Spring naar bijdragen

Komt er een opwekking in NL?


Komt er een opwekking in Nederland?  

  1. 1. Komt er een opwekking in Nederland?

    • Ja, dat merk ik.
      30
    • Ja, maar voorlopig niet.
      2
    • Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
      24
    • Ik denk het niet.
      23


Aanbevolen berichten

Quote:

De huidige trent is een afname van het christendom. Het werkt als volgt. De kerken lopen leeg waarna de gelovigen het geloof aanpassen of actualiseren aan de tijdsgeest. Hierna is er dan vaak sprake van een opleving waarna de kerk weer verder leegloopt. Een vicieuze neergaande spiraal waarbij de boodschap almaar zwakker wordt en de kerken almaar leger. Ik zie geen opwekking komen en je raad het al ik zit er niet op te wachten ook.

De huidige trent is geen afname; de ontkerkelijking in het westen is zo goed als gestopt, terwijl de interesse in spiritualiteit en religiositeit toeneemt. Mensen nemen geen genoegen met een puur materialistisch wereldbeeld.

In landen buiten Europa is er sprake van een groei van het Christendom, daar heeft het geen last van de negatieve associaties die het hier lange tijd had.

Quote:

Als ik één ding zie zitten is het een atheistische verlichting onder gelovigen waardoor religie in zal storten. Ik verwacht overigens dat het christendom nog deze eeuw goeddeels zal instorten. Sterker nog: ik hoop het nog mee te maken. De islam is een ander verhaal; die houd het (helaas) nog wel enkele eeuwen vol vrees ik.

Het instorten van het christendom is al vaker voorspeld en ze hebben er altijd naast gezeten. Hoe realistisch is het sowieso om te denken dat een eeuwenoude godsdienst die over de hele wereld aanhangers heeft met een of twee generaties ingestort zal zijn? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 510
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

De huidige trent is geen afname; de ontkerkelijking in het westen is zo goed als gestopt, terwijl de interesse in spiritualiteit en religiositeit toeneemt. Mensen nemen geen genoegen met een puur materialistisch wereldbeeld.

In landen buiten Europa is er sprake van een groei van het Christendom, daar heeft het geen last van de negatieve associaties die het hier lange tijd had.

[...]Het instorten van het christendom is al vaker voorspeld en ze hebben er altijd naast gezeten. Hoe realistisch is het sowieso om te denken dat een eeuwenoude godsdienst die over de hele wereld aanhangers heeft met een of twee generaties ingestort zal zijn?
smile.gif

Mee eens!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja hoor lieve mensen. In europa lopen de kerken niet leeg. Tuuuurlijk. De enige groei die het christendom nog kent is de groei in derdewereldlanden. Nederland zal binnenkort overwegend religieus zijn. we zitten op ongeveer 44% dacht ik. De monopolie die het christendom begin vorige eeuw nog had in dit land is aan het instorten. En in europa zie je dat overal gebeuren. En de christenen in den lande zijn vaak alleen maar statistieken. Ik was tot eervorige week nog christen. Maar goed ik was me vergeten uit te schrijven. Vriendlief hetzelfde verhaal. Die opwekking komt echt niet meer.

@ Marloesje: dankzij de verlichting zit jij nu fijn achter je schermpje je geloof te beleidden. Vrijheid van religie is een vrucht van verlichting, evenals dat schermpje.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

[...]Het instorten van het christendom is al vaker voorspeld en ze hebben er altijd naast gezeten. Hoe realistisch is het sowieso om te denken dat een eeuwenoude godsdienst die over de hele wereld aanhangers heeft met een of twee generaties ingestort zal zijn?
smile.gif

Nou de meeste godsdiensten die ooit bestaan hebben zijn al verdwenen en het christendom zal gewoon een vogende zijn in een lange rij uitgestorven religies.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Dan heb jij het goed mis!!!

Wacht jij maar af...

Gods Kracht zal gaan losbreken over deze aarde, de opwekking staat aan de voordeur van Nederland.

de tijd is aangebroken dat er een nieuwe frisse wind zal gaan waaien door nederland.

LET MAAR OP!!!

MIJN GOD GAAT KOMEN MET KRACHT EN ZELFS JIJ ZAL JE KNIEËN BUIGEN VOOR DE ALMACHT VAN ONZE KONING!!
worshippy.gif

Dat ik mijn knieën voor god zal buigen lijkt me een beetje ver gaan. Tenzij ik word gedwongen door de charismatisch variant van de inquisitie natuurlijk. knipoog_dicht.gif . Maar nogmaals die opwekking komt niet en je kunt maar beter gewoon in je hoekje in tongentaal blijven brabbelen want niemand zit meer te wachten op de mening van spiritueel gelobotomiseerde mensen. Nou ja ok er zijn wel een paar mensen maar niet veel meer.

Al eens verteld dat ik ooit ook charismatisch evangelisch was? bekeerd, gedoopt in tongen spreken; de hele rambam. Ik weet wat voor haatclubske dat is. Daarom heb ik er ook zo'n hekel aan. Jullie geloven zelfs nog in demonen (zoals de altijd populaire harry potter). Ik zie jullie er wel voor aan dat jullie rowling op de brandstapel zouden zetten als jullie het voor het zeggen hadden, In het kader van goddelijke liefde uiteraard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja hoor lieve mensen. In europa lopen de kerken niet leeg. Tuuuurlijk.

Ik ben blij dat we het hierover eens zijn. smile.gif Natuurlijk, zo vol als ze veertig jaar geleden zaten zitten ze niet meer, maar de ontkerkelijking zoals we die meegemaakt hebben is er niet meer. Het kerkbezoek in Nederland ligt vrij stabiel, evenals het aantal Nederlanders dat zichzelf tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering rekent.

In Polen is de Rooms-Katholieke Kerk sinds de val van de CCCP explosief gegroeid.

Quote:

De enige groei die het christendom nog kent is de groei in derdewereldlanden.

En in Islamitische en(voormalig) communistische landen. Dat is het bij elkaar toch wel een erg groot deel van de wereldbevolking, ook is het goed om je te realiseren dat de USA de facto een christelijk land is en daar kunnen we nauwelijks spreken van ontkerkelijking. smile.gif Dat was iets Europees.

Quote:

Nederland zal binnenkort overwegend religieus zijn. we zitten op ongeveer 44% dacht ik. De monopolie die het christendom begin vorige eeuw nog had in dit land is aan het instorten.

Dat monopolie hebben al jaren niet meer, hoe denk je dat paars ooit aan de macht is gekomen? big-smile.gif We komen nu juist op een moment dat we weer inzien dat religie niet slechts een bron van veel kwaad is, maar ook een bron van veel goeds.

Quote:

En in europa zie je dat overal gebeuren.

Nee hoor, de ontkerkelijking, voor zover die zich voortzet, is vaak slechts een correctie op de statistieken en in Oost-Europa is religie nog springlevend.

Quote:

En de christenen in den lande zijn vaak alleen maar statistieken. Ik was tot eervorige week nog christen. Maar goed ik was me vergeten uit te schrijven. Vriendlief hetzelfde verhaal.

Net zoals er een heleboel kerken zijn waarbij er geen registratie wordt bijgehouden.smile.gif

Quote:

Die opwekking komt echt niet meer.

Mogelijk.

Quote:

Nou de meeste godsdiensten die ooit bestaan hebben zijn al verdwenen en het christendom zal gewoon een vogende zijn in een lange rij uitgestorven religies.

Het Boedhisme, Hindoeisme en Jodendom zijn er nog steeds en die hebben bepaald niet de hoeveelheid gelovigen als het Christendom.

Quote:

Maar nogmaals die opwekking komt niet en je kunt maar beter gewoon in je hoekje in tongentaal blijven brabbelen want niemand zit meer te wachten op de mening van spiritueel gelobotomiseerde mensen. Nou ja ok er zijn wel een paar mensen maar niet veel meer.

Hoe verklaar jij de toenemende interesse voor spiritualiteit?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Dat ik mijn knieën voor god zal buigen lijkt me een beetje ver gaan. Tenzij ik word gedwongen door de charismatisch variant van de inquisitie natuurlijk.
knipoog_dicht.gif
. Maar nogmaals die opwekking komt niet en je kunt maar beter gewoon in je hoekje in tongentaal blijven brabbelen want niemand zit meer te wachten op de mening van spiritueel gelobotomiseerde mensen. Nou ja ok er zijn wel een paar mensen maar niet veel meer.

Al eens verteld dat ik ooit ook charismatisch evangelisch was? bekeerd, gedoopt in tongen spreken; de hele rambam. Ik weet wat voor haatclubske dat is. Daarom heb ik er ook zo'n hekel aan. Jullie geloven zelfs nog in demonen (zoals de altijd populaire harry potter). Ik zie jullie er wel voor aan dat jullie rowling op de brandstapel zouden zetten als jullie het voor het zeggen hadden, In het kader van goddelijke liefde uiteraard.

Wel wel,

Ik merk uit ge verhaal dat je diep telleur gesteld bent, pas op want ik merk ook dat je bitter wordt!!

Misschien een goed idee om weer eens God te zoeken en wat meer tijd met Hem door te brengen.

Ik ga verder niet in op jou reactie omdat je reageerd vanuit telleurstelling, ik herken je reactie omdat ik zelf uit een zeer charasmatische beweging kom waar ik inmiddels 7 jaar geleden mee gebroken heb.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Booster, je kent haar niet eens goed hoe kun je dan zeggen (het moge dan wat verbloemd zijn, dat de persoon in kwestie geen omgang met God heeft..

Daarnaast is Hij geen drinkmaatje, 'even wat tijd doorbrengen met Hem' vind ik daarom een nogal kroegeriger uitspraak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

om weer ff BOT te gaan, wat is nu een opwekking?

Een definitie die ik voorbij heb horen komen is dat een opwekking een opleving van het christelijk geloof is.

Nu kan dat een aantal gevolgen hebben:

1 mensen worden christen en stoppen met wat in de bijbel als zonde staat beschreven

2 gaven van de Geest worden veelvuldig gebruikt

Als alleen 2 plaatsvindt, spreken we dan van een opwekking, of spreken we dan alleen van een groeiende charismatische kerk?

Als alleen 1 plaatsvindt, is het dan ook een opwekking? (Levensheiliging als gevolg van een opwekking lijkt mij trouwens belangrijker dan gaven van de Geest, maar dat is mijn persoonlijke mening)

Of moeten echt beide facetten in een opwekking voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Booster, je kent haar niet eens goed hoe kun je dan zeggen (het moge dan wat verbloemd zijn, dat de persoon in kwestie geen omgang met God heeft..

Daarnaast is Hij geen drinkmaatje, 'even wat tijd doorbrengen met Hem' vind ik daarom een nogal kroegeriger uitspraak.

Als dat zo zou zijn zouden de reacties wel anders zijn


Samengevoegd:

Quote:

om weer ff BOT te gaan, wat is nu een opwekking?

Een definitie die ik voorbij heb horen komen is dat een opwekking een opleving van het christelijk geloof is.

Nu kan dat een aantal gevolgen hebben:

1 mensen worden christen en stoppen met wat in de bijbel als zonde staat beschreven

2 gaven van de Geest worden veelvuldig gebruikt

Als alleen 2 plaatsvindt, spreken we dan van een opwekking, of spreken we dan alleen van een groeiende charismatische kerk?

Als alleen 1 plaatsvindt, is het dan ook een opwekking? (Levensheiliging als gevolg van een opwekking lijkt mij trouwens belangrijker dan gaven van de Geest, maar dat is mijn persoonlijke mening)

Of moeten echt beide facetten in een opwekking voorkomen.

Opwekking is een herleving, opwekking is dat God Zijn genade uitgiet over een land, dat Hij er naar verlangt dat een ieder gered wordt van zonde. Opwekking is dat Nederland op zijn knieën gaat vor Koning Jezus, opwekking is dat deze wereld een aanraking krijgt van God.

Opwekking is niet: kerken vol met mensen, maar mensen vol van God."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:


Samengevoegd:

[...]

Opwekking is een herleving, opwekking is dat God Zijn genade uitgiet over een land, dat Hij er naar verlangt dat een ieder gered wordt van zonde. Opwekking is dat Nederland op zijn knieën gaat vor Koning Jezus, opwekking is dat deze wereld een aanraking krijgt van God.

Opwekking is niet: kerken vol met mensen, maar mensen vol van God."

ok, maar wat is de consequentie van een opwekking? En graag een antwoord in normaal nederlands, niet in de tale kanaaans. Als dat duidelijk te formuleren valt, misschien worden dan wat meer mensen enthousiast voor een opwekking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

ok, maar wat is de consequentie van een opwekking?

pffffffff consequenties..... tja heb jij wel eens een opwekking meegemaakt?

Ik zou het niet weten, ik wel eens gehoord dat er een opwekking in een stad uitbrak waar veel criminaliteit was, toen God daar begon te bewegen en de mensen aanraakte stond de hele stad op zijn kop. De leefbaarheid veranderde drastisch en dat de criminaliteit verdween. Werkgelegenheid was er voldoende, prostitutie verdween ect. Dus ik denk als een stad of een land zich bekeerd van hun zonde en er komt een great awakening dat God het land of stad dan pas kan zegenen. de consequentie van Opwekking is dat God kan zegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De stad waar opwekking plaatvond is Almolonga, Guatamala; zie
, maar ook Cali, Columbia

Bij beide verhalen ontbreekt de bronvermelding.. toch wel belangrijk als je zaken claimt zoals statistische gegevens en het over krantenartikelen hebt..

noparty.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja.. dat is niet helemaal wat ik bedoelde.. Een bronvermelding.. zoals naar het krantenartikel dat ze aanhalen, of een database waar ze de statestieken vandaan hebben.. de methodes waarmee ze economische vooruitgang hebben gemeten.. enzovoort.. je weet wel.. een bronvermelding, dat wat er voor zorgt dat zo'n artikel niet compleet zinloos is.. bloos.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ok, ik begrijp dat je de genoemde voorbeelden concreet onderbouwd wil zien door middel van publicaties van onafhankelijke partijen? Enigzins wel begrijpelijk, want de media in zijn algemeenheid publiceert ook niet altijd de (gehele) waarheid. Daarom heb ik deze organisatie aangeschreven; zodra ik antwoord heb zal ik dit plaatsen.

Desalniettemin probeer ik mijn persoonlijke geloof niet alleen te bouwen op feitelijke bewijzen. Johannes 20:29 ...Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven... Kijkend naar de verschillende opwekkingen zoals de Sentinel Group deze wereldwijd bekend gemaakt heeft, geloof ik dat God door zijn daden dit verwezenlijkt heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wel wel,

Ik merk uit ge verhaal dat je diep telleur gesteld bent, pas op want ik merk ook dat je bitter wordt!!

Misschien een goed idee om weer eens God te zoeken en wat meer tijd met Hem door te brengen.

Ik ga verder niet in op jou reactie omdat je reageerd vanuit telleurstelling, ik herken je reactie omdat ik zelf uit een zeer charasmatische beweging kom waar ik inmiddels 7 jaar geleden mee gebroken heb.

Ja hoor ik ben bitter & teleurgesteld. Idd ja!!! maar niet in god want die bestaat volgens mij niet. Maar goed als hij belt ben ik wel bereid om een paar biertjes met hem te drinken hoor....


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Wel wel,

Ik merk uit ge verhaal dat je diep telleur gesteld bent, pas op want ik merk ook dat je bitter wordt!!

Misschien een goed idee om weer eens God te zoeken en wat meer tijd met Hem door te brengen.

Ik ga verder niet in op jou reactie omdat je reageerd vanuit telleurstelling, ik herken je reactie omdat ik zelf uit een zeer charasmatische beweging kom waar ik inmiddels 7 jaar geleden mee gebroken heb.

Ja hoor ik ben bitter & teleurgesteld. Idd ja!!! maar niet in god want die bestaat volgens mij niet. Maar goed als hij belt ben ik wel bereid om een paar biertjes met hem te drinken hoor....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja hoor ik ben bitter & teleurgesteld. Idd ja!!! maar niet in god want die bestaat volgens mij niet. Maar goed als hij belt ben ik wel bereid om een paar biertjes met hem te drinken hoor....


Samengevoegd:

[...]

Ja hoor ik ben bitter & teleurgesteld. Idd ja!!! maar niet in god want die bestaat volgens mij niet. Maar goed als hij belt ben ik wel bereid om een paar biertjes met hem te drinken hoor....

Als God volgens jou niet bestaat hoe kan Hij je dan ooit bellen? Beetje rare redenering, daarnaast zou het ook nog eens erg Godslasterlijk kunnen overkomen op bepaalde mensen. Het is niet erg dat je gefrustreerd en teleurgesteld bent in God maar dat hoef je niet altijd te laten blijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als God volgens jou niet bestaat hoe kan Hij je dan ooit bellen? Beetje rare redenering, daarnaast zou het ook nog eens erg Godslasterlijk kunnen overkomen op bepaalde mensen. Het is niet erg dat je gefrustreerd en teleurgesteld bent in God maar dat hoef je niet altijd te laten blijken.

Hij gelooft niet in een god. Maar als hij gebeld wordt door god, dan staat hij dermate open ervoor dat hij er best een biertje mee wil drinken. Lijkt me een mooie open houding. Tot nu toe heeft hij er echter geen aanwijzingen voor dat er een god zal bestaan. Lijkt me vrij simpel allemaal.

Het bestaan van een god ontkennen door een atheïst kan ik niet als godslasterlijk beschouwen.

En volgens mij heeft MC al afdoende aangegeven niet teleurgesteld of gefrustreerd te zijn in God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om even terug op het onderwerp te komen. We zitten hier wel in een topic te discusseren of we denken dat er wel of niet een opwekking in Nederland komt, maar ik kan 1 ding zeggen: daar krijg je opwekking niet veel dichter bij mee. Het is interessant om het erover te hebben, maar opwekking komt niet door er maar zoveel mogelijk over te praten...

Ik merk bij mezelf dat ik helemaal warm loop voor een opwekking. Het idee dat mensen vol verlangen om God beter te leren kennen en daartoe het Woord verslinden. Mensen die radicaal voor God gaan leven en eigenlijk alles als verlies gaan zien om Christus te winnen en hem te kennen (Fil 3:7-11).

En dan kan ik daar naar uitkijken, maar ik merk dat ernaar uitkijken ook passief maakt. We willen opwekking, maar we doen er vaak niets aan. We wachten tot de opwekking komt aanwaaien en in tussentijd discusseren we er over en blijven we in onze luie stoel zitten. We wachten tot God opwekking geeft, niet beseffende dat Hij juist eigenlijk altijd door mensen wil werken.

Ik betrap mezelf wel eens op de gedachte dat ik nu nog niet hele dagen alleen maar met God bezig hoef te zijn, omdat dat wel kan wachten tot de opwekking. Maar waar komt die opwekking vandaan? Om maar een bekende uitspraak te quoten.

Quote:
If not you, then who?

If not now, then when?

Ik denk dat om opwekking te krijgen we in feite moeten leven alsof er opwekking is. Daarmee bedoel ik niet dat we onszelf voor de gek moeten houden, maar dat we dezelfde radicaliteit moeten hebben als we zouden hebben als mensen om ons heen bij bosjes tot bekering zouden komen.

En dan heb ik het in eerste plaats toch echt tegen mezelf. Ik zal niet hier de "alwetende" hypocriet uithangen. Maar dat betekent niet dat de boodschap niet ook voor ons allemaal is...

Laten we radicaal voor God leven. Opwekking of geen opwekking. We moeten niet ons geloofsleven van Gods weg met de mensen om ons heen laten afhangen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid