Jezus in het graf was. Stel je voor, de Opstanding alleen is het allergrootste wonder! Maar dat Christus op zou staan was niet het teken aan het overspelig geslacht!(zie je weer die ondertoon tussen de Heer en de Farizeeen, die hem voor bastaard hielden; hij noemt ze overspelig. Dit terzijde) Nee, de het is de hoeveelheid tijd die hij in het graf zou verkeren. En daar ontkent "ons" ('t mijne is het niet) Pasen ht enig teken aan d ongelovigen!

Hoe ik overigens zo zeker weet dat het het jaar 31 A.D. was dat Christus stierf (en verrees) is een studie op zich, waar ik vanavond wel wat in Word van op schrift zal probern te zetten. Als het je duidelijk is dat er 2 sabbatten dicht op elkaar volgden in de week van de kruisiging en dat de laatste van die 2 een sabbat "naar het gebod" was waarvan je weet op welke tijd Jezus begraven werd, hoef je geen metafysicus te zijn daat 72 uur bij op te tellen en te weten wanner Christus herrees. Ovrigens zit daar ook nog een mooi verhaal, waar Maria in Joh. 20:17 te horen krijgt van haar opgestane Heer " SVV Jn 20:17 Jezus zeide tot haar: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; en 8 dagen later zegt Hij tot Thomas: SVV Jn 20:27 Daarna zeide Hij tot Thomas: Breng uw vinger hier, en zie Mijn handen, en breng uw hand, en steek ze in Mijn zijde; en zijt niet ongelovig, maar gelovig.

Hoe ook, het draait niet speciaal om 31 na christus, al is dat aan de hand van Daniel's profetieen (en Perzisch zowl als joodse kroniken, aan te tonen. Vanavond wil ik dat uoloaden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En hoe was het?

Nou leuk dat je het vraagt!

het was een gemeente van de adventisten, het was een kleine gemeente, zeer vriendelijke mensen, en waarom niet! erg geintresseerd ,er waren nog twee die kwamen kijken 1 was al 3x eerder achter elkaar geweest , en van 1 was het de eerste keer. wat ik leuk vond ,is dat ze het eerste uur sabbatschool hadden ,dan worden de rijen stoelen uit elkaar getrokken, en in een kring gezet, en vind er een open discussie plaats over een onderwerp, en je kan zeggen wat je wilt, er wordt naar je geluisterd, en je wordt niet genegeerd om dat je voor de eerste keer ben of zo. ze zijden dat ze de laatste tijd steeds meer bezoekers krijgen, en dat de sabbat de laatste tijd wat meer aandacht krijgt. een vertelde mij dat ze niet alleen de nadruk op de sabbat wilde leggen,maar liever op heel de 10 geboden, Hij vertelde dat het eigenlijk helemaal nog niet zo slecht gesteld, was met de kerk in het algemeen, want in principe houden ze zich wel aan de rest van de geboden, maar dat het vierde gebod ook er bij hoort , en dat het het teken is van verbintenis tussen God en zijn volk(((wist ik al))want ik had 2 dagen geleden hier een nieuw topic voor geopend.ik denk dan gelijk aan openbaring 13 (teken beest en teken van God)

Voorts zien ze andere kerken als broeders en zusters (vanzelf dacht ik) Ze geloven ook niet in een zaligmakende kerk, zolang ze maar trachten naar de wet te leven.

hij haalde openbaring 12 aan, waar de draak Gods volk ging vervolgen, de overigen van Haar nageslacht die de geboden bewaren en het getuigenis van Jezus hebben

Ze hebben een duidelijke mening over de Boeken Daniel en de openbaring! en wat ik byzonder vond is dat ze aale raadsels en moeilijke dingen verklaarden alleen van uit de bijbel, en daar geen ander boek voor nodig hebben, al hebben ze die wel.

verder koffie na de dienst ,ze blijven lang hangen ,om na te praten, zingen liederen van Johannes de heer en zo nu en dan opwekkingsliederen, verder zoals het een beetje in de kerken aan toe gaat. zeker de moeite waard om vaker naar toe te gaan.

groeten PVH

Link naar bericht
Deel via andere websites

Fijn om te horen, tundra!

Terugkomend op het jaar 31 A.D, de 14e dag van de maand Nissan (Abib), die in dat jaar op een woensdag viel. Het Pascha, altijd bij volle maan! De berekeningen op zich, wanneer het Hebreeuwse nieuwe jaar precies aanvangt zijn ongeveer hoge wiskunde dus dat laat ik er vooralsnog buiten. Het draait hier om het gegeven dat de kruisiging heel niet op een vrijdag en de opstanding heel niet op een zondag was. Boven zijn al wat punten aangehaald (math. 12:39-40) en hier volgen er vast meer. Ook goed om in het achterhoofd te houden is dat dit TEKEN draait om de TIJD die Hij in het graf vertoeft Dit is dan ook wat door de tegenstander aangevallen wordt. De DUUR!

SVV Jon 1:17 De HEERE nu beschikte een groten vis, om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van den vis, drie dagen en drie nachten. Ook Jona noemt zijn positie “graf†en staat op een bovennatuurlijke manier op: SVV Jon 2:2 En hij zeide: Ik riep uit mijn benauwdheid tot den HEERE, en Hij antwoordde mij; uit den buik des grafs schreide ik, [en] Gij hoordet mijn stem. 72 uur in dit ‘graf’, en buiten de tijd is het overige analogie.

Gen, 1:4-13 geeft duidelijk aan wat 3 dagen en drie nachten zijn. De duur staat onomstotelijk vast.

SVV Mk 9:31 Want Hij leerde Zijn discipelen, en zeide tot hen: De Zoon des mensen zal overgeleverd worden in de handen der mensen, en zij zullen Hem doden, en gedood zijnde, zal Hij ten derden dage wederopstaan. De duur is hier tussen de 48 en 72 uur, geen tel langer.

SVV Mt 27:63 Zeggende: Heer, wij zijn indachtig, dat deze verleider, nog levende, gezegd heeft: Na drie dagen zal Ik opstaan. Dit kan niet minder dan 72 uur zijn.

SVV Jn 2:19 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt dezen tempel, en in drie dagen zal Ik denzelven oprichten.20 De Joden zeiden dan: Zes en veertig jaren is [over] dezen tempel gebouwd, en Gij, zult Gij dien in drie dagen oprichten?21 Maar Hij zeide [dit] van den tempel Zijns lichaams.

Het oprichten in 3 dagen na vernietigd te zijn (of gekruisigd en begraven) kan niet meer dan 72 uur inhouden.

Jezus spreekt dus duidelijk over 3 dagen en 3 nachten (SVV Jn 11:9 Jezus antwoordde: Zijn er niet twaalf uren in den dag?). Wat men ook over Pasen onderwijst, de Bijbel leert niet dat pasen dat op de eerste zondag, na de eerste volle maan, na de lente-equinox valt, met de uitzondering dat wanneer ook het Bijbelse feest op dezelfde dag valt, het ‘christelijke’ Pasen een week wordt uitgesteld.

Dan nu naar het jaar 31 n.C. (A.D. klinkt zo Latijns).

Om hier duidelijkheid in te krijgen moeten we allereerst bijna 500 jaar terug, naar de tijd dat de reformatie momentum kreeg.Luther was een man met het hart op de tong, en als hij Melanchton niet aan zijn zijde had gehad had hij vast op verkeerde momenten veel te boute uitspraken gedaan dan nu door de historie is opgetekend.

Calvijn was al niet minder zwart/wit, op het bigotische af, zou ik haast zeggen. En dan waren er nog wel meer reformanten met allemaal hun eigen ideeen. Het enige dat ze gemeen hadden is dat ze na zo’n 1000 jaar in duistermis gewandeld te hebben, er sinds kort achter waren gekomen (en het was Luther bij wie het kwartje eerst viel) dat de rechtvaardige uit geloof zou leven! Dit was de ontdekking van het millemium!

GELOOF!!! NIKS AFLATEN KOPEN!

De Paus had voor het bouwen van een flinke kathedraal een berg poen nodig, en ene Tetzel trok met pauselijke bul o.a. Duitsland door om aflaten te verkopen. Dat werkt zo: Stel, ik wil Ursa van Credible.nl eens flink in elkaar slaan en zijn hele huis leegroven (dat wil ik niet hoor, maar stel...) Nou, dat is een flinke zonde, waar ook een heftige straf op staat (en ook toen stond). Nu ga ik naar meneer Tetzel, vertel ‘m wat ik van plan ben en betaal hem zeg 200 Marken. Ik krijg dan een officieel document, met het stempel van de kerk en paus, dat door deze aflaat mijn zonde vergeven is en geen magistraat of koning (die immers indertijd allemaal de paus ondergeschikt waren) is die mij hierom bestraffen kan. God heeft het mij reeds vergeven, dus geen mens mag mij straffen. Ook kon je aflaten kopen die je voor de komende 3 maanden vrijwaarden van enige zonde, of een aflaat voor een zonde die je vroeger gepleegd had o.i.d. Nu was er een man van lage adel die naar Tetzel ging met het verhaal dat hij boos was op een bekende en deze van zijn geld wilde ontdoen door ’n overval. Of Tetzel ook daartoe aflaten kon verkopen... En jawel, de pauselijke bul, met de verzekering van godswege dat de zonde veregeven was werd ontvangen na een flinke bom duiten in de kist gedeponeerd te hebben. 2 Dagen later beroofde deze man van lage adel Tetzel van al z’n met aflaten voor de kerk geind geld, en geen koning of prins kon hem wat maken.

Leuk verhaal, maar Luther was des duivels. Hij spijkerde een brief met 95 stellingen tegen aflaten op de muur van zijn kerk. En toen ging het licht bij hem branden.

De rechtvaardige zal uit geloof leven

Genade is een gift van God voor hen die geloven

Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...

Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven

Alles ging voor hem leven! Zijn geest werd geopend voor Gods Woord. Hij leefde voor God, vreesde de macht van de kerk niet. Zijn inzichten werden door vele mannen in Europa opgepikt en begrepen.

De Geest van God ging als een wervelwind half Europa door. Spontaan ontstonden veldpredikingen, overal werd het Woord van God gesproken.

Dit Woord moest vertaald worden uit het Hebreeuws, Aramees en Grieks. Luther begon daarmee, in Engeland, Nederland, Duitsland, Zwitserland, Frankrijk, Denemarken, Zweden, ja, waar niet, ging men aan de slag.

Mannen als Luther, Knox, Calvijn, Baxter, Cranmer en honderden anderen leidden de kerk uit de duisternis naar het licht van Gods bijbelse waarheid! Zij waren het die de Reformatie op gang brachten. Het Evangelie had weer kracht, maar wie geloofde in Christus was z'n leven niet zeker.

Maar mensen kennende, lagen ze al gauw met elkaar overhoop over ‘wind van leer;.Calvijn vond zus, Luther zo, Cranmer dit, Knox dat en als er niet iets heel speciaals zou gebeuren, zou de verdeeldheid zo groot worden dat de Reformatie krachteloos zou worden.

Maar, dit WONDER gebeurde!De ene zuil waarop de Reformatie rustte was de ontdekking van de genade in Christus. Elke stroming was het daar over eens.

De andere zuil waarop de Reformatie rustte was de ontdekking van de identiteit van de ANTICHRIST!De gemeenschappelijke vijand bracht de Reformanten tot elkaar, daar waar men in de gemeenschappelijke Vriend vooral de verschillen zag. Deze gemeenschappelijke vijand, zo tastbaar en aanwezig, zo gevaarlijk voor hun leven, De vijand die onder de Ceasars van het oude Rome christenen voor de leeuwen wierp, was voor hen hier en nu even aanwezig als voor de christenen in de 1ste eeuwen.Doordat de boeken vertaald waren ging men vooral de profetieen van Daniel.(en Colossensen, Openbaring) lezen.

Het wie, hoe en waarom van deze gemeenschapplijke vijand die de reformanten antichrist noemden wil ik best beschrijven, maar niet zonder toestemming van de modrators van deze site, omdat het voor sommige mensen wellicht een struikelblok vormen zal.

Het boek Daniel verwijst direct naar de tijd van de komst van de Messias, en dit niet ´ongeveer´, maar met een absolute precisie.

Men moet weten dat de reformanten een ‘profetische dag’ als een jaar (van 360 dagen) zagen. Een profetische ‘tijd’ was voor hen een periode van 360 jaar. Het is een principe dat God vaker toepast, zoals bv. bij de generatie die het beloofde land zou intrekken 40 jaren in de woestijn moesten rondzwerven; een jaar voor elke dag van hun ongeloof Numeri 14:26-38, ( zie ook Ezekiel 4:1-6). De reformanten waren hier unaniem in, en zo bestudeerden zij veel profetie.

De profetie van Daniel 8 vers 14 heeft een tijdsspanne van 2300 dagen. En nogmaals, de reformanten waren eensgezind over de interpretatie van de profetische dag - een dag voor een jaar, een jaar voor een dag

De 70 weken van Daniel 9 waren voor hen de eerste 490 jaar van de 2300 jaren waarop de profetie betrekking had.

Daniel 9:24-27 Zeventig weken zijn bestemd over uw volk, en over uw heilige stad, om de overtreding te sluiten, en om de zonden te verzegelen, en om de ongerechtigheid te verzoenen, en om een eeuwige gerechtigheid aan te brengen, en om het gezicht, en den profeet te verzegelen, en om de heiligheid der heiligheden te zalven. 25 Weet dan, en versta: van den uitgang des woords, om te doen wederkeren, en om Jeruzalem te bouwen, tot op Messias, den Vorst, zijn zeven weken, en twee en zestig weken; de straten, en de grachten zullen wederom gebouwd worden, doch in benauwdheid der tijden. 26 En na die twee en zestig weken zal de Messias uitgeroeid worden, maar het zal niet voor Hem zelven zijn; en een volk des vorsten, hetwelk komen zal, zal de stad en het heiligdom verderven, en zijn einde zal zijn met een overstromenden vloed, en tot het einde toe zal er krijg zijn, en vastelijk besloten verwoestingen. 27 En hij zal velen het verbond versterken een week; en in de helft der week zal hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden, en over den gruwelijken vleugel zal een verwoester zijn, ook tot de voleinding toe, die vastelijk besloten zijnde, zal uitgestort worden over den verwoeste.

Vanaf welk moment moest deze tijd geteld worden? 25 Weet dan, en versta: van den uitgang des woords, om te doen wederkeren, en om Jeruzalem te bouwen, tot op Messias, den Vorst, zijn zeven weken, en twee en zestig weken; de straten, en de grachten zullen wederom gebouwd worden,...

Ezra 7:12-13 12 Artahsasta, de koning aller koningen, aan Ezra, den priester en schriftgeleerde in de wet van den God des hemels, vrede enzovoorts. 13 Door mij is bevolen, dat allen van het volk van Israël in mijn rijk, van de priesters en Levieten, die gewillig zijn om naar Jeruzalem te trekken, dat die met u trekken,..

Ezra 7:21 21 Ik, koning Artahsasta, heb dat bevolen om alle schatmeesters aan gene zijde der rivier, dat, wat Ezra, de priester en schriftgeleerde in de wet van den God des hemels, ook van u eisen zal, gij daaraan met zorg voldoet...

7 Weken, ofwel 49 jaren na de uitgang des woords zou de tempel herbouwd worden, en 62 weken, ofwel 434 jaren later zal Messias, de Vorst, komen. Artaxerses I, koning van Perzie, deed dit woord uitgaan in 457 v.C (geschiedkundig feit, er zijn nog 2 andere edicten, maar die van 457 geeft de Joden de daadwerkelijke politieke vrijheid ondr koninklijk gezag). Dit bevel van de koning Artaxerces gaf de Joden de politieke vrijheid tot de herbouw van Jeruzalem. 49 + 434 is 483 jaren na 457 v.C. brengt ons tot het jaar 27 A.D (waarbij er geen jaar 0 bestaat). En hier begint dan de 70ste week van de profetie, het jaar waarin Jezus ongeveer 30 jaar oud was (Lukas 3:23) en Zijn werk begon.

Toen deze tijd, die Daniel geprofeteerd had, vervuld was zei Jezus -

Mark 1:15 ... De tijd is vervuld, en het Koninkrijk Gods nabij gekomen; bekeert u, en gelooft, het Evangelie.

Galatians 4:4 4 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden,...

3 en een half jaar lang openbaart Jezus zich als de Zoon van God en in de lente van het jaar 31 A.D., in het midden van de 70ste week, wordt Hij het Lam van God, dat de zonde der wereld wegneemt! Hij is het ultieme offer.

Het Mosaische systeem, een afspiegeling van dat wat komen zou, heeft afgedaan - en in de helft der week zal hij het slachtoffer en het spijsoffer doen ophouden... Mark 15:38 38 En het voorhangsel des tempels scheurde in tweeen, van boven tot beneden.

SVV Hebrews 10:12 Maar Deze, een slachtoffer voor de zonden geofferd hebbende, is in eeuwigheid gezeten aan de rechter hand Gods; (andere vertalingen zeggen iets als ´Maar Deze, 1 slachtoffer voor de zonden geofferd hebbende voor eeuwig, is gezeten aan de rechterhand Gods. Hier ligt de nadruk op het ene offer voor altijd) KJV Hebrews 10:12 But this man, after he had offered one sacrifice for sins for ever, sat down on the right hand of God;

3 en een half jaar later, in 34 A.D. wordt Stephanus door de Joden gestenigd. De christenen vluchtten en ene Saulus vervolgde hen. Deze kreeg een visioen en Christus maakte hem Paulus, de apostel voor de heidenen. De Joden, die samen met de Israelieten Gods Boodschap aan de wereld verkondigden moesten hebben hun deel van de overeenkomst verzaakt(al blijven de beloften aan hen geldig). Wie in Christus is, die is Abrahams zaad! En in 34 A.D., 70 ´weken´ na ´de uitgang des woords´, heeft het oude verbond afgedaan!

Vanzelfsprekend is Daniels profetie aangaande de komst van de Messias enigzins confronterend voor de Joodse religie. In de Talmoedische Wet wordt dan ook, alsof het een pauselijk bevel betreft, een rabbijnse vloek uitgesproken over een ieder die de tijd van Daniel 9 vers 24 t/m 27 berekent -

`Moge de botten van de handen en de botten van de vingers verrotten en uiteenvallen van hem die de bladzijden van het boek van Daniel omslaat, om de tijd van Daniel 9 vers 24 t/m 27 uit te vinden, en moge zijn gedachtenis voor eeuwig wegrotten van het aangezicht der aarde.` (Talmoedische Wet, p. 978, Sectie 2, Regel 28)

Profetie bleek een praktische handleiding, en de reformatie ging haar bestuderen. De aflaten verkopende roomse kerk werd aangezien voor wat zij was.

Isaak bleef altijd maar vechten om oude waterputten, die de vijand dichtgegooid, verstopt had. Oude bronnen zijn hier open: http://www.archive.org/details/texts

En allemaal gratis!

Bestudeer profetie!

Gods zegen allemaal!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geschiedkundige stierenpoep, helemaal gratis!! Ja, ze zouden er eens geld voor moeten vragen zeg zoveel onzin. Geef me mijn kwartier van mijn leven maar terug, wat een verspilling van tijd. Dat je dit allemaal voor zoete koek slikt maakt me eigenlijk wel nieuwsgierig naar de refomatorische gemeente waar je bijzit. Aan waarheidsbevinding doe je zo te zien niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Tundra,

Lees net je verslag van j bezoek aan de ZDA. 't Is indrdaad zo dat als je de Sabbat wilt vieren er weinig ttot geen andere gemeenten zijn dan de SDA. Ik ken niet veel van hun verdere leer bhalve de grote waarde die ze hechten aan de boeken van Ellen White (die echter zker de moeite van het lezen waard zijn). Zelf ben ik nooit naar een SDA dienst geweest, wordt tijd om eens te doen, me dunkt. Op 1 punt (en da's heel weinig vergeleken bij veel andere denominaties) kan ik me niet zo in ze vinden, en dat is de kwestie van het millenium. Ik zie daar Christus op Zijn troon in Jeruzalem, regerend met Zijn wedergeboren onstervelijke, uit geest bestaande heiligen

(SVV Jn 3:6 Hetgeen uit het vlees geboren is, [dat] is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, [dat] is geest.[...]8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is. (Zzzzoeoeoefffff, denk ik dan). Terwijl de boze gebonden is voor 1000 jaar.

't Is niet van zo'n groot belang, omdat of je dat nou gelooft danwel dat de aarde leeg en verlaten is, geen uitwerking op je heil heeft. Ik denk dat ik er ook eens een kijkje ga nemen. Leuk dat je dat ff deelde.

Groet,

Rudy

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alsjeblieft, hier, een half uurtje en een stierenpoeplolly, helemaal gratis! Met de groeten van de reformatorische Lutherse gemeente. Mannen van naam, die zulke dingen op schrift stellen en aan de wereld verkondigen. Hadden ze jou toch als raadsheer gehad, waren ze vast gaan BBQ-en! IPV bijbels vertalen en die onzin rappen! Luther met zo'n petje verkeerd om. Hier boem boem, stehe ich und kan cancancan, nichts anders boemboem

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alsjeblieft, hier, een half uurtje en een stierenpoeplolly, helemaal gratis! Met de groeten van de reformatorische Lutherse gemeente. Mannen van naam, die zulke dingen op schrift stellen en aan de wereld verkondigen. Hadden ze jou toch als raadsheer gehad, waren ze vast gaan BBQ-en! IPV bijbels vertalen en die onzin rappen! Luther met zo'n petje verkeerd om. Hier boem boem, stehe ich und kan cancancan, nichts anders boemboem

Interessant. Ik stel voor dat je je bijdrage van gisteravond even uitprint en laat lezen aan je lutherse dominee vandaag. Eens kijken of hij/zij net zo trots is op je geschiedkundige onzin als jijzelf. Vertel er ook even bij hoe je over de zondag denkt en vraag dan gelijk even hoe Luther er over dacht. En als je dan toch in gesprek bent, vraag ook even hoe Luther dacht over Maria.

Ik hoor wel hoe het gesprek verlopen is. :)

Ps, je zei dat je refomatorisch (=bevindelijk gereformeerd) was, nu blijkt dat je in een lutherse gemeente zit.... wat klopt er niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Terugkomend op het jaar 31 A.D, de 14e dag van de maand Nissan (Abib), die in dat jaar op een woensdag viel. Het Pascha, altijd bij volle maan! De berekeningen op zich, wanneer het Hebreeuwse nieuwe jaar precies aanvangt zijn ongeveer hoge wiskunde dus dat laat ik er vooralsnog buiten. Het draait hier om het gegeven dat de kruisiging heel niet op een vrijdag en de opstanding heel niet op een zondag was. Boven zijn al wat punten aangehaald (math. 12:39-40) en hier volgen er vast meer. Ook goed om in het achterhoofd te houden is dat dit TEKEN draait om de TIJD die Hij in het graf vertoeft Dit is dan ook wat door de tegenstander aangevallen wordt. De DUUR!

SVV Jon 1:17 De HEERE nu beschikte een groten vis, om Jona in te slokken; en Jona was in het ingewand van den vis, drie dagen en drie nachten. Ook Jona noemt zijn positie “graf†en staat op een bovennatuurlijke manier op: SVV Jon 2:2 En hij zeide: Ik riep uit mijn benauwdheid tot den HEERE, en Hij antwoordde mij; uit den buik des grafs schreide ik, [en] Gij hoordet mijn stem. 72 uur in dit ‘graf’, en buiten de tijd is het overige analogie.

Gen, 1:4-13 geeft duidelijk aan wat 3 dagen en drie nachten zijn. De duur staat onomstotelijk vast.

SVV Mk 9:31 Want Hij leerde Zijn discipelen, en zeide tot hen: De Zoon des mensen zal overgeleverd worden in de handen der mensen, en zij zullen Hem doden, en gedood zijnde, zal Hij ten derden dage wederopstaan. De duur is hier tussen de 48 en 72 uur, geen tel langer.

SVV Mt 27:63 Zeggende: Heer, wij zijn indachtig, dat deze verleider, nog levende, gezegd heeft: Na drie dagen zal Ik opstaan. Dit kan niet minder dan 72 uur zijn.

SVV Jn 2:19 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Breekt dezen tempel, en in drie dagen zal Ik denzelven oprichten.20 De Joden zeiden dan: Zes en veertig jaren is [over] dezen tempel gebouwd, en Gij, zult Gij dien in drie dagen oprichten?21 Maar Hij zeide [dit] van den tempel Zijns lichaams.

Het oprichten in 3 dagen na vernietigd te zijn (of gekruisigd en begraven) kan niet meer dan 72 uur inhouden.

Jezus spreekt dus duidelijk over 3 dagen en 3 nachten (SVV Jn 11:9 Jezus antwoordde: Zijn er niet twaalf uren in den dag?). Wat men ook over Pasen onderwijst, de Bijbel leert niet dat pasen dat op de eerste zondag, na de eerste volle maan, na de lente-equinox valt, met de uitzondering dat wanneer ook het Bijbelse feest op dezelfde dag valt, het ‘christelijke’ Pasen een week wordt uitgesteld.

Joh 19:

31 Het was voorbereidingsdag, en de Joden wilden voorkomen dat de lichamen op sabbat, en nog wel een bijzondere sabbat, aan het kruis zouden blijven hangen

Er is hier een verdere Joodse uitleg van maar om even kort te gaan, woensdag einde dag stierf Jezus aan het kruis, 3 dagen later kom je uit om zaterdag einde dag, het einde van de sabbat en het begin van de nieuwe week. Voor joden begint de nieuwe week zaterdag als de zon onder gaat. Vroeg in de ochtend gingen ze vervolgens naar het graf maar die was leeg. Tot zover klopt de tijdslijn en de 72 uur in het graf. Het feit dat we dus op zondag de kerkdienst houden is logisch.

In Luc 24 staat echter:

. 46 Hij zei tegen hen: ‘Er staat geschreven dat de messias zal lijden en sterven, maar dat hij op de derde dag zal opstaan uit de dood

Dit zou dan niet na 72 uur kunnen zijn, want dan zit je op de 4e dag. Enig idee hoe dat zit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Poe, een hoop vragen. Thorgrem laat ik evn links liggen hoor, behalve dat ik niet echt tot een denominatie behoor, maar alleen even de groeten deed in dezelfde toonaard als dat ik aangesproken werd; zo blijft het harmonieus...

Dave, van woensdag 1800 tot zaterdag 1800 (laat 't 18:44 hr tot 18:44 hr zijn) zijn 3 dagen. Dan staat Jezus op de 3e dag uit de dood op, als ik goed reken, en niet op de 4e.

Ursa, ik heb het over Luther en de reformanten die het "jaar voor een dag / dag voor een jaar' principe op profetische tijden gebruikten. Of Luther zich zelf bewust was van 3 dagen en 3 nachten ipv de 2 nachten en 1 dag in het graf zijn van Jezus weet ik niet. Lahere mannen van die stroming waren dat wel, google er gerust op. Verder was Luther ervan overtuigd dat de menselijke ziel NIET onstervelijk is, en dit heeft hij ook op schrift gesteld, Maar ondanks zijn ontdekking willen alle kerken die uit die leer voortgekomen zijn die idee dat de slang Eva influisterde niet los laten.

Zo ook met Pasen, Easter, Ostern; eenvoudig het Chaldeeuwse Ishtar. Net als dat jij (maak ik op uit je vorige post) en vele andere weten dat Christus heel niet op 25 december geboren is, maar hele volksstammen die Saturnalia onder de naam van Jezus vieren, het vasten (lente) en het wenen voor Tammuz, aanbidden van de koningin des hemels... De mens wil het maar niet loslaten, tegen beter weten in. Zo ook de Protestante kerken, Luthers, Calvinistisch, Pinkster of wat dan ook, allemaal vieren ze in essentie Babylonische feesten terwijl God roept "Gaat uit van haar, Mijn volk, opdat gij aan haar zonden geen gemeenschap hebt, en opdat gij van haar plagen niet ontvangt...." Openb. 18:4.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een beetje offtopic, maar meen je dat laatste serieus? We weten inderdaad niet wanneer Jezus geboren is. Ooit heeft men gekozen 25 december de geboorte van Jezus te vieren. Dat staat verder los van welk heidens feest ook op die datum gevierd werd, behalve dat het handig was: het vieren van Jezus' geboorte verving het normale zonnewendefeest voor pas bekeerde volken. Daarbij is de datum mooi symbolisch. Immers, Jezus is ook het licht der wereld dat de duisternis niet heeft kunnen grijpen? (Joh. 1) Net zo is Advent een donkere tijd, maar is bij Kerst de ommekeer en is er steeds meer licht.

Tot slot, ook al zou het feest heidense origines hebben, dat maakt mij als christen niks uit. Ik vier het om de geboorte van Jezus, niet om een of andere heidense godheid of iets dergelijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oh, maar Ursa, dat je een andere godheid dan Christus en de Vader wilt eren insinueer ik geenzins.

Dat alle christelijke feesten op hun huidige datum en seizoen gevierd worden, is echter niets nieuws: Al deze feesten werden werden eeuwen voor Christus al, weliswaar onder een andere naam, in het heidendom gevier. Je ziet dan ook dat bijna iedereen kerst viert, al hebben ze nooit van het Evangelie gehoord. Zelfs de kerstboom haalde men in huis (Jeremiah 10:2-5, waarbij "hout" het Hebreeuwse "Otz" is, 'boom', zie King James). In deze verzn zie je ook dat dat feest met die boom van doen had met de tekenen aan de hemel, "Saturnalia", vasten en wenen (40 dagen) voor Tammuz, teken aan de hemel (naar Gen 7:4, lees http://www.varchive.org/itb/index.htm Part II - Saturn and the Flood*) En we weten wel met zekerheid dat Jezus niet in de winter geboren is, en de bijbel zo'n feest niet kent. Terwijl we het Pascha, dat Jezus ons opdroeg te vieren in de nieuwe vorm, niet vieren.

Dus ja, ik meen dat serieus .

(Zware Engelse kost, maar lees http://www.archive.org/details/twobabyl ... 00hislgoog The Two Babylons by Rev. Alexander Hislop)

(*door Velikovsky, Jood, maar geen christen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sowieso, ik wéét dat Jezus hoogst waarschijnlijk niet in de winter geboren is. En ik weet dat er geen kerstfeest in de bijbel voor komt. Ik weet ook dat op de kerstdatum oorspronkelijk heidense feesten gevierd werden. Sterker nog, kerst is een mooi voorbeeld van 'kerstening' van een heidense traditie.

Ik heb daar ook geen enkel probleem mee... Mijn geloof vereist niet dat ik voor alles wat ik vier ik perse een bevel uit de bijbel nodig heb, zeker niet als wat ik vier notabene de herdenking van een gebeurtenis uit de bijbel is: de komst van Jezus op aarde. Een dergelijke omgang met de bijbel sluit niet aan op mijn geloofsbeleving, terwijl de liturgische kalender ik als een verrijking van het geloof beschouw.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, als we het over Pascha hebben en het Nieuwe Verbond in Zijn bloed waarbij Christus ons gebiedt te doen, dan weet ik dat zo net nog niet. Dat is toch 1 van de belangrijkere dingen in het leven.

Want, als Christus kort voor Zijn gevangenneming, lijden en dood, ja eigenlijk in de laatste momenten van Zijn vrijheid, "toen Zijn ure gekomen was",erg serieus zegt: ...DOET DIT tot Mijn nagedachtenis...Dit is het Nieuwe Verbond...", en dat , wanneer we "dit" ook doen zouden, ONS Pascha, tegelijk zou vallen met het Oud-Testamentische Pascha en ONS Pinksterfeest tegelijk zou vallen met het Oud-Testamentische Pinksterfeest dan denk ik toch dat dat heel belangrijke kwesties zijn.

Maar inderdaad, after you're done with that coockie you'll feel right as rain. ;)

En zo is het, Olorin. De Joden vieren al meer dan 2500 jaar ieder jaar het Purim, en dat wordt door God ook heel niet voorgeschreven in de bijbel. Dus je kunt gerust vieren als je wat te vieren hebt. Proost! |P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Poe, een hoop vragen. Thorgrem laat ik evn links liggen hoor, behalve dat ik niet echt tot een denominatie behoor, maar alleen even de groeten deed in dezelfde toonaard als dat ik aangesproken werd; zo blijft het harmonieus...

Kortom je liegt en bedriegt de boel gewoon aan elkaar. Je plukt van de ene denominatie wat en van de ander ook wat, je winkelt totdat je je spirituele karretje vol hebt (hoe intern inconsistent dan ook) om vervolgens anderen de maat te nemen. Ik weet genoeg. :*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe vol oordeel. Ik weet niet wat ik hiermee aanmoet. Laat ik je vragen je oordeel en beschuldigingen te laten waar ze uitgebroed zijn, want je maakt t er niet veel gezelliger op.. In deze toon ga ik niet verder mee, en het lijkt me verstandig je voortaan maar helemaal links te laten liggen als je niet verandert.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En zo is het, Olorin. De Joden vieren al meer dan 2500 jaar ieder jaar het Purim, en dat wordt door God ook heel niet voorgeschreven in de bijbel. Dus je kunt gerust vieren als je wat te vieren hebt. Proost! |P

Dat kan. Ik zou het wat kitsch vinden dat nou opeens nu te gaan vieren en ik denk dat het als bijbels thema voor christenen wat minder relevant is dan bijvoorbeeld de komst van Jezus op aarde. In ons geloof staat immers Christus centraal. Daarbij, ik ben niet Joods, dus dan heeft het toch een net wat andere waarde dan voor een Jood. Maar als je het wilt vieren, wat let je? ;) Ik zou me daarentegen best kunnen voorstellen dat een Joodse Christen dat feest wel viert.

Maar als een kerk opeens uit het niets besluit Poerim te gaan vieren, ik zou het wellicht een beetje raar en kitsch vinden, maar niet verkeerd of ze een stel dwaalleraren vinden oid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid