Spring naar bijdragen

Samen de Koran doorlezen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dat alle profeten een duidelijke boodschap hadden , niemand aapte een ander na, maar uiteindelijk kregen ze allemaal De Boodschap van Onze OVERHEERSER, en ieder had zijn doel, dan lijkt het me ook nogal vanzelfsprekend dat vele Boodschappen op elkaar konden lijken aangezien het van dezelfde Hoogste kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ok. dus als ik zeg God is één. Citeer ik Mozes, Jezus en alle profeten voor hun.

nee, dan maak je een toespeling daarop of een anoniem citaat (maar ik weet niet zeker of dat de oficiele term is).

Bij iets triviaals als "ik hou van je" wat iedereen wel eens zegt, zou ik zelfs niet van een toespeling spreken. Maar als je zonder een bron te vermelden zegt: "to be or not to be, that is the question" dan is dat zo duidelijk van Shakespeare dat het eigenlijk gewoon een citaat is, of in ieder geval een sterke verwijzing of toespeling.

Link naar bericht
Deel via andere websites

parfraseren is een mooie term. Overigens Shaxspeare To be or not to be is mogelijk een gedeelteijke prafrase van Marlowe..

Overigens is geloven in Shagsspeare al net zoiets als geloven in Jezus/Mohammed smile.gif

Er bestaat namelijk geen enkel manuscript dat direct aan Shakespear kan worden toegewezen, niks in zijn eigen handschrift. Eignelijk is er geen enkel bewijs dat Shabpeare ook maar een zin KON schrijven.

En bijna al Shakespeares werk heeft een oudere bron als onderliggende basis smile.gif Originaliteit was niet een vereiste widegrin.gif Hetzelfde geldt voor religieuze bronnen. Het was destijds heel gebruikelijk om oudere verhalen te hertalen met de eigen (stamgod) als hoofdrolspeler. Het Samson verhaal is bijvoorbeeld een duidelijk zonnegod verhaal.

enne ja, al die "verschrijvingen" in Shakespearse naam zijn min of meer opzettelijke. In die tijd waren heel verschillende schrijfwijzen namelijk geen probleem puh2.gif

Kortom, laten we vaststellen dat de Bijbel en de Koran gebruik maken van parafrasering en dat dat in die tijd en tot ver in ze onze helemaal geen probleem was. Duh, alsof je kennis moet bezitten...kennis moet gedeeld worden, vrijelijk smile.gif Kortom een houding van vrijelijk delen en ons niet druk maken over de bron van waarheden als een koe lijkt me zinnig.

(Als het moet , dan kan ik altijd nog wel een oudere bron vinden voor diverse verhalen dan de bijbel widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

De Koran, net als Mein Kampf overigens, heb ik nooit uitgekregen, niet door heen te lezen.

Quote:

Ik denk dat we ons wel moeten realiseren dat je niet meteen volledige kennis van de islam hebt door enkel het lezen van de koran. De koran staat nu eenmaal in een islamitische uitlegtraditie en die moet je respecteren als je echt iets over de islam wilt lezen. Je kunt dus niet zomaar op eigen houtje de Koran interpreteren, maar zult aan een moslimgeestelijke dan moeten vragen hóé je dat en dat vers moet zien in het licht van de islamitische traditie.

Net zoals je nog maar weinig over het christendom weet als je enkel de Schrift leest. Je weet dan nog weinig over de liturgie, kerkgebouwen, de kerkgeschiedenis, de verschillende stromingen, et cetera. Het is daarom wel slim om van een godsdienst de belangrijkste geschriften te lezen, als die er zijn, maar niet met de instelling dat je daarna meteen alles van die godsdienst weet. Laat staan dat je dan écht weet wat er in zo'n heilig geschrift staat.

Goed, een overeenkomst tussen katholicisme en de islam dus. De ware protestant geeft natuurlijk zijn eigen interpretatie van de Koran!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste topicstarter,

De bedoelingen van de Heilige Geschriften is niet om daarmee elkaar "af te zeiken" zoals je dat noemt. Ik kan me niet voorstellen dat dat God's bedoeling is. Uit de Heilige Geschriften kunnen we lering trekken en vermaning vinden.

Verder veroordeel ik het evenhard dat de bijbel misschien door moslims word afgezeikt. Daarmee berokkenen ze slechts zichzelf schade mee. Omdat er tig verzen in de bijbel staan wat wel God's Woord is. Maw. een moslim die de bijbel beledigd is evenslecht bezig alsof hij de koran beledigd, omdat er in beide God's Woorden zitten.

Tot zover mijn standpunt hieromtrent.

Voor vertaling vd koran kan je zijn op:

link

(Het mooiste van deze site is dat ze 2 vertalingen weergeven)

en ook op:

link

Veel succes!

(voor excegese cq. uitleg van de grootste koranwetenschapper (Ibn Kathir) zie:

link )

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik heb het hier over de Koran he.

2:6-7

2:10

2:15

2:17-18

2:19-20

2:24

2:28 (Geloven jullie niet in een Hel?)

ff een stapje verder anders som ik dit hele hoofdstuk oppuh2.gif

2:65

2:78 mooie kick richting de Christenen.

2:87 moet je me ff uitleggen, geloven Moslims ook in een Heilige Geest?

2:88-90 ben ik nou vervloekt? En zal ik dus geen moslim kunnen worden?

Nu lees ik een stuk anti-semitische verzen.(zul je vastwel in de Bijbel ook lezen maar daar hebben we het hier niet over)

2:104

2:113 Hier raak ik dus echt gefrustreerd van, ik lees Joden Christenen 100x in de Koran wat is dat?

2:116 Ontkenning van de Goddelijkheid van Jezus(mag van mij maar frapant dat het uitdrukkelijk in de Koran staat). Weer gaat het over Christenen.

2:136 welke Boek(bijbel) lezen de Moslims?

etc. etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het hier over de Koran he.

2:6-7

2:6 Voorwaar, voor degenen die niet geloven, maakt het geen verschil of jij hen waarschuwt of dat jij hen niet waarschuwt: zij zullen niet geloven. 7 Allah heeft hun harten en hun gehoor verzegeld en over hun ogen ligt een bedekking en voor hen is er een geweldige bestraffing.

Meer uitleg over deze verzen kun je hier lezen. Allah heeft sommige mensen door hun ongeloof hun harten vergrendeld. Het is niet zo dat de harten van alle ongelovigen vergrendeld is, want als dat zo was, had Allah zijn profeten niet naar de mensen gestuurd. Er zijn gewoon mensen die met hun oren niet luisteren en met hun ogen niet zien:

Mat 13,15

Want het hart van dit volk is afgestompt, hun oren zijn doof en hun ogen houden zij gesloten. Met hun ogen willen ze niets zien, met hun oren niets horen, met hun hart niets begrijpen. Want anders zouden ze tot inkeer komen en zou ik hen genezen.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het hier over de Koran he.

2:10

Dit vers beschrijft de hypocrieten. Mensen die tegen de mensen zeggen dat ze geloven, maar die eigenlijk in hun harten niet geloven. Allah verergert hun ziekte (twijfel en huichelarij) die ze in hun harten verbergen. Meer hierover

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok! nu snap ik je. Je hebt moeite met de geweldige bestraffing. Vreemd! Want er wordt ook op Matheus 13 gesproken over een geweldige bestraffing voor mensen die het woord horen maar niet begrijpen:

Matteüs 13:41 de Mensenzoon zal zijn engelen eropuit sturen, en ze zullen uit zijn koninkrijk allen die anderen ten val hebben gebracht en de wetten hebben verkracht bijeenbrengen 42 en hen in de vuuroven werpen; daar zullen ze jammeren en knarsetanden.

En andere plaatsen:

Mat 25,41Daarop zal hij ook de groep aan zijn linkerzijde toespreken: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.

Johannes 15:6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Context van die verzen zijn toch stukken hoopgevender(liever) dan die in de Koran.

Mattheus 13:41 gaat over de eindtijd en ja wij geloven dus in een hel. (je hebt een goede zaad en een slechte zaad)

Mattheus 25:41 Voor mij persoonlijk mooiste stuk uit de bijbel (wat er vooraf gaat) Wanneer je niet iets goeds doet voor je medemens dan ben je de Koninkrijk van God niet waardig.

en Johannes 15 dat is alleen maar liefde maar natuurlijk moet er ook gezegd worden dat wanneer je niet goed doet je zult afvallen van de druivenboom en afval wordt tenslotte verbrand.

Maar waarom antwoord je met bijbelse citaten die "ook" "geweldadig" zijn(in jouw ogen)?

Ik of jij ben(t) blind (zie citaat hierboven die je aangaf, met hun ogen willen ze niet zien) (en natuurlijk zeg ik dat ik de blinde niet ben) Ik zie bijna alleen maar negativiteit in de koran (daarom ook mijn hele lijstje)

Al-Imraan begint ook over Christenen (mensen van Het Boek). Is dit een soort waarschuwingsboek voor Christenen?

Hmm ik zie ook opeens dat er in de Koran staat dat Maria als Maagd Jezus heeft gebaard. Hmmm waarom wordt ik dan ondervraagd(lees gepest) door Moslims dat dit nooit kan gebeuren?

Iemand anders al de Koran gelezen en denkt hij/zij er hetzelfde over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Context van die verzen zijn toch stukken hoopgevender(liever) dan die in de Koran.

Mattheus 13:41 gaat over de eindtijd en ja wij geloven dus in een hel. (je hebt een goede zaad en een slechte zaad)

Mattheus 25:41 Voor mij persoonlijk mooiste stuk uit de bijbel (wat er vooraf gaat) Wanneer je niet iets goeds doet voor je medemens dan ben je de Koninkrijk van God niet waardig.

en Johannes 15 dat is alleen maar liefde maar natuurlijk moet er ook gezegd worden dat wanneer je niet goed doet je zult afvallen van de druivenboom en afval wordt tenslotte verbrand.

Maar waarom antwoord je met bijbelse citaten die "ook" "geweldadig" zijn(in jouw ogen)?

Ik of jij ben(t) blind (zie citaat hierboven die je aangaf,
met hun ogen willen ze niet zien
) (en natuurlijk zeg ik dat ik de blinde niet ben) Ik zie bijna alleen maar negativiteit in de koran (daarom ook mijn hele lijstje)

Al-Imraan begint ook over Christenen (mensen van Het Boek). Is dit een soort waarschuwingsboek voor Christenen?

Hmm ik zie ook opeens dat er in de Koran staat dat Maria als Maagd Jezus heeft gebaard. Hmmm waarom wordt ik dan ondervraagd(lees gepest) door Moslims dat dit nooit kan gebeuren?

Iemand anders al de Koran gelezen en denkt hij/zij er hetzelfde over?

Goede broeder in Christus Ephraim Cyrus.

Voor de Christen is alleen het lezen van de Heilige Schrift van belang en niet dat sprrokjesboek de koran vol haat ,en aan zetten tot moord en roof.

Jij bent de overwinnaar in Christus Jezus dus wees wijs en besteed hier geen tijd aan,alleen aan de Heilige Schrift het Heilige Boek der waarheid de eigen woorden van God door Zijn Verrezen Zoon Jezus Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Context van die verzen zijn toch stukken hoopgevender(liever) dan die in de Koran.

Mattheus 13:41 gaat over de eindtijd en ja wij geloven dus in een hel. (je hebt een goede zaad en een slechte zaad)

Mattheus 25:41 Voor mij persoonlijk mooiste stuk uit de bijbel (wat er vooraf gaat) Wanneer je niet iets goeds doet voor je medemens dan ben je de Koninkrijk van God niet waardig.

en Johannes 15 dat is alleen maar liefde maar natuurlijk moet er ook gezegd worden dat wanneer je niet goed doet je zult afvallen van de druivenboom en afval wordt tenslotte verbrand.

Jij pikte ook alleen maar één vers, maar je als het hele hoofdstuk leest, kun je concluderen dat de Koran heel erg hoopgevend is. Allah geeft wel aan dat er mensen zijn die zich niet laten vermanen. En op hen wacht een geweldige bestraffing, en dat is ook wat we in de Bijbel lezen.

Quote:
Maar waarom antwoord je met bijbelse citaten die "ook" "geweldadig" zijn(in jouw ogen)?

Om te laten zien dat wat je in Koran bekritiseert ook in jou eigen Bijbel staat.

Quote:
Ik of jij ben(t) blind (zie citaat hierboven die je aangaf,
met hun ogen willen ze niet zien
) (en natuurlijk zeg ik dat ik de blinde niet ben) Ik zie bijna alleen maar negativiteit in de koran (daarom ook mijn hele lijstje)

Als je met dezelfde vooroordelen de Bijbel zou lezen, zou je ook alleen maar negativiteit zien. Maar ik ga verder op jou lijst reageren. Wie weet, het kan zijn dat je achterkomt dat die negativiteit ongegrond is.

Quote:
Al-Imraan begint ook over Christenen (mensen van Het Boek). Is dit een soort waarschuwingsboek voor Christenen?

Heb je ergens gelezen dat het een waarschuwingsboek is voor de christenen.?

2:2 Dit is een volmaakt Boek, daaraan is geen twijfel, een richtsnoer voor de godvrezenden.

Quote:
Hmm ik zie ook opeens dat er in de Koran staat dat Maria als Maagd Jezus heeft gebaard. Hmmm waarom wordt ik dan ondervraagd(lees gepest) door Moslims dat dit nooit kan gebeuren?

Laten wij eerlijk zijn met elkaar. Zijn er ECHT moslims die jou gepest hebben over Maria?

21:91. En (gedenk) haar (Maria), die haar kuisheid bewaarde; Wij bliezen haar Onze geest in en Wij maakten haar en haar zoon tot een teken voor alle volkeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb het hier over de Koran he.

2:15

2:15 Allah spot met hen en laat hen rusteloos in hun overtredingen verkeren.

Wat Allah bedoelt met spotten kun je Hier lezen. Het betekent dat Allah hen uitstel geeft, hierdoor nemen hun overtredingen alleen maar toe. Dit is allemaal door hun toedoen. Deze mensen zijn de mensen die de leiding voor de dwaling hebben verruild:

2:16 Zij zijn degenen die de Leiding voor de dwaling hebben verruild, daarom levert hun handel geen winst op, en zij zijn geen rechtgeleidenen.

Ze Zijn degenenen die niet willen geloven en hardnekkig zijn:

6:110 En Wij zullen hun harten en hun blikken omkeren, zoals zij er de eerste maal al niet in geloofden en Wij laten hen in hun dwaling rusteloos rondgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Trouwens, hoe staat het met de plannen om samen de Koran te lezen? MC?

Uhm, kijk even ik het "ik ben er even niet" topic. Daar kun je eea lezen over de reden waarom ik voorlopig even niet de koran ga doorlezen.

Ik denk dat de koran een prima aanvullig is op mijn winterdepressie, maar niet op mijn huidige episode van hypomanie....

(Google even op hypomania in wikipedia. De engelse versie geeft een prima beeld van mijn situatie.) Religieuze onderwerpen zijn bij mij op dit moment mogelijk een trigger voor buitensporige irritatie.

Mijn haat voor de islamitische godsdienst is normaal gesproken al niet mis, maar op dit moment legendarisch.

Haat voor de islam dus, niet voor moslims.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid