Spring naar bijdragen

Samen de Koran doorlezen.


Aanbevolen berichten

Quote:

Alwetend is God inderdaad, al geloof ik nog steeds dat die alwetendheid van God niet noodzakelijkerwijs de vrije wil en keuzemogelijkheid van de mens hoeft te beperken, maar daarover misschien meer in de andere topics al heeft onze kwestie wel raakvlakken met die materie en ontkomen we er niet altijd aan om deze dingen af en toe aan te stippen ter ondersteuning van ons betoog

Allah heeft inderdaad iedereen de vrije wil om te geloven en niet te geloven gegeven.

Quote:
Het is inderdaad zo dat God het hart verhardde van farao, maar aantekening die ik maak is dat Farao nog wel een vrije wil had ook op het moment dat God voorzag dat Farao niet zou luisteren, in feite kan je de eerste 5 plagen zien als de tussentijd waarin farao wel had kunnen toegeven, hij was immers zelf degene die zijn hart verhardde bij de eerste 5 plagen en het was zijn eigen vrije keus om het volk wel of al dan niet te laten gaan, ook al voorzag God dat dit niet zou gebeuren. Pas vanaf de 6e plaag was er geen weg terug omdat het bij die zesde plaag God zelf was die farao's hart verhardde!

Door jouw bovengenoemde toelichting kwam ik achter dat ik eigenlijk verzuimd had om één belangrijke punt te vermelden. Hoofdstuk 2 dat we nu bezig zijn, is in Medina geopenbaard. Dit houdt in dat de profeet (vzmh) hiervoor 13 jaar lang bezig was met de uitnodiging tot de Islam, want hij (vzmh) emigreerde pas na 13 jaar naar Medina. Ik denk dus dat je bovengenoemde toelichting ook voor de verzen in de Koran geldt. Allah stuurde zijn profeet (vzmh) om de mensen te waarschuwen, sommige ontvingen de boodschap en andere accepteerden niet en streden tegen de profeet. Één van de eerste geopenbaarde verzen waren bijvoorbeeld het volgende:

74:1. O u die u omhult! 2. Sta op en waarschuw, 3. En verkondig de Grootheid van uw Heer, 4. En reinig uw hart. 5. En vlied de onreinheid. 6. Bewijs geen gunsten om u daardoor te verrijken. 7. En wees geduldig ter wille van uw Heer.

Quote:
Inderdaad dat gold dus ook voor farao zoals ik heb proberen aan te tonen aan de hand van de door jou geciteerde schriftplaatsen uit de bijbel!

Dit geldt ook voor de mensen die Allah noemt in de verzen 2:6-7, in deze verzen staat alleen niet waarom Allah hun harten verzegeld heeft. De reden vinden we ergens anders in de Koran.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 212
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
74:1.
O u die u omhult! 2.
Sta op en waarschuw, 3. En verkondig de Grootheid van uw Heer,
4. En reinig uw hart. 5. En vlied de onreinheid. 6. Bewijs geen gunsten om u daardoor te verrijken. 7. En wees geduldig ter wille van uw Heer.
[...]Dit geldt ook voor de mensen die Allah noemt in de verzen 2:6-7, in deze verzen staat alleen niet waarom Allah hun harten verzegeld heeft. De reden vinden we ergens anders in de Koran.

Reden?: vanwege hun ongeloof toch? Wel heb je gelijk dat er niet echt gedefinieerd is wat dat ongeloof inhoud(een bepaalde zonde, of een bepaalde groep mensen te denken aan afgodendienaren of wellicht wordt er nog wat anders mee bedoeld)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maidah 5

51 O u die gelooft neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden Zij zijn elkanders vrienden En wie uwer hen tot vrienden neemt is inderdaad één hunner Voorwaar Allah leidt het overtredende volk niet

2 Kor 11,24       

Van de Joden heb ik veertig slagen min één, vijfmaal ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maidah 5

51 O u die gelooft neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden
Zij zijn elkanders vrienden
En wie uwer hen tot vrienden neemt is inderdaad één hunner Voorwaar Allah leidt het overtredende volk niet

2 Kor 11,24
      

Van de Joden heb ik veertig slagen min één, vijfmaal ontvangen.

Er zijn ook koranteksten waarin staat dat als men vragen heeft over God men de mensen van het boek(joden en christenen) moet raadplegen.

De door jouw geciteerde schriftplaatsen uit de koran zijn in de tijd geschreven dat Mohammed zijn leer verkondigde en de christenen en joden die hij ontmoette niks van zijn leer moesten weten. De koranteksten(en ook de schriftgedeeltes van de Hadith die je citeert) werden toen grimmiger over zowel de joden als de christenen.

Laat onverlet dat het zeer onvriendelijke teksten zijn richting 2 andere religies die wel raakvlakken hadden met de islam, omdat de islam ook geput heeft uit de bronnen en heilige boeken van deze 2 religies, al is dat vannuit islamitisch oogpunt niet waar vanwege het dogma dat de koran rechtstreeks gereciteerd is aan Mohammed, waardoor men iedere andere mogelijke verklaring waarom de koran veel gelijkende teksten bevat uit de bijbel en zelfs apocrieve geschriften verwerpt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Reden?: vanwege hun ongeloof toch? Wel heb je gelijk dat er niet echt gedefinieerd is wat dat ongeloof inhoud(een bepaalde zonde, of een bepaalde groep mensen te denken aan afgodendienaren of wellicht wordt er nog wat anders mee bedoeld)

Wat die ongeloof inhoudt komen later in vele plaatsen tegen. Omdat het lijkt dat we deze punten genoeg hebben besproken, plaats ik de volgende stukken. Als het niet zo is hoor dat graag.

2:17 Hun gelijkenis is als de gelijkenis van degene die een vuur ontsteekt: wanneer het (vuur) zijn omgeving verlicht, dan neemt Allah hun licht weg en laat Hij hen in de duisternissen achter. Zij zien niet. 18 (Zij zijn) doof, stom, en blind (van hart), daarom keren zij niet terug 19 Of als (de gelijkenis, met) een regenstorm uit de hemel met daarin duisternissen, donder en bliksem. Zij stoppen hun vingers in hun oren voor de donderslagen, uit doodsangst. En Allah omvat de ongelovigen. 20 Bijna rukt de bliksem hun gezicht weg. Telkens wanneer deze hen verlicht, dan lopen zij in (het licht), maar wanneer hij hen in de duisternis laat, dan blijven ze staan. En als Allah het had gewild, dan had Hij hun gehoor en hun gezicht weggenomen. Voorwaar. Allah is Almachtig over alle zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn ook koranteksten waarin staat dat als men vragen heeft over God men de mensen van het boek(joden en christenen) moet raadplegen.

De door jouw geciteerde schriftplaatsen uit de koran zijn in de tijd geschreven dat Mohammed zijn leer verkondigde en de christenen en joden die hij ontmoette niks van zijn leer moesten weten. De koranteksten(en ook de schriftgedeeltes van de Hadith die je citeert) werden toen grimmiger over zowel de joden als de christenen.

Laat onverlet dat het zeer onvriendelijke teksten zijn richting 2 andere religies die wel raakvlakken hadden met de islam, omdat de islam ook geput heeft uit de bronnen en heilige boeken van deze 2 religies, al is dat vannuit islamitisch oogpunt niet waar vanwege het dogma dat de koran rechtstreeks gereciteerd is aan Mohammed, waardoor men iedere andere mogelijke verklaring waarom de koran veel gelijkende teksten bevat uit de bijbel en zelfs apocrieve geschriften verwerpt.

Nee, zo bedoel ik het niet, wat ik me afvraag is waarom Mohammed dacht dat christenen en joden vrienden waren?

Link naar bericht
Deel via andere websites

mohamed, wil jij AUB de sfeer niet verpesten en wachten totdat we bij de verzen die jij hier hebt geplaatst aankomen. Tegen die tijd ben ik met alle plezier bereid om met jou hierover van gedachten te wisselen. Maar ik wil je wel alvast een tip geven. Zoek in Google de volgende woorden: 'Israël christenen vrienden' en 'Amerika veto Israël van resolutie'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mohamed, wil jij AUB de sfeer niet verpesten en wachten totdat we bij de verzen die jij hier hebt geplaatst aankomen. Tegen die tijd ben ik met alle plezier bereid om met jou hierover van gedachten te wisselen. Maar ik wil je wel alvast een tip geven. Zoek in Google de volgende woorden: 'Israël christenen vrienden' en 'Amerika veto Israël van resolutie'.

Ow pardon, ik dacht dat er willekeurig verzen uit de Koran geciteerd konden worden!

En over die zoektermen, echte vriendschap komt van twee kanten widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laat onverlet dat het zeer onvriendelijke teksten zijn richting 2 andere religies die wel raakvlakken hadden met de islam, omdat de islam ook geput heeft uit de bronnen en heilige boeken van deze 2 religies, al is dat vannuit islamitisch oogpunt niet waar vanwege het dogma dat de koran rechtstreeks gereciteerd is aan Mohammed, waardoor men iedere andere mogelijke verklaring waarom de koran veel gelijkende teksten bevat uit de bijbel en zelfs apocrieve geschriften verwerpt.

Mag ik je even corrigeren. De koran is niet onvriendelijk tegen de boodschappen (religies) van Mozes en Jezus (vrede zij met hen). Deze boodschappen waren licht en leiding van Allah (5:44, 5:46). Allah vermaant in de Koran de mensen die deze boodschappen hebben veranderd en niet hebben nageleefd zoals het hoorde. Allah wil juist dat ze de oorpronkelijke boodschappen, die hetzelfde zijn als de boodschap van de islam, in acht nemen:

5:65 En als de Lieden van de Schrift maar hadden geloofd en (Allah) gevreesd, dan hadden Wij hen hun fouten uitgewist en hadden Wij hen gelukzalige Tuinen (het Paradijs) binnengeleid. 66 En als zij zich aan de Torah vastgehouden hadden en aan de Indjil (Evangelie) en aan wat hun van hun Heer neergezonden was (Koran), dan hadden zij gegeten van wat boven hen en onder hun voeten (aan voedsel) was. Onder hen is een gematigde gemeenschap, maar van velen van hen is het slecht wat zij doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In de verzen die ik eerder heb geplaatst, geeft Allah ons twee gelijkenissen over de hypocrieten. De eerste vergelijkt Allah de hypocrieten, die de leiding verkochten voor dwaling en dus volledig blind werden, met iemand die een vuur ontsteekt, wanneer het vuur (Leiding) zijn omgeving verlicht, trekt de persoon zijn voordeel uit en voelt zich veilig. Daarna dooft het vuur plotseling uit. De persoon wordt hierdoor omvat door een totale duisternis, hij is niet meer in staat om iets te zien en kan geen uitweg meer vinden. Verder kon deze niet meer horen en praten, en werd zo blind dat hij niks meer kon zien als er zelfs een licht scheen. Dat is de reden waarom hij niet meer kan terugkeren in de staat dat hij was voordat dit hem overkwam. Dat is de toestand van de hypocrieten die de Leiding voor de dwaling hebben verruild en rechtvaardigheid voor onrechtvaardigheid. Wat we in deze vergelijking kunnen zien, is dat de hypocrieten eerst geloofden, en dat ze daarna tot ongeloof vervielen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierbij de volgende stukken:

2:21 O mensen, aanbid jullie Heer, Degenen Die jullie heeft geschapen en degenen vóór jullie. Hopelijk zullen jullie (Allah) vrezen. 22 Degene Die de aarde voor jullie heeft gemaakt tot een tapijt en de hemel tot een gewelf en Hij zendt water uit de hemel neer, waarmee Hij vervolgens vruchten voortbrengt als voorziening voor jullie. Ken daarom geen deelgenoten toe aan Allah, terwijl jullie (het) weten. 23 En als jullie in twijfel verkeren over wat Wij hebben neergezonden aan Onze dienaar (Moehammad), brengt dan een gelijkwaardige Soerah (hoofdstuk) voort, en roept jullie getuigen buiten Allah op, als jullie waarachtigen zijn.24 Als jullie dan daartoe niet in staat zijn, en jullie zullen er nooit toe in staat zijn, vreest dan de Hel; haar brandstof bestaat uit mensen en stenen, (zij is) gereedgemaakt voor de ongelovigen. 25 En geef (O Moehammad) goede tijdingen aan degenen die geloven en goede werken verrichten: dat er voor hen Tuinen (in het Paradijs) zijn waar onder door de rivieren stromen. Telkens wanneer hun daaruit een vrucht wordt gegeven als voorziening, zeggen zij: "Dit is waarmee wij vroeger zijn voorzien". en het soortgelijke zal hun gegeven worden en er zijn daarin reine echtgenoten voor hen, en zij zijn daarin eeuwig levenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

23 En als jullie in twijfel verkeren over wat Wij hebben neergezonden aan Onze dienaar (Moehammad), brengt dan een gelijkwaardige Soerah (hoofdstuk) voort, en roept jullie getuigen buiten Allah op, als jullie waarachtigen zijn.

Dit stuk begrijp ik echt niet. Kan iemand uitleggen wat hier nou eigenlijk gezegd wordt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit stuk begrijp ik echt niet. Kan iemand uitleggen wat hier nou eigenlijk gezegd wordt?

Dit was een uitdaging aan het adres van degenen die beweerden dat de Koran niet van Allah kwam en dat profeet Mohammed (vzmh) zelf had verzonnen. De koran is de grootste wonder die de profeet (vzmh) van Allah kreeg. Het iets wat mensen en djins (geesten) niet kunnen produceren, zelfs als ze elkaar helpen.

Allah vertelt in de Koran dat ieder die probeert iets vergelijkbaars voort te brengen zal mislukken. En dit is ook zo, want 1400 jaar lang heeft niemand onder de mensen de literaire niveau de Koran weten te evenaren. Iedereen met kennis van het hoog-Arabisch die de Koran hoort zal ook direct beamen dat dit onmogelijk is. Een van de grootste Arabische dichters uit die tijd, Walid ibn Moghira, zei na het horen van tekst uit de Koran: "Bij Allah, niemand van jullie kan beter dan mij dichten, melodieën rijmen en zingen; en bij Allah, ik heb nooit iets gehoord wat hierop lijkt. Het is zo zoet, en zo gracieus dat het een hoogtepunt blijft en niets zal het kunnen overtreffen." Terwijl de koran een boek van hoge literair niveau is, maakte Allah hem zo makkelijk dat iemand die geen enkel woord Arabisch kent van kaft tot kaft uit zijn hoofd kan reciteren.

In de andere plaatsen in de koran lezen we ook zulke uitdagingen:

11:13 Of zij zeggen: "Hij (Moehammad) heeft hem (de kuran) verzonnen." Zeg: "Brengt dan tien verzonnen hoofdstukken voort die daaraan gelijk zijn, en roept op wie jullie kunnen, buiten Allah, als jullie waarachtig zijn." 14 En als zij geen gehoor geven aan jullie, weet dan dat hij met de Kennis van Allah neergezonden is, en er geen god is dan Hij. Zullen jullie je dan (aan Allah) overgeven?

10:37 En het is onmogelijk dat deze kuran is gemaakt door iemand anders dan Allah, maar (hij is er) als bevestiging van wat ervoor was en als uitleg van de Schrift. Daaraan is geen twijfel, (hij komt) van de Heer der Werelden. 38 Of zeggen zij: "Hij (Moehammad) heeft hem verzonnen." Zeg: "Komt dan met een hoofdstuk dat daaraan gelijkwaardig is en roept aan wie jullie kunnen, buiten Allah, als jullie waarachtig zijn."

Meer hierover: Link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hierbij.........

2:26 Voorwaar, Allah acht het niet beneden Zich om een mug tot gelijkenis te stellen, of iets dat nietiger is dan dat. Wat betreft degenen die geloven, zij weten dat het de Waarheid van hun Heer is. En wat degenen betreft die niet geloven, zij zeggen: "Wat bedoelt Allah met deze gelijkenis"? Hij (Allah) doet er velen mee dwalen en Hij leidt er velen mee, en Hij doet er niemand door dwalen dan de grote zondaren. 27 (Zij zijn) degenen die het verbond met Allah verbreken na de bekrachtiging ervan, en die verbreken wat Allah bevolen heeft om te verbinden en die verderf op aarde zaaien. Zij zijn degenen die de verliezers zijn. 28 Hoe kunnen jullie niet in Allah geloven, terwijl jullie levenloos waren en Hij jullie toen tot leven bracht; waarop Hij jullie deed sterven, daarna doet Hij jullie herleven, en tenslotte zullen jullie tot hem terugkeren. 29 Hij is het Degene Die voor jullie alles wat op aarde is geschapen heeft, daarna wendde Hij Zich tot de hemel en vormde deze tot zeven hemelen. En Hij is Alwetend over alle zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil alleen maar even laten weten, dat ik niet van plan ben mee te doen. Ik heb een koran op mijn bureau in de klas liggen, en daarbovenop ligt een Nieuw Testament. Zo ligt dat altijd, en zo hoort het. Ik ken het NT nog niet uit mijn hoofd, dus is er geen reden voor mij, om nu al een boek van een andere religie te lezen. Bovendien is voor mij duidelijk, dat een boek, waarin de Drieëenheid wordt omschreven als God de Vader, God de Zoon, en Maria (...) niet als Woord van God (en dus meer of zelfs maar gelijkwaardig aan de H. Schrift d.i. de Bijbel) kan doorgaan. Maar dat even tussen neus en lippen door. Ga vooral verder met jullie topic, de vegaloog wenst jullie oprecht veel plezier!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hierbij.........

2:26
Voorwaar, Allah acht het niet beneden Zich om een mug tot gelijkenis te stellen, of iets dat nietiger is dan dat. Wat betreft degenen die geloven, zij weten dat het de Waarheid van hun Heer is. En wat degenen betreft die niet geloven, zij zeggen: "Wat bedoelt Allah met deze gelijkenis"? Hij (Allah) doet er velen mee dwalen en Hij leidt er velen mee, en Hij doet er niemand door dwalen dan de grote zondaren. 27 (Zij zijn) degenen die het verbond met Allah verbreken na de bekrachtiging ervan, en die verbreken wat Allah bevolen heeft om te verbinden en die verderf op aarde zaaien. Zij zijn degenen die de verliezers zijn. 28 Hoe kunnen jullie niet in Allah geloven, terwijl jullie levenloos waren en Hij jullie toen tot leven bracht; waarop Hij jullie deed sterven, daarna doet Hij jullie herleven, en tenslotte zullen jullie tot hem terugkeren. 29 Hij is het Degene Die voor jullie alles wat op aarde is geschapen heeft, daarna wendde Hij Zich tot de hemel en vormde deze tot zeven hemelen. En Hij is Alwetend over alle zaken.

Ik krijg de indruk dat deze tekst gericht is aan mensen die ouder zijn geworden dan de door God ingestelde 120 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wat bedoel je?

Het tweede gedeelte van het vers beschrijft een geschiedenis van vele eeuwen en wordt op die generatie betrokken.

28 Hoe kunnen jullie niet in Allah geloven, terwijl jullie levenloos waren en Hij jullie toen tot leven bracht; waarop Hij jullie deed sterven, daarna doet Hij jullie herleven, en tenslotte zullen jullie tot hem terugkeren. 29 Hij is het Degene Die voor jullie alles wat op aarde is geschapen heeft, daarna wendde Hij Zich tot de hemel en vormde deze tot zeven hemelen. En Hij is Alwetend over alle zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

humm ik snap je nog steeds niet, hoezo een geschiedenis van welke eeuwen? Ik lees hier gewoon een algemene 'mensen worden geschapen, mensen gaan dood, mensen keren terug bij God'-zin ... maar ik kan het ook fout hebben hoor..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

humm ik snap je nog steeds niet, hoezo een geschiedenis van welke eeuwen? Ik lees hier gewoon een algemene 'mensen worden geschapen, mensen gaan dood, mensen keren terug bij God'-zin ... maar ik kan het ook fout hebben hoor..

Lees vooral dit stukje eens aandachtig:

'waarop Hij jullie deed sterven, daarna doet Hij jullie herleven'

Wat was de status van de luisteraars daar? Volgens mij 'doden' als je aandachtig leest. Immers, Allah deed hen sterven en zal ze nog doen herleven.

Maar wat leert Christus ons?

Mat 8,22       

Doch Jezus zeide tot hem: Volg Mij, en laat de doden hun doden begraven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Lees vooral dit stukje eens aandachtig:

'waarop Hij jullie deed sterven, daarna doet Hij jullie herleven'

Wat was de status van de luisteraars daar? Volgens mij 'doden' als je aandachtig leest. Immers, Allah deed hen sterven en zal ze nog doen herleven.

Het sterven en opwekken gaat over de toekomst. Het woord 'deed sterven', zou eigenlijk 'doet sterven' moeten worden vertaald. Professor Leemhuis vertaalde dit vers alsvolgt:

2:28 Hoe kunt gij Allah verwerpen, terwijl gij levenloos waart en Hij u leven schonk? Hij zal u doen sterven en daarna zal Hij u doen herleven en dan zult gij tot Hem worden teruggebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid