Spring naar bijdragen

Komt er een opwekking in NL?


Komt er een opwekking in Nederland?  

  1. 1. Komt er een opwekking in Nederland?

    • Ja, dat merk ik.
      30
    • Ja, maar voorlopig niet.
      2
    • Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
      24
    • Ik denk het niet.
      23


Aanbevolen berichten

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 13:54:31 schreef Ol Moth het volgende:

[...]

Nu snap ik het! Je roept epische dingen over de vernieling van zus en zo en over revoluties en heftige veranderingen vertolkt door de meest grootse woorden die je je kan bedenken. Trapt men erin, dan ben je een profeet en is dat "God's wil" en als men kritiek heeft of je doorziet dan is het een grapje en moet het niet serieus genomen worden.

Dan is de weerman dus werkelijk nog betrouwbaarder dan zogenaamde profetie.

widegrin.gif ik vermoed dat hij de reactie van Thorgrem als grapje zag, niet zichzelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 510
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Op woensdag 27 december 2006 13:23:22 schreef huizena het volgende:

Omdat ik de storm zie naderen... Als christelijk Nederland niet snel zich afkeert van de geest van kritiek, zal de nationale kerk ten onder gaan door hagelstormen en extreme windstoten. Ik zie de wolken al naderen... De zee buldert... De bliksem slaat in, de kerkgebouwen zullen schudden. De muren zullen niet langer bestaan... De kerken zullen tot een ruine worden...

'Ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, gaat ten onder, en het ene huis valt op het andere.' -> protestantisme, evangelische beweging.

'En Ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal Ik mijn Kerk bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen.' -> Katholieke Kerk.

Quote:
(btw: dit niet al te serieus nemen)

Ohhhhhh.... ik begon net te geloven dat datgene wat je zei waarheid is.... en nu moet ik het weer niet serieus nemen. Hoe serieus ben je, hoe serieus moet ik jou en datgene wat je op je site promoot serieus nemen... Oh, wacht even jij kan niet uit de voeten met de kritiek die jij hier krijgt op Credible. En ja, ik ben wel bloedserieus... en bedoel het niet als grap.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 27 december 2006 15:57:39 schreef huizena het volgende:

zuurpruim...

Nou nou, dat kan ook wel netter. Wellicht zou je gewoon kunnen reageren.

Maar nog steeds zou ik graag willen weten wat de nationale kerk is. Die term ben ik al wel eens eerder tegengekomen en het zegt mij niets.

Ik weet het nu. De nationale kerk is de hervormde kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk het niet, en als het al komt dan zou ik niet weten wat de toegevoegde waarde is. Het is slechts een tijdelijk iets zoals ik het nu begrijp. Mensen zijn een tijdje enthousiaster en daarna zakt het weer af.

Is er op dit moment niet al een soort van "opwekking" aan de gang in bijvoorbeeld de RKK? Ik zie mensen nu veel duidelijker keizen voor de RKK en dat ook uitdragen dan in het verleden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met de huidige vaagheid rondom de term opwekking kunnen we dus eigenlijk er niks over zeggen. Daar ben ik het mee eens. Ik zal nog wel even kijken wat ik kan vinden rondom opwekking en welke definities mensen het zoal geven. Voor mij persoonlijk is het wel duidelijk, daar niet van, maar ja...

(ter zijde over mijn betrouwbaarheid kan ik tenminste zeggen dat ik me ook in ANDERE stromingen heb verdiept dan alleen in mn eigen! Laat degene die mijn betrouwbaarheid aan de kaak stelt (alsof dat uberhaupt zon interessant onderwerp is, kom op man, gelukkig draait de wereld niet om mij!) zich zelf ook verdiepen in de bronnen van andere stromingen / geschiedenissen van die stromingen en met een open hart daarvoor)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 27 december 2006 16:14:12 schreef huizena het volgende:

Met de huidige vaagheid rondom de term opwekking kunnen we dus eigenlijk er niks over zeggen. Daar ben ik het mee eens. Ik zal nog wel even kijken wat ik kan vinden rondom opwekking en welke definities mensen het zoal geven.

Zo vaag is die term nu ook weer niet. Een tijdelijke plaatselijke opwekking/opleving van het geloof van gelovigen in de hoop dat dat geloof ongelovigen aansteekt.

Quote:
Voor mij persoonlijk is het wel duidelijk, daar niet van, maar ja...

Wat maar ja...?

Quote:
ter zijde over mijn betrouwbaarheid kan ik tenminste zeggen dat ik me ook in ANDERE stromingen heb verdiept dan alleen in mn eigen!

In andere stromingen, mooi...

Quote:
Laat degene die mijn betrouwbaarheid aan de kaak stelt (alsof dat uberhaupt zon interessant onderwerp is, kom op man, gelukkig draait de wereld niet om mij!)

Als je mij hiermee bedoeld... Iggi is een vrouwtje. knipoog_dicht.gif

Quote:
zich zelf ook verdiepen in de bronnen van andere stromingen / geschiedenissen van die stromingen en met een open hart daarvoor

Is dit een oordeel over mij..? Mag hoor.. smile.gif

En dat open hart, tja... dat heeft me nogal ehhhh.. hoe zal ik het zeggen.. iets confronterends opgeleverd. Iets totaal onverwachts en verrassends... smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

K heb ook al gehoord van een opwekking, maar dat ging over onze kerk. Bij ons komen er nu gemiddeld iets van 30 mensen per week tot geloof en wat mij verteld is dat ze verwachten dat dat binnen kort gaat groeien tot boven de 100!

We hebben nu 1 doop dienst per maand waar ongeveer 20 man wordt gedoopt... ze zijn nu al aan het plannen voor meerdere doop diensten PER WEEK!

En als het bij ons gebeurt zal het waarschijnlijk ook wel in de rest van het land gaan gebeuren of gebeurt het al!

(als deze opwekking dan ook maar ff het dorpje Koewacht, aan de grens van België, mee neemt en m'n pa ook tot geloof komt ben ik super blij!!!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tuurlijk zijn er ook mindere kanten aan een opwekking. Maar dat heb je bij alles. Of je nou over Opwekking praat of over het Vormsel. Weet ik veel, ik zeg maar wat ff. (dit is dus niet bedoeld als aanval maar meer als vergelijking) En ja, nu komen er vast reacties dat dat niet te vergelijken is maja, die kan ik ook wel verwachten nu en dat maakt me ook niet uit. (dit was het eerste wat in me opkwam)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Inkoppertje
puh2.gif
.

Ook dat nog niet eens. Het Vormsel is een sacrament, een opwekking een fenomeen dat blijkens dit topic niet méér blijkt te zijn dan een lokaal, tijdelijk fenomeen in vooral evangelische bewegingen. Een fenomeen dat met de wet van Thomas makkelijk te verklaren is: wat mensen verwachten wat er gaat gebeuren, zal ook beïnvloeden wat er gebeurt.

Waarom is er zo weinig goede televisie in de zomer? Omdat programmamakers verwachten dat er veel mensen dan op vakantie gaan en dus weinig televisiekijken. Door de matige programmering kijken er dan ook inderdaad weinig mensen televisie en zo hebben de programmamakers hun eigen theorie in vervulling doen gaan.

Als er dus ineens overal "geprofeteerd" wordt dat er een opwekking aan zal komen, dan zullen christenen die al fanatiek waren nóg vuriger en fanatieker worden. Lauwe christenen zullen daarin meegesleept worden en zie, daar heb je je opwekking, je plotselinge, locale geestelijke opleving.

Ik geloof eerder dat als God hier zou ingrijpen, dat er dan voor níémand meer een weg terug is en eerder hele continenten óf zich in peilloze droefheid om hun zonden tot God zullen wenden, óf in pure angst zullen vluchten voor Zijn allesverslindende toorn. Het zal een dag van wraak, oordeel en zuivering worden. Handelingen is daar slechts een heel klein voorproefje van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een opwekking is niet iets wat gedurende jaren gebeurd (om het maar zo te zeggen). Een opwekking gebeurd in mijn ogen ook in minder dan een dag zegmaar. Dus of mensen nou er extra vuriger door worden of niet maakt het niet uit. Het zal mensen kracht geven en vuriger maken. Ja, dat ben ik met je eens. Maar wij kunnen geen opwekking veroorzaken. Dat is onmogelijk.

Ik geloof weldegelijk dat er een opwekking zal komen. Of God haalt Nederland uiteindelijk uit zijn slaap daar ben ik wel van overtuigt. Het zal 1 van de 2 zijn denk ik. En hoe een opwekking precies in elkaar zit dat weet ik niet. Ik weet niet of het klopt zoals jij in je laatste alinea omschrijft. Ik geloof wel dat er dan mensen zullen zijn die zich tot God zullen wenden terwijl je dat niet zo snel van hen zou verwachten maja.

Wat betreft dat tv-kijken dat vind ik weer zo'n voorbeeld waarbij je zelf kunt beslissen waar het aan ligt. Het is gewoon een cirkel. Het 1 volgt op het ander. Jij legt dan de nadruk op de programmamakers maar je kunt ook heel makkelijk de nadruk op de kijkers leggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 6 months later...

Laatst stond dit nieuwsbericht op de frontpage: link

Inmiddels is de toespraak geweest en het volgende is verteld:

Quote:
"God gaat een soeverein werk doen in Nederland. Het probleem van Nederland is steeds geweest dat er geen autoriteit is in de geestelijke wereld, als gevolg van verdeelheid en gebrek aan eenheid. Dit gaat nu veranderen. De eenheid onder de mannen en vrouwen van God zal een voorbeeld worden voor heel Europa. God heeft Nederland soeverein gekozen en gezalfd voor opwekking. Deze opwekking zal Nederland diep raken en zal heel Europa beinvloeden. "

Bron:

Hier is op de frontpage zelf al wat discussie over ontstaan, maar ik denk dat de frontpage wat te beperkt is en te weinig mensen heeft die de gesprekken aldaar vormen.

Oa werd de komst van een opwekking een feit genoemd. Feiten kun je staven en wellicht dat iemand dit zou willen onderbouwen.

En moeten we eigenlijk wel zo blij zijn met een opwekking. Naar wat ik vernomen heb neemt het aantal depressieve mensen en zelfmoorden schrikbarend toe naarmate de opwekking afneemt/over gaat en zijn de gevolgen van een opwekking slechts van tijdelijke aard.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Opwekking is een term die toch vooral in charismatische kringen voorkomt, maar wat mij betreft gewoon iets oecumenisch kan zijn. Het is niets anders dan dat God iets nieuws doet in een gebied op grote schaal. Bij controversiële Toronto blessing zou dat dan bijvoorbeeld zijn het "lachen in de Geest", en de "heavy glory". Maar bij een opwekking komen ook altijd vruchten kijken. Zo is er door de Toronto blessing een groep mensen ontstaan over heel de wereld die met kracht het evangelie begonnen te brengen, waardoor er enorm veel mensen tot geloof zijn gekomen in korte tijd. Op het moment is er vooral opwekking aan de gang in Brazilië, maar Mozambique is ook een goed voorbeeld.

Dus wat het betekent het dat er in Nederland opwekking komt? Allereerst dus dat God iets nieuws zal gaan doen. Dat hoeft niet persé door zo'n controversiële manifestatie van de Heilige Geest zoals je bij Toronto zag, maar het zou bijvoorbeeld ook eenheid onder de kerken kunnen zijn. Ik geloof namelijk dat als alle kerken hun verschillen aan de kant schuiven en in éénheid gaan opkomen voor de armen en zwakkere in de samenleving, er een enorme kracht vrij komt die de wereld binnen no-time kan veranderen.

Waarom denk ik dat er opwekking komt in Nederland? Omdat ik geloof dat God het anders wíl zien in Nederland. De normen en waarden zijn gewoon gekelderd, er zijn dingen normaal en soms zelfs bij de wet legaal die gewoon te gek voor woorden zijn. Denk aan abortus, euthenasie, maar ook de legaliteit van drugs, en prostitutie. Ik geloof dat we erg ver gevallen zijn, en dat het niet lang duurt totdat we niet meer lager kunnen, als we al niet op het laagste punt zitten. Het moge duidelijk zijn dat er gewoon een hele hoop beter kan in Nederland, dat is mijn eerste punt.

Ten tweede zie ik om mij heen een verandering gaande binnen de kerk. Het beste zie ik het eigenlijk op Credible toch wel. Een hele hoop mensen die ik ongeveer een jaar geleden leerde kennen waren toendertijd erg fel in het verdedigen van hun eigen standpunt, waaronder ik. Ik merk dat dit steeds minder wordt, en dat mensen steeds meer gaan inzien dat het niet werkt, dat hier niemand gelukkig van wordt, en dat er verandering nodig is in hun denken. Ik zie dat mensen zich steeds minder richten op de verschillen, maar zich inzetten voor eenheid. Ik denk dat dit zeker 1 van de sleutels is tot opwekking.

Wat ik ook zie is dat er een groep jonge mensen op staat die voor God willen leven. Die niet naar de wereldse standaarden willen leven, maar hun eigen overtuiging hebben, en daar voor willen vechten. Mensen die een hart hebben voor de zwakkeren, en die hun leven geven om zich daar voor in te zetten. Eerst zag ik dit vooral op andere landen gericht, maar ik denk dat mensen steeds meer beginnen in te zien dat dit land ook zo hard verandering nodig heeft.

En dan zijn er inderdaad de profetieën die er zijn geweest. Eén van deze bewuste profeet, maar ik heb ook van andere mensen direct of indirect over hetzelfde gehoord. De details willen soms nog wel eens wat verschillen, maar iedereen is het er over eens dat God klaar is voor een opwekking in Nederland, maar dat het aan óns is wanneer deze start.

Dat is mijn kijk erop tenminste smile.gif

//EDIT: Nog even over de gevolgen van het afnemen van de opwekking, dat is nu juist niet de bedoeling. In het verleden is het inderdaad nog zo geweest dat als er opwekking kwam deze na verloop van tijd ook weer weg ging, maar dat is niet zoals God het bedoelt heeft. Er zou altijd opwekking moeten zijn. Eén van de redenen dat dit niet gebeurt is omdat de generaties nooit goed hebben samengewerkt. Als je kijkt naar David en Salomo, David had een droom, hij wilde een tempel gebouwen maar dit ging uiteindelijk niet door. Deze droom echter gaf hij door aan zijn zoon Salomo, die deze uiteindelijk heeft verwezenlijkt. Zo'n soort mentaliteit, het overgeven van de dromen van een vader op zijn zoon heeft gewoon nooit plaatsgevonden bij die opwekkingen, en dat is 1 van de redenen waarom ze het niet lang hebben 'uitgehouden', maar het is zeker nooit de bedoeling geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er kan een opwekking komen, maar ik geloof dat dat niet percé hoeft samen te gaan met allerhande 'uitzinnigheden'. Als er een opwekking komt, zal dat plaatsvinden vanuit de bevindelijk-gereformeerde kerken, en vooral de jongeren. Daar broeit iets, daar is de honger naar het Woord, daar zijn jongeren die niet meer weten waar ze God moeten zoeken, die in de ellende zitten en niet weten hoe ze verzoend met God moeten worden..

Er ligt wat dat betreft bij ons zoveel verborgen onder een kleed van taalgebruik en uiterlijkheden dat veel jongeren het allemaal niet meer weten. Ik geloof dat er een Opwekking zal plaatsvinden onder de Jongeren van die kerkverbanden, en dat er onder anderen door de contacten via het internet de verschrikkelijke verdeeldheid zal verminderen, dat er herkenning zal zijn tussen mensen in verschillende kerkverbanden, dat twistpunten opeens bijzaken worden en het gaat om de Eer van de Naam van Jezus Christus..

Wij, als gereformeerden hebben zo'n prachtige boodschap van vrije genade, alleen zien wij dat zelfs zo weinig omdat we te druk zijn met al die verschillen onderling, die minimaal kunnen worden als de Heilige Geest niet betwijfeld wordt.. Daar geloof ik in, ik geloof in een Opwekking, die gaan altijd samen met duidelijke zondekennis, met de acceptatie van onze eigen ellendige staat..

Kijk op Youtube eens naar de preek van Ds. Paul Washer, dat is nou het evangelie van vrije genade zoals het zou moeten klinken in alle kerken in Nederland. Of luister eens naar de lezingen van Arjan Baan (http://www.refo-nieuws.nl/nieuws/2007/Video_Levensbronavond_D oorn_met_Arjan_Baan)

Wir sind betler, hoc est verum!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het eens met je dat het niet met uitzinnigheden hoeft te gaan. Tegelijkertijd kunnen we ook niet opwekking in een hokje proppen van ons menselijk denken.

Je kan in ieder geval zien ook in het verleden dat opwekking niet draait om wonderen en tekenen en rare dingen die Heilige Geest doet. De basis van opwekking is vasten en bidden en terug naar het Woord van God. Dat daarvanuit een radicale, levensveranderende passie voor Hem komt die aanstekelijk is voor mensen om je heen.

Er zijn profeten over de hele wereld die hebben geprofeteerd dat in Nederland een enorme opwekking zal komen. Ik heb hoop voor Nederland, denk dat ze gelijk hebben en heb het idee dat die overtuiging ook komt omdat God het me heeft gezegd. Maar voor we hier heen en weer gaan gooien met "Zo spreekt de Here", dat is niet een voor veel anderen valide argument om te denken dat er een opwekking komt en dat snap ik.

Ik zou ook allemaal teksten kunnen smijten, Joel quoten etc. Maar dan zouden jullie (terecht) zeggen dat iedereen dat wel kan doen, maar dat het gegeven dat ik teksten kan quoten niet meteen zegt dat ze ook relevant zijn voor de context waarin ik ze plaats.

Ik kan jullie dus niet overtuigen dat er een opwekking komt, ook al ben ik er zelf van overtuigd, ook door wat ik om me heen zie gebeuren. Maar hoe dan ook is het belangrijk om ons te verdiepen in het woord en te bidden. Om een passie voor God te hebben.

Of die opwekking dan komt of niet, het is sowiezo goed om dicht bij Hem te leven. Opwekking is niet iets maakbaars. Maar je mag wel je leven leven alsof er een opwekking is. Dat je met onblusbare passie het Woord verslind, mensen over Hem vertelt vanuit liefde, tijd met Hem doorbrengt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid