Spring naar bijdragen

Beamer in de kerk?  

52 leden hebben gestemd

  1. 1. Beamer in de kerk?

    • Voor
      37
    • Tegen
      7
    • geen mening
      7
    • Anders, namelijk...
      2


Aanbevolen berichten

Vind je een beamer in de kerk een aanwinst of juist iets wat geen plaats zou moeten hebben in de kerk, of maakt het je eigenlijk niet zoveel uit?

En op welke manier vind je het gebruik een goed idee? Als weergvave van de liturgie, voor de teksten van de liederen, voor Bijbelteksten of illustraties voor bij de preek, etc?

Powerpoint kun je vol stoppen met special effects, of juist prachtige achtergrondplaatjes, of juist heel kaal. Wat past het beste in de dienst?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wij hebben een beamer in de kerk, hierop verschijnen alle psalmen en liederen en welke bijbelteksten we gaan lezen. Tijdens de preek verschijnen er vaak plaatsjes die over de preek gaan en waarbij de dominee een verhaal vertelt. Voor de dienst zijn er altijd weetjes en informatie over kerkelijke activiteiten op te lezen. Negatieve reacties heb ik er nog nooit over gehoord.

Waaro zou iemand eigenlijk tegen zijn?

Als Jezus tweeduizend jaar later was gekomen had hij misschien ook een beamer gebruikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor. Wij hebben er ook een en projecteren hierop de liederen die gezongen worden en prekers kunnen ervoor kiezen om een powerpoint mee te nemen.

Moet ik wel zeggen: hou het plain. Geen bewegende plaatjes, geen kakofonie van kleuren als achtergrond. Hou het ter ondersteuning. En passende achtergrond heb ik geen moeite mee, prima als je een afbeelding ter ondersteuning van een verhaal hebt, maar houd het als ondersteuning.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind het gebruik van een beamer op zich wel voordelig. Ik zit zelf ook in de beamercommissie in mijn gemeente. Wij gebruiken bijvoorbeeld EasyWorship, met een uitgebreide database zodat we, indien nodig, heel gemakkelijk iets op het scherm kunnen toveren. Naast de liturgie is een beamer ook handig om bijv. iets te laten zien van gemeenteleven en collectedoeleinden. Denk aan aankondigingen, en informatie over projecten van bijv. de Verre Naasten.

Nadeel is dat ik merk dat mensen al gauw afhankelijk worden van de beamer. Weinig mensen nemen nog boekjes mee en als er dus technisch iets fout gaat is meteen de hele dienst ontregeld.

@LV: die plaatjes onder de preek zijn dan vnl. door de predikant zelf bedacht. Ik heb als 'beameraar' wel een een 'script' gekregen; de preek uitgeschreven, met momenten wanneer ik van slide naar slide moest gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat weet ik, ze zoeken plaatjes uit die de preek echt versterken. Een mooi voorbeeld van een gastpredikant; hij liet plaatjes zien van de ruimte met de aarde, gevolgd door plaatjes van steeds grotere planeten. Uiteindelijk was er een planeet die zo gigantisch was dat in verhouding, de aarde zo groot als een pixeltje was. Dat was indrukwekkend en had zonder de beamer zeker niet gekund. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben ook een beamer hangen en ik vind het ideaal. Bij ons worden de bijbelteksten niet gebeamed, maar wel de teksten van de liedjes. Erg fijn, omdat je dan niet afhankelijk bent van een boekje. Het enige nadeel is dat je tekst wegvalt als de stroom uitvalt, wat een paar weken terug het geval was. Maarja, dan doen de versterkers en de rest het ook niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bedien de beamer in mijn kerk eens in de maand a anderhalve maand. Ik vind dat ze het bij ons wel mooi weggewerkt hebben. We hebben geen scherm hangen maar de projectie vindt plaats op de muur, waardoor je de apparatuur niet ziet en als het uit staat je niet kunt zien dat er een beamer is. In het beamer team heb je opzich de vrijheid zelf een achtergrond te kiezen uit het programma als de tekst wel leesbaar is. Ik zelf kies eigenlijk nooit een achtergrond maar laat het altijd zwart zijn. Hierdoor krijg je het effect dat het net lijkt alsof de woorden op de muur staan omdat we dus geen scherm hebben hangen. Zo’n achtergrondkader vind ik eigenlijk niks toevoegen en maakt het ook niet mooier op. Het leidt hoogstens af.

Het voordeel van een beamer vind ik dat je makkelijker de muziekbundel kunt afwijken. In ons geval Opwekking dus. Voor bepaalde mensen in onze kerk die slecht zien biedt het als voordeel dat ze de bijbel en lied teksten beter kunnen lezen dan op papier. Verder is er de mogelijkheid om bijvoorbeeld preken wat visueler te maken, wat best een groot voordeel is aangezien dat enorm helpt met de opname van kennis, zeg ik met ervaring uit het onderwijs. Ik ben best positief over het idee van het zoveel mogelijk prikkelen van je zintuigen, iets wat eigenlijk een stokoude christelijke liturgische traditie is.

Nu dat gezegd hebbende ook wat mitsen en maren: Zoals met zoveel blijft het een gebruiksvoorwerp en is het geen doel opzich. Het risico is dat je het ook in plaats van ondersteunend juist afleidend kan werken en je moet oppassen dat het niet onbedoeld de liturgie gaat ‘kapen’ en de macht over gaat nemen. Tevens is het zo dat ook lang niet alle gebouwen zich goed voor een beamer lenen. En hoewel ik wel voordelen van een beamer zie, is het niet zo dat het ding noodzakelijk is voor een dienst. Dus mooi als het goed in het gebouw zou passen en de liturgie goed zou ondersteunen, maar zo niet, tja, dan niet. Dan is dat geen ramp wat mij betreft.

En persoonlijk heb ik niet dat als ik naar een kerk ga waar geen beamer is dat ik het dan mis. In bepaalde kerken zou ik het zelfs een klein beetje jammer vinden misschien als ze daar zo’n ding plaatsen. Maar dat is mijn persoonlijke smaak en of iets wel of niet je smaak is, is weer wat anders dan iets goed of fout vinden. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie er geen problemen van. Zolang de beamer niet afleidt, en ondersteunend is (Zoals dus al eerder gezegd).

Wel vind ik het jammer dat ik niet weet welke liederen waar te vinden zijn, als ik een liedboek in handen heb. En als ik in een andere kerk ben, heb ik hier moeite mee. Dan merk ik wel dat ik verwend ben door die beamer...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie er het praktische nut wel van in (hoewel ik het in het begin maar raar vond hoor, de eerste keer dat ik in een kerk kwam met een beamer) maar het zou mij in veel kerkgebouwen wel storen omdat ik het visueel echt niet vind passen in een prachtige, oude kerk. En sjah, ik heb nu eenmaal een zwak voor prachtige, oude kerken vrees ik. ;) Dus doe mij maar gewoon boekjes. Maar als je het toch met een modern interieur moet stellen waarin een beamer niet uit de toon zou vallen, zie ik er het voordeel wel van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de beamer geen enkele afbreuk doet aan de inrichting en aankleding van het kerkgebouw en ook niet afleidt van het zicht op altaar en ambo, dan kan het inderdaad een handig middel zijn om liturgische teksten weer te geven en vertalingen bij Latijnse gezangen en gebeden. Of een korte uitleg als de priester een bepaald ritueel uitvoert. Ook heb je dan je handen vrij, wat wel zo gemakkelijk en ook heel fraai kan zijn bij bijvoorbeeld het knielen en het aannemen van een goede gebedshouding. Het scheelt ook dat geritsel als iedereen tegelijkertijd de bladzijde omslaat. De teksten moeten dan vooral ook van grote afstand gemakkelijk leesbaar zijn natuurlijk en de eventueel te gebruiken afbeeldingen of achtergronden zouden het beste moeten passen bij de architectuur van de kerk.

Wel vind ik zelf persoonlijk uit een boekje zingen prettiger dan van een beamer. Het klinkt misschien vreemd, maar uiteindelijk vind ik het steeds "naar boven" naar een beamer kijken meer vermoeiend dan gewoon uit een boekje zingen. Ook als de beamer op normale hoogte staat. Ik voel het dan vooral in de kaken en in de keel, vooral als ik zit. Misschien ben ik wel de enige, of één van de (heel) weinigen, maar als je een beamer gebruikt, is het toch wel handig om ook een aantal boekjes beschikbaar te houden. Ook voor hen die gewoonweg niet van een beamer kunnen lezen vanwege de ogen. Helaas gebeurt dat dus niet in elke kerk met beamer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tegen. Het zelf je Bijbel moeten gebruiken geeft je een vaardigheid daarin die een beamer je niet kunt geven

Welke vaardigheid kan een beamer je niet geven en een bijbel wel?

en we hebben niet de beelden uit kerken gesloopt om ze te vervangen door electronica.

Als ik me niet vergis was het slopen van beelden uit kerken nav Exodus 20:4 & 5

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten

Ik zie de link met een beamer niet zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor. Wij hebben er ook een en projecteren hierop de liederen die gezongen worden en prekers kunnen ervoor kiezen om een powerpoint mee te nemen.

Moet ik wel zeggen: hou het plain. Geen bewegende plaatjes, geen kakofonie van kleuren als achtergrond. Hou het ter ondersteuning. En passende achtergrond heb ik geen moeite mee, prima als je een afbeelding ter ondersteuning van een verhaal hebt, maar houd het als ondersteuning.

x2

Tegen. Het zelf je Bijbel moeten gebruiken geeft je een vaardigheid daarin die een beamer je niet kunt geven, een beamer is lelijk en ontsierend in elk fatsoenlijk kerkgebouw en we hebben niet de beelden uit kerken gesloopt om ze te vervangen door electronica.

Das voor het eerst sinds tijden dat ik weer om je moet lachen :# En ik begrijp je ook volkomen, ondanks dat ik vind dat het niet helemaal te vergelijken valt. Maar wat betreft de Bijbel gebruiken heb je wel gelijk.

En inderdaad moet het wel binnen het gebouw passen. Al vind ik dat zelf eigenlijk zo vanzelfsprekend dat het niet eens ter sprake zou moeten hoeven komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke vaardigheid kan een beamer je niet geven en een bijbel wel?

Je bijbel gebruiken. Teksten zoeken en vinden, welke boeken staan waar, in welke context staat de tekst. Dat soort zaken. Dat laatste zou de predikant/voorganger natuurlijk moeten opvangen en duiden, maar dat is regelmatig niet het geval en meelezen ondervangt dat.

Als ik me niet vergis was het slopen van beelden uit kerken nav Exodus 20:4 & 5

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:4 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. 5 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten

Ik zie de link met een beamer niet zo.

Nee, dat snap ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het wel fijn dat de beamer gebruikt wordt. Er staan mededelingen op, de teksten van de liederen en soms ook teksten/foto's die voor de preek gebruikt worden. Bijbelcitaten worden meestal niet geprojecteerd, die zoeken de meeste mensen op in hun meegebrachte bijbel.

Vooral als nieuwkomer daar vond ik het fijn dat de liedteksten zo zichtbaar waren voor iedereen. Ik kende die liederen (opwekking) niet, dus als je ze dan kan leren door de woorden al te zien, is dat wel fijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal maar niet vertellen wat er bij ons in de kerk aan beamers staat.....

Het aloude adagium w.b. powerpoint is dat je dat gebruikt als je eigenlijk niks te vertellen hebt ;) Tijdens de preek wordt het nauwelijks gebruikt, elke dienst wordt er wel continue 1 bij de dienst passende afbeelding getoond. Ook mooi als achtergrond voor de liedteksten en als er een keer een filmpje vertoond moet worden kan dat uiteraard ook heel makkelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik houd ook niet zo van ultrahippe plaatjes en drukke bewegende dingen, maar toch vind ik voor de ondersteuning van een preek het handig als er iets wordt geprojecteerd. Bijvoorbeeld als je een gereformeerde driepuntspreek hebt. Als je even de draad kwijt ben, dan kan je hem zo iets makkelijker oppakken. (Dit werkt ook voor de voorganger/dominee om niet al te veel af te wijken van waar hij/zij het over wil hebben).

Tijdens de dienst in mijn kerk worden de liederen geprojecteerd, vaak met notenbalk (ook voor opwekking en dergelijke). Voorafgaand aan de preek staan er enkele mededelingen of aankondigingen. Ook worden bijbelteksten geprojecteerd, maar dat hoeft van mij niet zo, ik lees liever uit mijn Bijbel. Vaak ook omdat ik denk 'Hee, er wordt wat interessants gezegd over dit en dit' en dan zoek ik graag nog meer teksten op of lees het nog een keertje terug..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je bijbel gebruiken. Teksten zoeken en vinden, welke boeken staan waar, in welke context staat de tekst. Dat soort zaken. Dat laatste zou de predikant/voorganger natuurlijk moeten opvangen en duiden, maar dat is regelmatig niet het geval en meelezen ondervangt dat.
Eens het is soort voor een afvlakking van kerkgangers. Niemand leest meer de tekst mee om zo de tekst absoberen en meelezen biedt de ruimte wat meer te lezen en even heen en weer te bladeren. Ik ben geen voorstander van een beamer in elke dienst.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Je bijbel gebruiken. Teksten zoeken en vinden, welke boeken staan waar, in welke context staat de tekst. Dat soort zaken. Dat laatste zou de predikant/voorganger natuurlijk moeten opvangen en duiden, maar dat is regelmatig niet het geval en meelezen ondervangt dat.
Eens het is soort voor een afvlakking van kerkgangers. Niemand leest meer de tekst mee om zo de tekst absoberen en meelezen biedt de ruimte wat meer te lezen en even heen en weer te bladeren. Ik ben geen voorstander van een beamer in elke dienst.

Ik vind dat het niet zozeer de keuze is tussen 'beamer of bijbel' (klinkt wel episch...). Een beamer kan handig zijn wanneer mensen niet over een Bijbel beschikken. En daarnaast natuurlijk voor de liturgie. Gebruik van een beamer kan wel leiden tot gemakzucht, zo van: 'oh, is er een beamer? Dan hoef ik m'n Bijbel ook niet mee'. Ligt dat dan aan de beamer? Dat er een beamer is houdt mij niet tegen mijn Bijbel mee te nemen, en dat zal ik blijven doen. Het gaat dan meer om je houding dan om de technische mogelijkheden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als we moeten kiezen tussen Bijbel en beamer dan roep ik in het kader van deze discussie 'beamer'. Las laatst ergens dat de Bijbel inmiddels bijna de status van afgod heeft bereikt. We noemen de Bijbel het Woord van God, maar dat was Jezus zelf toch? En als je kijkt naar hoe sommige gemeenten vasthouden aan de SV 1637.... Ik geloof absoluut dat de Bijbel leidend is, maar dat God zelf toch echt veel breder en groter dan de Bijbel is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het hartstikke handig. Bij mij in de kerk hebben we geen beamer, maar ik denk dat het gebouw daar eenvoudigweg te groot voor is. Het is een kerk van Nederland Zingt-afmetingen, en dan valt die beamer een beetje in het niet denk ik. Ik vind dat wel jammer want ik zie absoluut de voordelen van het gebruik van de beamer, waardoor de boodschap helderder overkomt en er minder geritsel van irritante liturgieboekjes hoeft te zijn. Ik zie de beamer alleen niet als vervanging voor het meenemen van een Bijbel. Ik kom regelmatig in kerken waar ze wel een beamer gebruiken en ik zie hier ook altijd opvallend veel mensen met een Bijbel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid