Spring naar bijdragen

Praten&twitteren onder de kerkdienst


Aanbevolen berichten

Vind je het kunnen dat mensen onder de kerkdienst met elkaar praten, of met hun gsm aan het twitteren zijn?Of moet er doodse stilte zijn (behalve liederen en liturgische teksten)en mogen gsm's niet de kerk in? Of horen social media zoals twitter en facebook gewoon bij het dagelijks leven en zou daar ook in de moderne kerk een plaatsje voor moeten zijn? Of vind je praten onder de dienst iets totaal anders dan communiceren met je GSM?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het gebruik van de gsm niet thuishoren in een dienst. Praten kan naar mijn mening in beperkte mate wel, als je er anderen niet mee stoort. Met 'beperkte mate' bedoel ik dan zoals Ilsefecit hierboven bedoelde. Dingen bespreken die verteld worden in de dienst, kan je bij mijn weten perfect achteraf doen.

Ik ben benieuwd hoe dat binnenkort voor mezelf en mijn vriend gaat uitdraaien. Hij wordt over een tijd verplicht om van permanentie te zijn voor z'n werk, inclusief weekends. Hij zal dus om de zoveel weken verplicht zijn bereikbaar te zijn en ook op zondagochtend. Ik zie er enorm tegenop en al helemaal dat hij tijdens de dienst zou worden weggeroepen...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat je bij ons in de kerk ziet is voor en na de dienst gepraat en soms onder collecte ook (sommige mensen zien dat als een 'pauze'). In de eredienst vind ik praten eigenlijk ongepast, het verstoort de eredienst. Het is erg irritant om naar de preek te luisteren terwijl mensen naast je aan het smoezen zijn.

Mobiel gaat tijdens de dienst in principe gewoon uit, twitteren doe je thuis maar weer. Dat is ook om je hoofd te focussen, wat heb je aan de eredienst als je ondertussen een beetje zit te sms'en met je vriendjes?

Ik kan me wel voorstellen dat in kerken met een iets 'lossere' liturgie ook coulanter zijn op het gebied van het gebruik van mobieltjes enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vóór de dienst: spreek tot God.

Tijdens de dienst: laat God tot u spreken.

Na de dienst: spreek met elkaar.

Zo las ik eens in het Engels op het liturgieblaadje van een Amerikaanse protestantse kerk en ik vond het wel een mooie richtlijn. Je kunt al op zoveel plaatsen en gelegenheden met elkaar praten, bellen en twitteren, dus waarom dan ook nog in de kerk? In de kerk mag het juist stil zijn, omdat God ook juist in de stilte spreekt. En mensen ook afgeleid kunnen raken door kletsende mensen tijdens het gebed of de verkondiging. De kerk is een andere plaats dan anders, het is de plaats waar de Allerheiligste in ons midden komt of is. Een plaats waar de aldurende herrie eens mag verstommen, omdat die al overal zo opdringerig aanwezig is en kan zijn hier. Zou dan niet al je aandacht op Hém moeten zijn gericht en daarna pas op elkaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt de tijd voor de dienst elkaar groeten en kort spreken. En na de dienst is er volop tijd. Tijdens de dienst vind ik eerbied toch wel erg belangrijk.

Ik moet zeggen dat ik mezelf nu heel hypocriet vind klinken, omdat ik me er ook wel vaak schuldig aan maak. Ben me er alleen steeds meer bewust van aan het worden, omdat je als je ouder wordt ook een voorbeeldfunctie krijgt voor de jongeren die de dienst bezoeken. En ik probeer daar dus ook steeds meer op te letten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik stoor me aan gewauwel tijdens de dienst. Een kerk is het huis van God en daar houd je je waffel maar (© A. Bodar). Het ergste zijn bejaarden die lekker zitten te roddelen, bij ons zitten die vooral achterin. Ik was laatst bij mijn ouders in de kerk en daar zitten ook een paar van die exemplaren. De dominee aldaar stottert soms een beetje, en zo ook deze zondagmorgen. Lispelt er eentje: 'Hij leert het ook nóóit!'

Vind ik echt niet kunnen.

Ik zou wel een keer willen experimenteren met interruptiemicrofoons.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vind je het kunnen dat mensen onder de kerkdienst met elkaar praten, of met hun gsm aan het twitteren zijn?

Of moet er doodse stilte zijn (behalve liederen en liturgische teksten)en mogen gsm's niet de kerk in?

In een kerkgebouw (althans in een katholiek kerkgebouw) zou er niet gekletst moeten worden voor, tijdens en na de viering. Die mobiele telefoon moet natuurlijk uit.

De praktijk is helaas op veel plaatsen anders. Zelfs een aantal oudere kerkgangers - die van 'vroeger' wel degelijk weten hoe het hoort - hoor je van verre afstand met elkaar praten voor de viering begint. Nog erger is het bij 'gelegenheidsvieringen', bijv. bij een viering van de eerste H. Communie. Een rotherrie van tevoren, omdat ouders en kinderen kennelijk geen verschil (meer) zien tussen het bezoeken van (zeg) een bioscoop, theater of voetbalstadion enerzijds en een gewijde ruimte, bestemd voor de eredienst aan God, anderzijds. Waarschijnlijk omdat ze in eerstgenoemde locaties vaker komen dan in een kerk. Het zal ook niet de eerste keer zijn dat er tijdens zo'n viering een mobieltje af gaat. Het maakt de 'gewijde sfeer' die in de kerk zou moeten heersen kapot, als die al zou kunnen ontstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor de dienst is er bij ons altijd een hoop gepraat. Geen lawaai, maar wel geluid, maar dat valt niet te voorkomen. Simpelweg omdat onze gemeente een zaal huurt van een cultuurcentrum en elke zondagochtend moet de hele geluidsinstallatie dus opnieuw klaargezet worden. Dat kan niet zonder communicatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor, tijdens en na de viering heb ik het liefst stilte om mij heen van de overige kerkgangers. Voor de viering omdat ik mij wil voorbereiden op de viering, tijdens de viering omdat ik me wil concentreren en na de viering ook nog eens omdat ik dan veelal een kaarsje wil branden. Als mensen dan achterin bij de uitgang van de kerk/kerkzaal wat zachtjes zitten te praten dan stoor ik mij daar niet aan.

Aan uitgebreid klessebessen voor de viering kan ik mij soms wel ergeren (als het dichtbij mij is). Als je dan toch met elkaar de week wil doornemen doe dat dan even onder het genot van een kopje koffie na de viering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik met een GSM spelen wanneer iemand iets aan het uitleggen is hoe dan ook ongepast, of dat nou een dominee of priester is die een bijbeltekst uitlegt, of een installateur die je uitlegt hoe je je nieuwe thermostaat moet gebruiken, het komt zo ongeïnteresseerd over, ik vrees dan ook dat het niet alleen zo overkomt, maar gewoon zo is, dan heb ik zoiets van als je met tegenzin gaat, blijf dan gewoon thuis, dat heb ik ook besloten toen ik merkte dat ik me niet meer erg op mijn plek voelde in de kerk, ik doe niks met tegenzin, dus ook niet naar de kerk gaan, zo verziek je het niet voor anderen.

Kuchen lijkt ook wel aanstekelijk trouwens, wanneer er gebeden wordt en de eerste heeft gekucht, duurt het niet lang voordat de rest ook begint, dat is dan wel weer grappig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom ga je naar een dienst als je tijdens de preek geen tijd hebt om te luisteren omdat je de nieuwtjes met je buren door moet nemen? Of moet twitteren, gsmmen of wat dan ook... Ga dan gewoon niet naar de dienst toe!

Ook vind ik een snoepje eten soms gruwelijk irritant. Ik zal niet zeggen dat ik dat nooit gedaan heb met bijvoorbeeld een droge keel. Doe het dan in ieder geval zo subtiel dat de mensen om je heen horen van welke kant van je mond het snoepje een rondreis door je mond maakt. Of van die papiertjes die je de hele dienst hoort knisperen, eerst om het uit te pakken en daarna omdat mensen niet weten waar ze het laten moeten...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ook vind ik een snoepje eten soms gruwelijk irritant. Ik zal niet zeggen dat ik dat nooit gedaan heb met bijvoorbeeld een droge keel. Doe het dan in ieder geval zo subtiel dat de mensen om je heen horen van welke kant van je mond het snoepje een rondreis door je mond maakt. Of van die papiertjes die je de hele dienst hoort knisperen, eerst om het uit te pakken en daarna omdat mensen niet weten waar ze het laten moeten...

Dat uiteraard, zowel over het geval van droge keel als het zachtjes aan doen.

Laatst zat er in de dienst bij ons iemand die de hele tijd op een kauwgom aan het kauwen was. Dat vond ik dan weer niet gepast.

Tijdje geleden werd ik ziek tijdens de dienst. De zaal zat bomvol, kreeg geen lucht en werd echt onwel. Toen was ik wel blij dat er iemand me een glaasje water kwam brengen en vroeg of het wel ging. Zoiets moet volgens mij wel kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Communiceren onder de dienst vind ik vreselijk storend. Sowieso omdat ik al slechthorend ben en dus niets meer kan verstaan als er teveel geluid om me heen is. Daarnaast vind ik het ronduit onbeschoft om met een mobieltje te spelen (of het nu sms'en, twitteren, spelletje spelen is) tijdens de dienst. Snoepjes kan, zolang ze maar stil zijn (sabbelsnoepjes, geen krakende of geluidmakende dingen). Ik vind het prima om een blik van verstandshouding te werpen naar iemand aan de overkant tijdens een grapje in de preek, maar dat vind ik ook wel de max aan communiceren. Wat de dienst verstoord doe je dus maar een andere keer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik wel weer grappig vind zijn de culturele verschillen die ik hier bemerk. Het is maar wat je gewend bent smile.gif Ik heb er bijv. geen enkel probleem mee als mensen voor het begin van de dienst een beetje kletsen of elkaar begroeten.

Om de één of andere reden ervaar ik een eredienst wel 'officiëler' dan bijv. een sing-in, al dan niet met m'n studentenvereniging. In het laatste geval zal ik me er minder aan storen als men (meer) lawaai maakt of door elkaar heen loopt. Al is dan nog steeds ergerlijk als men tussen of tijdens het zingen een beetje gaat zitten roezemoezen. Kwestie van sfeer denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou wel een keer willen experimenteren met interruptiemicrofoons.

In mijn vorige gemeente heeft de dominee eens bij wijze van proef (startzondag geloof ik) er een soort discussiepreek van gemaakt. Tussendoor lanceerde hij 3 stellingen en werd iedereen geacht met rode en groene blaadjes te reageren. Ook liep er iemand met een microfoon rond waar mensen hun zegje in konden doen.

Zelf heb ik mijn gsm vaak wel aan onder de dienst omdat ik meestal te lui ben om mijn bijbel mee te slepen vanuit Ede en op m'n telefoon ook een bijbel staat. Maar twitteren doe ik niet. Als de kinderen terugkomen uit de kindernevendienst is het vaak wel geroezemoes, maar verder ook niet.

In mijn nieuwe gemeente wordt de dienst begonnen met niet alleen een groet van God, maar ook elkaar gewoon even de hand te schudden en een goeie dienst te wensen, ipv passief naast elkaar gaan zitten en verder niets. Dit is dus echt ín de dienst, na het welkom. Vind ik erg mooi!

Link naar bericht
Deel via andere websites

* Raido is blij dat hij niet iedereen aan hoeft te raken in de kerk.

Heerlijk op een bank zitten, luisteren naar een preek. Orgel in Overture en psalmen gedragen zingen. Ik geef één keer per jaar mensen en hand en zeg 'Vrede' en dat is bij de Chrismamis in de St. Gertrudis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij in de kerk zitten er altijd achterin een paar jongeren met hun mobiel aan, om spelletjes te spelen, te facebooken en te twitteren. En aangezien de helft daarvan het heel belangrijk vindt dat iedereen ziet wat voor hilarisch nieuw spel ze hebben, gaat daar best veel geluid bij gepaard.

Daarnaast vind ik het jammer dat het soms goed gepraat wordt met het idee dat ze soms wel bezig zijn met de dienst. Als een bepaalde jeugdleider (ook onder de dienst) via twitter/facebook een bepaalde stelling opwerpt over de preek. Helaas, geldt dit in de meeste gevallen niet..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Bij mij in de kerk zitten er altijd achterin een paar jongeren met hun mobiel aan, om spelletjes te spelen, te facebooken en te twitteren. En aangezien de helft daarvan het heel belangrijk vindt dat iedereen ziet wat voor hilarisch nieuw spel ze hebben, gaat daar best veel geluid bij gepaard.

Dat soort jochies (volgens mij zijn dat mijn klasgenoten.knipoog_dicht.gif) kunnen vaak maar beter thuisblijven en hun roes uitslapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid