Spring naar bijdragen

Keukenprins(ess)entopic [3]


Aanbevolen berichten

jups. wat Joon zegt, je moet het in het badje van Marie smelten!

@Archillion

dit koekjes recept bevat niet heel veel chocola maar wel gewoon cacaopoeder! Dat werkt ook makkelijk, want dan krijg je wel de chocoladesmaak maar niet de moeite van het chocola smelten.

Als je hierbij gewoon het basisrecept gebruikt en het recept van de vulling vervangt door glazuur (gewoon poedersuiker met water, dan krijg je wit glazuur) dan denk ik dat je wel frosties zou kunnen maken :) anders moet je een recept van zandkoekjes opzoeken en daar cacao doorgooien! ohja en ik pb het recept nog even :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 996
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De techniek au bain-marie is afkomstig uit de alchemie. Een joodse alchemiste uit Egypte, Maria van Alexandrië, heeft deze techniek ontwikkeld om bepaalde bereidingen langzaam op te warmen. Het water kan nooit heter worden dan 100°C en dus ook de binnenste pan niet.

Of zoek je: au bain marie - in badje van marie?

dat is gewoon de vertaling vanuit het frans :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik doe dat altijd in een Tupperware pot in de microgolfoven, succes verzekerd! Gewoon chocolade en boter. Bovendien veel minder afwas en geen kans op overkoken of aanbranden.

Trouwens een heerlijk (voor)gerechtje en oersimpel: reepjes spek bakken en dan een paar minuten druiven eronder door roeren. Daar stokbrood bij. Heerlijk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sinds ik potten van Tupperware heb, doe ik er enorm veel mee. Van eieren bakken tot moeilleux-tjes maken tot aardappelen/rijst/pasta koken tot spek bakken... Zo gemakkelijk en zooooo weinig afwas, bovendien vaak gezonder (veel minder vetstoffen, beter behoud vitaminen) en minder tijdrovend. Ook geen overkookgedoe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In een huishouden met 6 volwassenen en 2 kinderen helpen die kleine beetjes wel :) En een vaatwasser hebben we, maar een pan/kookpot neemt daar al veel ruimte in. M'n tupperware-potten was ik zo makkelijk af of kunnen ook in de vaatwasser en zijn een stuk kleiner.

Het gaat me niet om de hoeveelheid afwas, maar de ruimte die het inneemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nog een lekker recept wat ik in Italië opdeed alwaar een heuse discussie ontstond over hoe je spaghetti alla Carbonara bereidt. Vaak spreekt men van de Italiaanse keuken, maar die bestaat niet, elke Italiaan heeft zijn eigen variaties op traditionele recepten.

Het werd mij niet duidelijk wie nu gelijk had, dus besloot ik de Engels sprekende Italiaan maar te horen aangezien ik die het gemakkelijkst kon verstaan. Hier komt het:

Men neme ongeveer 1 ei per persoon met een maximum van 3-4. Die kluts je in een kom en roer je goed door. Vervolgens snijd je het spek in kleine blokjes van ongeveer 1 cm, die bak je in olijfolie en een teentje knoflook niet te hard. Ondertussen kook je de pasta al dente die je afgiet. Dan neem je de pan met spek van het vuur, de knoflook gooi je weg en daar doe je de hete spaghetti bij. Roer het een beetje door elkaar en als de ergste hitte er af is doe je het ei erbij wat net niet korrelig mag worden. Optioneel met pecorino of parmengiano serveren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In een huishouden met 6 volwassenen en 2 kinderen helpen die kleine beetjes wel :) En een vaatwasser hebben we, maar een pan/kookpot neemt daar al veel ruimte in. M'n tupperware-potten was ik zo makkelijk af of kunnen ook in de vaatwasser en zijn een stuk kleiner.

Het gaat me niet om de hoeveelheid afwas, maar de ruimte die het inneemt.

Inderdaad zeer praktisch ja! Ik zal het nog eens moeten proeven hoe een gebakken ei uit de magnetron smaakt. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, ga ik ook eens proberen.

Een tijdje geleden eens voor het eerst pasta all'arrabiata gemaakt. Daar zijn ook zoveel meningen over: vlees of geen vlees. Ik heb het zonder gemaakt en het was me behoorlijk pikant, maar wel lekker!

Meestal experimenteer ik met pasta. Ik doe er zo veel dingen in, ook fruit. Altijd lekker.

Over dat gebakken ei: het is wat dikker dan een ei in de pan, maar de smaak is net hetzelfde. Bovendien dus ook gezonder: geen boter of olie voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

en het milieu dan?

goeie joon! gewoon alles wokken, heb je maar 1 pan af te wassen en opeten met je handen uit de pan. vet simpel :D

Wel eerst je vette handen wassen dan na het eten! |:(

ja pap :(

wat ik heel simpel maar wel lekker vind om te maken is pangafilet uit de oven

Bereidingswijze

Op de Pangafilet peper en zout daarna licht insmeren met mosterd wat olie op de vis ook een paar stukjes boter en wat peterselie op de vis daarna 15 min op een bakblik in de voorverwarmde oven 180 gr.

Eventueel wat extra boter met wat mosterd in het vocht om de saus af te maken

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hmm, ga ik ook eens proberen.

Een tijdje geleden eens voor het eerst pasta all'arrabiata gemaakt. Daar zijn ook zoveel meningen over: vlees of geen vlees. Ik heb het zonder gemaakt en het was me behoorlijk pikant, maar wel lekker!

Vaak gegeten in Italië, heerlijk gerecht, maar ik heb het nog nooit met vlees gezien. Denk dus dat het er niet in hoort.

Meestal experimenteer ik met pasta. Ik doe er zo veel dingen in, ook fruit. Altijd lekker.

Ik ben daarin nogal behouden en probeer me zoveel mogelijk te beperken tot hoe de gerechten in Italië gegeten worden. Daarin zit in principe niet zo veel variatie en als je geen kaas en tomaat lust kan de Italiaanse keuken snel vervelen.

Over dat gebakken ei: het is wat dikker dan een ei in de pan, maar de smaak is net hetzelfde. Bovendien dus ook gezonder: geen boter of olie voor nodig.

Hoewel een dikker ei mij als muziek in de oren klinkt kan ik niet zonder olijfolie en roomboter. Ik moet bekennen dat ik een echte smulpaap ben die niet van katholieke komaf is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

goeie joon! gewoon alles wokken, heb je maar 1 pan af te wassen en opeten met je handen uit de pan. vet simpel :D

Wel eerst je vette handen wassen dan na het eten! |:(

ja pap :(

Pap? Heb ik al zulke oude dochters rondlopen? 17 jaar terug ergens op de Veluwe? Hmmm, we doen er het zwijgen verder maar toe! :P

wat ik heel simpel maar wel lekker vind om te maken is pangafilet uit de oven

Bereidingswijze

Op de Pangafilet peper en zout daarna licht insmeren met mosterd wat olie op de vis ook een paar stukjes boter en wat peterselie op de vis daarna 15 min op een bakblik in de voorverwarmde oven 180 gr.

Eventueel wat extra boter met wat mosterd in het vocht om de saus af te maken

Meestal vind ik het al knap dat een minderjarige het gasstel aankrijgt zonder dat de brandweer moet uitrukken maar jij breekt alle records! _O_

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is dikker en een beetje moushy :+

Ik eet maar weinig kaas en probeer gewoon graag dingen uit. Ook van het soort vlees: spekjes, kipfilet in stukjes, gehakt... Ik eet heel graag pasta en ook tomaat, maar altijd een bolognesesausje is ook maar saai.

Nog iets heerlijks: bladerdeeg (flappen) met daarin parmaham, mozarella, basilicum en kerstomaat fijngehakt. Echt superlekker! Of zalm met boursinkaas, echt heeeeerlijk. Ik hou wel van bladerdeeg :)

Ken, je moet de mensen niet zo onderschatten!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid