Spring naar bijdragen

Samen de Koran doorlezen.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik zal een tweede topic openen wat excusief bedoelt is om de koran door te lezen. Maar ik denk dat het handig is om dit topic even een weekje door te laten sudderen om mensen hun menig te laten ventileren en om een idee te krijgen van hoe eea aan te pakken. Ik denk dat het handig is om een lijstje te maken van deelnemers. Een eerdere poging is jammerlijk mislukt, maar goed poging 2 zou beter moeten gaan. Ik begin, en de volgende kopieerd het lijstje en voegt zijn of haar naam toe.

MarinusCopy

Machiavelli

Annzie

Jipke

Link naar bericht
Deel via andere websites

MarinusCopy

Machiavelli

Annzie

Jipke

en NIFTALY ook dus e

Sorry ik had niet gezien dat we De OPening al hebben staan, ik wil hier over zeggen dat je in zin 1. en zin 3. hetzelfde tegenkomt namelijk:

De Genadevolle, Meest Barmhartige , ik zie dat iemand zich afvroeg waarom het er tweemaal staat, wel beste mensen elke nieuwe Soerah begint met deze woorden,( behalve Soerah Taubah nr.9) en in De Opening (Al Fatiha ) staat het er uitdrukkelijk nog eens omdat de mensen moeten beseffen hoe vergevingsgezind Allah wel is, Hoe Barmhartig Hij wel is en Meest Genadevol. Wij Moslims zeggen deze Soerah per dag wel 17 keer! verdeeld in 5gebeden met de wil van Allah.

in zin 2. lees je Heer der Werelden (zowel de zichtbare wereld met levende en levenloze scheppingsvormen, als de onzichtbare werelden van de Engelen, Djinn's, de Hel en het Paradijs)

Ik denk ook dat we het beste afspreken om bijvoorbeeld om elke week bijvoorbeeld een soerah te lezen, afhankelijk van hoelang die is natuurlijk. En willen jullie die gewoon lezen of moet ik die overtypen hier?

Ik zal reeds beginnen met de volgende Soerah nl. Soerah Al Baqara (de koe)en die heeft 286 Verzen.

1.Alif Lam Mim.

2.Dit is het Boek waaraan geen twijfel is, een leidraad voor de Moettaqoen.(deze zijn mensen die Allah's toorn vrezen en zich daartegen beschermen door te doen wat Hij heeft bevolen, en zich van het verre te houden van wat Hij heeft verboden verklaart)

3.Degenen die in het onwaarneembare geloven (de wereld van djinn's engelen, duivels , hemel en hel) en de shalaat (het gebed) onderhouden en die bijdragen geven van hetgeen waar Wij hun van hebben voorzien (zakaat)

4.Degenen die geloven in wat aan jouw (Mohamed) is neergezonden (de KOraan) en ini wat voor jouw neergezonden is en die van (het bestaan van het ) Hiernamaals overtuigd zijn.

5. Zij zijn d egenen die Leiding van hun Heer ontvangen en zij zijn degenen die welslagen.

6.Voorwaar, voor degenen die niet geloven, maakt het geen verschil of jij hen waarschuwt of dat jij hen niet waarschuwt, zij zullen niet geloven.

7.Allah heeft hun harten en hun gehoor verzegeld en over hun ogen ligt een bedekking en voor hen is er een geweldige bestraffing.

zo dit is de eerste pagina , zijn er opmerkingen of vragen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat we ons wel moeten realiseren dat je niet meteen volledige kennis van de islam hebt door enkel het lezen van de koran. De koran staat nu eenmaal in een islamitische uitlegtraditie en die moet je respecteren als je echt iets over de islam wilt lezen. Je kunt dus niet zomaar op eigen houtje de Koran interpreteren, maar zult aan een moslimgeestelijke dan moeten vragen hóé je dat en dat vers moet zien in het licht van de islamitische traditie.

Net zoals je nog maar weinig over het christendom weet als je enkel de Schrift leest. Je weet dan nog weinig over de liturgie, kerkgebouwen, de kerkgeschiedenis, de verschillende stromingen, et cetera. Het is daarom wel slim om van een godsdienst de belangrijkste geschriften te lezen, als die er zijn, maar niet met de instelling dat je daarna meteen alles van die godsdienst weet. Laat staan dat je dan écht weet wat er in zo'n heilig geschrift staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wat je daar zegt , daaar heb je absoluut gelijk in, daarom dat het niet is aangeraden dat een christen deze teksten zomaar even gaat verkondigen zonder achtergrond, daarom stel ik dit voor, niet omdat ik zo geleerd ben, maar wel omdat ik contacten heb met geleerden en hen kan raadplegen zoals ik ook al doe op die andere site waar ik ook Koraan lees met de zusters, dus dat probleem is dan ook weer van de kaart..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zal een tweede topic openen wat excusief bedoelt is om de koran door te lezen. Maar ik denk dat het handig is om dit topic even een weekje door te laten sudderen om mensen hun menig te laten ventileren en om een idee te krijgen van hoe eea aan te pakken. Ik denk dat het handig is om een lijstje te maken van deelnemers. Een eerdere poging is jammerlijk mislukt, maar goed poging 2 zou beter moeten gaan. Ik begin, en de volgende kopieerd het lijstje en voegt zijn of haar naam toe.

MarinusCopy

Machiavelli

Annzie

Jipke

En dialoog_zoeker

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@de moslims hier: jullie zijn blij, maar wij zijn kritisch. Ik vraag me af hoe blij jullie zijn als we eenmaal aan het topic zijn begonnen.
knipoog_dicht.gif

@de rest: probeer positief, rationeel en superkritisch te zijn, maar laat je niet verleiden tot gesneer. Ik zag het al een paar keer in dit topic, en ik denk dat een negatieve sfeer of het onnodig maken van negatieve opmerkingen voor een topic als dit niet goed zijn.

Verder denk ik dat het ook aan te raden is dat alleen wie serieus wil meedoen met dit plan, in het daartoe bestemde topic reageert. Anders gaan al snel de opmerkingen van mensen die niet serieus meedoen het gesprek domineren.

Is er een weg terug verbaasd.gifverbaasd.gifverbaasd.gif

P.S.

Ik ben 100% eens met je laatste opmerkingen. Ik hoop dat iedereen hieraan aanhoudt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

MarinusCopy

Machiavelli

Annzie

Jipke

dialoog_zoeker

Annelien_

Dostojevski

hopeloos

Ik doe toch maar mee... Ben niet echt van plan om me te bekeren tot de Islam, maar ik wilde de Koran altijd al een keertje helemaal doorlezen en het lijkt me een stuk makkelijker met meer mensen dan in m'n eentje knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je weet het niet, als er iemand tussenzit die een beetje twijfelt, net als Niftaly in het verleden heeft getwijfelt... Ik hoop dat
als
er iemand zich bekeerd, die dat even wil melden, al is het maar voor de entertainmentwaarde van dit topic!

Nou, ik zal mijn best doen om tot een bekering te komen. MohammedCopy klinkt wel leuk en als de islam één ding kan gebruiken is het moi....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste mensen Islam staat open voor iedereen, dus stel jullie ook even positief op tegenover de Islam en dan kan deze topic eens vlot verlopen, de bedoeling hiervan is niet om mensen te bekeren maar om al die media slechte vooroordelen op te klaren..

allee het volgende deel of bladzijde van vandaag dan zeker?

Hiiiiiiiiiier komt ieeeee

Soerah Al Baqarah Vers:

8.En er zijn er onder de mensen die zeggen "Wij geloven in Allah en in de Laatste Dag." terwijl zij geen gelovigen zijn.

(na een beschrijving van de kenmerken van de gelovigen en de ongelovigen, wordt een beschrijving gegeven van de hypocrieten aan de hand van 10kenmerken in de hieropvolgende Verzen: liegen ,bedriegen, complotteren, dwaas zijn, verderf zaaien, dom zijn, dwalen, voortdurend van mening veranderen en het neerkijken op gelovigen.)

9.Zij trachten Allah en degenen die geloven te bedriegen, maar zij bedriegen niemand dan zichzelf, terwijl zij het niet beseffen.

10.IN hun hart is een ziekte (twijfel en huichelarij) en Allah heeft deze ziekte doen verergeren, en voor hen is er een pijnlijke bestraffing vanwege wat zij plachten te looochenen.

11.En als er tot hen wordt gezegd: "zaait geen verderf op aarde" dan zeggen zij: "voorwaar, wij zijn slechts verbeteraars"

12.Weet: voorwaar, zij zijn de verderfzaaiers, maar zij beseffen het niet.

13.En als er tot hen wordt gezegd: "Gelooft zoals de mensen geloven," dan zeggen zij : "Zullen wij geloven zoals dwazen geloven?" voorwaar ,zij zijn de dwazen, maar zij weten het niet.

14.En als zij degenen die geloven ontmoeten, dan zeggen zij :"wij geloven" Maar wanneer zij tergukeren naar hun Satans (die hun leiders zijn) dan zeggen zij "voorwaar, wij staan aan jullie kant. voorwaar wij zijn slechts spotters."

15.Allah spot met hen en laat hen rusteloos in hun overtredingen verkeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

10.IN hun hart is een ziekte (twijfel en huichelarij) en
Allah heeft deze ziekte doen verergeren,
en voor hen is er een pijnlijke bestraffing vanwege wat zij plachten te looochenen.

Dus Allah is degene die er persoonlijk voor zorgt dat ze slecht/niet geloven. Lekkere god...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het lijkt mij het beste om de Koran gewoon van voor naar achter door te werken, en aangezien MC initiatiefnemer is, mag hij van mij de citaatjes plaatsen.
knipoog_dicht.gif

De chronologische volgorde is wss een betere optie, maar geduld.... Ik ben erop aan het broeden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Whatever, ik heb zoiets van: doe mij maar de methode die een zo goed mogelijk beeld geeft van dat boek, zelfs als we 'm niet uit krijgen (en die kans lijkt me groot).

Ik heb vertrouwen in je.
smile.gif

Ik denk dat het de chronologische volgorde word dan. De koran staat als ik het goed heb op volgorde van boeklengte waardoor het een nogal chaotisch geheel word. Maar ik doe mijn best dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben gewoon aan het schrijven bladzijde per bladzijde hoor, als jullie goed zien heb ik toch ook de eerste Verzen al gedaan en ook De Eerste Soerah is al voorbij.. wat is het probleem dan, of hebben jullie dat per ongeluk niet opgemerkt? dat kan ook e?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dus Allah is degene die er persoonlijk voor zorgt dat ze slecht/niet geloven. Lekkere god...

Nee zo is het niet, Allah kent het hart van elke mens en ook de intenties. Dus Allah weet dat deze mens zal dwalen, deze mens kiest voor andere dingen in deze wereld, dus Allah geeft dan ook deze mens dat wat hij begeert. Wat in de ogen van gelovige dwalen is.

bv. Sommige denken , o al die Hollywoodsterren ze zijn knap en rijk en wauw beroemd... ja Allah geeft hen wat ze willen, komen ze er uiteindelijk ver mee? nou als je drugs- of alcoholverslaafd, een doel bereiken vind, ja dan wel e?


Samengevoegd:

@Dotojevski: het is wel Niftaly en niet NIfaly.. dank u

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat het de chronologische volgorde word dan. De koran staat als ik het goed heb op volgorde van boeklengte waardoor het een nogal chaotisch geheel word. Maar ik doe mijn best dus.

Ik zou eerder het woord compact gebruiken dan chaotisch. De westerling is namelijk gewend om alles in verhaalvorm te lezen (once upon a time there was....). Dat is de Koran niet. Degenen die alvast wat voorwerk willen doen, zou ik het onderstaande boek van Ahmad von Denffer aanraden: An Introduction to the Sciences of the Quran

@MarinusCopy, wat bedoel je chronologische volgorde? Kun je een voorbeeld noemen? Heb je misschien een voorstel plannetje? En welke vertaling ben je van plan om te gebruiken? Moslims erkennen niet de Ahmadiyya vertaling en de verwesterse vertaling van Kader Abdollah.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid