Spring naar bijdragen

Beamer in de kerk?  

52 leden hebben gestemd

  1. 1. Beamer in de kerk?

    • Voor
      37
    • Tegen
      7
    • geen mening
      7
    • Anders, namelijk...
      2


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 101
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Wij hebben die issue niet zo, maar dat komt omdat we een Universitaire Parochie zijn, met een van de grootste seminaries van België om de hoek. Dat levert genoeg zangbundels en dergelijke op om alle aanwezigen van een bundel te voorzien. Diegene die de bijbeltekst lezen willen, kunnen het gewoon opzoeken in de liturgische kalender want daar staan ze allemaal netjes in. Of je ze dan voor, tijdens, of na de dienst leest of tien weken later, maakt dan niet zo erg veel uit.

De zangbundels zijn gelukkig voorzien van notenbalk, dan weet ik tenminste wanneer ene klank langer, korter hoger etc. is ookal kan ik niet echt noten lezen. Vooral bij het gregoriaans erg handig en bij liedjes die ik niet ken.

Het nut van het gebruik van de beamer valt dan mijns inziens bijna volledig weg. Ik vind het overigens veel fijner als het licht in de kerk gedimt is, op het altaar na. Zelfs microfoons kunnen me bij een kleine dienst ontzettend storen, gelukkig hebben ze die nu weggelaten. Ik hoop dat dat zo blijft eigenlijk. Versterking is m.i. niet nodig in een kapel van pak-en-beet zeventig (ben slecht in maten gokken) vierkante meter..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal mijn post anders formuleren:

Ik begrijp niet waarom het beter is dat mensen zelf hun Bijbel meenemen naar de kerk. Het gaat m.i. om de teksten zelf (en de context met de overdenking) en niet om het medium waarop het gebracht wordt (namelijk een papieren bijbel of een beamer).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal mijn post anders formuleren:

Ik begrijp niet waarom het beter is dat mensen zelf hun Bijbel meenemen naar de kerk. Het gaat m.i. om de teksten zelf (en de context met de overdenking) en niet om het medium waarop het gebracht wordt (namelijk een papieren bijbel of een beamer).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zal mijn post anders formuleren:

Ik begrijp niet waarom het beter is dat mensen zelf hun Bijbel meenemen naar de kerk. Het gaat m.i. om de teksten zelf (en de context met de overdenking) en niet om het medium waarop het gebracht wordt (namelijk een papieren bijbel of een beamer).

Om die bijbel te leren gebruiken, geloofsoverdracht veilig te stellen, context van tekst kennen en kunnen beoordelen en kennis op te bouwen.

Zoals ik al eerder zei.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zal mijn post anders formuleren:

Ik begrijp niet waarom het beter is dat mensen zelf hun Bijbel meenemen naar de kerk. Het gaat m.i. om de teksten zelf (en de context met de overdenking) en niet om het medium waarop het gebracht wordt (namelijk een papieren bijbel of een beamer).

Om die bijbel te leren gebruiken,

Een kerkdienst is er toch niet om de Bijbel te leren gebruiken? Als het goed is bladeren mensen buiten de kerkdienst ook in de Bijbel en verder heb je zoiets als bijbelstudies, waar het 'leren gebruiken' van de Bijbel wat beter/meer aan bod komt, lijkt me.

geloofsoverdracht veilig te stellen

Dat kan alleen door het zelf meenemen van de Bijbel?

context van tekst kennen en kunnen beoordelen en kennis op te bouwen.

Ik ga in een preek niet het hele hoofdstuk zitten lezen om te controleren of de voorganger de context wel juist heeft, eigenlijk. Dat kan ook prima na de dienst. Op zich snap ik het punt maar het lijkt me niet zo dat de context totaal verloren gaat door een beamer.

Zoals ik al eerder zei.

Klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben er wel blij mee dat er een beamer in de kerk hangt. Ben er nu 2 keer geweest, en je kunt de preek erop mee lezen, en is ook wel handig als je geen weet hebt van de liederen ;) al zou het wel handig zijn als er noten onder staan.. maar das misschien een beetje teveel gevraagd... Al is het wel onhandig als (zoals zondag morgen) de gene die moet beameren vergeet op het knopje te drukken en het scherm hetzelfde blijft :P dan kun je dus niet verder zingen -O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom is het belangrijk dat mensen zelf hun Bijbel meenemen? En waarom is het projecteren van bijbelteksten in de ogen van een aantal mensen 'not-done' ?

Het gaat toch om de tekst/inhoud, en niet om het medium (papier of beamer)?

Bij ons kunnen de Bijbelteksten niet op de beamer komen, omdat nooit precies vaststaat waar het over zal gaan.

Het kan dat de voorganger van plan is over iets te spreken, terwijl de Heilige Geest hem/haar op het moment van spreken opdraagt over iets anders te spreken en naar een ander Bijbelgedeelte te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom is het belangrijk dat mensen zelf hun Bijbel meenemen? En waarom is het projecteren van bijbelteksten in de ogen van een aantal mensen 'not-done' ?

Het gaat toch om de tekst/inhoud, en niet om het medium (papier of beamer)?

Bij ons kunnen de Bijbelteksten niet op de beamer komen, omdat nooit precies vaststaat waar het over zal gaan.

Het kan dat de voorganger van plan is over iets te spreken, terwijl de Heilige Geest hem/haar op het moment van spreken opdraagt over iets anders te spreken en naar een ander Bijbelgedeelte te gaan.

Er zijn ook programma's waarmee je Bijbelteksten kunt selecteren en dan automatisch direct worden geprojecteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind zo'n be-amer wel handig in de kerk. Alleen als de predikant z'n'I-phone gebruikt ipv een gedrukt exemplaar van de bijbel en gemeenteleden twitteren over hoe saai ze de preek vinden, gaat het me wel een beetje ver.

(

Ik kan me niet voorstellen dat voorgangers een iPhone gaan gebruiken, met zo'n klein schermpje. Ik ken wel een voorganger die een iPad gebruikt (voorheen gebruikte hij een laptop). Ontopic kun je die dingen dan ook weer verdraaid handig aansluiten op een beamer..

Over twitteren in de kerk is een ander topic. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

(

Ik kan me niet voorstellen dat voorgangers een iPhone gaan gebruiken, met zo'n klein schermpje. Ik ken wel een voorganger die een iPad gebruikt (voorheen gebruikte hij een laptop). Ontopic kun je die dingen dan ook weer verdraaid handig aansluiten op een beamer..

Over twitteren in de kerk is een ander topic. ;)

Ik ken wel een voorganger die voor de dienst even een foto van de zaal twitterde met zijn iPhone. Met een iPhone is een presentatie op een iMac trouwens wel aan te sturen. Dat vind ik erg mooi, maar ik heb het nog maar weinigen zien doen. Zelfs degene die het me uitlegde niet, maar dat was omdat hij 300 slides had... Dat ging niet helemaal goed met alle data die dan onderling verstuurd moest worden om de slides ook op zijn iPhone zichtbaar te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het kan dat de voorganger van plan is over iets te spreken, terwijl de Heilige Geest hem/haar op het moment van spreken opdraagt over iets anders te spreken en naar een ander Bijbelgedeelte te gaan.

Bof, een beetje voorganger heeft toch 2 tot 4 uur nodig om zijn preek uit te werken op te schrijven, dus als de HG nog op tijd is kunnen een paar teksten ook nog wel in PPT gezet worden ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid