Spring naar bijdragen

pseudo christenen


Aanbevolen berichten

Mijn vraag bestaan uit een paar ondergedeelden:

A:wanneer ben je Christelijk, of niet Christelijk?

B wie bepaald of iets of mening niet-Christelijk is?

C:hoe bepaald de bij b benoemde vraag wanneer iets niet voldoet aan een Christen? Hoe kan een instituut of kerk een actuele vertaling geven wat Christelijk is, maar vooral: wanneer een standpunt afvallig is? Wanneer is iemand een pseudo Christen?

D: waarom bestaat de bijbel in, Gods naam, uit zoveel onduidelijk en vergezochte teksten?. E: waarom neemt een Christen niet alleen Jezus' woorden aan als waar, maar ook veel andere teksten daarbuiten?

Admod note: Het is niet nodig mensen uit te sluiten, een ieder is vrij te reageren indien daar behoefte aan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 243
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

heel kort door de bocht is dit ongelofelijk moeilijk te bepalen

A, als je gelooft in God, de vader, Jezus, de zoon en de geest

B, God

C, zij kunnen hun uiterste best doen en al hun wijsheid en geloof die ze van God gebruiken om het zo goed mogelijk te doen.

D, Ze zijn niet onduidelijk en vergezocht, ik heb het afgelopen weekend een klein stukje van de samenhang mogen zien en die is werkelijk prachtig. ik kan je alleen maar aanraden om de bijbel ook eens als te bestuderen.

E, geloof

F, je gooit heel veel kennis overboord door CvW en Mach niet te laten reageren, waarom doe je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

A:wanneer ben je Christelijk, of niet Christelijk?

Als je jezelf 'Christelijk' acht; ben je het, ookal vinden anderen van niet. En met diezelfde logica; als je jezelf niet als Christen ziet ben je het niet (dit zegt echter niets over hoe anderen jou zien).

Quote:
B wie bepaald of iets of mening niet-Christelijk is?

Mensen die zichzelf als Christen zien.. en soms zelfs mensen die dat niet doen.

Quote:
C:hoe bepaald de bij b benoemde vraag wanneer iets niet voldoet aan een Christen?

Als er mensen zijn die een bepaalde mening hebben daarover dan bestaat die mening; voila.

Quote:
Hoe kan een instituut of kerk een actuele vertaling geven wat Christelijk is, maar vooral: wanneer een standpunt afvallig is? Wanneer is iemand een pseudo Christen?

Als iemand vindt dat dat zo is ben je voor die buitenstaander 'afvallig'; zelfs als je zelf een andere mening hebt.

Quote:
D: waarom bestaat de bijbel in, Gods naam, uit zoveel onduidelijk en vergezochte teksten?

Omdat er heel veel mensen zijn met verschillende meningen.

Quote:
waarom neemt een Christen niet alleen Jezus' woorden aan als waar, maar ook veel andere teksten daarbuiten?

Omdat Jezus niet zo vaak in de pen klom.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Belachelijk, eigenlijk vind ik 't niet kunnen users bij voorbaat van een topic uit te sluiten. Wat zegt de policy van Credible daar eigenlijk van?

Overigens is hierover al een topic:

link

Een antwoord dat daar echter niet staat en ik hier ook nog niet heb gezien: Christen zijn houdt niet zo zeer in "Jezus kennen" (ik wil dat overigens niet uitsluiten) maar door Hem gekend worden en wel in alle mogelijke betekenissen.

Hoe zich dat uit, tja, daar zouden CvW en Mach je vanalles over kunnen vertellen. Jammer dat je jezelf zo tekort doet smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Belachelijk, eigenlijk vind ik 't niet kunnen users bij voorbaat van een topic uit te sluiten. Wat zegt de policy van Credible daar eigenlijk van?

Zie mijn post eerder dit topic.

Quote:

Overigens is hierover al een topic:

Een antwoord dat daar echter niet staat en ik hier ook nog niet heb gezien: Christen zijn houdt niet zo zeer in "Jezus kennen" (ik wil dat overigens niet uitsluiten) maar
door Hem gekend worden
en wel in alle mogelijke betekenissen.

Donniedark vraagt in zijn OP meer dan alleen wanneer iemand een christen is. Zie puntje B, C, D en E.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

A:wanneer ben je Christelijk, of niet Christelijk?

Als je Christus aangenomen hebt in je leven en Hem wilt volgen.

Woorden zijn niks zonder betekenis. Christus, zoals Hij aan ons overgeleverd is in de bijbel, nagesproken door de geloofsbelijdenissen zoals de apostolische en Nicea-constantinopel.

(Zijn geloofsbelijdenissen uit het vroege christendom: Apostolische geloofsbelijdenis, ook wel '12 artikelen des geloofs' genoemd, deze staat trouwens ook in de Credible FAQ. Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel.)

Quote:

B wie bepaald of iets of mening niet-Christelijk is?

God.

Quote:

C:hoe bepaald de bij b benoemde vraag wanneer iets niet voldoet aan een Christen? Hoe kan een instituut of kerk een actuele vertaling geven wat Christelijk is, maar vooral: wanneer een standpunt afvallig is? Wanneer is iemand een pseudo Christen?

Toetsing. Iets kan niet in strijd zijn met de bijbel. Zij is de de hoogste toetssteen. Zodra iets in strijd is met de bijbel, is iets onchristelijk. De Kerk, geleid door God, geeft onderricht en ziet toe dat de waarheid wordt verkondigt.

Let wel: dat maakt iemand nog niet gelijk een pseudo-christen. Je kunt als christen prima in staat zijn te dwalen, zonder dat je dan gelijk geen christen bent.

Quote:

D: waarom bestaat de bijbel in, Gods naam, uit zoveel onduidelijk en vergezochte teksten?.

Omdat de werkelijkheid nu eenmaal erg complex is. Dat zie je in de natuur, maar op het gebied van geloof eveneens. Je moet bepaalde dingen onder woorden brengen die al amper tot niet voor de mens te bevatten zijn.

Quote:

E: waarom neemt een Christen niet alleen Jezus' woorden aan als waar, maar ook veel andere teksten daarbuiten?

Omdat de schrijvers geïnspireerd waren door de Heilige Geest. Dat deze teksten Gods openbaring aan de mens is.

God openbaarde zich aan de mens, niet enkel toen Christus op aarde was.

EDIT: subforum geloof algemeen, dus geef ik wat verwijzingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

A: als je gezalfd bent;

B: de waarheid; of iets wel/niet gezalfd is;

C: iemand is een pseudo-christen als diegene niet gezalfd is. Een kerk/instituut kan dat maar tot op zekere hoogte beoordelen, door de Bijbel, de Heilige Geest en door openbaring.

D: de Bijbel bestaat alleen uit onduidelijke/vergezochte teksten voor mensen die er (nog) niet (genoeg) openbaring over hebben.

E: als het goed is, neemt een christen alleen Gods Woord voor waarheid aan, samen met de openbaring van de Heilige Geest. (Andere) geschriften zijn niet waar of bevatten maar gedeeltelijk de waarheid. De Bijbel staat boven elk geschrift.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik voel me verweven met Jezus' woorden , maar niet echt met Christenen. Ik voel me nogal eenzaam in mijn gevoel, omdat ik dit amper kan delen met: christenen, moslims, atheisten humanisten. Ik vind het zo erg als ieder maar oordeelt binnen haar beperkte waarde grens. En omdat ik nogal twijfelachtig ben over al deze zaken kan ik mij nergens nestelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

aangezien ik mij herken en nogal eens bots heren. En omdat ik dit topic heel persoonlijk ervaar, zou ik dat het liefst beperken tot een liefdevollere dialoog, niet omdat zij niet liefdevol zijn, maar omdat ik harteloos kan reageren vanwege mijn ego. Maar ik zou het nogmaals vriendelijk verzoeken.

Overigens is dit wel typerend voor de liefdevolle broederschap, vooral liefde jegens Christenen, en niet tegen anderen.


Samengevoegd:

smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

aangezien ik mij herken en nogal eens bots heren. En omdat ik dit topic heel persoonlijk ervaar, zou ik dat het liefst beperken tot een liefdevollere dialoog, niet omdat zij niet liefdevol zijn, maar omdat ik harteloos kan reageren vanwege mijn ego. Maar ik zou het nogmaals vriendelijk verzoeken.

Overigens is dit wel typerend voor de liefdevolle broederschap, vooral liefde jegens Christenen, en niet tegen anderen.

CvW en Machiavelli kunnen écht wel liefdevol zijn. Zoals ik al eerder aangaf kun je beter neerzetten in het algemeen hoe je wel of niet wilt dat er gereageerd wordt en als users (dus óók CvW en Machiavelli) dit negeren, wordt het weggehaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn vraag bestaan uit een paar ondergedeelden:

A:wanneer ben je Christelijk, of niet Christelijk?

B wie bepaald of iets of mening niet-Christelijk is?

C:hoe bepaald de bij b benoemde vraag wanneer iets niet voldoet aan een Christen? Hoe kan een instituut of kerk een actuele vertaling geven wat Christelijk is, maar vooral: wanneer een standpunt afvallig is? Wanneer is iemand een pseudo Christen?

D: waarom bestaat de bijbel in, Gods naam, uit zoveel onduidelijk en vergezochte teksten?. E: waarom neemt een Christen niet alleen Jezus' woorden aan als waar, maar ook veel andere teksten daarbuiten?

A. Volg je Jezus met woord en daad? -> Christen!

B. Jezus.

C. Weten we pas bij het laatste oordeel.

D. Dat jij het onduidelijk vindt en vergezocht zegt meer over jouw kennis hierover dan over Het Woord zelf. verbaasd.gif

Wil je er meer van begrijpen, vraag het de Heer en zijn Geest zal het je openbaren!

E. Omdat meerdere teksten (IN DE BIJBEL) door God zijn geïnspireerd.

Shalom!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

A:wanneer ben je Christelijk, of niet Christelijk?

B wie bepaald of iets of mening niet-Christelijk is?

C:hoe bepaald de bij b benoemde vraag wanneer iets niet voldoet aan een Christen? Hoe kan een instituut of kerk een actuele vertaling geven wat Christelijk is, maar vooral: wanneer een standpunt afvallig is? Wanneer is iemand een pseudo Christen?

D: waarom bestaat de bijbel in, Gods naam, uit zoveel onduidelijk en vergezochte teksten?. E: waarom neemt een Christen niet alleen Jezus' woorden aan als waar, maar ook veel andere teksten daarbuiten?

A: Als je Jezus wil navolgen.

B: De kerk

C: Gezien de kerk verdeeld is wordt dat verschillend bepaald.

D: Geschreven door mensen die zien door een spiegel vol raadsels.

E: Mensen worden geïnspireerd door God's Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
A:wanneer ben je Christelijk, of niet Christelijk?

Als je jezelf christen vind

Quote:
B wie bepaald of iets of mening niet-Christelijk is?

Jij dus

Quote:
C:hoe bepaald de bij b benoemde vraag wanneer iets niet voldoet aan een Christen? Hoe kan een instituut of kerk een actuele vertaling geven wat Christelijk is, maar vooral: wanneer een standpunt afvallig is? Wanneer is iemand een pseudo Christen?

De mensen die denken dat er zoiets bestaat als Het Christendom zouden eens beter op dit forum moeten lezen, verdeelde meningen alom... Pseudachristenen zijn mensen die beweren christen te zijn en/of daar naar handelen, maar zelf weten dat ze het niet zijn.

Quote:
D: waarom bestaat de bijbel in, Gods naam, uit zoveel onduidelijk en vergezochte teksten?.

Mijn conclusie als atheist mag duidelijk zijn.

Quote:
E: waarom neemt een Christen niet alleen Jezus' woorden aan als waar, maar ook veel andere teksten daarbuiten?

kwestie van interpretatie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het enige goede antwoord of je christen bent of niet is of je voldoet aan de FAQ. Ik voldoe er bijvoorbeeld niet aan, dus ik ben geen christen.

Jij bent wel een soort anonieme christen hoor, je woorden zijn namelijk waarheid en tja, niet-christenen kunnen natuurlijk niet zomaar gelijk hebben smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

A: Wanneer je naar vermogen Christus navolgt en dus probeert het goede na te streven en het kwalijke te laten. Daar hoef je jezelf geen christen voor te noemen en daar hoeft een ander je al helemaal geen christen voor te noemen;

B: Niemand "bepaalt" dit;

C: Niet;

D: De Bijbel is niet onsamenhangend hoor. De Bijbel is een verhaal over de weg die mensen gaan met God. Wat is daar onsamenhangend aan?;

E: Waarom niet? Zolang het inspiratie betreft en geen gezag. Ik vind "gezag" überhaupt niet zo'n goed idee. God maakt mij vrij van de slavernij. Ik denk nu aan Matteüs 13:52: "Hij zei hun: 'Zo lijkt iedere schriftgeleerde die leerling in het koninkrijk van de hemel is geworden op een huismeester die uit zijn voorraadkamer nieuwe en oude dingen tevoorschijn haalt.'" Ik weet niet of ik het goed interpreteer want ik ben ook maar een beperkt mens, en zo gezaghebbend vind ik lang niet alles, maar ik lees hier toch wel een beetje in, dat je verder moet kijken dan je traditie lang is en je kerk breed. Dat je mag vernieuwen. Ik vind het dus ook niet verkeerd om inspiratie te zoeken in het Oude Testament en de tradities van andere christenen, zelfs bij andere geloven en ongelovigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je gehoorzaamheid en slavernij op een lijn stelt heb je weinig van het evangelie begrepen. "Niet mijn wil geschiede maar die van u", "Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel". Ware vrijheid is de ontworsteling aan zonde om dan in vrijheid voor God te kiezen. Dat betekent ook gehoorzaamheid aan de apostelen en hun opvolgers.

Extra Ecclesiam nulla salus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid