Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 273
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Soms hoeven we niet eens in het verleden te duiken voor het herinneringentopic... soms komt het verleden gewoon gezellig hierheen! Proost! ;)

Laten we dagelijks een zeer oud topic omhoog schoppen. :)

Wel even lachen zeg, Thorgrem die stevig aan de boemel is maar nooit iets stouts heeft gedaan....mag ik handen zien wie dat niet geloven? _O_:#

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb
Ik drink nooit alcohol, heb er geen behoefte aan, vind het niet lekker en probeer zo gezond mogelijk te leven.

als je het niet lekker vind moet je het gwn niet doen...

zelf probeer ik om 1 keer in de week 1 drankje te nemen... maar het wordt vaak 4 a 5 keer :$

en ik ben het eens met floes...

alhoewel ik nooit wijn drink... (lust ik echt niet)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh maar Karin, alcohol kan wel degelijk gezond zijn. Rode wijn kan het lichaam enorm versterken, zelfs bij 1 glas per dag! http://www.preventievegezondheidszorg.com/wijn.php

Hey Floes, dankjewel voor de info. Ik had eens een gelijkaardig artikel gelezen.

Vroeger dronk ik wel eens alcohol wanneer ik uit ging maar werd er ziek van, ook van wijn drinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Quote:Op woensdag 19 februari 2003 20:28 schreef Jazper het volgende:Van mij mag iemand drinken wat hij wil zolang hij maar geen vreemde dingen gaat doen of andere lastig valt. En als ik mensen dronken zie zijn is het in mijn ogen een dikke kneus. Dronken zijn voelt zwaar vervelend en je help er niemand mee. Aangeschoten zijn daarentegen is wel leuk.Kijk hier ben ik het nou mee eens.Zolang je nog maar een beetje weet wat je die avond hebt gedaan en geen vreemde dingen doet dan is't allemaal toch niet zo erg?Maar je moet gewoon niet TE ver gaan.

Hier ben im het ook mee eens. Er staat ook nergens in de bijbel dat je niet dronken mag zijn maar er staat wel dat je moet oppassen omdat je dingen doet die je normaal niet zou doen

Dus zolang je maar weet wat je doet en je nog controle over jezelf hebt is er niks aan de hand (vooral als je bedenkt dat een bruiloft vroeger 7 dagen duurde en ze 7 dagen lang alleen maar wijn dronken)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er staat ook nergens in de bijbel dat je niet dronken mag zijn maar er staat wel dat je moet oppassen omdat je dingen doet die je normaal niet zou doen

De Bijbel heeft een duidelijke mening over dronkenschap:

3 U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst. (1 Petrus 4 NBV).

Ook op andere plaatsen wordt dronkenschap veroordeeld.

Dus zolang je maar weet wat je doet en je nog controle over jezelf hebt is er niks aan de hand (vooral als je bedenkt dat een bruiloft vroeger 7 dagen duurde en ze 7 dagen lang alleen maar wijn dronken)

Hier kan ik me wel in vinden, en ik denk dat het ook belangrijk is dat je weet waarom je dingen doet. Je mag best genieten, maar als je veel drank drinkt, om wat voor reden doe je dat dan? Omdat je anders niet 'stoer' bent? Of omdat je geen lol kunt hebben zonder alcohol? Om erbij te horen? Omdat het zo 'hoort'? Je bent overal en altijd christen, en dat moet je overweging zijn. Laat je niet leiden door menselijke overwegingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oh maar Karin, alcohol kan wel degelijk gezond zijn. Rode wijn kan het lichaam enorm versterken, zelfs bij 1 glas per dag! http://www.preventievegezondheidszorg.com/wijn.php

Niet dat ik een expert ben op het gebied van gezondheid en voeding, maar ik geloof hier nog steeds niet heel veel van. Prima dat er 1 voordeel aanzit: wat extra weerstand. Maar volgens mij heeft de gemiddelde mens dat niet zo erg nodig en je herstelvermogen van je lichaam gaat gewoon achteruit. Het is tenslotte niet voor niks dat veel topsporters drank afzweren en dat bij intensieve trainingsschema's dat ook word geadviseerd.

Anyhoe, alcohol sucks anyway :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Akkoord met RobertF. En nou ja, wat extra weerstand... Ik vind de vermindering van kans op zowel kanker als op hart- en vaatziekten en al die andere dingen die genoemd worden, toch wat meer dan gewoon "wat extra weerstand". Btw, heb een topsporter in de familie en die lust er toch ook wel wat van.

Nu ja, ik ben geen drinker, enkel bij gelegenheid een glaasje of zo, maar dronken ben ik nooit geweest en daar heb ik ook echt geen behoefte aan. Dronken boel met bijbehorende ongemakken, van mij of anderen, hoef ik echt niet. Heb een beetje een afkeer van zoveel drinken tot je uiteindelijk de nacht op, of eerder boven, de wc doorbrengt. Dat sommige mensen steeds weer zo ver daarin gaan, dat snap ik niet echt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stukje eigenverantwoordelijkheid hoe je met alcohol omgaat. Het Jodendom en christendom zijn niet negatief tegenover alcohol (sterker nog, bij beide religies neemt het zelfs een rol in bij bepaalde rituelen). Maar ze wijzen wel op de gevolgen die het kan hebben waar ook de nodige negatieve opmerkingen bij staan. Als je zoveel drinkt dat je er door in de problemen komt is dat jezelf aan te rekenen.

Wat gezondheid betreft heb ik begrepen dat een paar glazen per dag niet slecht hoeft te zijn en zelfs gezond kan zijn. Bij excessief drinken daarentegen sloop je je lichaam als je dat te vaak doet. En uiteindelijk blijft alcohol een verslavende hard drugs waar je verantwoord mee om moet gaan. En wat dat dan is verschilt per individu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"U zegt: ‘Alles is mij toegestaan.’ Maar niet alles is goed voor u. Zeker, alles is mij toegestaan, maar ik mag me door niets laten beheersen."

1 Korintiërs 6:12

Een Bijbeltekst die ik altijd al onthouden heb, en 'handig' als mensen allemaal van die vage vragen en opmerkingen hebben van "mag jij dat wel?????".

Omdat ik pas op mijn 22e begin te verdiepen in het geloof, heb ik de hele pubertijd enzo meegemaakt zonder ook maar iets wat mij ervan zou weerhouden. Ik ging altijd stappen, mijn vriendin (die ik pas leerde kennen nadat ik gelovig werd) had daar niets mee en ging nooit. Destijds zat er bij mij geen rem op, en heb ik ook best spijt van sommige dingen en momenten die mij dan later verteld werden. Maar nu heb ik er niet meer zoveel mee, ik kan me nu aardig inhouden en hou t bij een paar biertjes op een avond. Iets wat mij stukken beter bevalt.

Leuk dat dat stukje over rode wijn tevoorschijn komt, heb ik laatst nog opgezocht in de bijbel (1 Tim 5:23 --> "Drink niet alleen maar water, doe er vanwege je zwakke maag en je andere kwalen wat wijn bij"). Dus ik ben de overstap nu een beetje aan het maken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb alle berichten niet echt gelezen maar om mijn reactie even hierop te geven.

Ik vind het niet christelijk. De hele Bijbel staat er vol mee dat we wijsheid, verstandig nadenken, bezonnenheid etc.

moeten nastreven. Alcohol geeft je het effect dat juist het tegenovergestelde wordt bewerktstelligt. Het maakt je een persoon met minder grenzen, minder radicaliteit voor het geloof, meer beïnvloedbaar voor verleidingen etc.

Zuipen roept ook niet bepaald respect op, terwijl in de Bijbel staat dat we zo moeten leven dat mensen respect voor ons krijgen en hetzelfde leven willen leven als ons. En er is ook altijd de gedachte: Stel je voor dat Jezus terug komt, zou je dan op die plek willen zijn? Ladderzat, in een stampvolle discotheek te lallen?

Maar in het algemeen: Zuipen maakt je minder bezonnen en daardoor meer beïnvloedbaarder voor het kwaad. En ik denk dat wij als christenen het tegenovergestelde moeten doen, wil je radicaal zijn teminste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ArianneC: Waar ligt bij jou de grens tussen goed en kwaad, qua alcohol?

Waar is de grens tussen - door gezondheidsoverwegingen 1 glas rode wijn per dag drinken - en - ladderzat zijn in een discotheek, je de volgende ochtend niets meer herinnerend en van je vrienden moeten horen wat je nu toch weer uitgespookt hebt?

Is dat ene glas wijn al slecht?

Is 1 glas wijn door de weeks, maar op vrijdag en zaterdagavond twee glazen wijn, slecht?

And so on...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid