Spring naar bijdragen

Komt er een opwekking in NL?


Komt er een opwekking in Nederland?  

  1. 1. Komt er een opwekking in Nederland?

    • Ja, dat merk ik.
      30
    • Ja, maar voorlopig niet.
      2
    • Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
      24
    • Ik denk het niet.
      23


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 510
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoi Eru, ik heb niet gestemd omdat ik persoonlijk zou zeggen: "Ja, ik geloof ook dat het binnenkort is, maar ik merk er - op de profetien na - nog niks van." Mijn mening zit dus een beetje tussen de eerste en tweede optie in.

Goed, ik zal nu ff werken aan mn argumentatie...

Ik zal eerlijk toegeven: ik heb geen bijbelse en geen rationele argumenten. Aan de andere kant heb ik ook geen argumenten die het ontkrachten. Om zomaar aan te nemen dat er dus geen opwekking komt binnenkort, omdat het niet in de bijbel staat en omdat het niet strookt met je verstand, is dus geen correct logische redenatie.

Aan de andere kant realiseer ik me ook dat ik niet sterk sta. En ik weet zelfs dat ik weinig mensen, zo niet GEEN, zal kunnen overtuigen door deze post!

Maar goed, het is ook iets zeer persoonlijks voor mij. Ik baseer het namelijk primair op beelden en woorden die de Heer mij zelf heeft gegeven. Verder baseer ik het op beelden, visioenen en woorden die honderden andere mensen hebben gekregen over het land. Ook baseer ik het op het gegeven dat gebedsgroepen (vooral onder jongeren) groeien als kool en dat mensen meer en meer gaan verlangen naar opwekking.

Al met al zijn dit zwakke argumenten, maar ja, als ik woorden of beelden van God krijg heb ik niet het gevoel dat ik ze moet kunnen verdedigen! Net zo min als jesaja, jeremia, enzovoorts hun eigen profetien konden verdedigen. (Dat is trouwens stof voor eventueel een ander onderwerp, over hoe we met profetie zouden moeten omgaan... Maar goed, one thing at a time)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een opwekking is niet niks, dus ik zou zeggen 'untrue until proven true'. Het is dus wel logisch te zeggen dat het niet gaat gebeuren als het niet strookt met je verstand.

Een boodschap die van God komt is natuurlijk betrouwbaar, maar het is lastig uit te maken of boodschappen over een opwekking van Hem komen.

Een opwekking is natuurlijk geweldig leuk, dus het is niet zo moeilijk daar van een beeld in je hoofd te krijgen. Want er wordt al langer en vaker en op vele andere plaatsen beweerd dat er een opwekking aan komt. Ik weet het niet, ik zie niks wat er op duidt eigenlijk. Ik zie meer aanwijzingen dat het einde nadert, en verwacht dat de kerk (zeker in Nederland) kleiner zal worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet zo buitengewoon ingewikkeld om te voorspellen of er een opwekking plaats gaat vinden in Nederland. Het christendom heeft zich altijd al in golven gemanifesteerd in allerlei landen, dan groeit het weer, dan krimpt het weer.

Welnu, in Nederland is het christendom op dit moment niet zo populair, dus er zal binnenkort dan wel weer een golf van groei komen. Net zo voorspelbaar als de economie eigenlijk: je weet altijd wel dat het goed komt, of dat de magere jaren wel weer zullen aanbreken.

Bovendien hebben we ook met de wet van Thomas te maken, die zegt dat wat mensen verwachten wat er gaat gebeuren, ook beïnvloed wat er gebeurt. Als veel christenen een opwekking verwachten, zullen ze zich vuriger aan het geloof wijden, waardoor ze zelf de opwekking als het ware, ja, opwekken.

Het heeft dus allemaal niet zozeer met profetie te maken, hoewel dat natuurlijk wel zo mooi wordt ingekleed. Het is een stukje logica en een stukje kijk op hoe het christendom zich door de geschiedenis altijd al heeft gemanifesteerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Weet je wat ik zo bijzonder, als wij christenen ons uitstrekken naar God, en de 'wereld' intrekken in Zijn Naam. Dan komt er verandering. Vanavond zijn we met een hele groep mensen de straat op gegaan, en als je dan nagaat wat voor gesprekken je hebt. Dat van Zijn liefde mag getuigen, en het mooie is dat de Heilige Geest je woorden geeft! Dat er dan gewoon weer gezaaid is.

Ik denk niet dat de opwekking er nu is, maar ik geloof wel dat er een opwekking komt. Waarom? Omdat er profetieën zijn uitgesproken. Omdat we in een tijd zitten waarin het 5 voor 12 is, en we in een tijd waar Jezus spoedig terugkomt. En ik geloof dat wij christenen een hand erin hebben om ook als een ambassadeur op te treden in nederland namens God. Dus God wacht ook op ons totdat wij opstaan en de wereld intrekken.

Marcus 16 vs 15 zegt Jezus: ...Trek heel de wereld rond en maak het goede nieuws bekend.

God wil ons gebruiken, we moeten ons niet gaan verstoppen! Maar naar buiten tredensmile.gif

Misschien wel vaker neer gezet hier, maar vorige week viel een tekst mij op in 2 Timotheüs 4 vs 2 ...Verkondig de boodschap, blijf aandringen, of het nu uitkomt of niet, wijs terecht, straf en vermaan met alle geduld dat het onderricht vereist.

God wil ons zo graag gebruiken als vredestichters in de wereld. Dat wij ook een onderdeel zijn van de komende opwekking.

Bless, Arjan

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 december 2006 23:20:02 schreef ArjanH. het volgende:

Die zijn uitgesproken door verschillende christenen in de wereld
smile.gif
En als je die vergelijkt, en checkt om het zo te zeggen
smile.gif
En ik zie in mijn omgeving oost-groningen een hunkering naar 'iets'. En dat is iets wat ik geloof noem.

Profetieën komen ook nu nog voor
smile.gif

Ok, daar geloof ik dus niet in. Ik zie niet in waarom er een opwekking zou komen in ons land, alles is mogelijk maar mijn gevoel zegt... Nee

Link naar bericht
Deel via andere websites

om een opwekking te vergelijken met economie vind ik erg cru. Opwekking heeft alles te maken met mensen die zich willen toewijden in gebed en vasten voor hun land.

In 2 kronieken 7 staat een mooie tekst hier over en ik denk dat deze principes nog steeds gelden vandaag de dag

Quote:
2 kronieken 7:

14 en wanneer dan mijn volk, het volk dat mij toebehoort, het hoofd buigt, al biddend mijn aanwezigheid zoekt en terugkeert van zijn dwaalwegen, dan zal ik het aanhoren vanuit de hemel, zijn zonden vergeven en het land genezen.

Het heeft dus niets te maken met een "logisch" proces anders zouden mensen door een "logisch" proces gered worden? dat klinkt heel afdoende aan het werk van God

Samengevoegde post 21-12-2006 23:32:45:

Quote:
Op donderdag 21 december 2006 23:20:59 schreef Audiophile het volgende:

Het broedt al jaren. Ik weet nog dat er jaren geleden profetiën waren over Amersfoort dat er iets groots zou gebeuren hier. Ik wacht rustig af nog steeds, ik zie wel als het zover is.

rustig wachten? spread the good news around party.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 december 2006 23:27:47 schreef ArjanH. het volgende:

Ehm 1 Korintiërs 14? Daar spreekt Paulus over profetiën.

Wij hebben het profetische Woord wat zeer vast is, voor mij staat profetie dan ook gelijk aan schriftuitleg, in het ambt van priester/dominee komt dat naarvoren.

Ik weet dat we daarop van mening geschieden, maar Sola Scriptura to the Bone; waar staat in de Bijbel dat er in Nederland in het laatste der dagen een Opwekking zal plaatsvinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 december 2006 23:57:15 schreef Gusto het volgende:

waar staat in de bijbel dat Harm-Jan op zou groeien in een refomatorisch gezin

Nergens, maar ik ben maar wat blij dat God mij daar geplant heeft. Ik claim dan ook niet zo als jullie Sola Scriptura te zijn knipoog_dicht.gif

P.S. het is niet netjes om een vraag met een wedervraag te bantwoorden (les 1 bij debatingtechnieken knipoog_dicht.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ach ik volg gewoon Jezus Zijn voorbeeld big-smile.gif

Samengevoegde post 22-12-2006 0:18:02:

en wie is er sola scriptura dan? wie bedoel je met jullie?

Samengevoegde post 22-12-2006 0:19:46:

dus ondanks dat niet alles in de bijbel staat wil dat niet zeggen dat dingen die gebeuren fout zouden zijn, tenminste het lijkt me niet fout dat jij geboren bent big-smile.gifpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op donderdag 21 december 2006 23:54:25 schreef Harm-Jan het volgende:

[...]Wij hebben het profetische Woord wat zeer vast is, voor mij staat profetie dan ook gelijk aan schriftuitleg, in het ambt van priester/dominee komt dat naarvoren.

Ik weet dat we daarop van mening geschieden, maar Sola Scriptura to the Bone; waar staat in de Bijbel dat er in Nederland in het laatste der dagen een Opwekking zal plaatsvinden?

Nee maar de Geest zal wel worden uitgestort over ALLE vlees, lijkt me duidelijk toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is inderdaad zoals Robert hier eerder al zei. Dat wanneer alle christenen in Nederland zouden geloven dat er een opwekking zal komen in Nederland, dat die opwekking er ook helemaal zal komen. God is zelf nooit tegen een opwekking, maar is vooral op zoek naar dienaren door wie die opwekking tot werkelijkheid gemaakt kan worden.

Dus als iedere christen gelooft dat er een opwekking komen zal, en er ook een beetje aan mee wil werken. Dan staat morgen Nederland op zijn kop is mijn stellige overtuiging. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn reactie op een paar reacties:

"Het is dus wel logisch te zeggen dat het niet gaat gebeuren als het niet strookt met je verstand." Maar, in dit geval is het alleen zo dat we een komende opwekking met ons verstand niet kunnen bevestigen. De fout die je eigenlijk maakt is er dan van uit te gaan dat we de zekerheid over de komende opwekking daardoor dus ook gelijk kunnen ontkrachten! Nee, het valt niet te bevestigen, maar ook zeker niet te ontkrachten.

"je kunt het aardig voorspellen aan de golfbeweging door de geschiedenis heen" Hier ben ik het enigszins mee eens. Ik denk niet dat de opwekking slechts bepaald word door de loop van de geschiedenis; ik denk dat Gods soevereine ingrijpen de grootste rol speelt. Daarom kan ik ook geloven in een opwekking in tijden waarin ik zelf eigenlijk nog niks van die opwekking zie.

Dat was ook een reactie van een paar mensen: ik zie er nog niks van, dus komt het niet. In mijn ogen is het feit dat de kerken lauw en het Nederlandse volk geestelijk dood zijn, een teken dat Gods soevereine ingrijpen voor de deur staat. Vaak verloopt de geschiedenis vd kerk zich meer 'apocaliptisch': daarmee bedoel ik dat de mensen geestelijk steeds meer afzwakken, totdat God ingrijpt en dan krijg je een plotselinge geestelijke opleving. Dat zie je bij elke opwekking uit de geschiedenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nee maar de Geest zal wel worden uitgestort over ALLE vlees, lijkt me duidelijk toch?

Ook daar kan ik mij niet in vinden en zie die tekst anders. En voor de rest, niets is mogelijk bij de mens maar alles is mogelijk bij God, daar is een opwekking wel mogelijk maar zie ik het inderdaad niet (zo snel) gebeuren. De grote opwekkingen in de geschiedenis speelden zich af in een andere cultuur, waar men vooral erg lauw was maar nog wel geloofde, in onze tijd hangt het gros van de bevolking een andere of geen religie aan en is de tijdsgeest wel zo nadrukkelijk aanwezig in zijn individualisme dat ik het gewoon niet snel zie gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 12:23:13 schreef jeffrey_1989 het volgende:

Ik weet dat het off-topic is maar ik wil het toch vragen. Harm-Jan, hoe zie jij de tekst die Michie aanhaalde dan?

Pas sarx (Alle vlees) conform de Hebreeuws/griekse manier van schrijven (het waren Joden -> Hebreeërs en ze schreven Grieks) is het bijvoorbeeld erg goed mogelijk dat het 'pas sarx' niet automatisch 'alle mensen' betekend maar net zo goed 'allerlei mensen'. Daarnaast is het misschien wel leuk om te weten dat (in ieder geval) de gereformeerde theologie 'het laatste der dagen' niet alleen conformeerd met de korte tijd voor het Armageddon, maar met de laatste tijdsperiode vanaf de opstanding van Christus tot aan zijn wederkomst dat is 'het laatste der dagen'.

Kortom het 'pas sarx' wordt door jullie opgevat als individueel, waar het alle slaat op alle mensen op de hele wereld, binnen de gereformeerde theologie wordt het alle gezien als collectief en het toegepast als allerlei (soorten van) mensen/vlees.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op vrijdag 22 december 2006 12:26:14 schreef diakio het volgende:

[...]

Puur voor mijn nieuwsgierigheid, kan je daar wat voorbeelden doorheen de afgelopen 2000 jaar noemen?

- De Hebriden, Schotland - Wat begon met een handjevol biddende christenen, zette een hele eilandengroep in vuur en vlam.

- Inuits in Noord-Canada - Dronkenschap, zelfmoord en seksuele immoraliteit hielden de verafgelegen Inuit-dorpen in het barre noorden van Canada in hun greep. De transformatie die volgde is met geen pen te beschrijven.

Oeganda, Afrika - Een land dat jarenlang leed onder de nietsontziende terreur van Idi Amin, maakt een ware opwekking mee. De president heeft het land officieel aan Jezus opgedragen, het aantal Aids-patiënten daalt en de ministerraad bestaat voor een groot deel uit wedergeboren christenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid