Spring naar bijdragen

Komt er een opwekking in NL?


Komt er een opwekking in Nederland?  

  1. 1. Komt er een opwekking in Nederland?

    • Ja, dat merk ik.
      30
    • Ja, maar voorlopig niet.
      2
    • Ik weet het niet, maar het zou kunnen.
      24
    • Ik denk het niet.
      23


Aanbevolen berichten

Quote:

Op zaterdag 23 december 2006 15:15:40 schreef huizena het volgende:

Omdat er zoveel reacties alweer zijn, kan ik niet op alles in gaan, maar wel ff het belangrijkste:

ten eerste wil ik wel even kwijt dat ik het vreemd vind dat sommige mensen zo kritisch zijn. Niet dat ik kritiek of moeilijk vragen niet op prijs stel, ik vind het juist wel leuk. Maar wat ik zo vreemd vind is dat die mensen die er kritisch tegenover staan, soms degenen zijn die er nog nooit eerder van gehoord hebben! Hoe kan je uberhaupt een bepaalde houding, in dit geval een kritische, aannemen tegenover iets waar je nog nooit van hebt gehoord? Maar goed, dat even ter zijde...

Wat had je dan verwacht, één en al 'halleluja', één en al bevestiging..?

Mijn 'kritische kijken' komt voort vanuit 'ervaring van binnenuit'. En nee, ik ben niet altijd even blij met datgene wat ik daarin 'gezien' en gedaan heb.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 510
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Leuke reactie diakio! Maar zoek eens op google of wiki. Dan kom je vanuit het verleden heel wat opwekkingen tegen. En dan kan ik onze vriend huizena heel goed begrijpen. Want dat verlangen heb ik zelf ook! Dat begint bij een afhankelijk zijn van God, een nederige houding, verootmoediging. En wij kunnen het niet. Het ligt allemaal in de hand van God. Maar dat er een opleving nodig is! Dat lijkt mij duidelijk. Maar ook geweldig. En juist daarom moeten de christenen in nederland ook veranderensmile.gif

Bless,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:57:51 schreef ArjanH. het volgende:

Leuke reactie diakio! Maar zoek eens op google of wiki. Dan kom je vanuit het verleden heel wat opwekkingen tegen. En dan kan ik onze vriend huizena heel goed begrijpen. Want dat verlangen heb ik zelf ook! Dat begint bij een afhankelijk zijn van God, een nederige houding, verootmoediging. En wij kunnen het niet. Het ligt allemaal in de hand van God. Maar dat er een opleving nodig is! Dat lijkt mij duidelijk. Maar ook geweldig. En juist daarom moeten de christenen in nederland ook veranderen
smile.gif

Bless,

Ik heb op opwekking gezocht met google. Ik kwam weinig nuttige links tegen op de eerste pagina. Bij wiki het volgende:

Opnieuw tot leven worden gebracht: Opwekking (christendom)

Maken van elektriciteit: Opwekking (energie)

De christelijke Stichting Opwekking

Een Opwekkingslied van Stichting Opwekking

Het tijdschrift van de Stichting Opwekking: Opwekking Magazine

Een jaarlijkse christelijke pinksterconferentie bij Walibi World: Opwekking (conferentie)

Bij de eerste

Opwekking (christendom)

Het woord opwekking of herleving betekent: opnieuw tot leven brengen.

In het christendom wordt hieronder verstaan een buitengewoon werk van de Heilige Geest van God waardoor geestelijk ingeslapen gelovigen weer enthousiast worden over hun geloof. Een opwekking begint vaak met een sterk schuldbesef en het belijden van zonden. Een opwekking leidt ook tot wijdverbreide liefdadigheid en heeft een grote invloed op de maatschappij.

Bekende opwekkingen zijn die omstreeks 1850 in Wales en Schotland.

Ook niets nuttigs dus.

Probeer het rustig nog eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zaterdag 23 december 2006 21:57:51 schreef ArjanH. het volgende:

Leuke reactie diakio! Maar zoek eens op google of wiki.

Heeft Thorgrem al gedaan zo te zien, en zonder resultaat. Maar dat geeft niet, want ik heb de beregoeie site waar naar verwezen werd al bekeken. Als zelfs zo'n goede site met niets zinnigs komt (zie de citaten, ik verzin het niet he) dan weet ik niet wat ik zelf met google nog ga bereiken. De kenners hier hebben geen antwoorden, de geweldige site geeft geen antwoorden, en dan zou ik met google wel iets kunnen vinden? Lijkt me niet erg voor de hand liggend.

Gelukkig is net mijn studeerkamer klaar, en moest ik dus net deze dagen mijn boeken verplaatsen, waardoor ik nog eens mijn kerkgeschiedenis kon ophalen, heerlijk, met boeken zeulen, je leest nog eens wat yes.gif . En wat denk je? Daar stond iets over "Opwekking" in! Als een typisch modern verschijnsel in de pinkstergemeenten / de evangelische beweging, dat dan weer wel. En verder: niets, noppes, nada.

Quote:
Dan kom je vanuit het verleden heel wat opwekkingen tegen.

Niet zoals het hier beschreven wordt. Sorry, maar dat kom ik dus gewoon niet "heel wat" tegen. Golfbewegingen in religieuze bewegingen, natuurlijk. Gods bovennatuurlijke wondertekenen, zeker. Maar het soort massale gebeurtenissen, waar hier blijkbaar verwezen wordt? Nope. En begrijp me goed, ik vind het geweldig als een stel eskimo's de fles laat staan, of als een groep Oegandezen de huwelijkse trouw wat serieuzer neemt, echt, top. Maar als opwekking niets meer is dan een nogal lokaal verschijnsel waarbij een stel mensen tijdelijk wat enthousiaster in het geloof staat, dan is het inderdaad van alle tijden, maar niet bepaald iets om héél spannend over te doen. Is het wel meer, zoals o.a. in dit topic, of via de vele sites die ik inmiddels bekeken heb, wordt gesuggereerd, dan blijft het opmerkelijk dat God ongeveer 1700 jaar niets deed op dit vlak, en pas sinds een jaar of 100 echt fluks uitpakt. Kan natuurlijk, wie ben ik om te beweren dat God niet eens van gedachten kan veranderen? Alleen, ik geloof het niet zo.

Quote:
En dan kan ik onze vriend huizena heel goed begrijpen.

Mwah, ik ben er vooralsnog niet zo dol op, alles tot nu toe overziende.

Quote:
Want dat verlangen heb ik zelf ook! Dat begint bij een afhankelijk zijn van God, een nederige houding, verootmoediging. En wij kunnen het niet. Het ligt allemaal in de hand van God. Maar dat er een opleving nodig is! Dat lijkt mij duidelijk.

Mij niet.

Quote:
Maar ook geweldig. En juist daarom moeten de christenen in nederland ook veranderen
smile.gif

Oh, het lag toch volledig in Gods hand?

Quote:
Bless,

Dominus vobiscum

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vanuit evangelisch opzicht zou bijvoorbeeld de contrareformatie gezien kunnen worden als een soort van opwekking. Omdat het een tijd was waarin de Kerk zich van veel fouten afkeerde en zich weer ging richten op God (neem ik aan).

Iets wat je in de Bijbel bijvoorbeeld ook als een opwekking zou kunnen benoemen, is wanneer de boeken van de wet na een lange tijd verloren zijn geweest, weer worden teruggevonden. Alhoewel het daar op zich een opwekking is op vrij kleine schaal. (zie 2 Kronieken 22 en 23)

Het idee van een opwekking is iig dat men zich (in grote getalen) afkeert van zijn vroegere verkeerde wegen, en God weer de eer wil brengen. En daar zijn denk ik genoeg voorbeelden van te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 00:25:26 schreef TimonK het volgende:

Vanuit evangelisch opzicht zou bijvoorbeeld de contrareformatie gezien kunnen worden als een soort van opwekking. Omdat het een tijd was waarin de Kerk zich van veel fouten afkeerde en zich weer ging richten op God (neem ik aan).

Dat lijkt me een tamelijk kort-door-de-bocht bewering. Maar los daarvan, als je zo begint kan je alles wel een opwekking noemen, en dan heeft de term dsu geen werkelijke betekenis. En dat roept dan weer de vraag op: waar hebben we het over?

Quote:
Het idee van een opwekking is iig dat men zich (in grote getalen) afkeert van zijn vroegere verkeerde wegen, en God weer de eer wil brengen. En daar zijn denk ik genoeg voorbeelden van te vinden.

En met "in grote getalen" moeten we dus denken aan een stel eskimo's?

Ik ben met je eens hoor, als je het begrip maar voldoende uitholt, zal je het veel kunnen toepassen. Maar mijn vraag wordt naar mate dit topic vordert wel steeds meer: waar hebben we het over?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op vrijdag 22 december 2006 22:41:50 schreef Thorgrem het volgende:

[...]

Waarom vind ik in de katholieke boeken dan niets over het fenomeen opwekkingen?

Misschien omdat de Rooms Katholieke kerk dergelijke schrijfsels en boeken verboden heeft?

Te denken valt bijvoorbeeld aan geestelijke José Lacunza van de Rooms Katholieke Kerk, die onder de schuilnaam Ben-Ezra (waarom zou hij een schuilnaam gebruiken?) een boek schreef met als titel: 'De wederkomst van de Messias in glorie en heerlijkheid'. Het boek is in wezen gebaseerd op het boek Openbaringen en heeft als boodschap dat er voorafgaand aan de wederkomst nog een geestelijke opwekking (ik schrijf expres: geestelijke opwekking, omdat ik niet weet hoe ik het anders zou moeten benoemen) plaats zal hebben. Dit boek is in 1812 in Spanje gedrukt en nog vóór 1813 door de Rooms Katholieke Kerk verboden.

De kritiek dat er dus zaken rond geestelijke opwekkingen, of vernieuwingen binnen de Rooms Katholieke Kerk niet terug te vinden is, kan niet altijd worden gebruikt als zouden deze nooit hebben plaatsgevonden.

Zo is er ook het verhaal van de Rooms Katholieke priester Johann Evangelist Lutz die in 1826 de gemeente in Karlshuld (Beieren) moest leiden. Onder zijn invloed nam de geschiedenis daar en wending, doordat de mensen van een stel associalen veranderden in vrome, christelijke mensen. In 1828 kwam het zover dat er zich bovennatuurlijke dingen afspeelden, die Lutz alleen maar toe kon schrijven aan de Heilige Geest. Toen hij daarover te rade ging bij zijn bisschop. In eerste instantie erkende de bischop wat er daar gebeurde ook als het werk van de Heilige Geest, maar toen hij daarover overleg pleegde met zijn eigen ambtsbroeders werd Lutz na enige tijd - onder het mom dat de Heilige Geest Zich alleen zo openbaarde aan het begin van de christelijke kerk - in de ban gedaan. Natuurlijk vinden we dit verhaal niet terug in de boeken van de Rooms Katholieke Kerk. Het enige 'bewijs' wat hierover wel bestaat, is even googlen op de naam van deze priester en dan zie je dat hij in 1831 (nadat hij in de ban was gedaan) met de gehele Katholieke gemeente van zo'n 700 personen, de overstap maakte tot de Evangelische Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op zondag 24 december 2006 17:30:08 schreef Thorgrem het volgende:

Als het daadwerkelijk verboden is dan is er een verbod uitgevaardigd. Ik neem aan dat dat dan makkelijk voor je te vinden is Levi. Zou je me dat willen laten zien?

Is alleen dat boek verboden of het gehele onderwerp, ook dat zal duidelijk worden uit de verklaring van de Heilige stoel.

Wat ik op internet terug kan vinden zijn slechts recente lijsten van verboden boeken, dus boeken die nog steeds verboden zijn.

De bron waaruit ik mijn bovenstaande voorbeeld haal is de beknopte kerkgeschiedenis door A. Korff.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op dinsdag 26 december 2006 21:23:41 schreef Levi het volgende:

[...]

Wat ik op internet terug kan vinden zijn slechts recente lijsten van verboden boeken, dus boeken die nog steeds verboden zijn.

Vertel?

Samengevoegde post 27-12-2006 0:10:36:

Quote:
Op dinsdag 26 december 2006 23:07:59 schreef K. het volgende:

Ik zag vandaag bij toeval een documentaire op omroep Brabant over

Dus ja, opwekking en wonderen en dergelijke zijn er ook in Katholieke Kerk. Alleen zijn ze vaak verbonden aan heiligen / beelden enzo.
knipoog_dicht.gif

Dat is waar we al eerder op uit kwamen, als "opwekking" niets anders is dan het gegeven dat God bovennatuurlijk ingrijpt in de schepping, dan is het nogal een "ja, duh"-ervaring.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 00:18:08 schreef Levi het volgende:

[...]

Heb je geen google?

Jawel. Vandaar mijn vraag. Internet leert mij namelijk: "In 1966 maakte Paus Paulus VI een eind aan de Index"

Samengevoegde post 27-12-2006 0:39:57:

Maar goed, jij verwees naar lijsten van boeken die op dit moment verboden zijn. In plaats van de nogal voor de hand liggende vraag of ik geen google heb, zou je je bronnen ook kunnen noemen. Die zouden van grote waarde zijn, gegeven het feit dat het verbieden van boeken de facto al geruime tijd is afgeschaft en de jure toch al weer een jaar of 40. Je hebt toch wel bronnen die een beetje hout snijden, neem ik aan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 00:25:30 schreef diakio het volgende:

[...]

Jawel. Vandaar mijn vraag. Internet leert mij namelijk: "In 1966 maakte Paus Paulus VI een eind aan de Index"

Samengevoegde post 27-12-2006 0:39:57:

Maar goed, jij verwees naar lijsten van boeken die op dit moment verboden zijn. In plaats van de nogal voor de hand liggende vraag of ik geen google heb, zou je je bronnen ook kunnen noemen. Die zouden van grote waarde zijn, gegeven het feit dat het verbieden van boeken de facto al geruime tijd is afgeschaft en de jure toch al weer een jaar of 40. Je hebt toch wel bronnen die een beetje hout snijden, neem ik aan?

Je hebt gelijk. Inderdaad had ik als niet katholiek de complete geschiedenis van de katholieke kerk uit mijn hoofd moeten kennen en had ik moeten weten dat die lijst inmiddels is afgeschaft.

Ter informatie: ik zocht op een Engelstalige link, zag een lijst met boeken, maakte uit de tekst op dat die verboden waren, zag dat er alleen maar "recente" titels tussen stonden en trok een (naar nu blijkt) verkeerde conclusie. Die conclusie trok ik overigens mede, omdat er bij de ophef over het boek van David Brown ontstond ook in de media de vraag werd gesteld of het boek door de RKK verboden zou worden.

Je vraag of ik wel bronnen heb die wel houdt snijden lijkt erop alsof ik - wat ik in mijn bovenstaande post heb aangedragen - uit mijn duim heb gezogen. Daarvan is geen sprake en mijn bron heb ik (nadat ik merkte dat ik zo snel niet iets bruikbaars op internet kon vinden) genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op woensdag 27 december 2006 01:00:40 schreef Levi het volgende:

[...]

Je hebt gelijk. Inderdaad had ik als niet katholiek de complete geschiedenis van de katholieke kerk uit mijn hoofd moeten kennen en had ik moeten weten dat die lijst inmiddels is afgeschaft.

Je sarcasme misstaat je. Ervaringen uit het verleden hebben gemaakt dat ik veel respect voor je heb. Ik zal het hier dus maar bij laten.

Samengevoegde post 27-12-2006 12:57:32:

Quote:

Op zaterdag 23 december 2006 18:56:10 schreef huizena het volgende:

Ik denk dat niemand, die de geschiedenis vd kerk heeft gelezen (en niet alleen de rkkerk) kan ontkennen dat er 'opwekkingen' zijn geweest, of in andere woorden 'bijzondere geestelijk oplevingen', of in andere woorden 'vul-zelf-in'?

AL verder studerend op deze vraag kwam ik in Hersttij der Middeleeuwen het volgende citaat tegen, waar Huizinga spreekt over de reizende predikers: "Het is de stemming der Engels-Amerikaanse revivals en van het leger des heils, maar in het ongemetenee een veel meer in het openbaar." (cursivering door mij)

Als dat is wat evangelischen een "opwekking" noemen, dan is het inderdaad een bekend verschijnsel. Protestanten kennen het dan in ieder geval, als één van de grote misstanden uit de katholieke Kerk, waar Luther tegen tekeer ging. Johann Tetzel was, als ik wat hier gezegd is combineer met "Herfsttij der Middeleeuwen" een voorganger van een opwekking immers.

Er is humor in de geschiedenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 12:40:49 schreef Iggi het volgende:

[...]

Inderdaad, vertel eens..

Omdat ik de storm zie naderen... Als christelijk Nederland niet snel zich afkeert van de geest van kritiek, zal de nationale kerk ten onder gaan door hagelstormen en extreme windstoten. Ik zie de wolken al naderen... De zee buldert... De bliksem slaat in, de kerkgebouwen zullen schudden. De muren zullen niet langer bestaan... De kerken zullen tot een ruine worden...

(btw: dit niet al te serieus nemen)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 13:23:22 schreef huizena het volgende:

[...]

Omdat ik de storm zie naderen... Als christelijk Nederland niet snel zich afkeert van de geest van kritiek, zal de nationale kerk ten onder gaan door hagelstormen en extreme windstoten. Ik zie de wolken al naderen... De zee buldert... De bliksem slaat in, de kerkgebouwen zullen schudden. De muren zullen niet langer bestaan... De kerken zullen tot een ruine worden...

Dat is nog eens een leuke! "Stop met mij en mijn weerman-collega's te bekritiseren of jullie wachten allemaal de vernieling" Dat is gewoon verkapte chantage, Geen Goddelijk visioen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op woensdag 27 december 2006 13:35:45 schreef huizena het volgende:

Hahaha, grapje toch!

Nu snap ik het! Je roept epische dingen over de vernieling van zus en zo en over revoluties en heftige veranderingen vertolkt door de meest grootse woorden die je je kan bedenken. Trapt men erin, dan ben je een profeet en is dat "God's wil" en als men kritiek heeft of je doorziet dan is het een grapje en moet het niet serieus genomen worden.

Dan is de weerman dus werkelijk nog betrouwbaarder dan zogenaamde profetie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid