Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dat er niemand is die zo bovenmenselijk sterk is dat hij de grenzen die hij/zij gesteld heeft voor binnen het samenwonen, ooit zou kunnen houden. knipoog_dicht.gif Ik denk dat het onmogelijk is om geruime tijd met elkaar samen te wonen, zonder eigenlijk gewoon als een getrouwd stel zonder boterbriefje en zegen van God door het leven te gaan. Daarom vind ik ook dat twee mensen die zoveel van elkaar houden dat ze wel samen willen wonen, gewoon meteen zouden moeten trouwen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik ben zelf niet zo tegen samenwonen, ik zie het zelf ook als een vorm van verbinden aan elkaar, en daar kan dan best in mijn ogen sex bij horen.

maar dat is en blijft ieders eigen keus.

Waarom zou je dan niet gelijk trouwen? Of vind je dat je na het samenwonen gewoon best weer uit elkaar kunt gaan en een nieuwe relatie kan beginnen? En is seks niet iets dat bij een huwelijk hoort?

Of wat is eigenlijk het voordeel van samenwonen vanuit christelijk oogpunt gezien? En als er geen voordeel aan is, waarom doe je het dan toch/ben je er wel voor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom zou je dan niet gelijk trouwen? Of vind je dat je na het samenwonen gewoon best weer uit elkaar kunt gaan en een nieuwe relatie kan beginnen? En is seks niet iets dat bij een huwelijk hoort?

Als ik even voor mezelf spreek: Ik denk dat het vooral een kwestie is van luiheid puh2.gif

We werken allebei fulltime en een bruiloft organiseren kost zo'n hoop tijd en levert volgens mij enorm veel stress op. En als je daar dan ook nog een verhuizing bij hebt, dan heb ik het idee dat ik dat echt niet zou trekken... Ik vond alleen verhuizen al doodvermoeiend eerlijk gezegd knipoog_dicht.gif

Het jammere is wel dat het trouwen nu niet zoveel waarde heeft voor ons. Het is alleen nog het papiertje dat ontbreekt. Het enige wat er verandert nadat we getrouwd zijn, is dat ik met de pil stop smile.gif

Dus op zich heb je gelijk als je zegt dat je dan net zo goed kan trouwen. We hadden vast een papiertje kunnen halen zonder iets speciaals erbij.

Maar aangezien we daar allebei de meerwaarde niet van inzagen, hebben we besloten om gewoon nog een tijdje te wachten tot we alles op orde hadden (geld/huisje) en het dan wel een keer te doen.

Op zich spreekt dat ook wel weer van vertrouwen. Ik weet zeker dat Mark mij nooit in de steek zal laten en hij weet dat andersom ook. Daar hebben we geen papiertje voor nodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat niet alleen om wat je zelf vind, en waar je zelf voor staat. Ik vind dat je als christen ook een duidelijke boodschap moet uitstralen. Als je ongetrouwd samenwoont, misschien ook met verschillende mensen, wat laat je dan zien? En als je duidelijk laat zien dat je eerst wil trouwen en dan pas samenwonen, wat straal je dan uit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat niet alleen om wat je zelf vind, en waar je zelf voor staat. Ik vind dat je als christen ook een duidelijke boodschap moet uitstralen. Als je ongetrouwd samenwoont, misschien ook met verschillende mensen, wat laat je dan zien? En als je duidelijk laat zien dat je eerst wil trouwen en dan pas samenwonen, wat straal je dan uit?

Hmm... Ten eerste woon ik niet samen met verschillende mensen, maar heb ik al sinds m'n 18e een relatie.

Ik denk niet dat mensen ervan uitgaan dat je niet serieus voor elkaar wil gaan als je al bijna 6 jaar samen bent eerlijk gezegd knipoog_dicht.gif

En de mensen in mijn omgeving zien vooral twee mensen die onvoorwaardelijk van elkaar houden en alles met elkaar delen. Dat kan je ook wel uitstralen wanneer je niet getrouwd bent.

Bovendien nemen veel mensen (vooral niet-christenen) het huwelijk helemaal niet meer zo serieus hoor. Kijk maar naar het aantal scheidingen.

Dus nee.. ik denk niet dat ik iets verkeerds uitstraal eerlijk gezegd. En ik heb nooit signalen opgevangen van mensen in mijn omgeving die hier anders over dachten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Bovendien nemen veel mensen (vooral niet-christenen) het huwelijk helemaal niet meer zo serieus hoor. Kijk maar naar het aantal scheidingen.

ik denk dat je met zo'n opmerking errug moet oppassen.. ik ken genoeg mensen die huwelijk zeker wel heel serieus nemen maar toch op gegeven moment tot n scheiding komen..

mijn idee over samenwonen is dat t vaak als n soort vlucht-mogelijkheid gebruikt word.. Als je voor elkaar kiest trouw dan.. om daar weer 'vanaf te komen' is n stuk moeilijker dan als je samenwoont.. Ik denk dat veel mensen vooral daarom de stap tot trouwen niet zo snel zetten..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ik denk dat je met zo'n opmerking errug moet oppassen.. ik ken genoeg mensen die huwelijk zeker wel heel serieus nemen maar toch op gegeven moment tot n scheiding komen..

vast wel ja smile.gif Ik zeg ook niet dat het voor iedereen geldt, maar wel dat er over het algemeen makkelijker over wordt gedaan dan vroeger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

mijn idee over samenwonen is dat t vaak als n soort vlucht-mogelijkheid gebruikt word.. Als je voor elkaar kiest trouw dan.. om daar weer 'vanaf te komen' is n stuk moeilijker dan als je samenwoont.. Ik denk dat veel mensen vooral daarom de stap tot trouwen niet zo snel zetten..

Dit vind ik toch een lichtelijk achterlijk idee.

Je moet toch weten hoe je partner is als je er dag in dag uit bij bent. Stel dat je een partner zou hebben die helemaal niks in het huishouden wil doen, dat je alles in je eentje mag doen. die na het werken op de bank gaat zitten wachten totdat jij het eten klaar hebt, terwijl je zelf ook een hele dag hebt gewerkt. Daar kun je wel over praten, maar in de praktijk gaat het nou net iets anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij voelt samenwonen echt als een soort "uitproberen". Niet goed, geld terug als het ware. Als je samen verder wilt, trouw dan! Dan moet je uiteraard ook aan elkaar wennen, maar dan doe je dat in een veilige omgeving... (Elkaar goed genoeg leren kennen kan naar mijn mening ook prima zonder samenwonen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor mij voelt samenwonen echt als een soort "uitproberen". Niet goed, geld terug als het ware. Als je samen verder wilt, trouw dan! Dan moet je uiteraard ook aan elkaar wennen, maar dan doe je dat in een veilige omgeving... (Elkaar goed genoeg leren kennen kan naar mijn mening ook prima zonder samenwonen.)

je laat een beetje het negatieve zien van waar je het niet mee eens bent en het positieve waar je het wel mee eens bent. Vind dat niet goed geld terug zinentje beetje raar.. Alsof je er van tevoren al vanuit gaat dat het toch wel een keer fout zal gaan..

Ben ik niet zo mee eens

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Voor mij voelt samenwonen echt als een soort "uitproberen". Niet goed, geld terug als het ware. Als je samen verder wilt, trouw dan! Dan moet je uiteraard ook aan elkaar wennen, maar dan doe je dat in een veilige omgeving... (Elkaar goed genoeg leren kennen kan naar mijn mening ook prima zonder samenwonen.)

Als het voor jou zo voelt zou ik zeker eerst trouwen ja.

Ik zie het absoluut niet zo.

Ik ben ook niet gaan samenwonen om mijn vriend goed te leren kennen of om iets uit te proberen, want we waren al 5 jaar bij elkaar, dus dat gedeelte hadden we al wel gehad puh2.gif

Prima dus als jij er zo over denkt. Maar bedenk wel dat dit niet voor iedereen geldt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dit vind ik toch een lichtelijk achterlijk idee.

Je moet toch weten hoe je partner is als je er dag in dag uit bij bent. Stel dat je een partner zou hebben die helemaal niks in het huishouden wil doen, dat je alles in je eentje mag doen. die na het werken op de bank gaat zitten wachten totdat jij het eten klaar hebt, terwijl je zelf ook een hele dag hebt gewerkt. Daar kun je wel over praten, maar in de praktijk gaat het nou net iets anders.

dan is het voor jou dus wel een soort van 'uitproberen'...

I rest my case..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Huh?

Ik ben het met Jude eens. verbaasd.gif

Voorbeeldje:

Van mij kun je verwachten dat ik geen ster ben in het huishouden maar daarvoor hoef je alleen maar naar mijn huis te kijken. Om te zeggen dat je dus eerst moet zien hoe iemand leeft is dus niet waar.

Sterker nog: als iemand alleen woont (terwijl je wel een relatie hebt) dan kun je eerst een beetje leren zelfstandig te worden en dit heeft dan weer invloed op je samen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Vind dat niet goed geld terug zinentje beetje raar.. Alsof je er van tevoren al vanuit gaat dat het toch wel een keer fout zal gaan..

Ben ik niet zo mee eens

Daar ga ik niet vanuit. Wel weet ik dat in (bijna) elke relatie wel een keer moeilijkheden/een 'dal' komen. Wat ik bedoel is dat door te trouwen je elkaar belooft dat zelfs als die moeilijkheden komen je elkaar trouw blijft. Inderdaad, dat kan misschien ook met samenwonen. Als je het van elkaar weet, prima. Toch heb ik zoiets van "waarom dan niet gewoon trouwen?!"

Oftewel: waarom samenwonen, waarom niet trouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

1. We werken allebei fulltime en een bruiloft organiseren kost zo'n hoop tijd en levert volgens mij enorm veel stress op. (...)

2. Het jammere is wel dat het trouwen nu niet zoveel waarde heeft voor ons. Het is alleen nog het papiertje dat ontbreekt.

3. Het enige wat er verandert nadat we getrouwd zijn, is dat ik met de pil stop
smile.gif

(...)

4. Daar hebben we geen papiertje voor nodig.

Tja, zo verschillen mensen van mening he knipoog_dicht.gif Geeft verder niet, maar ik ga toch nog even verder in op de discussie.

1. Het is erg veel werk, maar het is hartstikke leuk om ermee bezig te zijn! party.gif Het is maar net wat je ervoor over hebt denk ik...

2. Daar verschillen we dus van mening, denk ik. Voor ons heeft trouwen zeker een meerwaarde, en wel dat je voor het oog van getuigen en GOD een belofte aan elkaar doet die voor de rest van je leven is.

3. Grappig, ik begin er net mee omdat we gaan trouwen...

4. Voor vertrouwen misschien niet. Maar er is een verschil tussen vertrouwen en trouw beloven. En ik vind dat het een stuk duidelijker is met trouwen. Met samenwonen kun je stilletjes uit elkaar, met scheiden komt er al een stuk meer bij kijken en bovendien heb je elkaar dan dus trouw beloofd (zie puntje 2 knipoog_dicht.gif )

Om even mijn mening te onderbouwen met de Bijbel (waar die mening uiteindelijk op gebaseerd is namelijk):

"Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn." (Gen 2:24, NBG'51)

3 stappen, in die volgorde.

"Toen zei Jezus tegen haar: ‘Ga uw man eens roepen en kom dan weer terug.’ ‘Ik heb geen man,’ zei de vrouw. ‘U hebt gelijk als u zegt dat u geen man hebt,’ zei Jezus, ‘u hebt vijf mannen gehad, en degene die u nu hebt is uw man niet. Wat u zegt is waar.’" (Joh 4:16-18, NBV'04)

Jezus zegt dat de man waarmee de vrouw samenleeft niet haar man is.

"Maar tot de ongehuwden en de weduwen zeg ik: Het is goed voor hen, indien zij blijven, zoals ik. Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden." (1 Kor 7:9)

Dit gaat voornamelijk over seks, maar het laat wel zien dat er wat dat betreft 2 opties zijn: of alleen blijven, of trouwen.

Nog iets: volgens mij hebben de meeste stellen die samenwonen wel degelijk seks (ik weet het: niet iedereen!) Daarvan denk ik ook dat het het allerbeste is om mee te wachten tot je getrouwd bent. Dat is een discussie op zich, maar het heeft hier wel mee te maken.

Tot zover mijn betoog knipoog_dicht.gif Vat het niet persoonlijk op, ik wil er alleen wel graag samen over nadenken. Ik wil niet overtuigd zijn van mijn eigen gelijk, maar ik wil GODs wil hierin zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

nee, dat heeft helemaal niks met 2 opties te maken. Het gaat over seks, dus het is óf geen seks hebben, óf trouwen. Wie zegt dat als je samenwoont je seks hebt?

En inderdaad, drie stappen in die volgorde. eerst zijn ouderts verlaten (uit huis gaan), zijn vrouw aanhangen (geen idee wat ze daarmee bedoelen) en dan zullen ze tot een vlees zijn. dus de man verlaat éérst zijn ouders, er word niet gezegd dat die andere 2 stappen meteen er achteraan moeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Tja, zo verschillen mensen van mening he
knipoog_dicht.gif
Geeft verder niet, maar ik ga toch nog even verder in op de discussie.

1. Het is erg veel werk, maar het is hartstikke leuk om ermee bezig te zijn!
party.gif
Het is maar net wat je ervoor over hebt denk ik...

Nope... Het doet me helemaal niets... Het is ook helemaal niets voor mij. Het lijkt me bijvoorbeeld echt vreselijk om de hele dag opgedirkt in een onmogelijke jurk rond te moeten lopen en in het middelpunt van de belangstelling te staan nosmile.gif

Bovendien ben ik veel te perfectionistich, dus ik weet nu al dat het een fortuin gaat kosten om alles precies zo krijgen als ik het wil (ik ben niet trots op die eigenschap puh2.gif) en dat ik de hele dag loop te stressen of alles wel goed gaat.

Vandaar dat we dat dus ook niet gaan doen op die manier puh2.gif

Quote:
4. Voor vertrouwen misschien niet. Maar er is een verschil tussen vertrouwen en trouw beloven. En ik vind dat het een stuk duidelijker is met trouwen. Met samenwonen kun je stilletjes uit elkaar, met scheiden komt er al een stuk meer bij kijken en bovendien heb je elkaar dan dus trouw beloofd (zie puntje 2
knipoog_dicht.gif
)

Dat vind ik zo lekker makkelijk gezegd. 'Je kan stilletjes uit elkaar'. Natuurlijk kan dat niet nosmile.gif

Als je al zo'n lange tijd bij elkaar bent, is het onmogelijk om stilletjes uit elkaar te gaan, omdat je levens zo dusdanig in elkaar verweven zijn dat alle aspecten ervan compleet op z'n kop gegooid worden op het moment dat je uit elkaar gaat.

Neem bijvoorbeeld even heel simpel alleen al het appartement waar we nu in wonen. Op 1 salaris is dat niet te betalen.

BTW: Trouw beloven hebben we ook allang gedaan. Het enige wat er ontbreekt, is dat het niet vastgelegd is. Maar daar heb ik absoluut geen problemen mee, omdat ik zeker weet dat we niet meer uit elkaar zullen gaan. We trouwen dan ook meer omdat het wettelijk gezien makkelijker is enzo puh2.gif

Quote:
Tot zover mijn betoog
knipoog_dicht.gif
Vat het niet persoonlijk op, ik wil er alleen wel graag samen over nadenken. Ik wil niet overtuigd zijn van mijn eigen gelijk, maar ik wil GODs wil hierin zoeken.

Ik heb niet echt de behoefte om hierover te discussieren eigenlijk (dat heb ik al genoeg gedaan). Ik probeer alleen duidelijk te maken dat dingen vaak niet zwart-wit zijn (zoals de meeste dingen in het leven) en dat er geen absoluut 'goed' of 'fout' is in dit geval. Dat jij de keuze maakt om te trouwen is prima. Ik hoop alleen dat je mensen die dat niet doen niet direct veroordeelt omdat ze toevallig anders over dingen denken dan jij.

Ik ken nog meer (christelijke) mensen die eerst een tijd samengewoond hebben voordat ze getrouwd zijn. Niet omdat ze niet zeker van elkaar waren, maar om praktische redenen (geld, stress). Heeft hun relatie dan minder waarde? Ze zijn allemaal nog steeds gelukkig getrouwd hoor knipoog_dicht.gif

Het belangrijkste is geloof ik nog altijd dat je met iemand samen bent waar je onvoorwaardelijk van houdt en waar je de rest van je leven (met al z'n hoogte- en dieptepunten) mee wil delen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

@WonderfulStar: "Volgens mij hebben de meeste stellen die samenwonen wel degelijk seks (ik weet het: niet iedereen!)" Ik zeg dus niet dat het altijd zo is, maar ik denk wel vaak.

En wat is dan het verschil tussen samenwonen en trouwen?

@Hopeloos: het is aan jezelf of je verder discussieert of niet.

> Je bepaalt zelf hoe duur en uitgebreid de bruiloft wordt. Wij hebben een klein budget, maar maken er wel een mooi feest van. Niet een feest met 200 gasten in een luxe feestlocatie, maar gewoon met 50 goede vrienden en familieleden waarschijnlijk in de aula van een school... Verder hebben we 2 super-ceremoniemeesters die ons heel wat werk en stress uit handen nemen. (Ik ben namelijk ook ontzettend perfectionistisch en kan niet makkelijk dingen uit handen geven. Toch gaat het zo prima)

> Zo bedoel ik het 'stilletjes uit elkaar gaan' ook niet. Ik bedoel dat je officieel ongebonden, ongetrouwd bent.

> "Trouw beloven hebben we ook allang gedaan." Mooi, houden zo smile.gif Wij doen het alleen liever 'officieel', voor de wet, voor de kerk, voor GOD.

> Ik weet dat de wereld niet zwart-wit is, gelukkig niet. En veroordelen doe ik al helemaal niet! Het enige wat ik met deze discussie wil bereiken is -zoals eerder gezegd- met elkaar nadenken over wat GODs wil hierin is.

> Mijn ouders hebben ook eerst samengewoond, en zijn pas daarna getrouwd. Ze zijn hierom zeker niet minder gelukkig, ze hebben een sterk en mooi huwelijk! Maar ze zeggen zelf: als ze geweten hadden wat ze nu weten, hadden ze niet eerst samengewoond. Voor mijn schoonouders geldt trouwens hetzelfde...

> Mag ik aan je vragen: zie je enig verschil tussen samenwonen en trouwen? Of zie je echt totaal geen meerwaarde in trouwen?

En kun je vanuit de Bijbel je standpunt beargumenteren? (Logischerwijs volg ik het namelijk helemaal, maar ik wil niet de mens maar de Bijbel als maatstaf gebruiken...)

"Het belangrijkste is geloof ik nog altijd dat je met iemand samen bent waar je onvoorwaardelijk van houdt en waar je de rest van je leven (met al z'n hoogte- en dieptepunten) mee wil delen"

Amen yes.gifsmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid