Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Nee, omdat de kerk zegt dat als twee mensen van elkaar houden en samenwonend hun leven voortzetten, dit dan binnen het contract van het huwelijk moet. Dat het de kerk allemaal om seks gaat, verzin je er zelf bij.

Nou..., ga maar eens Googelen verbaasd.gif ze zijn allemaal bang dat je seks hebt. Mensenlief, zijn we bang zielen te verliezen ofzo?!?! Moet het allemaal maar lekker binenn de kerk blijven? Blegh! Soms word ik zo verdrietig hoe de kerk te werk gaat....

(sorry als ik negatief klink, maar ik voel me ook brak)

Quote:

Daarnaast: inderdaad, als je bij elkaar slaapt maak je het elkaar ook moeilijk op seksueel vlak. Er zijn talloze situaties die moeilijk zijn. Of je nu samenwoont of niet, maakt dan nog niet eens veel uit. Ik heb 3,5 jaar verkering gehad met mijn vrouw, en in die jaren best wat verleiding gevoeld. (En deze vooral dankzij mijn vrouw weerstaan.
puh2.gif
)

Pffff...., maar laat ze maar niet weten dat we samenslapen verbaasd.gif Blegh. Terwijl ik denk dat je het nog makkelijker maakt als je bij elkaar slaapt dan dat je dat niet doet. Nu vind ik mijn voldoening als ik mijn geliefde bijv tegen me aan voel liggen. Stel dat je als vrouw (even in mijn geval dan) opgewonden raakt en je moet elkaar gedag zeggen. Nou daar zit je dan. Terwijl als mijn geliefde bij me is, ik me veel beter voel.

Naja, weet niet of ik het nu goed vertel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 130
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als je beiden wil samenwonen en denkt dat je de partner van je leven hebt gevonden, maar toch nog niet wil trouwen om bijvoorbeeld financieele redenen dan lijkt het me raadzaam om het eerst eens te overleggen met de priester/dominee/rabbi/whatever van je gemeente/parochie/stroming.

Aan hem of haar kun je vragen wat het standpunt van jouw religie inzake dit en wat een passende oplossing voor jou kan zijn.

Edit: spel vout

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik lees hele rare verhalen over mensen die samenwonen en dat de kerk hun dan niet meer steunt en hen zelfs niet meer willen inzegenen als ze besluiten te trouwen.

Ikzelf weet niet of ik ga samenwonen. Zo lang heb ik nog geen verkering. Trouwen is nog lang geen optie, tenzij ik ineens de loterij win. Zelfs samenwonen zou financieel gezien nog niet eens kunnen. Toch heb ik niets tegen samenwonen. Ik begrijp wel waarom kerken het niet promoten. Tuurlijk zou je het elkaar moeilijk maken op seksueel gebied. Maar..., als je nou bij elkaar slaapt? Dat is toch in principe hetzelfde? Als je allebei echt vanuit je hart die keuze hebt gemaakt, en je daar strikt aan houd is er toch niet zo'n groot probleem?

Buiten dat vergeten we dan geloof ik om God er in te betrekken. Hij is geen God die niets kan hoor..., Hij wil je helpen met het volhouden van geen seks voor het huwelijk!

Waarom niet samen wonen? Omdat de kerk anders gaat denken dat je seks hebt? Ik blijf het raar vinden terwijl ik toch radicaal christen ben en Gods stem heel duidelijk versta.

Ik denk dat het een bepaalde manier van levensstijl is. Tegenwoordig geven mensen ontzettend veel om gevoel, verliefdheid, het moet allemaal 'goed voelen'. In de Bijbel vind ik daar nagenoeg niets over terug, dat op die manier een partner wordt gekozen. Het ideale huwelijk en het toonbeeld van hoe dat tot stand komt en eruit komt te zien is voor mij nog steeds dat van Adam en Eva.

God maakte de mens, de mens was perfect! Hij leek op God, en God had hem lief. Toch, ondanks dat de mens perfect was klopte er iets niet in Zijn schepping. Adam had een partner nodig, iemand om Hem bij te staan, iemand om hem volledig aan te vullen, om zijn hulp te zijn. Hulp betekent in deze zin absoluut niet iets als slaafje, of het aanrecht als enige recht van de vrouw, maar die hulp was in Gods ogen zó waardevol, de mens had dat nodig. "Het is niet goed dat de mens alleen zij", zei God.

En wat deed God toen? Hij liet de dieren 1 voor 1 bij Adam komen, maar toen hij zag dat daar geen goede partner tussenzat besloot hij deze zelf te maken voor Adam. Nu had God dit kunnen doen zoals hij ook met de dieren deed: hij had Adam kunnen laten kiezen hoe de partner zou moeten worden, maar dit deed God niet. In plaats daarvan liet Hij Adam in slaap vallen en maakte God de perfecte vrouw voor Adam. Als Adam dan wakker wordt, en hij ziet de vrouw lees je dat hij het volledig met God eens is: dit is de perfecte vrouw voor hem.

Had Adam hier een keuze? Moest Adam eerst verliefd worden en zijn partner leren kennen voordat hij besloot met haar te trouwen? Nee, God bracht de vouw bij de mens, en hij vertelde de mens dat dit zijn vrouw werd. Niks geen gedoe met samenwonen of verkering, dit werd zijn vrouw.

Zo zie ik het nu ook nog eigenlijk. Als er 1 iemand is die een goede partner voor mij kan uitkiezen, dan is dat God. Hij overziet alles, Hij kent mij beter dan ik mijzelf ken, en dat geldt ook voor mijn toekomstige partner. God heeft voor mij ook een hulp gemaakt, en de vraag is alleen wanneer Hij haar bij mij zal brengen. Als dat gebeurt zal Hij dat mij ook zeker vertellen, en dan weet ik gewoon dat dit de perfecte vrouw voor mij is. Waarom zou ik dan nog moeilijk doen met samenwonen en verkering? Zodra zij die bevestiging ook van God heeft gekregen (dat zal dan ook zeker gebeuren natuurlijk), ga ik gewoon trouwen. Dat gevoel, verliefdheid e.d. komen dan wel, als die er nog niet zijn.

Maar goed, dit is mijn visie op het huwelijk dus. En in deze visie past wat mij betreft niet het samenwonen zoals dat tegenwoordig veel gebeurt. Dat samenwonen komt mij over als 'proberen', passen we wel bij elkaar? Kunnen we het goed vinden? Voelt het goed? Die dingen zijn wel belangrijk in een relatie, absoluut. Maar ik geloof dat als God je openbaart wie je partner moet zijn, dat Hij dan ook wel zal zorgen dat die gevoelens komen, en Hij zal er zeker voor zorgen dat de man en vrouw bij elkaar passen. Misschien zal het op dat moment niet zo blijken, maar als God iets besluit is het goed, daar geloof ik in.

En ja, als 'radicaal christen' zou je je toch geen zorgen moeten maken over geld. Als God spreekt dat je moet trouwen, maar je hebt geen geld, zou Hij er dan ook niet voor zorgen dat je daar geld voor krijgt...? Radicaal houdt voor mij in dat je boven alles Gods wil zet, en ook al lijken dingen in het reële heel vreemd, uitzichtloos, onmogelijk, toch op God vertrouwt, en dan zul je de grote kracht van God zien.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Evangelischen zeggen vaak genoeg: God, of de Heilige Geest, maakte me duidelijk dat het goed zat. Als je dan doorvraagt blijkt dat hierachter net zo'n proces zit als achter een goed gevoel.

Extreem voorbeeld misschien, maar zo is het wel.
knipoog_dicht.gif

Precies, dat zeg ik ook. Je moet uitkijken met gevoel. God kan zeker door gevoel spreken, maar vooral in dit soort situaties is dat gewoon erg bedriegelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja, en de HG zegt dat het mag. En de Bijbel zegt er niets over.

Waar maak je je dan druk om? Gewoon samenwonen, als de omgeving er iets van zegt zeg je toch gewoon dat de Heilige Geest heeft gezegd dat het mag. Niemand die daar wat tegenin kan brengen...

nosmile.gif

Sorry, dat was een beetje sarcastisch. Maar ik vind het wel opvallend dat de Heilige Geest volgens deze visie tegen de een wat anders zegt dan tegen de ander. Als je wilt gaan samenwonen moet je het vooral doen. Dat meen ik, trek dan je eigen plan. Maar ga dan niet anderen verwijten dat ze kortzichtig met de dingen omgaan omdat ze tegen samenwonen en seks voor het huwelijk zijn. Wat heb je daarmee te maken als jij overtuigd bent dat jullie het goede doen? Een ander is op goede gronden ergens anders van overtuigd. Als je niet geoordeeld wilt worden, moet je zelf een ander ook niet oordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Ik heb eerst ook samengewoond. maar dat was om verschillende redenen. zodra we ons huis klaar hadden hebben we ook gelijk een trouwdatum gepland. Nu zijn we getrouwd en dat is toch stukke leukerknipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Ik heb eerst ook samengewoond. maar dat was om verschillende redenen. zodra we ons huis klaar hadden hebben we ook gelijk een trouwdatum gepland. Nu zijn we getrouwd en dat is toch stukke leukerknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]
smile.gif

Trouwen doe je toch in voor- en tegenspoed en niet alleen maar 'zolang het leuk en makkelijk is'? Door te trouwen maak je een definitieve keus.

De ouders van een ex-vriendinnetje van me zijn zwaar christen. Zij waren ook gelijk getrouwd en zijn uiteindelijk na jaren van hel gescheiden. Als ze eerst samengewoond hadden dan had ze dat een hoop narigheid bespaard. Samenwonen heeft als voordeel dat je elkaar op meerdere vlakken veel beter leert kennen (los van de sexuele kant), en als het dan niet klikt dan kun je nog relatief makkelijk afscheid van elkaar nemen. Als je daar pas achter komt als je getrouwd bent, dan heb je een veel groter probleem.

Quote:
Ik geloof helemaal niet zo in dat test-samenwonen, het geeft geen enkele garantie. Je enige garantie is je liefde voor elkaar en de zegen van God daarover.

Het is ook geen test- samenwonen, het is een manier om elkaar beter te leren kennen. Daarnaast heb je het voordeel dat je je leven deelt met je lover. Je leert elkaars positieve en negatieve eigenschappen kennen. En misschien merk je dan dat liefde voor elkaar ook geen garantie is, er is niet heel veel voor nodig om liefde om te zetten in afkeer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja oke, kan. Maar dat zal van de doorsnee bevolking zijn geweest? Inclusief mensen die na 2 maanden gaan samenwonen en na een half jaar gaan trouwen?

Samenwonen lijkt me dan juist voor christenen van groot belang. Als ik christen was en het huwelijk zo hoog in het vaandel zou hebben, dan zou ik graag zo goed mogelijk willen weten met wie ik trouwde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Punt is dus, dat samenwonen blijkbaar niet de manier is om dat te weten te komen. Blijkbaar werkt het zo niet. Wat juist wel blijkt is dat de huwelijken van christenen stabieler en beter zijn dan die van niet-christenen, omdat christenen veel meer waarde hechten aan het huwelijk en dus minder geneigd zijn om er onbezonnen in te springen. Je kunt elkaar op allerlei manieren heel goed leren kennen, daarvoor hoef je niet samen te gaan wonen.

waaruit blijkt dat? scheiden ze minder? dat zou alsnog geen bewijs zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens heb ik ooit een onderzoek gelezen dat mensen die eerst samenwonen en dan gaan trouwen, niet minder snel scheiden/uit elkaar gaan dan mensen die gelijk trouwen en dan pas gaan samenwonen (knipoog_dicht.gif). Ik heb geen link, dus je zult me op mijn woord moeten geloven, maar wat mij betreft is de stelling: Samenwonen is beter, dan weet je waar je aan begint, onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

ik ben er zelf niet op tegen, mijn broer woont ook samen met zijn vriendin (al 2 jaar en gaan volgend jaar 8-8-08 trouwen.

ook mijn zus woont sinds kort samen met haar vriend.

zelf zal ik het niet snel doen, omdat ik meer huisje boompje beestje ben. maar waarom ik het niet zou gaan doen.. meer gevoel van eerst trouwen en dan in 1 huisje denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

jullie zijn inderdaad jong. maar ik vindt het echt zoals mijn bovenbuurman ook al zegt: RESPECT dat jullie gaan trouwen.

mijn vriend en ik willen ook gaan trouwen, hebben nu een rekening geopend een maand geleden, maar omdat we allebij studeren (ik nog 3 jaar hij nog 4.) kiezen we ervoor te trouwen als 1 van beiden of allebij uitgestudeerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid