Spring naar bijdragen

Keukenprins(ess)entopic [3]


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 996
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Lekker :D

Partjes of gewoon mandarijnen?

Wij aten laatst kip met een sinaasappel erin (en verder gewoon gekruid met zout, peper, thijm, oregano, rozemarijn en olijfolie) en dat was erg lekker. Omdat de sinaasappel eerst met de aardappels meegekookt had was die heet en gaarde de kip dus van binnenuit mee. Heerlijk malse kip werd dat :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fijn dat de kip lekker was maar jammer van de mandarijnen, komt het misschien door de soort? Ik heb namelijk de indruk dat de kwaliteit van mandarijnen met rasse schreden achteruit gaat.

De mandarijnen zelf vond ik ook niet zo goed. Eigenlijk zijn het clementines. Vorige week wel een lekker netje mandarijnen gehad. Dit was een kistje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fijn dat de kip lekker was maar jammer van de mandarijnen, komt het misschien door de soort? Ik heb namelijk de indruk dat de kwaliteit van mandarijnen met rasse schreden achteruit gaat.

De mandarijnen zelf vond ik ook niet zo goed. Eigenlijk zijn het clementines. Vorige week wel een lekker netje mandarijnen gehad. Dit was een kistje.

Boffen dat je nog een netje kwaliteit mandarijnen hebt gevonden. De laatste paar jaar tref ik voornamelijk de soort aan waarvan sommigen hard van substantie zijn maar totaal niet sappig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Fijn dat de kip lekker was maar jammer van de mandarijnen, komt het misschien door de soort? Ik heb namelijk de indruk dat de kwaliteit van mandarijnen met rasse schreden achteruit gaat.

De mandarijnen zelf vond ik ook niet zo goed. Eigenlijk zijn het clementines. Vorige week wel een lekker netje mandarijnen gehad. Dit was een kistje.

Boffen dat je nog een netje kwaliteit mandarijnen hebt gevonden. De laatste paar jaar tref ik voornamelijk de soort aan waarvan sommigen hard van substantie zijn maar totaal niet sappig.

voor de rest totaal geen propaganda hoor, maar wij halen ze zelf altijd bij de AH (ook clementines) en die zijn meestal zeer goed te eten. Moet je wel even kijken of je niet een netje vol groenige pakt natuurlijk :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

De mandarijnen zelf vond ik ook niet zo goed. Eigenlijk zijn het clementines. Vorige week wel een lekker netje mandarijnen gehad. Dit was een kistje.

Boffen dat je nog een netje kwaliteit mandarijnen hebt gevonden. De laatste paar jaar tref ik voornamelijk de soort aan waarvan sommigen hard van substantie zijn maar totaal niet sappig.

voor de rest totaal geen propaganda hoor, maar wij halen ze zelf altijd bij de AH (ook clementines) en die zijn meestal zeer goed te eten. Moet je wel even kijken of je niet een netje vol groenige pakt natuurlijk :)

Werk je bij de AH? :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
jummie. ik kijk momenteel masterchef, echt heerlijk.

Wat ik eigenlijk wilde vragen: weet iemand een overheerlijk recept met zoete aardappeltjes? het mag ook een bijgerecht ofzo zijn.

Ik weet wel iets... Ik snij ze altijd in reepjes en doe ze vervolgens in een ovenschaal waar ik flink wat arachideolie in doe. Vervolgens bestrooi ik ze met rozemarijn en doe bak ik ze in de oven tot ze goudbruin zijn. Je hoeft ze dan alleen nog eventjes te bestrooien met zout. Verder neem je dan een aantal eetlepels mayonaise die je mengt met kerrie en peper.

Meestal maak ik er salade bij en soms vul ik het nog aan met brood.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was ook heerlijk. Vanavond Iraanse pompoenstoofpot, veel te lang geleden alweer.

Benodigdheden

- 1 kleine (fles)pompoen

- 1 grote zoete aardappel

- 300 gram kikkererwten (pot)

- 1 of 2 flinke winterpenen

- 4 eetl rozijnen

- 1 ui

- 1 teen knoflook

- 1 theel kaneel

- 1 theel kurkuma

- 1 theel sambal

- 1 blokje kruidenbouillon

Bereidingswijze

Het komt hier op neer: schil alle groenten, hak ze fijn, doe ze in een pan met dikke bodem, pers de knoflook er boven uit, voeg bouillonblokje, rozijnen en kikkererwten toe, giet er zoveel water bij dat alles onder staat en laat het geheel koken tot het een zachte, ietwat dikke soep is. Op smaak maken met specerijen en sambal. Maak er couscous bij: schep wat couscous op een bord, maak er een diepe kuil in en schep de stoofpot er in. In sommige families maakt men dit met kipfilet erdoor, maar ik vind het zonder lekkerder.

Wat ik eigenlijk wilde vragen: weet iemand een overheerlijk recept met zoete aardappeltjes? het mag ook een bijgerecht ofzo zijn.

Zie boven.

Vraag: ik heb een hele lading cupcakemix gekregen van iemand. Nou vind ik gewone cupcakes maar saai. Wie weet er leuke manieren om ze te pimpen (qua smaakjes)?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het was ook heerlijk. Vanavond Iraanse pompoenstoofpot, veel te lang geleden alweer.

Benodigdheden

- 1 kleine (fles)pompoen

- 1 grote zoete aardappel

- 300 gram kikkererwten (pot)

- 1 of 2 flinke winterpenen

- 4 eetl rozijnen

- 1 ui

- 1 teen knoflook

- 1 theel kaneel

- 1 theel kurkuma

- 1 theel sambal

- 1 blokje kruidenbouillon

Bereidingswijze

Het komt hier op neer: schil alle groenten, hak ze fijn, doe ze in een pan met dikke bodem, pers de knoflook er boven uit, voeg bouillonblokje, rozijnen en kikkererwten toe, giet er zoveel water bij dat alles onder staat en laat het geheel koken tot het een zachte, ietwat dikke soep is. Op smaak maken met specerijen en sambal. Maak er couscous bij: schep wat couscous op een bord, maak er een diepe kuil in en schep de stoofpot er in. In sommige families maakt men dit met kipfilet erdoor, maar ik vind het zonder lekkerder.

Wat ik eigenlijk wilde vragen: weet iemand een overheerlijk recept met zoete aardappeltjes? het mag ook een bijgerecht ofzo zijn.

Zie boven.

Vraag: ik heb een hele lading cupcakemix gekregen van iemand. Nou vind ik gewone cupcakes maar saai. Wie weet er leuke manieren om ze te pimpen (qua smaakjes)?

|

Ah die ga ik een keer in een tajine maken :) Klinkt heerlijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Quote:Op woensdag 12 januari 2011 12:59:08 schreef Hongerige Wolf het volgende:Ik maak straks (witte)koolsalade met een yoghurtdressing, mandarijntjes en rozijnen,Hier geef ik even het recept van want dit is echt het proberen waard. Had het nog nooit gemaakt.1/2 wittekool zeer fijn snijden3 mandarijnen in partjes1 rode ui, zeer fijn gesnipperdhandje rozijnen1 augurk in blokjesDressing:1 el mayonaise3 el yoghurt1 el citroensappeper en zoutEn dat dan door elkaar mikken. Een soort coleslaw, maar dan anders. En hartstikke goedkoop ook. Als je er blokjes kaas en/of walnoten door doet (of kipfilet ofzo), en gebakken aardappels bij eet, is het een meer dan complete maaltijd voor twee personen.

Vanavond dit weer 'ns maken. Dit topic inspireert me. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die heb ik ook regelmatig gemaakt afgelopen zomer :) Maar coleslaw in de winter vind ik niet heel geslaagd. Daarom staat de groene kool uit ons groentepakket nu in pekel zuurkool te worden :D

En vanavond eten wij iets stevigs omdat man van plan is meer alcohol te drinken dan verstandig is :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

Proficiat Dagmar! Waarin is hij afgestudeerd?

Vandaag heb ik van een restje witte kool een soepje gemaakt. Witte kool zachtjes een kwartier bakken in boter en kerrie, bloem even meebakken, bouillon erbij gieten tot een gebonden soep ontstaat. Een minuut of twintig laten pruttelen en op smaak maken. Serveren met geraspte kaas. Wij hadden er tosti's bij, dan heb je een prima maaltje.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben gek op lekker eten maar heb niet altijd zin om zo lang in de keuken te staan. Gelukkig kan lekker makkelijk ook echt lekker zijn en hoeven er geen pakjes aan te pas te komen.

Spaghetti alla Carbonara.

Benodigdheden:

100-150 gram gerookt spek

2 of 3 eieren

knoflook

olijfolie

zout

Zet een pan met ruim water en zeezout op het vuur. Snijd ondertussen het spek in blokjes en klop de eieren tot ze wat glanzen. Doe wat olijfolie in een niet al te kleine koekenpan en zet die op niet al te hoog vuur met de knoflook die absoluut niet mag aanbranden! Als het water kookt doe je de spaghetti erbij en vanaf dan heb je nog zo'n zeven minuten om de spekjes zachtjes te bakken.

Zodra de spaghetti klaar is giet je het af of je schept het uit de pan (volgens Italianen is dat beter, onzin lijkt mij, maar ik zet het er even bij voor de puristen). Dan neem je de koekenpan van het vuur, smijt de knoflook weg en doet de spaghetti erbij terwijl je goed roert want het mag niet aankoeken. Zodra de ergste hitte er af is doe je de eieren erbij die net niet mogen stollen. Meestal gebeurt dit wel de eerste paar keren als je het maakt en ook al hoort dat zo niet, het gerecht is nog wel te eten weet ik uit ervaring. Beetje peper er over en direct aanvallen.

images%2B%25281%2529.jpg

Optioneel serveren met Parmezaanse kaas en wijn naar keuze. Ik drink meestal rode, maar denk dat witte hier beter bij past.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid