Spring naar bijdragen

pseudo christenen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 243
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Ik geloof dat niet.

Rom 3,23

Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods

Heb je Romeinen 8 ook gelezen, het is een brief hè, geen verzameling losse verzen noparty.gif

Wat is dat toch tegenwoordig, dat de Bijbel exemplarisch wordt gelezen? Het is de Koran niet! nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@donniedark:

Ik geloof dat niet.

Rom 3,10

gelijk geschreven staat: Niemand is rechtvaardig, ook niet één

Rom 3,23

Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods

Verpest de discussie niet met niets ter zaken doen teksten plukkerij,hen die echt gelovig zijn praten van uit hun geloof en plukken geen teksten.Trouwens het hebben over pseudo christenen wie zijn ze wel om dat te kunnen en zeggen,hebben het recht niet totaal niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Verpest de discussie niet met niets ter zaken doen teksten plukkerij,hen die echt gelovig zijn praten van uit hun geloof en plukken geen teksten.Trouwens het hebben over pseudo christenen wie zijn ze wel om dat te kunn en zeggen,hebben het recht niet totaal niet.

Dat schijnt de collectieve hobby van een bepaalde groep christenen te zijn, dat hoort bij hun spiritualiteit. Ik vind het hele concept 'pseudo-christen' sowieso vaag.

edit: Ik zie net de post van Barbapapa onder de mijne. I rest my case... widegrin.gif

Men is christen of men is het niet, je bent niet 'een beetje' christen, net zo goed als je niet 'een beetje' zwanger kunt zijn. nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Verpest de discussie niet met niets ter zaken doen teksten plukkerij,hen die echt gelovig zijn praten van uit hun geloof en plukken geen teksten.Trouwens het hebben over pseudo christenen wie zijn ze wel om dat te kunnen en zeggen,hebben het recht niet totaal niet.

Quote:

Er staat inderdaad dat alleen degenen behouden zijn die Jezus Christus als erkennen en Hem belijden.

Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden (Rom. 10:9 NBG)


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dat schijnt de collectieve hobby van een bepaalde groep christenen te zijn, dat hoort bij hun spiritualiteit. Ik vind het hele concept 'pseudo-christen' sowieso vaag.

Men is christen of men is het niet, je bent niet 'een beetje' christen, net zo goed als je niet 'een beetje' zwanger kunt zijn.
nosmile.gif

Ik denk ook dat een 'pseudo-christen' een 'antichrist' is.

Mar 9,40

Want wie niet tégen ons is, is vóór ons.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Leuk dat je dat denkt, maar wat moeten wij daarmee?
verbaasd.gif

Hetzelfde als wat ik met jouw reacties kan doen: lezen (of niet).


Samengevoegd:

Quote:

edit: Ik zie net de post van Barbapapa onder de mijne. I rest my case...
widegrin.gif

Oh, o.k. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Men is christen of men is het niet, je bent niet 'een beetje' christen, net zo goed als je niet 'een beetje' zwanger kunt zijn.
nosmile.gif

Pseudo heb ik zo opgevat als iets wat er op lijkt, maar het in essentie niet is. Net zoals bijv. je pseudowetenschap hebt enzo.

Of zoals je 'Pseudo Dionysius'. Die schrijver was niet Dionysius.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Pseudo heb ik zo opgevat als iets wat er op lijkt, maar het in essentie niet is. Net zoals bijv. je pseudowetenschap hebt enzo.

Of zoals je 'Pseudo Dionysius'. Die schrijver was niet Dionysius.

En hoe wou je als zondig mens bepalen wie christen is en wie niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat antwoord verwachtte ik al, maar ik bedoelde meer: hoe kun jij -als zondig mens- weten of iemand aan jouw criteria voldoet, en sowieso: op wiens authoriteit stel jij die criteria vast?

Ik durf persoonlijk niet mensen te categoriseren in de groepen 'christen', 'pseudo-christen', 'geen christen'.

Voor mij geldt als criterium: heeft iemand een geldige christelijke doop gehad, dan is hij christen. Heeft hij dat niet, dan is hij geen christen.

Pseudo-christenen ken ik niet. Dan zou ik moeten gaan bepalen of iemand zich voordoet als christen, maar het niet is, en daarvoor zou ik moeten weten wat in zijn/haar hart omgaat.

Hoe zou ik dat laatste in hemelsnaam kunnen weten als zondig mens?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom zou je het
willen
weten?

Om bijvoorbeeld tussen een evangelo en een GKv-er in de kerk voor het aangezicht van God te laten trouwen. Tenminste, daar zou ik het me voor kunnen stellen, maar misschien bedoel je het niet zo?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En hoe wou je als zondig mens bepalen wie christen is en wie niet?

Quote:

[...]

Dat antwoord verwachtte ik al, maar ik bedoelde meer: hoe kun jij -als zondig mens- weten of iemand aan jouw criteria voldoet, en sowieso: op wiens authoriteit stel jij die criteria vast?

[...]

Hoe zou ik dat laatste in hemelsnaam kunnen weten als zondig mens?

Óf iemand is zondig, óf iemand is rechtvaardig.

1 Joh 3,7

Kinderkens, laat niemand u misleiden. Wie de rechtvaardigheid doet, is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is

Iemand kan niet én zondig én rechtvaardig zijn. (Dat wil niet zeggen dat iemand nooit meer zondigt, maar als een rechtvaardige de fout ingaat, is die persoon niet gelijk een zondige. Een christen is iemand die gerechtvaardigd is door het bloed van Christus en daardoor geheiligd; niet door eigen daden, maar door de daden van Christus.)

Rom 5,8-9

God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is. Veel meer zullen wij derhalve, thans door zijn bloed gerechtvaardigd, door Hem behouden worden van de toorn.

1 Kor 6,11

En sommigen uwer zijn dat geweest. Maar gij hebt u laten afwassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd door de naam van de Here Jezus Christus en door de Geest van onze God.

1 Joh 1,9

Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Rom 3,28

Want wij zijn van oordeel, dat de mens door geloof gerechtvaardigd wordt, zonder werken der wet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat antwoord verwachtte ik al, maar ik bedoelde meer: hoe kun jij -als zondig mens- weten of iemand aan jouw criteria voldoet, en sowieso: op wiens authoriteit stel jij die criteria vast?

Dat is helemaal mijn zaak niet. Als iemand stelt dat die christen is, dan is dat wat mij betreft dat ook. Alleen God kan daar over oordelen. Maar als iemand zelf aan geeft bijvoorbeeld in de gnostiek te geloven, dan is die een gnosticus, geen christen.

De criteria staan in die post van me.

Quote:

Ik durf persoonlijk niet mensen te categoriseren in de groepen 'christen', 'pseudo-christen', 'geen christen'.

Ik wel. Jij bent christen, Dawkins is dat niet. Ik ga daar op uit op basis van wat jullie zelf zeggen te geloven. En net zoals atheisme geen tak van het christendom is, is gnostiek dat ook niet. Dus als iemand zegt de gnostiek aan te hangen, of getuigd van leerstellingen die gewoon puur gnostisch zijn, dan is die dus geen christen. Net zoals een moslim ook geen christen is, ook al geloven ze in Jezus.

Quote:

Voor mij geldt als criterium: heeft iemand een geldige christelijke doop gehad, dan is hij christen. Heeft hij dat niet, dan is hij geen christen.

Voor mij niet. Mensen die gedoopt zijn en openlijk proclameren atheïst te zijn en zelfs tegen het christendom zijn, zijn geen christenen m.i. M.i. impliceert de naam 'Christen' dat iemand een volgeling van Christus is/tracht te zijn.

Anderzijds denk ik dat mensen die niet gedoopt zijn even goed christen kunnen zijn, want het besluit om je te laten dopen vind ik al een christelijk besluit en daarmee getuig je van gehoorzaamheid naar God toe.

Ik zie zelf mensen christen als ze zich al bekeerd hebben, ook al moeten ze zich nog laten dopen.

Quote:

Pseudo-christenen ken ik niet. Dan zou ik moeten gaan bepalen of iemand zich voordoet als christen, maar het niet is, en daarvoor zou ik moeten weten wat in zijn/haar hart omgaat.

Zo bedoel ik het niet. Je hebt bijvoorbeeld figuren die relativist zijn. Om dat kracht bij te zetten zeggen ze dat ze en moslim, en Jood, en Budhist, en Taoist en christen zijn. Of mensen die slechts alleen maar in de menselijke natuur van Christus geloven en hem meer als een soort Ghandi zien, aan het knippen gaan om de zogenaamde 'historische Jezus' uit al die religieuze onzin te filteren. Dus die maken een eigen Jezus en vinden die wel navolgbaar.

Of zelfs gnostiek: In essentie een andere religie/filosofie, die elementen leent uit het christendom. Die hebben een Jezus, maar dat is niet de onze. Het klinkt soms bekend in de oren, maar in essentie is het iets anders. Iets wat haaks staat op wat christenen belijden.

Quote:

Hoe zou ik dat laatste in hemelsnaam kunnen weten als zondig mens?

Vandaar ook dat ik uit ga van wat mensen zelf belijden. 'christen' is meer dan een woordje. Het woord verwijst naar Jezus Christus. Jezus die we oa. kennen uit de bijbel, die nagesproken wordt in oa. appostolische credo en Nicea-Constantinopel. Die Jezus dus. Niet Jezus Sirach dus, niet Jesus Quintana en ook niet wat de gnostiek er van gemaakt heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vind lidmaatschap van de Kerk heel wat relevanter, dan wat niet-christenen graag als definitie gebruiken voor een groep die ze graag als één groep zien.

Maar vanuit mijn optiek ben je als lid van de Kerk christen en ben je geen christen als je niet een lid bent van de Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het is overigens wel aardig te bedenken dat de term "christen" werd gebruikt door niet-christenen om christenen aan te duiden. Lijkt me een prima gewoonte, laat anderen maar bepalen wie ze "christen" willen noemen.

Goed punt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid