Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hoezo woonden ze samen? Niet volgens het evangelie van Mattheus.

"18 De afkomst van Jezus Christus was als volgt. Toen zijn moeder Maria al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij hem woonde, bleek ze zwanger te zijn door de heilige Geest. 19 Haar man Jozef, die een rechtschapen mens was, wilde haar niet in opspraak brengen en dacht erover haar in het geheim te verstoten. 20 Toen hij dit overwoog, verscheen hem in een droom een engel van de Heer. De engel zei: ?Jozef, zoon van David, wees niet bang je vrouw Maria bij je te nemen, want het kind dat ze draagt is verwekt door de heilige Geest. 21 Ze zal een zoon baren. Geef hem de naam Jezus, want hij zal zijn volk bevrijden van hun zonden.? 22 Dit alles is gebeurd opdat in vervulling zou gaan wat bij monde van de profeet door de Heer is gezegd: 23 ?De maagd zal zwanger zijn en een zoon baren, en men zal hem de naam Immanuël geven,? wat in onze taal betekent ?God met ons?. 24 Jozef werd wakker en deed wat de engel van de Heer hem had opgedragen: hij nam haar bij zich als zijn vrouw, 25 maar hij had geen gemeenschap met haar voordat ze haar zoon gebaard had. En hij gaf hem de naam Jezus."

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Daar ga ik niet vanuit. Wel weet ik dat in (bijna) elke relatie wel een keer moeilijkheden/een 'dal' komen. Wat ik bedoel is dat door te trouwen je elkaar belooft dat zelfs als die moeilijkheden komen je elkaar trouw blijft. Inderdaad, dat kan misschien ook met samenwonen. Als je het van elkaar weet, prima. Toch heb ik zoiets van "waarom dan niet gewoon trouwen?!"

Oftewel: waarom samenwonen, waarom niet trouwen?

Het is zo makkelijk om te zeggen dat je elkaar ook in moeilijkheden en dipjes trouw blijft tijdens je huwelijk als je nog niet eens getrouwd bent... Ik denk dat je moet oppassen met zeggen hoe dingen gaan als je ze zelf nog niet hebt meegemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goh, in mijn NBG'72 vertaling staat in dezelfde passage helemaal niets over dat ze niet bij hem woonde, alleen dat ze nog niet getrouwd waren...

Wat voor vertaling?? verbaasd.gif

In zowel de NBV'04 als de NBG'51 als de Statenvertaling staat namelijk nadrukkelijk dat ze nog niet samenwoonden.

NBV'04: 18 De afkomst van Jezus Christus was als volgt. Toen zijn moeder Maria al was uitgehuwelijkt aan Jozef maar nog niet bij hem woonde, bleek ze zwanger te zijn door de heilige Geest.

SV: 18 De geboorte van Jezus Christus was nu aldus; want als Maria, Zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij zwanger bevonden uit den Heiligen Geest.

NBG'51: 18 De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest.

(Zie ook link )

@MartineV: Wat bedoel je daarmee precies te zeggen, MartineV?

(Kan een weekje niet verder discussiëren: ga op vakantie. party.gif Gaan jullie gerust je gang smile.gif (alsof ik daar verder iets over te zeggen heb, maar ja... puh2.gif ))

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Wij doen het alleen liever 'officieel', voor de wet, voor de kerk, voor GOD.

Misschien een "simpele" vraag, maar wanneer doe je dat officieel voor God?

Quote:
En kun je vanuit de Bijbel je standpunt beargumenteren? (Logischerwijs volg ik het namelijk helemaal, maar ik wil niet de mens maar de Bijbel als maatstaf gebruiken...)

Samenwonen op zichzelf is denk ik niets mis mee, of je nu voor de kerk trouwt of dat je zonder voor de kerk te trouwen gaat samenwonen, samen wonen = samen wonen... voor mij dan.

Het huwelijk is "iets" waar je mijn inziens voor kiest, iets dat het samenwonen kan veranderen. Nu is dan de vraag, wanneer sluit je een huwelijk? Dit kun je bekijken vanuit de mensenlijke kant, voor het gemeentehuis en in de kerk, of vanuit de bijbelse kant. Voor mij is een bijbels huwelijk gesloten op het moment dat je tot 1 vlees wordt. De onderbouwing (bijbelse) hiervoor staat uitgeschreven in deze post.

Vanuit die gedachte ben ik van mening dat het samenwonen (zonder voor de kerk en het gemeentehuis te trouwen) op zichzelf niet verkeerd is, het gaat er alleen om hoe je ermee omgaat.

Quote:
Het is zo makkelijk om te zeggen dat je elkaar ook in moeilijkheden en dipjes trouw blijft tijdens je huwelijk als je nog niet eens getrouwd bent... Ik denk dat je moet oppassen met zeggen hoe dingen gaan als je ze zelf nog niet hebt meegemaakt.

Ben ik met je eens, we kunnen wellicht een idee hebben hoe we zouden reageren, maar je weet het uiteindelijk pas als je daar bent, op dat punt waar de trouw aan de orde komt....

Liefs Diaan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar Diaan, jij onderschrijft toch ook de 3FvE nu? Dat komt daar toch ook in terug? Let wel, ik vind het sex hebben vóór het huwelijk (want dat is de echte kwestie natuurlijk, niet het samenwonen)als je later toch met diegene gaat trouwen niet heel netjes enzo, maar wel een meer secundaire kwestie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

"Het is zo makkelijk om te zeggen dat je elkaar ook in moeilijkheden en dipjes trouw blijft tijdens je huwelijk als je nog niet eens getrouwd bent..."

Toch is dat wat je belooft als je trouwt. Je weet dat er moeilijke dingen zullen komen en dat het leven niet altijd over rozen zal gaan, maar je belooft ondanks dat trouw. Toch? Dat is wel wat ik over 82 dagen wil doen, tenminste.

Bovendien hebben we tijdens onze verkeringsperiode ook heus wel dipjes/dalen gehad die we moesten overwinnen. Aan wal sta ik dus niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 8 months later...

Quote:

Nu is mijn vraag dan ook aan jullie: Hoe denk jij erover om voor het huwelijk samen te wonen?

Persoonlijk zou ik niet willen samenwonen voor mijn huwelijk. Ik heb het idee dat samenwonen een soort proefhuwelijk is. Als iets niet blijkt te kloppen, of niet werkt ga je weer uit elkaar. Het is iets waar ik me niet in kan vinden. Wel is het zo dat ik mensen niet af keur als ze wel samen willen wonen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik dat samenwonen, en ook sex, best voor het huwelijk kunnen zolang het maar niet het belangrijkste in je relatie is. Als je deze zaken voor het huwelijk al verkent, is de kans alleen maar groter dat het huwelijk ook een succes wordt, met of zonder hulp van God. Ik zou dit geen proefperiode willen noemen, want ik neem aan dat wanneer je deze zaken onderneemt je al behoorlijk zeker bent van elkander.

Volgens mij gaat het er bij deze dogma's gewoon om dat je goed nadenkt over de keuzes die je maakt en dat je niet met jan en alleman het bed in duikt. Uiteindelijk gaat het God er m.i. om dat je er voor elkaar bent en dat je gelukkig kan zijn met elkaar. Dat lukt helaas heel vaak niet bij mensen, kijk maar naar hoeveel relaties er kapot gaan en hoe gemeen mensen in een relatie tegen elkaar kunnen doen. Daarom zijn die dogma's er m.i., die zijn er niet om onvoorbereid het huwelijk in te gaan.

God wil dat je verstandig bent en niet blindelings door het leven en de liefde gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Tegen samenwonen heb ik totaal niks. Eigenlijk vind ik het iets wat juist goed is. Op deze manier kan je ook uitzoeken of je het wel vol kan houden met iemand. Stel je bent getrouwd en je zit dan opeens vol op elkaars lippen dag in en dag uit. Dalijk komen er allemaal irritaties en gaat het super slecht.

Als je dan samenwoont is het makkelijker om uit elkaar te gaan dan dat je getrouwd bent..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Persoonlijk vind ik dat samenwonen, en ook sex, best voor het huwelijk kunnen zolang het maar niet het belangrijkste in je relatie is. Als je deze zaken voor het huwelijk al verkent, is de kans alleen maar groter dat het huwelijk ook een succes wordt, met of zonder hulp van God. Ik zou dit geen proefperiode willen noemen, want ik neem aan dat wanneer je deze zaken onderneemt je al behoorlijk zeker bent van elkander.

Ik kan het onderzoek even niet vinden, maar de kans dat je huwelijk het redt als je eerst samenwoont is kleiner als je dat niet doet. Maar als ik van de week niet ondertussen aan het werk ben knipoog_dicht.gif(en ik het niet vergeet), zal ik even zoeken

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tegen samenwonen heb ik totaal niks. Eigenlijk vind ik het iets wat juist goed is. Op deze manier kan je ook uitzoeken of je het wel vol kan houden met iemand. Stel je bent getrouwd en je zit dan opeens vol op elkaars lippen dag in en dag uit. Dalijk komen er allemaal irritaties en gaat het super slecht.

Als je dan samenwoont is het makkelijker om uit elkaar te gaan dan dat je getrouwd bent..

Dan noem je het een soort proefperiode.. dat vind ik ook niet helemaal okay.. want als je samen gaat wonen ben je toch al aardig zeker van elkaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik kan het onderzoek even niet vinden, maar de kans dat je huwelijk het redt als je eerst samenwoont is kleiner als je dat niet doet. Maar als ik van de week niet ondertussen aan het werk ben
knipoog_dicht.gif
(en ik het niet vergeet), zal ik even zoeken

Dit is puur een persoonlijk idee dat ik niet zou kunnen staven met cijfers ofzo, maar is het niet mogelijk dat dit vooral komt omdat de mensen die niet gaan samenwonen vaker mensen zijn die vanuit een sterke religieuze motivatie samenwonen afkeuren, en uit die zelfde motivatie vaak ook tegen scheiden zijn? Iemand enig idee hoe dat zou kunnen samenhangen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tegen samenwonen heb ik totaal niks. Eigenlijk vind ik het iets wat juist goed is. Op deze manier kan je ook uitzoeken of je het wel vol kan houden met iemand. Stel je bent getrouwd en je zit dan opeens vol op elkaars lippen dag in en dag uit. Dalijk komen er allemaal irritaties en gaat het super slecht.

Als je dan samenwoont is het makkelijker om uit elkaar te gaan dan dat je getrouwd bent..

Dat lijkt me wel een heel negatieve motivatie, ik associeer samenwonen toch eerder met positieve redenen (van elkaar houden en bij elkaar willen zijn en samen een leven gaan opbouwen, eigenlijk zo'n beetje de zelfde redenen dan die waarom mensen huwen, maar vaak nog wat vager en minder expliciet uitgedrukt) dan met zo'n beredeneerde test. Voor sommige mensen zal het wel effectief zo gaan, maar op mij komt het toch nogal koud over.

Verder denk ik eigenlijk niet dat de meeste mensen bewust een reden hebben om te kiezen voor ongehuwd samenwonen in plaats van meteen trouwen. Een paar generaties geleden was dat nog echt een big deal en deed je dat vast niet zomaar, maar nu is het gewoon de norm geworden. Daarom is het niet meteen beter of slechter, het is gewoon de mal waarin relatiegroei in onze hedendaagse maatschappij wordt vormgegeven. En als mensen geen specifieke redenen hebben om dat niet te doen is de kans groot dat ze zich gewoon schikken naar die bestaande norm. Als er een algemeen gebruikte manier is om uit te drukken dat je als koppel klaar bent om letterlijk samen door het leven te gaan, waarom zou je dan zo nodig moeilijk willen gaan doen en een in onze tijd als vreemd bekeken beslissing nemen? Tenzij je daar dus een heel gegronde reden voor hebt, zoals een aantal christenen dus hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, maar ik heb de indruk dat die stap er vooral is omdat dat nu eenmaal de logische volgorde is, en mensen zich er wat ongemakkelijk bij voelen als ze zouden afwijken van die volgorde. Het 'stappenplan' van relaties is standaard zo'n beetje dit:

1) verkering

2) samenwonen

3) trouwen

4) kinderen

Ok, daar zijn natuurlijk een hoop uitzonderingen op, maar dit is denk ik toch zo'n beetje de algemene regel. En als je zo'n mooi stappenplan hebt voelt het vast veiliger om dat af te werken, meteen van stap 1 naar 3 gaan zonder 2 mooi 'af te werken' lijkt dan een tikkeltje roekeloos en overmoedig.

(Ik heb het idee dat ik echt niet goed gezegd krijg wat ik bedoel, is het een klein beetje duidelijk of helemaal niet?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk inderdaad wel dat het idee dat mensen die meteen trouwen, zonder te gaan samenwonen, minder vaak scheiden dan mensen die eerst gaan samenwonen, voor een groot deel inderdaad wel samenhangt met de manier waarop men tegen het huwelijk aankijkt. Juist het idee dat men op een gegeven moment is gaan samenwonen en niet meer ging trouwen, spreekt al van een ander licht op het 'tot de dood ons scheidt'. Men koppelde het idee van samen met elkaar wonen niet meer aan het idee van altijd met elkaar wonen. Juist de mensen die wel trouwen, zonder te gaan samenwonen, hebben vaak nog wel meer die religieuze/traditionele/romantische koppeling van het samen met elkaar leven en het altijd met elkaar leven. Dus in die zin vind ik het inderdaad geen wonder dat mensen die eerst gaan samenwonen, vaker een scheiding hebben als ze daarna nog gaan trouwen. Ze hechten gewoon een mindere waarde aan het idee van altijd bij elkaar blijven.

Heeft voor een belangrijk deel denk ik ook te maken met het huidige individualisme. Als jij het niet meer naar je zin hebt in het huwelijk, dan stap je er toch gewoon uit? Het idee dat er daarmee ook een heleboel kapot gaat (zeker als er kinderen in het spel zijn) raakt steeds meer op de achtergrond, omdat het eigen belang als het grootste belang wordt gezien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

me heeft het zelfde gedaan als jou, eerst samen wonen, dan trouwen

voor mijn gevoel waren we gewoon al getrouwd, en is het trouwen op zich gewoon een formaliteit...

je zal veel verhalen horen, veel meningen.

vergeet niet, dat het jouw leven is, jouw gevoel en jouw (jullie) relatie met God...

Heel veel plezier met alles!

Mee eens. Bij ons net zo.


Samengevoegd:

Quote:

Ik denk inderdaad wel dat het idee dat mensen die meteen trouwen, zonder te gaan samenwonen, minder vaak scheiden dan mensen die eerst gaan samenwonen, voor een groot deel inderdaad wel samenhangt met de manier waarop men tegen het huwelijk aankijkt. Juist het idee dat men op een gegeven moment is gaan samenwonen en niet meer ging trouwen, spreekt al van een ander licht op het 'tot de dood ons scheidt'. Men koppelde het idee van samen met elkaar wonen niet meer aan het idee van altijd met elkaar wonen. Juist de mensen die wel trouwen, zonder te gaan samenwonen, hebben vaak nog wel meer die religieuze/traditionele/romantische koppeling van het samen met elkaar leven en het altijd met elkaar leven. Dus in die zin vind ik het inderdaad geen wonder dat mensen die eerst gaan samenwonen, vaker een scheiding hebben als ze daarna nog gaan trouwen. Ze hechten gewoon een mindere waarde aan het idee van altijd bij elkaar blijven.

Heeft voor een belangrijk deel denk ik ook te maken met het huidige individualisme. Als jij het niet meer naar je zin hebt in het huwelijk, dan stap je er toch gewoon uit? Het idee dat er daarmee ook een heleboel kapot gaat (zeker als er kinderen in het spel zijn) raakt steeds meer op de achtergrond, omdat het eigen belang als het grootste belang wordt gezien.

Ken ook mensen die trouwen en maagd het huwelijk gaan. En toch weer gaan scheiden na verloop van jaar. Dus het is gewoon moeilijk. Het leven is niet altijd rozegeur en maneschijn om het maar zo te noemen. Kwam diegene toch in de verleiding om vreemd te gaan.

Je moet het samen aan de Heer vragen en door Hem te laten zegenen. Dan ben je infeite in de geestelijke wereld al getrouwd. Alleen nog op de aardse wereld komt het papiertje nog. Want eerst geloven(zien in de geestelijke wereld dat het al volbracht is) dan zien op aarde dat het door de Heer volbracht wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ken ook mensen die trouwen en maagd het huwelijk gaan. En toch weer gaan scheiden na verloop van jaar. Dus het is gewoon moeilijk. Het leven is niet altijd rozegeur en maneschijn om het maar zo te noemen. Kwam diegene toch in de verleiding om vreemd te gaan.

Natuurlijk zijn er ook mensen die als maagd het huwelijk ingaan en bij wie het toch niet goed gaat, maar dat is het punt niet. knipoog_dicht.gif Het punt is dat mensen die trouwen zonder eerst samen te wonen, statistisch minder vaak scheiden dan mensen die wel eerst samenwonen voor te gaan trouwen.

Quote:
Je moet het samen aan de Heer vragen en door Hem te laten zegenen. Dan ben je infeite in de geestelijke wereld al getrouwd. Alleen nog op de aardse wereld komt het papiertje nog. Want eerst geloven(zien in de geestelijke wereld dat het al volbracht is) dan zien op aarde dat het door de Heer volbracht wordt.

Heb je hier ook enige Bijbelse onderbouwing voor? Als je kijkt naar de doop is het iig andersom, eerst komt de doop door het kopje onder/besprekeling en daarna begint pas het echte proces waarin de mens afsterft aan zichzelf. Daar is het dus: eerst uiterlijk en daarna innerlijk.

Voor wat betreft het huwelijk lijkt me dat ook het meest logisch. Het trouw aan elkaar beloven is iets dat je een keer kunt doen, maar trouw zijn duurt je hele huwelijk. Dopen doe je ook een keer, maar sterven aan jezelf duurt ook je hele leven.

Natuurlijk moet het wel zo zijn dat het idee van elkaar trouw beloven ergens op is gebaseerd, net zoals een doop ook ergens op gebaseerd moet zijn. Maar ik geloof niet zo in het idee dat eerst het geestelijke komt en daarna pas het uiterlijke. Mijn ervaring is juist dat het uiterlijke vrijwel altijd het innerlijke/geestelijke voorgaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Als je geen zonde wil begaan dan moet je nog niet samen wonen pas alleen als je getrouwd ben, want satan kan jullie verleiden en zorgen dat je seks voor het huwelijk hebt, het lijkt onzin en je kunt denken dat je dat nooit zult doen, maar satan is een meester in verleiden.

Voor de rest alles goed? Ongelooflijk hoe dom sommige mensen zijn.

Je leven laten leiden door een boekwerkje (een bijbeltje) en dan zo naief zijn dat mensen geen sex hebben voor het huwelijk! Get a life, wake up and smell the coffee.

Vroeger golden er misschien regels,tegenwoordig niet meer. Degenen die nu nog dit soort strenge regels gaan volgen moeten zich nodig na laten kijken!

Het is 2008. De bijbel is OUT OF DATE!


Samengevoegd:

[...]

Ken ook mensen die trouwen en maagd het huwelijk gaan. En toch weer gaan scheiden na verloop van jaar. Dus het is gewoon moeilijk.

het is helemaal niet moeilijk.

het punt is: sommige mensen zijn gewoon enorm DOM!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Voor de rest alles goed? Ongelooflijk hoe dom sommige mensen zijn.

Je leven laten leiden door een boekwerkje (een bijbeltje) en dan zo naief zijn dat mensen geen sex hebben voor het huwelijk! Get a life, wake up and smell the coffee.

Vroeger golden er misschien regels,tegenwoordig niet meer. Degenen die nu nog dit soort strenge regels gaan volgen moeten zich nodig na laten kijken!

Het is 2008. De bijbel is OUT OF DATE!

Als jij alles zo goed weet wat wel of niet handig is om je door te laten leiden, kan je mijn dan uitleggen waarom tegenwoordig de bijbel niet meer relevant is?

Voor de rest, toon een beetje respect joh...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid