Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De katholieke Kerk leert dat samenwonen buiten het huwelijk de waardigheid van het huwelijk aantast. Ook is samenwonen net iets meer vrijblijvender, omdat een sacramenteel huwelijk nooit verbroken kan worden. Dat is ook wat man en vrouw elkaar beloven: trouw in voor- en (misschien zware) tegenspoed.

Er worden hier enkele argumenten vóór het samenwonen genoemd die mij niet zo sterk in de oren klinken. Zo wordt beweerd dat je toch het met elkaar samenleven moet uitproberen, voordat je met elkaar trouwt. Dat klinkt schappelijk, ware het niet dat er andere mogelijkheden zijn om elkaar beter te leren kennen.

Je kunt met elkaar een tijd op vakantie gaan, of gewoon enkele dagen bij elkaar doorbrengen. Of je gaat met elkaar een intensief karwei doen, waarbij samenwerken noodzakelijk is, zoals behangen. Ik noem maar wat. Je komt elkaar dan voldoende tegen en zult dan wel de nodige confrontaties beleven.

Als dat echter niet genoeg is, dan luidt de vraag waar het vertrouwen en de onvoorwaardelijke liefde gebleven zijn. Elk persoon heeft zijn eigenaardigheden, irriterende eigenschappen en... elk persoon veranderd, door de jaren heen. Ik weet nu al dat mijn vriendin en ik over tien jaar al heel anders zullen zijn en met elkaar zullen omgaan.

Dat kun je niet uitproberen. Je moet er gewoon op vertrouwen dat je voldoende van elkaar houdt en vooral bereid zijn er samen volop voor te gaan, wat er ook gebeurd. Als je daar nog bang voor bent, dan kun je trouwen maar beter even vergeten en samenwonen dus ook. Want samenwonen zal daar niets aan veranderen.

Nu hoor ik hier en daar geluiden dat echtparen die meteen trouwen ongelukkiger zouden zijn. Er worden dan enkele voorbeelden "uit de buurt" gehaald. Heel leuk, maar ik ken weer genoeg voorbeelden van huwelijken die decennia hebben geduurd, waarin diepe dalen en hoge pieken hebben afgespeeld en waarin man en vrouw volkomen toegewijd zijn aan elkaar.

En er zouden ook weer onderzoeken zijn die juist concluderen dat zij die metéén trouwen, een sterker huwelijk ontvangen. En waarom ook niet? We kunnen niet stellen dat er de laatste tijd zoveel sterke huwelijken uit de losse moraal voortkomen. Eén op de drie huwelijken eindigt in een scheiding. Dus voorbeelden en zelfs onderzoeken zeggen mij niet zoveel.

Het huwelijk is niet meer dan een grote gok die je met elkaar neemt. Het is een sprong in het diepe, die heel veel tijd en energie zal kosten. Je kunt geen kosten-batenanalyse maken, waarin je voor- en nadelen afvinkt. In deze samenleving willen we ons overal voor verzekeren, maar in de liefde kan dat niet.

Een huwelijk vraagt geen uitgebalanceerde kosten-batenanalyse, waarop op grond besloten wordt het maar eens te proberen. Het is een stap in het duister, waarbij God je steeds wil bijschijnen. Het is een stap met onomkeerbare gevolgen, waarin alle vrijblijvendheid weg is. Een huwelijk vraagt liefde, toewijding, trouw, doorzettingsvermogen, en Gods genade. Dat kun je niet oefenen met samenwonen.

Ik geloof daarom dat samenwonen niet naar Gods wil is, maar dat het óf verkering, óf huwelijk is. En dat zij die het huwelijk ingaan erop moeten vertrouwen dat ze een periode zullen ingaan die misschien heel moeilijk en heel hard zal zijn, waarin genoeg momenten zullen zijn waarin de bodem van de put in zicht komt, maar dat ze beiden onvoorwaardelijk voor het huwelijk willen vechten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 22:08:39 schreef Aimé het volgende:

Hoe noem je anders seksuele relaties tussen personen die niet met elkaar getrouwd zijn?

Ik ben niet getrouwd, maar ik heb wel gekozen om alles voor mijn vriendin over te hebben. Wat is het verschil? Ben ik zondiger als ik nu mijn vriendin niet steun in slechte tijden als wanneer ik getrouwd zou zijn? En waarom denk je meteen aan seks? Is dat de enige reden die je kan verzinnen om samen te wonen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 22:54:24 schreef ThijsK het volgende:

[...]

In de bijbel staat dat je een vaste partner moet hebben, er staat niks over trouwen
smile.gif

correctie:

in de bijbel staan WEL duidelijke regels over trouwen, lees 1 Corinthiers 7 maar eens. Ik zal wel een paar voorbeelden noemen.

1 Cor 7:2 -> maar om ontucht te voorkomen, is het beter dat iedereen trouwt; elke man moet zijn eigen vrouw hebben en elke vrouw haar eigen man.

Dit lijkt me vrij duidelijk, er staat dat je getrouwd moet zijn om ontucht te voorkomen, daarmee is het dus duidelijk dat seks buiten het huwlijk als ontucht gezien wordt in de ogen van God.

1 Cor 7:9 -> maar als zij zich niet kunnen beheersen kunnen zij beter trouwen. het is beter om te trouwen dan door verlangen verteerd te worden.

Hier staat letterlijk dat het beter is om te trouwen...

Er staat ook op andere plekken dat je aan 1 persoon trouw moet blijven (qua seks enzo)

Trouwen is een belofte dat je aan die persoon trouw blijft. Dus waarom zou je nou willen experimenteren op dit gebied VOOR dat je elkaar beloofd om altijd met elkaar te blijven??

En daarnaast is het toch ook veel specialer om je maagdheid te bewaren tot de huwlijksnacht?

Het is zo jammer dat mensen altijd zo op seks gefocust zijn. gewoon wachten. Dat is veel beter! Ik heb nog nooit gehoord dat iemand spijt heeft gehad om te wachten tot het huwlijk, maar als ze niet gewacht hebben, hebben ze vaak spijt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 23:10:54 schreef Dutchie het volgende:

[...]

correctie:

in de bijbel staan WEL duidelijke regels over trouwen, lees 1 Corinthiers 7 maar eens. Ik zal wel een paar voorbeelden noemen.

1 Cor 7:2 -> maar om ontucht te voorkomen, is het beter dat iedereen trouwt; elke man moet zijn eigen vrouw hebben en elke vrouw haar eigen man.

Dit lijkt me vrij duidelijk, er staat dat je getrouwd moet zijn om ontucht te voorkomen, daarmee is het dus duidelijk dat seks buiten het huwlijk als ontucht gezien wordt in de ogen van God.

staat nergens dat je getrouwd moet zijn, maar dat het beter is... overgens heeft dit naar mijn mening zeer weinig met samenwonen te maken, want door deze tekst aan te halen link je naar mijn idee samenwonen gelijk aan sex... je kan toch samen met je vriendin in 1 huis wonen zonder sex te hebben ?

Quote:
1 Cor 7:9 -> maar als zij zich niet kunnen beheersen kunnen zij beter trouwen. het is beter om te trouwen dan door verlangen verteerd te worden.

Hier staat letterlijk dat het beter is om te trouwen...

Het is beter, maar nog steeds geen verplichting...

Quote:
Er staat ook op andere plekken dat je aan 1 persoon trouw moet blijven (qua seks enzo)

Trouwen is een belofte dat je aan die persoon trouw blijft. Dus waarom zou je nou willen experimenteren op dit gebied VOOR dat je elkaar beloofd om altijd met elkaar te blijven??

En daarnaast is het toch ook veel specialer om je maagdheid te bewaren tot de huwlijksnacht?

Leuk voornemen, maar wederom zeer weinig te maken met wel of niet samenwonen, want het is en blijft de vrije wil van de mens... en als jullie voor 100% achter dat principe staan zal er ook niets gebeuren...

Vind het persoonlijk een slap excuus om niet samen te gaan wonen om deze reden, want ook dan ben je er nog steeds zelf bij, want dat zou ook betekenen dat je niet alleen gelaten moet worden met je vriendin, want wie weet...

Quote:
Het is zo jammer dat mensen altijd zo op seks gefocust zijn. gewoon wachten. Dat is veel beter! Ik heb nog nooit gehoord dat iemand spijt heeft gehad om te wachten tot het huwlijk, maar als ze niet gewacht hebben, hebben ze vaak spijt...

Jah idd jammer, maar als ik jouw post zo lees is het alleen maar sex gericht en is je enige motivatie sex, dus neem aan dat je het hier ook tegen jezelf hebknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 20:21:54 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Heeft het niet gewoon iets te maken met de vrije wil van de mens?

misschien ook wel maar je weet dat satan een mens makkelijk verleid tot zonde en je kunt jezelf er beter ver vandaan houden.

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 20:27:47 schreef Hj het volgende:

[...]Heb je een relatie of weleens gehad?

nope

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op maandag 12 februari 2007 19:39:51 schreef Bronze het volgende:

[...]

misschien ook wel maar je weet dat satan een mens makkelijk verleid tot zonde en je kunt jezelf er beter ver vandaan houden.

in dat geval is jouw wil niet groot genoeg om je aan je principes te houden... of jouw geloof is niet sterk genoeg om dit vol te houden...

Het is makkelijk om de schuld op ons duiveltje af te schuiven, terwijl het toch echt met jouw wil en keuzes te maken heeft en hoe sterk je daar in staat...

Quote:
nope

voor iemand zonder relatie weet je goed welke verleidingen er zijn, of zeg je nu wat je andere heb horen zeggen zonder het zelf onderzocht te hebben ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 03:27:11 schreef Dutchie het volgende:

Tja, de reden dat ik het over sex had is omdat vrijwel iedereen die samenwoont met hun partner in hetzelfde bed slaapt, maar als je in andere kamers slaapt is dat misschien anders... daar heb ik alleen nog nooit van gehoord

Ook al slaap je in hetzelfde bed, dan is seks nog steeds niet nodig hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 13 februari 2007 03:27:11 schreef Dutchie het volgende:

Tja, de reden dat ik het over sex had is omdat vrijwel iedereen die samenwoont met hun partner in hetzelfde bed slaapt, maar als je in andere kamers slaapt is dat misschien anders... daar heb ik alleen nog nooit van gehoord

Bij deze dan.

Samengevoegde post 13-2-2007 8:38:28:

Quote:
Op zondag 11 februari 2007 22:32:30 schreef RobertF het volgende:

Er worden hier enkele argumenten vóór het samenwonen genoemd die mij niet zo sterk in de oren klinken. Zo wordt beweerd dat je toch het met elkaar samenleven moet uitproberen, voordat je met elkaar trouwt. Dat klinkt schappelijk, ware het niet dat er andere mogelijkheden zijn om elkaar beter te leren kennen.

En ware het niet dat het een statistisch feit is dat de kans op echtscheiding cq beëindiging van een als permanent bedoelde relatie het grootst blijkt te zijn bij stellen die eerst samenwonen om "uit te proberen" en dan trouwen, het kleinst bij stellen die "vanuit thuis" trouwen, en de ongetrouwde samenwoners zitten daar tussenin.

Als je de Kerk niet gelooft, kan je dus altijd nog de feiten geloven. En je kan ook verzinnen waarom het zo is: als je je partner cq je relatie ziet als iets dat uitgeprobeerd kan worden, dan is het blijkbaar nogal consumptief, nogal inwisselbaar, nogal vervangbaar. En als het huwelijk dan eens een zware periode door gaat, en dat gáát het op enig moment, dan ligt het voor de hand om maar gewoon de upgrade te bestellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik lees hele rare verhalen over mensen die samenwonen en dat de kerk hun dan niet meer steunt en hen zelfs niet meer willen inzegenen als ze besluiten te trouwen.

Ikzelf weet niet of ik ga samenwonen. Zo lang heb ik nog geen verkering. Trouwen is nog lang geen optie, tenzij ik ineens de loterij win. Zelfs samenwonen zou financieel gezien nog niet eens kunnen. Toch heb ik niets tegen samenwonen. Ik begrijp wel waarom kerken het niet promoten. Tuurlijk zou je het elkaar moeilijk maken op seksueel gebied. Maar..., als je nou bij elkaar slaapt? Dat is toch in principe hetzelfde? Als je allebei echt vanuit je hart die keuze hebt gemaakt, en je daar strikt aan houd is er toch niet zo'n groot probleem?

Buiten dat vergeten we dan geloof ik om God er in te betrekken. Hij is geen God die niets kan hoor..., Hij wil je helpen met het volhouden van geen seks voor het huwelijk!

Waarom niet samen wonen? Omdat de kerk anders gaat denken dat je seks hebt? Ik blijf het raar vinden terwijl ik toch radicaal christen ben en Gods stem heel duidelijk versta.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Klopt ja....

Maar ik heb geen zin in gezanik van m'n kerk ofzo. Wil gewoon mn plekkie in de kerk behouden. En dan niet om goed voor te doen, maar het is zo oneerlijk als je slecht word bestempeld als je niets slechts doet.

Eerlijk gezegd, voel ik me er gewoon verdrietig over. Kreeg vanavond weer zo'n gevoel van "ik wil het huis uit!!!", en ging toen wat Googelen (ik ben niet chr opgevoed dus mijn ouders vinden dat ik gewoon mag samenwonen) en werd er echt verdrietig van. En dan denk ik "word het bij mij ook zoveel gezeur als we besluiten samen te wonen?".

*zucht*

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

tja je kan het moeilijk vragen he
engel.gif

(vragen wel, antwoord wat lastig)

maar als je er een goed gevoel bij hebt zit het wel goed, denk ik

1. Waarom zou God je geen antwoord op die vraag geven?

2. Ik denk niet dat je je door 'een goed gevoel' kan laten leiden. Veel drugs geven je ook een 'goed gevoel', is dat dan ook meteen goed?

Extreem voorbeeld misschien, maar zo is het wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

1. Waarom zou God je geen antwoord op die vraag geven?

2. Ik denk niet dat je je door 'een goed gevoel' kan laten leiden. Veel drugs geven je ook een 'goed gevoel', is dat dan ook meteen goed?

Extreem voorbeeld misschien, maar zo is het wel.

1. Ik hoor God niet lettelijk ja of nee zeggen;

2. Ik weet het, maar gevoel is één van de dingen waar ik wel naar luister.... Gevoel komt ook van God. Noem het Heilige Geest...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid