Spring naar bijdragen

Komt er een opwekking in NL?


Komt er een opwekking in Nederland?  

  1. 1. Komt er een opwekking in Nederland?

    • Ja, dat merk ik.
      30
    • Ja, maar voorlopig niet.
      2
    • Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
      24
    • Ik denk het niet.
      23


Aanbevolen berichten

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 12:51:35 schreef Gusto het volgende:

[...]

- De Hebriden, Schotland - Wat begon met een handjevol biddende christenen, zette een hele eilandengroep in vuur en vlam.

- Inuits in Noord-Canada - Dronkenschap, zelfmoord en seksuele immoraliteit hielden de verafgelegen Inuit-dorpen in het barre noorden van Canada in hun greep. De transformatie die volgde is met geen pen te beschrijven.

Oeganda, Afrika - Een land dat jarenlang leed onder de nietsontziende terreur van Idi Amin, maakt een ware opwekking mee. De president heeft het land officieel aan Jezus opgedragen, het aantal Aids-patiënten daalt en de ministerraad bestaat voor een groot deel uit wedergeboren christenen.

Wanneer vonden deze plaats?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 510
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:
Op donderdag 21 december 2006 22:52:07 schreef Harm-Jan het volgende:

Nee ik geloof van niet, ik zie niet in waarom of wanneer de vicieuze cirkel van verdere secularisatie doorbroken zou worden.

De meerderheid van de Nederlanders zijn geen atheïst en het die meerderheid neemt - denk ik - ook nog steeds toe (ook ten koste van het atheïsme?).

Alleen geloven die mensen niet in de 'traditionele godsdiensten' maar in een soort van vaag ietsisme, new-age geloof of pseudo-natuur reglie. Een geloof waar je enige troost uit kan putten, maar je wel lekker vrij laat in je doen en laten en je kunt herscheppen naar je eigen denkbeeld. Geen nare confronterende zaken.

Om zo'n geloof sta ik uiteraard niet echt om te springen, maar toch zie ik het wel als een bewijs voor dat de mens een religieus wezen is, iets wat in de mens door God geschapen is. Een verlangen naar Hem.

Dat verlangen kun je relativeren door te stellen dat het om één of andere reden een nut in de evolutie van de mens zou hebben gehad, of door dat verlangen te sussen door God tot iets vaags te maken wat je maar niet tot zoeken brengt of iig niet in de goede richting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 22 december 2006 12:51:35 schreef Gusto het volgende:

[...]

- De Hebriden, Schotland - Wat begon met een handjevol biddende christenen, zette een hele eilandengroep in vuur en vlam.

Wanneer?

Quote:
- Inuits in Noord-Canada - Dronkenschap, zelfmoord en seksuele immoraliteit hielden de verafgelegen Inuit-dorpen in het barre noorden van Canada in hun greep. De transformatie die volgde is met geen pen te beschrijven.

Hoeft ook niet. Vertel waar ik een bron kan vinden, en je hoeft niets te beschrijven.

Quote:
Oeganda, Afrika - Een land dat jarenlang leed onder de nietsontziende terreur van Idi Amin, maakt een ware opwekking mee. De president heeft het land officieel aan Jezus opgedragen, het aantal Aids-patiënten daalt en de ministerraad bestaat voor een groot deel uit wedergeboren christenen.

Heb je bronnen?

Maar goed, die enorme gebeurtenissen in de geschiedenis, dat zijn dus drie vrij recente en erg lokale gebeurtenissen?

Samengevoegde post 22-12-2006 14:10:35:

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 13:06:02 schreef Iggi het volgende:

[...]

Info is volgens mij
te vinden.

Beetje onoverzichtelijk imho. Ik kan er iig niet de vele voorbeelden in de geschiedenis terug vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 14:09:08 schreef diakio het volgende:

Beetje onoverzichtelijk imho. Ik kan er iig niet de vele voorbeelden in de geschiedenis terug vinden.

Weet ik, het is ook dan meer info waar deze 'ideëen' vandaan komen en wat hun visie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

sorry ik heb al eerder gezegd ik heb geen bronnen maar ik heb wel de video's/dvd's gezien waar wel wat bronnen op genoemt worden, waar ook zelf mensen uit een stad aan het woordt komen etc.

Ik zal een kijken of ik zo'n dvd'tje kan bemachtigen en kijken over copyright ofzo opzit

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 14:28:27 schreef diakio het volgende:

Ik was vooral benieuwd naar de grote hoeveelheid historisch materiaal, op grond waarvan een uitspraak als "Dat zie je bij elke opwekking uit de geschiedenis" gedaan wordt

Er zijn ook genoeg boeken te vinden over diverse opwekkingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 14:28:27 schreef diakio het volgende:

Ik was vooral benieuwd naar de grote hoeveelheid historisch materiaal, op grond waarvan een uitspraak als "Dat zie je bij elke opwekking uit de geschiedenis" gedaan wordt

Deze organisatie bestaat nog niet zo heel erg lang link , waar zij zich op beroepen zijn volgens mij vrij recente historische gebeurtenissen. Verder is, voor zover ik het begrepen heb de Kerkhistorie niet zo van belang. Men leef in het 'hier en nu'... naar de toekomst toe.

Alleen de Bijbel heeft hierin gezag, is de Bron/Voedingsbodem. Maar ik kan het natuurlijk mis hebben, ga ervan uit dat ik dan gecorrigeerd word.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, mijns inziens is God nooit opgehouden te communiceren, maar zijn we allen min of meer oost-indisch doof geworden en/of hebben we last van omgevingsruis.

Angst en armoede leren vaak weer bidden. Van Angst hebben we sinds de terrorisme dreigingen en het gesodemieter in Irak door de VS c.s. weer genoeg en de armoede schijnt in Nederland ook toe te nemen...

Dus...mensen staan weer even stil om te luisteren en hé verhip, ze horen wat er altijd was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een antwoord op de vraag naar een vb.:

er zijn al twee goeie vb gegeven en ik weet er nog wel meer, maar degene die ik nu zal geven is de enige waarvan ik zo uit mn hoofd het jaartal weet.

In 1906 is er een opwekking in Los Angeles, Azusa street. Deze breid zich zeer snel uit tot wereldwijde schaal: van Amerika naar Engeland, naar de Scandinavische landen, naar Duitsland en omstreken, naar Nederland. Vanuit deze landen ontstaat er ook zendingswerk vanuit de opwekking, naar landen als China, Indonesie, Tibet, India, en Afrikaanse landen.

Een bijzonder aspect aan deze opwekking is het volgende: In de cultuur waarin de opwekking ontstond, was er sprake van diepgeworteld rascisme. Toen echter de opwekking uitbrak, waren er diensten waarin blank en zwart door elkaar zaten! Mensen zagen elkaar helemaal als gelijkwaardig en konden blij met elkaar omgaan.

Een bron (vooral over deze opwekking): Dr.C.vd.Laan", "De spade regen", (ergens in 1960/70 geschreven). Helaas is die niet meer verkrijgbaar, maar je kunt deze opwekking geloof ik ook wel vinden op de transformations site. Of op www.joelnews.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:12:34 schreef Thorgrem het volgende:

Een opwekking is dus maar een tijdelijk iets. Het komt op mij over als een soort van rage. Geloof is "in" en daarom doen wij het ook maar, totdat het "uit" is. Dan pakken we gewoon ons oude ongelovige leventje weer op.

Een rage is iets waar iedereen aan meedoet, bij een opwekking is dat niet het geval. En in de tijden dat er opwekking was was geloven juist niet in en daarom kwam er een opwekking.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 15:26:36 schreef Thorgrem het volgende:

Stel dat er nou z'n opwekking komt in Nederland. Wat zijn de gevolgen daarvan? Wat gaan we er van terugzien? Hoe lang blijft dat?

Heeft een opwekking ook consequenties voor bijvoorbeeld de RKK of de PKN in Nederland? En wat zijn die dan?

Ja dat zijn wel interessante vragen. De gevolgen zijn over het algemeen, denk ik, massale bekeringen, massas christenen die supervurig worden voor de Heer, en dat het maatschappelijk gewoon veel beter gaat (zoals minder alcoholisten, minder drugsverslaafden, minder kindermishandeling en al dat soort dingen), misschien wel dat er cafe's en discotheken worden gesloten omdat niemand er meer komt (dat was wel het geval in een paar opwekkingen uit de geschiedenis). Verder het opnieuw zichtbaar worden van de tekenen en wonderen die ook in de Nieuwe Testament nog zichtbaar waren. Dan heb ik het oa over genezingen (zowel lichamelijk als innerlijk), uitdrijvingen, andere wonderen...

"Hoe lang blijft dat?" Vaak is gebleken dat de opwekking een soevereine daad van God is (hoewel er vaak veel voorbede aan vooraf gaat), maar dat het verloop ervan wel door mensen bepaald kan worden. Eigenlijk zijn waarschijnlijk (dit is eigenlijk ook niet goed te bepalen) de meeste opwekkingen gestopt na een paar jaar! En dankzij, tja, mensen... Goede voorbeelden van opwekkingen die wel decennias lang bleven, zijn bv. de opwekking in China (geschat rond 1930 ontstaan en is nog steeds bezig!) en de pinksteropwekking (ontstaan in 1906 en nu nog steeds bezig, hoewel niet in dezelfde landen als eerst (in Ned is de echte 'opwekking' duidelijk voorbij)) (nu veel meer in Zuid-Amerikaandse landen).

En of de opwekking invloed heeft op de PKN of RK... Alleen als de leiders en leden het van die kerken toestaan. De leider van de Pinksterbeweging in Nederland bv wilde nooit een eigen denominatie; hij wilde de pinksteropwekking in de bestaande kerken. Echter, wezen veel kerken het af als 'hystisch falcificatie van de Geest' of zelfs als van de satan. God wil nergens werken waar de mensen het er niet mee in stemmen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:14:09 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Een rage is iets waar iedereen aan meedoet, bij een opwekking is dat niet het geval. En in de tijden dat er opwekking was was geloven juist niet in en daarom kwam er een opwekking.

Ik denk dat we nu een ander oorzaak/gevolg voor ogen hebben.

Er zijn weinig gelovigen in een regio, enkele leden besluiten de handen uit de mouwen te steken en gaan mensen "bekeren" de gemeenschap wordt ietsje groter en het enthousiasme stijgt en er komt een omschakeling (opwekking) mensen in de omgeving worden aangestoken door het entousiasme en gaan als echte kudde dieren maar meedoen aangezien het "in" is. Totdat het enthousiasme temperd en het nieuwe er van af is. Dan is het "uit" en gaan mensen door met hun ongelovige leven. Op die paar na die er in het begin ook al waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgem, ik vind je opmerking wel raak. Ik geloof niet dat het een 'rage' is, maar iets dat door God zelf word gestart. Maar je hebt wel een punt met dat je zegt dat we 'daarna weer verder gaan met het gewone leventje'. Veel opwekkingen zijn gestopt, niet omdat God dat wil, maar omdat de mens God blokkeerde...

"Ik denk dat we nu ..............het nieuwe er van af is. Dan is het "uit" en gaan mensen door met hun ongelovige leven. Op die paar na die er in het begin ook al waren."

|

->Ja, dat is dus geen opwekking...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 22 december 2006 17:26:02 schreef huizena het volgende:

Thorgem, ik vind je opmerking wel raak. Ik geloof niet dat het een 'rage' is, maar iets dat door God zelf word gestart. Maar je hebt wel een punt met dat je zegt dat we 'daarna weer verder gaan met het gewone leventje'. Veel opwekkingen zijn gestopt, niet omdat God dat wil, maar omdat de mens God blokkeerde...

"Ik denk dat we nu ..............het nieuwe er van af is. Dan is het "uit" en gaan mensen door met hun ongelovige leven. Op die paar na die er in het begin ook al waren."

|

->Ja, dat is dus geen opwekking...

Wordt een opwekking uitvoerig bestudeerd door de seculiere wetenschap hoe hij tot stand is gekomen, wanneer begonnen/gestopt enz enz.

Ik vraag dit omdat er dus schijnbaar aan een aantal eisen voldaan moet worden om iets tot een opwekking te verklaren. Wat zijn die eisen precies en wie onderzoekt of aan de eisen voldaan wordt?

Zijn de nu bekende opwekkingen ook bestudeerd door een onafhankelijke groep? Want het lijkt mij zo op het eerste gezicht een pure evangelische aangelegenheid wat verder in zijn geheel niet getoets word.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 17:31:58 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Wordt een opwekking uitvoerig bestudeerd door de seculiere wetenschap hoe hij tot stand is gekomen, wanneer begonnen/gestopt enz enz.

Ik vraag dit omdat er dus schijnbaar aan een aantal eisen voldaan moet worden om iets tot een opwekking te verklaren. Wat zijn die eisen precies en wie onderzoekt of aan de eisen voldaan wordt?

Zijn de nu bekende opwekkingen ook bestudeerd door een onafhankelijke groep? Want het lijkt mij zo op het eerste gezicht een pure evangelische aangelegenheid wat verder in zijn geheel niet getoets word.

Elke opwekking wordt wel onderzocht maar er is toch altijd wel kritiek, simpelweg omdat er ook mensen bij betrokken zijn die het kunnen blokkeren of in dingen door kunnen slaan. Maar waar wou je een opwekking op bestuderen? Als God iets doet heeft Hij daar in de eerste plaats niet echt behoefte aan denk ik. En een opwekking heeft helemaal niks met evangelisch te maken. De eerste opwekkingen kwamen nl. vanuit de traditionele kerken waar ook manifestaties waren van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 22 december 2006 22:38:33 schreef Michie23 het volgende:

[...]

Elke opwekking wordt wel onderzocht maar er is toch altijd wel kritiek, simpelweg omdat er ook mensen bij betrokken zijn die het kunnen blokkeren of in dingen door kunnen slaan. Maar waar wou je een opwekking op bestuderen? Als God iets doet heeft Hij daar in de eerste plaats niet echt behoefte aan denk ik. En een opwekking heeft helemaal niks met evangelisch te maken. De eerste opwekkingen kwamen nl. vanuit de traditionele kerken waar ook manifestaties waren van de Heilige Geest.

Waarom vind ik in de katholieke boeken dan niets over het fenomeen opwekkingen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 22:41:50 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Waarom vind ik in de katholieke liturgie dan niets over het fenomeen opwekkingen?

De katholieke liturgie? Sorry je moet me even uitleggen wat dat is. Ik denk bij liturgie aan een programmaboekje van de kerk. Maar de reden is waarom ik denk dat in de katholieke hoek weinig tot niets bekend is is omdat men een nogal 'eigen kerkgeschiedenis' lijkt te hebben. Als je nl. zoekt naar verhalen over opwekkingen zijn die gemakkelijk te vinden. En als kerk kan je er voor kiezen dat wel of niet op te nemen. Kijk bijv. naar de reformatie: Calvijn was echt wel iemand die ook de Heilige Geest benadrukte maar toch zie je er in de HC weinig tot niets van terug. Je kan dus gewoon zelf bepalen wat je opneemt en wat niet. Zo is alles dus subjectief en daarom moet je blijven onderzoeken naar wat er nou wel of niet klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid