Spring naar bijdragen

Praten&twitteren onder de kerkdienst


Aanbevolen berichten

Quote:

Bij mij in de kerk zitten er altijd achterin een paar jongeren met hun mobiel aan, om spelletjes te spelen, te facebooken en te twitteren. En aangezien de helft daarvan het heel belangrijk vindt dat iedereen ziet wat voor hilarisch nieuw spel ze hebben, gaat daar best veel geluid bij gepaard.

Voor zulke gevallen hadden wij vroeger de kerkbaljuw. Dat was een man in plechtig uniform, met "Eerbied in Gods huis" erop, en met hellebaard, die zulke gevallen wel even streng tot de orde tikte. Of desnoods de kerk uitzette. Vooral bij bepaalde gelegenheidsvieringen is het soms best wel jammer dat de kerkbaljuw niet meer present is...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Voor zulke gevallen hadden wij vroeger de kerkbaljuw. Dat was een man in plechtig uniform, met "Eerbied in Gods huis" erop, en met
, die zulke gevallen wel even streng tot de orde tikte. Of desnoods de kerk uitzette. Vooral bij bepaalde gelegenheidsvieringen is het soms best wel jammer dat de kerkbaljuw niet meer present is...

Volgens mij was jij nog niet geboren toen die kerkbaljuwen rondliepen.knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

* Raido is blij dat hij niet iedereen aan hoeft te raken in de kerk.

Ik weet niet hoe hygiënisch de gemiddelde gereformeerde is maar bij katholieken zit dat naar mijn ervaring wel snor.knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha, in mijn vorige parochie hadden we nog steeds zo'n kerkbaljuw, geweldig vond ik het. Nuja, de beste man was alleen maar aanwezig bij speciale gelegenheden hoor, niet zomaar elke zondag, maar ik vond het wel wat hebben.

Praten en gsm-en in de kerk vind ik trouwens echt not done. Dat lawaaierige gedoe (en dat vreselijke snoep aanbieden!) blijft ook iets in protestantse kerken waar ik moeilijk aan kan wennen, terwijl ik toch best regelmatig protestantse (vooral evangelische) diensten bezoek en heel veel dingen die ik eerst raar vond nu best normaal ben gaan vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Prutsen met je telefoon vind ik een beetje ongepast. Iets anders is natuurlijk als je hem voor spoedgevallen nodig hebt (bijvoorbeeld je bent dokter en er is een ongeval). Maar twitteren of internet rond kijken of kijken of er een sms is vind ik een beetje oneerbiedig. De kerk zie ik toch als het als gemeenschap tot God richten. Even 1 a 2 uurtjes off-line zijn in de week lijkt me toch geen grote opgave. En als dat wel zo is, thuis blijven kan natuurlijk ook, dan heb je WI-FI! Ik vind het trouwens ook knap storend in een kerkzaal zo’n lichtgevend schermpje in mijn ooghoek (mijn concentratievermogen is niet zo geweldig).

Praten hangt denk ik een beetje van de kerk af. Ik denk dat factoren als dat de kerk buiten de dienst een gebedshuis is of niet op daarin meespelen. Anderzijds is ook onderling contact m.i. een belangrijk aspect van het gemeente zijn. Ideaalste is een aparte koffieruimte ofzo wat mij betreft. In mijn gemeente begint de dienst best rommelig omdat vooraf mensen praten. Meestal is het eerste lied een teken van ‘de dienst gaat beginnen, iedereen zitten en gesprekken afronden’. Ik ben er persoonlijk niet zo weg van omdat het een beetje rommelig begint op die manier en bij mij minder goed werkt als een [kerkmodus aan] tag. Ik ben daar meer bewust van geworden door het begin van de kerkdienst in andere kerken. Ik ben de stilte enorm gaan waarderen. Wat het praten onder de dienst heb ik zelf niet zo’n probleem als iemand bedankt voor een pepermuntje of iemand groet die voor je blijkt te zitten en je niet door had, of iemand te helpen die het bijbelvers of liednummer niet goed gehoord heeft, iemand eraan herinnert dat zijn GSM nog aanstaat of zelfs onder de preek iemand tegen z’n buurman/vrouw fluistert dat die het voorbeeldje van de predikant heel herkenbaar vindt of moet glimlachen om een grapje van de predikant. Bij dat laatste is het denk ik voor mij ook een beetje dat je ook wel echt met de kerkdienst bezig bent. Niks mis mee m.i. Iets anders is dat je hele theologische discussies gaat houden zodat jullie beiden de rest van de preek niet meekrijgen en andere mensen storen, dat kun je beter na de dienst doen.

Nu is dat tweede een beetje dubbel, als tiener was ik zelf gewoon soms storend onder de dienst omdat ik met vrienden liep te fluisteren over van alles en nog wat. En na die tijd ben ik ook wel eens een keertje de fout in gegaan. ;) Ik ben me er eigenlijk pas de laatste jaren meer bewust van geworden. Dus sorry kerkgangers die me dikwijls vroegen of ik wat stiller zou willen zijn. :E

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmja, dan vind ik de grens die je trekt wel wat lastig, want wanneer ben je echt met de kerkdienst bezig? En voor andere mensen die je ermee stoort blijft het gepraat dat misschien erg afleidend kan zijn, wat dat betreft maakt het voor anderen niet zoveel uit of het over de preek of over de laatste voetbalmatch gaat.

(Trouwens, even wat anders, maar ik vind de naam van dit topic verwarrend, dacht eerst dat het over iets helemaal anders ging. Ik weet niet of wel meer mensen dat hadden, misschien ligt het gewoon aan mij.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het blijft lastig idd. Het gaat me in dat geval overigens niet om een lang betoog afsteken. Ik zat meer te denken aan als iemand tegen zijn buur een paar woorden zachtjes fluistert op een manier waar anderen hopelijk niets van meekrijgen.

Ik sta open voor een betere naam van het topic. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich is het niet verkeerd om af en toe iets te zeggen in de dienst, maar ik vind eigenlijk dat het dan dienstgerelateerd moet zijn. Het moet ook niet zozeer een verbod worden of één van nieuwe huisregels van de kerk. Ik hoop alleen dat mensen/jongeren meer en meer beseffen dat de dienst een plek is om God te ontmoeten samen met allemaal andere mensen en niet een plek is om met je mobieltje te spelen, dat kan je inderdaad maar gewoon lekker thuis doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het te maken heeft met de dienst moet het kunnen, maar ook niet de hele dienst lang. Dat gaat ook vervelen voor de mensen die om je heen zitten.

Ik ga iig zover mogelijk van de tieners zitten.

Zat daar tijdje geleden vlak voor en ben toen echt even boos op ze geworden, omdat ze bezig bleven met make-uppen, mobieltjes, agenda's, kletsen etc etc.

Vind daar ook wel stukje verantwoording van bij de ouders liggen, maar dat is misschien een andere discussie.

Dus dienstgerelateerd, zoals Dien mooi verwoordde, moet het kunnen, mits met mate

Mobieltjes ben ik niet op tegen, maar natuurlijk ook dienstgerelateerd.

Zo heb ik bijvoorbeeld de bijbel op mn iphone staan, als ik geen echte bijbel bij me heb, pak ik dus mn iphone erbij

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien een beetje off-topic, maar hoezo nemen mensen eigenlijk geen Bijbel mee naar de kerk? Ze hebben die dingen reeds eeuwenlang ook in handig zakformaat. Zeg maar een soort bèta-versie.

En de meeste kerken (iig. die van traditioneel-protestantse huize) hebben wel een verzameling bijbels en liedbundels liggen voor bezoekers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een bijbel heb ik naar de dienst praktisch nooit bij me. Mede ook omdat ik NBV lees en niet de Willebrord-de-zoveelste en het die laatste is die bij ons in de kerk gelezen wordt (Vlaams-Katholiek).

Een goedenavond vind ik nooit zo'n probleem, als we het geluk hebben van een orgelspeler dan dreunt deze er wel overheen. Meestal zijn we toch nogbezig met inzingen en dan is een groet meestal niet zo storend.

Ik vind het soms wel jammer dat de sfeer na de dienst gelijk weg is, de kapel moet worden opgeruimd en we gaan met z'n allen eten. Dat laatste geeft dan wel weer de gelegenheid tot bijkletsen tot je een ons weegt en niet zelden eindigt dat in een bak koffie op ons vaste terras.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag vaak aan mijn vriend uitleg over de preek en bepaalde bijbelteksten, daarom gaan we meestal wat achteraf zitten zodat we anderen niet storen.

Gelukkig hebben alle andere leden hier begrip voor en ervaren ze het niet als storend.

Mijn mobiele telefoon zet ik altijd helemaal op stil tijdens de dienst, uit respect.

Verder predikt mijn schoonmoeder vaak op een interactieve manier, waardoor er veel ruimte is voor conversatie, maar wel op een geleide manier waardoor het niet uitmond in een soort grote groepsdiscussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons in de kerk is ontmoeting heel belangrijk en voor de dienst werd/wordt er dan ook veel gekletst.. maar een paar maanden geleden is ingevoerd dat om 9.55uur de paaskaars wordt aangestoken door een raadslid. Het is de bedoeling dat iedereen dan de dienst in rust kan voorbereiden.. dat wordt ook geprojecteerd op t scherm. De muziek speelt wel rustig door, anders is het helemaal zo stil en dat is voor gasten ook niet prettig binnenkomen!

Tijdens de dienst is het wel aardig stil. Er wordt wel eens gepraat, maar dat is zachtjes en niet zo storend. Onze dominee gebruikt veel voorbeelden uit "de praktijk" en dat is vaak grappig en herkenbaar, dus daar wissel ik ook wel eens wat woorden over met degene naast me.

Na de dienst wordt er ook altijd veel gepraat.. wel heel gezellig!

Mobieltjes onder dienst vind ik storend en een beetje respectloos.. Stel je voor dat je zelf een presentatie geeft (bv op school) en iedereen pakt een mobieltje erbij om eens even lekker te smsen/twitteren etc..

Als er (relatief) veel jongeren zijn die bij elkaar zijn, is het vaak wat rumoeriger, dit stoort mij wel, maar een boze blik werkt wel eens..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien een beetje off-topic, maar hoezo nemen mensen eigenlijk geen Bijbel mee naar de kerk? Ze hebben die dingen reeds eeuwenlang ook in handig zakformaat. Zeg maar een soort bèta-versie.

Omdat mijn jongerenbijbel anderhalve kilo weegt en mijn weekendtas al loodzwaar is. :P Ik heb ook een dundruk NBV, maar meestal vergeet ik het gewoon. Heel slecht eigenlijk. :$

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tegenwoordig speel ik ook met mijn iPhone tijdens de preek... Maar dit is simpelweg omdat ik die dan als notitieblokje gebruik. Ik hou namelijk niet zo van schrijven met een pen en typen op de iPhone gaat me wat beter af. Buiten dat heb ik dan alle notities bij elkaar.

En ja, dan staat ie op 'flight mode', dus internetten is er niet bij ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Telefoons onder de dienst vind ik absoluut storend overigens. Notities maken doe ik bijna nooit, als het niet blijft hangen was het blijkbaar niet boeiend genoeg om te onthouden. Als het om details gaat die ik echt boeiend vond dan vraag ik dat later aan de priester nog eens op. Lang leve de korte lijntjes tussen gelovige en priester. (Ok. Ik speel vals, hij doet ook het cathechumen dus ik zie hem iets vaker dan de rest..:))

Link naar bericht
Deel via andere websites
Notities maken doe ik bijna nooit, als het niet blijft hangen was het blijkbaar niet boeiend genoeg om te onthouden.

Volgens jouw definitie zijn preken en bijbeluitleg in mijn gemeente nagenoeg nooit 'boeiend'. Ik vind ze over het algemeen gewoon lang met vaak veel bijbelverwijzingen en dan helpt het me beter om wat notities te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid